Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Yksi kaverini on kovasti yrittänyt puhua minua BMW mieheksi, enkä ole asiasta pahemmin innostunut, vaikka salaa olenkin bemareista aina haaveillut. Pitihän se sitten noita kaverin laitteita kuitenkin koeajaa että tietää mistä on kysymys ja pakko sanoa että M3 SMG II-laatikolla olisi lievästi sanottuna maukas peli torin ympärillä pyörimiseen ja nyt onkin valinnan vaikeus.
KYYTI
Mersu kulkee hienommin kuin bemari, siis mukavuuden puolesta. Hiljaisempi, helpompi ja leppoisampi ajettava. Bemarin kyyti on mielestäni surkea, mahtava laite ajaa lujaa ja käsitellä, mutta pidemmälle matkalle kelvoton mersuun verrattuna. Torin ympärillä pyörittäessä tuolla nyt ei ole mitään merkitystä, mutta kun kilsoja kertyy se 50tkm vuodessa niin BMW saattaisi alkaa käymään hermon päälle, mutta puntit tosiaan kääntyy heti kun mennään lujaa ja lujaakin tulee ajeltua...
SISUSTA
Mersun sisusta on tutumpi ja ehkä siksi mielestäni parempi, mutta Bemarinkaan sisustassa ei ole mitään moitittavaa, molemmat mielestäni aika laadukkaita ja tilaa on riittävästi. Bemareissa löytyy kylläkin käytettyjen markkinoilla paremmin valinnan varaa sisustan suhteen. Mersussa tahtoo olla vaan sitä perus mustaa, mutta eipä C-koppaan kyllä mikään keltainen sisusta sovikkaan kuten vertailukohtana toimineeseen pervonkeltaiseen bemariin, korinvärinen sisusta bemarissa kyllä puhuttelee. Farkkumersun takatilat toki ovat paljon paremmat, mutta eipä tällaisia autoja osteta takapenkiltä ajettavaksi, saati sitten tavaran kuljetukseen. Mersun suuri takakontti on minulle vain kivaa plussaa josta voi kivutta luopua. Nappulat ja muut hallintalaitteet ovat molemmissa niinkuin kuuluukin. BMW:n ratti on pienempi ja paksumpi kuin mersussa ja tarjoaa siten aivan erilaisen ajotuntuman, myöskin ohjaus on jäykempi, mutta palataan siihen myöhemmin. Bemarin penkit tarjoavat hiukan enemmän tukea, mutta mielestäni mersun AMG-jakkarat ovat paremmat materiaaliltaan.
ULKONÄKÖ
Mersu on melkein kuin taksitolpalta vedetty. Toki siinä on huomattavat erot 200cdi:hin verrattuna, mutta mersuihin perehtymätön henkilö tuskin niitä huomaa muutoin kuin ajamalla AMG:n sinne tolpalle jonon jatkoksi. Perusmalliin erona matalampi alusta, erilaiset etu ja takapuskurit sekä helmat ja AMG-rööri. Mersu on todella hillitysti tuunattu tehtaalla. Hienolta mersu näyttää kuten kuuluukin, mutta tässä suhteessa bemari vie minun silmissäni kirkkaan voiton. Massiivinen etupuskuri, neljä pakoputken ulostuloa sporttiseksi muotoillusta takapuskurista, todella leveät lokasuojan kaaret joihin mahtuu sellaiset pallot sisään että mersun kanssa ei tarvitse haaveillakkaan. Etulokasuojissa ilmanottoritilät M3 logoilla varustettuna. Hillitysti tuunatun farkun ja rajusti tuunatun coupen ero on selvä. Tässä vertailussa auton ulkonäöstä voi muuten päätellä paljon auton ajettavuudesta.
MOOTTORI
3.2l R6 343hp/365Nm vs. 3.2l V6K 354hp/450Nm
Bemarin voimanlähteestä oli minulla suuret odotukset, onhan se jo lähes legendaarinen ja kovasti kehuttu kone. Valitettavasti odotukset eivät täyttyneet.
BMW on vapaasti hengittävä ja paljon kiertävä kone, se näkyy myös vääntölukemissa. 365Nm maksimivääntö saavutetaan kierrosluvulla 4900rpm kun ahdetun AMG:n 450Nm saavutetaan 500 rundia alempana. Sen tuntee persdynossa selvästi. BMW kiertää ~8000rpm ja mersu 6200rpm. Kierroslukuja ja vääntölukemia kun hiukan ynnäilee niin on selvää että on kysymys täysin erilaisista koneista. Mersu vetää tasaisemmin ja heti pikkukierroksilta alkaen kun taas bemari herää kunnolla vasta sitten kun mersulla vaihdetaan jo isompaa. No väliäkö tuolla loppujen lopuksi, bemarilla tulee vastapainona sitä ajamisen meininkiä kun antaa koneen laulaa kunnolla. No entä se bemarin kehuttu ääni? Ensinnäkään auto ei äänellä kulje ja toisekseen kannattaa ajaa remmiahdettu mersu (ja ei mikään 180K) ennen kuin ylistää bemarin äänet taivaisiin, saattaa yllättyä. Molemmissa hienot äänet, mutta eri tavalla.
Sitten kun jossakin vaiheessa kuitenkin tulee se tarve että tehot ei riitäkkään ja lisää pitää saada niin äkkiä voisi luulla että mersu on kiitollisempi viritettävä. Niin onkin jos viritetään vain vähän. Vapariin on vaikea saada lisätehoja ahtamatta ja siitä syystä pikkuinvestoinnilla mersuun saadaan ~400 hp pelkkä ahdinpyöräsarja laittamalla, siitä eteenpäin alkaa mersunkin virittäminen maksamaan tyyliin satasen per heppa. Bemariin saa vortechin kompurakittejä alkaen 6000€ hintaluokassa ja silloin ollaan lukemissa 460hp/450Nm, mersun saaminen samaan teholukemaan maksaa enemmän. Jos virittäminen ei kiinnosta niin mersu vie moottorikisan.
VOIMANSIIRTO
AMG:n aski on perus 722.6 varustettuna Speedshiftillä. 35% normaalia nopeammat vaihdot, kovaa ajettaessa osaa pitää pienen pesässä myös tasakaasulla jne... Kiva aski kaikin puolin. Ei mikään perushidas automaatti.
Entäpä bemarissa? Ensituntuma bemarin SMG II vaihteistoon oli suuri pettymys. Sekventiaalivaihteisto vaihtaa hitaasti kuin isoäitini. Myöskin "kytkimen" toiminta paatuneelle automaattimiehelle oli lähinnä naurettava ilmiö. Mieti nyt autoa jossa on "automaattivaihteet" ja veto loppuu piiiiiiitkäksi aikaa kun vaihdetta vaihdetaan. Naurettavaa!
Apukuskilla oli kuitenkin ässä hihassa: Sport asento päälle ja vaihdon nopeussäätö tappiin. Käsky pistää pieni pesään ja talla tiskiin. Aski menee manuaalipuolelle, auto ampuu kuin raketti ja punarajalla kepistä pikku nytkäys taaksepäin. Kepin juuresta kuuluu kliks, perästä pam ja auton perä painuu alas pari senttiä, vaihde vaihtuu kerrassaan hirvittävällä voimalla ja nopeudella. Taannoin ajamani Audin DGS tuntuu lelulta tähän verrattuna, nyt aletaan päästä jo asiaan. Ratin takana olevista lipareista on kiva latoa isompaa pesään sitä mukaa kuin lähestyvästä vaihtotarpeesta ilmoittavat ledit syttyvät kierroslukumittarissa. SMG II on kyllä ihan ehdoton varuste. Saman kaverin E46 M3 avoa ajaneena manuaalivaihteisto ei kyllä minun housujani kastele.
Mersun hauskuutta valitettavasti rajoittaa lukon puuttuminen tasauspyörästöstä ja siten sillä saa polkea aika rajusti mutkissa perän silti karkaamatta, kuminpolttokin on lähinnä säälittävää kun vain toinen pyörä sutii. Bemarista taas löytyy 30% lukko ja tottumattomana kun menee risteyksestä käännyttäessa laittamaan lapun lattiaan ja vetäisee kakkosen pesään niin alkaa olla ohjaamossa ohjelmaa. Tässä on ajamisen meininkiä, jumalauta mikä laite!
ALUSTA
Mersu on 35mm pappamalleja matalampi, ollen silti äärimmäisen mukava ja hyvä ajaa myös kovaa. Ei vaan pärjää bemarille käsiteltävyydessä. Edelliseen 70mm madallettuun mersuuni verrattuna bemari on vieläkin epämukavampi. BMW:n kyyti on aika pomppuista ja epämukavaa, mutta alustahommissa ei vaan voi saada kaikkea samassa autossa.
JARRUT
Molemmat pysähtyy, mersussa hienommat satulat
SUORITUSKYKY
Ei mainittavaa eroa suorituskyvyssä. Kilpaakin on ajettu 0-rajoitin useita vetoja ja mersu jää lähdössä lukottomuutensa takia 1-2 auton mittaa. Lentävissä lähdöissä mersulla on mahdollisuus päästä edelle ja jopa pitääkkin ero, mutta riippuu paljon siitä miten lähtönopeus sattuu vetoalueelle. Yleensä bemari vie voiton, mutta auton mitan erot ovat niin pieniä että sillä ei ole merkitystä. Molemmat kiihtyy ja kulkee riittävästi aloittelijalle
Lopuksi voisi ottaa esille ohjauksen ja monitoimiviiksen Bemarin ohjaus on vieläkin "vittumaisempi" kuin mersussa, joka on siis hyvä asia. Mersukuski kaipaa sitä parjattua yhden viiksen systeemiä myös baijerilaiseen. Molemmat vertailun autot ovat sitten vakioita rengastusta lukuunottamatta. Rengaskoko on molemmissa kuitenkin sama.
Nyt onkin melkoinen dilemma päällä. Pidänkö mersun vai vaihdanko vihollisleiriin?
KYYTI
Mersu kulkee hienommin kuin bemari, siis mukavuuden puolesta. Hiljaisempi, helpompi ja leppoisampi ajettava. Bemarin kyyti on mielestäni surkea, mahtava laite ajaa lujaa ja käsitellä, mutta pidemmälle matkalle kelvoton mersuun verrattuna. Torin ympärillä pyörittäessä tuolla nyt ei ole mitään merkitystä, mutta kun kilsoja kertyy se 50tkm vuodessa niin BMW saattaisi alkaa käymään hermon päälle, mutta puntit tosiaan kääntyy heti kun mennään lujaa ja lujaakin tulee ajeltua...
SISUSTA
Mersun sisusta on tutumpi ja ehkä siksi mielestäni parempi, mutta Bemarinkaan sisustassa ei ole mitään moitittavaa, molemmat mielestäni aika laadukkaita ja tilaa on riittävästi. Bemareissa löytyy kylläkin käytettyjen markkinoilla paremmin valinnan varaa sisustan suhteen. Mersussa tahtoo olla vaan sitä perus mustaa, mutta eipä C-koppaan kyllä mikään keltainen sisusta sovikkaan kuten vertailukohtana toimineeseen pervonkeltaiseen bemariin, korinvärinen sisusta bemarissa kyllä puhuttelee. Farkkumersun takatilat toki ovat paljon paremmat, mutta eipä tällaisia autoja osteta takapenkiltä ajettavaksi, saati sitten tavaran kuljetukseen. Mersun suuri takakontti on minulle vain kivaa plussaa josta voi kivutta luopua. Nappulat ja muut hallintalaitteet ovat molemmissa niinkuin kuuluukin. BMW:n ratti on pienempi ja paksumpi kuin mersussa ja tarjoaa siten aivan erilaisen ajotuntuman, myöskin ohjaus on jäykempi, mutta palataan siihen myöhemmin. Bemarin penkit tarjoavat hiukan enemmän tukea, mutta mielestäni mersun AMG-jakkarat ovat paremmat materiaaliltaan.
ULKONÄKÖ
Mersu on melkein kuin taksitolpalta vedetty. Toki siinä on huomattavat erot 200cdi:hin verrattuna, mutta mersuihin perehtymätön henkilö tuskin niitä huomaa muutoin kuin ajamalla AMG:n sinne tolpalle jonon jatkoksi. Perusmalliin erona matalampi alusta, erilaiset etu ja takapuskurit sekä helmat ja AMG-rööri. Mersu on todella hillitysti tuunattu tehtaalla. Hienolta mersu näyttää kuten kuuluukin, mutta tässä suhteessa bemari vie minun silmissäni kirkkaan voiton. Massiivinen etupuskuri, neljä pakoputken ulostuloa sporttiseksi muotoillusta takapuskurista, todella leveät lokasuojan kaaret joihin mahtuu sellaiset pallot sisään että mersun kanssa ei tarvitse haaveillakkaan. Etulokasuojissa ilmanottoritilät M3 logoilla varustettuna. Hillitysti tuunatun farkun ja rajusti tuunatun coupen ero on selvä. Tässä vertailussa auton ulkonäöstä voi muuten päätellä paljon auton ajettavuudesta.
MOOTTORI
3.2l R6 343hp/365Nm vs. 3.2l V6K 354hp/450Nm
Bemarin voimanlähteestä oli minulla suuret odotukset, onhan se jo lähes legendaarinen ja kovasti kehuttu kone. Valitettavasti odotukset eivät täyttyneet.
BMW on vapaasti hengittävä ja paljon kiertävä kone, se näkyy myös vääntölukemissa. 365Nm maksimivääntö saavutetaan kierrosluvulla 4900rpm kun ahdetun AMG:n 450Nm saavutetaan 500 rundia alempana. Sen tuntee persdynossa selvästi. BMW kiertää ~8000rpm ja mersu 6200rpm. Kierroslukuja ja vääntölukemia kun hiukan ynnäilee niin on selvää että on kysymys täysin erilaisista koneista. Mersu vetää tasaisemmin ja heti pikkukierroksilta alkaen kun taas bemari herää kunnolla vasta sitten kun mersulla vaihdetaan jo isompaa. No väliäkö tuolla loppujen lopuksi, bemarilla tulee vastapainona sitä ajamisen meininkiä kun antaa koneen laulaa kunnolla. No entä se bemarin kehuttu ääni? Ensinnäkään auto ei äänellä kulje ja toisekseen kannattaa ajaa remmiahdettu mersu (ja ei mikään 180K) ennen kuin ylistää bemarin äänet taivaisiin, saattaa yllättyä. Molemmissa hienot äänet, mutta eri tavalla.
Sitten kun jossakin vaiheessa kuitenkin tulee se tarve että tehot ei riitäkkään ja lisää pitää saada niin äkkiä voisi luulla että mersu on kiitollisempi viritettävä. Niin onkin jos viritetään vain vähän. Vapariin on vaikea saada lisätehoja ahtamatta ja siitä syystä pikkuinvestoinnilla mersuun saadaan ~400 hp pelkkä ahdinpyöräsarja laittamalla, siitä eteenpäin alkaa mersunkin virittäminen maksamaan tyyliin satasen per heppa. Bemariin saa vortechin kompurakittejä alkaen 6000€ hintaluokassa ja silloin ollaan lukemissa 460hp/450Nm, mersun saaminen samaan teholukemaan maksaa enemmän. Jos virittäminen ei kiinnosta niin mersu vie moottorikisan.
VOIMANSIIRTO
AMG:n aski on perus 722.6 varustettuna Speedshiftillä. 35% normaalia nopeammat vaihdot, kovaa ajettaessa osaa pitää pienen pesässä myös tasakaasulla jne... Kiva aski kaikin puolin. Ei mikään perushidas automaatti.
Entäpä bemarissa? Ensituntuma bemarin SMG II vaihteistoon oli suuri pettymys. Sekventiaalivaihteisto vaihtaa hitaasti kuin isoäitini. Myöskin "kytkimen" toiminta paatuneelle automaattimiehelle oli lähinnä naurettava ilmiö. Mieti nyt autoa jossa on "automaattivaihteet" ja veto loppuu piiiiiiitkäksi aikaa kun vaihdetta vaihdetaan. Naurettavaa!
Apukuskilla oli kuitenkin ässä hihassa: Sport asento päälle ja vaihdon nopeussäätö tappiin. Käsky pistää pieni pesään ja talla tiskiin. Aski menee manuaalipuolelle, auto ampuu kuin raketti ja punarajalla kepistä pikku nytkäys taaksepäin. Kepin juuresta kuuluu kliks, perästä pam ja auton perä painuu alas pari senttiä, vaihde vaihtuu kerrassaan hirvittävällä voimalla ja nopeudella. Taannoin ajamani Audin DGS tuntuu lelulta tähän verrattuna, nyt aletaan päästä jo asiaan. Ratin takana olevista lipareista on kiva latoa isompaa pesään sitä mukaa kuin lähestyvästä vaihtotarpeesta ilmoittavat ledit syttyvät kierroslukumittarissa. SMG II on kyllä ihan ehdoton varuste. Saman kaverin E46 M3 avoa ajaneena manuaalivaihteisto ei kyllä minun housujani kastele.
Mersun hauskuutta valitettavasti rajoittaa lukon puuttuminen tasauspyörästöstä ja siten sillä saa polkea aika rajusti mutkissa perän silti karkaamatta, kuminpolttokin on lähinnä säälittävää kun vain toinen pyörä sutii. Bemarista taas löytyy 30% lukko ja tottumattomana kun menee risteyksestä käännyttäessa laittamaan lapun lattiaan ja vetäisee kakkosen pesään niin alkaa olla ohjaamossa ohjelmaa. Tässä on ajamisen meininkiä, jumalauta mikä laite!
ALUSTA
Mersu on 35mm pappamalleja matalampi, ollen silti äärimmäisen mukava ja hyvä ajaa myös kovaa. Ei vaan pärjää bemarille käsiteltävyydessä. Edelliseen 70mm madallettuun mersuuni verrattuna bemari on vieläkin epämukavampi. BMW:n kyyti on aika pomppuista ja epämukavaa, mutta alustahommissa ei vaan voi saada kaikkea samassa autossa.
JARRUT
Molemmat pysähtyy, mersussa hienommat satulat
SUORITUSKYKY
Ei mainittavaa eroa suorituskyvyssä. Kilpaakin on ajettu 0-rajoitin useita vetoja ja mersu jää lähdössä lukottomuutensa takia 1-2 auton mittaa. Lentävissä lähdöissä mersulla on mahdollisuus päästä edelle ja jopa pitääkkin ero, mutta riippuu paljon siitä miten lähtönopeus sattuu vetoalueelle. Yleensä bemari vie voiton, mutta auton mitan erot ovat niin pieniä että sillä ei ole merkitystä. Molemmat kiihtyy ja kulkee riittävästi aloittelijalle
Lopuksi voisi ottaa esille ohjauksen ja monitoimiviiksen Bemarin ohjaus on vieläkin "vittumaisempi" kuin mersussa, joka on siis hyvä asia. Mersukuski kaipaa sitä parjattua yhden viiksen systeemiä myös baijerilaiseen. Molemmat vertailun autot ovat sitten vakioita rengastusta lukuunottamatta. Rengaskoko on molemmissa kuitenkin sama.
Nyt onkin melkoinen dilemma päällä. Pidänkö mersun vai vaihdanko vihollisleiriin?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Hyvä kirjoitus
Pari kommenttia asiaa sivuten:
Vertailu oli sikäli hyvä että rinnakkain oli kaksi saman aikakauden tuotetta ja hyvin toisiinsa verrannolliset sellaiset.
Eräänlaiseksi BMW:n "puolustukseksi" on kuitenkin sanottava että BMW on tehnyt PALJON ja ONNISTUNUTTA työtä koko E46-sarjan parantamiseksi E9- sarjaan.
E92 M3:sta on vielä maailmallakin kokemukset harvassa, mutta jos vertaa E92 335 Coupea ja E46 M3:sta niin kyllähän se vain niin on että E92 on kutakuinkin kaikessa parempi kuin M3. Tässä kohtaa minua "oikeammat" ja "aidommat" BMW-miehet toki älähtää ja kovaa..mutta se ei muuta esim sitä tosiasiaa että E92 335:lla on pätkitty suunnilleen kaikki E46 M3:lla eri radoilla ajetut ajat ja tulokset.
Mitä sitten tulee moottoripolitiikkaan niin onhan se M3:n vapari-kutonen aikanaan paljon kiitosta, kehuja ja palkintoja saanut mylly..ja vaikka kenties makuasia onkin..niin kehtaanpa väittää että tuo uusi biturbo-kutonen on myllynä monen monelta ominaisuudeltaan parempi kuin M3:n vapari-kutonen.
Ja taas..sanotaan mitä sanotaan..niin niinhän se pitää ollakin! Noin sanon siksi että olisi aika kummallista jos tekniikka ei kehittyisi ja menisi eteenpäin kovalla vauhdilla ja siksi on jopa luonnollista ja selviö että M3:n kutos-vapari ei enää ole täysin tämän päivän tasoa, vaikka siis edelleen hienonhieno moottori onkin..mutta kehitys kehittyy..ja niin sen siis pitääkin tehdä.
Ajettavuudesta välillä BMW vs Mersu on sanottava sen verran että M3:n ideologia lienee aina ollut jossain määrin "kilpa-autolähtöinen"..toisin kuin AMG:n, joten on selvää että ns normaaliajossa M3 ei välttämättä ole se mukavin mahdollinen auto sen enempää alustan kuin voimansiirronkaan puolesta. Onhan esim nyky-M5:n vaihteisto saanut monessa yhteydessä kiitosta siitä miten hyvin se toimii rataolosuhteissa..ja vähintään yhtä paljon moitteita siitä miten epämukava se on normaaliajossa.
Arvaisin että uusi M3 noudattaa samaa linjaa tässä suhteessa,eli se on melkoisen "kilpa-autotyyliseksi" rakennettu niin moottorin kuin muidenkin ominaisuuksiensa puolesta, eikä näin ollen varmaankaan ole sekään esim AMG-mallien veroinen mitä tulee ns normaaliajoon ja -käyttöön.
No, oli miten oli niin suurensuurella mielenkiinnolla odottelen ensimmäisiä uuden M3:n koeajoraportteja maailmalta ja vielä suuremmalla mielenkiinnolla aikanaan tulevia C63 AMG:n ja M3:n vertailuja..koska kehittyyhän se kehitys huimaa vauhtia myös Mersun puolella
Siitä olen kuitenkin Janin kanssa yhtä mieltä että E46 M3 on jollain tapaa pienoinen pettymys..johtuneeko sitten siitä että useimmilla meistä odotukset sen suhteen ovat äärimmäisen korkealla johtuen sen melkoisen kovasta maineesta.
Omat kokemukset M3:sta eivät sinänsä ole mitään mittavia. Yksi muutaman päivän mittainen ajokokemus jostain sieltä 2000-luvun alkupuolelta jolloin E46 oli "kuuminta hottia" ja toinen lyhyempi ajokokemus suht tuoreena vielä muistissa..ja kyllähän se jostain syystä huomattavasti pliisummalta tuntui tämä jälkimmäinen kokemus kuin se ensimmäinen..mutta johtunee sekin siitä fraasinomaisesta toteamuksesta että "kehitys kehittyy" ja se mikä esim 2002 oli erittäin huippua, ei ole sitä enää 2007
Sellasia kirvoitti mieleen tämä Janin hieno koeajoraportti
Pari kommenttia asiaa sivuten:
Vertailu oli sikäli hyvä että rinnakkain oli kaksi saman aikakauden tuotetta ja hyvin toisiinsa verrannolliset sellaiset.
Eräänlaiseksi BMW:n "puolustukseksi" on kuitenkin sanottava että BMW on tehnyt PALJON ja ONNISTUNUTTA työtä koko E46-sarjan parantamiseksi E9- sarjaan.
E92 M3:sta on vielä maailmallakin kokemukset harvassa, mutta jos vertaa E92 335 Coupea ja E46 M3:sta niin kyllähän se vain niin on että E92 on kutakuinkin kaikessa parempi kuin M3. Tässä kohtaa minua "oikeammat" ja "aidommat" BMW-miehet toki älähtää ja kovaa..mutta se ei muuta esim sitä tosiasiaa että E92 335:lla on pätkitty suunnilleen kaikki E46 M3:lla eri radoilla ajetut ajat ja tulokset.
Mitä sitten tulee moottoripolitiikkaan niin onhan se M3:n vapari-kutonen aikanaan paljon kiitosta, kehuja ja palkintoja saanut mylly..ja vaikka kenties makuasia onkin..niin kehtaanpa väittää että tuo uusi biturbo-kutonen on myllynä monen monelta ominaisuudeltaan parempi kuin M3:n vapari-kutonen.
Ja taas..sanotaan mitä sanotaan..niin niinhän se pitää ollakin! Noin sanon siksi että olisi aika kummallista jos tekniikka ei kehittyisi ja menisi eteenpäin kovalla vauhdilla ja siksi on jopa luonnollista ja selviö että M3:n kutos-vapari ei enää ole täysin tämän päivän tasoa, vaikka siis edelleen hienonhieno moottori onkin..mutta kehitys kehittyy..ja niin sen siis pitääkin tehdä.
Ajettavuudesta välillä BMW vs Mersu on sanottava sen verran että M3:n ideologia lienee aina ollut jossain määrin "kilpa-autolähtöinen"..toisin kuin AMG:n, joten on selvää että ns normaaliajossa M3 ei välttämättä ole se mukavin mahdollinen auto sen enempää alustan kuin voimansiirronkaan puolesta. Onhan esim nyky-M5:n vaihteisto saanut monessa yhteydessä kiitosta siitä miten hyvin se toimii rataolosuhteissa..ja vähintään yhtä paljon moitteita siitä miten epämukava se on normaaliajossa.
Arvaisin että uusi M3 noudattaa samaa linjaa tässä suhteessa,eli se on melkoisen "kilpa-autotyyliseksi" rakennettu niin moottorin kuin muidenkin ominaisuuksiensa puolesta, eikä näin ollen varmaankaan ole sekään esim AMG-mallien veroinen mitä tulee ns normaaliajoon ja -käyttöön.
No, oli miten oli niin suurensuurella mielenkiinnolla odottelen ensimmäisiä uuden M3:n koeajoraportteja maailmalta ja vielä suuremmalla mielenkiinnolla aikanaan tulevia C63 AMG:n ja M3:n vertailuja..koska kehittyyhän se kehitys huimaa vauhtia myös Mersun puolella
Siitä olen kuitenkin Janin kanssa yhtä mieltä että E46 M3 on jollain tapaa pienoinen pettymys..johtuneeko sitten siitä että useimmilla meistä odotukset sen suhteen ovat äärimmäisen korkealla johtuen sen melkoisen kovasta maineesta.
Omat kokemukset M3:sta eivät sinänsä ole mitään mittavia. Yksi muutaman päivän mittainen ajokokemus jostain sieltä 2000-luvun alkupuolelta jolloin E46 oli "kuuminta hottia" ja toinen lyhyempi ajokokemus suht tuoreena vielä muistissa..ja kyllähän se jostain syystä huomattavasti pliisummalta tuntui tämä jälkimmäinen kokemus kuin se ensimmäinen..mutta johtunee sekin siitä fraasinomaisesta toteamuksesta että "kehitys kehittyy" ja se mikä esim 2002 oli erittäin huippua, ei ole sitä enää 2007
Sellasia kirvoitti mieleen tämä Janin hieno koeajoraportti
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Mielenkiintoinen vertailu ja hyvää analyysiä jva:lta.
Näissä kirjoituksissa tuli ohimennen syitä minkä takia itse arvostan juuri nämä kaksi saksalaista erittäin korkella. Vaikka ovatkin kilpailleet vuosikymmeniä, niin molemmat ovat menestyneet tekemällä omaa "juttuaan" eivätkä kilpailijaa jäljittelemällä.
Näissä kirjoituksissa tuli ohimennen syitä minkä takia itse arvostan juuri nämä kaksi saksalaista erittäin korkella. Vaikka ovatkin kilpailleet vuosikymmeniä, niin molemmat ovat menestyneet tekemällä omaa "juttuaan" eivätkä kilpailijaa jäljittelemällä.
3er
No..se 335:sen hinnakkuus on tietysti vähän näkökulmakysymys myös. Tarkoitan tällä sitä että jos vertaa vaikkapa Audin tai Mersun vastaavan suorituskyvyn omaavia ehdokkaita niin siinä kohtaa 335i alkaa näyttää jos ei nyt suorastaan "halvalta" niin ainakin "edulliselta".JarkkoN kirjoitti:Olisiko E92 330 hyvä kompromissi arkiajoon niille, jotka
ajavat paljon? Eihän se samassa sarjassa paini kuin 335 tai M3,
mutta miltä se mahtaa tuntuu ajossa? 335 on aika harvinainen
ja hinnakas.
Ehkä 335:sta tässä mielessä kuvaa erään Suomalaisen autotoimittajan kommentti 335:sta ensikoeajon jälkeen auton tulevasta hinnasta, hän nimittäin arvioi siinä vaiheessa 335i:n reilut 20t kalliimmaksi kuin mitä se sitten lopulta tuli olemaan.
Mitä sitten tulee 335i:n ominaisuuksiin paljon ajavan käytössä niin jos ne kilsat syntyy pääasiassa maantiellä niin sillä pääsee suhteellisen pienellä kulutuksella, tuskin syntyy merkittävää eroa 330:iin tässä kohtaa.
Muttamutta..kaikkiaan olet kuitenkin mielestäni hyvinkin oikeassa siinä että E92 330 voisi olla mitä mainioin vaihtoehto moneenkin käyttöön, koska varsinkin nykyverotuksella sen hinta on mielestäni auton ominaisuuksiin nähden varsin kilpailukykyinen.
Nimittäin suurin..ja ainoa..ero 335i:n ja 330:n kohdalla on se moottori ja onpa silmiin osunut Euroopan suunnalta useampikin autotoimittajan näkemys siitä että 330 on tietyin perustein jopa 335:sta mainionpi auto sporttiseenkin ajoon. Nimittäin myös tuo ahtamaton kuutonen on ominaisuuksiltaan erittäin hieno ja urheilullinen moottori.
Kaikkiaankin BMW on hinnoitellut tuon E92-sarjan siten että ainakin minusta sekä Audin että Mersun on hyvin vaikea kilpailla sen kanssa-> CLK on hyvin kallis kaikkiaankin ja A5-sarjasta taas ei tahdo löytyä lähellekään samaan hintaluokkaan vastaavan suorituskyvyn omaavaa mallia.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Jani, älä anna pirulle valtaa ja kolmas käsky älä kuikuile naapurin kärryä.
Jos näin sitten kävisi postitan sinulle tyyliin sopivat, kulkuset.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Jos näin sitten kävisi postitan sinulle tyyliin sopivat, kulkuset.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Kyllä onneksi olen nämä BMW-haaveet unohtanut. Välillä toki sisäinen pikkupoika huutaa bemaria, mutta kyllä usko mersuun on edelleen vahva.jameri kirjoitti:Jani, älä anna pirulle valtaa ja kolmas käsky älä kuikuile naapurin kärryä.
Merkin vaihto ei ole halpaa kun joutuisi muuttamaan samalla. Luulisi naapurit vielä että on päässyt köyhtymään.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Eksynyt lammas on palannut laumaan, kaikki hyvin ja ihmisilla hyva mieliJani Anttila kirjoitti:Kyllä onneksi olen nämä BMW-haaveet unohtanut. Välillä toki sisäinen pikkupoika huutaa bemaria, mutta kyllä usko mersuun on edelleen vahva.jameri kirjoitti:Jani, älä anna pirulle valtaa ja kolmas käsky älä kuikuile naapurin kärryä.
Merkin vaihto ei ole halpaa kun joutuisi muuttamaan samalla. Luulisi naapurit vielä että on päässyt köyhtymään.
Ei muuta kuin kaytat karryn http://www.designeugen.com/ taalla ja hiukka Kleemanilta namuja pellin alle ja kas sinulla on uusiauto.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Raportti oli hauskaa luettavaa siihen asti kunnes nähtiin taas yksi foorumilainen AJAMASSA KILPAA yleisellä tiellä rajoitin tappiin asti.
Ei helvetti!
Taitaa olla paree lopettaa tään foorumin lukeminen kun täällä on tätä persjalkaista toimintaa jatkuvasti.
Ja ymmärtää mistä mersumiehen maine on peräisin. Morjens!
Ei helvetti!
Taitaa olla paree lopettaa tään foorumin lukeminen kun täällä on tätä persjalkaista toimintaa jatkuvasti.
Ja ymmärtää mistä mersumiehen maine on peräisin. Morjens!
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Pitikö se nyt tännekkin tulla jeesustelemaan.e320 kirjoitti:Raportti oli hauskaa luettavaa siihen asti kunnes nähtiin taas yksi foorumilainen AJAMASSA KILPAA yleisellä tiellä rajoitin tappiin asti.
Ei helvetti!
Taitaa olla paree lopettaa tään foorumin lukeminen kun täällä on tätä persjalkaista toimintaa jatkuvasti.
Ja ymmärtää mistä mersumiehen maine on peräisin. Morjens!
Missäs tuossa luki että yleisellä tiellä on ajettu?
Syö lääkkees...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
hei pallopää.. mene leikkimään puutarhuria ja osta itsellesi potkulautae320 kirjoitti:Raportti oli hauskaa luettavaa siihen asti kunnes nähtiin taas yksi foorumilainen AJAMASSA KILPAA yleisellä tiellä rajoitin tappiin asti.
Ei helvetti!
Taitaa olla paree lopettaa tään foorumin lukeminen kun täällä on tätä persjalkaista toimintaa jatkuvasti.
Ja ymmärtää mistä mersumiehen maine on peräisin. Morjens!
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Niinkö vähän?!?!skeletorR kirjoitti:jos haluat viis senttiä lisää niin jooJani Anttila kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen...
Pitääkö munkin hankkia hummeri kun muillakin AMG-miehillä näyttää sellaiset olevan
Hankkikaa Porsche..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Ja sitten jos oot tosissaan, niin laitappa YV:tä niin hommataan sulle sellainen heti -> kaverilla myynnissä 2003 Luxury.Jani Anttila kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen...
Pitääkö munkin hankkia hummeri kun muillakin AMG-miehillä näyttää sellaiset olevan
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Alkaa leikkiko vakavalla asialla, meilla on alkanut emanta jo valittamaan ja oli siita muutakin riesaa, joutu siirtymaan kalsongeissa numeroa isompiin, nyt lokottaa vyotaro mutta munuksista on edelleen piukatjva kirjoitti:Niinkö vähän?!?!skeletorR kirjoitti:jos haluat viis senttiä lisää niin jooJani Anttila kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen...
Pitääkö munkin hankkia hummeri kun muillakin AMG-miehillä näyttää sellaiset olevan
Hankkikaa Porsche..
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
tai ferrari täällä ne on ainakin vielä kohtuu hintaisia...jva kirjoitti:Niinkö vähän?!?!skeletorR kirjoitti:jos haluat viis senttiä lisää niin jooJani Anttila kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen...
Pitääkö munkin hankkia hummeri kun muillakin AMG-miehillä näyttää sellaiset olevan
Hankkikaa Porsche..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Nyt ois myynnissä tosi sopivasti C32:nen farkku...Hummerin tieltä...
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/2389379
-Jani-
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/2389379
-Jani-
Ferrari ilman muuta, se ei ole mikään jatke vaan korvaa kokonaan alkuperäisen.skeletorR kirjoitti:tai ferrari täällä ne on ainakin vielä kohtuu hintaisia...jva kirjoitti:Niinkö vähän?!?!skeletorR kirjoitti:jos haluat viis senttiä lisää niin jooJani Anttila kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen...
Pitääkö munkin hankkia hummeri kun muillakin AMG-miehillä näyttää sellaiset olevan
Hankkikaa Porsche..
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Kiitos pitkän ajan jälkeenkin mielenkiintoisesta vertailusta. Luin aiheesta, kun autot kiinnostaa, erityisesti avoautot ja urheiluautot. Sain kokeilla kaverini M3 SMG II avoa, ja koin koeajon erilaisena kuin edelliset kirjoittajat. Mielestäni M3 SMG II oli yksinkertaisesti upea, ehkä hienoin kokemus ratin takana. Vaikka auto oli jo iäkäs, moottori, SMG-vaihteisto ja alusta oli jotain aivan ainutlaatuista verrattuna mersuuni tai muihin kokemuksiini.
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Näissä takavetoisissa on ihan surkea kiihtyvyys melkein puolet ajasta eli kun lumi on maassa.
Nollasta sataan kestää varmaankin minuutin verran. Mikä hyvänsä nelivetoinen häipyy rinnalta horisonttiin.
Jos ajaa vaan kesällä, niin mikäs siinä sitten. Mutta talvella ei saa rahalle vastinetta.
Nollasta sataan kestää varmaankin minuutin verran. Mikä hyvänsä nelivetoinen häipyy rinnalta horisonttiin.
Jos ajaa vaan kesällä, niin mikäs siinä sitten. Mutta talvella ei saa rahalle vastinetta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Kyllähähän se nelikko on ripee kesälläki ainaki jos puhutaa todella tehokkaista
Niikus etu- taka- vastaan neliveto
Niikus etu- taka- vastaan neliveto
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Etuveto on huonoin välittämään voimaa ja lukoton takaveto ei kurvissa ole kiva.SamuliR kirjoitti:Kyllähähän se nelikko on ripee kesälläki ainaki jos puhutaa todella tehokkaista
Niikus etu- taka- vastaan neliveto
Molemmat välttävät paremman puutteessa kesällä.
Talven liukkailla ihan pienilläkin tehoilla saa hyvän kiihtyvyyden, jos on neliveto.
Jos auton valinnassa kiihtyvyys painaa paljon vaakakupissa, niin kannattaa miettiä nelivetoa tai lukkoa.
Vaan eihän useimmille kiihtyvyys tärkein asia ole edes näissä AMG/M3-luokan autoissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
jep jep samaa mieltä
yli 150 heppaset etuvetoset pitäs muutenki kieltää
yli 150 heppaset etuvetoset pitäs muutenki kieltää
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Pikavertailu S203 C32 AMG vs. E46 M3 SMG II
Mitä väliä sillä on jos talvikelillä nelivedot ovat liikennevalolähdöissä nopeampia?? Kertaakaan en ole yhdelläkään takavetoisella tuntenut minkäänlaista harmitusta siitä että talvella (tai kesälläkään) joku neliveto (tai mikä tahansa muu auto) on ollut nopeampi jossain kiihdytystilanteessa.JarkkoN kirjoitti:Näissä takavetoisissa on ihan surkea kiihtyvyys melkein puolet ajasta eli kun lumi on maassa.
Nollasta sataan kestää varmaankin minuutin verran. Mikä hyvänsä nelivetoinen häipyy rinnalta horisonttiin.
Jos ajaa vaan kesällä, niin mikäs siinä sitten. Mutta talvella ei saa rahalle vastinetta.
Kyllä oikeanlaisesta takavedosta saa huimasti vastinetta rahalle myös talvella..ellei sitten auton omistajalle ole kaikki kaikessa se miten liikennevaloista pääsee liikkeelle suhteessa muihin. Ne eivät katoa mihinkään ne M3:sen kaltaisten, todellisten ajajanautojen hienonhienot ominaisuudet talvellakaan. Hyvin harvalle se kiihtyvyys paikalta lähdettäessä taitaa olla "se juttu", mikä noissa autoissa viehättää.
En nyt oikein edes tiedä, onko se esimerkiksi M3:sen omistajalle kovin merkityksellinen juttu, jos vaikkapa A4 2.0TDI quattro lähtee nopeammin liikennevaloista talvella (tai kesällä).
Minä olen "hävinnyt" vähintään 99% liikennevalolähdöistä kesällä ja talvella niin Bemarilla kuin molemmilla Porscheillakin..eikä ole harmittanyt yhtään
M3:nen ja muut vastaavat autot antavat, ainakin minulle, huomattavasti enemmän jo siinä äänessä joka sieltä putkista pörähtää käynnistettäessä ilmoille kuin siinä miten se mahdollisesti lähtee paikalta kiihtymään, saati että siinä kiihdytyksessä jää muita autoja taakse. Kyllä "se juttu" näissä autoissa on ihan muissa asioissa..ainakin minulle/ minun mielestäni
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-