Väyryseen lisävalot asennettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Väyryseen lisävalot asennettu

Viesti Kirjoittaja Chili »

Keksin hienon asennustavan :wink: !

Ostin Motonetistä sen rekisterikilven alle laitettavan telineen - oli huomattavan paksua rautaa, eikä mikään peltiläpyskä! Halpakin oli; alle 10 euroa.

Nostin konepellin Väyrysestä ylös ja otin syylarin suojana olleen muoviritilän pois ( siinä päällä on kaksi kpl ristipääruuvarilla 90 astetta käännettävää klipsiä, jotka kääntämällä härveli nousee pois).

Tämän jälkeen porasin näkyvillä olevan puskurin teräsosan yläpinnasta läpi 7mm reiät - ja kiinnitin tuon ostamani härvelin VAAKATASOON siihen puskurin päälle 8 mm pulteilla. Kun levyä en saanut ihan puskuriin asti, nioin laitoin sinne alle mutterit korokkeeksi, joiden läpi ne 8 mm pultit kiristin siihen puskuriin.

On tiukka, eikä heilu tai tärise. Ei tarvitse tukia. Hiukan ulos ne tulivat, mutta muuten ei sopisikaan konepeltiä avaamaan.

Vetäisin Väyrysen omista pitkien polttimoista johdot irti siellä lampun sisällä ja ilman mitään lisäreleitä samoista johdoista jatkoin johdotusta näille uusielle pitkille. Hellan 3000:lle.

Hyvin palaa ja on lailliset. Alkuperäisissä pitkissä palaa enää ne parkit. Saan tietenkin vaikkapa kesän ajaksi systeemin helposti pois ja palautettua auton omat pitkät; vain kaksi 8 mm pulttia pois ja lamppujen johdot takaisin omalle paikalleen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Jos jokunen kuva ois..?

Ite aattelin laittaa valot maskiin, on kaks maskia ni helppo keväällä vaihtaa koko maski kuha ei valoja tarte enää.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

salesone kirjoitti:Jos jokunen kuva ois..?

Ite aattelin laittaa valot maskiin, on kaks maskia ni helppo keväällä vaihtaa koko maski kuha ei valoja tarte enää.
Pistä tosiaan kuvia ja johdotuksesta myös jos vaan onnistuu ja viitsit. Itellä samanmoinen projekti eessä kans pian.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Pakko muuten ottaa tähän vielä jatkoksi, mites noiden alkuperäisten johtojen kans, eikö ne ole liian hepposta tavaraa kun tulee isommat ja tehokkaammat lamput sinne tilalle? Jännitehäviöitä?

Vai onko Mersussa niin jämäkät piuhat jo tehtaalta ettei oo väliä? :shock:
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eihän ne vakiopiuhat mitenkää mahtavia oo, itelle laitoin ihan omat johot valoille.

Omassa ceessä lisäpitkien piuhat menee konepellin kautta, laitoin vähä järeämpää johtoa ku tulee aika pitkät vedot. Eipähän tule jännitehäviötä ja kestää laittaa vaikka 100 vattiset.. 8)
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

salesone kirjoitti:Eihän ne vakiopiuhat mitenkää mahtavia oo, itelle laitoin ihan omat johot valoille.
Onko kuinka hurja projekti?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harald kirjoitti: mites noiden alkuperäisten johtojen kans, eikö ne ole liian hepposta tavaraa kun tulee isommat ja tehokkaammat lamput sinne tilalle? :
Jos lisävalot on 55w lampuilla niin virrankulutus pysyy samana kuin vakio valoissa. 100w lampuilla kannattaa laittaa releet (ja muutenkin ne parantaa hieman valotehoa) että saa edes jotain hyötyä tehokkaammista lampuista.
100w lamppuja ei taida valokatkaisija, pitkien viiksi ja johdot kestääkkään.
känä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 01.11.2007 18:18
Paikkakunta: kristiinankaupunki/vaasa

Viesti Kirjoittaja känä »

jos jotain kuvia erilaisista asennusmalleista löytyy niin pistäkää että tietää kuinka olis itelle järkevin laittaa..
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Tuota,tuota pojat, kyllä se on semmonen juttu, että jos autoon, ja varsinkin Mersuun, ruvetaan lisävaloja laittelemaan, niin AINA valojen päävirta akulta releen kautta lampuille ja sulake siihen päävirtajohtoon, joka tulee akulta. Auton omista valojohdoista otetaan ainoastaan herätevirta releelle. Näissä malleissa, joissa akku on sijoitettu taakse, ei tietenkään kannata vetää lisävalojen virtajohtoa sieltä asti. Konepellin alta löytyy kyllä sopiva paikka, josta sähkön voi ottaa.


Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät!
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ei kai lisävalot tarvihe omaa relettä, jos omat pitkät pudotetaan pois pelistä, niinkuin ymmärsin tässä tehdyn. Ymmärsinkö oikein, siis vain lisävalot toimii pitkinä :?:

Jos ne valot tulee omien lisäksi, niin sitten ei kestä alkuperäiset piuhat, katkaisijat, eikä releet.

Näin ajattelisi ihminen, ennenkuin joku viisaampi ampuu taas maanpinnalle.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
JuKu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 18.08.2005 12:43

Väyrysen lisävalot

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Morjens !

Asensin/asennutin tänään lisävalot. Väyrysen maskiin sopivat lisävalopidikkeet Tarviketorilta (Oulu) 20 € (eli lisävalot nousevat maskin mukana ylös). Lisävaloilta piuhat auton omille pitkille konepellin 'sisällä' ja kytkentä entisien pitkien piuhoihin ( eli alkuperäiset pitkät pois käytöstä, koska ref ylittäisi 75). Parin tunnin homma siistiä jälkeä!
Ennen kaikkea toimivat; ei herjausta jännitehäviöistä eikä muustakaan.

terv
:lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Fenton kirjoitti:Ei kai lisävalot tarvihe omaa relettä, jos omat pitkät pudotetaan pois pelistä, niinkuin ymmärsin tässä tehdyn.
Periaatteessa ei tarvi. Mutta valoteho paranee kun valoille saa kunnon johdotukset ja jännitteen. vs. siihen että jännite orkkis johdotuksissa kiertelee missä sattuu pitkin autoa.

Ja toiseksi orkkisjohdotukset EI kestä suurempia kuin 55w lamppuja.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

[quote="Mika.T" ]Mutta valoteho paranee kun valoille saa kunnon johdotukset ja jännitteen. vs. siihen että jännite orkkis johdotuksissa kiertelee missä sattuu pitkin autoa.

Ja toiseksi orkkisjohdotukset EI kestä suurempia kuin 55w lamppuja.[/quote]

Kyllä kyllä. Oletin kuitenkin, että tässä puhuttiin 55 w kynttilöistä.

Olet oikeassa siinäkin, että valoteho ainakin teoriassa paranee. Mikä sitten on käytäntö, onkin eri asia. Varmaan vähän tapauskohtainenkin. Ainakaan itse en aikanaan amerikkalaiseen lisävaloja väsätessä huomannut eroa.
Ehkä, jos olisi mittarin kanssa lukseja mittaillut...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuossa kannattaa mitata se lampun kannalle tuleva jännite silloin kun auto on käynnissä ja valot päällä. Jos jännite-ero rupeaa olemaan lähelle volttia tai yli, niin suosittelen lämpimästi releiden laittoa. Oli kyseessä omat valot tai lisävalot. Jos eroa jännitteissä ei ole, niin eipä releistäkään vakiopolttimoilla ole pahemmin hyötyä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Vastaa Viestiin