Viton kone pärisee -suuttimet?
Kumpikin toimii ja kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
Muuten oliko vito500tkm sun autossa se tilanne, jotta pakosarja oli käytetty aiemmin irti. Mulla oli taas se tilanne, että sekä pakosarja, että turbo oli käytetty irti.
Mikäli on 200 tkm auto, jossa ei ole koskaan käytetty mitään irti pitää olla erittäin varovainen niiden muttereiden kanssa, ettei pyörähdä ympyräksi tai pinnapultit katkea.
Kun kone on pois niin pääsee vähän paremmin vääntämään, näkemään ja rasvaamaan, mutta joo, teki kummalla tavalla tahansa niin niiden irroittamiseen tulee keskittyä. Hyvä puhdistus, irroitusöljyt ja hyvälaatuiset avaimet käyttöön, ja maltilla.
Sen verran historiaa ronksulle, jollei ole jo lukenutkin jostain. Omastani meni se tiiviste noin 200 tkm kohdalla, jolloin se vaihdettiin merkkikorjaamossa. Silloin kone käytettin irti ja samalla laitettiin erilainen ahdin. Myöhemin ahdinta tuli käytettyä sieltä muutaman kerran irti. Kun merkkikorjaamon asentama tiiviste hajosi 40 tkm jälkeen, niin vaihdoin sen itse tuohon kupariseen (joka ei sitten kuitenkaan sekään toiminut odotetulla tavalla).
Muuten oliko vito500tkm sun autossa se tilanne, jotta pakosarja oli käytetty aiemmin irti. Mulla oli taas se tilanne, että sekä pakosarja, että turbo oli käytetty irti.
Mikäli on 200 tkm auto, jossa ei ole koskaan käytetty mitään irti pitää olla erittäin varovainen niiden muttereiden kanssa, ettei pyörähdä ympyräksi tai pinnapultit katkea.
Kun kone on pois niin pääsee vähän paremmin vääntämään, näkemään ja rasvaamaan, mutta joo, teki kummalla tavalla tahansa niin niiden irroittamiseen tulee keskittyä. Hyvä puhdistus, irroitusöljyt ja hyvälaatuiset avaimet käyttöön, ja maltilla.
Sen verran historiaa ronksulle, jollei ole jo lukenutkin jostain. Omastani meni se tiiviste noin 200 tkm kohdalla, jolloin se vaihdettiin merkkikorjaamossa. Silloin kone käytettin irti ja samalla laitettiin erilainen ahdin. Myöhemin ahdinta tuli käytettyä sieltä muutaman kerran irti. Kun merkkikorjaamon asentama tiiviste hajosi 40 tkm jälkeen, niin vaihdoin sen itse tuohon kupariseen (joka ei sitten kuitenkaan sekään toiminut odotetulla tavalla).
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Jos on kuparimutterit niin ne ei jäsähdä yhtä lujaa kiinni. Oikeastaan mulla ne oli melkein irti.
Joku edellisistä omistajista käyttänyt kannen pois, vuosi pari sitten ja hionut sen viton rikkinäisen kannen kieroon .
Nyt on vitossa toinen kansi toiminut reilun vuoden ilman ongelmia.
Pakopuoliosastolla taisin irrottaa etummaisen pakoputken turbosta ja löysäsin turbon öljy/paineputken. Ja näin pakosarjan sai siirtymään hieman taaksepäin, pois kannen tieltä.
Ja se kannen irroitus meni : pa-suodatin koteloineen pois, samoten ilmanputsarikotelo. apulaitehihna ja ohjainrulla pois. imusarja pois. suuttimet ja putket pois. jakopään merkit kohdalleen. venttiilikoppa pois. ketjunkiristinmötikkä pois (kannesta). Nokka-akselinpyörä pois (ketju kireelle roikkumaan rintapellistä, kuten kuvassa), nokka pois. noi pakosarjan mutterit pois, vesiputken pultit 2kpl kannen takana pois, sitten ne ketjunlaahaimen tapit pois. kansipultit pois, ensin ne kaksi kuusiokolokannalla olevaa pulttia jokopäässä, sitten loput. Noin taisi olla pääpiirteissään.
Ainiin vinkkinä tuohon kansi remonttiin että termostaatti kannattaa vaihtaa samalla. Termarin vaihto kansi irrallaan onnistuu helposti. Jälkeenpäin on v-mäinen vaihtaa. Ja se kansi koneistamon kautta paikalleen.
Joku edellisistä omistajista käyttänyt kannen pois, vuosi pari sitten ja hionut sen viton rikkinäisen kannen kieroon .
Nyt on vitossa toinen kansi toiminut reilun vuoden ilman ongelmia.
Pakopuoliosastolla taisin irrottaa etummaisen pakoputken turbosta ja löysäsin turbon öljy/paineputken. Ja näin pakosarjan sai siirtymään hieman taaksepäin, pois kannen tieltä.
Ja se kannen irroitus meni : pa-suodatin koteloineen pois, samoten ilmanputsarikotelo. apulaitehihna ja ohjainrulla pois. imusarja pois. suuttimet ja putket pois. jakopään merkit kohdalleen. venttiilikoppa pois. ketjunkiristinmötikkä pois (kannesta). Nokka-akselinpyörä pois (ketju kireelle roikkumaan rintapellistä, kuten kuvassa), nokka pois. noi pakosarjan mutterit pois, vesiputken pultit 2kpl kannen takana pois, sitten ne ketjunlaahaimen tapit pois. kansipultit pois, ensin ne kaksi kuusiokolokannalla olevaa pulttia jokopäässä, sitten loput. Noin taisi olla pääpiirteissään.
Ainiin vinkkinä tuohon kansi remonttiin että termostaatti kannattaa vaihtaa samalla. Termarin vaihto kansi irrallaan onnistuu helposti. Jälkeenpäin on v-mäinen vaihtaa. Ja se kansi koneistamon kautta paikalleen.
Tämä vito on -98 ja 197000km taulussa,
minulla se on ollut 5vuotta ja hyvin on pelannut.
Tämmöstä remppaa olen joutunut tekemään näinä vuosina:
-Kytkinlevyn/asetelman vaihto
-oik. puolen kummatkin vetonivelet
-moniurahihna
-oik.takapyörän laakeri
-jarruletkut eteen molemmat
-seisontajarrukengät
-vas.takajarrun sylinterin tiivisteet
-vas.takajarrun satulan liukutapit
-hehkut
-2x vetonivelien suojakumeja
Kansipahvista vielä.
silloin kun ostin tämän pelin niin sillä oli ajettu mittarin mukaan noin 112000km
ja kuuleman mukaan pahvi vaihdettu(tiedähäntä onko näin tehty)
minulla se on ollut 5vuotta ja hyvin on pelannut.
Tämmöstä remppaa olen joutunut tekemään näinä vuosina:
-Kytkinlevyn/asetelman vaihto
-oik. puolen kummatkin vetonivelet
-moniurahihna
-oik.takapyörän laakeri
-jarruletkut eteen molemmat
-seisontajarrukengät
-vas.takajarrun sylinterin tiivisteet
-vas.takajarrun satulan liukutapit
-hehkut
-2x vetonivelien suojakumeja
Kansipahvista vielä.
silloin kun ostin tämän pelin niin sillä oli ajettu mittarin mukaan noin 112000km
ja kuuleman mukaan pahvi vaihdettu(tiedähäntä onko näin tehty)
No nyt on käyty biltemassa shoppailemassa tarvittavat avaimet ja paikallisesta marketista ne tarjous asennus juomat(12 pottua,saa nähdä riittääkö).
Keula purettu,turbon pulti yhtä lukuun ottamatta löysällä.Sielä oli yhden pultin tiellä turboon tuleva öljyputki,vissiin sitä kärsii taivutella että saa se viimisenkin auki?
Tuli tuossa purkaessa mieleen että missä on anturi mikä laukasee Airbagin?
Aikaisemmin oli semmonen mielikuva että se olisi puskurissa?
Mutta eipä näkyny.
Mitenkäs se sylinteri järjestys menee,eli mikä on 1pytty?
Keula purettu,turbon pulti yhtä lukuun ottamatta löysällä.Sielä oli yhden pultin tiellä turboon tuleva öljyputki,vissiin sitä kärsii taivutella että saa se viimisenkin auki?
Tuli tuossa purkaessa mieleen että missä on anturi mikä laukasee Airbagin?
Aikaisemmin oli semmonen mielikuva että se olisi puskurissa?
Mutta eipä näkyny.
Mitenkäs se sylinteri järjestys menee,eli mikä on 1pytty?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ykkönen on jakopään puoleinen.ronksu kirjoitti:No nyt on käyty biltemassa shoppailemassa tarvittavat avaimet ja paikallisesta marketista ne tarjous asennus juomat(12 pottua,saa nähdä riittääkö).
Keula purettu,turbon pulti yhtä lukuun ottamatta löysällä.Sielä oli yhden pultin tiellä turboon tuleva öljyputki,vissiin sitä kärsii taivutella että saa se viimisenkin auki? Paluuputki antaa kyllä myöten, kun on niistä pikku pätkistä.
Tuli tuossa purkaessa mieleen että missä on anturi mikä laukasee Airbagin?
Aikaisemmin oli semmonen mielikuva että se olisi puskurissa?
Mutta eipä näkyny.
Mitenkäs se sylinteri järjestys menee,eli mikä on 1pytty?
Mikä turbon pultti on edessä tai ei aukea? Paineputkea ei kannata paljon väännellä. On sitten hankala laittaa paikalleen. Omassa oli turbon öljynpaineputken mutteri lujassa. 19mm kiintoavaimen joutu rälläkällä uudelleen muotoilemaan että sen mutterin sai auki. Oli joku vääntänyt sen kiinni asti.
Viton airbagiä en tunne, kun omassa ei moista laitetta ole. Viisaammat vastatkoon niihin etutörmäysantureihin.
Mutta mitään vaaraa ei pitäisi olla kun akun -napa on irti
Ei oikeastaan, tuo on juuri se syy, jonka vuoksi edellä koitin sanoa, jotta antaa sen turbon olla ja ajaa niin pitkään kun se kestää. Se saattaa olla jotta seuraavat 100...200 tkm ja ei mitään kummempaa ongelmaa.ronksu kirjoitti:Onko jotain paikkoja missä hyvitetään vanhasta vaihdossa?
900 € pikkuruisesta turbosta on paljon rahaa
Aikoinaan KL myi uusia tai uudistettuja turboja hintaan ~600 €.
Niin ja onneksi olkoon, pahin on takana Oliko tiiviste hajonnut samasta paikasta kun mulla ja muilla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Täytyy tuumailla vielä mitä sen turbon kanssa tekee.
Aikapaljon tuntui olevan sitä sivuttais klappia,
mutta siivekkeet eivät olleet hanganeet vielä niitä seinämiä.
Kannenpulttien kanssa meinasi olla ongelmia,yksi pultti nysvääntyi avattaessa.
Se oli oikeasta reunasta ensimmäinen joka oli siellä kolossa,
olisi ollut todella paskamainen porata kanta irti pultista.ilmeisesti
silloin olisi pitänyt vetää koko kone pihalle että sitä oisi voinut porata.
Sain kuitenkin senverran otetta sieltä tähtikannasta että se lähti(todella iso helpotus).
Tiiviste on palanut sieltä ykköspytyn ja nokkaketjun välistä,mutta mielestäni hiukan eri kohdasta mistä veskolalta oli kuva.
Räpsäytän huomenna kuvan ja laitan tänne sen tarkasteltavaksi.
Ruiskutusennakon tulkitseminen tuotti vaikeuksia.
En päässyt perille siitä minkä näkönen se hahlo on mikä pitäisi olla
keskellä sitä reikää?
Sain lukemia 15-20astetta,mutta jos se pitäisi olla 13-15 vakio pumpulla,
niin ei kai se pyörisi koko kone noilla minun ottamilla luvuilla.
Taitaa olla viisain että antaa olla sen niin kuin se oli ennen irrotusta?
Nokka ja hihnapyörä täsmäsivät.
Täytyy vaan toivoa ettei ketju hyppinyt yli
Joo,ja kiitoksia vaan pirusti näistä neuvoista.Olisin ollut kusessa ilman tällaista opastusta mitä teiltä saa
Aikapaljon tuntui olevan sitä sivuttais klappia,
mutta siivekkeet eivät olleet hanganeet vielä niitä seinämiä.
Kannenpulttien kanssa meinasi olla ongelmia,yksi pultti nysvääntyi avattaessa.
Se oli oikeasta reunasta ensimmäinen joka oli siellä kolossa,
olisi ollut todella paskamainen porata kanta irti pultista.ilmeisesti
silloin olisi pitänyt vetää koko kone pihalle että sitä oisi voinut porata.
Sain kuitenkin senverran otetta sieltä tähtikannasta että se lähti(todella iso helpotus).
Tiiviste on palanut sieltä ykköspytyn ja nokkaketjun välistä,mutta mielestäni hiukan eri kohdasta mistä veskolalta oli kuva.
Räpsäytän huomenna kuvan ja laitan tänne sen tarkasteltavaksi.
Ruiskutusennakon tulkitseminen tuotti vaikeuksia.
En päässyt perille siitä minkä näkönen se hahlo on mikä pitäisi olla
keskellä sitä reikää?
Sain lukemia 15-20astetta,mutta jos se pitäisi olla 13-15 vakio pumpulla,
niin ei kai se pyörisi koko kone noilla minun ottamilla luvuilla.
Taitaa olla viisain että antaa olla sen niin kuin se oli ennen irrotusta?
Nokka ja hihnapyörä täsmäsivät.
Täytyy vaan toivoa ettei ketju hyppinyt yli
Joo,ja kiitoksia vaan pirusti näistä neuvoista.Olisin ollut kusessa ilman tällaista opastusta mitä teiltä saa
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vanhalla alkuperäisellä ahtimella saattaa päästä vielä pitkällekkin vaikkei sille tee mitään. Paljonkos on autolla/turbolla on ajettu?ronksu kirjoitti:Täytyy tuumailla vielä mitä sen turbon kanssa tekee.
Laitoitko ketjun rattaineen nippusiteellä rintapeltiin kiinni ja kireälle?
Jos ketju kokoajan kireellä niin hyppäämisvaaraa ei ole.
Ennakko kannattaa laittaa samaan mitä oli jos kerta sillä on pelannut.
Pahvin vaihdossa ei ennakon pitäisi muuttua, koska säätö on pumpussa.
Jos on enemmän ajettu niin ketju voi olla venynyt.
Turboon kun tulee se öljynpaine niin se poikittainen välyskin hieman katoaa kun öljykalvo kantaa sitä akselia/laakeria. Yleensä tuosta pitkittäisestä vain kannattaa olla huolissaam, se kuvastaa laakerin kuluneisuutta, ja kun sitä tulee tarpeeksi niin käytössä akselikin pääsee liikkumaan aksenin suuntaan. Jossakin kohtaa siivet osuvat koteloihin ja myös öljyn vuotaminen pesiiin lisääntyy.
Ajoitus ei tosiaan voi oikein muuttua, ja vaikka hyppäisi nokkapyörällä saat sen hyppyytettyä takaisin, kun siellä on se tarkistusmerkki. Jakopäässä ketju ei pääse hyppäämään.
Se klunssi siellä reiässä näyttää aivan ruuvimeiselin kärjeltä. Pitäisi kyllä löytyä kun konetta jaksaa pyöritellä. En muista onko tuo 13...15 astetta vakiopumpulle jonkinlainenteho-optimoitu arvo ja olisiko nuo vakiot hieman miedommalla ennakolla. Ei ole tullut vakiota Vitoa katseltua sillä silmällä.
[Turbon välyksisistä kun puhun: Poikittainen on sitä kun ottaa akselista kiinni ja liikuttaa ylös/alas/sivuille, pitkittäinen sitä kun liikuttaa akselin suuntaan]
Niin on tuo Viton tiivisteen vaihto astetta jollei pariakin pahempi kuin esimerkikissi ford taunuksen ohc koneessa.
Ajoitus ei tosiaan voi oikein muuttua, ja vaikka hyppäisi nokkapyörällä saat sen hyppyytettyä takaisin, kun siellä on se tarkistusmerkki. Jakopäässä ketju ei pääse hyppäämään.
Se klunssi siellä reiässä näyttää aivan ruuvimeiselin kärjeltä. Pitäisi kyllä löytyä kun konetta jaksaa pyöritellä. En muista onko tuo 13...15 astetta vakiopumpulle jonkinlainenteho-optimoitu arvo ja olisiko nuo vakiot hieman miedommalla ennakolla. Ei ole tullut vakiota Vitoa katseltua sillä silmällä.
[Turbon välyksisistä kun puhun: Poikittainen on sitä kun ottaa akselista kiinni ja liikuttaa ylös/alas/sivuille, pitkittäinen sitä kun liikuttaa akselin suuntaan]
Niin on tuo Viton tiivisteen vaihto astetta jollei pariakin pahempi kuin esimerkikissi ford taunuksen ohc koneessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Oman vakiopumppun ennakko 14 toimii parhaitten. Tosin ei taida olla ihan vertailukelpoinen vakio säädöissä olevalle pumpulle. Mulla kun syöttö säädetty tappiin. Eroa on asteenkin muutoksella. Tuo 14 on kokeilemalla haettu ennakko. Tehtaan arvo taisi olla se 15.
Mutta sitä ennakkon säätöä ei tarvitse kansirempan yhteydessä tehdä.
Mutta sitä ennakkon säätöä ei tarvitse kansirempan yhteydessä tehdä.
Tässä on kuva siitä tiivisteestä
Ajettu oli se 197000km
http://s209.photobucket.com/albums/bb12 ... C01447.jpg
Ajettu oli se 197000km
http://s209.photobucket.com/albums/bb12 ... C01447.jpg
joo on se kumma kun se tiiviste aina repeää sieltä jakopään puolelta. Ilmeisesti kansi alkaa löystymään sieltä kun ei ole kuin nuo pari kannanpulttia, ja sitten se tiiviste venyy pois paikaltaan kun ei ole vastassa enää mitään tukea. Kannattaa tosiaan putsata ja liimata se pääty oikein huolella.
En sitten tiedä pitäisikö vakiopahvilla ajavien vielä suorittaaa parin vuoden välein kannenpulttien kiristäminen
En sitten tiedä pitäisikö vakiopahvilla ajavien vielä suorittaaa parin vuoden välein kannenpulttien kiristäminen
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei siinä mitään vahviketta ole ainakaan minun silmällä katsottuna, vaikka koodi onkin vaihtunut. Minulta saisi muuten ostaa yhden (käyttämättömän) tiivisteen. Mersun alkuperäisosa, ostettu KL varaosista. Sen verran on avattu pakettia, kun on piiretty cad kuva siitä.
Vaikkapa ovh - 25 %
Vaikkapa ovh - 25 %
Mielestäni tässä on se oikea asenne, pitää elämässä olla muutakin kuin noiden romujen kasaan parsimista, toivottavasti ilmat tästä edes hieman paranevat. Nyt on sadekuuro heti päällä kun saa shortsit jalkaan, tai naulapyssyn letkuun kiinnironksu kirjoitti:Lomat painaa päälle eikä oikeen lomilla huvita ruvet remontin korjuuseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ja homma rupesi taas roilottaamaan eteenpäin.
Kansi on käytetty koneistamolla ja tehty kaikki mahdollinen mitä ilmeisesti voi(hinnasta päätellen 760e).
-oikasu
-ponnistus
-suuttimet
-venttiilien koneistus+osa uusittu
-venttiilien kumit
Tänään pitäisi vielä marssia turbon kanssa pajalle,josko saisi
vielä vaihto turbon matkaan.
Tänäiltana hyvässä lykyssä saa savut jos kaikki natsaa.
Saa nähdä onko venttiilit solmussa vai onko jako kohdallaan?
Kansi on käytetty koneistamolla ja tehty kaikki mahdollinen mitä ilmeisesti voi(hinnasta päätellen 760e).
-oikasu
-ponnistus
-suuttimet
-venttiilien koneistus+osa uusittu
-venttiilien kumit
Tänään pitäisi vielä marssia turbon kanssa pajalle,josko saisi
vielä vaihto turbon matkaan.
Tänäiltana hyvässä lykyssä saa savut jos kaikki natsaa.
Saa nähdä onko venttiilit solmussa vai onko jako kohdallaan?
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Joutuko kannesta ottamaan kuinka paljon pois?
Jos on jouduttu ottaa paljon niin kannattaa katsoa ettei syöttöpumpun takakannake ota vastaan kun kantta laitat paikalleen. Voi jäädä sen päälle kantamaan. Sen termostaatin vaihtasin myös sinne nyt kun kansi on irti. Ja hekut tarkastaisin myös.
Vaikea sitä jakoa on sekasin saada jos ketju on nokan rattaassa kiinni ja ketju kireällä. Eikä se jako taida muutenkaan hypätä vaikka ketju löysällä olisikin. Ei muuta kuin työniloa sinnepäin
Jos on jouduttu ottaa paljon niin kannattaa katsoa ettei syöttöpumpun takakannake ota vastaan kun kantta laitat paikalleen. Voi jäädä sen päälle kantamaan. Sen termostaatin vaihtasin myös sinne nyt kun kansi on irti. Ja hekut tarkastaisin myös.
Vaikea sitä jakoa on sekasin saada jos ketju on nokan rattaassa kiinni ja ketju kireällä. Eikä se jako taida muutenkaan hypätä vaikka ketju löysällä olisikin. Ei muuta kuin työniloa sinnepäin
En tiedä paljonko ottivat kannesta,
mutta olivat laittaneet 0,3mm prikat esikammioiden alle.
En kyllä hoksannut katsoa että olisiko jäänyt toi kansi kantamaan,mutta nyt se on väännetty momenttiin.
Saa nähdä onko se kannatuksissaan siihen rautaan.
Vielä turbon letkut,laturi ja moniurahihna niin pääsee kokeilemaan lähteekö siitä savut.
Sain muuten tehdaskunnostetun vakio vaihtoturbon,eli sekin pitäisi nyt olla timmissään.
mutta olivat laittaneet 0,3mm prikat esikammioiden alle.
En kyllä hoksannut katsoa että olisiko jäänyt toi kansi kantamaan,mutta nyt se on väännetty momenttiin.
Saa nähdä onko se kannatuksissaan siihen rautaan.
Vielä turbon letkut,laturi ja moniurahihna niin pääsee kokeilemaan lähteekö siitä savut.
Sain muuten tehdaskunnostetun vakio vaihtoturbon,eli sekin pitäisi nyt olla timmissään.
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Ei se tuolla laskulla vielä jää kanittamaan. Mä en huomannut mitään vaikka höylättiin kanssa reilusti pois ja laitoin vielä ohuemman tiivisteenkin.
Tarttee varmaan kattella joskus mikä siinä pumpussa kanittaa.
Mitä suuttimille tehtiin, missä vanhat on ? (anna ne mulle )
Uudet hehkut ja se termari, kyllä.
Tarttee varmaan kattella joskus mikä siinä pumpussa kanittaa.
Mitä suuttimille tehtiin, missä vanhat on ? (anna ne mulle )
Uudet hehkut ja se termari, kyllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No nyt on otettu savut ja ensi säikähdyksestä selvitty.
Kone nimittäin alussa käydessä piti ajoittain omituista kolkatusta.
Johtuukohan mahdollisesti syöttöpumpussa olevasta ilmasta?
Käynistelin muutoman kerran ja kolkatus hävisi ja kone rupesi käymään nätisti.
Huomenna täytyy parsia eturessu kasaan ja käydä ajelemassa.
Vanhat rungot suuttimissa on.
Suuttimien kärjet vaihettu.
Uuden termarin vaihdoin,mutta en hehkuja kun ne olen äskettäin vaihtanut.
Sitten kun tämä remppa on saatu valmiiksi,niin ehkä minäkin käyn kurkistamassa sitä syöttöruuvia.
Sen verran olette saaneet minuakin innostumaan syöttöjen lisäyksestä.
Kone nimittäin alussa käydessä piti ajoittain omituista kolkatusta.
Johtuukohan mahdollisesti syöttöpumpussa olevasta ilmasta?
Käynistelin muutoman kerran ja kolkatus hävisi ja kone rupesi käymään nätisti.
Huomenna täytyy parsia eturessu kasaan ja käydä ajelemassa.
Vanhat rungot suuttimissa on.
Suuttimien kärjet vaihettu.
Uuden termarin vaihdoin,mutta en hehkuja kun ne olen äskettäin vaihtanut.
Sitten kun tämä remppa on saatu valmiiksi,niin ehkä minäkin käyn kurkistamassa sitä syöttöruuvia.
Sen verran olette saaneet minuakin innostumaan syöttöjen lisäyksestä.
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
En minäkään huomannut vasta kun kansi oli paikallaan ja kiristetty. Mulla oli tietenkin eri tilanne kun viton kannesta otettiin todella paljon pois kun se oli niin kiero. Venttiililautasetkin piti hioa lyhyemmiksi ettei ota mäntiin kiinni. Ja öljykanavan syventämäänveskola kirjoitti:Ei se tuolla laskulla vielä jää kanittamaan. Mä en huomannut mitään vaikka höylättiin kanssa reilusti pois ja laitoin vielä ohuemman tiivisteenkin.
Ääh, sitten hait väärän ahtimen. Syöttöruuvin pyörittämisen jälkeen vaatii vähintään sen garretin sinne hyrräämään. Se tuntuis olevan hyvä ahdin kun vakio 6mm pumpun syötöt säätää tappiin. Vakio ahdin vetää kyllä iloisesti heti 1000rpm lähtien mutta yläkierroksilla ahdistaa(~3200rpm ylöspäin), ja se ei tee koneelle hyvää. Mutta jos pikkasen säätelee lisään niin kai se vakioahdinkin jotenkin mukana pysyy. Mutta nälkä herkästi kasvaa syödessä.ronksu kirjoitti:Sitten kun tämä remppa on saatu valmiiksi,niin ehkä minäkin käyn kurkistamassa sitä syöttöruuvia.
Sen verran olette saaneet minuakin innostumaan syöttöjen lisäyksestä.
Millä putsaatte suuttimen lohkossa olevan tiivistepinnan ja pultin kierteet ? Tuntuu että aina jää sitä "pikeä" niihin pintoihin varsinkin kun kone kerkii jäähtymään asennuksen aikana ja ei momenttikaan varmaan oo sama viileällä koneella kun lämpösellä. Yksi suuttimen tiiviste on vielä vaihtamatta, joten samalla kun ajelee koneen lämpöseksi ja purkaa niin täytyy tarkistaa muiden momentti. Paljon muuten on 7Nm + 90 astetta noin kokonaismomenttina .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Mä putsasin jarrukliinerillä, rätillä ja hiellä. Taitaa siihen olla jonkinsortin konekkin. Kierteet paineilmalla ja kierretapilla, ja taas paineilmalla, rasvaa ne ensin. Pitää vain suojata kaikki muu ettei töhmää tipu sylintereihin tai öljykanaviin.sprint kirjoitti:Millä putsaatte suuttimen lohkossa olevan tiivistepinnan ja pultin kierteet ?
Voikohan sitä edes määrittää kun on venyvä pultti...Täytyy itsekki ostella nippu momenttiavaimia, kunnollisia, isoja ja pieniä.sprint kirjoitti:Paljon muuten on 7Nm + 90 astetta noin kokonaismomenttina .
Kylmänkoneen momenttejahan ne ovatkin...mullakin kesti yli kuukauden laittaa tiiviste, mutta mä olenkin amatööri
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt on koelenkki heitetty ja näyttää pelaavan hyvin.
Kiitoksia kaikille avusta jota annoitte tämän foorumin kautta!!
Hintaa tälle rempalle tuli aika paljon kun pistin paljon uutta osaa:
-Tehdaskunnostettu Turbo 500e
-Tiivistesatsi 80e
-kansipulttisarja 29e
-venttiilikopantiivistesarja 12e
-nokka-akselin pultti 3,20e
-letkua 11e
-pakoputken tiiviste 7,50e
-termari ?e
-Kansi kaikkinen hässäköineen(oik.,ponnistus,suuttimet,hydraulinen perussäätö,vent.koneistus ja venttiilien kumien vaihto) 762,90e
=1405,60e
Halvemallakin olisi päässyt,mutta ompahan uutta osaa.
En muuten käyttänyt kannentiivisteessä tiivisteliimaa,
nyt nähdään paljonko päästään ennenkuin on taas kansi yläällä?
Kiitoksia kaikille avusta jota annoitte tämän foorumin kautta!!
Hintaa tälle rempalle tuli aika paljon kun pistin paljon uutta osaa:
-Tehdaskunnostettu Turbo 500e
-Tiivistesatsi 80e
-kansipulttisarja 29e
-venttiilikopantiivistesarja 12e
-nokka-akselin pultti 3,20e
-letkua 11e
-pakoputken tiiviste 7,50e
-termari ?e
-Kansi kaikkinen hässäköineen(oik.,ponnistus,suuttimet,hydraulinen perussäätö,vent.koneistus ja venttiilien kumien vaihto) 762,90e
=1405,60e
Halvemallakin olisi päässyt,mutta ompahan uutta osaa.
En muuten käyttänyt kannentiivisteessä tiivisteliimaa,
nyt nähdään paljonko päästään ennenkuin on taas kansi yläällä?
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Kalliimmallakin olisi voinut päästä ,erkkihuoltoa *) käyttämällä. Mullahan maksoi 2000+ € pelkkä tiivisteenvaihto ilman kannen plaanausta, öljynvaihdolla ja muutamalla hassulla suodattimella.ronksu kirjoitti:Halvemallakin olisi päässyt,mutta ompahan uutta osaa.
siis ihan oikeasti erkkihuolto
Mitä tarkoittaa hydraulinen perussäätö ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
En minäkään mitään liimaa käyttänyt. Nyt on 30tkm takana ja hyvin on toiminut ja kenkääkin on saannut.
Kansipulteista sen verran että mulla ne meni ekakerralla silleen paukkumalla kiiinni. Mutta sitten toisella kerralla kun laitoin toisen kannen samoilla pulteilla niin ei paukkunut yhtään. Olisko öljyssä jolla kansipultit voitelin ollut eroa. Kierteet puhdistin kummallakin kerralla.
Kansipulteista sen verran että mulla ne meni ekakerralla silleen paukkumalla kiiinni. Mutta sitten toisella kerralla kun laitoin toisen kannen samoilla pulteilla niin ei paukkunut yhtään. Olisko öljyssä jolla kansipultit voitelin ollut eroa. Kierteet puhdistin kummallakin kerralla.
on eroja. Minua opastettiin kantta rempatessa, että millä kannattaa pultit voidella ettei narise.vito500tkm kirjoitti:
Kansipulteista sen verran että mulla ne meni ekakerralla silleen paukkumalla kiiinni. Mutta sitten toisella kerralla kun laitoin toisen kannen samoilla pulteilla niin ei paukkunut yhtään. Olisko öljyssä jolla kansipultit voitelin ollut eroa. Kierteet puhdistin kummallakin kerralla.
En kyllä enää muista että mitä se oli