OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jutun uhri on tässä tapauksessa lankussa oleva 24-venttiilinen vaparidiesel.

Viimeisten kuukausien aikana venttiiliennostajien naputus on lisääntynyt ja muitakin lieveilmiöitä on ilmaantunut. Listaan alle moottorin käyttäytymisen ominaispiirteitä, ne kun vaihtelevat välillä hetkestä toiseen. Taustatietona vielä sen verran, että 1,5v sitten konetta hieman varusteltiin uudelleen, vaihtolistalle kuuluivat mm. jakoketju, alipainepumppu, suuttimen kärjet, hyrd. venttiilinnostajat, ja pumppuakin hieman optimoitiin. Eli vika tuskin on nostajissa, vaan jossain ihan muualla. Mutta, ne nykyhetken ominaispiirteet...:

- kylmäkäynnistys ok, naputusta ei käytännössä esiinny; tai jos esiintyy, se on hyvin pientä
- mitä kuumempi kone (vaikkapa motarilla rullattu), sitä herkemmin naputusta ilmenee tyhjäkäynnillä (ja tietenkin koko kierrosalueella); naputuksen tahti tietenkin menee käsi kädessä kierrosluvun kanssa
- välillä tyhjäkäynnillä hyrrää niin kuin kissa, ilman mitään naputusta, siis kone normaalilämpöisenä
- tyhjäkäynnin kiekkamäärä vaihtelee kerrasta toiseen, ei kuitenkaan vaella kerralla (eli välillä (kuumana) tyhjäkäynti on 6501/s, toisena, 800 ja kolmantena jopa 900).
- öljynpainemittari ei aina toimii "loogisesti". Joskus kuumana tyhjäkäynnillä paineet ovat 1,5-2,0 pinnassa kuten normaalisti pitääkin, toisena kone kuumana tapissa 3:ssa ja tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalia korkeammat, n. 700-800.
- yleisesti ottaen kuumaksi ajettuna, jos tyhjäkäynnin kierrokset ovat normaalit, myös öljynpainemittari toimii "normaalisti"; joskus taasen kuumalla koneella kiekat ovat 850-900 ja paineet tapissa (3).
- nesteitä (öljy, vesi) ei kulu eivätkä ne sekoitu
- moottori vetää normaalisti oli naputusta tai ei
- naputuksen kovuus vaihtelee laidasta laitaan; välillä naputtaa vain vähäsen, mutta toisena kuuluu kunnon kalkatus
- koneen lämmöt eivät seilaa
- silloin kun naputtaa/kalkattaa, ääntely pysyy vaikka kierroksia nostaisi
- koneella ajettu 343000

Oon lukenut foorumilta jos jonkinmoisia tarinoita kansipahveista. Jotkut ovat arvelleet, että kuumalla koneella öljynpaine falskaisi jostain (tjsp), mikä sitten aiheuttaisi nostajien ääntelyn.

Nyt kun potilas on esitelty, mikä mahtaisi olla diagnoosi? Kansipahvi? Olisiko pelkästään sen vaihto riittävä ilman muita operaatiota? Mieluusti tekisin tässä vaiheessa koneelle jotain, jos sillä pystyy estämään tulevaisuuden lisävahinkoja.
Viimeksi muokannut Andy, To 01.11.2007 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

606 ei ole kovin tuttu minulle mutta mites venttiiliohjurit ja paljonko koneella on rullattu :?:

kyllähän tuo kansipahvikin on aika olennainen varsinkin om603:ssa
napsuttaakos siellä siis joku yksittäinen venttiili vaiko kaikki
ML W164
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Mitä öljyä käytät ?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

illinois kirjoitti:Mitä öljyä käytät ?
5W-40 täyssynteettinen siellä on mun aikana ollut sisällä. Paraikaa taitaa olla Nesteen öljyt. Öljymerkin vaihtoakin on kokeiltu, mutta oireisiin se ei ole vaikuttanut.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Että ei öljynpaineet karkailis jakopään puolelle kannentiivisteen pettämisen takia lohkon etuosassa. Aikaisempi Sprinterini alkoi oireilla samalla tavalla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

W111 kirjoitti:Että ei öljynpaineet karkailis jakopään puolelle kannentiivisteen pettämisen takia lohkon etuosassa. Aikaisempi Sprinterini alkoi oireilla samalla tavalla.
Jos näin olisi, mahtaisiko hommasta päästä "pelkällä" pahvin vaihdolla ja mahdollisesti koneistuksella...? Taisin tietoa etsiessäni törmätä selostukseesi Sprintteristä.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

En koneistanut Sprinterin kantta koska ei ollut lämpötila ongelmia tms.vastaavaa. Kilometrit silloin jotain 197500. Vaihdoin vain kannen tiivisteen ja kannenpultit laitoin uudet. Hyvin on pelannut nykyisellä omistajallaan.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vaan liittyyköhän nuo oireet tyhjäkäynnistä ja öljynpaineesta suoranaisesti toisiinsa.. Tai siis tarkoittaa hän että normaali tyhjäkäynnillä kone kuumana paineet on 2. Niin luonnollisesti silloin, jos kone käykin kovemmilla kierroksilla, esim. 900 r/min, paineiden pitääkin olla jo kolmosen paikkeilla. Eli sikäli paineiden ja mittarin käytös olisi normaalia.

Sitä en sitten lähde arvailemaan miksi naputtaa ja miksi tyhjäkäynti vaeltaa. Liittyykö naputus ja tyhjäkäynnin muutos toisiinsa? Eli naputtaako se silloin kun tyhjäkäynti on liian korkea, ja silloin taas ei kun käynti on normaali?

Onko se nyt sitten varmasti venttiili kun kalkattaa, vai kuuluuko vaikkapa ketjulta?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Epäilen vahvasti kannentiivistettä, räjähdyspaine pääsee öljykanavaan ykkösestä ja kun todennäköisesti metallipahvi ei öljyä mene paljonkaan palotilaan. Vaihde se neste kuitenkin pois moottoria pilaamasta.
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Totanoin, sikälis kun minä tiedän, niin naputus johtuu siitä, et venttiilin istukka on kulunut ja venttiili pääsee painumaan syvemmälle kuin tehtaalla on tarkoitettu. Ja kun venttiilin varsi ei ole ihan kohallaan, niin nostajakaan ei toimi kunnolla, vaan raksuttaa ikävästi. Asia on mitattavissa, kun ottaa kannen irti. Sitte vaan laitetaan seetirengas vioittuneiden istukoiden tilalle ja kone kehrää taas kuin kissimirri. Ite venttiiliä ei välttämättä tartte vaihtaa.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Fenton kirjoitti: Sitä en sitten lähde arvailemaan miksi naputtaa ja miksi tyhjäkäynti vaeltaa. Liittyykö naputus ja tyhjäkäynnin muutos toisiinsa? Eli naputtaako se silloin kun tyhjäkäynti on liian korkea, ja silloin taas ei kun käynti on normaali?

Onko se nyt sitten varmasti venttiili kun kalkattaa, vai kuuluuko vaikkapa ketjulta?
Naputusta on (silloin kun sitä on) sekä "normaalilla" että "korkeammalla" tyhjäkäynnillä. Ja selvennettäköön vielä, että naputus ei poistu mihinkään vaikka kierrokset nostaisi moneen tonniin. Siellä on ja pysyy. Tahti tietysti kiihtyy kierrosten mukana.
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Kysymys onpi sadasosamilleistä Metalli on ihmeellinen asia.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Turbo-eemeli kirjoitti:Epäilen vahvasti kannentiivistettä, räjähdyspaine pääsee öljykanavaan ykkösestä ja kun todennäköisesti metallipahvi ei öljyä mene paljonkaan palotilaan. Vaihde se neste kuitenkin pois moottoria pilaamasta.
Muuten hyvä, mutta vaparisa taitaa olla vielä pahavitiiviste...Vai muistanko väärin? :roll:
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

606 vaparissa on pahavi...
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Lainaa joltakulta ketjunkiristäjää ja jos loppuu osta uusi, saattaa olla sama kuin muissakin 60x moottoreissa. Ehkä myös alkava pahvivika?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

PP

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Lähetäpä pumppu PP:lle...
Terveisin
Tero
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: PP

Viesti Kirjoittaja Andy »

dieselflosse kirjoitti:Heip!

Lähetäpä pumppu PP:lle...
Nonni, nyt tuli flossekin apajille. Auton tietänetkin. Pumppuhan on käynyt Hämeen dieselissä säätöoperaatiossa n. 1,5-2v sitten. Meinaatko, että PP:n käsittelyllä voisi olla (ihme)parantava vaikutus?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: PP

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Andy kirjoitti:Nonni, nyt tuli flossekin apajille. Auton tietänetkin. Pumppuhan on käynyt Hämeen dieselissä säätöoperaatiossa n. 1,5-2v sitten. Meinaatko, että PP:n käsittelyllä voisi olla (ihme)parantava vaikutus?
Jep, minulle jäi aikoinaan hieman sellainen olo, ettei tuo pumpun käynti Hämeessä ollut välttämättä paras mahdollinen optio. Osaavat varmasti huoltaa pumput Boschin säätöarvoihin, mutta lisäsyöttöosaaminen on vähän hakuisessa. Tuo tyhjäkäynnin korkea kierrosluku/vaeltelu on sieltä suunnalta kotoisin.

Tuota tyhjäkäynnin kolinaahan aiheuttaa nostajien lisäksi syötön ajoitus ja ilmeisesti määräkin tietyllä ajan hetkellä. Ruuvatulla pumpulla tyhjäkäynnin tuleekin olla hieman kalisevampaa, kun ajoitus laitetaan hieman aikaisemmalle. Kierroksilla käynti tasoittuu.

Tuu kuuntelemaan tuota meidän kylälle jäänyttä E300:sta :wink:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin