107:n sähköistä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

107:n sähköistä

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

107:n vasemmassa sisä loksussa on kahden sytytyksen etuvastuksen alapuolella jakopalikka johon tulee ja lähtee johtoja.
Mulla on joku mennyt tekemään ohitusleikkauksia ja niinpä palikan alimpaan liittimeen tulee vihreä ja punainen johto johtosarjalta, lähtönä on vaan katkaistu johdonpätkä kuten myös ylemmässä liittimisse tököttää kaksi saksittua liitintä. Mihinhän näiden katkaistujen johtojen kuuluisi mennä?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

noilla tiedoilla on aika aikea sanoa yhtään mitään. Vaihtohetoja on hiukan liikaa.

Vihrea voisi olla esim. kierrosmittari, tosin se voi myöskin olla diagnostiikkapistokkeen kierroslukuliitin. Se punainen voi olla mm. musta-punainen, lila-punainen tai vain punainen, pitäisi tietää mikä. lisäksi täytyisi tietä mikä moottori ja mikä malli kyseessä on. Johtojen kytkennässä on moottori- ja mallikohtaisia eroja.

Pitäisi tietää myös, onko sytytys ja yms. kytketty jo "ihan itse" muutoin ilman näitä johtoja. Tuleeko etuvastuksille jo valmiiksi johtoja ja minkävärisiä sähkösarjasta. Onko autossa alkuperäinen sytytysjärjestelmä vai joku jälkiasennusviritys.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sinullahan on se haynesin kirja niin siitä sivu 171, ja alareunasta löytyy jakopalikka osien 51 ja 52 välissä. Siihen on merkitty värikoodien kanssa johtojen paikat.

Onnea matkaan!!
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve, muistaakseni foorumilta sai viime kevättalvella aika hyviä vihjeitä asiaan, taisi olla Unskikin mukana. Ymmärtääkseni olet nyt saman laatikon kimpussa, jota itse ihmettelin monta pitkää iltaa ja yötä. Viestiketjun kulku on varmaan vielä jossain foorumin syövereissä helmi/maaliskuu 2006
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti:noilla tiedoilla on aika aikea sanoa yhtään mitään. Vaihtohetoja on hiukan liikaa.

Vihrea voisi olla esim. kierrosmittari, tosin se voi myöskin olla diagnostiikkapistokkeen kierroslukuliitin. Se punainen voi olla mm. musta-punainen, lila-punainen tai vain punainen, pitäisi tietää mikä. lisäksi täytyisi tietä mikä moottori ja mikä malli kyseessä on. Johtojen kytkennässä on moottori- ja mallikohtaisia eroja.

Pitäisi tietää myös, onko sytytys ja yms. kytketty jo "ihan itse" muutoin ilman näitä johtoja. Tuleeko etuvastuksille jo valmiiksi johtoja ja minkävärisiä sähkösarjasta. Onko autossa alkuperäinen sytytysjärjestelmä vai joku jälkiasennusviritys.

Nyt kun katson tarkemmin muistiinpanojani niin palikan alimpaan napaan meneekin vihreä sekä kelta/vihreä johto (ei punainen). Keltavihreä tulee sytkäboxista. ja vihreä johtosarjasta.
Sytkäsysteemi näyttää aivan orginaalilta. Päälimmäiseen etuvastukseen tulee johto alimmasta vastuksesta ja päälimmäisen vastuksen toinen pää menee puolan +napaan.
Alimpaan vastukseen tulee 2 punaista, toinen sytkäboxista ja toinen jostain johtosarjan uumenista ja siitä lähtee 2 puna/mustaa johtoa jotka häviävät johtosarjaan. Toinen menee varmaan releelle joka on puolan vieressä koska sinne päättyy 1 puna/musta johto ja 2 ruskea/sininen johtoa.
Yleisestikkin ajatellen älyttömän monimutkaisesti toteutettu järjestelämä kipinän saamiseksi tulppaan :)
Ihmetyttää myös tuon boxin virka kun jakaja on kuitenkin kärjellinen.

Huomasin tosiaan että sen diagnostikka töpselin kanssa voi olla tekemistä noilla katkotuilla johdoilla.

Ai niin, malli on 450 -75 USA
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve, mulla on -74 450:n joka on käynyt USAssa konehuoneen kilpien mukaan. Sen johdotus saatiin ainakin ihan kuntoon hyvillä ohjeilla. Hieman ensin hämäsi 116:n kirja johdotuksista, ei kannata kokeilla, värit ei ainakaan kaikilta osin täsmää. Jos et saa johtoja järjestykseen viikon aikana niin menen luultavasti katsomaan omaa autoani talvisäilytykseen viikoon päästä ja voin katsoa miten ne on siinä nyt.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Järjestelmä on kärkiohjattu transitorisytytys. Näin saadaan kärkien välille alempi jännite, kuin se perineteisesti on 11V. Kärkien toimintaikä kasvaa, silti puolalle voidaan ohjata korkeampi jännite, parempi kipinä. Noilla vastuksilla taas laseketaan sytytyksessä käytetävää jännitettä. Toinen vastuksista ohitetaan startatessa, jolloin kompensoidaan startin aiheuttama jännitteenlasku. Startilta tuleva johto on aina vanhemmissa mersuissa puna-lila, Sytytysjännite on puna-musta.

Vihreät johdot ovat kierrosmittarille. Ne on ihan oikein. Muutkin johdot näyttäisivät olevan aivan oikein. Ne pätkät tosiaan ovat menneet varmaankin diaknostiikkapistokkeeseen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Joo, eiköhän tuo johtomysteerio liene selvitetty. Mistähän löytyisi edullisesti uudet 0,4 ja 0,6 ohmin etuvastukset?

Seuraava kohde onkin vuotava ohjaussimpukka. En ole tutkinut mistä vuotaa, mutta veikkaan tuon pystyakselin alapäätä. Siinä näyttää olevan kolmekin aluslevyn ja stefan tapaista. Onko kukaan vaihtanut näitä alakautta simpukkaa irroittamatta? tyyliin pultti, varsi ja seger-rengas pois, sanko alle - kone tulille - kaasua ja ratin punomista. Pläsäyksen jälkeen uudet tiivisteet tilalle.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Aika hieno ajatus vaihtaa alakautta paikallaan mutta hieman epäilen onnistumista. Eikös se lähde aika helpolla irti koko simpukka kun saa vaan ohjausakselin irti ja sitten lokasuojan sisältä ne (muistaakseni) kolme pulttia auki ja kohta simpukka roikkuu raidetangon varassa. niin saa ainakin simpukan korjattua kunnolla puhtaissa olosuhteissa pöydän päälllä.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No etuna ei ole niinkään simpukan irottaminen vaan, että entiset stefat saa auton oman pumpun paineella sankon pohjalle purkamatta simpukkaa tai kaivelematta (ja naarmuttamatta tiivistepintoja) niitä simpukan sisältä.
Monissa amerikan pojan tekemissä autoissa toimenpide onnistuu kätevästi ja nopeasti, olen sen monesti tehnyt. Toimintaperiaate mersunkin simukassa näyttää olevan sama kuin joissain mm. Moparin simpukoissa mutta onko? ampuuko se alimman ja yleensä sen vuotavan stefan ulos?
Vastaa Viestiin