Ruotsinmalliset lisävalot, mistäs saisi?
Ruotsinmalliset lisävalot, mistäs saisi?
Valotopikkeja on jo ties kuinka mutta laitetaan vielä yksi.
Asiaan: haluan Mersuuni kunnon lisävalot. Ne ei saa olla sen näköiset että kuuluisivat Mersun rekkaosastolle. Oikean näköisiä on täällä:
www.extraljus.com
mutta tietääkös kukaan saako noita Suomesta kivijalkakaupoista? Tai edes Suomen sisältä tilaamalla? Entä onko nuo ruotsinviritykset laittomia Suomessa, muistelen joskus lukeneeni että siellä sallitaan enemmän polttimoita ja valotehoa kun talvi on niin pirun pitkä ja pimeä. Ei se täällä meillä Lapissa vaan oo
Asiaan: haluan Mersuuni kunnon lisävalot. Ne ei saa olla sen näköiset että kuuluisivat Mersun rekkaosastolle. Oikean näköisiä on täällä:
www.extraljus.com
mutta tietääkös kukaan saako noita Suomesta kivijalkakaupoista? Tai edes Suomen sisältä tilaamalla? Entä onko nuo ruotsinviritykset laittomia Suomessa, muistelen joskus lukeneeni että siellä sallitaan enemmän polttimoita ja valotehoa kun talvi on niin pirun pitkä ja pimeä. Ei se täällä meillä Lapissa vaan oo
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
samat säännöt on ku täällä suomessakin. Niitä vaan ei noudateta edes katsastuksessa.
Ainakin Hella tekee ruotsin ja Norjan markkinoille tollasta matalaa 4 lampun kiskoa ja halpismerkkei löytyy 3-7 lampulla. 4 lamppunen hellarivi maksaa 1999kr www.micro.se kaupassa. Referenssiluku on 12,5/kpl. Moni ostaa 3 satsia hellaa ja jakaa naapurin kanssa umpiot, ja laittaa ne 6 paikkaseen yleiskiskoon.
Itellä on Boschit odottamassa talvea. ref 37,5/kpl kaksi normaalia ja keskellä yksi laaja. Kuva
Ainakin Hella tekee ruotsin ja Norjan markkinoille tollasta matalaa 4 lampun kiskoa ja halpismerkkei löytyy 3-7 lampulla. 4 lamppunen hellarivi maksaa 1999kr www.micro.se kaupassa. Referenssiluku on 12,5/kpl. Moni ostaa 3 satsia hellaa ja jakaa naapurin kanssa umpiot, ja laittaa ne 6 paikkaseen yleiskiskoon.
Itellä on Boschit odottamassa talvea. ref 37,5/kpl kaksi normaalia ja keskellä yksi laaja. Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
Eikös boschin 225:ssa ole ref. 37.5 ja se kerrottuna kahdella on 75.Suomessa saa yhtäaikaa palavissa kaukovaloissa olla max 75ref = kaksi esim Boschin 225/Hella 3000sta - eli ei paljon ei.
Silloinhan pitäis auton omista umpioista kytkeä pitkätvalot pois toiminnasta jos aikoo saada ref.luvun pysymään laillisissa lukemissa!?
Siinä minä en näe taas minkäänlaista järkeä!
Itellähän on tietysti ihan lailliset valot autossa
Ruotsinmalliset neljä alle 10cm:n halkaisijalla olevaa tuikkua (55w) on nyt varattu. En ulkoa muista referenssilukuja, jossain ovat tallessa. Jos menee laittoman puolelle niin pitää kai sitte ottaa polttimot pois kahdesta Tai ainaki katsastukseen mennessä ottaa varmuuden vuoksi irti. Eikä ollu kovin pahoissa hinnoissakaan, saa nähdä mitä tästä tulee
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 47
- Liittynyt: Pe 15.09.2006 15:27
- Paikkakunta: Haukipudas
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Näin on, kaksi 225sta on kaikki kaukovalot mitä saa palaa kerrallaan ... näin on lainsäätäjä päättänyt (Hkin ydinkeskustasta käsin?).Rätyläinen kirjoitti: Eikös boschin 225:ssa ole ref. 37.5 ja se kerrottuna kahdella on 75.
Silloinhan pitäis auton omista umpioista kytkeä pitkätvalot pois toiminnasta jos aikoo saada ref.luvun pysymään laillisissa lukemissa!?
Siinä minä en näe taas minkäänlaista järkeä!
Kokemusta Belgiasta: en tiennyt onko autossani millaiset kaukovalot ennenkuin 1.5 vuoden päästä auton hankinnasta, sillon tuli ensi kerran ajettua ILMAN vastaantulijaa pimeällä ...
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
Eipä onnistu ihan noin helposti! Katsastus setä laskee myös niiden lamppujen lukemat oli niissä polttimoita tai ei!Harald kirjoitti: Jos menee laittoman puolelle niin pitää kai sitte ottaa polttimot pois kahdesta Tai ainaki katsastukseen mennessä ottaa varmuuden vuoksi irti.
Helpoimmalla lamppujen irroituksesta pääsee sillain että pistää johtoihin liittimet johonkin maskin/puskurin taakse ja ottaa koko rivistön aina katsastukseen irti.
Kuva:http://i89.photobucket.com/albums/k213/ ... hat004.jpg
Niin siis sitä koko riviä nimenomaan ajattelin irrotella kun katsastukseen tarjoan autoa.Rätyläinen kirjoitti:
Eipä onnistu ihan noin helposti! Katsastus setä laskee myös niiden lamppujen lukemat oli niissä polttimoita tai ei!
Helpoimmalla lamppujen irroituksesta pääsee sillain että pistää johtoihin liittimet johonkin maskin/puskurin taakse ja ottaa koko rivistön aina katsastukseen irti.
Kuva:http://i89.photobucket.com/albums/k213/ ... hat004.jpg
Alkoi vaan kalvaa mieltä se että jääköhän noissa sitten käytännön hyöty minkälaiseksi, kun C-mallin Sport on jo valmiiksi matala ja siihen vielä valot kilven alle. Optimaalisin lisävalojen sijoituspaikka lienee alkup. valojen tasalla? Kokemuksia?
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
IPF lisävalot minun mielestä parhaimmat....170w h4 hehkuilla ja kyllä näkee.
mikä sen mukavempaa ajella kun kunnolla näkee..ja kun ruotsin kilpisellä autolla vielä ajelee niin ei edes suomen mustamaija pysty millekkään
täälä puolen ei vaikuta olevan kyseisiä ref ongelmia niinku sielläpäin,eli ei välitä katsastus eikö poliisit vaikka olisi ref 2000 yhteensä
mikä sen mukavempaa ajella kun kunnolla näkee..ja kun ruotsin kilpisellä autolla vielä ajelee niin ei edes suomen mustamaija pysty millekkään
täälä puolen ei vaikuta olevan kyseisiä ref ongelmia niinku sielläpäin,eli ei välitä katsastus eikö poliisit vaikka olisi ref 2000 yhteensä
-MB W124 500E- CBZ
Eksit:
MB E55 -03 Kleemann K4
S124 E280 -96
C32 AMG 2004
500E -92 ja nykyinen
C36 AMG -95
1 TUSINA w124
4kpl w123 (Paras malli)
Eksit:
MB E55 -03 Kleemann K4
S124 E280 -96
C32 AMG 2004
500E -92 ja nykyinen
C36 AMG -95
1 TUSINA w124
4kpl w123 (Paras malli)
Kyllä sillä koollakin on jotain merkitystä lisävaloissakin, mutta umpion iso koko ei toisaalta yksinään takaa vielä mitään. Halvalla ei näissäkään oikein hyvää tahdo saada.
Itsellä on ollut ralliautossa neljä Boschilaista 110W polttimoilla joihin olin suht tyytyväinen, kunnes istuin kartturina autossa, jossa oli PIAA:n valopatteri. (Wattimäärä oli samaa luokkaa.) Ero oli merkittävä, niin valotehossa kuin hinnassakin.
Isoja polttimoita on varmaankin kaikilla valmistajilla, harvempi varaosanarikka niitä tosin hyllyssä pitää. Tilaamalla siis saa varmasti mistä vain. Ja näissä ei todellakaan pidä sortua halpiksiin; halpojen ja tehokkaiden polttimoiden elinikä on naurettavan ja säälittävän rajamailla.
Lisävalojen liittimistä: Ostin Yleiselektroniikasta nk. militariliitin parin joka on kohtuullisen hyvin vedenpitävä. Löytyy muovisina ja metallirunkoisina. Liittimet tökätään toisiinsa jonka jälkeen liitoskohdan ympärille kierretään lukitusrengas. Minusta varsin asiallinen tapa toteuttaa liitos, joka on vedelle alttiina ja jota joutuu silloin tällöin irrottelemaan. Würthilläkin on suojattuja liittimiä, mutta niiden karvat ovat hyvin pieniä verrattuna edellä minittuihin. Hintaviakin ovat, kun kaikki liittimen osat (runko, liittimet ja tiivisteet) myydään erikseen. Tosin muualla autossa käytettyinä antaa mukavan huolitellun ilmeen...
Itsellä on ollut ralliautossa neljä Boschilaista 110W polttimoilla joihin olin suht tyytyväinen, kunnes istuin kartturina autossa, jossa oli PIAA:n valopatteri. (Wattimäärä oli samaa luokkaa.) Ero oli merkittävä, niin valotehossa kuin hinnassakin.
Isoja polttimoita on varmaankin kaikilla valmistajilla, harvempi varaosanarikka niitä tosin hyllyssä pitää. Tilaamalla siis saa varmasti mistä vain. Ja näissä ei todellakaan pidä sortua halpiksiin; halpojen ja tehokkaiden polttimoiden elinikä on naurettavan ja säälittävän rajamailla.
Lisävalojen liittimistä: Ostin Yleiselektroniikasta nk. militariliitin parin joka on kohtuullisen hyvin vedenpitävä. Löytyy muovisina ja metallirunkoisina. Liittimet tökätään toisiinsa jonka jälkeen liitoskohdan ympärille kierretään lukitusrengas. Minusta varsin asiallinen tapa toteuttaa liitos, joka on vedelle alttiina ja jota joutuu silloin tällöin irrottelemaan. Würthilläkin on suojattuja liittimiä, mutta niiden karvat ovat hyvin pieniä verrattuna edellä minittuihin. Hintaviakin ovat, kun kaikki liittimen osat (runko, liittimet ja tiivisteet) myydään erikseen. Tosin muualla autossa käytettyinä antaa mukavan huolitellun ilmeen...
hyvä hyvempi HYVIN KIRKAS! NBB Nordisk bilbelysning toi markkinoille mailman kirkkaimman lisävalosarjan. kyseessä siis malli NBB Alpha 225 HID Xenon.gbc kirjoitti:IPF lisävalot minun mielestä parhaimmat....170w h4 hehkuilla ja kyllä näkee.
Tänään pääsin kokeilee normaalia kaukovaloa ja sitten myös järkyttävänkauas-kaukovaloa. Tässä lampussa puhutaan satojen metrien sijaan kilometreistä! Testiauton keulilla oli 2kpl tavallisia ja yksi kapea ja teho oli niin että sama kuin päivällä ajelisi. Ihan oikeasti...
Ja näkeehän sen noista kartoistakin, vaikuttavat lukemat valmistajan lapuissa, mutta lehti-testissä (Bilägaren-lehden testissä) 3LUX 881m päässä ja 1LUX 1,5km!!! Mun Bosch setti, jossa samallailla 2 normia ja yks kapea, jäi puoleen väliin armotta. Ja luulin että niiden kanssa oli päivä, mutta hämäräähän nekin vaan näiden NBB lamppujen rinnalla näyttää.
Mukana oli myös NBB Alpha 225 halogeeniversiot ja nekin oli paremmat ku mun 4v vanhat bossit. Etäisyys ei niinkään mutta valokiilan leveys on aivan uskomaton molemmissa malleissa. Etelässä näillä ei siis tee yhtään mitään, koska ko. valoilla ei voi ajaa metriäkään häiritsemättä muuta liikennettä. Mutta sitten tuolla muualla missä liikennettä ei paljoa ole...
Hintapolitiikka on sitten myös sen mukainen... HID on n. 350€/kpl. Halogeenit huomattavasti halvempia eli n 100€/kpl.
Suomen maahantuoja on seuraava:
Uittokalusto Oy
Olavinkatu 61
571 00 Savonlinna
Tel: +358 15 555 0402
Fax: +358 15 555 0400
www.uittokalusto.fi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021