w 126 moottorimallien arvostus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

w 126 moottorimallien arvostus

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Kertokaas arvon Mersumiehet ja naisetkin, että mitä te pidätte kaikkein parhaimpana mallina, siis moottoriltaan kyseiseen 126 koriin. Missä ajonautinto kohdillaan ja huoltoakaan ei niin tolkuttomasti. Itselläni kolme kuukautta ollu 280 se vm. 1984, joka toiminut moitteettomasti. Kävin tossa eilispäivänä kattelee yhtä 380 mersua, ja täytyy myöntää et vaikka kyseisessä yksilössä vähän kuskinpenkki oli aikansa elänyt, niin kasikoneen kyyti kyllä voitti kutoskoneen. Oli se vaan hienoa kuultavaa se kasin soundi. Kyllä oma auto tuntui hieman vajaatehoiselta kasin jälkeen, paitsi kone jotenkin kireemmältä hyvällä tavalla. Olisikohan tolle 380.llä ajettu hiemen enemmän kuin mittari näytti ( 280tkm). Eli jotkut puoltaa 300 se mallia, toisille 280 se on se oikea ja tietenkin kasikoneet eri vaihtoehtoineen. Tiedän, että kysymys on mahdoton ratkaistavaksi, mutta ajattelin hieman ääneen pohtia tätä ikuisuuskysymystä. Unohdetaan kulutusasiat tässä keskustelussa. Enemmän haluaisin kokemuksia ja kertomuksia koneen pitkäikäisyydestä ja ajonautinnosta ilman jatkuvaa huoltamista. :D
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Oma mielipiteeni on että Ässä vaatii kasin, niin ison kuin mahdollista.
126 korissa siis 560...
Toki puutosellakin pärjää mutta jos kerran Ässän laittaa, niin kuluja on joka tapauksesa enemmän kuin normikinnerissä eli nautitaan sitten edes siitä kyydistä minkä kasi tarjoaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tuo on taas niin vahvasti makuasia.. Jos perse kestää ajella, niin kyllähän kasissa on sitä jotain. Tosin mun mielestä hienoimmat kasit on tehty ison veden tuolla puolen, niin totta kuin onkin, että seitkytluvulla mersun neljäpuolikas äänestettiin maailman hienoimmaksi moottoriksi..
Vaan kyllä mun mielestä järkevimpiä koneita on tuo bensa-300. 12 venttiilisenä. Voimaa on juuri sen verran, että noinkin iso auto jo kulkee, kulutus ei ole kohtuuton ja käyttövarmuus ainakin omilla kokemuksilla on loistava.
280:n pätee oikeastaan sama, mutta on muistaakseni jonnii verran janoisempi.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

380 on mielestäni kehuttu aikasta paljon.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Hiukan kaseista:

kaikki M116-sarjan moottorit 350,380 ja 420 ovat huomattavasti ylävireisempiä kuin M117 450,500 ja 560, M116:n vääntö alkaa vasta 3000 1/min jälkeen, johtuen lyhyemmästä iskusta kuin M117:ssa.

350:n ja 380:n sekä alkuvuosien 420:n ero M110:n tai M103:n on aika mitätön: noin 20-30 hp ja 40-50 Nm. Viimeisimmissä 420:ssä -> 87 eroa tuli jo hiemman lisää. M117:t ovat enemmän vääntömoottoreita, sekä 450,500 että 560 puutuvat jo 5000 1/min jälkeen, kun esim 350:n kiertää helpohkosti 7000 1/min... toisaalta M117:ssä on aina lähes 100 Nm enemmän ja 1000 1/min alemmilla kierroksilla. Nämähän ovat kaikki suhteellisia asioita ja niiden tarpellisuus lienee pääasiassa omistajan/kuljettajan pääkopan sisällä.

Henkilökohtaisesti olen jo hylännyt kaikki 6-moottorit. (paitsi alkusarjojen ruisku-1-nokkakuutoset). Syynä pääasiassa: kaikki nuo syövät bensaa enempi kuin vähempi, kulutuserot ovat lähinnä marginaalisia omilla ajokilometerillä. Kasikoneita ja apulaitteita on kertynyt talli täyteen joten varaosahuolto toimii niille paremmin.

M116 ja M117 ovat hyvin huollettuna varmoja, melko alavireisiä, suunnittelullisesti ylimitoitettuja perusmoottoreita. Heikkoina kohtina oikeastaan venttiilikoneisto, sen ohjaus ja koneiston voitelu. Siis nokat tahtovaat kulua, voiteluputket irrota -> nokan laakeri leipoo kiinni ja keju katkeaa, alkusarjan 380:ssä saattaa olla vielä paikallaan idioottimainen 1-rivinen ketju.

Moottoreihin tulee tutustua hyvin, sillä niiden ohjaus koostuu, varsinkin viimeisimpien (Jetronic-KE-II/III) vuosimallien osalta, melkoisesta kasasta alipaineputkia, venttileitä, sähköhydraulisia ohjaimia, antureita ym. kivaa. Useimmilla tahtoo palaa kävyt noiden korjauksien kanssa, koska vikadiaknostiikkaa on mitättömästi, siis ei juuri ollenkaan. Varsikin pitkään viallisia laitteita on ueampi seppä käynyt säätämässsä, jättämässä työnäytteensä, kukin omien kykyjensä ja taitojensa mukaan.

Uudempien kasien -> 87 sytytysyksikön hinta saattaa aiheuttaa kaljuuntumista, hiusten repimisen johdosta. 84-87 yksikköjen hinta aihuttaa vain pälvikaljuuntumista... siis puolet vähemmän... nämä siis käytettyistä yksiköistä... uusien sytytysyksiköiden hinnat aiheuttavat pääasiassa hiljaiseen toivottomuuteen kääntyvää lapsenomaista epäuskoa..."ei se voi maksaa noin paljon"

M110 ja M103 taas puoltaa helpompi varaosapalvelu: lähes kaikkia osia saa tarvikkeena. Kaseihin huomattavasti vähemmän... Myöskin noita moottoreita on viljelty Suomen teille paljon tihemmin kuin kaseja. -> Käytettyjä osia ja osaamista löytyy helpommin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

M117 on kyllä ihmeen kestävä... Kesällä ajoin semmoset 40km ilman jäähdytintä :shock: Elikkäs letkujen päät tukossa, nestettä oli tietty koneessa ja lämmityslaite täysillä. Lämmöt oli kyllä yli asteikon koko ajan. Korjasin jäähdyttimen, kulkee samanlailla kuin ennenkin.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mukavathan nuo ovat, 420 ja 560. Kulutus pysyy aisoissa eli n15l/100km josko vaan malttaa ja osaa ajella sopivasti eli suunnilleen normaalisti, tarkoitan että ässän arvokkuudella. Nämähän ei kuitenkaan ole jatkuvassa käytössä sellaisia sudittelupelejä, jollei nyt välttämättä halua sääliviä katseita osakseen. :lol:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kohtahan tuon uudemman mallin Jetronicin KE-III talvikulutuksen voi itsekin todeta...tuli hommmattua talviautoksi Saksasta vm -90 w126 420 SEC. saapuupi helmikuun lopulla. Vanhempi D-Jetronic 350:n vie kesällä järkevällä, rauhallisella matka-ajolla n. 10 l/100. Kaupungissa, reilummalla kaasunkäytöllä kulutus on n. 20 l/100
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Arvostukset vaihtelevat tilanteen mukaan. Jos nyt olisin hankkimassa 126-mallia, niin koneena olisi vähintään 420 ja koppanakin ehkä SEC.

Mutta se, että aikoinaan tuli ajoon M103 ei kaduta vähääkään. Nyt vain kutvosen hyville puolille ei ole enää niin paljoa käyttöä. Yhtä kaikki olen ollut mottiin erittäin tyytyväinen. Ja varsinkin kovan laatikon kanssa tehot riittävät oivallisesti, jos kohta veto ei nyrjäytä niskoja isommalla vaihteella ja alhaisilta kierroksilta lähtiessä - siinä suhteessa diesel on aivan toista maata. M103 puolestaan antaa korkeammilla kierroksilla tapahtumia jopa pienen ilonaiheen verran.

Jos auto on jonkinasteisessa käyttöpelin asemassa, arvostan kutosta enemmän. Ja kutosista yksinokkaista sinänsä legendaarisen M110:n sijaan, lähinnä melkoisesta käytännön kulutuserosta johtuen. Kaksinokkaisen äänet tosin ovat miehekkäämmät.
Jos puhutaan puhtaasti harrastepelistä, niin kasi saakoon etusijan, mutta muutaman yksityiskohdan johdosta mieluummin 500 kuin 560.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

oman lisänsä tuohon oman 420 SEC:n hankintaan toi tietysti valmistusmäärät. Kaikkiaan 420 SEC:iä valmistettiin:3.689 kpl. joista v. 1990: 451 kpl...

Syynähän oli tietysti suhteellisen minimaallinen hintaero 500 SEC:n verrattuna. Tehon ja väännön lisäys oli suhteellisesti paljon suurempi hinnan lisäykseen verrattuna. Suomessa 1990 420 SEC -500 SEC ero 45200 mk alv 22% ja 500 SEC-560 SEC ero 262000 mk. alv 22%... w201 190 bensa maksoi tuolloin 210900 mk. alv 22%
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tuossa ei olis paha hintanen 126 560 sel

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1746241
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

560:n nettiautossa....hydropneumaattinen alusta: iskarit: 1000€ kpl...tosin erittäin mukavat ajaa...

off topic: voisiko joku moderaattori tai Manu300cea24 muokata tuota nettiauton osoitetta hieman lyhyemmäksi, nyt pitkä osoite venyttää selaimen ikkunat melkoisiksi. Kiitos!
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 18.10.2007 11:26

Viesti Kirjoittaja jaro »

Kyllä paras kone tohon on ahtamaton 300d automaatin kera. Ei kirpoo lapasesta ja haisee traktorille. Itsellä moinen yhdistelmä ja kilometrikulut on samat kuin ammoisessa -86 420 S:ssä. Molemmat kuluttaa suurinpiirtein 10 l/100 km. Dieselivero vielä tohon päälle niin bensa jopa vähän halvempikin. 420 venttiilien satunnaista :?: rapinaa kuunnellessa tuntui samalta ku olis ollu piippu ohimolla, ikinä ei vaan lauennut.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jaro kirjoitti:Kyllä paras kone tohon on ahtamaton 300d automaatin kera. Ei kirpoo lapasesta ja haisee traktorille. Itsellä moinen yhdistelmä ja kilometrikulut on samat kuin ammoisessa -86 420 S:ssä. Molemmat kuluttaa suurinpiirtein 10 l/100 km. Dieselivero vielä tohon päälle niin bensa jopa vähän halvempikin. 420 venttiilien satunnaista :?: rapinaa kuunnellessa tuntui samalta ku olis ollu piippu ohimolla, ikinä ei vaan lauennut.
Kyllähän sitä monenmoista murha-ajatusta tulee mieleen kun tuollaista yhdistelmää miettii... :x

No, onpa tullut itsenikin ajettua joskus W126:tta viisipyttyisellä 300D:n vanhemmalla koneella varustettuna. Elämys sekin... :roll:

Meikäläinen kyllä liputtaa noiden kasien puolesta sittenkin, ehkä se on äänen eksoottisuus tavan kinnereihin verrattuna ja laiskanrivakka kulku, joka sen tekee. Vaan eipä ole kutosenkaan äänessä moittimista, pääasia on ettei nelipyttyistä 8)
Jotenkin ehjän twincam-kutosen soundi wanhemmissa w126:ssa on sopusoinnussa auton 70-luvun lopun olemuksen kanssa. Uudemmissa, päivitetyissä saa sitten olla sliipatummat äänet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

jaro kirjoitti:Kyllä paras kone tohon on ahtamaton 300d automaatin kera. Ei kirpoo lapasesta ja haisee traktorille. Itsellä moinen yhdistelmä ja kilometrikulut on samat kuin ammoisessa -86 420 S:ssä. Molemmat kuluttaa suurinpiirtein 10 l/100 km. Dieselivero vielä tohon päälle niin bensa jopa vähän halvempikin. 420 venttiilien satunnaista :?: rapinaa kuunnellessa tuntui samalta ku olis ollu piippu ohimolla, ikinä ei vaan lauennut.
yhen ässän muutin dieseliksi, ei haissut traktorille ja unelma vehje oli käyttöautona. Makuasia, mutta kyllä seki vaa hienoa oli, eniten katunut kyseisen auton myyntiä. Ruosteeton koppa ja kunnossa oleva viispyttynen 300dee ja menojaki riitti tarpeeksi, pumppu kaiketi oli hyväs säädössä. Toki jos jokin oikein helmien helmi ässä olisi, niin sitähä ei saa tärvellä ei ei ei..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin