Hommasin tänään tuollaisen, asennan kun kerkiän. Siistin näköinen paketti ja aika selkeät ohjeet. Ovh 42 EUR, ja löytyy JA:n luettelosta koodilla 29-2802. JA ei myy suoraan, joten pitää pyytää varaosaliikettä tilaamaan sieltä.0090463 kirjoitti:Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
automaattivalot w124-koriin
Re: ajovaloautomatiikasta
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: Tehohäviöt
Laskin tätä itsekin. Ja uusinpien tutkimusten mukaan olen samaa mieltä. Kuten sanottu en ole näitä pariin vuoteen laskenut, jotenkin se tuntuikin oudolle.jorma-k kirjoitti:Ei tarvitse olla 110 W vastus. Teho tippuu jännitteen toisessa potenssissa.miksu.80 kirjoitti:sanoppas mistä löydät 110w tehovastukset?? =) on meinaan aika arvokkaita ostaa sellaset...Perttu K kirjoitti:110w jännite 13 v virta olisi silloin 8,46A resistanssi 1,54 ohmia
Jos lammppujen jännite olisi 11 v olisi niiden teho 90w, tarvittaisiin etuvastus 0,24 ohmia
lamppujen jännite 10 volttia, etuvastus 0,35 ohmia
lamppujen jännite 9 volttia etuvastus 0,47 ohmia.
On en ole pariiin vuoteen näitä laskenut, enkä nyt ole ihan varma. Tässä systeemissä lamppujen resistanssi muuttuu jännitteen mukana, enkä ole varma tekeekö se sitä. Eli esimerkeissä kokonaisresistanssi pysyy vakiona, eli kun lamppujen teho laskee, niin etuvastuksen nousee.
Siis: 13 V ja 110 W, => R = 1,536 ohmia.
Jännite pudotetaan etuvastuksella 9 volttiin, niin valoteho tipahtaa 52,7 wattiin, eli virtaa kulkee 5,9 A.
Tuo sama virta kulkee myös etuvastuksen läpi, joten sen tehohäviöksi tulee (13-9) V * 5,9 A = 23,6 W
Kyllä tuokin jo tarvitsee jäähdytyksen.
LISÄYS: etuvastuksen tulee olla (13-9) V / 5,9 A = 0,68 ohmia
Jonkinlaisella vastuksellahan nämä on muuten uudenmaan ajoneuvoissa (saab ja talbot). Muistaakseni talbotin valoautomatiikassa päivävalot oli 9v jännitteellä. Vastus voisi minusta ihan hyvin olla saman tyyppinen kuin lämmityslaitteella, ainakin asentelisin sen sinne kaukaloon, olisi suojassa katseilta ja jäähdytys on taattu.
Lukaisin tuossa läpi nämä valojutut, ja jäi kaivelemaan sellainen asia noista kytkennöistä että tosiaanko valokatkaisijan päävirta poikki,rele väliin ja heräte laturilta ?
Eli katkaisija saa olla aina päällä jolloin valot syttyvät automaattisesti kun auto käynnistetään...
Jos polttoaine loppuu tai jos on yli 2000000 ajettu MB joka sitten huonosta huoltamisesta johtuen saattaa särkyä (anteeksi ruma sana) tielle ja on pimeää niin miten parkit pannaan päälle ?
Eikö parempi olisi kehittää "huomiovalot" auton omiin valoihin ?
Tarvinnee diodeja sinne tänne, en jaksanut miettiä miten se onnistuisi helpoiten-mutta onko joku tehnyt ?
Eli katkaisija saa olla aina päällä jolloin valot syttyvät automaattisesti kun auto käynnistetään...
Jos polttoaine loppuu tai jos on yli 2000000 ajettu MB joka sitten huonosta huoltamisesta johtuen saattaa särkyä (anteeksi ruma sana) tielle ja on pimeää niin miten parkit pannaan päälle ?
Eikö parempi olisi kehittää "huomiovalot" auton omiin valoihin ?
Tarvinnee diodeja sinne tänne, en jaksanut miettiä miten se onnistuisi helpoiten-mutta onko joku tehnyt ?
valohommia
Lueskelin noista valohommista ja olen itse ajatellut laittaa autoon 100w polltimot (w124).
Suunnitelma oli rakentaa systeemi siten, että PWM:llä ajetaan sopivaa pulssisuhdetta polttimoille.jolloin teho saadaan normaalisti pysymään 50w tuntumassa, mutta tarvittaessa suurempia valotehoja voisi pistää nupit kaakkoon ja jännitteen sellaisenaan polttimoille.
Tommosen PWM ohjauksen tekeminen ei ole mikään kumma juttu vähänkään elektroniikkaa harrastaneelle.
Suunnitelma oli rakentaa systeemi siten, että PWM:llä ajetaan sopivaa pulssisuhdetta polttimoille.jolloin teho saadaan normaalisti pysymään 50w tuntumassa, mutta tarvittaessa suurempia valotehoja voisi pistää nupit kaakkoon ja jännitteen sellaisenaan polttimoille.
Tommosen PWM ohjauksen tekeminen ei ole mikään kumma juttu vähänkään elektroniikkaa harrastaneelle.
Re: valohommia
Laita kunnollinen jäähdytys himmentimelle.mikko kirjoitti: Suunnitelma oli rakentaa systeemi siten, että PWM:llä ajetaan sopivaa pulssisuhdetta polttimoille.jolloin teho saadaan normaalisti pysymään 50w tuntumassa, mutta tarvittaessa suurempia valotehoja voisi pistää nupit kaakkoon ja jännitteen sellaisenaan polttimoille.
Tommosen PWM ohjauksen tekeminen ei ole mikään kumma juttu vähänkään elektroniikkaa harrastaneelle.
Ei ole väliä, millä tavalla jännitettä alennat. Aina jännitteen alentimessa tapahtuu tehohäviö = jännitteen alennus * virta.
Muuntaja on eri juttu. Siinä teho pysyy vakiona, jännite muuttuu.
Jos tehohäviöstä halutaan eroon, otetaan vaihtosähköä ja leikataan sen vaihetta tyristorilla. Virran tehollinen arvo tippuu...
Tuossa tapauksessa, kun 100 W lampun tehot pudotat puoleen, pitää jännite pudottaa 14 V:stä n. 9,5 V, eli n. 30%. Jännitteen alentimen tehohäviö on silloin (noin) 30% / 70% * 50W = 22 W, ja tämä tietysti molemmille puolille erikseen...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
heräte sulake rasiasta sellaiselta sulakkeelta jolle tulee virta kun kääntää virrat päälle... näin valot palaa aina kun virrat on päällä... sitten jos haluaa että valot sammuu esim. starttauksen ajaksi siin vedetään releen heräte miinus startille.dealer kirjoitti:Lukaisin tuossa läpi nämä valojutut, ja jäi kaivelemaan sellainen asia noista kytkennöistä että tosiaanko valokatkaisijan päävirta poikki,rele väliin ja heräte laturilta ?
Eli katkaisija saa olla aina päällä jolloin valot syttyvät automaattisesti kun auto käynnistetään...
Jos polttoaine loppuu tai jos on yli 2000000 ajettu MB joka sitten huonosta huoltamisesta johtuen saattaa särkyä (anteeksi ruma sana) tielle ja on pimeää niin miten parkit pannaan päälle ?
Eikö parempi olisi kehittää "huomiovalot" auton omiin valoihin ?
Tarvinnee diodeja sinne tänne, en jaksanut miettiä miten se onnistuisi helpoiten-mutta onko joku tehnyt ?
Pwm
Teoriassa PWM:llä ohjattaessa ei tule minkäänlaisia lämpöhäviöitä (Pulse Width Modulation) koska jännitettä "pätkitään" vain päällepois sopivalla taajudella ja sopivalla päälle/pois suhteella. Taajuudeksi pitää kuitenkin valita niin suuri taajuus että auton valot eivät ala vlkkumaan ja kuitenkin niin pieni ettei tulisi kauheita radiohäiriöitä.
Käytännössä kuitenkin aina tulee jonkunlaisia lämpöhäviöitä, mutta huomattavasti kuitenkin pienempiä kuin missään vastusvirityksissä.
Onko joku muuten nähnyt koskaan vastuksia valohimmentimissä mitkä on tarkoitettu kotikäyttöön ?
Mikko
Käytännössä kuitenkin aina tulee jonkunlaisia lämpöhäviöitä, mutta huomattavasti kuitenkin pienempiä kuin missään vastusvirityksissä.
Onko joku muuten nähnyt koskaan vastuksia valohimmentimissä mitkä on tarkoitettu kotikäyttöön ?
Mikko
Automaatti valot
dealer kirjoitti:Sitä minä vaan jankutan että ei tuommoista kytkentää kannata missään tapauksessa tehdä jos sinä
ET SAA KATKAISIJASTA PARKKEJA PÄÄLLE KUN AUTO EI OLE KÄYNNISSÄ.
Taitaa olla laiton kytkentä jos parkkeja ei saa päälle erikseen
laitonpan hyvinkin. Monissa alkuperäisillä automaattivaloilla varustetuissa autoissa kytkentä on tehty niin että valokytkimen nolla asennossa palavat päivävalot ja valokytkimen muutasennot toimivat normaalisti. Mersunvalokytkimessä on sen verran asentoja ettei varmaankaan tarvitse tuhota alkuperäistä toimintaa vaan tekee yhden lisää. Pistää vaikka päivävalot toimimaan valokatkaisimen olessa oikeanpuoleisten parkkien asennossa.
Ehdotus:
30 akkuvirta
87 puolivaloille ja parkeille , diodit väliin
86 maa
85 virtalukko-ohjattu virta
(tai herätteet laturin,hehkun,startin tai mistä sitten haluaakin kautta.)
Toinen rele joka sammuttaa puolivalot kun pitkät kytketään päälle.
Valot toimivat muuten normaalisti (mitään auton omia piuhoja ei katkota)
mutta kun auto käy puolivalot ja parkit palavat ajovalokatkaisijan asennosta riippumatta.
Vaikeaksi taisi mennä, mutta vastatkaapa viisaammat:
Onnistuuko? Huonoja puolia? Minkälaiset diodit olisivat sopivat ?
Muuten, joskus katsastusmies oli sitä mieltä että kun autossa on ajovaloautomatiikka niin että 0-asennossa valot syttyvät kun auto käynnistetään, siinä asennossa pitkät eivät saa toimia (paitsi vilautus).
Miten lie nykyään ?
30 akkuvirta
87 puolivaloille ja parkeille , diodit väliin
86 maa
85 virtalukko-ohjattu virta
(tai herätteet laturin,hehkun,startin tai mistä sitten haluaakin kautta.)
Toinen rele joka sammuttaa puolivalot kun pitkät kytketään päälle.
Valot toimivat muuten normaalisti (mitään auton omia piuhoja ei katkota)
mutta kun auto käy puolivalot ja parkit palavat ajovalokatkaisijan asennosta riippumatta.
Vaikeaksi taisi mennä, mutta vastatkaapa viisaammat:
Onnistuuko? Huonoja puolia? Minkälaiset diodit olisivat sopivat ?
Muuten, joskus katsastusmies oli sitä mieltä että kun autossa on ajovaloautomatiikka niin että 0-asennossa valot syttyvät kun auto käynnistetään, siinä asennossa pitkät eivät saa toimia (paitsi vilautus).
Miten lie nykyään ?
eipä sitä pakko ole rakentaa omaan autoon jos on niin sairaalloisen tarkka laillisuudesta... itellä ässässä ollut kuulemma kymmenen vuotta ja ei ole ikinä katsastuksessa huomautettu...dealer kirjoitti:Sitä minä vaan jankutan että ei tuommoista kytkentää kannata missään tapauksessa tehdä jos sinä
ET SAA KATKAISIJASTA PARKKEJA PÄÄLLE KUN AUTO EI OLE KÄYNNISSÄ.
Rele ??
Jos tarkoitus on polttaa valoja aina, kun virta oin kytketty, niin miksi rele?dealer kirjoitti:Ehdotus:
30 akkuvirta
87 puolivaloille ja parkeille , diodit väliin
86 maa
85 virtalukko-ohjattu virta
(tai herätteet laturin,hehkun,startin tai mistä sitten haluaakin kautta.)
Toinen rele joka sammuttaa puolivalot kun pitkät kytketään päälle.
Valot toimivat muuten normaalisti (mitään auton omia piuhoja ei katkota)
mutta kun auto käy puolivalot ja parkit palavat ajovalokatkaisijan asennosta riippumatta.
Vetää virtalukon takana olevasta sulakkeesta suoraan piuhan puolikkaille. Kannattaa laittaa diodi alkuperäiseen valojohtoon, ettei valo-ohjausboksi saa yllättävää ojausta lampun kautta. Mahdollisesti ainakin W124:n valomuisti huomaisi jännitteen lampun navassa.
Diodin tulee kestää vähintää lampun virta, so. 5A /kpl , mieluummin tuplana.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Miksu.80 : Lähinnä huoletti se, että jos auto sammuu tien päälle niin se on sitten kertakaikkiaan pimeänä.
Toivottavasti tuo viimeisin kysymykseni katsastusmiehen mielipiteestä ei nyt sentään ole sairauden oire.
(Jos ei laillisuudesta välitä niin silloin ei valomuisteja tarvi rakennella-laittaa valot päälle jos muistaa. Valoisana aikanahan se on yksi ja sama palaako valot vai ei?)
Kiitos, Jorma-k, lisäksi pitänee saada taakse parkit palamaan...
Eipä tuohon näy asiallista ratkaisua olevan, paitsi ostaa valmis järjestelmä.
Toivottavasti tuo viimeisin kysymykseni katsastusmiehen mielipiteestä ei nyt sentään ole sairauden oire.
(Jos ei laillisuudesta välitä niin silloin ei valomuisteja tarvi rakennella-laittaa valot päälle jos muistaa. Valoisana aikanahan se on yksi ja sama palaako valot vai ei?)
Kiitos, Jorma-k, lisäksi pitänee saada taakse parkit palamaan...
Eipä tuohon näy asiallista ratkaisua olevan, paitsi ostaa valmis järjestelmä.
dealer kirjoitti:Miksu.80 : Lähinnä huoletti se, että jos auto sammuu tien päälle niin se on sitten kertakaikkiaan pimeänä.
Toivottavasti tuo viimeisin kysymykseni katsastusmiehen mielipiteestä ei nyt sentään ole sairauden oire.
(Jos ei laillisuudesta välitä niin silloin ei valomuisteja tarvi rakennella-laittaa valot päälle jos muistaa. Valoisana aikanahan se on yksi ja sama palaako valot vai ei?)
Kiitos, Jorma-k, lisäksi pitänee saada taakse parkit palamaan...
Eipä tuohon näy asiallista ratkaisua olevan, paitsi ostaa valmis järjestelmä.
Voisihan nuo piuhat kytkeä virtalukon takaa valokatkaisijalta ajovaloille ja parkeille/mittarivaloille meneviin johtoihin.
Kumpaankin oma johto, diodit valiin.
Jossakin myytiin sellaisia releitäkin missä oli sisäänrakennettu diodi.(oliskohan ollu Motonetissa)
Silloin kytkentä vain ohittaa valokytkimen, ja kaikki valot palaa aina kun on virta päällä. Virran ollessa pois toimii katkaisija normaalisti, eli parkit saa päälle.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
PWM
Linkin takaa löytyy PWM modulaattori jolla tehoa voidaan laskea halutuksi.
Trimmeristä säätyy pulssisuhde.
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport/kehitys/lamps/
Mersuista jenkkeihin, Canadassa on asennettuina mersuihin automaattiset
valokäynnistimet. Auton lähtiessä liikkeelle valot syttyvät automaattisesti
ja kun auto sammutetaan niin valot jäävät palamaan 5s-35s riippuen säädöstä. Tollainen systeemi vois olla makee ...
Trimmeristä säätyy pulssisuhde.
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport/kehitys/lamps/
Mersuista jenkkeihin, Canadassa on asennettuina mersuihin automaattiset
valokäynnistimet. Auton lähtiessä liikkeelle valot syttyvät automaattisesti
ja kun auto sammutetaan niin valot jäävät palamaan 5s-35s riippuen säädöstä. Tollainen systeemi vois olla makee ...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mersussa pitää olla automatiikkaa !!!
Niin tuli ajatuksena mieleen että voisi ne "päivävalot" rakentaa siten
että valokytkin voisi olla 0 asennossa ja valot syttyvät, kun motti käynnistyy tai
sitten jenkkien malliin kun auto liikkuu. Ja tavallinen kytkin jäisi edelleen toimimaan jolloin jos jää "tien päälle" niin saadaan valot päälle jos tarpeen...
että valokytkin voisi olla 0 asennossa ja valot syttyvät, kun motti käynnistyy tai
sitten jenkkien malliin kun auto liikkuu. Ja tavallinen kytkin jäisi edelleen toimimaan jolloin jos jää "tien päälle" niin saadaan valot päälle jos tarpeen...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mese hajoo
No, jos mese hajoo tien päälle, niin valot saa päälle kytkimestä ihan normaalisti, ilman mitään kikkoja.
Toivottavasti mese ei hajoo, saabilla oli jo hauskaa Kehällä kun alkuperäinen sytytysyksikkö meni. No eihän niitä vanhaan koslaan saa vaan sitten tekemään sellainen sihen...
Toivottavasti mese ei hajoo, saabilla oli jo hauskaa Kehällä kun alkuperäinen sytytysyksikkö meni. No eihän niitä vanhaan koslaan saa vaan sitten tekemään sellainen sihen...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Automaatti valot ?
Moikka,
"automaattisesti syttyvät ajovalot " projekti menee viikonloppuna testiin. Systeemi toimii siten että laturin D signaalia tutkitaan jos jännite on matala niin latausta ei synny >> joko kone ei käy tai laturi rikki >> valot pois. No jos D jännite on 8.5V-15V niin ajovalot käynnistetään viiveellä, ensin parkit sen jälkeen ajovalot. Viiveen tarkoitus on rajoittaa moottorin käynnistyksen jälkeistä virta pulssia joka syntyy laturille(tällä säästetään 15A lataus pulssista). Siis ajovalot syttyvät vasta 5-sekunnin päästä kun motti on käynnistynyt... No jos laturissa häikkää ??
välillä lataa ja välillä ei, no pienet häiriöt eivät valoja sammuta mutta
pitemmät katkokset d linjassa kuin 3s katkaisee valot, valot tietysti syttyy uudelleen kun d-linjalle tulee jännite.
Kuitenkaan valojen menetys ei tule yllätyksenä, ensin siis syttyy latausvalo sen jälkeen ajovat lähtee pois päältä, takaisin ne saa kääntämällä valot päälle valo kytkimestä....niin kuin ennenkin
"automaattisesti syttyvät ajovalot " projekti menee viikonloppuna testiin. Systeemi toimii siten että laturin D signaalia tutkitaan jos jännite on matala niin latausta ei synny >> joko kone ei käy tai laturi rikki >> valot pois. No jos D jännite on 8.5V-15V niin ajovalot käynnistetään viiveellä, ensin parkit sen jälkeen ajovalot. Viiveen tarkoitus on rajoittaa moottorin käynnistyksen jälkeistä virta pulssia joka syntyy laturille(tällä säästetään 15A lataus pulssista). Siis ajovalot syttyvät vasta 5-sekunnin päästä kun motti on käynnistynyt... No jos laturissa häikkää ??
välillä lataa ja välillä ei, no pienet häiriöt eivät valoja sammuta mutta
pitemmät katkokset d linjassa kuin 3s katkaisee valot, valot tietysti syttyy uudelleen kun d-linjalle tulee jännite.
Kuitenkaan valojen menetys ei tule yllätyksenä, ensin siis syttyy latausvalo sen jälkeen ajovat lähtee pois päältä, takaisin ne saa kääntämällä valot päälle valo kytkimestä....niin kuin ennenkin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Valmis
Moi,
Piirilevy on valmis ja testattu toimivaksi. Laite toimii siten, että kun kone lähtee
käymään niin hetken kulttua(20s) syttyvät ajovalot päälle vaikka valokytkimestä
ei olisi käännetty. Piirilevy tarvitsee lisäksi 1kpl sulkeuvan releen jolla kytketään
ajovalot päälle. Siis ensin syttyy parkit ja 15s päästä ajovalot....
Ja jos laturi ei lataa niin ajovalot eivät mene heti pimeäksi, ensin syttyy
latauksen varoitusvalo ja sitten 5sekunnin päästä ajovalot sammuvat, mutta
nehän voi laittaa päälle myös normaalisti valokytkimestä...
Piirilevy kuvat löytyvät osoitteesta:
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... aattivalo/
Piirilevy on valmis ja testattu toimivaksi. Laite toimii siten, että kun kone lähtee
käymään niin hetken kulttua(20s) syttyvät ajovalot päälle vaikka valokytkimestä
ei olisi käännetty. Piirilevy tarvitsee lisäksi 1kpl sulkeuvan releen jolla kytketään
ajovalot päälle. Siis ensin syttyy parkit ja 15s päästä ajovalot....
Ja jos laturi ei lataa niin ajovalot eivät mene heti pimeäksi, ensin syttyy
latauksen varoitusvalo ja sitten 5sekunnin päästä ajovalot sammuvat, mutta
nehän voi laittaa päälle myös normaalisti valokytkimestä...
Piirilevy kuvat löytyvät osoitteesta:
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... aattivalo/
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ohjaus boxi
Moi,
Mitään diodia ei tarvita jos käytetään ko.piirilevyä joka ohjaa kytkimen rinnalla
erikseen parkit ja ajovalot.
Tarvitaan vain laturin D-johto joka kytketään piirilevylle ja 12V jännite joka
kytkeytyy kun virtalukko on asennossa "run". Piirilevyllä valmiiksi parkki rele
ajovaloreleelle on ohjausnastat joilla ohjataan ajovalojen lisärelettä.
Eli masiina toimii siten, että kun kytket virran päälle niin valot eivät ole päällä ellei ne ole kytketty valokytkimestä. Sitten kun kone käy eikä valokytkin ole päällä niin hetken kulttua syttyy parkit ja sen jälkeen ajovalot...automaattisesti.
Mitään diodia ei tarvita jos käytetään ko.piirilevyä joka ohjaa kytkimen rinnalla
erikseen parkit ja ajovalot.
Tarvitaan vain laturin D-johto joka kytketään piirilevylle ja 12V jännite joka
kytkeytyy kun virtalukko on asennossa "run". Piirilevyllä valmiiksi parkki rele
ajovaloreleelle on ohjausnastat joilla ohjataan ajovalojen lisärelettä.
Eli masiina toimii siten, että kun kytket virran päälle niin valot eivät ole päällä ellei ne ole kytketty valokytkimestä. Sitten kun kone käy eikä valokytkin ole päällä niin hetken kulttua syttyy parkit ja sen jälkeen ajovalot...automaattisesti.
pikkuprojekti
Lämmitetäänpä tätä vanhaa "pikkuprojektia" vähän eli tein W201:een valojen päälle/pois-kytkennän seuraavasti:
Valokatkaisijan päävirtajohto (paksu punainen, 30) poikki, rele väliin ja heräte haaroittamalla virtalukolta 15X tulevasta puna/kelta-johdosta (menee sulakkeelle F1 'puhaltimen moottori' ja löytyy virtalukon johtonipusta, jossa paksuja punertavia johtoja. Johdossa on jännite 'virtapäällä', muttei startatessa).
Siirsin valokatkaisijalla oikean puolen parkkijohdon 58R samaan liittimeen 58L vasemman puolen parkkijohdon kanssa.
Eli katkaisijaa "0":sta oikealle käännettäessä kaikki asennot toimii kuten ennenkin, mutta vain virtapäällä.
Käännettäessä vasemmalle asentoon 'vasemmat puoliparkit' syttyy nyt täysparkit riippumatta onko virta päällä vai ei (tämän syöttö on alunperinkin erillään päävirtajohdosta ja tulee virtalukolta liittimestä P vihreä/valkoisena).
'Oikeat puoliparkit' asennossa ei nyt ole mitään kytkentää.
Onkos muuten nuo puoliparkit Suomessa edes lailliset?
Tuo on tosi helppo, halpa ja nopea kytkentä, kaikki löytyy 10 cm säteeltä. Releellekin löytyi valmis kiinnityspiste, johon sai myös maadotettua herätevirran.
Huonoa tuossa on ainakin vikaantumisen kannalta se, että molempien puolten valovirta kulkee yhteisen releen kautta (alunperin sensijaan oli yhteistä kaapelia). Varmennukseksi voisi tietenkin laittaa toisen releen rinnalle.
Valokatkaisijan päävirtajohto (paksu punainen, 30) poikki, rele väliin ja heräte haaroittamalla virtalukolta 15X tulevasta puna/kelta-johdosta (menee sulakkeelle F1 'puhaltimen moottori' ja löytyy virtalukon johtonipusta, jossa paksuja punertavia johtoja. Johdossa on jännite 'virtapäällä', muttei startatessa).
Siirsin valokatkaisijalla oikean puolen parkkijohdon 58R samaan liittimeen 58L vasemman puolen parkkijohdon kanssa.
Eli katkaisijaa "0":sta oikealle käännettäessä kaikki asennot toimii kuten ennenkin, mutta vain virtapäällä.
Käännettäessä vasemmalle asentoon 'vasemmat puoliparkit' syttyy nyt täysparkit riippumatta onko virta päällä vai ei (tämän syöttö on alunperinkin erillään päävirtajohdosta ja tulee virtalukolta liittimestä P vihreä/valkoisena).
'Oikeat puoliparkit' asennossa ei nyt ole mitään kytkentää.
Onkos muuten nuo puoliparkit Suomessa edes lailliset?
Tuo on tosi helppo, halpa ja nopea kytkentä, kaikki löytyy 10 cm säteeltä. Releellekin löytyi valmis kiinnityspiste, johon sai myös maadotettua herätevirran.
Huonoa tuossa on ainakin vikaantumisen kannalta se, että molempien puolten valovirta kulkee yhteisen releen kautta (alunperin sensijaan oli yhteistä kaapelia). Varmennukseksi voisi tietenkin laittaa toisen releen rinnalle.
Re: pikkuprojekti
Jees. Yksinkertainen on kaunista.Ponton kirjoitti:Tuo on tosi helppo, halpa ja nopea kytkentä, kaikki löytyy 10 cm säteeltä. Releellekin löytyi valmis kiinnityspiste, johon sai myös maadotettua herätevirran.
Huonoa tuossa on ainakin vikaantumisen kannalta se, että molempien puolten valovirta kulkee yhteisen releen kautta (alunperin sensijaan oli yhteistä kaapelia). Varmennukseksi voisi tietenkin laittaa toisen releen rinnalle.
Omaani väkersin vähän erilaisen sovelluksen, koska itse halusin säästää myös originaalisuomitoiminnot eli parkit/ajovalot päällä ilman sytytysvirtaa sekä nolla-asennon. Nuo automaattivalot toimivat, kun valokatkaisija on vasemmassa puoliparkkiasennossa. Kytkentä on semmoinen, etteivät mittari(yms.)valot ja pitkät pala päiväasennossa.
Viritys vaati pari transistoria ja relettä, koska en halunnut pelleillä diodien kanssa (parissa projektissa olen käyttänyt mutta ne tuppaavat lämpiämään aikalailla - niissä on myös ollut heräte laturin valolta). Virran valoreleille sekä herätteelle otin puhaltimen sulakkeelta (15X-navasta) eli valot palavat sytytysvirta-asennossa mutta sammuvat starttauksen ajaksi. Valokatkaisijalta piti siirtää pari johtoa paikasta toiseen. koska en uskaltanut vetää kaikkea virtaa puoliparkkiasennon kautta, vaan sen läpi kulkee lähinnä herätevirta. Releiltä tulevat johdot kytkin sulaketauluun parkeille ja ajovaloille meneviin napoihin. Kieltämättä helppoa on Mersuun tehdä sähköhommeleita, kun lähes kaikki johdot on kiinni joko ruuveilla tai juottamalla. Tuohon kun vielä virittelisi jonkinlaisen jännitteenpudottajan/etuvastuksen, niin avot...
t.
Risto
E500 – 211.070
Jep, tuon oman viritelmäni tein tuontiautoon, jossa ei ollut mitään suomivirityksiä.
Pistä siihen kaksi IRFZ34N FET:tiä rinnakkain, molemmille ajovaloille omansa.
Esim. 100/80W valoilla saat säätövaraa ylöskin päin (verrattuna 65/55W).
Mitähän viranomainen/vakuuttaja tuohon sanoo???
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/pwm1/:ssa on HYVÄ ohje kuinka teet sen portaattomasti.Tuohon kun vielä virittelisi jonkinlaisen jännitteenpudottajan/etuvastuksen, niin avot...
Pistä siihen kaksi IRFZ34N FET:tiä rinnakkain, molemmille ajovaloille omansa.
Esim. 100/80W valoilla saat säätövaraa ylöskin päin (verrattuna 65/55W).
Mitähän viranomainen/vakuuttaja tuohon sanoo???
Soveltuuko tuo kytkentä autokäyttöön (maa rungossa)? Tuo peruskytkishän olettaa, että käyttölaitteen molemmat navat saadaan tuotua säätimelle. Pitääkö käyttää seuraavan sivun High Side -kytkentää vai vetää lampuille tuplajohdot (+ laittaa lisää releitä yms. härpäkkeitä)? Liekö kukaan kokeillut ko. kytkentää käytännössä (autossa)?Ponton kirjoitti:http://www.solorb.com/elect/solarcirc/pwm1/:ssa on HYVÄ ohje kuinka teet sen portaattomasti.
Pistä siihen kaksi IRFZ34N FET:tiä rinnakkain, molemmille ajovaloille omansa.
t.
Risto
E500 – 211.070
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ne555 piiri on helpompi käyttää, ei tartte opareita....
Pulssinleveys on säädettävänä myös...
Alla oleva piirikortti ohjaa + jännitettä niin kuin pitäisikin
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport/kehitys/lamps/
Hieman epäselvä on kytkis mutta jos jotain kiinnostaa niin hjelppiä löytyy.
Ja jos tarvis ko. rakennus ohjeille niin voin kirjoitella, kytkentä on hyvin yksinkertainen > syötä kortille jännite 12V ja maa > ulos tulee PWM 12V ja
sama maa kuin sisällekkin...
Tämä kytkis on käytössä ja toimii
Pulssinleveys on säädettävänä myös...
Alla oleva piirikortti ohjaa + jännitettä niin kuin pitäisikin
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport/kehitys/lamps/
Hieman epäselvä on kytkis mutta jos jotain kiinnostaa niin hjelppiä löytyy.
Ja jos tarvis ko. rakennus ohjeille niin voin kirjoitella, kytkentä on hyvin yksinkertainen > syötä kortille jännite 12V ja maa > ulos tulee PWM 12V ja
sama maa kuin sisällekkin...
Tämä kytkis on käytössä ja toimii