Minä ostin joku vuosi sitten tuohon 300E Mersuun jossa oli manuaaliloota ja alkuperäinen välitys 3.67 300E automaattifarkun ASD-perän jossa oli 3.27 välitys.
Jos hintaa vielä spekuloidaan niin se maksoi 350eur ja oli Saksassa laitettu tehdasperä johonkin autoon joka oli sitten tuotu suomeen varaosiksi.
Oli ihan uuden näköinen, kyltti pohjassa kertoi sen olevan tehtaan vaihto-osa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
tuntuu että noi perä välitykset on heitetty ihan nopalla noihin eri vuosmalleihin
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Ei ole nopalla heitettyjä pärävälityksiä Mersuissa.
Mersu on tehtaalla laskenut perävälitykset opimaaliseti moottoritehojen ja kokonaismassan perusteella.
W124 korimallin ( sedan ) 300 dieselautomaatin alkuperäinen perävälitys on 2.88.
Jos autossa on ollut jokin muu välitys, on se jälkeenpäin vaihdettu toiseen.
Mersuissa vaikuttaa myös perävälityksen suhde nopeusmittarin välityssuhteisiin, eli jos vaihdat jonkin muun perävälityksen kuin alkuperäinen on, muuttuu nopeusmittärin lukemat virheelliseksi välityssuhteen mukaisesti.
Viimeksi muokannut hitsari, Ke 21.11.2007 13:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Riippuu nuo välitykset vuosimallistakin. Ainakin bensa 300:sessa on hirmu harvat (liian harvat) välitykset vanhemmissa kun taas uudempiin on vaihdettu tiuhempi perä.
Kirja on tosin USA:n puolelta niin voi olla erojakin vaikka siinä on kyllä kerrottu USA-mallien erotkin, mutta silti.
Ainakin 5-v 200D:ssa tiheni välitykset v.89.
Viimeksi muokannut juhaoh, Ke 21.11.2007 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on varmaan mennyt vellit ja puurot sekaisin.
Nyt puhuttiin 300 dieselautomaatin perävälityksistä, ei bensan.
Niin muuten jäi huomioimatta kokonaismassan vaikutukset myös voiman lisäksi perävälityksiin.
Viimeksi muokannut hitsari, Ke 21.11.2007 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No oli miten oli mutta ainakin 300TDT tomaatti lootalla varustetun kulkineen peränvälitys sais olla hiukkasen harvempi
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Eiccalle, maku asia sano musti kun mu.......nuoli. Perävälitykset kyllä taitaa loppua 300 TDT:n välityssuhteeseen 2.65 ja harvempaa ei taida saada kuin koneistamalla vetopyörästöön uudet sisuskalut.
Itsellä on ( yksi monista ) 300 TDT-4-Matic, joka mielestäni vie autoa hienosti kaikissa olosuhteissa. Voimaa...vääntöä saa tarvittaessa kun sitä pyytää. Vedettäessäkin sitten 2000 kg:n perävaunuja välitykset toimii moitteettomasti. Mutta jos sitä ajelee autolla pelkästään matka-ajoa, olisi se tietysti hyvä että olisi yksi vaihde vielä lisää.
Noissa USA-malleissa voi olla eri välityksiä kuin Euroopassa.
Itsellä on 300 TDT ja välitys on 2,65. Euroopassa 2,65 on malleissa
124.034, 066, 128, 133, 193, 333 ja 393 sekä 201.128 ja 129.066.
Näillä 4-maticeilla saa muuten vetää 2100 kg ja nousukykyä on
tällä kuormalla 26% eli enemmän kuin millään muulla Mersulla,
ainakin näissä 124:n ikäisissa. G-mallista tosin ei ole tietoa.
Minun auton rekisteriotteessa on ilmoitettu ajoneuvolle suurin sallittu perävaunun massa jarruin 1900 kiloa. Autossa on alkuperäinen Saksassa tyyppihyväksytty irrotettava vetokoukku. Omamassa 1740 ja kokonaismassa 2280 kg. Miksiköhän on näin, sitä ei tiedä erkkikään.
Oli miten oli, vetoautona vakiovälityksillä hyvä peli. Kaadoin 25 metrisen männyn tuossa taannoin, kun pistin vetokoukkuun kiinni. Kyllä vetokykyä tuntuu löytyvän. Talvellakaan ei tarvitse olla välttämättä kun kesärenkaat, niin siitä huolimatta lähtee kuin kesäkelillä liikkeelle.
Juu tuo välitys on kyllä tiedossa Ja mitä tuohon vetokykyyn tulee niin viime kesänä oli koukussa reilu 2200kg ja kyllähän se siellä ihan kivasti perässä tuli vaikka oli hieman yli kuormaakin, eikös se ollut 2150 ton TDT:n vetokyky?? Onko 4-maticin omamassa 1740kg? hauska juttu joskus kirjoittelin tästä jo tänne että kun toin tuon saksasta ja käytin leimalla niin merkkasivat rekisteri otteeseen omaksi massaksi 1785kg kok.massa oli sentään oikein ja nythän siitä alkoi kina konttorin kanssa että ei heitä kiinnosta mitä lukee teknisissä tiedoissa saati sitten tyyppihyväksyntä lapuissa, oikea painohan on se 1600kg. Hiukkasen pistää ketuttaa kun ei kukaan kertonut konttorilla että auton paino mitataan aina maahan tulokatsastuksessa ja jos eroa on yli jonkun tietyn % verran niin merkataan paino uusiksi ja mun tapauksessa auton paino mitattiin jarrudynolla akseli kerrallaan ja se vaaka ei ole edes tarkitettu eli ois pitänyt ajaa sinne toiseen halliin jossa on kalibroitu ja tarkitettu vaaka joka mittaa kaikki akselit kerrallaan.. hiukkasen ärsyttään vielä kun autossa oli kaiken maailman rojua varmaan +100kg ja tankki aivan täynnä niin eihän se paino voikkaan olla oikea... nyt pitäs koittaa tapella paino oikeaksi kun se rajoittaa kärryn vetoa aika radikaalisti...
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kyllä tuollaiset painot on Suomalaisessa rekisteriotteessa.
Vetää saa rekisteriotteen mukaan 1900 kiloista jarrullista perävaunua.
Ei varmaan ole koukusta kiinni, kun siinä muistaakseni lukee maksimikuorma 2500 kg.
Ne merkkailee ainakin tuontiautoihin mitä sattuu perävaunupainoksi. Omassa sedanissakin oli merkitty 1500kg. Se kyllä korjattiin myöhemmin katsastumiehen virheenä ilmaiseksi, mutta otenumero muuttui. Nythän sillä ei ole enää merkitystä sillälailla kun numero muuttuu myös seisotuksessa.