140:n ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

140:n ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve,
mitä ilmastoinnin EC valo tarkoittaa. Kylmäainetta oli hukassa keväällä Saksan tuonnista ja täytettiin se mutta silloin jäi sellainen vika, että piti auto käynnistää ja sammuttaa välillä, että ec valo sammui ja ilmastointi lähti toimimaan. Eilen alkoi taas ryppyilemään eikä puhalla kylmää kunnolla. Voi olla vuotanut taas ainetta pihalle, mutta ec valon saa sammumaan em tavalla.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

EC tarkoittaa economy eli asentoa jolloinka ilmastointi ei lähde päälle eli kompressorikaan ei lähde pyörimään. Tällä asennolla ei siis jäähdytystä tule mutta lämmitys toimii normaalisti eli säätörullan asetusta seuraa. Eli bensaa säästyy kun auton moottori ei joudu pyörittämään kompressoria.

Eikös se nappula ole sellainen että jos EC asento on päällä niin valo palaa :? . Omassa pirssissä on automaatti-ilmastointi taasen jossa oma EC-asento, eli erillinen EC-painonappi rivistössä joka muistuttaa vanhan "höyryradion" nappuloita :D . Samalla tavalla napsahtaakin kun valitsee "aaltoalueen" :lol: .

Veikkaan että EC-valo sammuu jos kytkimestä sen otat pois päältä, vaikka kylmäaineet olisivatkin lopussa - se valo on sen verran tyhmä että seuraa vaan katkaisijan asentoa; ei kylmäkompressorin toimintaa. Jos kylmäaineet karkaa niin siellä on erillinen painekytkin sitä seuraamassa ja se pitää huolen että kompressori ei käy ilman niitä aineita (koska siellä kiertää myös voiteluaine ja sen puute rikkoo kompressorin tai muutakin ehkä).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 140:n ilmastointi

Viesti Kirjoittaja markku »

pekkak kirjoitti: Kylmäainetta oli hukassa keväällä Saksan tuonnista ja täytettiin se mutta silloin jäi sellainen vika, että piti auto käynnistää ja sammuttaa välillä, että ec valo sammui ja ilmastointi lähti toimimaan.
Jotain vaivaa siihen jäi, minkä vuotinen?

Jos on täytetty oikein, niin sinne on laitettu merkkiainetta ja UV-lampulla voi tutkia mistä mömmöt karkaavat. Olihan täyttäjä ihan oikea autoilmastointeja huoltava firma?

Käy näyttämässä pääkaupunkiseudulla Pellelle ( katso: hyvät huollot pääkaupunkiseudulla ) ja homma tulee kuntoon. äSSän ilmastoinnissa voi olla myös _kalliita_ vikoja, joten käytä ammattimiestä apuna.
S320L -97
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Joo vaivaa jäi

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Vuosimalli on 96 eli sellainen automaatti-ilmastointi sellaisella radion kokoisella säätäpaneelilla, missä on se ec valonappi. Ei laitettu silloin väriainetta mutta täyttäjä epäili, että letkut, tiivisteet ym. voivat jo olla hauraita uudelle aineelle. Täyttö oli tosin halpa ja täytetään kuulemma uudestaan takuuseen kerran. On ihan ammattitaitoinen korjaaja mutta valon kuittaaminen vaatii ilmeisesti vehoa tai vastaavaa.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Joo vaivaa jäi

Viesti Kirjoittaja markku »

pekkak kirjoitti:On ihan ammattitaitoinen korjaaja mutta valon kuittaaminen vaatii ilmeisesti vehoa tai vastaavaa.
Jos kaveri on täyttänyt systeemin ilman merkkiainetta ja tyhjennystä suosittelisin kääntymistä oikean autoilmastointipajan puoleen.

Jos täyttö on tapahtunut ilman tyhjäksi imemistä, kuivaimen vaihtoa ja kompressoriöljyn oikeaa annostelua, niin systeemiin on voinut jäädä kosteutta ja silloin edessä olevat syöpymisestä aiheutuvat vikojen korjaukset: Putket, letkut ja kompressori sitten _maksavat_.

Kommentti letkujen haurastumisesta on puhdasta BSää.

Kommenttini voivat olla vähän kovia, anteeksi siitä, mutta suosittelen autoilmastointihommissa oikeaa ammattimiestä ettei tule kalliita virheitä. Kalliit virheet tarkoittavat donitseja.
S320L -97
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Joskus ilmainen on parasta

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Joo tiedän kyllä, että oikaisimme parissa kohtaa "pikahuoltoa" tehdessämme mutta eipä siitäkään ole varmuutta miten Saksassa korjauksia on hoidettu. Olet kyllä oikeassa, että sitä suuremmalla syyllä, kun historiasta ei tiedä mitään, pitäisi nyt huolto tehdä kunnolla. Eiköhän se seuraavakin kerta vielä mene samalla kaverilla mutta tällä kertaa teemme koko homman, eikä vain koeajon yhteydessä hieman "ehjätä" paikkoja.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Joskus ilmainen on parasta

Viesti Kirjoittaja markku »

pekkak kirjoitti:Joo tiedän kyllä, että oikaisimme parissa kohtaa "pikahuoltoa" tehdessämme mutta eipä siitäkään ole varmuutta miten Saksassa korjauksia on hoidettu.
Vaihtakaa nyt ainakin kuivain ennen tyhjäksi imuttamista ja oikean öljyn ja kylmäaineen annostelua. Kuten sanoin, jos systeemiin jää kosteutta, niin veden ja kylmäaineesta irtoavien fluoriyhdisteiden yhdistelmästä muodostuu lähinnä kuningasvettä muodostavaa ainetta.

Seuraava remontti rupeaa muuten sitten maksamaan.
S320L -97
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

EC-valo

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Tervehdys taas. Nyt aineet imetty pois ja laitettu uudet ihan ohjeiden mukaan mutta siitä huolimatta ec-valo ei sammu vaan vaatii aina auton käyntiin, sitten sammutus ja uudestaan käyntiin ja vasta sitten suostuu sammumaan ja kompura menee päälle. Onko nahkahousu tehnyt jonkun nerokkaan oman kytkennän vai missähän vika voisi olla?
Vastaa Viestiin