Panssarivaunu. Ensimmäiset 40 tkm, huollot ja korjuut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Laitetaan juttua, tunnelmia ja uusia itseotettuja kunnon :shock: kuvia kun vaan kerkeää. Aika vipinää on tässä ollut, aamujakajossa liikkeelle ja iltahämärissä kotiin. Vanha rouva on ollut ajossa melko tiuhaan; syksy teettää runsaasti pientä kuljetusta ruohonleikkureista, pakastimista ja moottoripyöristä polttopuihin. Daamissa on vetokoukku, nuorikossa taas ei (eikä tule).
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, tilanne ei ole akuutti, eikä edes mitään oireilua ole ilmassa hehkujen kanssa.
Mutta tuleva talvihuolto pitää sisällään ainakin pa-esilämmittimen vaihdon sekä härdellin ympärillä olevien letkujen ja tiivisteiden uusimisen. Tuo vaatii imusarjan nostamista pois, jolloin neronleimaus pääkopassa käski miettimään, notta kannattaisiko hehkut vaihtaa samalla - vaikka vain varmuuden vuoksi.

Aamuistunnolla ajankuluksi selattu uusi Bilteman luettelo kertoi sieltä saatavan myös OM606 hehkuja, erikseen ei ollut mainintaan turbosta - ovatko samat vai erilaiset nämä osat näissä? Entä valmistaja, lieneekö sama kuin esim. KL:n myymillä? Hintaero näyttää olevan aika tasan puolet. Eihän tuossa euromääräisesti mistään suuresta ole kyse, mutta kunhan utelen.

Seuraavaksi katsellaan kuvia kiveniskemien siistimisen, maalipinnan myllytyksen ja "panssarivahauksen" tuloksista, pirssi on vielä kuivumassa ehtoopäivään.
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Seuraavaksi katsellaan kuvia kiveniskemien siistimisen, maalipinnan myllytyksen ja "panssarivahauksen" tuloksista, pirssi on vielä kuivumassa ehtoopäivään.

Mitäs möhköön maksaa myllytys ja panssarivaha, onko sis jonkin sortin "kestovaha"........... meinaan vaan, kun olen itsekkin sellaista tässä kaavaillut.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ari V. kirjoitti: Mitäs möhköön maksaa myllytys ja panssarivaha, onko sis jonkin sortin "kestovaha"........... meinaan vaan, kun olen itsekkin sellaista tässä kaavaillut.
Taisi olla jokin Wax Guard tai joku Diamond, iso auto, isot pinnat, isot hinnat :shock: Vajaa 300 ekkua tuo listan mukaan osapuilleen kustansi, mutta osa hoituu oravannahkoina :roll:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ennen ylistäviä ajokokemuksia, 126/140 vertailua ja studiotason valokuvia käännellään vielä puukkoja haavassa ja perehdytään erilaisten ongelmien ketjuun. Tuo polttoaineen esikiehuttimen ilmavuoto tulikin jo retosteltua. Homma on edelleen korjaamatta lopullisesti, mutta uudet osat ovat jo taskussa. Vaan eiköhän tuo pelaa ”ohitusleikkauksellakin” varmaan sinne talvilaadun hyytymispisteeseen asti.

Maalipinta oli myllyhoidossa, jolloin käynnistysropleemat taas alkoivat, mutta eri syystä.
Kaveri soitti, että ajonesto on jotenkin sipannut – piippiäänet kyllä tulevat, vilkut läiskyttävät ja muut eston laukeamisen tunnusmerkit täyttyvät, mutta startti ei inahdakaan.

Puhelimessa käytiin läpi kaikki käynnistysrituaalit vaihdekepin asennoista käynnistyksen aikaiseen toiviotumputukseen. Ei hiiskaustakaan. Radio pelasi pontevasti, samoin valot ja muut sähköhärpättimet. Mittarivalot eivät himmeneet starttiyrityksen aikana, ainoastaan flekti sammui. Äkkinäiset päättelivät akun olevan kunnossa.

Eikun soittelemaan mahdollisen vian perään. Ja pimeyden ytimeen: totunnaisesti akun ollessa viimeisillään mittari- ja sisävalot himmenevät starttiyrityksen yhteydessä. Vaan tässä ei. Tullaankin systeemiin, jolloin jännitteen ollessa liian alhainen starttisolenoidi ei enää reagoi, eikä siten haukkaa virtaakaan. Päällisin puoli näyttää siis kytyä olevan, sillä muut laitteet jaksavat vielä pelata – tosin hehkutusaika on melko pitkä (dieselmaallikolle siis normaali) jos vertailukohta on olemassa.
En tiedä paljonko volteissa on startin herätyskynnys, mutta paljoa alle 12 se ei liene.
Kun siis käynnistys mykistyy, vika voi olla akussa, vaikka siltä ei äkkiä näytäkään.

No, tästä viisastuneena patteri oli laturissa 6 tuntia, jonka jälkeen mylly syttyikin. Mutta 5 km ajon jälkeen koneen sammutus oli virhe. Emännän työmaan pihassa pidettiin jälleen mykkäkoulua.
Käyttämällä valoja päällä viitisen sekuntia akku sai viimeisillään kehitettyä virtapiikin, jolla startin vaatimusraja täyttyi. 150 km ajon ja 12 tunnin latauksen (12A) jälkeen akkuliikkeen pihassa mittari näytti 40 Ah tasoa, joten 100Ah Varta lienee antanut periksi, mutta saa palvella vielä B&S:n varavoimalana, jos leikkurissa on joskus tavallista pidempi vieteri.

Laturi näytti tyhjäkäynillä 14,2 V tuottoa, joten se lienee kunnossa. Miten muuten mitataan, onko autossa virtavuotoa.. oliko se jotenkin yleismittarilla toinen piuha auton runkoon ja toinen akun +napaan vai kuinka se meni?

Suuntavilkkukin sekoilee, mutta teen siitä oman yleistason topikin, ettei asia huku tähän sekaan.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Ei kun ota - napa irti ja sitten yleismittari rungon ja navan väliin.
Maalla, merellä ja ilmassa...
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Terve,

tässä kevennyksenä pieni tarina.

minä kerran tein myös pienet vuotomittaukset, näytti lähelle nollaa, kun moottori oli seis.

Kuitenkin kun akku valui aina tyhjiin ajossa, niin mittasin käydessä. Napa irti ja Fluke väliin. Näytti 15 A luokkaa koko ajan. Ajattelin että jonnekin sitä menee. Otin laturin pois pelistä, hetken oli lukema 35 A ruudussa ja sulake paloi. Silloin keksin vian. Minulla oli hehkut koko ajan päällä ja siitä tuli kuormaa koko ajan. Kun laturi oli pelissä niin pystyi puskemaan vähän takaisinpäin muttei kokonaan. Paremminhan se nafta syttyy kun hehkuttaa koko ajan. Tämmöinen tapaus.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Kaapo kirjoitti:150 km ajon ja 12 tunnin latauksen (12A) jälkeen akkuliikkeen pihassa mittari näytti 40 Ah tasoa, joten 100Ah Varta lienee antanut periksi, mutta saa palvella vielä B&S:n varavoimalana, jos leikkurissa on joskus tavallista pidempi vieteri.


Onhan sulla siellä nyt vaihdettuna uusi 100Ah hyytelöakku? Suosittelen vilpittömästi, sillä se kestää ässän kuormitukset. Molemmissa kulkimissa erittäin hyväksi havaittu akkumalli! 8)
Viimeksi muokannut Juselius, La 22.09.2007 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tossa omassa oli palanut kaikki mahdolliset vikavalot, ASR:t, ABS:t, SRS:t sun muut. Auto oli kulkenut jossain vikatilassa neljääkymppiä ja vikamuistissa oli kaikki mahdolliset koodit ABS:stä sadetunnistimeen. Edellinen omistaja oli vaihtanut kaikennäkösiä ohjainyksikköjä ja kantanut vielä Vehollekin toista tonnia oravannahkoja. Oli sitten lopulta vaihtanu uuden akun viime syksynä ja ilmeisesti kaiken vitutuksen jälkeen kottero päätyi vaihtoautoriviin... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Onneksi olkoon vaan uudesta hankinnasta Kaapolle täältäkin :) Toivottavasti pääsen tämänkin nahoille joskus :wink:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tässä muutama kehnohko otos. Kuvat eivät tosiaan ole kovin häävejä, kun ei ole vieläkään tullut hommatuksi sitä kameran akkua. Eli fotot by Studio Nokia :lol: Seuraava Kamera kiertää -ohjelma tehdään sitten kunnon laitteella.

Tommonen olisi laite pintapuolisesti. Ei tahdo löytyä sanottavaa mistään, vaikka kuva sitä ei kerrokaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Takaosastolla ei ole kuvan perusteella liikaa tilaa pituussuunnassa, mutta
käytännössä olot ovat varsin väljät, joskaan eivät 126 SEL-luokkaa.
Kuva

Siistiä on sisälläkin, ei naarmuja eikä kulumia missään - menisi heittämällä 20.000 ajetusta, nyt siellä on yksi nolla perässä.
Kuva

Etuistuimet ovat mukavat säädöiltään: sähköllä pituussuunta, penkin etu- ja takareunan korkeus erikseen, istuinosan pituus ja 5-asentoinen ristiselän tuki paineilmalla. Muistipaikkoja on 3, joiden asetuksiin sisältyy myös ratti ja taustapeilit.
Kuva

Tämä ovi sulkee maailman melut ja murheet ulkopuolelle. Tuplaikkunat eivät huurru. Raskashan se on, mutta imuttaa itsensä kiinni. Ovikajarit antavat muhevan bassotoiston.
Kuva

Alareunasta nousee kaihdin sähköllä, takaniskat saa kipattua kojelaudasta kuten missä tahansa taksissa. Ensiapulaukku on avaamaton.
Kuva

Vedotonta valoa eli lasikattoluukku tuo avaruutta tummanpuhuvaan pirttiin.
Kuva


Kompostin puoli on siisti sekin, ei liene perunasäkkejä roudattu. Käyttämätön työkalusarja piileskelee maton alla.
Kuva
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Takailmastointi puuttuu? Muuten on kovin tutunnäköistä 8)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14018
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jepjep, hyväksytään. Muista pitää etuvanteiden kolot puhtaina jarrupölystä, kohentaa ilmettä entisestään!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ahti kirjoitti:Takailmastointi puuttuu? Muuten on kovin tutunnäköistä 8)
Takailmastointia ei tosiaan ole, onko se sitten L-koristen ominaisuus ainakin lisävarusteena. Kaipa sen tumppikoppaankin on saanut. Mutta eipä tuolla ole väliä, takana ei ketään majaile eikä vaikutelman perusteella ole tainnut majaillut aikaisemminkaan - kovin on koskemattoman oloista. Itse asiassa olisi coupe-versiokin piisannut tilojen puolesta, mutta sitä kun ei kiisselinä saa.
Kaksin ajaessa on vähän turhaa kuskata tuota 126:n biljadisaliakaan selän takana, mutta eipä se mitään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Jepjep, hyväksytään. Muista pitää etuvanteiden kolot puhtaina jarrupölystä, kohentaa ilmettä entisestään!
Juu, ilmiö on huomattu jo 126:n kanssa - muutenkin etuvanteet tuntuvat sottaantuvan melko helposti. Muutenkin musta väri on melko kura-arka vanhan sotaratsun antrasiittiin verrattuna. Mutta tuleepahan hoidettua hartaammin. Smaragdimusta on muuten melkoinen kameleontti värikseen, valaistuksesta ja säästä riippuen se on väliin umpimusta, tummansininen tai tummanvihreä. No eipähän pääse kyllästymään :lol: . koska tällä on tarkoitus ajella pitkään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tuo takailmastointi on meillä havaittu hyvinkin tarpeelliseksi varusteeksi kun on tuo 4kk ikäinen poika kyydissä niin on mukava laittaa taakse vähän lämpöisempää kuin eteen. Vielä kun saisi takasivulaseihin sähköverhot.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Kaapo se taitaa nuo dramaturgian aakkoset, vähän niinkuin sökössä ottaisi "pihin" ja sitä siinä pikkuhiljaa makustelisi ja muille arvuuttelisi ja miettisi että milloin löisi kaikki kortit pöytään.................. no nyt on päästy siihen vaiheeseen kaiketi, että enää puuttuu ne studiokuvat ja sitten se on täydellisenä siinä taksilinttamiesten hämmästeltävänä :D :roll:
Kyllä on jo noissa kännykkäkuvissakin viimesenpäälle sliipatun olonen peli, jos samalle parkkialueelle osuisi, niin kyllä pitäis oma jättää suosiolla pari riviä takaviiston vasemmalle......... :)
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja tokihan otat myös kuvan ohjaamosta pimeällä valot päällä, niin nähdään se valaistujen namiskuukkeleiden meri... (Tai älä sittenkään, alkaa vaan korveta entistä enemmän. On se hieno. :wink: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Akun toiveen mukainen kuvasarja on tarkoitus ottaa, kunhan hommalle on aikaa/paikkaa/säätä jne. Jonkinlainen kirjallinen yhteenvetokin on suunnitteilla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kaapon auto on sen näkönen, että kun tuota kattoo, tekee mieli ottaa lakki päästä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Näyttää todella hyvältä ja varmasti myös on sitä 8) Kaateeks käy :cry:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1615
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Minä tiedän(arvio), että Kaapolta on tulossa kaikkien aikojen paras esittely liittyen W140 300 turbodieseliin. Ja vertailu vanhempaan ässään. Olen odottanut sitä innolla jo pitkään. Joka kerta kun avaan uudet viestit niin se on mielessä ensimmäisenä-mutta ei ole vielä tullut.
Uskon, että valmista kirjoitustakin on jo pitkälti, mutta Kaapo haluaa tehdä kerralla kunnon jutun kuvineen kaikkineen.
Juttu on varmaan kyllä jo lähellä julkaisua, kun niin vaitonaisesti ollaan-kohta rävähtää!
Muutamien viestien perusteella on kuitenkin käynyt selväksi, että Ässästäkään ei ole W123"luotettavuuskuninkaan" voittajaksi. Eniten minua kiinnostaa tulevassa Kaapon katsauksessa Ässän kulutus ja äänitaso-verrattuna W126:seen. Haluan tietää pääseekö sillä "taloudellisuusajotavalla" kuhmalahti-tampere, 7:lla alkaviin lukuihin.
Ja onko se niin, että 50km/h ja 150km/h tunnissa on ihan samantuntuista ja yhtä hiljaista. Ja rengasääniä ei ole lainkaan??
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

kardaani kirjoitti:Minä tiedän(arvio), että Kaapolta on tulossa kaikkien aikojen paras esittely liittyen W140 300 turbodieseliin. Ja vertailu vanhempaan ässään. Olen odottanut sitä innolla jo pitkään. Joka kerta kun avaan uudet viestit niin se on mielessä ensimmäisenä-mutta ei ole vielä tullut.
Uskon, että valmista kirjoitustakin on jo pitkälti, mutta Kaapo haluaa tehdä kerralla kunnon jutun kuvineen kaikkineen.
Juttu on varmaan kyllä jo lähellä julkaisua, kun niin vaitonaisesti ollaan-kohta rävähtää!
Muutamien viestien perusteella on kuitenkin käynyt selväksi, että Ässästäkään ei ole W123"luotettavuuskuninkaan" voittajaksi. Eniten minua kiinnostaa tulevassa Kaapon katsauksessa Ässän kulutus ja äänitaso-verrattuna W126:seen. Haluan tietää pääseekö sillä "taloudellisuusajotavalla" kuhmalahti-tampere, 7:lla alkaviin lukuihin.
Ja onko se niin, että 50km/h ja 150km/h tunnissa on ihan samantuntuista ja yhtä hiljaista. Ja rengasääniä ei ole lainkaan??
Kyllä ääniä on mutta esim. E320 bensaväykky tuntuu heti koeajon jälkeen meluisalta.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Äänet on sinänsä aika hyvin kurissa näissä mutta eniten minua häiritsee jousituksen tärskyttäminen terävissä pikkumontuissa. Autossa omamassaa yli 2200kg, vaatii jäykät vieterit>pikkumontut tärskyttää. Ilmajousitus olisi varmaan ratkaisu.
Onko Kaapolle jo muodostunut mielipidettä jousituksesta?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ahti kirjoitti: eniten minua häiritsee jousituksen tärskyttäminen terävissä pikkumontuissa. Autossa omamassaa yli 2200kg, vaatii jäykät vieterit>pikkumontut tärskyttää.
Onko Kaapolle jo muodostunut mielipidettä jousituksesta?
Jonkinlaista mielibideetä on jo muodostunut, joka ehken osin poikkeaa omista kokemuksistasi. Nimittäin ns. tärskäyttely pikkumontuissa on erityisen vähäistä, alusta ikään kuin imaisee terävät iskut. Renkaat ovat Nokia Z, koko/profiili alkuperäinen ja paineet 2.1 / 2.3 kuten "bensaluukun" sisäpuolella seisoo. Jousitus on samalla aikaa suht. pehmeä, mutta pirssi ei kuitenkaan kallistele läheskään 126:n tavoin.

Tiedä sitten 300 td:n ja 420:n välisistä alustaviritysten eroista, Mersullahan on jousille ja iskareille omat speksit saman mallisarjankin sisällä aina lisävarusteita myöten. 300-kiisseli on täysvarustettunakin myös n. 200 kg kevyempi kuin 420.

Kuoppaan ajaessa 126 kuitenkin täräyttää melko miehekkäästi "käsille" ja vähän selkaruotoonkin - siitä huolimatta että iskarit ja jouset ovat uudet, eivät mitään halpatarvikkeita ja tehtaan vakioiden mukaan valittu.
Kaikki on tietysti suhteellista 126:n tärskyjä arvioidessa, esim. uusi Focus, Octavia tai Picasso (viimeksi oltu kyydissä) jysäyttävät tuntuvasti enemmän kuin vanha sotaratsu sittenkään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Vakiokokoiset Nokia Z on täälläkin :evil: Niiden "ominaisuuksista" olikin jo keskustelua aiemmin. Alusta pitäisi olla myös vakio ja vakiokorkeudessa. Painoa minulla kerää L-malli, tuplailmastointi, alkuperäinen Webasto ja jonkinlainen "puolipanssarointi" mitä ikinä se tarkoittaakaan, ainakin moottorin alla on reilun paksuinen teräslevy. Jousitus ei ole mikään erityisen pehmeä muutenkaan mutta toimii aika makeasti kun vauhtia tulee lisää. Huonopintaisilla pikkuteillä ei kyllä ole mikään kiva :(
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kaapo kirjoitti:tuleva talvihuolto pitää sisällään ainakin pa-esilämmittimen vaihdon sekä härdellin ympärillä olevien letkujen ja tiivisteiden uusimisen. Tuo vaatii imusarjan nostamista pois, jolloin neronleimaus pääkopassa käski miettimään, notta kannattaisiko hehkut vaihtaa samalla - vaikka vain varmuuden vuoksi.

Aamuistunnolla ajankuluksi selattu uusi Bilteman luettelo kertoi sieltä saatavan myös OM606 hehkuja, erikseen ei ollut mainintaan turbosta - ovatko samat vai erilaiset nämä osat näissä? Entä valmistaja, lieneekö sama kuin esim. KL:n myymillä? Hintaero näyttää olevan aika tasan puolet. Eihän tuossa euromääräisesti mistään suuresta ole kyse, mutta kunhan utelen
Käytin omasta autosta imusarjan irti kun yksi hehku oli pimennyt joten vaihdoin kaikki samalla kertaa ja siinä ohessa yritin tukkia alkanutta polttoainevuotoa foorumin ohjeiden perusteella (miten niin tyyppivika :lol: )

Hehkuilla on kaksi eri varaosanumeroa - 001 159 20 01 ja 001 159 21 01.
Alkuperäisasennuksena oli Berut joista löytyi jälkimmäinen numero, toinen saattaa olla boschilaisten? Tilalle meni Motonetistä hankitut Boschin tulpat, (Boschin numero 0 250 201 038) ja hintaa siinä 15 jaskaa kappale.

Samoja tulppia on käytetty kaikissa ajonestolla varustetuissa OM604, 605 ja 606-koneissa.

Polttoainevuoto tulee sammuttimen kyljestä joten vaihdoin E-sarjalaisten threadissa mainitun O-renkaan "numero 32". Saas nähdä meneekö kulutus nyt alle kahdeksan litran.... en usko.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuli kannatettua KL:n liiketoimintaa ja hain kaikki letkut sekä paineventtiilien tiivisteet. 43 eeroa koko kuuden letkun nippu + tiivarit, ei paha rasti, jos tuolla pumpun "hikoilun" saa pois. Mielenkiintoinen ilmiö se, että ne paljon puhutut tyhjäkäyntipaineet ovat 2,7 - kierroksia 550. M103 pitää sekin kohtsillään puolen millin etapilla yli 2. Tai sitten keskiarvoon verrattuna meitin kulmilla myyrään parempaa öljyä :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, nyt on saatu liki tankillinen tupaöljyä kärvenettyä ja kulutusta mittailtua. Hiirellä ei kylläkään ole hiiren jano: keskimaitiksi näytti muodostuvan 8,8 litraa. Tosin laatikon D-asetusta (kaikki 5 pykälää käytössä) on tullut käytettyä vain matka-ajossa, taajamat on menty siten että IV on ollut suurin kytkeytyvä vaihde.

Lisäksi ajotapaan on liittynyt erinäisiä suorituskykykokeiluja ja runsaahkoa cruisen käyttöä, joka tuntuu tarjoavan koneelle puuroa melko herkästi ja vähemmän kitsaalla kädellä. Mutta mukavasti kiisselikin painattaa selkänojaan, kun cruise avaa pellit esim. vastamäessä 120 km/h nopeuden pitääkseen.

Suurin kämmi lienee kuitenkin n. 300 km ajelu ensihätään 0,5 yksikköä liian alhaisilla rengaspaineilla, eipä tuota ensihuumassa osannut huomata, kun ei oikein edes tiennyt miltä kiisseliversion alustan olisi tullut tuntua.

Kone kiertää normiajossa 1500-2000, jos laatikko on opetettu maltilliselle vaihto-ohjelmalle. Tuosta saattaa litran verran nipistyä pois, jos auton esimerkillisiä rullausominaisuuksia haluaa käyttää kaupunkiajossa hyväksi. Massa puhuu pitkään, kun se kerran on punnerrettu liikkeelle: tuo tuntuu menevän lähes hidastumatta Hämeenkadun päästä päähän, jos liikennevaloja ei olisi :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1615
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kiitoksia tiedoista. Iso Massa näemmä tuntuu. Ilmeisesti maantieajo pitää olla täysin mäetöntä jos alle 8 lukemiin pääsisi. Odotin tosiaan 7:lla alkavia lukuja, mutta olihan täällä palstoilla tullut mainittua muiden vastaavien autojen omistajien toimesta, että 8 litraa maantieajossa ja kaupungissa 12 litraa.
Mutta on tosin ymmärrettävä, että tuo auto on luksusauto ja ajonautinto on varmaan sen mukainen-ei ehkä suurehko dieselkulutus haittaa mitenkään jos kyyti on äänetöntä ja vakaata.
Odotitko itse hiukan pienempiä lukemia? No jatkossahan näet todellisen kulutuksen kun rengaspaineetkin ovat kohdillaan. Tehtaan lupaama 90km/h taisi olla 6,7 litraa joten jotenkin tuntuis, että nipistettävää pitäisi olla, jos ei tehdä enää suorituskykymittauksia mittausjakson aikana. Mitenköhän pieni tehojennosto vaikuttaisi tilanteeseen-saattaisi pienentyä kulutus? Kerroppa vielä miltä tuntuu ajaa W126 bensalla kun on ensin ajanut W140 dieselillä-onko ero niin selvä, että W126 tuntuu vanhanaikaiselta ja jopa hieman meluiselta?
Vastaa Viestiin