Vuoden 1981 500 SE
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Vuoden 1981 500 SE
Mulla on täällä ulkomaantallissa tuollainen, on ollut uudesta asti. Kilsoja mittariin on kertynyt 115.000 ja auto on täysin alkuperäiskunnossa. Ajattelin museorekisteröidä sen, mutta millä rahalla tuollainen saadaan Suomen kilpiin? Kysyin tullilta sähköpostitse ja sain vastauksen, jolla ei ollut mitään virkaa.
Kuka tietäisi, minkä arvoiseksi tuollainen kärry tullissa määritellään?
Kiitos etukäteen...
Kuka tietäisi, minkä arvoiseksi tuollainen kärry tullissa määritellään?
Kiitos etukäteen...
Tervetuloa foorumille!
Mielenkiintoinen tarina . Tullihan määrittelee autolle markkina-arvon jonka perusteella maksetaan autoveroa. Veikkaan että autollesi markkina-arvo on 3 - 5 tuhatta euroa, eli veroa karkeasti lankeaa maksettavaksi tuhat - tuhatviisisataa. En usko että tuon ikäisessä vähät kilometrit nostaisi auton markkina-arvoa - todellisuudessahan autosi pohjahinta on jo saavutettu ja sen "historiallinen arvo" vaan nousee mutta onneksi tulli ei tätä nykyä käytä historiallista arvoa vaan reaalista käyttöarvoa.
Jos tuot sen EU:n ulkopuolelta niin tulli pitää maksaa ja siihen alv päälle.
Paitsi jos tuot muuttoautona niin ei mene mitään veroja ja tulleja siinä tapauksessa.
Rekisteröintikatsastus kilpineen maksaa noin 150, vaatimuksenmukaisuustodistusta ei tuon ikäiseen tarvita, eikä sivuvilkkuja. Jenkkivalotkin menee läpi tuon ikäisessä (jos siis USA-malli).
Museotarkastus maksaa sitten erikseen, niitä tekevät valtuutetut museoajoneuvotarkastajat; kun autosi on hyväksytty museokuntoiseksi niin sitten katsastuskonttorilla muutoskatsastus museoautoksi, maksaa kait jotain sekin...niin ota sitten siihen ei-EU-kilvet ja valkoisella pohjalla, niin kuin vuonna 1981 oli tapana . En tiedä museotarkastuksen hintoja mutta markka-aikaan taisi olla Lahdessa joskus 500 mk.
Mielenkiintoinen tarina . Tullihan määrittelee autolle markkina-arvon jonka perusteella maksetaan autoveroa. Veikkaan että autollesi markkina-arvo on 3 - 5 tuhatta euroa, eli veroa karkeasti lankeaa maksettavaksi tuhat - tuhatviisisataa. En usko että tuon ikäisessä vähät kilometrit nostaisi auton markkina-arvoa - todellisuudessahan autosi pohjahinta on jo saavutettu ja sen "historiallinen arvo" vaan nousee mutta onneksi tulli ei tätä nykyä käytä historiallista arvoa vaan reaalista käyttöarvoa.
Jos tuot sen EU:n ulkopuolelta niin tulli pitää maksaa ja siihen alv päälle.
Paitsi jos tuot muuttoautona niin ei mene mitään veroja ja tulleja siinä tapauksessa.
Rekisteröintikatsastus kilpineen maksaa noin 150, vaatimuksenmukaisuustodistusta ei tuon ikäiseen tarvita, eikä sivuvilkkuja. Jenkkivalotkin menee läpi tuon ikäisessä (jos siis USA-malli).
Museotarkastus maksaa sitten erikseen, niitä tekevät valtuutetut museoajoneuvotarkastajat; kun autosi on hyväksytty museokuntoiseksi niin sitten katsastuskonttorilla muutoskatsastus museoautoksi, maksaa kait jotain sekin...niin ota sitten siihen ei-EU-kilvet ja valkoisella pohjalla, niin kuin vuonna 1981 oli tapana . En tiedä museotarkastuksen hintoja mutta markka-aikaan taisi olla Lahdessa joskus 500 mk.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Entäs rahtikulut?
Kiitos, Karra. Ei tässä niin paljoa mystiikkaa taida sittenkään piillä.
Autoni on tulossa EU:n alueelta. Kysyn vielä - jos lähetän sen täältä etelästä rekalla ja maksan pari tonnia tuosta kyydistä, maksanko sitten siitäkin sen 30%? Joskus lukemieni juttujen perusteella tällainenkin vaihtoehto muljahtaa mieleen...
Jos sitten päätän myydä auton (kun en ole aikeissa Suomeen muuttaakaan), voin kai tehdä sen heti, eikä mun tarvitse odotella kahta vuotta?
Autoni on tulossa EU:n alueelta. Kysyn vielä - jos lähetän sen täältä etelästä rekalla ja maksan pari tonnia tuosta kyydistä, maksanko sitten siitäkin sen 30%? Joskus lukemieni juttujen perusteella tällainenkin vaihtoehto muljahtaa mieleen...
Jos sitten päätän myydä auton (kun en ole aikeissa Suomeen muuttaakaan), voin kai tehdä sen heti, eikä mun tarvitse odotella kahta vuotta?
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Entäs rahtikulut?
Tuosta auton rahdista ei tarvitse maksaa mitään veroja, koska auto tuodaan Eu:sta.karipentti kirjoitti:Kiitos, Karra. Ei tässä niin paljoa mystiikkaa taida sittenkään piillä.
Autoni on tulossa EU:n alueelta. Kysyn vielä - jos lähetän sen täältä etelästä rekalla ja maksan pari tonnia tuosta kyydistä, maksanko sitten siitäkin sen 30%? Joskus lukemieni juttujen perusteella tällainenkin vaihtoehto muljahtaa mieleen...
Jos sitten päätän myydä auton (kun en ole aikeissa Suomeen muuttaakaan), voin kai tehdä sen heti, eikä mun tarvitse odotella kahta vuotta?
Kuulostaa 2000€ kovalta rahtihinnalta. kannatta tuoda itse, jolloin kulut on murto osa tuosta tai pyytää jotain "luotettavaa" ystävää ajamaan se suomeen.
Voit myydä auton vaikka heti Taxfreena tai verottaa sen ja myydä sitten,. Mitään aikarajoitusta siinä ei ole.....
Minkälaista hintaa pyydät siitä, missä se sitten nyt majailee?? Siis jos itse tuon ja verotan sen suomeen???
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
En ole ajatellut ainakaan vielä myydä. Mutta palaan asiaan kyllä tällä foorumilla, jos ja kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Auto on nyt niin etelässä, kuin se Euroopassa voi olla. En ole kysellyt rahteja kovinkaan tosissani tässä vaiheessa, mutta ei rekalla kuljettaminen mitenkään halpaa ole. Itse ajamalla voi ehkä vähän säästää, mutta polttoaine, motarimaksut, hotellit, ruokailut ja laivaliput maksavat nekin melkoisesti.
Muuten - jos auton tuo ja siitä verot maksaa, onko tuojan itsensä tultava auton mukana?
Auto on nyt niin etelässä, kuin se Euroopassa voi olla. En ole kysellyt rahteja kovinkaan tosissani tässä vaiheessa, mutta ei rekalla kuljettaminen mitenkään halpaa ole. Itse ajamalla voi ehkä vähän säästää, mutta polttoaine, motarimaksut, hotellit, ruokailut ja laivaliput maksavat nekin melkoisesti.
Muuten - jos auton tuo ja siitä verot maksaa, onko tuojan itsensä tultava auton mukana?
Ei tarvita. Niin kauan kun autoa ei rekisteröidä se on vain "tavaraa" jolla on vapaa liikkuvuus EU:ssa.karipentti kirjoitti:Muuten - jos auton tuo ja siitä verot maksaa, onko tuojan itsensä tultava auton mukana?
Alkoholin tuonti on kai sellaista että pitää tuoja olla itse mukana jos meinaa lisäveroitta selvitä . Niin autosta sen verran vielä että jos itse asut ulkomailla niin saat ajaa sitä autoasi Suomessa käydessäsi jos sinulla on siinä voimassa oleva rekisteri ja vakuutus. Tähänkin on jotain aikasäännöksiä kai mutta lyhyet visiitit ei ongelmia.
Lappeenrannassa seisoo vapaavarastossa yhden suomalaisen kesäloma-auto jolla ajetaan loman ajan, muutoin suomalainen perhe asuu Floridassa. Ei ole sitä 300E:tä tosin useampaan vuoteen edes katsastettu...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Niin, auto on Floridan rekisterissä ja kyllä vakuutuksissakin, luulisin .karipentti kirjoitti:Tuollainen kesäauto kannattaisi kyllä katsastaa. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi saada syyn vetäytyä vastuusta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Helpoimmalla pääsee katsastamalla ellei halua käräjöimään ja Karpoon, tähän ja suuren rahan mahtiin luottavat myös vakuutusyhtiöt
Toivottavasti ei mene liian offtopiciksi alkuperäisestä aiheesta mutta käsittääkseni vakuutusyhtiö voi alentaa korvauksia tai periä toiselle osapuolelle maksettuja korvauksia onnettomuuteen syylliseltä, jos autossa on ollut onnettomuuteen myötävaikuttanut aiemmin syntynyt vika.Joten itse ainakin hakisin lausunnon täysin ulkopuoliselta puolueettomalta taholta autoni kunnosta ja siitä myötävaikuttiko se kolariin, koska sen todentaminen/kumoaminen täysin mahdollista.
Luonnollisesti vakuutusyhtiöt haluavat kiemurrella velvollisuuksistaan heti kun vain mahdollista, siinä juuri syy miksi erittäin monet ihmiset tyytymättömiä niiden toimintaan ja parhaiten niiden palvelua onnettomuuden sattuessa kuvaa juuri luikertelu; "vakuutuksista ei ole koskaan hyötyä silloin kun niitä oikeasti tarvitsisi, kyllä ne aina jotain keksii" on kommentti jonka kuulee valitettavan usein.
Omasta vakuutusyhtiöstäni sain hirvi,palo,varkaus,ilkivalta vakuutuksen museoautooni lähes museovakuutuksen hintaan vaikka pääsääntöisesti eivät koko pakettia yleensä anna yli 25v autolle, nähtäväksi jää sattuuko koskaan mitään ja miten korvausten käy.Onneksi toinen vakuutus korvaa juridisia kuluja 100000 mummonmarkkaan saakka joten sillä pääsee jo hyvään alkuun jos kinaa tulee
Toivottavasti ei mene liian offtopiciksi alkuperäisestä aiheesta mutta käsittääkseni vakuutusyhtiö voi alentaa korvauksia tai periä toiselle osapuolelle maksettuja korvauksia onnettomuuteen syylliseltä, jos autossa on ollut onnettomuuteen myötävaikuttanut aiemmin syntynyt vika.Joten itse ainakin hakisin lausunnon täysin ulkopuoliselta puolueettomalta taholta autoni kunnosta ja siitä myötävaikuttiko se kolariin, koska sen todentaminen/kumoaminen täysin mahdollista.
Luonnollisesti vakuutusyhtiöt haluavat kiemurrella velvollisuuksistaan heti kun vain mahdollista, siinä juuri syy miksi erittäin monet ihmiset tyytymättömiä niiden toimintaan ja parhaiten niiden palvelua onnettomuuden sattuessa kuvaa juuri luikertelu; "vakuutuksista ei ole koskaan hyötyä silloin kun niitä oikeasti tarvitsisi, kyllä ne aina jotain keksii" on kommentti jonka kuulee valitettavan usein.
Omasta vakuutusyhtiöstäni sain hirvi,palo,varkaus,ilkivalta vakuutuksen museoautooni lähes museovakuutuksen hintaan vaikka pääsääntöisesti eivät koko pakettia yleensä anna yli 25v autolle, nähtäväksi jää sattuuko koskaan mitään ja miten korvausten käy.Onneksi toinen vakuutus korvaa juridisia kuluja 100000 mummonmarkkaan saakka joten sillä pääsee jo hyvään alkuun jos kinaa tulee
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 793
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Tuollainen kesäauto kannattaisi kyllä katsastaa. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi saada syyn vetäytyä vastuusta.
Floridassa ei autoilla ole vuotuista katsastus- eikä pakokaasumittauspakkoa!Niin, auto on Floridan rekisterissä ja kyllä vakuutuksissakin
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Aiheen sivusta mennään edelleen mutta jos Floridassa on tuollainen tilanne niin tokkopa ko. mersua on ikinä katsastettu . Otin asian vaan esille ihan esimerkkitapauksena miten ulkomailla kirjoilla oleva voi toimia Suomessa käydessään. En tunne ko. perhettä henk. koht.; kerran piti arvon rouvaa auttaa koeajamalla mersua kun absit rutisi kuivalla kesäkelillä, työkaverini tuttuja ovat.Avantgarde kirjoitti:Tuollainen kesäauto kannattaisi kyllä katsastaa. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi saada syyn vetäytyä vastuusta.Floridassa ei autoilla ole vuotuista katsastus- eikä pakokaasumittauspakkoa!Niin, auto on Floridan rekisterissä ja kyllä vakuutuksissakin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Mikä on eteläistä Espaniaa.
Olen itse tulossa toukokuun puolivälissä Marbeliaan katselemaan bikineitä ( siis ihan tosi, on mun ammatti ) ja olisi ollut mukava nähdä ko auto, jos mahdollista.
Olen itse tulossa toukokuun puolivälissä Marbeliaan katselemaan bikineitä ( siis ihan tosi, on mun ammatti ) ja olisi ollut mukava nähdä ko auto, jos mahdollista.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0