Kysymys Ke-jetronikista (kat)
Kysymys Ke-jetronikista (kat)
voiko joku asiantuntija kertoa miksi lambda ohjatussa ke-jetronikissa on seoksen säätöruuvi? ja kuuluko normi ruisku-säädöissä sitä säätää, vai säätääkö lambda sitä itsestään niinkuin nyky ruiskuissa?
vaihdoin juuri 1.8E:hen, 2.0E ilmamäärämittarin, määräjakakan, paineensäätimen, paine-erosäätimen, ja osat ovat täysin samat kummassakin, ainoa ero on nyt että päästöt ovat aavistuksen koholla. ei mene leimasta läpi. enkä oikein uskolla lähtemään säätää sitä tuosta vain. (seossäätö on edelleen sinetöity)
vaihdoin juuri 1.8E:hen, 2.0E ilmamäärämittarin, määräjakakan, paineensäätimen, paine-erosäätimen, ja osat ovat täysin samat kummassakin, ainoa ero on nyt että päästöt ovat aavistuksen koholla. ei mene leimasta läpi. enkä oikein uskolla lähtemään säätää sitä tuosta vain. (seossäätö on edelleen sinetöity)
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Muistelen Jalasjärvellä K/KE-Jet -kurssilla kerrotun että tuolla ruuvilla tehdään perussäätö, eli laitetaan seokset "alueelle". Lambda ja muut säätöpiiriin kuuluvat komponentit hoitaa sitten hienosäädön sähköhydraulisen paineensäädön muodossa. Olisikohan tuo perussäätö sen varran moottorikohtainen että osien vaihto ei käy ilman perussäädön uudelleen tekemistä.
En muista sen tarkempaa että miten tehdään mutta ilmeisesti "valtuutetun korjaamon" hommia .
En muista sen tarkempaa että miten tehdään mutta ilmeisesti "valtuutetun korjaamon" hommia .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juuri näin, sähköhydraulinen säädin eli EHA säätää seosta kattiautoissa siten, että se pysyy tyhjäkäynnillä ja kevyellä kaasulla arvossa lambda=1. Jos mekaanisesti (=seosruuvista) säädetty perusseos on liikaa pielessä, ei EHA pysty korjaamaan sitä riittävästi (säätöalue +-10 mA).karra kirjoitti:Muistelen Jalasjärvellä K/KE-Jet -kurssilla kerrotun että tuolla ruuvilla tehdään perussäätö, eli laitetaan seokset "alueelle". Lambda ja muut säätöpiiriin kuuluvat komponentit hoitaa sitten hienosäädön sähköhydraulisen paineensäädön muodossa. Olisikohan tuo perussäätö sen varran moottorikohtainen että osien vaihto ei käy ilman perussäädön uudelleen tekemistä.
Tyhjäkäynnin perussäädön eli CO-säädön voi tehdä itse murtamalla seosruuvin sinetin ja kiertämällä seosruuvia 3 mm:n kuusiokoloavaimella (mallia pitkä). Kytke ennen säätöä EHAn kanssa sarjaan ampeerimittari ja säädä seosta, kunnes EHAn läpi menevä korjausvirta on lähellä nollaa (esim. +-2 mA). EHAn liittimiin sopii normaali 4 mm pyöreä Abiko-jatkoliitin.karra kirjoitti:En muista sen tarkempaa että miten tehdään mutta ilmeisesti "valtuutetun korjaamon" hommia :roll: .
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
onko eha juuri se potikka jossa on hiilivastukset sisäpuolella? mikä on yhteydessä ilmamäärämittarin liikkeeseen?
ja niiden liittimien väliin (3kpl) jotenkin vai ampeeri mittari??
oon ihan tampio näissä sähköasioissa sori vaan..
ja niiden liittimien väliin (3kpl) jotenkin vai ampeeri mittari??
oon ihan tampio näissä sähköasioissa sori vaan..
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
EHA on musta mötikkä ilmamäärämittarin kyljessä ja sen liittimessä on kaksi pyöreää 4 mm tappia. Se on yhteydessä ECUun (musta boxi akun takana), joka säätää seosta. EHAn liitin irti ja toisen johdon väliin (sarjaan) laitetaan ampeerimittari.dansku kirjoitti:onko eha juuri se potikka jossa on hiilivastukset sisäpuolella? mikä on yhteydessä ilmamäärämittarin liikkeeseen?
ja niiden liittimien väliin (3kpl) jotenkin vai ampeeri mittari??
oon ihan tampio näissä sähköasioissa sori vaan.. :oops:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
kiitoksia vastauksistanne, yritän parhaani saada säädettyä tätä ruiskua maltillisesti
Ps. vaikuttaakohan katti kuinka paljon tälläisessä moottorissa että meneekö leimasta läpi? (arvot alemmaksi)
kun sekin on tosiaan aika vanha, (-91) ja sisäskalutkin vähän kolisee..
Ps. vaikuttaakohan katti kuinka paljon tälläisessä moottorissa että meneekö leimasta läpi? (arvot alemmaksi)
kun sekin on tosiaan aika vanha, (-91) ja sisäskalutkin vähän kolisee..
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Vaikuttaa. Jos katti on rikki, ei mene millään läpi (siis jos auto on vähäpäästöinen). Männä kevään oli hiinä ja hiinä, napsahtaako leima. Sain kuitenkin vuoden ajoaikaa mutta katsuri kehotti tutkailemaan tilannetta. Käytin sitten pirssiä testissä ja tuolloin arvot olivat pompanneet jo pitkälle punaiselle puolelle.dansku kirjoitti:Ps. vaikuttaakohan katti kuinka paljon tälläisessä moottorissa että meneekö leimasta läpi? (arvot alemmaksi)
Analisoinnin jälkeen laitettiin katti vaihtoon ja nyt näyttää taas paljon paremmalta.
t.
Risto
E500 – 211.070
Jos vain katsastusaika sallii, laittaisin säädöt ekaks kohdalleen ja katso mikä on tulos. Pakoputkessa, ennen kattia on joissakin malleissa pulttitulppa josta pääsee mittaamaan seokset ennen kattia, jos sellasiin savumittauslaitteisiin pääset käsiksi.
Noi arvot mitä noissa aiemmissa kommenteissa tarjottiin on ihan nappiinsa. Se 2 mA arvo lambdassa tai 0.2 % CO on oikein tyhjäkäynnillä ennen kattia. Toimivalla katilla se tarkoittaa nolla arvoja putken päästä.
Putken kuumaksi ajaminen just ennen savumittausta on myös kannattava temppu. Konttorille ei kannata mennä mittaukseen koska auto joutuu seisomaan ja lämpö katoaa katista. Hylkäys tulee ja kaiva kuvetta sit..
Toi tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm mittaaminen on ihan hölmöläisten hommia muuten. Ei lainkaan vastaa todellisuutta......nimimerkillä FTP75 testejä työkseen ajanut.
Noi arvot mitä noissa aiemmissa kommenteissa tarjottiin on ihan nappiinsa. Se 2 mA arvo lambdassa tai 0.2 % CO on oikein tyhjäkäynnillä ennen kattia. Toimivalla katilla se tarkoittaa nolla arvoja putken päästä.
Putken kuumaksi ajaminen just ennen savumittausta on myös kannattava temppu. Konttorille ei kannata mennä mittaukseen koska auto joutuu seisomaan ja lämpö katoaa katista. Hylkäys tulee ja kaiva kuvetta sit..
Toi tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm mittaaminen on ihan hölmöläisten hommia muuten. Ei lainkaan vastaa todellisuutta......nimimerkillä FTP75 testejä työkseen ajanut.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Sepä se näissä ainakin vanhemmissa vehkeissä on, ettei ennen kattia ole mitään plommia, joista seoksia haistella. Nyt tein katin vaihdon yhteydessä ennen kattia putkeen reiän, johon saa vaikka lisälambdan kiinnitettyä taikka haisteluanturin työnnettyä.
OT:
Muutenkin nämä vanhat rakkineet näyttävät olevan melkoisia mysteeripelejä. Moottori jättää aina silloin tällöin pytyllisen sytyttämättä ja silloin tuntuu ahterissa tärähdys. Asian kuulee myös pakoputkesta. Syttyosista on vaihtamatta enää puola. Lisäksi kävin tarkastuttamassa seoksen Veholla. Joku oli ilmeisesti säädellyt joskus perusseosta pienemmäksi ja nyt sitä pyöräytettiin pikkuisen isommalle. Nyt lambda herää moottorijarrutuksen jälkeen nopeammin, koska normiseos saavutetaan jo ihan pienillä EHA:n virroilla (ennen oli lähellä maksimia).
t.
Risto
OT:
Muutenkin nämä vanhat rakkineet näyttävät olevan melkoisia mysteeripelejä. Moottori jättää aina silloin tällöin pytyllisen sytyttämättä ja silloin tuntuu ahterissa tärähdys. Asian kuulee myös pakoputkesta. Syttyosista on vaihtamatta enää puola. Lisäksi kävin tarkastuttamassa seoksen Veholla. Joku oli ilmeisesti säädellyt joskus perusseosta pienemmäksi ja nyt sitä pyöräytettiin pikkuisen isommalle. Nyt lambda herää moottorijarrutuksen jälkeen nopeammin, koska normiseos saavutetaan jo ihan pienillä EHA:n virroilla (ennen oli lähellä maksimia).
t.
Risto
E500 – 211.070