Ruotsinmalliset lisävalot, mistäs saisi?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Ruotsinmalliset lisävalot, mistäs saisi?

Viesti Kirjoittaja Harald »

Valotopikkeja on jo ties kuinka mutta laitetaan vielä yksi.

Asiaan: haluan Mersuuni kunnon lisävalot. Ne ei saa olla sen näköiset että kuuluisivat Mersun rekkaosastolle. Oikean näköisiä on täällä:

www.extraljus.com

mutta tietääkös kukaan saako noita Suomesta kivijalkakaupoista? Tai edes Suomen sisältä tilaamalla? Entä onko nuo ruotsinviritykset laittomia Suomessa, muistelen joskus lukeneeni että siellä sallitaan enemmän polttimoita ja valotehoa kun talvi on niin pirun pitkä ja pimeä. Ei se täällä meillä Lapissa vaan oo :roll:
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Suomessa saa yhtäaikaa palavissa kaukovaloissa olla max 75ref = kaksi esim Boschin 225/Hella 3000sta - eli ei paljon ei.

Pikku valorampeissa liet ref 12.5 per lamppu.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Mitäs se saa muuten olla Ruotsin puolella?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

samat säännöt on ku täällä suomessakin. Niitä vaan ei noudateta edes katsastuksessa.

Ainakin Hella tekee ruotsin ja Norjan markkinoille tollasta matalaa 4 lampun kiskoa ja halpismerkkei löytyy 3-7 lampulla. 4 lamppunen hellarivi maksaa 1999kr www.micro.se kaupassa. Referenssiluku on 12,5/kpl. Moni ostaa 3 satsia hellaa ja jakaa naapurin kanssa umpiot, ja laittaa ne 6 paikkaseen yleiskiskoon.

Itellä on Boschit odottamassa talvea. ref 37,5/kpl kaksi normaalia ja keskellä yksi laaja. Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Harald kirjoitti:Mitäs se saa muuten olla Ruotsin puolella?
Ei ole rajoitusta kaukovaloille. Yleisin lienee kolme isoa (ref37.5) jotka mahtuvat keskivertoauton keulalle omien valojen väliin.

Kurisioteettina niin Norjassa pitää olla parillinen määrä ja max ref100.
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Suomessa saa yhtäaikaa palavissa kaukovaloissa olla max 75ref = kaksi esim Boschin 225/Hella 3000sta - eli ei paljon ei.
Eikös boschin 225:ssa ole ref. 37.5 ja se kerrottuna kahdella on 75.

Silloinhan pitäis auton omista umpioista kytkeä pitkätvalot pois toiminnasta jos aikoo saada ref.luvun pysymään laillisissa lukemissa!?

Siinä minä en näe taas minkäänlaista järkeä!

Itellähän on tietysti ihan lailliset valot autossa 8)
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Ruotsinmalliset neljä alle 10cm:n halkaisijalla olevaa tuikkua (55w) on nyt varattu. En ulkoa muista referenssilukuja, jossain ovat tallessa. Jos menee laittoman puolelle niin pitää kai sitte ottaa polttimot pois kahdesta :roll: Tai ainaki katsastukseen mennessä ottaa varmuuden vuoksi irti. Eikä ollu kovin pahoissa hinnoissakaan, saa nähdä mitä tästä tulee :shock:
mitä tähän laittais
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 15.09.2006 15:27
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mitä tähän laittais »

Älä laita mitään pikku tuikkuja sinne :evil: , nimittäin koolla on väliä lisävaloissakin, eikä yksin pelkästään ref luvuilla.

Nimimerk.3kpl (halk.225mm) keulalla ja valoa naapurillekin asti.
S124 300TD -89 (PPD)
S202 220TD -97
W124 200D -85/93

ex.S203 220cdi -01 ensimmäinen ja viimeinen.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Rätyläinen kirjoitti: Eikös boschin 225:ssa ole ref. 37.5 ja se kerrottuna kahdella on 75.

Silloinhan pitäis auton omista umpioista kytkeä pitkätvalot pois toiminnasta jos aikoo saada ref.luvun pysymään laillisissa lukemissa!?

Siinä minä en näe taas minkäänlaista järkeä!
Näin on, kaksi 225sta on kaikki kaukovalot mitä saa palaa kerrallaan ... näin on lainsäätäjä päättänyt (Hkin ydinkeskustasta käsin?).

Kokemusta Belgiasta: en tiennyt onko autossani millaiset kaukovalot ennenkuin 1.5 vuoden päästä auton hankinnasta, sillon tuli ensi kerran ajettua ILMAN vastaantulijaa pimeällä ...
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Harald kirjoitti: Jos menee laittoman puolelle niin pitää kai sitte ottaa polttimot pois kahdesta Tai ainaki katsastukseen mennessä ottaa varmuuden vuoksi irti.
Eipä onnistu ihan noin helposti! Katsastus setä laskee myös niiden lamppujen lukemat oli niissä polttimoita tai ei!

Helpoimmalla lamppujen irroituksesta pääsee sillain että pistää johtoihin liittimet johonkin maskin/puskurin taakse ja ottaa koko rivistön aina katsastukseen irti.

Kuva:http://i89.photobucket.com/albums/k213/ ... hat004.jpg
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Rätyläinen kirjoitti:
Eipä onnistu ihan noin helposti! Katsastus setä laskee myös niiden lamppujen lukemat oli niissä polttimoita tai ei!

Helpoimmalla lamppujen irroituksesta pääsee sillain että pistää johtoihin liittimet johonkin maskin/puskurin taakse ja ottaa koko rivistön aina katsastukseen irti.

Kuva:http://i89.photobucket.com/albums/k213/ ... hat004.jpg
Niin siis sitä koko riviä nimenomaan ajattelin irrotella kun katsastukseen tarjoan autoa.

Alkoi vaan kalvaa mieltä se että jääköhän noissa sitten käytännön hyöty minkälaiseksi, kun C-mallin Sport on jo valmiiksi matala ja siihen vielä valot kilven alle. Optimaalisin lisävalojen sijoituspaikka lienee alkup. valojen tasalla? Kokemuksia?
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Ite oon aina laittanu lisäpitkät puskurin päälle ja siitä ne on näyttäny tietä ihan hyvin.

Voi olla ettei ne sun valot näytä kovin pitkälle jos laitat ne niin alas, nehän tulee melkeen tiehen kii.
Optimaalisin lisävalojen sijoituspaikka lienee alkup. valojen tasalla?
Eiköhän se näin ole
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tollanen rekisterikilven taakse tuleva valoramppi o kyllä kätevä keksintö... Tulee valotkin useimmiten tarpeeksi korkealle. Asvaltin pinnassa niillä ei ole virkaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
gbc
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 684
Liittynyt: Ti 12.08.2003 19:01
Paikkakunta: Uppsala,Sweden

Viesti Kirjoittaja gbc »

IPF lisävalot minun mielestä parhaimmat....170w h4 hehkuilla ja kyllä näkee.
mikä sen mukavempaa ajella kun kunnolla näkee..ja kun ruotsin kilpisellä autolla vielä ajelee niin ei edes suomen mustamaija pysty millekkään :)

täälä puolen ei vaikuta olevan kyseisiä ref ongelmia niinku sielläpäin,eli ei välitä katsastus eikö poliisit vaikka olisi ref 2000 yhteensä :)
-MB W124 500E- CBZ

Eksit:
MB E55 -03 Kleemann K4
S124 E280 -96
C32 AMG 2004
500E -92 ja nykyinen
C36 AMG -95
1 TUSINA w124
4kpl w123 (Paras malli)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

gbc kirjoitti:IPF lisävalot minun mielestä parhaimmat....170w h4 hehkuilla ja kyllä näkee.
:)
Mistä saa tallaisia polttimoita?
Mikä on H3,H1, suurin vatti määrä mitä on myynnissä? :idea: :idea:
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Kyllä sillä koollakin on jotain merkitystä lisävaloissakin, mutta umpion iso koko ei toisaalta yksinään takaa vielä mitään. Halvalla ei näissäkään oikein hyvää tahdo saada.

Itsellä on ollut ralliautossa neljä Boschilaista 110W polttimoilla joihin olin suht tyytyväinen, kunnes istuin kartturina autossa, jossa oli PIAA:n valopatteri. (Wattimäärä oli samaa luokkaa.) Ero oli merkittävä, niin valotehossa kuin hinnassakin.

Isoja polttimoita on varmaankin kaikilla valmistajilla, harvempi varaosanarikka niitä tosin hyllyssä pitää. Tilaamalla siis saa varmasti mistä vain. Ja näissä ei todellakaan pidä sortua halpiksiin; halpojen ja tehokkaiden polttimoiden elinikä on naurettavan ja säälittävän rajamailla.

Lisävalojen liittimistä: Ostin Yleiselektroniikasta nk. militariliitin parin joka on kohtuullisen hyvin vedenpitävä. Löytyy muovisina ja metallirunkoisina. Liittimet tökätään toisiinsa jonka jälkeen liitoskohdan ympärille kierretään lukitusrengas. Minusta varsin asiallinen tapa toteuttaa liitos, joka on vedelle alttiina ja jota joutuu silloin tällöin irrottelemaan. Würthilläkin on suojattuja liittimiä, mutta niiden karvat ovat hyvin pieniä verrattuna edellä minittuihin. Hintaviakin ovat, kun kaikki liittimen osat (runko, liittimet ja tiivisteet) myydään erikseen. Tosin muualla autossa käytettyinä antaa mukavan huolitellun ilmeen...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

gbc kirjoitti:IPF lisävalot minun mielestä parhaimmat....170w h4 hehkuilla ja kyllä näkee.
hyvä hyvempi HYVIN KIRKAS! :D NBB Nordisk bilbelysning toi markkinoille mailman kirkkaimman lisävalosarjan. kyseessä siis malli NBB Alpha 225 HID Xenon.

Kuva

Tänään pääsin kokeilee normaalia kaukovaloa ja sitten myös järkyttävänkauas-kaukovaloa. Tässä lampussa puhutaan satojen metrien sijaan kilometreistä! Testiauton keulilla oli 2kpl tavallisia ja yksi kapea ja teho oli niin että sama kuin päivällä ajelisi. Ihan oikeasti...

Ja näkeehän sen noista kartoistakin, vaikuttavat lukemat valmistajan lapuissa, mutta lehti-testissä (Bilägaren-lehden testissä) 3LUX 881m päässä ja 1LUX 1,5km!!! Mun Bosch setti, jossa samallailla 2 normia ja yks kapea, jäi puoleen väliin armotta. Ja luulin että niiden kanssa oli päivä, mutta hämäräähän nekin vaan näiden NBB lamppujen rinnalla näyttää.

Mukana oli myös NBB Alpha 225 halogeeniversiot ja nekin oli paremmat ku mun 4v vanhat bossit. Etäisyys ei niinkään mutta valokiilan leveys on aivan uskomaton molemmissa malleissa. Etelässä näillä ei siis tee yhtään mitään, koska ko. valoilla ei voi ajaa metriäkään häiritsemättä muuta liikennettä. Mutta sitten tuolla muualla missä liikennettä ei paljoa ole...

Hintapolitiikka on sitten myös sen mukainen... HID on n. 350€/kpl. Halogeenit huomattavasti halvempia eli n 100€/kpl.

Suomen maahantuoja on seuraava:

Uittokalusto Oy
Olavinkatu 61
571 00 Savonlinna
Tel: +358 15 555 0402
Fax: +358 15 555 0400
www.uittokalusto.fi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin