Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Männät oli lyönnyt venttiileihin. Siitä kertoo haljennut nokka-akseli. Hammaspyörälle oleva lukitustappi oli irti ja nokka oli haljennut sen kohdalta (hiushalkeama). Eli nokkakin on napannut kiinni/vastaan kun ketju mennyt poikki ja männät lyöneet venttiileihin. Mielestäni koneen on pelastanut se kun käyntinopeus on ollut ilmeisesti lähellä tyhjäkäyntiä silloin kun ketju on katkennut ja ehkä se automaattikin on osaltaan pelastanut. Ennakonsäätimen rikkoutumista en oikeen osaa sanoa miksi se on mennyt rikki. Se kun on aika vahvaa tekoa. Oisko ajan kanssa säädin hakannut itsensä ensin halki ja lopussa rikkoutunut kokonaan :roll: . OM601 koneissa kestää männät lyödä venttiileihin, mutta vain hieman. Jos sama juttu ollisi tapahtunut täydestä laukasta niin kone olisi tuhoutunut 100% varmasti. Semmonen hampaan heitto nokanpyörässä ei vielä konetta riko, vaikka kone sille kuulostaisikin.

Tänään meinasin jo luovuttaa kun kone rallatti eka käynnistykessä todella pahasti. Olin jo heittää kirveen kaivoon, ainakin työkalut lensi seinään. Hetken tuskailuani, huomasin koneen ajotuksen olevan hampaan pielessä. Nokalta hampaanverran ajotusta taakseppäin ja johan alko toimimaan, Kone käy nyt todella nätisti. Öljyt vaihdatin heti kun sain muuten nippuun. Samalla kalastelin magneetilla metllihiput öljypohjasta tyhjennysropunreijän kautta. Suodatinta vaihtaessa huomasin että suodatinkotelon pohjalla oli katkennut muoviprikka. Prikka oli noin 40mm halkasialtaan. Nuo palaset ovat kyllä haitanneet öljyn suodatusta kun suodattimen alaosa on jäännyt auki.

Ketjun liittäminen mersun omalla työkalulla on helppoa ja liitoksesta tulee hyvä. Ensin yritin vasaralla ym, mutta ei siitä mitään tullut. Salkku piti käydä hakemassa lainaan.

Niin ja lopuksi tein ilmastoinnin täytön/huollon nyt kun tuota ilmastointia tarvii. Ja sitten ei muuta kuin ajelemaan. Auto tuntuu toimivan ihan ok. Laiska vaan on tällänen vakio vito. Hieman muovinen verrattuna tohon mun toiseen regon tekemään bussiin, joka muutenkin on käytännöllisempi kuin tämä mersun oma bussimalli. Ehkäpä tästä tulee vielä matkailuauto, jos oikeen innostun tämän kanssa. MB-tehtaan bussi vaatii vaan aika rajuja muutoksia taakse että täyttää matkailuauton pykälät. Verollisia esteitä ei ole. Kulkupuolesta sen verran että tästä tuskin tulee koskaan mitään pikkusuperturboa. Syöttöä ehkä hiukka lisää. ja, ja, ja. . . . :lol:
Kyllähän toi mynäpumpun, turbon ja pakosarjan rakentaminen tietenkin kiinnostais, mutta se ei ole mitenkään järjellä selitettävissä että miksi ne pitäisin olla. Ainiin, laatikon vahvistus puuttuu tuosta listasta. Köhöm, kukas niitä vesku tekikään jos toi laatikko sattuu hajoamaan? Muutenkin kiinnostaisi kokonaiskatsaus ton laatikon ongelmista ja ratkaisuista virikäytössä.





Vielä kustannuksista: Jos työ olisi tehty merkkikorjaamolla niin työ olisi maksanut osineen noin 2100e. Tunnit + varaosat. Siihen päälle vielä uusi ennakonsäädin 300-800e ja nokka-akseli. Että oltaisko sitten jossain 3500e paikkeilla kokonaiskustannuksissa. Nyt kun tein itse niin kustanukset alle 100E jos työlle ei laske mitään. Hieman kyllä ihmetyttää tuo vehon kanta että kone pitää uusia. Kyllähän sitä konetta olisi pitänyt vähän purkaa ja kattoa että mitä on syönnyt, ennen kuin tuomio annetaan. No, tietenkin heillä pitää antaa työlle ja osille takuu ja ehkä aattelivat näin pääsevän helpommalla tarjoamalla sitä vaihtokonetta. Enkä tiedä onko veholta koneen purkua ehdotettu ollenkaan. Ex omistaja kuitenkin viheltänyt pelin poikki heti kun on kuullut arvion vaihtokoneesta (11500e+ työ).




Hieman alkaa olla väsy näiden kolmen päivän jälkeen, kun päivät venyneet 16-18 tuntiin/päivä. Ja nämä helteet. No, vito kuitenkin toimii nyt :D .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin superturboVitossa ei kyllä ole mitään järkeä, mutta hullujahan sit tässä ollaan.

Automaattilaatikon vahvistaa Konepaja Siekkinen, yhteystiedot läytyvät forumilta. Ongelmaksi jää kuitenkin, ettei edelleenkään voi antaak oneen kiertää yli 4800 rpm, HUOM missään tilanteessa. Mikäli kone kiertää yli tuon, laatikko laittaa nelosen sisään ja tiputtaa turbiinin lukon pois. Mikäli tuo vikatilaan vaihto tapahtuu ykkösen ollessa sisällä tapahtuu kamala paukahdus kun kone kiertää 4800 ja laitetaan nelonen päälle...sieltä jopa hajoaa osia sisältä.

Laatikon vahvistus maksaa luokkaa 1500+ €, joten sikälikin kannattaa pysytellä maltillisissa tehoissa. Laatikon "uusiminen" normaaliosilla lienee hieman edullisempaa.

Viton vakio kuuden millin elementeillä pysytään hyvinkin maltillisissa tehoissa, ainoa mitä kannattaa tehdä, ja jonka tiedätkin, on turbon vaihtaminen isompaan ja pumpun säädättäminen ammattilaisella, pumppupenkissä. Samassa yhteydessä voisi olla asiallista laittaa ulkoinen syötönsäädin, kun tuo on vähäpäästöinen.

Ruuvaa sinne nyt kuitenkin se 140 HP, mutta älä ylitä tuota 4800 rpm rajaa. Silloin on aika hyvä kun paikallaan poljettaessa kone kiertää jonkun 5000 rpm, silloin se ei YLEENSÄ ylitä rajussakaan kiihdytyksessä tuota 4800 rpm arvoa. Joskus mulla kiersi paikallaan 5400 ja vikatila oli vakiokauraa joka ikisessä laatta lattiaan kiihdytyksessä.

Tuollainen ketjunliitoskone pitäisi itsellekin hankkia, mistähän sellaisen saisi halvalla tai edes kohtuu hintaan.

P.S Multa saattaa vapautua nokka-akseli jossain vaiheessa...ja männät ja kiertokanget ja...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ok. kiitos noista tiedoista. Onkos muuten viton laatikossa vaihdettavaa öljynsuodatinta ja onko siittä ollut mitään juttua, muistaako kukaan? Ainakin tuon venäläisen mukaan siellä olisi, toi 26:n. Ääh, taitaa vaatia laatikon ja hydrauliyksikön purkua ennen kuin suodatin irtoaa, vai? Mikäs viton automaattivaihteiston tyyppi on? Onko se ZF 4HP 20. Jos on niin, samaa vaihteistoa käytetään ilmeisesti näissä autoissa.


Kuukkelilla löytyykin näköjään mukavasti juttua tuosta laatikosta.
http://www.andrecitroen.info/pdf/ZF4_HP20.pdf
http://stephane.laisne.free.fr/technic/ ... 04HP20.pdf
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kuvista löyty öljytikku laatikon kyljestä, ite moista ainakaan löytäny.

Suodatin on siinä 'öljypohjan' alla mikä on laatikon etuosan kyljessä, oli puhetta joskus että ei ole pahahomma.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minulle Siekkinen sanoi, ettei suodatinta pystyisi vaihtamaan, ellei laatikko ole irti. Tosin voi olla väärinymmäryskin kyseessä. Kannattaa tiedustella.

Noissa toisissa autoissa on tämä sama zf hp20, mutta toki sen ulkoasu hieman vaihtelee ja jopa sisuskalut, ja tietysti softa. Saabeissa ei varmasti ole tätä Viton 4800 rpm rajoitusta. Silti zf:n tehdas ei halunnut tehdä muutosta softaan. Esimerkiksi tuota citroenin heat exchangeria ei ole Vitossa. Se huohotus on se sininen pömppä siinä päällä ja öljynjäähdytys on mersun tyyliin jäähdyttimen sisällä oleva metalliputki. Ulkoinen cooler on suositeltavaa, jos sitä kiusaa kovasti.

Eikös se olekkin aika namu ajettava automaatilla 8)

Tähän laatikkoon kuuluu sitten se kallis automaattiöljy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Antaapa laatikon vielä olla. Vaihteistoöljyt on vaihdettu ajallaan. Vaihtoväli näyttäisi olevan 180000tkm, mutta mielestäni ne pitäisi vaihtaa useammin. Eikä tuossa laatiossa muutenkaan ole mitään vikaa niin ei viitsi ehjää tahallaan rikkoa :D .

Tänään massasin alustan. Kohtuu simppeli massaus kun oli joskus aikasemminkin massattu. Ei ollut kerennyt mätimään.
Mustaan pitäisi kans tehä sama homma, alkaa olla vuosi viimeisestä massauksesta.
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

En löytänyt tästä pumpunennakon säätämisestä aihetta,niin kysytään sitä täältä.

Oletteko purkaneet aina syylärin ja muut roippeet edestä pois kun säädätte ennakkoa pumpulle,muutenhan sitä tarkistusroppua ei näe?
Vai onko teillä jokin tulkki minkä työnnätte siihen reikään ja lukitsette sen?
:?:
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

ronksu kirjoitti:En löytänyt tästä pumpunennakon säätämisestä aihetta,niin kysytään sitä täältä.

Oletteko purkaneet aina syylärin ja muut roippeet edestä pois kun säädätte ennakkoa pumpulle,muutenhan sitä tarkistusroppua ei näe?
Vai onko teillä jokin tulkki minkä työnnätte siihen reikään ja lukitsette sen?
:?:
Ei tarvi purkaa. Peili ja taskulamppu. Lukitustapiksi 11mm poranterä johon rälläkällä viilto päähän.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt kun toinen vito lähti maailmalle takasin rikottavaksi niin on aikaa pohtia että mitä tuohon mustaan vitoon laittelis. Kohteita kyllä löytyy. Kaikki jarrut levyt palat kengät vaijerit vaihtokunnossa. Samoten etujouset ja kaikki iskarit. Ne ai nyt vielä loppu ole eikä vuotaneet, mutta ei kyllä enää uudenveroisetkaan. Uudet vakiojouset pelottaa jos keula jää korkeammalle kun mitä se nyt on. Tai jos laittaisi madallusjouset eteen, silloin vaan takapää saattaisi jäädä liian korkealle. Tuulilasi kulunut senkin joutaisi uusia. Uudet ajovalolyhdyt leimaa varten. Liukuoven laakerit kuluneet loppuun. Ovi raapii jo kylkeä. Kohta varmaan putoaa kadulle. Vaihteensiirtovaijerit kuluneet. Ei aina tiedä että meneekö kakkonen vaiko pakki päälle. Niin ja ratti on kohta puhki kulunut. Vasen takasivulasi vuotaa vedet sisälle, se pitäisi liimata uudestaan. Lisälämmitin pitäisi kytkeä uudestaan niin että takakenno jää pois (kone jäähtyy liikaa talvella). Nyt lisälämmitin kierrättää veden ensin takakennolle, sieltä moottorille ja kojelaudan kennon kautta takasin lisälämmittimelle =ei hyvä. Lisäksi etukennolle kiertovesipumppu joka toimii kun jäähdytysnesteen lämpötila on alle +70c ja moottori on tyhjäkäynnillä. Niin ja noita ruosteita sais taas hinkkailla ja maalailla. Että semmosta :roll: . Tai jospa käyn essolta ostamassa pienen kahvin
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

No joo,
itse juuri tossa pari päivää takaperin hinkkailin muutomia ruoste kohtia korista,yllättävän vähän oli kertynyt edelliseltä kerralta.
Ovien alpuoliset kanttaukset rupee olemaan aika pehmosta tavaraa,varmaan menee ovet vaihtoon joku päivä.
Aika hankala korjailla ruostetta jos se pääsee sinne kanttauksen alle.

Mulla olisi kanssa toi iskareitten vaihto edessä.
Mistähän siihen kannattaisi hankkia uudet(KL vai jokin muu pulju)?
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on kuution verran varaosia haettu. Ensimmäisenä aloitin takajarruista ja siinähän se tämä yö sitten menikin. Kyseessä oli viton laajennettu seisontajarruhelvetti. Elikkäs vaijerien uusinta :evil: . On sitten ahdistava homma. Noin kymmenessä tunnissa sain vanhat pois ja uudet paikalleen vaikka kaikki korjaamon työkalut oli käytössä ja varmaan kaikkia työkaluja myös käytin. Vaijerin vaihto on muuten ihan normaali vitomaisen hankala, mutta vaijerien läpivienti takatukivarren läpi on se ahdistava paikka. vaijerinkuoren päässä on noin 40mm pitkä rautaholkki joka tulee tukivarren sisään. Ja tetäähän sen miten siinä käy kun suomessa ollaan, holkki on ruostunut niin lujaa kiinni että ei lähe sitten millään irti. Tai no lähti se kun neljätuntia/puoli jaksaa ison liukuvasaran kanssa hakata. Ei auttanut vaikka pillillä käytti punasena. Laakeri tais vaan mennä rikki kun alkoi rahisemaan, mutta holkki pysy kiinni. Elikkä kahdeksan tuntia meni noiden holkkien irrottamisessa ja kädet on nyt ihan tohjona. Nyt on kuitenkin uudet vaijerit paikallaan. Uusissa tarvikemallin vaijereissa kyseiset holkit on muovia. Samalla meni uudet levyt ja palat paikalleen.

Madallussarjaa ja iskareita ym. muuta näperreltävää jäi vielä moneksi illaksi :D
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

:( tänään ei ollu onnenpäivä viton osalta. Tuli tuossa raivaussahalla+ siimäterällä leikeltyä heinikkoa pihalta, niin pieni kivi sattu eteen joka tietysti singahti suoraan viton takalasiin. :evil: Sekuriitti lasi vielä, mut oli onneksi tummennus kalvo, niin ei levinny pihalle lasin sirpaleet. Nyt on hienot mustat jeesus teippi viritykset taka lasissa. perk. nyt muuten ottaa PATTIIN.

Jos jollain löytyy takalasia tallin perukoilta niin ota ihmeessä yhteyttä.
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt ois uudet palikat paikallaan. Kaikki jarrut, madallussarja, iskarit, vetarit, laturi. Jakoketju vielä odottaa vuoraan. Laturin vaihto onnistuu ilman että mitään tarvitsee irrottaa tieltä pois. No etupyörä on kuitenkin hyvä ottaa irti ja hihnankiristin löysätä. Tarvikelaturin (boschin rungolla) saa reilu 500e halvemalla kuin mitä alkuperäinen maksaa veholla. Tein myös roiskesuojan sisälokasuojaan niin että vesi ja rapa ei pääse laturia rikkomaan. Madallussarjalla auto laski noin 4cm edestä ja takaa. Nyt pysyy rampissakin renkaat tiessä kiinni. Ennen nousi ainakin etupyörä ilmaan kun lujempaa kurvasi. Nyt ei ole enää sitä ongelmaa 8) . Kulmat säädetty ohjearvojen mukaan ja hyvin toimii. Jarrujen uusinnalla ei jarrun herkkyys vieläkään parantunut. Liekkö vika sitten pääsylinterissä. Tai sitten on sylinterit vaan niin savessa että sen takia jarrun herkyys on huono. Männät ja likutapit kuitenkin liikkuu herkasti nyt rempan jälkeen. Toisessa (ex)vitossa oli paaaljon herkemmät jarrut. Siinä oli kylläkin eri jarrujärjestelmä (bosch ja abs:llä), että huono jarruherkkyys voi olla ominaisuuskin tässä vanhemassa vitossa jossa on aten jarrut.

Tässä muutama kuva siitä tuhannen jarruvaijerin holkista:
kuva1 kuva2 kuva3 kuva 4 kuva5 kuva6
Uskomattoman lujaa olivat kiinni.

Seuraavaksi täytyisi liukuovi laakeroida uusiksi. Toinen vaihtoehto on että käyn ostamassa ehjän (=vähemmänruosteinen) liukuoven laakereineen ja samalla myös takaluukun. Mitään korjauspeltejä kun ei taida mistään saada. Takaa poistin regon asentaman lisälämmityslaitteiston. Sillä kun ei tee mitään. Haitaa vaan moottorin lämpenemistä pakkasella. Jäähdytysnesteletkua roikkuu pihallla 5 metriä. Takakenno on kämmenen kokoinen eli sillä ei tee yhtään mitään. Sisäpuolen seinätkin tuli käytettyä irti. Regolla näköjään laittaneet lämpöeristykset seiniin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Niin se vaan taas vitu tuli leimattua. Seisontajarrulle tuli 1,3kN tehoja joka nipin napin riitti. Ensimmäisellä polkasulla seisontajarru oli 2,7 toisella 1,5 ja vikalla 1,3 josta ei enään laskenut. Tuota enempää seisontajarrusta ei jarrutehoja saannut.

Ja ihan ajankuluksi laitoin oman lisäakun takaosan sähköille ja lisälämmittimelle, ettei käynnistysakku pääse tyhjäksi. Auton alla oli hyvin tilaa akkukotelolle jonne sen lisäakun laitoin. Nyt pitäisi vielä miettiä että miten saan lisäakun releen kytkettyä niin että auto lataa sitä ajossa, mutta sammutettuna auton akku ja lisäakku olisi erillään toisista. Mieleen tulisi sellainen että releen käämin toinen napa tulisi +15 syöttöön kiinni ja toinen akun herätin/solenoidin johtoon kiinni. Tällöin lisäakku latautuisi auton ollessa käynnissä. Akut olisi myös yhteydessä toisiinsa kun virta on päällä, mutta kun käynnistetään niin releen maadotusnapa joka on kytkettynä startin solenoidin johtoon saa virran niin rele kytkeytyy siksi aikaa pois koska jännite on sama releen käämin kummassakin päässä. Ja kokeilemaan. . . .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Niin se vaan taas vitu tuli leimattua. Seisontajarrulle tuli 1,3kN tehoja joka nipin napin riitti. Ensimmäisellä polkasulla seisontajarru oli 2,7 toisella 1,5 ja vikalla 1,3 josta ei enään laskenut. Tuota enempää seisontajarrusta ei jarrutehoja saannut.
Eikös sen pitäisi olla 2,05 kN per pyörä kun auton kokonaismassa on 2615 kg. Vitossa voi olla pienempikin massa, mutta kyllä 1,3 kN on aivan liian vähän :shock:

Se jarru lämpenee siinä mittauksessa, ja se on vähän eri tilanne kuin seisoessaan paikallaan, joten tuo 2,7 kN mittaus varmaan antoi siunauksen hyväksyä se. Loput mittaukset olivat pyörien erojen mittauksia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

2,7kN saa sinne kun säädöt säätää todella kireälle. Elikkäs niin että jarru vapautettuna rengasta pystyy vielä pyörittämään, kun kaksin käsin vääntää. Silloin jarrutehoksi tulee 2,7kN, mutta heti kun dyniksellä pari kertaa jarrua polkee niin ilmeisesti kengät taas kulahtaa sen millin kymmenyksen jolloin jarruteho tippuu sinne 1,3-1,5kN.

Elikkä jos seisontajarrun säätää leimalle niin ei kestä dyniksellä tarkastaa jarrua ettei kengät kulu ja joudu taas säätämään uudestaan :D . Tai vastaavasti seisontajarrua ei kestä polkea vauhdista jos vaikka pihalla jarruja testaa.

Vähän kerjäämällä toi leima tuli.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla pyöri pitkään ekalla katsastuksella se auto seisontajarru päällä dynossä. Aluksi se näytti 1,9 kN ja meinasi hylätä sen :shock: Sitten se onneksi nousi hieman yli kahden ja päästi säälistä läpi. Seuravalla kerralla taisi olla ihan yhtä hyvä seisonta, tosin katsuri ei ollut sillä kertaa mulkku. *)

Jarruille en ole tehnyt yhtään mitään, ainostaan rumpu/levy on vaihdettu, eli alkuperäiset osat taitaa olla käytössä.

Onkohan osissa tosiaan noin paljon eroa, kitkakertoimissa ? vai onko se aten jarrujärjestelmä huonompi...vai oliko rummun sisällä eroa bosh/ate?

*( kyseinen mulkku keskeytti katsastuksen kun minun henkilöautossa ei ollut istumapaikkoja yhtä paljon kuin rekisteriotteessa oli merkitty, vaikka autossa oli irroitettava penkistö.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Minä meinasin että jos leimalla taas seisontajarrusta pomppaa niin hitsaan rummun sisälle poikittain saumaa. Toppaa ainakin :lol: . Leiman jälkeen vaihtaa "ajolevyt" takasin.


Jarrukengän kitkamateriaalissakin on aika paljon eroa eri valmistajien välillä.
Omassa on motonetistä ostetut ja voi olla ja varmaan onkin, että ne on heikkolaatusta tavaraa.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kaveri laitto viton jarrukenkien tappeihin metalliputkesta holkit, jolloin geometria muuttuu ja kenkä ottaa pidemmältä matkalta kiinni rumpuun kuin vakiona. Oli kuulemma inssi ihmetellyt hyvää tulosta sen jälkeen 8) .
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Höh, pilitemman hehku ei kestänyt vuottakaan = yllätys yllätys.
Voi taas seuraavat kymmenenvuotta ostaa hyvällä syyllä osat muualta.
Takuuseen meni, mutta en suosittele bilteman hehkuja. Eikä tule mieleen että mitä suositeltavaa koko biltemassa edes on.

Auton sähköviritykset alkaa taas olemaan valmiit.
Lisäakku omalla latausreleellä. Ylempänä mainittu latausrele kytkentä toimii. Lataa nyt kun auton valot on päällä. Katkasee siksi aikaa kun startataan, ettei lisäakun oma päävirtasulake (80A) pala. Akut on kumpikin 70Ah ettei matka ajossa lisäakku pääse kiehumaan. Muutenkin auton oma akku vaati pienennystä että kaikki lisäsähkö viritykset mahtu paikalleen. Laitteita tuli ~10-15kg lisää.

Kaikille keillä on regon bussivito, niin vinkkinä että takana sivuseinässä oleva lisälämmityskenno kannattaa repiä irti. Ainakin silloin jos tuntuu että talvella ei lämpö riitä. Vesitila on liian suuri ja veden virtaus on heikko varsinkin tyhjäkäynnillä. Muutenkin lämmöt menee harakoille kun putket roikuu pihalla. Ainakin mulla alkoi tulemaan reilusti kuumempaa ilmaa sisälle auton omasta lämmityslaitteesta kun takakennon otin pois. Samalla eristin kojelaudankennolle tulevat vesiletkut Ja kytkin pysäköintilämmittimen uusiksi.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Muutama viikko sitten tuli käytyä lapissa nunnukoimassa. 2700km tuli mittariin. Kulutus oli 8 litraa/100km. Vito toimi taas kokomatkan ilman ongelmia. Liekkö alkaa pikkuhiljaa tulemaan kuntoon. Nyt oli mukava ajella pimeälläkin kun oli kunnon valot.

Pikku huoltohommia siinä vieläkin on. Ketjun vaihtoa ym pientä. Ruosteitakin sais alkaa paikkailemaan, liukuovi ja takaluukku. Vuosi sitten maalausvaiheessa kun ei kaikkia ruosteita tullut putsattua kunnolla. No perus musta on kuitenkin helppo paikkamaalata. Nyt olisi ruosteeton lukkopeltikin hommattu vanhaan kun oli ruostunut pari läpireikää.


Tänään kävin tikkurilan shellillä tankilla. Tankkiin meni 77 litraa :shock: , eikä tankki ollut mielestäni vielä ihan kuivaksi ajettu. On se halpaa tää tiisselillä ajelu 77L = n.85€.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onkos kellään hajonnut vitosta vaihteensiirtomekanismi?
No mulla on :evil: Tänään kuului räks piuu bäng pong ropiropi, kun pakkia yritti laittaa päälle. Ja reissussa tottakai, porin yläpuolella. Ei auttanut kun alkaa korjaamaan ja toivoa että sen saa vielä toimimaan. Kepin alla oleva vivusto hajosi. Siirtäjän osat oli tippuneet kojelaudan sisään. Onneksi kaikki osat löytyi ja vivustohässäkän sai takasin kasaan ja matka pääsi jatkumaan :D . Se ei selvinnyt että miksi hajosi. Olisko vivuston akseli pikkuhiljaa tullut ulospäin ja lopulta lähtenyt kokonaan irti, jokin osa kulunut? Täytynee tehdä tarkempi tutkimus ajankanssa.
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

Varmaankin tätä aihetta joskus käyty läpi jonkun muun otsikon alla?

Mutta millä säädöillä saat viton liikkumaan 8L:lla sataselle?
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mutta millä säädöillä saat viton liikkumaan 8L:lla sataselle?
Vakiopumpun säädöt täysillä ja sprintterin ahtimella, nopeuden ollessa matka-ajossa alle 120km/h.
115km/h ja sitä lujempaa ajaessa alkaa kulutus nousemaan 10L tuntumaan. Harvoin tulee yli 120km/h ajettua.
Kaupunkiajossa menee 10L tai enemmän.

Niin ja autossa on suuntakulmat, rengaspaineet ym kunnossa. Aem isoin vapaavirtaussuodatin ja pakoputken alkupätkä 3" ja kattiahan tässä ei ole.
Vakiona kulutus oli 10L, sen alle ei saannut menemään vaikka miten nätisti ajo.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla menee kanssa jopa hieman alle 8 litran kunhan ei nosta nopeutta liikaa. Mynän 7 mm pumpulla, suuremmalla ahtimella, isolla pakoputkella ja automaattilaatikolla.

Nopeudennosto kyllä alkaa nopeasti syömään polttoainetta, siinä 180 nopeudessa kuluu jo ihan eri lukemia :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vaihteista: Vaihteenvivustossa kepinjuuressa poikittain oleva akseli tulee pikkuhiljaa ulospäin vasemmalle ja lopussa tippuu irti. Taytyy liimata akseli kiinni koloonsa.

Vitolla tuntuu olevan kuukautiset päällä. Alkaa kaikki leviämään käsiin. Moottori on alkanut taas pitämään säklättävää ääntä kuormituksesta riippumatta. Kuuluu sisälle selvästi. Oma veikkaus on että ääni tulee ketjusta, tai johtuu kuluneesta ketjusta. Todennäköisesti ketjun kulumisen takia moottorin ajotus on muuttunut niin paljon että kone on alkanut nyt säklättämään. Öljykorkin kun ottaa pois, niin täyttöaukon kautta kuuluu selvä kalkatus. Korkki takasin kiinni niin ei kuulu. Tätä ääntä ei koneesta kuuluisi kuulua. Jos vielä uudellakin ketjulla ääntää niin sitten saa ääntää ja ajan niin pitkään kunnes koko paska hajoaa käsiin. Sitten käyn romikselta hakemassa toisen koneen. Viton koneen alakertaa kun ei kannata korjata, uudet osat on sen verran arvokkaita. Vika siis ketjussa tai alakerrassa, yläkerrassa on uudet osat.

Uusi ketju on ollut parikuukautta paketissa pöydällä. Täytyy vaan toivoa että vanha ketju kestää. Kuukaudenpäästä pääsen sen vaihtamaan, ehkä. Nyt on 5vk sairasteltu. Sairasloma kun jatkuu niin pitkään kunnes sairaalassa on taas henkilökuntaa paikalla ja pääsevät tutkimaan.

Olisko veskola kl:n ketju sama osa kuin tämä motonetin myymä ketju? Muistelen että joskus laitot kuvan kl:n ketjupaketista ja hämärästi muistan että paketti olisi ollut saman näköinen.

Tänään alkoi nafta haisemaan sisälle ja aattelin että kurkataampas pellin alle että mikä siellä vuotaa. Konepeltiä aukastessa kahva jäi käteen. Lukko tai vaijeri jumittunut koska konepelti ei auennut pihdeilläkään. Kojelauta vaan pullistu ulospäin ja vaijeri tuli kuorineen kojelaudan läpi. No käyrä alkoi kasvamaan ja jätin romun pihalle parkkiin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sama ketju on juu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sori mutta mua rupesi taas naurattamaan nämä Viton viat :D

No toivotaan ettei ole kannentiiviste joka siellä vaivojaan sirittelee. :roll:

Ai niin, on niitä vikoja mullakin. Autohan seisoo tallissa. Laitoin siitä musiikit soimaan, ja ensin ei voimakkuusnapin plus toiminut. Sittenkun se toimi niin ei sitä soitinta saanut sammumaan. Se jäi sinne taliin soittamaan jotain diipadaapa pimpotusta, mikä lie.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei ole kannentiiviste. Sama ääni kuului jo viime talvena. Ketju sieltä on lopussa. Toinen ääni, öljykorkin kautta kuuluva kalkatus, se on kuulunut aina. Mutta siinä kalkattakoon.

Nyt vitoa ei tarvitse edes korjata kun konepeltiä ei saa auki :lol:

Näistä olisi jo tehtaalla pitänyt hitsata keneppelti kiinni.
Mutta niin vaan joku idiootti teki siihen saranat :twisted:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Viton mittari alkoi tänään sekoilemaan kun miittariiin syttyi P-asennon merkkivalo :shock: .
Mistä se sen sinne löysi kun autossa ei ole yhtään automaattivaihteiston osaa?
Ihme vekotin. Ei kai toi muutakaan voi tarkottaa kuin automaatin p-asentoa. Varmaan kohta mittaristonkin saa uusia.
On tämä mielenkiintoinen auto. Normaalisti autot tulee kuntoon kun niitä korjataan, tämä taas tuntuu vaan hojoavan jos sitä menee korjaamaan. Aina on joku rikki.

Kilkatusäänistä johtuen hommasin toisen koneen varalta jos sattuu että kone sanoo viimisenkerran kilikoli. 200D koneita kun alkaa saamaan jo muutamalla kympillä. On siinä hieman eroa OM601 koneiden hinnoissa. Viton kone 3000e ja 200D 60e. Ja viton koneeseen tuolla 60e ei oikeen saa mitään osaa. Nyt oli hyvä aika ostaa uusi varakone, vanhasta 200D varakoneesta kun alkaa olla kaikki tarpeelliset osat käytetty.

Mielessä kävi jo että jospa nykerränkin tuohon 200D koneeseen ison ahtimen ja 7mm pumpun. Romikselta viton öljypumppu ja öljypohja. Kai noista 200D koneistakin kestää sen 200hv ottaa tehoja? Vai mikä lie ollut max teho minkä kone(männät) vielä kestää. Yksi öljynlauhdutin löytyisi moottorin suojaksi, lämpöä tasaamaan. Tuskin viton ja 200:n lohkoissa on eroja niin paljoa että moottori ei vitoon kävisi. Ainakaan nyt ei putkahda mieleen mitään estettä miksi se ei kävisi. Sitten kun 200D kone on paikallaan olisi aikaa laitella viton oma kone kuntoon. Samalla näkisi että mihin tehoihin asti se 200D kestää. Muutenkin olisi järkevämpää rikkoa noita 200D koneita kun viton koneita. On niillä niin huima hintaero, osillakin.

Alkaa vaan noita projekteja olla siihen malliin että saa nähdä miten niistä selviää. Voi olla että tämä(kin) projekti jää suunnittelu asteelle. Eräs toisenmerkkinen kapistus on odottanut laittoa pari vuotta ja nyt olisi sen aika. Sen kun ostin aikoinaan harrastusautoksi jota voi näpläillä kuntoon sitten kun aikaa jää. Mutta toisin kävi, viton oston jälkeen on tuota ylimääräistä aikaa korjauksiin ei ole jäänyt jostain syystä.
Vastaa Viestiin