W202: Ohjauksen puoltaminen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Winston
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.10.2007 20:20

W202: Ohjauksen puoltaminen.

Viesti Kirjoittaja Winston »

Tästä aiheesta oli jonkin verran kirjoitettu...

Ostin kesällä W202:n: 1,8, 1997 :P.

Uraherkkyyttä on ja puoltaa ojaan päin, ei kovasti. Renkaat on 225 45 R17. Renkaissa painetta n.2,4 baria. Liikaako?

Aluksi ajattelin, että se johtuu vain urista ja tien kallistuksesta. Mutta nyt olen tullut siihen johtopäätökseen, kun olen ajellut muutaman kuukauden, että aurauskulmat on huonosti, puslat väljiä jne tahi raidetangossa on jotain mätää? Kommentoikaa.

Eturenkaat olivat kuluneet sisäreunasta enemmän mitä ulkoreunasta. Tänään sitten vaihdoin takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse, kokeillakseni miltä vaikuttaa. Samanmoista kulumaa oli takarenkaissa, mutta ei kuitenkaan niin paljon, mitä oli eturenkaissa. Sitten kävin koeajolla ja tuntui, että ajo-ominaisuudet heikkenivät aiemmasta ja puolsi enemmän ojaan päin, varsinkin jarrutettaessa uraisella tiellä.

Onko voinut tulla jo kovin paljon vahinkoa ohjauslaitteisiin yms, kun olen vain ajellut, tiedostamatta että vika saattaakin olla aurauskulmissa/raidetangossa/ohjauksen iskarissa/puslissa/nivelissä tahi jossain muussa? Välillä se kuitenkin ohjaa ihan normaalisti.

Tilaan huomenna ajan nelipyöräsuuntaukseen naapurin Nesteeltä ja saavat samalla kattoa väljät paikat alustasta jos niitä löytyy.
[/b]
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Kulmat ovat todennäköisesti hieman pielessä ja painetta pitää olla reilusti enemmän. Laita 2,8-2,9 baria ja kerro miten käyttäytyminen muuttui.
Ex. S202 cdi -99
Winston
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.10.2007 20:20

Viesti Kirjoittaja Winston »

Tctic kirjoitti:Kulmat ovat todennäköisesti hieman pielessä ja painetta pitää olla reilusti enemmän. Laita 2,8-2,9 baria ja kerro miten käyttäytyminen muuttui.
Kiitos. Täytyypä koittaa lisää painetta.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Justiinsa vaihdettiin omaani melkein samojen oireiden takia etupäähän raidetankoa, ohjausiskaria ja alatukivarsien puslat.

Veteli sivuille urissa ja eturenkaat kului, mutta ulkoreunoistaan ja oli jopa tärinää yli sadan vauhdeissa.

Renkaat 205/55/16.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Winston
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.10.2007 20:20

Viesti Kirjoittaja Winston »

Jeps, vetelyäkin on havaittavissa. Edellinen omistaja sanoi, notta vetely johtuu leveistä renkaista (225), mitkä ei mahdu kunnolla uriin.

Onneksi sain ajan nelipyöräsuuntaukseen tuosta naapurin Nesteeltä. Ottavat samalla väljät pois. Toivottavasti rupiaa pelaamaan.

Mitä maksoi nuo raidetangon+ohjausiskarin+puslien vaihto? Pistikkö alkuperääset?
W202 -97
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

alusta ensin kuntoon ja sitten 4 pyöräsuuntaus. Ko.rengaskoossa olen itse ajellut 2,7 bar edessä ja takana 2,8. (toki on raskaampi auto oma S210)
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Winston kirjoitti: Mitä maksoi nuo raidetangon+ohjausiskarin+puslien vaihto? Pistikkö alkuperääset?
Nyt en ulkoa muista osien hintaa, mutta KL:n osia sinne laitettiin. Voin osien hinnan kyllä laskusta myöhemmin tarkistaa jos on tarvetta. Työn osuudesta en tarkkaa hintaa osaa sanoa, koska autooni tehtiin samalla muitakin huolto/korjaustoimenpiteitä.

Raidetanko vaihdettiin kokonaan, koska siellä alkoi olemaan väljää sisemmissä nivelissä ja 202:ssa niitä sisempiä ei voi vaihtaa yksinään vaan ne ovat yhtä puuta raidetangon kanssa.

p.s. alkuun vaihdettiin molemmat etupyörien laakerit ja sitten suuntaukseen, mutta ei apua muuhun kuin etupään rohinaan. Tämän jälkeen löydettiin väljää etupään nivelistä ja em. osat vaihdettiin ja taas suunnattiin, nyt toimii...
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Winston
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 02.10.2007 20:20

Viesti Kirjoittaja Winston »

Ei puolla enää. Alustan välykset tarkistettiin, ei ollut välystä ja sitte säädettiin aurauskulmat. Takapään kulmissa oli paljon heittoa, edessä vähemmän. Hinta 50€ naapurin Nesteellä.

Koeajossa huomasin, että rattikin on jopa suorassa ja muutenkin parempi ajaa.
W202 -97
Vastaa Viestiin