Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuuskysymy

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuuskysymy

Viesti Kirjoittaja Noname »

Olen yrittänyt etsiä täältä vastausta kysymykseen että miksi E-sarjaa pidetään parempana ajaa kuin pienempää C-sarjaa.

Nyt arvon mersumiehet saa kehua ja moittia, mutta vastauksessa tulee olla:
- Mersun malli :!:
- mikä on se miellyttävä/huono ominaisuus :!:
- hyvät perustelut miksi :!:

Pitkä omakohtainen kokemus katsotaan eduksi tässä kyselyssä.

Kun itse olin hankkimassa autoa niin ajoin molempia malleja sekaisin. Itse en nyt kommentoi mitään, vaan antaa asiantuntavan raadin päättää.

Myös vanhempien/muiden mallien kehut ja haukut kiinnostaa.

En löytänyt tästä aiheesta kunnollista keskustelua, joten tämä aihe on nyt syytä puida kunnolla Mersun ostoa harkitsevia varten.

Kiitokset kaikille teidenritareille vastauksista.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuusky

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Noname kirjoitti:Olen yrittänyt etsiä täältä vastausta kysymykseen että miksi E-sarjaa pidetään parempana ajaa kuin pienempää C-sarjaa.
Yleisesti ottaen mitä isompi ja painavampia ja pitemmän akselivälin omaava auto, niin se on pitkillä maantietaipaleilla omiaan. Jos taas tykkää pikkunäppärästä, niin C-malli varmaan käy.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Mitä leveämpi akseliväli, niin sitä mukavampi ajaa, paitsi citymarketin parkkipaikalla.. Tietysti jos löytyy vielä tuota maavaraa kunnolla ja isot renkaat, niin mikäs siinä. Rupeaa löytymään niitä parkkipaikkoja :D

Tietysti talviolosuhteissa kun auto lähtee käsistä, niin pienempi auto on helpompi saada takaisin hallintaan. Järki tosin on sallittua. Katsotaan ne liikennenopeudet sään mukaan.

Näille superturbo kaveruksille en sanokkaan mitään, niille nyt ei löydy renkaiden alle kitkaa oli sit kesä tai talvi.
220.128 Black Mirror
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Noname »

Toivoisin lähinnä ajatuksia esimerkiksi ohjaustuntumasta, tasapainoisuudesta, jousituksen toimivuudesta jne.. eli niitä tekijoitä jotka tuntuu ajettaessa.

Erohan näillä kahdella mainitulla mallilla on oman testin mukaan selvä. E-sarja on sellainen perus tasainen ja minusta jopa hieman puuduttavankin helppo ajaa kun taas C-sarja antaa aika paljon enempi vastetta tiestä korin heilahteluina ja ohjaukseen tien tärinöitä. Lieneekö johtuu sitten korin mitoista, alustan rakenteista vai tarkoituksella tehty ero. :?

Paljon mersua ajaneet osaa varmaankin heti kertoa onko E-sarja esimerkiksi ohjaukseltaan, jousituksen toimivuudeltaan tai jarruiltaan niin kesällä kuin talvellakin paremmin käyttäytyvä joiltakin ominaisuuksiltaan, että se saa lopultakin kääntymään isompaan malliin.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuusky

Viesti Kirjoittaja eerola »

Noname kirjoitti:Olen yrittänyt etsiä täältä vastausta kysymykseen että miksi E-sarjaa pidetään parempana ajaa kuin pienempää C-sarjaa...
Jaa kuka pitää? :wink: No, nämä ovat tietenkin ihan täysin makuasioita. :D
Noname kirjoitti:...Nyt arvon mersumiehet saa kehua ja moittia...
Yleensä auto, jonka keskustelun hetkellä omistaa, tuntuu parhaalta. Ainakin sen puolesta mielellään puhuu. Toisaalta, kun auton on omistanut jonkin aikaa ja "kuherruskuukausi" on päättynyt, alkaa helposti tehdä mieli vaihtelua. Sitten kun menee ja koeajaa jonkun toisen kelpo auton, alkaa ruoho aidan takana näyttää vihreämmältä.

Nyt viimeksi olen omistanut 203-korin C-Mersuja. Olen nyt ajanut 203-korin C-Mersulla reilut neljä vuotta ja aika monta kilometriä. Niitä on ollut omistuksessani kaksi kappaletta. Ja on täysin mahdollista, että tulee vielä joskus kolmaskin. Eli ensimmäisen jälkeen aidan takana kasvanut ruoho ei näyttänyt vielä vihreämmältä. Ja tällä hetkellä se vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, mutta en vieläkään osaa sanoa kiinnostaako sen maisteleminen.

Pidän 203-korin C-Mersusta kovasti siksi, että se on "käteen istuvan" tuntuinen. Se kulkee vakaasti. Se kommunikoi riittävästi, mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu. Se on minun käyttötarkoituksiini riittävän tilava. ja minä tunnen olevani sen ratin takana kotonani. Ääritilannekäytökseltään auto on tasapainoinen ja reagoi rajalla samalla rauhallisella tavalla, jolla olen Mersujen tottunut reagoivan. Äärirajalla auto liikkuu jopa niin rauhallisesti, että auton ESP tuntuu jopa yliholhoavalta: "Älä nyt vielä tule auttamaan! Ei tässä vielä mitään hätää ollut.." Kaikesta tästä seuraa, että autoon syntyy luottamus eikä ratin takanakaan väsy samalla tavoin kuin jossain muualla.

Tunnustan, että olen napakan alustan ystävä. Harva perusalustainen Mersu saa minulta ylistyksiä. C-Mersultakin siis toivon, että siinä on joko tehtaan sporttialusta tai asiallinen - eli ei kuitenkaan liian kova - alustasarja.

Minun mielestäni viimeinen käteen istuvan tuntuinen E-Mersu oli W124-korin E-malli sporttialustalla. Pidin siitä kovasti kun omistin sellaisen itse, ja myöhemmin tapahtuneiden kohtaamisieni perusteella olen havainnut pitäväni siitä edelleenkin. W210 ja W211 ovat kyllä ihan hyviä autoja nekin ajaa, mutta ne jättävät etäisyyden kuljettajaan. Tästä johtuen minulle tulee tunne, että nämä autot eristävät minut asioista, joita tapahtuu renkaan ja tien välissä. Ja siksi en nauti niiden ajamisesta yhtälailla kuin edellämainittujen autojen ajamisesta. Tästä syystä vaikka olen noita korimalleja harkinnutkin, en ole ainakaan vielä osannut sellaiseen rahojani sijoittaa.

On mahdollista, että jonkun varusteluyhdistelmän avulla W21x-korin autotkin muuttuvat sellaisiksi ajaa, että niiden ratin takana toteutuu erään japanilaismerkin käyttämä "Jinba Ittai"-aforismi; ratsastaja ja ratsu ovat yhtä. Tanskalaissieluisessa W211-korin autossa oltiin astuttu jo aika lähelle tätä. Mutta tuossa "tanskalais-Mersussa" oli niin paljon muutakin, mikä erotti sen kaikesta "tavallisesta", että en pidä sitä riittävänä esimerkkinä yleisien E-Mersu-ajatuksieni muuttamiselle.

Siispä: Ennenkuin saan kohdata "normaalin" W21x-mallin Mersun, jonka kanssa saan tuntea olevani yhtä, taidan pitää W203-korin C-Mersuja parempana ajaa kuin W210- ja W211-korin E-Mersuja. W202-korin parissa enemmän aikaa viettäneiden annan kommentoida näkemyksensä ja kokemuksena edellisestä korimallista.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mulla ei omista Mersuista ole kokemusta kuin SLK R170:stä sekä 209CLK:sta, mutta perheen/suvun kautta myös W211 E-malleista sekä 203C:stä ja muutamasta muustakin.

Mun kokemusten perusteella SLK on mallisarja joka erottuu selkeästi muista Mersuista ajettavuutensa puolesta omaten ne tietyt erityispiirteensä joista on aiemmin keskusteltu muutamaan otteeseen.

Sen sijaan esim C-,E- ja CLK-mallit eivät minusta tosiasiallisesti eroa niin paljoa toisistaan kuin kenties äkkinäinen voisi kuvitella.
Mun kokemusten perusteella esim em malleissa ON eroja, mutta ne erot tulevat lähinnä rengastuksen ja alustan kautta,eivät niinkään itse mallisarjojen eroista.
Tämä nyt tosin ei mikään yllätys ole, koska tunnetusti CLK:lla ja C:llä on melkoisesti teknisiä yhtäläisyyksiä esim juuri alustan osalta. Kuitenkin jos vertaan vaikkapa omaa Avantgarde-CLK:ta ja Elegance-C:tä niin ajettavuudessa oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Tässä C:ssä oli vakioalusta, sekä maltillinen, mukavuuspainotteinen rengastus. Niinpä ko C oli/on minun makuuni hyvinkin "löysä" ohjaustuntumaltaan, epätarkan tuntuinen ajaa mutkatiellä jne jne jne verratuna CLK:hon. MUTTA..kun C:n vaihtaa muuten samaiseen autoon, mutta Sport-versioon niin johan tuntui olevan eroa taas kuin yöllä ja päivällä..että kyllä C:kin voi olla sporttinen kun "asetukset" ovat oikeat..

E-sarjalaisista kokemukset ovat enemmälti näistä mukavuuspainotteisista, mutta uskon vahvasti että sama asia pätee niihin kuin C:henkin..eli alusta, renkaat ym ovat ne jotka sanelee hyvin pitkälti sen miltä auto tuntuu ajossa.

Toki E-sarjalaisen erityispiirre C:hen nähden on se että E on isompi auto ja tuntuuhan se ajossa..mutta toisaalta CLK on mielestäni melkoisesti E-sarjalaisen oloinen ratin takana, joten liekö tässäkin kohtaa alustaratkaisuilla tekemistä asian kanssa..?!

Yhteenvetona minun kantani asiaan siis on että erot syntyy alustan/rengastuksen kautta,eivät niinkään siitä mikä mallisarja on kyseessä. Mersu on hyvin samankaltainen mallisarjasta riippumatta(pl A-sarja ym) silloin kun alusta/rengastus on suunnilleen samanlainen.
Eli tätä kautta Mersu kuin Mersu lienee muokattavissa kullekin mieltymysten mukaiseksi.

jep..ja se on vielä sanottava että paljon on puhuttu Mersujen ohjauksen keskialueen tunnottomuudesta, mutta itse en sitä esim CLK:ssa koskaan löytänyt ja jos epätarkkuutta/tunnottomuutta joskus ohjauksessa oli, niin se korjautui sillä kun rengastus vaihtui urheilullisempaan suuntaan.

Niin joo..ohjauksesta tuli mieleen että yksi E-sarjalaisten erityispiirre on mielestäni ollut se että ohjaustehostin tehostaa liikaa minun makuuni..tosin käsittääkseni tuotakin asiaa on korjattu näihin viimeisimpiin W211-malleihin?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuusky

Viesti Kirjoittaja Aku P »

eerola kirjoitti: Pidän 203-korin C-Mersusta kovasti siksi, että se on "käteen istuvan" tuntuinen. Se kulkee vakaasti. Se kommunikoi riittävästi, mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu.
Heh. Sun pitäisi tulla joskus mein maasturia kokeilemaan. Taatusti auto, joka ei anna puolen sanan vinkkiä siitä, mitä ko. välissä on meneillään ja rattia saa kääntää neljänneskierroksen eikä se vielä näya auton kulkusuunnassa mitenkään. Metkaa kyllä, siihen tottuu ja se on tosi leppoisaa.

Mutta asiaan. Ilmeisestikin C-malli on muuten vähemmän sivutuuliherkkä kuin E-kori? Suuntavakaushan se on hyvän ajettavuuden perusta, ja jos puhuri ottaa koriin kovasti, se alkaa pidemmän päälle rasittaa kyllä.

Mainittakoon, että mersun kuin mersun ajettavuuden saa pilatttua huonoilla renkailla tai rengaspaineilla aika helposti. Koeajolle mennessä kannattaa oitis katsoa, millaiset kumit auton alla on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuusky

Viesti Kirjoittaja eerola »

Aku P kirjoitti:...Heh. Sun pitäisi tulla joskus mein maasturia kokeilemaan. Taatusti auto, joka ei anna puolen sanan vinkkiä siitä, mitä ko. välissä on meneillään ja rattia saa kääntää neljänneskierroksen eikä se vielä näya auton kulkusuunnassa mitenkään....
Minulla oli joskus kesällä "etuoikeus" ajella miljoona ajettua vanhaa Mersu-ambulanssia nimeltään Artturi Ambulanssi. Sen ohjausta sai palauttaa ihan samalla voimalla kuin käänsikin. Sekin oli vinkeää. Onneksi kesä loppui aikanaan :lol:

Ai niin, tässä keskusteltiin E vs. C... :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mersun ajettavuus - "kumpi parempi" ikuisuusky

Viesti Kirjoittaja Aku P »

eerola kirjoitti:
Ai niin, tässä keskusteltiin E vs. C... :wink:
Jep. Aika yksituumaista tuntuu väki olevan, molempi parempi, riippuen siitä mitä autossaan arvostaa.

Omat kokemuksenihan tässä asiassa rajoittuvat 202-korin C-malliin, jonka osalta on pakko todeta, että ehjä W124 mennee maantiellä vakaammin ja hiljaisemmin. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Sellainen näkökulma vielä tuli mieleen C vs E keskusteluun että tuli tuossa kylillä vastaan hopeinen E,sopivasti madallettuna ja sopivilla kiekoilla niin voi voi että on Hyvännäköinen auto..ainakaan tässä kohtaa C ei pääse parhaimmillaankaan samaan.
"Eemeliä" ei tarvitse tuunata kuin alustasarjalla ja vanteilla niin päästään jo lähelle täydellistä, mitä ulkonäköön tulee :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

203:ssa on ainakin mun mielestä semmoinen etu, että jos on tottunut ajamaan japseilla niin ohjaus on hyvin japsimainen. Tarkka, paljon tarkempi kuin esim w210 tai w211 mutta se onkin hammastangolla toteutettu.

Toinen tykkää äidistä - toinen tyttärestä, sanoo vanha sanonta :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1620
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen ajanut W210:sella muutaman kymmenen tuhatta, W202 yli 150 tkm. W203 yli 150 tkm. Kaikki 200 CDI-moottorilla 102-122 hv. Ja W211 farkku 220 CDI:llä yli 5000 tkm.

Yhteenveto: W202:sen etujousitus oli parempi kuin W203:sen. W203 etujousitus liian pehmeä-joustot huomaa. W203 äänieristys parempi kuin W202:sen (molemmat C-mallit olivat farmareita) W202:sen viisivaihteinen automaatti vaihtaa paremmin kuin W203:sen. W203:sessa karkeampi moottorin ääni(tehoa enemmän otettu). W203:nen on ihan hyvä auto, mutta olen kyllä kyllästynyt tuolla yli 150 tkm. matkalla jo siihen. Autossa ei tosiaan sinällään mitään vikaa ole ja on todella ketterä ja talvella erittäin helppo hallittava jne. Mutta ei se kuulu oikeaan "AUTO SARJAAN" KYllä W210 väyrysen ison auton ominaisuudet puhuttelee minua enemmän. Hallittavuus ahtaissa paikoissa ja liukkaalla ei ole tosin niin helppoa kuin C-malleilla. Mutta auton yksi tärkein ominaisuus joka tekee siitä auton on äänitaso suuremmilla nopeuksilla. W210:ssä ei ollut kuin järkevät 15 tuumaiset renkaat kun nyt W211 alla rouhii 225/16 renkaat-karkealla tiellä ääni on ikävä-aivan kuin W204:sen 17 tuumaisilla. Ei ole hiljaisesta autosta hyötyä jos isot renkaat jurisee alla.
Eli Eniten auton tuntua tarjoilee E-mallit isoissa nopeuksissa varsinkin 15 tuumaisilla renkailla varustettuna. W202 ja W203:sella en ole saanut sitä hulppeaa tunnetta aikaan. Nämä on makuasioita. Tavlliseen köröttelyyn riittää mainiosti W203:nen ja sen hallittavuus kaikilla tienpinnoilla on mielestäni erinomainen. W210 ja W211 on oikeita maantieautoja-nyt ei puhuta ruosteista vaan ajosta ja äänitasosta. W211 ohjauksen palautus on hitaissa nopeuksissa melko huono(syy-225 renkaat?)Mutta saksassa osaa myös eräs baijerilainen moottoritehdas tehdä sellaisia autoja , että Väykyt on kovilla -mersumies osaa olla objektiivinen!
LOPPUYHTEENVETO: ISO AUTO-ISO AKSELIVÄLI-SUURI MASSA-VAKUUTTAVA KULKU. PIENESTÄ AUTOSTA EI VOI SAADA SUUREN OMINAISUUKSIA! KÄYTTÖTARKOITUS RATKAISEE MALLIN VALINNAN C/E.
Avatar
mikkiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 31.07.2007 11:03
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja mikkiz »

Omat kokemukset mersuista ovat vähintääkin rajalliset ja rajoittuu lähinnä koeajoihin pl. oma auto. Nykyistä etsittäessä tuli ajettua lukuisia eri 203 ja 211 malleja, ja täytyy sanoa että eroja ajettavuuksissa oli! 203 classic versiona oli pienoinen pettymys, kun taas avantgarde, sport-paketilla oli todella jees. Jotenkin 203 jätti hieman levottoman kuvan, jousitus (pl. viimeeksi mainittu) oli aivan liian levoton ja yleinen melutaso hieman liian kova. Pieni ja näppärä auto, mutta alusta oli ikään kuin lainattu isommasta lullasta. Mutkatiellä tuo sport-versio oli taas aivan omaa luokkaansa, näppärä, jämäkkä ja tarkka ajettava. Ajetut olivat 220 ja 270 cdi koneisia.

211-tapauksessa hajonta on vähintääkin yhtä raju, Classic-mallin s211 oli aika kova pettymys. ohjaus tunnottomuus, vetely, liika pehmeys. Tuli mieleen vuosituhannen vaihteen s80-sarjan Volvot. Lisäksi rengasmelu todellakin oli kova! Tuolla suheroisten mutkateiden ajo ei kovin paljoa huokuttaisi. Pientä parannusta tuli Avantgarde alustan myötä ajattavuudessa oli ainankin näiden yksilöiden kohdalla reilu ero. Tosin Classic malleja ei ajettu kuin tuo yksi ja avantgarde malleja useampia. Oma onkin sitten airmatic alustalla varustettu avantgarde ja nyt ajettavuus on HYVÄ! Sivutuuli ei kiusaa, nielee heitot ja epätasaisuudet eleettömasti ja saa tarvittaessa jäykäksi mutkapätkille. Jopa rengas melu tuntuu pienenmältä vrt. vakioalusta ja alla on kuitenkin 245/265-18 renkaat.

Summa summarum: Molemmista sekä hyviä että huonoja versioita. C on ehdottomasti käteen sopivampi, mutta vaatii kunnon alustan, muuten eroa E.hen ei juuri kokoa poislukien ole. E taas perusversiona ei tunteita nostata, lähinnä sopisi pitkään matka-ajoon, ehkä? Mutta onneksi ajettaviakin versioita löytyy. Molempi parempi....

Vanhemmista C-ja E-sarjoista ei kokemuksia...
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja Ekku »

C-sdarjalaisesta ei ole kokemuksia, mutta muutamalla E-sarjalaisella on tullut ajettua kohtuullisen paljon.

Eihän se mikään mailman ketterin auto ole, mutta tien päällä menee mukavan rauhallisesti.

Ohjaus näissä W211-korisissa tuntuu todella tahmealta, jos autossa ei ole sitä muuttuvatehostuksista ohjausta.

Alustan suhteen airmatic-jousituksella varustettu on valovuosia edellä tavallisella alustalla olevia.

Sen huomaa nyt kun alla on vielä tämä "pakettiauto" edellisen sedanin jälkeen. Kun vertailua edelliseen tekee, niin on kyllä kun kottikärryllä ajelisi.

Minä en henkilökohtaisesti pidä mistään kovista tai madalletuista alustoista ja nämä kommentit koskee ihan vakio alustalla olevia autoja.

Airmaticissa on se etu, että siinä saa sellaisen alustan, mitä voi tilanteen ja vauhdin mukaan jäykentää ja madaltaa.

W210 on minun mielestäni jotenkin hakevamman tuntuinen maantieajossa, mutta kokemusta on oikeastaan yhdestä yksilöstä, joten välttämättä tilanne ei ole näin kaikkien kohdalla.

Kaupungissa ainakin tämä W210 on ketterämpi ja muuttuvatehostuksinen ohjaus on myös tässä yksilössä.

Suosikki tällä hetkellä on kyllä ehdottomasti tuo isän W220.

Sillä ajaminen on kyllä yhtä juhlaa, vaikka töissä ollaankin :D

Kuskin penkki saisi kyllä olla parempi. Ei anna sivuttaistukea juuri lainkaan.

Kohta saan sitten kokemuksia Bemarista, kun uusi auto tulee ensi kuussä.

Saa nyt nähdä, onko se Bmw:n 500-sarjalainen nyt sitten niin loistava ajettava, kun jotkut väittää.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
lampion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 05.12.2006 14:48

Viesti Kirjoittaja lampion »

Oma autoni on v.2004 E-mallinen 200 CDI Avantgarde automaatti uudelleen ohjelmoidulla ohjauselektroniikalla. Auto on etuvetoisiin verrattuna hämmästyttävän ketterä kaupugissa, yllättävän taloudellinen isoksi autoksi (5,8 l/100 km), nopea (235), mainio veturi, edustava ja kaunis laite. Jarrut ovat huippua, 3 "varmaa" hirvitilannetta selvitetty vaurioitta, sivutuulet eivät haittaa. Ainoa parannettava asia oli rengaskoko: alkuperäiset piti vaihtaa kapeampiin. Ne ovat tunteettomat urille ja hiljaisemmat kuin alkuperäiset.
Olen ajanut yli 200.000 nyt tällä, tarkoitus on vaihtaa 2009, kun uusi malli tulee.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tervetuloa foorumille, lampion!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1620
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kohta saan sitten kokemuksia Bemarista, kun uusi auto tulee ensi kuussä.

Saa nyt nähdä, onko se Bmw:n 500-sarjalainen nyt sitten niin loistava ajettava, kun jotkut väittää.[/quote]

JOs taksiksi tulee niin penkki voi bemussakin tuntua huonolta. Jos vaikka koitat jo edellistä bemun mallia niin siinä ainakin on ajaminen selvästi sen ajan mersuja parempi. Luulisin, että kestää vertailun vielä W211:seenkin. Siitä uusimmasta(jo vanha sekin) mallista minulla ei olekkaan kokemusta. Justiinsa luin Autovertailun jossa oli ajeltu W204 220 CDI ja BMW 525D-malleilla. Autoja ei vertailtu keskenään, mutta BMW:n koeajon jälkeen-koeajajan kommentti oli " tällä olisi mielellään ajanut kauemminkin" . Mikäs malli teille tulee ajoon?
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja Ekku »

kardaani kirjoitti:Kohta saan sitten kokemuksia Bemarista, kun uusi auto tulee ensi kuussä.

Saa nyt nähdä, onko se Bmw:n 500-sarjalainen nyt sitten niin loistava ajettava, kun jotkut väittää.
JOs taksiksi tulee niin penkki voi bemussakin tuntua huonolta. Jos vaikka koitat jo edellistä bemun mallia niin siinä ainakin on ajaminen selvästi sen ajan mersuja parempi. Luulisin, että kestää vertailun vielä W211:seenkin. Siitä uusimmasta(jo vanha sekin) mallista minulla ei olekkaan kokemusta. Justiinsa luin Autovertailun jossa oli ajeltu W204 220 CDI ja BMW 525D-malleilla. Autoja ei vertailtu keskenään, mutta BMW:n koeajon jälkeen-koeajajan kommentti oli " tällä olisi mielellään ajanut kauemminkin" . Mikäs malli teille tulee ajoon?[/quote]

Ei ole vakio penkillä vaan sillä lisähintaan ostettavalla monisääto-penkillä.

En minä siihen Bemariin sen takia vaihda, että Mersun ajo-ominaisuudet olisivat niin huonot, vaan sen takia, että en saanut kunnollista tarjousta mersukaupasta.

Malli on ihan 520d automaattilaatikolla.

Tarjousta kysyin ensin 530d:hen ja se näyttikin ihan asialliselta. Sitten kun kysyin hyvityshintaa vanhasta koslasta jos vaihtaisinkin sen tuohon pienempikoneiseen, niin väliraha hävisikin lähes olemattomiin...
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kardaani kirjoitti: LOPPUYHTEENVETO: ISO AUTO-ISO AKSELIVÄLI-SUURI MASSA-VAKUUTTAVA KULKU. PIENESTÄ AUTOSTA EI VOI SAADA SUUREN OMINAISUUKSIA! KÄYTTÖTARKOITUS RATKAISEE MALLIN VALINNAN C/E.
Joo, näin se vaan on. Kyllä Väykky on mulle mieleisin auto, mitä oon ikinä kokeillu (ja kyllä on tullu kokeiltua jos jotakin, eli yli 500 000 km ajettu vaikka millä). Ja nimenomaan Classic-versio. 80 000 km takana tällä nytte. Pienemmät on pieniä ja isommat on liian isoja ja epätaloudellisia. Vanhemmat on turvallisuudeltaan kyseenalaisia ja uudemmat on liian kalliita.

Mun mielestä tässä on sopiva yhdistelmä isoa autoa, mukavuutta, hiljaisuutta, vaivatonta lipumista yli kotomaan maanteiden pikku heittojen. Tähän kun lisätään 197hp/480Nm rivi-6 diesel automaatti varustettuna maantiekulutuksella alle 6 litraa, niin johan alkaa olla paketti kasassa. Kunhan ei laita liian isoja kiekkoja ja pitää rengaspaineet riittävän alhaalla.

Jos tosta meinaa ajoltaan parempaa saada, niin kyllä joutuu sitte laittaan peliin ihan eriluokan setelitukon.

Ei tässä olla sport-meiningillä kehissä. Ne jotka on, niin ei varmaan tosta tykkää. Eli tämä setup on mukavuuspainotteinen, jolloin pitkäkään reissu ei rasita. Tänäänkin 400 km samalla istumalla ja toisen mokoman ois vaikka ajanu vielä.

Eli hyvänä ominaisuutena (alkuperäinen kysymys) on matka-ajossa mukavuuspainotteinen auto ja perustelut yllä.

Uudempi 211 on meluisampi, ihme kyllä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1620
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei ole vakio penkillä vaan sillä lisähintaan ostettavalla monisääto-penkillä.

En minä siihen Bemariin sen takia vaihda, että Mersun ajo-ominaisuudet olisivat niin huonot, vaan sen takia, että en saanut kunnollista tarjousta mersukaupasta.

Malli on ihan 520d automaattilaatikolla.

Tarjousta kysyin ensin 530d:hen ja se näyttikin ihan asialliselta. Sitten kun kysyin hyvityshintaa vanhasta koslasta jos vaihtaisinkin sen tuohon pienempikoneiseen, niin väliraha hävisikin lähes olemattomiin...[/quote]

No tuo 2-litrainen on varmaan ihan ok vaikka teillä näyttää niitä mersun tehokkaampia malleja ennen olleenkin. 163 hv/ 340Nm on ihan hyvä lukema pikkuneloskoneelle. On noita 520D-malleja täälläkin näkynyt taksina(pääkaupunkiseutu) Ja on varmaan taloudellinen paketti. Ette kysyneet sitten 525d-mallin tarjousta? Siinä on siitä erikoinen moottori, että se lykkää 1300 kierroksella 400Nm maksimiväännön käyttöön ja se varmaan tuntuu. Nuo bemarin Kaikki 6-sylinterisethän on nykyään merkinnöistä huolimatta n. 3 litraisia (525d,530d, 535d).
Täälläkin päin on bemarilta tullut parempia tarjouksia vehoon nähden, joten siirtyminen on ollut sen mukaista-sitten kun vielä annetaan koeajoon 530d niin ostaja kuumenee helposti.
No kerroppa sitten kokemukset kun olet pienellä nelikolla vähän kurvaillut-polttoainekulutus taksiajossa kiinnostaa myös, kun nuo E220 väyrysfarkut pyytelee jo lähes 10 litraa kakkua tietokoneen mukaan. Ja miten se bemarin ohjaus palauttaa vs. mersun E-malli? Mersun huoltoa ei bemu kyllä pääkaupunkiseudulla ainakaan voita.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja Ekku »

kardaani kirjoitti: No tuo 2-litrainen on varmaan ihan ok vaikka teillä näyttää niitä mersun tehokkaampia malleja ennen olleenkin. 163 hv/ 340Nm on ihan hyvä lukema pikkuneloskoneelle. On noita 520D-malleja täälläkin näkynyt taksina(pääkaupunkiseutu) Ja on varmaan taloudellinen paketti. Ette kysyneet sitten 525d-mallin tarjousta? Siinä on siitä erikoinen moottori, että se lykkää 1300 kierroksella 400Nm maksimiväännön käyttöön ja se varmaan tuntuu. Nuo bemarin Kaikki 6-sylinterisethän on nykyään merkinnöistä huolimatta n. 3 litraisia (525d,530d, 535d).
Täälläkin päin on bemarilta tullut parempia tarjouksia vehoon nähden, joten siirtyminen on ollut sen mukaista-sitten kun vielä annetaan koeajoon 530d niin ostaja kuumenee helposti.
No kerroppa sitten kokemukset kun olet pienellä nelikolla vähän kurvaillut-polttoainekulutus taksiajossa kiinnostaa myös, kun nuo E220 väyrysfarkut pyytelee jo lähes 10 litraa kakkua tietokoneen mukaan. Ja miten se bemarin ohjaus palauttaa vs. mersun E-malli? Mersun huoltoa ei bemu kyllä pääkaupunkiseudulla ainakaan voita.
Nykyään siinä Bemarin 520d:ssä pitäisi olla jo 177 hevosvoimaa.

525d ei ollut oikein nykyisellä hinnoittelulla kannattava vaihtoehto, koska siihen 520d:hen sai "business"-paketin 1500 eurolla, kun se isompaan olisi maksanut tuplasti enemmän.

Eihän siihen pakettiin kuulu kuin xenon-valot, peruutustutka ja jotain muuta pienempää sälää, mutta kuitenkin.

Mulla on E320cdi farkku vienyt 8-10 litraa sadalle koko ajan ja pidän sitä aika isona kulutuksena, kun tuntuu vanhempi S-sarjalainenkin menevän pääsääntöisenti alle 8 litran.

Tämä Bemarihan on sitten ihan sedan-korinen. Saa farkut minun osalta riittää. Hyötyä tästä lisätilasta oli aika vähän, kun vertaa huonoihin puoliin.

Meillä päin tuntuu tuo Mersun huolto olevan niin surkeassa jamassa, että tuskinpa se muilla merkeillä sen huonompi on.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ekku kirjoitti: Tämä Bemarihan on sitten ihan sedan-korinen. Saa farkut minun osalta riittää. Hyötyä tästä lisätilasta oli aika vähän, kun vertaa huonoihin puoliin.
?? Mitä huonoa puolta on farkussa paitsi takalasin nopea kuraantuminen? Yleensä farmarissa paremmat pääntilat ja tyylikkäämpi ulkomuoto, kulutuksen ero taitaa olla ihan mukillisen luokkaa satasella?
(Jos hintaeroista ei tässä muuten puhuta :roll: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Aku P kirjoitti:
Ekku kirjoitti: Tämä Bemarihan on sitten ihan sedan-korinen. Saa farkut minun osalta riittää. Hyötyä tästä lisätilasta oli aika vähän, kun vertaa huonoihin puoliin.
?? Mitä huonoa puolta on farkussa paitsi takalasin nopea kuraantuminen? Yleensä farmarissa paremmat pääntilat ja tyylikkäämpi ulkomuoto, kulutuksen ero taitaa olla ihan mukillisen luokkaa satasella?
(Jos hintaeroista ei tässä muuten puhuta :roll: )
No jos nyt tuon kuraantumisen lisäksi mainitsen vaikka lisääntyneen melutason ja huonommin muotoillut takapenkit, niin siinähän niitä syitä on jo ainakin minulle tarpeeksi.

Kulutuksen lisääntymisestä en voi sanoa varmasti, mikä ero on, mutta tuo minulla aikaisemmin ollut E320cdi sedan vanhalla suoralla 6-koneella ja 5-vaihteisella automaatilla meni jatkuvasti alle 8 litran keskikulutuksella.

Tällä farkulla en ole siihen päässyt kuin oikein rauhallisella maantieajolla.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: E:llä ajettu

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ekku kirjoitti: Kulutuksen lisääntymisestä en voi sanoa varmasti, mikä ero on, mutta tuo minulla aikaisemmin ollut E320cdi sedan vanhalla suoralla 6-koneella ja 5-vaihteisella automaatilla meni jatkuvasti alle 8 litran keskikulutuksella.

Tällä farkulla en ole siihen päässyt kuin oikein rauhallisella maantieajolla.
Jaa, olisko toi uudempi V6 janoinen ? No sellaista en aio muutenkaan hankkia, eli pysyn näissä rivi-6:ssa. Mulla keskikulutus tietokoneen mukaan pyörii kaikki ajot huomioiden jossain 6,6(kesällä) - 7,2 (talvella). Tähän sitten voipi lisätä jotain 0,5 litraa varmaan tietokonevirhettä.

Maantiellä 6,0 paikkeilla lujaa ajaessa. Oikein säästellessä voi päästä 5,0 litran haamurajaan. 5,5 noin keskimäärin.

Jos seuraava auto on Mersu, se on W211 sedan vm. 2005 rivi-6:lla, siis viimeinen tällä koneella tehty auto.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1620
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No pienellä menee teidän 320 cdi-farkku jos 8-10 välissä pysyy. E220 tietokone ilmoittaa taksiajossa pitkän keskiarvon 9,5 litraa ja siihen pitää kai vielä lisätä hiukan, että pääsee totuuteen-tämä on 2006-malli ja 150 hevosen versio.
Vai on bemun 520d:ssä jo 177 hv:tä-oho! BMW:n omilla sivuilla on mainittu, että 120 kW(suomen bmw-sivut) Siinä lukee myös kiihtyvyys 8,6 s sataan-eli varmasti tuo tuosta vielä päivitetty 177 hepan versio riittää-liekkö vääntökin kasvanut 340:nestä ylöspäin?
Cdi-moottorien kulutus on noussut koko ajan vuodesta 2000 eteenpäin.
Tallilla on myös E280 V6-cdifarkku(n. 190 hv:n versio) jonka keskikulutus on liki 11 litraa. Voi olla että siellä teilläpäin on pitempää ajoa kuin täällä pääkaupunkiseudun pyörittelyssä, kun kulutus pysyy jollain lailla kurissa.
No tää on mennyt vähän offtopiciksi, mutta pääjuttu on siinä, että kulutukset on kasvanut cdi:ssä ainakin mersulla. Bemarin ajotuntemuksia odotellessa.....
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kardaani kirjoitti: Tallilla on myös E280 V6-cdifarkku(n. 190 hv:n versio) jonka keskikulutus on liki 11 litraa. Voi olla että siellä teilläpäin on pitempää ajoa kuin täällä pääkaupunkiseudun pyörittelyssä, kun kulutus pysyy jollain lailla kurissa.
Huhhuh kun menee soppaa. Ei voi tajuta tota. En saa meneen ees kaupungissa 9:kään litraa. Varmaan ikinä ei oo ollu yli 8, jos vähänkään pitemmän (1000 km luokkaa) pätkän kattoo. No offtopiccia joo, mutta vahvistaa käsitystä, että rivi-6:ssa pysytään...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. Nyt alkaa valkenemaan erot mallien välillä.

Mielenkiintoista on alustan merkitys tuntumiin, sillä kuten tässä huomattiin löysä pappamalli muuttuu paremmalla alustalla ihan toiseksi autoksi. Suoria päätelmiä ei siis voida vetää pelkästään mallin mukaan.

Nälkä kasvaa syödessä ja olisikin kiva kuulla AMG-omistajien kommentti vertailuna kansanmalliin. Luulisi että alustalle on tehty jotain, sillä koneessa on yleensä pikkusen nostettu :D
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

suhteellista

Viesti Kirjoittaja Ekku »

kardaani kirjoitti:No pienellä menee teidän 320 cdi-farkku jos 8-10 välissä pysyy.
No se on hyvä jos se jonkun mielestä on vähän:)

Siihen nähden että suurin osa ajosta on maantiesiivua välillä Tikkakoski - Jyväskylä, niin kulutus on kyllä iso.

Erikoisinta siinä on, että joustoa alaspäin ei saa millään kovin paljoa aikaiseksi.

Yhden kerran mittasin kulutuksen täältä Kuopioon ja matkavauhti oli tasaiinen ja ei missään vaiheessa yli 110km/h ja kulutus pysyi silti ajotietokoneen mukaan 7.7 tuntumassa.

Vanhalla autolla kulutus tällaisessa ajossa olisi ollut jotain 6.5-6.7 litraa sadalle.

Tuo 2002-mallinen 150hv:n 220di muuten vei 6.5.7.5 meidän taksikäytössä, joten se ei minusta ollut kovin paharuokainen.

Tuo äidin vanha Väykky 220cdi tuntuu vievän sen seitsemisen litraa sadalle.

Kokonaisuutena olen kyllä ollut hieman pettynyt tähän viimeiseen V-6-koneiseen.

Siitä koneesta muuten kuuluu aika usein pintakaasulla ajellessa sellainen nakuttava ääni kuin vanhasta viistokeula Transitista. Samalla se myös nykii hieman.

Ei ole merkkiliike puolestatoissa vuodessa onnistunut vikaa paikantamaan.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:wink: Mulla loppui 170cdi:n nakutukset kun vaihdoiin öljyt.
aikasemmat olivat Motonetin motox 5-40w super synteettiset,
nykyisin vain raskaaseen diesel kalustoon luokitettu e7 10/40w puoli synteettinen.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1620
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo no tuo teidän ajo jyväskylä-tikkakoski on ihan eri juttu kun kaupunkiajo taksina helsingissä. E220-farkku vie sen 9,5 keskimäärin tietokoneen mukaan tässä pyörityksessä-tyhjäkayntiä ja nykivää ajoa paljon. Kyllä tuo 8-10 litraa on sitten ihan liikaa 320 cdi:lle maantieajossa.
Ajoin kaverini E320 CDI(2005)-sedania kesällä 200 kilometriä. Tosi tasaista ajoa 90 km/h niin kulutus asettui 6,3 paikkeille, mutta jos kaupungissa vähänkin liikuttiin niin alkoi heti keskikulutus kivuta.
Jos maantiejo uudella V6-koneella on tosiaan yli seitsemän niin en olisi ollenkaan tyytyväinen siihen.
Kyllä ne taksihuollossa sanoi, että kulutus on noussut cdi-moootrien eri kehitysversioiden myötä.
Sellainen tasakaasulla tuleva nykiminen on useissa mersuissa ja voipi olla automaattilaatikon turbiinioireita-mutta kyllähän ne kestää silti ajaa.
Onneksi saat bemarin ja kulutus laskee radikaalisti! BMW on etenkin pensaversioissa mersua useita kymmeniä prosentteja taloudellisempi kaupunkiajossa.
Vastaa Viestiin