Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Olen jo pitkään epäillyt, että vaimoni on uskoton. Usein käy niin, että kännykkä soi toistuvasti ja hän vain vilkaisee puhelimeen ja katkaisee soiton vastaamatta siihen. Hän on usein "tyttöjen" kanssa ulkona, ja kun kysyn keiden tyttöjen, on kyseessä aina joku työkaveri, jota en tunne. Olen yrittänyt seurata ikkunasta, kun hän palaa taksilla kotiin, mutta hän kävelee aina viimeisen korttelivälin ja minä ainoastaan kuulen kuinka auto ajaa matkoihinsa.
Mahtaako olla taksikaan? Pari päivää sitten halusin tarkistaa kellonajan hänen kännykästään ja hän sai siitä huutoraivarin kiljuen, ettei hänen kännykkäänsä saa koskea ja että minä kyylään. En ole halunnut kovistella häntä tästä asiasta ja luulen, etten edes halua tietää totuutta asiasta, mutta eilisiltana päätin kuitenkin tarkistaa tilanteen. Jäin väijyyn asuntomme lähellä olevaan puistikkoon pensaan juurelle röllipuku päällä ja kivääri kädessä. Pitkähkön odottamisen jälkeen lähistölle pysähtyikin auto, jossa vaimoni suuteli kiihkeästi minulle täysin tuntematonta miestä.
Siirryin piiloon oman autoni taakse, etteivät he havaitsisi minua. Siinä kyykkiessäni huomasin 202 C mallissani alkavaa ruostetta takalokasuojan kaaressa. Pitäisikö minun teidän mielestänne vaihtaa koko kaari vai pelkästään korjata se?
-Epätietoinen
:roll: :roll: :roll: Sori oli pakko..
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Henry V. kirjoitti:Mistä tuota Zingaa voi ostaa ? vaikuttaa mielenkiintoisen toimivalta
Sitä saa Agrimarketista ja Juhani Suokari Oy:ltä. Viimeksi oli Suokarin hinta halvempi. Keksin aineen sattumalta Agrimarketissa käydessäni.

On mielestäni toiminut hyvin nimenomaan hiekkapuhalletussa pinnassa ja sen hyvä puoli tulee esiin kun on metallin kanssa kosketuksissa. Esim. vanhan maalin päälle ei kannata laittaa. Siveltävää versiota olen käyttänyt.
"Viimeinen kokeilu on hioa pelti kirkkaaksi ja siihen päälle pari kerrosta jotakin noveroxia vastaavaa fosforihappo muunninta, sitten ohut kerros sinkkiä ja maalit päälle. Vaikka pelti on hoittu rälläkkällä aivan kirkkaaksi tulee muuntoaineella käsiteltyyn pintaan pieniä mustia piskuja mikä viittaa pieniin korroosio pesiin. Varmaan muuteman vuoden päästä tiedetään miten toimi."
En lähtis tuon Zingan kanssa tekemään noin. Hiotulla pinnalla ei välttämättä pysy hyvin, ei mitään happoja alle, pitää olla sopivan karkea pinta, jonka saa puhaltamalla, kerros on hyvä olla tarpeeksi paksu.

Siitä en ole varma mitkä maalit pysyy hyvin tuon päällä ja kokemusta pintamaalin pysymisestä kahden suuntaista.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

JarkkoN kirjoitti:Ihan pelkkä massa tai Ferrex ei ole riittävä.

Tuo happokäsittely on ihan pakollinen, varsinkin jos pinta on
ollut kovasti ruosteessa.

Happomaalin (ruosteenmuuntoaineen) päälle suojaksi kannattaa vetää
se Ferrex tai muu pohjamaalikerros ja sitten tavallista pintamaalia ja
lakkaa. Kun pohja on tapettu hapolla ja maalia on riittävän monta kerrosta,
ruoste hyytyy siihen. Päälle tulee sitten laittaa vahaa.

Jos paikka on auton alla, kannattaa siltikin laittaa niitä pintamaaleja ja
lakkoja. Niillä saa maalipinnan tiiviiksi. Ferrex on liian huokoinen.
Päälle voi sitten laittaa kulutuskerroksen massaa tai tervaa.

Jos paikka pitää hioa sileäksi, niin pitää hioa kittiä tai sitä Ferrexiä, mutta
ei happomaalia.

Kiveniskemän saa ihan näkymättömäksi, kun sen käsittelee tällä
tavalla niin paksulla kerroksella pintamaalia, että sen voi hioa
muun maalipinnan tasalle. Hiominen tulee tehdä hienoilla papereilla
ja lopuksi kiillottaen.

Jos Väyrysessä on sitä rakenteellista vikaa eli maalipinta pettää, niin
tarvitaan uudelleenmaalaus. Ruostepaikkojen ensiavun jälkeen
kannattaa vahata maalipinta kunnolla. Se sulkee maalipinnan
huokoset vesitiiviiksi. Vahaus tulee uusia säännöllisesti. Vahaus
toimii siis ruosteenestona ja sen vuoksi tulee autosta vahata
säännöllisesti kynnykset ja ovien sisäpinnat yms. paikat.
Just abaut näin olen itsekin tämän hommelin pähkäillyt tekeväni.

On 3 ihan pientä ruostepaikkaa ovien alareunoissa. Piilossa, ei näy ulos. Yhden niistä jo hioin ja laitoin Bilteman ruostemuuntoainetta (joka siis lienee juuri tuollainen happo-juttu). Sitten aattelin nyt hetken kattoo, mitä käy. Mustuvan näyttää.

Jos ei ihmeitä ilmene, niin hion vielä vähän uudestaan. Uudestaan ruostemuuntoa -> pohjamaali -> pintamaali -> lakka. Taidan hakee sen pohjamaalinkin Biltemasta. Vehosta hain jo oikeen sävysen pintamaalin ja lakan. Siellä ei pohjamaaleja ollutkaan.

Sitten muut samanlailla, jos hyvin onnistuu.

Ja hyvässä vahassa pito koko autolle on ihan pakollinen asia myös.

Tällä lailla, jos pärjäilis näitten kanssa, niin ei tarttis mennä ainakaan Vehoon. Koska vaikka sais ilmasen korjauksen, niin 2-3 viikkoo seisoo auto siellä. Tartten autoo, ei käy. Ja kauaa ei ilmaseksi saa kummiskaan enää. Sitten täytyy kattoo joku muu maalari, jos omatoiminen fiksailu ei näyttäs toimivan.

Ja jossain kohtaahan se nuorennus W211 E320CDI:hin toivottavasti tulee. Mutta siihen menee vielä monta vuotta...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
martimo34
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja martimo34 »

Kyselit ruosteesta auton takakaaressa. Keskusteluissa terva on osoittautunut hyväksi. Suosittelen, että ensiksi tervaisit "ruosteisilta" osiltaan vaimosi ja autosi. Sitten etsit vanhan höyhentyynyn, jonka hajoitat ja levität vaimosi tervatuille alueille. Tuskin tarvitsee muita kemiallisia lisäkäsittelyjä- Tämän jälkeen autosi ja varsinkin vaimosi kestävät niin kauan kuin tarvitset. Voi olla, että jo siinä vaiheessa saattavat autosi ja sinä itsekin tarvita enemmän kovettuvia Plastic Padding-tyyppisiä korjausaineita.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

No niin sitten kävi, että kun niitä ovia rassailin, niin löyty "hieman" :D lisää ruosteita.

Ovissa on alareunassa maata vasten sellainen muovinen "kura-esto-tiiviste". Taitaa olla liimattu oven alapintaan. No molemmissa taka-ovissa on sen alla ainakin taka-reunasta kattoen ruoste. Ei näy ulospäin, sattumalta huomasin.

Eli ei auta muu, kuin revittävä irti, hiekkapuhallettava jne.

Ei jaksa alkaa laittaan, ei tosta kotikonsteilla hyvää saa, pakko siis viedä jonnekin laittoon.

Alkaa mennä usko, että pärjääkö näitten ruosteitten kanssa ? :shock: Ovet on kyllä haperoo tavaraa... :shock:

No jos ny noi viä laittelis... :shock: En tiiä... :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:No niin sitten kävi, että kun niitä ovia rassailin, niin löyty "hieman" :D lisää ruosteita.

Ovissa on alareunassa maata vasten sellainen muovinen "kura-esto-tiiviste". Taitaa olla liimattu oven alapintaan. No molemmissa taka-ovissa on sen alla ainakin taka-reunasta kattoen ruoste. Ei näy ulospäin, sattumalta huomasin.

Eli ei auta muu, kuin revittävä irti, hiekkapuhallettava jne.

Ei jaksa alkaa laittaan, ei tosta kotikonsteilla hyvää saa, pakko siis viedä jonnekin laittoon.

Alkaa mennä usko, että pärjääkö näitten ruosteitten kanssa ? :shock: Ovet on kyllä haperoo tavaraa... :shock:

No jos ny noi viä laittelis... :shock: En tiiä... :shock:

Jos käsitin oikein että Veho korjannut ruosteita kyseisestä autosta,vie hyvä mies uudestaan niillähän on korjaus epäonnistunut,ja sitten kun Veho nostaa kädet pystyyn,tee valitus kuluttaja-asiamiehelle, epäonnistuneesta korjauksesta,niin korjaavat ja sitten kun eivät enään korjaa siirry tervan käyttöön.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:
Jos käsitin oikein että Veho korjannut ruosteita kyseisestä autosta,vie hyvä mies uudestaan niillähän on korjaus epäonnistunut,ja sitten kun Veho nostaa kädet pystyyn,tee valitus kuluttaja-asiamiehelle, epäonnistuneesta korjauksesta,niin korjaavat ja sitten kun eivät enään korjaa siirry tervan käyttöön.
Noita kohtia ei oo laitettu Veholla. Vehon laittamat kohdat on tip-top.

En oikein jaksais viedä taas autoa sinne varttuileen 2-3 viikoksi. Eihän noitten ovien alareunojen laitto (2 kpl) monen tunnin homma ole maalarilla. Mitä lie 300-400 Euroa maksimissaan vois maksaa. Äkkiä vähempi, kuin Vehon "goodwill 50%" :D . Toi nyt ei rahallisesti ole ongelma.

Enempi vi...aa :evil: jatkuva laittelu. Pitäs ajaa, eikä seisottaa pajalla. Siksi aloinkin ite laitella ja hyvä olikin, kun huomasin noi.

Tietääkö kukaan hyvää maalaria Tampereen seudulta ???

Ei oo oikein kokemusta auton maalauttamisesta aiemmin :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
Jos käsitin oikein että Veho korjannut ruosteita kyseisestä autosta,vie hyvä mies uudestaan niillähän on korjaus epäonnistunut,ja sitten kun Veho nostaa kädet pystyyn,tee valitus kuluttaja-asiamiehelle, epäonnistuneesta korjauksesta,niin korjaavat ja sitten kun eivät enään korjaa siirry tervan käyttöön.
Noita kohtia ei oo laitettu Veholla. Vehon laittamat kohdat on tip-top.

En oikein jaksais viedä taas autoa sinne varttuileen 2-3 viikoksi. Eihän noitten ovien alareunojen laitto (2 kpl) monen tunnin homma ole maalarilla. Mitä lie 300-400 Euroa maksimissaan vois maksaa. Äkkiä vähempi, kuin Vehon "goodwill 50%" :D . Toi nyt ei rahallisesti ole ongelma.

Enempi vi...aa :evil: jatkuva laittelu. Pitäs ajaa, eikä seisottaa pajalla. Siksi aloinkin ite laitella ja hyvä olikin, kun huomasin noi.

Tietääkö kukaan hyvää maalaria Tampereen seudulta ???

Ei oo oikein kokemusta auton maalauttamisesta aiemmin :shock:

Tahtoo olla että maalauksen jälkeen,vuosi pari ja sama tilanne,mutta jos muunnat ruosteen rautaoksidiksi(kiveksi) muuntoaineella ja paksu hautaterva päälle,ei tarvitse enään sinne kurkistella,tietenkin on eriasia jos ruoste on näkösällä,niin maalarille asiaa.Mitähän se mersun 30vuoden puhki ruostumattomuus takuu oikein tarkoittaa.
On jo syytä epäillä, että Atrian maksalaatikossa on rautaa enempi kuin nykymersuissa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti: Tahtoo olla että maalauksen jälkeen,vuosi pari ja sama tilanne,mutta jos muunnat ruosteen rautaoksidiksi(kiveksi) muuntoaineella ja paksu hautaterva päälle,ei tarvitse enään sinne kurkistella,tietenkin on eriasia jos ruoste on näkösällä,niin maalarille asiaa.Mitähän se mersun 30vuoden puhki ruostumattomuus takuu oikein tarkoittaa.
On jo syytä epäillä, että Atrian maksalaatikossa on rautaa enempi kuin nykymersuissa.
Joo, pa...aa on tämä laatu juu. Sehän nyt ei liene kellekään enää yllätys. :shock:

Mutta kun se ruoste on tuolla tuon liimatun alareunan tiivisteen alla. Ei kerta kaikkiaan jaksa alkaa niitä irrotteleen ja viritteleen. Pitäs hommata vaikka mimmoset aineet ja vehkeet. Ja sittenkin tulee susi, kun ekaa kertaa jotain koittaa...

Oikeestaan tää koko juttu alkokin siitä, kun aattelin kysellä konstia, että mitä kannattais laitella ikäänkuin väliaikaiseksi paikaksi.

No hioin ensin kaikki, mitä pystyin / oli näkyvissä. Sitten laitoin sitä Bilteman muuntoainetta. Vielä vetasen siihen maalin päälle ja sitte saa olla kesään asti, kun voi pitää ajossa taukoo. Sitten vien "ammattiauttajalle".

Niin että tietäskö kukaan maalaria Tampereella? Joka olis noita laitellu ?

Vehon jonoon en vaan jaksa lähtee noin pienen takia.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Tahtoo olla että maalauksen jälkeen,vuosi pari ja sama tilanne,mutta jos muunnat ruosteen rautaoksidiksi(kiveksi) muuntoaineella ja paksu hautaterva päälle,ei tarvitse enään sinne kurkistella,tietenkin on eriasia jos ruoste on näkösällä,niin maalarille asiaa.Mitähän se mersun 30vuoden puhki ruostumattomuus takuu oikein tarkoittaa.
On jo syytä epäillä, että Atrian maksalaatikossa on rautaa enempi kuin nykymersuissa.
Joo, pa...aa on tämä laatu juu. Sehän nyt ei liene kellekään enää yllätys. :shock:

Mutta kun se ruoste on tuolla tuon liimatun alareunan tiivisteen alla. Ei kerta kaikkiaan jaksa alkaa niitä irrotteleen ja viritteleen. Pitäs hommata vaikka mimmoset aineet ja vehkeet. Ja sittenkin tulee susi, kun ekaa kertaa jotain koittaa...

Oikeestaan tää koko juttu alkokin siitä, kun aattelin kysellä konstia, että mitä kannattais laitella ikäänkuin väliaikaiseksi paikaksi.

No hioin ensin kaikki, mitä pystyin / oli näkyvissä. Sitten laitoin sitä Bilteman muuntoainetta. Vielä vetasen siihen maalin päälle ja sitte saa olla kesään asti, kun voi pitää ajossa taukoo. Sitten vien "ammattiauttajalle".

Niin että tietäskö kukaan maalaria Tampereella? Joka olis noita laitellu ?

Vehon jonoon en vaan jaksa lähtee noin pienen takia.
On noita kotteroita kohta 35 vuotta tehty,ja vaikka rautalangasta vääntäis niin ei mene läpi,ja kun on niin pikku vaurio ,anna olla mitä tuosta ressaat,aja aikas ja vaiha 211,ei vielä ole ilmennyt ruostetta,mutta tarkkaillaan,täällä kyllä maalataan,ja jos passaa ympärisuomen motskiin vähän kovemmat vaatimukset,niin varmaan meseenkin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

[Mutta kun se ruoste on tuolla tuon liimatun alareunan tiivisteen alla. Ei kerta kaikkiaan jaksa alkaa niitä irrotteleen ja viritteleen. Pitäs hommata vaikka mimmoset aineet ja vehkeet.]

Tiivisteen kolot saa tiivisteen irroittamisen jälkeen putsattua kunnolla säkistä imevällä hiekkapuhalluspistoolilla. Maksaa halvimmillaan n. 20 euroa ja teho ei kummoinen, mutta pieniin pinta-aloihin riittää. Ilmaa hyvä olla tarjolla kohtuudella. Pieni valovirtakompura ei riitä kuin ihan pieniin yksittäisiin ruostekohtiin. Homma kannattaa tehdä paikassa, jossa hiekkapöly ei haittaa kuten ulkona.

Jos kyseessä oven alareuna ja putsaus tapahtuu kun ovi kiinni autossa, kannattaa oven aukon tukkeeksi keksiä jotain sillä muuten hiekka tuppaa pöllyämään auton sisään. Siltikin voi joutua vähän siivoilemaan.

Ruoste lähtee pois, ei tarvi mitään "ruosteenmuuntoaineita". Puhdas pinta pitää käsitellä mahdollisimman pian.

Tuolla tarkemmin selitetty puhaltamisen käyttöä autohommissa. Pienet ruostepaikat onnistuu paljon helpommin ja halvemmin järjestelyin:
http://www.torinoproject.com/tech/torin ... rks_12.htm
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:On noita kotteroita kohta 35 vuotta tehty,ja vaikka rautalangasta vääntäis niin ei mene läpi,ja kun on niin pikku vaurio ,anna olla mitä tuosta ressaat,aja aikas ja vaiha 211,ei vielä ole ilmennyt ruostetta,mutta tarkkaillaan,täällä kyllä maalataan,ja jos passaa ympärisuomen motskiin vähän kovemmat vaatimukset,niin varmaan meseenkin.
Juu, tässä on hyvä pointti. Ajellaan ja kattellaan. Ei se ny tohon pihaan maadu. Laittelee, mitä laittelee, että pysyy jollain lailla siistinä. Sitten uudempaa peliin joskus. Autoja oon pitäny 4-5 vuotta aina kerrallaan. Pari vuotta vielä, niin siinähän se vaihtoaika sitten onkin jo.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

[quote="Jori Ravantti"][Mutta kun se ruoste on tuolla tuon liimatun alareunan tiivisteen alla. Ei kerta kaikkiaan jaksa alkaa niitä irrotteleen ja viritteleen. Pitäs hommata vaikka mimmoset aineet ja vehkeet.]

Tiivisteen kolot saa tiivisteen irroittamisen jälkeen putsattua kunnolla säkistä imevällä hiekkapuhalluspistoolilla. Maksaa halvimmillaan n. 20 euroa ja teho ei kummoinen, mutta pieniin pinta-aloihin riittää. Ilmaa hyvä olla tarjolla kohtuudella. Pieni valovirtakompura ei riitä kuin ihan pieniin yksittäisiin ruostekohtiin. Homma kannattaa tehdä paikassa, jossa hiekkapöly ei haittaa kuten ulkona.

Jos kyseessä oven alareuna ja putsaus tapahtuu kun ovi kiinni autossa, kannattaa oven aukon tukkeeksi keksiä jotain sillä muuten hiekka tuppaa pöllyämään auton sisään. Siltikin voi joutua vähän siivoilemaan.

Ruoste lähtee pois, ei tarvi mitään "ruosteenmuuntoaineita". Puhdas pinta pitää käsitellä mahdollisimman pian.

Tuolla tarkemmin selitetty puhaltamisen käyttöä autohommissa. Pienet ruostepaikat onnistuu paljon helpommin ja halvemmin järjestelyin:
http://www.torinoproject.com/tech/torin ... rks_12.htm[/quote


Ei sitä tähän aikaan suomessa hiekkapuhalleta ulkona,rauta ruostuu välittömästi sitä mukaa kun puhallat,lämpötila pitää olla yli 20 celsiusta,ettei ruostu kuivissa olosuhteissa,kuitenkin aina jää ruoste syöpymiä koska ei peltiä voi puhki puhaltaa,jonka takia on ruoste pakko muuntaa oksidiksi, ennen pohja ja pintamaalausta,kyllähän todellinen syy määrättyjen mallien ruostumiseen on epäonnistunut sinkitys,joka on kyllä arvoautona pidetylle merkille kyllä kova isku,johon aikoinaan jopa mosse ylti ja olikin hintaan nähden paremmin ymmärrettävissä.
]
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

[Ei sitä tähän aikaan suomessa hiekkapuhalleta ulkona,rauta ruostuu välittömästi sitä mukaa kun puhallat, lämpötila pitää olla yli 20 celsiusta,ettei ruostu kuivissa ]

Empä ole ongelmaa huomannut kun laittaa heti puhalluksen jälkeen Zingaa. Ilmansuodattimen koteloa puhdistin puhaltamalla talvella.

Sensijaan kosteudesta ollut enempi riesaa, mutta siihenkin vaikuttaa tuleeko ilma esim. jäähdytyskuivaimen läpi.

Etenkin kostea hiekka saa aikaan, ettei hommasta tule mitään, mutta hiekkaa voi säilyttää kuivassa.

Jos ei voi pahemmin pöllyttää, esim. tuolla:
http://www.projecta.fi/pdf/pinta/met.pdf
sivu 7
NORBLAST 6
on olemassa puhallusainetta kierrättävä pieni laite, joka kylläkin tarvii runsaasti ilmaa. Hinta ei ole halvin mahdollinen.

Minulla on samaa tarkoitusta palveleva vielä pienempi Motonetista ostettu. Sillä saa ruostepisteet puhtaaksi nopeasti ja siististi eikä maksanut paljoa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Joo toi puhallushomma on vähän oma taiteen lajinsa. Monenlaista huomioon otettavaa ja jos ei oo ennen tehny, niin kuin käy sitte.
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ti 20.11.2007 20:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:Ei sitä tähän aikaan suomessa hiekkapuhalleta ulkona,rauta ruostuu välittömästi sitä mukaa kun puhallat,lämpötila pitää olla yli 20 celsiusta,ettei ruostu kuivissa olosuhteissa,kuitenkin aina jää ruoste syöpymiä koska ei peltiä voi puhki puhaltaa,jonka takia on ruoste pakko muuntaa oksidiksi, ennen pohja ja pintamaalausta,kyllähän todellinen syy määrättyjen mallien ruostumiseen on epäonnistunut sinkitys,joka on kyllä arvoautona pidetylle merkille kyllä kova isku,johon aikoinaan jopa mosse ylti ja olikin hintaan nähden paremmin ymmärrettävissä.
Joo, hioin vaan hiekkapaperilla ja sitten muuntoaine ja maali. Tällä mennään kesään ja sitten katellaan, josko jaksais noita vehkeitä hommata. Luulen, etten jaksa, vaan vien maalarille.

Ei oo niin paljo intoo, että jaksais ulkona pakkasessa alkaa puhalteleen. Ei tässä nyt sentään Siperiassa olla Ladaa laittamassa. Häh ?

Johan tolle naurais naurismaan aidatkin. 8 v wanhaa Mersua hiekkapuhalletaan talvipakkasilla pihamaalla, että saatais pellit kestään kevääseen. :shock:

Ei hyvää paivää. Tähänkö on tultu ? :shock:

Onneksi on suojattu toi pohja. Muuton varmaan kovemmin jarrua painaessa menis jalka maahan asti. :shock:

Kerran saatiin yksi hieman elähtänyt Escort katsastuksesta läpi, kun laitettiin 20 asteen pakkasella veteen kasteltua sanomalehtee pohjan reikien tukkeeksi. Sitten massa päälle ja katsastukseen. Ei menny piikki läpi niillä pakkasilla ja leima tuli. Tässäpä vinkki Mersu-kuskeille. Leimat kannattaa hakee tällä tyylillä talvisaikaan. :twisted:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

jukka-tre kirjoitti:Ei oo niin paljo intoo, että jaksais ulkona pakkasessa alkaa puhalteleen. Ei tässä nyt sentään Siperiassa olla Ladaa laittamassa. Häh ?
Ulkona tekemisessä on omat hyvätkin puolensa: näkee hyvin, ei tarvi välttämättä siivoilla, hitsauksen kohdalla paloturvallisempi vaihtoehto ja puhalluksen kohdalla pölyhaitta pienempi.

Jos puhalluksen on valmistellut hyvin ja on kaikki valmiina, eihän siihen mene aikaa paljon mitään. Ei tarvi kauaa ulkona värjötellä. Olisko Zingakäsiteltynä jotain 10 minsan luokkaa.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Kuinka paljon purkki zingaa maksaa yleensä? semmonen kilon pönttö?
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

ribaabbariba kirjoitti:Kuinka paljon purkki zingaa maksaa yleensä? semmonen kilon pönttö?
Viimeksi ostin viiden kilon pöntön Juhani Suokari Oy:ltä. Maksoi postikuluineen 129,23 €.
http://www.kolumbus.fi/j.suokari/FI/yhteystiedot.html
Riittää pitkään kun laittaa aineen pienempiin tiiviisiin lasipurkkeihin.

Olisko Agrimarket:in hinta ollut jotain 40-50 euron väliltä kilon purkille?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:
Tiivisteen kolot saa tiivisteen irroittamisen jälkeen putsattua kunnolla säkistä imevällä hiekkapuhalluspistoolilla. Maksaa halvimmillaan n. 20 euroa ja teho ei kummoinen, mutta pieniin pinta-aloihin riittää. Ilmaa hyvä olla tarjolla kohtuudella. Pieni valovirtakompura ei riitä kuin ihan pieniin yksittäisiin ruostekohtiin. Homma kannattaa tehdä paikassa, jossa hiekkapöly ei haittaa kuten ulkona.
Ootko muuten koskaan irrotellu noita tiivisteitä? Kyseessä on siis oven alalaidassa oleva tiiviste, joka näkyy myös ulospäin oven ollessa kiinni. Eli ei siis niitä oven sisäpuolella olevia, jotka on kourussa vaan painelemalla.

Miten noi on kiinni ? Onko pelkkä liima,vai jotenkin muutenkin kiinni. Ja voiko ne vaan tosta repästä irti ? Ei vaikuta ihan siltä. Pirusti on kiinni. Ettei vaan olis jotain kiinnikkeitä myös ?

Millasta liimaa niihin sitten pitäs laittaa, että saa taas pysymään ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
Tiivisteen kolot saa tiivisteen irroittamisen jälkeen putsattua kunnolla säkistä imevällä hiekkapuhalluspistoolilla. Maksaa halvimmillaan n. 20 euroa ja teho ei kummoinen, mutta pieniin pinta-aloihin riittää. Ilmaa hyvä olla tarjolla kohtuudella. Pieni valovirtakompura ei riitä kuin ihan pieniin yksittäisiin ruostekohtiin. Homma kannattaa tehdä paikassa, jossa hiekkapöly ei haittaa kuten ulkona.
Ootko muuten koskaan irrotellu noita tiivisteitä? Kyseessä on siis oven alalaidassa oleva tiiviste, joka näkyy myös ulospäin oven ollessa kiinni. Eli ei siis niitä oven sisäpuolella olevia, jotka on kourussa vaan painelemalla.

Miten noi on kiinni ? Onko pelkkä liima,vai jotenkin muutenkin kiinni. Ja voiko ne vaan tosta repästä irti ? Ei vaikuta ihan siltä. Pirusti on kiinni. Ettei vaan olis jotain kiinnikkeitä myös ?

Millasta liimaa niihin sitten pitäs laittaa, että saa taas pysymään ?


En ole koskaan tuommosta paskaa kirjottanut,foorumin sekoiluja,lueppa Jori Ravantin kommentit, jotka nyt menee meikäläisen piikkiin

Meikäläisen kommentti oli ettei niitä tähän aikaan ulkona puhalleta jne.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:
En ole koskaan tuommosta paskaa kirjottanut,foorumin sekoiluja

Meikäläisen kommentti oli ettei niitä tähän aikaan ulkona puhalleta jne.
Okei, sori, voi olla mun sekoiluita myös, kun näitä leikkailin-liimailin.

Mutta siis täsmälleen samaa mieltä olen, kuten aikaisemmista viesteistäni voi todeta. En kans lähde näillä keleillä ulos tekeen mitään autoremontteja jos vehje liikkuu ees jotenkin.

Tuossa siis tarkoitin, että jospa kumminkin innoistuis tekeen ens. kesänä itse noita juttuja. Aiemmin jo luovuin toivosta ja maalarille on vietävä. :( Mutta olisko vielä kuitenkin mahdollista tehdä itse. Noi tiedot alla tarvitsisin, että viittis alkaa koittaan:

Onko kukaan irrotellu noita tiivisteitä? Kyseessä on siis oven alalaidassa oleva tiiviste, joka näkyy myös ulospäin oven ollessa kiinni. Eli ei siis niitä oven sisäpuolella olevia, jotka on kourussa vaan painelemalla.

Miten noi on kiinni ? Onko pelkkä liima,vai jotenkin muutenkin kiinni. Ja voiko ne vaan tosta repästä irti ? Ei vaikuta ihan siltä. Pirusti on kiinni. Ettei vaan olis jotain kiinnikkeitä myös ?

Millasta liimaa niihin sitten pitäs laittaa, että saa taas pysymään ?

Vai onko ostettava uudet, jos kerran repii irti ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

jukka-tre kirjoitti:Ootko muuten koskaan irrotellu noita tiivisteitä? Kyseessä on siis oven alalaidassa oleva tiiviste, joka näkyy myös ulospäin oven ollessa kiinni. Eli ei siis niitä oven sisäpuolella olevia, jotka on kourussa vaan painelemalla.
Oma Mersu on -77 w123:nen 300 D koneella, joten siinä tiivisteet erilaiset. Ruosteen kanssa siinä on kuitenkin sarkaa riittänyt aika riittoisasti ;-)

http://koti.mbnet.fi/~setalat/cortina.htm
"Joulukuun lopussa oli tarkoitus tuupata koppa ulos
hiekkapuhallusta varten mutta sääukko puuttui peliin ja paiskasi
hirmu pakkasen, joten puhallus hiemna siirtyy mutta onneksi
muutakin puuhaa riittää…"
Viimeksi muokannut Jori Ravantti, La 24.11.2007 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

:lol:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Voi helkutti...

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Nyt tuli semmosta asiaa, että ei oo lapsille ja kaikelle kansalle sopivaa.

Tuossa linkki...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57328
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Ässäkin sitte ruostuu

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Katteltiin tossa -01 S 320CDI:tä. Ajettu 280 000. Myynnissä, hinta 40 000.

Ruostetta.

Etulokareitten takareunassa molemmin puolin ruostetta aika lailla. Ruostepisteitä etuoveen asti lokarin reunassa. Ruman näköstä.

Kattelin ovien alareunat ja muita kriittisiä paikkoja. Ei näkyny niissä ruostetta.

Mutta siis: 7 v. vanha S-Mersu... Ruosteessa...

No tota noi ... :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Ässäkin sitte ruostuu

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jukka-tre kirjoitti:Katteltiin tossa -01 S 320CDI:tä. Ajettu 280 000. Myynnissä, hinta 40 000.

Ruostetta.

Etulokareitten takareunassa molemmin puolin ruostetta aika lailla. Ruostepisteitä etuoveen asti lokarin reunassa. Ruman näköstä.

Kattelin ovien alareunat ja muita kriittisiä paikkoja. Ei näkyny niissä ruostetta.

Mutta siis: 7 v. vanha S-Mersu... Ruosteessa...

No tota noi ... :shock:
Sulla on tuo mersujen ruoste niin pahasti aiheuttanut huolta omasta ja muidenkin mersuista, että paras olisi jos valittaisit teiden suolauksesta vastaanille ja päättäville tahoille. Täällä puimalla asia ei varmasti parane. Ehdota vaikka että tiet hiekoitetaan eikä suolata. Älä ota itseesi. Toinen paikka minne voisit ottaa yhteyttä on mersu itse, sinne vaan kerrot huolesi ja ehdotat ruostumattomasta alustat ja ovet tehtäviksi, vaikka koko autot.

Onko se auton vika jos puoli vuotta joku levittää suolaa teille. Mersuja ei tehdä suomalaisia silmälläpitäen, päämarkkina-alueella ei ajella samanlaisessa suolakylvyssä (lisäksi muualla auto heiteteään suureen kattilaan keitettäväksi kun ikää on 5-10v). Suomessa taas suolauksesta päättäjät puhuu turvallisuudesta ja eivät ymmärrä että joillakin autot ruostuu ja vaikka ymmärtäisivät eivät ole kiinnostuneita kun näin suolaamalla saadaan autoveroa kerättyä, saavat pisteet kotiin ajattelemalla kansalaisten turvallisuutta ja samalla vetävät muhkean siivun veroina valtion kassaan. Sepporätyä soveltaen: "Suomi on paska maa".
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Hei
Autojen valmistajien pitäisi ottaa huomioon olosuhteet joissa autot tulevat olemaan. Kilpailu on kovaa esim japanilaiset pärjäävät varmuudella. Mersulla on tapahtunut suunnittelijoiden sukupolvenvaihdos ja uudet suunnittelijat eivät ole ottaneet kaikkia asioita täysin huomioon. Verrataan vaikka japanilaisiin valmistajiin. Mersulla on pettänyt laadunvarmistus. On katsottu liikaa hintaan ja on annettu valmistusta ja suunnittelua esim Puolaan ja Ruotsiin. Mersulla on sattunut kaksi merkittavää epäonnistumista: Mersujen ruostuminen ja automaattilaatikoiden särkyminen.

Ihmetystä herättää miksei Mersu tehnyt takaisinkutsua kun Valeon syylärit vuotivat Glygolia vaihteistoon.

Meikäläisen mersun edellinen omistaja käytti autoaan säntillisesti huolloissa mutta mitään ei vihjattu laatikon vikaan. No rahamiehet vaihtoivat autonsa uuteen ja jättivät uuden omistajan taistelemaan korvauksista. Monesti ei uusi omistaja huomannut vikaa koeajolla joten huijaus onnistui MB:n suosiolla.
Itse olen maksanut yli 2000 € automaattilaatikon korjauksesta Hartikaisella ja sama täristrys jatkuu edelleen. Katsotaan mitä uusi glygol testi näyttää. Kiinnostaa erityisesti kuka maksaa kun Hartikaisella olivat tehneet koeajon turbiinin ja syylärin vaihdon jälkeen ja kaikki oli OK.

Itse huomasin saman oireen eli täristyksen samooin kuin ennenkin kun olin menossa maksamaan korjausta.

Olen lukenut ulkomaisia forumeita ja siellä ovat joutuneet vaihtamaan turbiineja kahden kuukauden välein.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Ässäkin sitte ruostuu

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

AK47 kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Katteltiin tossa -01 S 320CDI:tä. Ajettu 280 000. Myynnissä, hinta 40 000.

Ruostetta.

Etulokareitten takareunassa molemmin puolin ruostetta aika lailla. Ruostepisteitä etuoveen asti lokarin reunassa. Ruman näköstä.

Kattelin ovien alareunat ja muita kriittisiä paikkoja. Ei näkyny niissä ruostetta.

Mutta siis: 7 v. vanha S-Mersu... Ruosteessa...

No tota noi ... :shock:
Sulla on tuo mersujen ruoste niin pahasti aiheuttanut huolta omasta ja muidenkin mersuista, että paras olisi jos valittaisit teiden suolauksesta vastaanille ja päättäville tahoille. Täällä puimalla asia ei varmasti parane. Ehdota vaikka että tiet hiekoitetaan eikä suolata. Älä ota itseesi. Toinen paikka minne voisit ottaa yhteyttä on mersu itse, sinne vaan kerrot huolesi ja ehdotat ruostumattomasta alustat ja ovet tehtäviksi, vaikka koko autot.

Onko se auton vika jos puoli vuotta joku levittää suolaa teille. Mersuja ei tehdä suomalaisia silmälläpitäen, päämarkkina-alueella ei ajella samanlaisessa suolakylvyssä (lisäksi muualla auto heiteteään suureen kattilaan keitettäväksi kun ikää on 5-10v). Suomessa taas suolauksesta päättäjät puhuu turvallisuudesta ja eivät ymmärrä että joillakin autot ruostuu ja vaikka ymmärtäisivät eivät ole kiinnostuneita kun näin suolaamalla saadaan autoveroa kerättyä, saavat pisteet kotiin ajattelemalla kansalaisten turvallisuutta ja samalla vetävät muhkean siivun veroina valtion kassaan. Sepporätyä soveltaen: "Suomi on paska maa".
Joo, ei tehdä näköjään Suomen oloihin sopivasti. Mutta ei tämä ongelma ainoastaan Suomea koske. Kyllä noi niin hapeesti ottaa ruosteen, että se ilmenee kyllä muissakin maissa.

Eikä mitään iloa ole mihkään valittaa. Ei tässä valiteta, vaan todetaan tilanne.

Eikös se ole hyvä, että muutkin tietää missä mennään. Siksihän tämä foorumi on, että saadaan tietää autojen viat ja miten ne korjataan.

Vai oisko paree vaan naureskella, että hyvä peli ei mitään. Kestää maailman tappiin. Ostakaa ja ajakaa. 30v takuu. Suojata ei tartte...

Kun tietää nämä ongelmat, voi tehdä asian eteen jotain. Kuten minä vaikkapa. Kunnollinen suojaus ja hyvä hoito. Tarkkailu ja korjailu. Että pysyy kunnossa.

Ja hyvät vinkit oon saanu täältä. Foorumi on mahtava tiedonlähde. Pitäs melkein olla pakollinen varuste Mersun ostajalle (ainaskin käytetyn).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: Maalarille täytyy viedä

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

jussilampi kirjoitti:Ei sitä tähän aikaan suomessa hiekkapuhalleta ulkona,rauta ruostuu välittömästi sitä mukaa kun puhallat,lämpötila pitää olla yli 20 celsiusta
Ruoste ei leviä pakkasella, toisaalta talvi oli kyl aika leuto.
Vastaa Viestiin