Kyllä tänä päivänä edelleen kannattaa tänne pohjoiseen ostaa oikea pohjoismainen talvirengas, halpiksissa on ihan hyviä kesäkumeja mutta talvirenkaan teko on vielä asia erikseen..
Itekki tuota rengaskauppaa teen ja kyllä edelleen kunnon talvirenkaat löytyy merkeistä continental, michelin, nokia tai bridgestone.
Niinkin iso valmistaja kun pirelli sai (en nyt muista minkä lehen) testissä täystyrmäyksen, aivan kelvoton rengas kaikissa olosuhteissa. Pirelli kuitenkin tekee todella laadukkaita kesärenkaita.
Tuolla aiemmin jva mainitsi tärkeän pointin liittyen tuohon asiakkaan , käsitykseen renkaan "hyvyydestä", tähän pieni esimerkki:
Asiakas tulee liikkeeseen ostamaan uusia talvirenkaita, minulla on hyllyssä merkkiä XX ja YY.
Asiakkaalla on positiivista ennakkotietoa/kokemusta renkaasta XX.
Pienen kartottelun jälkeen kuitenkin ehdotan hänen käyttöönsä mieluummin rengasta YY joka on ominaisuuksiltaan mielestäni paremmin hänelle sopiva rengas ja oikeastikin ominaisuuksiltaan jopa parempi kun rengas XX.
Asiakas miettii asiaa ja hänelle rengas YY on outo eikä kellään tutullakaan ole tuosta oikein kokemusta, päätyy kuitenkin hieman epävarmasti ottamaan renkaan YY koska asiantunteva rengasmyyjä sitä niin kovin suosittelee.
Uusilla YY renkailla kotiin ajaessaan asiakas liukkaasta liittymästä kotipihaan kääntyessään kolhaisee auton portinpieleen ja puskuri halkeaa, uudet renkaat ja rengasmyyjä saavat osansa sadattelusta ja mieleen tulee väkisinkin vanhat tutut renkaat joilla moinen tilanne ei ollut koskaan lähelläkään. V***N rengasmyyjä, mokoma ketku ja paskan myi!
Jos asiakas olisi ajellut kotiin tyytyväisenä uusilla tutuilla XX renkailla ja tölväissyt portinpieleen samalla tavalla niin syypää olisi tietysti ollut liukas tie tai oma huolimattomuus.
Tämä siksi ettei niillä entisilläkään kuluneilla XX renkailla koskaan näin käynyt niin miksi se nyt näillä uusilla.. Ei todellakaan.
Pointti siis se että kuluttaja muodostaa aina käyttämästään tuottesta jonkinlaisen käsityksen, hyvän, huonon tai jotain siltä väliltä.
Jos hänelle kaupassa myydään jokin muu kuin semmoinen tuote josta asiakkaalla on positiivinen mielikuva niin aina menee aikansa ennenkuin asiakas muodostaa tuotteesta oman käsityksensä ja ennenkaikkea mielikuvan onko tuote hyvä vai huono.
Jos tässä "epävarmuus" ajalla esim. jokin tuote rikkoutuu tai auto lipeää tolppaan uusilla renkailla niin hyvin helposti hyödyke tuomitaan kehnoksi oli sen laatu oikeasti mitä tahansa.
Vuodatus, mutta tulipahan mieleen tommonen..