Lyhyt koeajo S 600 Lang

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Lyhyt koeajo S 600 Lang

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

No niin. Nyt sitten on koeajettu Mercedes isolla M:llä. Tai isolla S:llä. Vuosimalli 2005.

230.000 euroa öbaut on hintaa kyseisellä mallilla. Onhan se tietty paljon rahaa, mutta miksipä sitä ei voisi käyttää autoon jos sitä nappulaa on.

Ja ne ajo-ominaisuudet. Olihan niitä. Kulosaaren katujen töyssyt eivät paljon kuskia haitanneet. Myös aistikas nahan tuoksu siivitti ajosuorituksia kaiken aikaa. Kilometrejä kyseisen auton matkamittarissa oli jo aika paljon - 17.000. :-D

Noista töyssyistä kun puhuin, ne eivät siis tuntuneet missään. En paljon valehtele, jos sanon, että vaikka olisi mäkkärin kokismuki ilman kantta kojelaudalla, ei läiky vaikka hidastetöyssyn yli ajaisi 80 km/h. Uskomattoman nopeasti reagoiva jousitus.

Muutenkin tuntui kuin olisi istunut ratilla varustetussa lentokoneen ykkösluokassa. Penkin säädöt sai mallattua paikoilleen niin, että kuski oli kuin osa autoa.

Ratti oli nahan ja puun yhdistelmä. Vaikka 600 on iso auto, se kiihtyy kuin urheiluauto. Tai ainakin se tunne oli mielessä. Vakiona koelaudassa on autotallin avausnappula. Tehtaalla oletetaan, että kuussatasen ostajalla on autotalli...

Varusteluettelo on uskomaton. Autossa on käytännössä kaikki mitä voi vain toivoa. Penkit oli lämmitettävissä, mutta tietysti kesähelteellä myös jäähdytettävissä. Mukavaa.

Vaikka auto on iso, se on liikkumiseltaan ketterä, enkä tarkoita pelkästään moottoritehoa. Auto on selkeästi MB. Se kääntyy yllättävän pienessä tilassa ja ohjaus osaa jotenkin arvata, mitä kuski haluaa ajosuoritteeltaan.

S 600 Lang on niitä autoja, jonka ajaminen on tehty äärettömän helpoksi. Tietyt perusasiat ovat niin Mersua, että on uskottava, että kyllä se mersumainen ajatusmaailma ja auton käytös kulkevat kaikissa MB:n malleissa läpi linjan. Hyvä ajettavuus löytyy tietty C-luokastakin, mutta S-luokassa se on vain vieläkin sofistikoidumpaa.

Yllätyksiä S 600 ei tarjoa, joka autossa on plussaa. Nyt tarkoitan lähinnä negatiivisia yllätyksiä. Tasainen, äärimmäisen laadukas fiilis on kaikessa mukana. Ensimmäisen tunnin ajan autoa täytyi vain hämmästellä. Kuinka ihmeessä kaikki on osattu ottaakin huomioon? Saksalainen on hemmetin hyvä autontekijä.

Ja kulutus? Sillä ei ole väliä, koska tämän auton omistaja on valinnut väärän automallin, jos yrittää ajella pintakaasulla polttoaineenkulutuksen pienentämisen toivossa. Sikäli aika helppo temppu, että ajotietokone näytti samaa kulutusta kaupunkiajossa ja normaalisti maantienopeuksilla ajettaessa. Moottoritienopeuksia (140 km/h...) en kokeillut.

Ja se sivistynyt moottorin käyntiääni... Kaunista.

Auton omistaja kertoi, että viime määräaikaishuollossa ei tehty mitään erikoista. Perushuolto oli maksanut kolmisen tuhatta euroa!!!

Auton omistaja kertoi, että hänet kutsutaan katsomaan uusia Mersu-malleja Stuttgartiin pari kertaa vuodessa. Hän on käynyt pariinkin otteeseen koeajamassa Maybachia Saksanmaalla. Se ei sytyttänyt tätä auton omistajaa. Ei kuulemma ollut kunnon Mersu. Oli kuulemma liian pröystäilevä. Lisäksi S 600:n omistajaherra haluaa ajaa autoa itse. Maybachia ei koskaan ajeta itse. Siellä omistajan paikka on oikealla puolella takapenkillä.

Vähän on vielä pää pyörällä, mutta eiköhän se siitä selvinne.

Hieno auto. Onko sitten 230.000 euron hintalappu oikea tällaiselle, sehän on kiinni vain siitä, katsooko hankinnan olevan tarpeen...

Huhhahhei ja rommia pullo.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Lyhyt koeajo S 600 Lang

Viesti Kirjoittaja jva »

gulfstream kirjoitti: Onko sitten 230.000 euron hintalappu oikea tällaiselle, sehän on kiinni vain siitä, katsooko hankinnan olevan tarpeen...

Huhhahhei ja rommia pullo.
Tuo hintahomma on sikäli ajankohtainen asia että itsekseni pohdin tuossa eräänä hetkenä oman auton kohdalla samaa asiaa. Uutena tuo Porsche on maksanut minun näkökulmastani katsoen hiukean summan euroja..ja kun asiaa koitin puntaroida niin enpä tiedä raaskisinko maksaa siitä sitä summaa vaikka olisin miljonääri..sen verran paljon nuo hyvän matkaa yli 100t euron summat autosta, hyvästäkin, ovat..!!??
Muutaman vuoden käytön jälkeen hankinta muuttuu huomattavasti järkevämmäksi..meinaan vaan että tuokaan "Porsas" ei ehkä ole sen rahan arvoinen mitä se uutena maksaa.. vähän käytettynä kyllä sitten hyvinkin.
Sama se kai S600:sen kohdalla on: jumalallisen hieno auto..mutta 230t euroa..enpä tiedä?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

230 000 €

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Sitten vielä että onko Suomessa käyttöä tuollaiselle?
Ei varmaan ole omistajan ainoa auto. Sitten jos sillä
ajelee vaikka Helsingin kapeita aukirevittyjä mukulakivi katuja
niin kyllä se alusta pitääkin olla huippu hyvä ettei selkä hajoa.
Sitä vaan että toivottavasti sellaisen auton omistaja ajais paljon
ja nauttis niistä teknisistä hienouksista.
Vaikka olishan sitä kiva vaan katsellakkin omassa tallissa .
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Onhan tuo 600:nen ihan äijä auto :D , aika kova hinta vaan, minä jos erehdyksissäni menisin allekirjoittamaan osa-maksusopimuksen (ainoa vaihtoehto näillä palkoilla) tuommoiseen autoon niin ensiksi putoaisin tuolilta siitä tunteesta kuinka hienon auton olen ostanut 8) , ja sitten löisin päätä seinään kun ajattelisin rahamäärää :lol:
Noo, sitten joskus tulevaisuudessa kun tuon hinta on pudonnut 90 % voisi harkita.... varmasti Suomessakin löytyy ostovoimaa, tämmöiselle :?
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
anaT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2008 01:15

Viesti Kirjoittaja anaT »

Tämä varmaankin enemmän harrasteautoksi kuin perheen ainoaksi kulkupeliksi :D
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jos tuota S600:sta tarkastelee periaatteella "käyttöauto - harrasteauto" niin luulenpa että monella S600:sen omistajalla on toinenkin auto..mutta veikkaan silti että heillä se toinen auto on se harrasteauto ja tämä Ässä on enemmänkin se päivittäisessä ajossa oleva auto.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

On jäänyt tämä ketju seuraamatta... Kyseisen S 600:n omistajalla on neljä samanlaista autoa. Yksi S 350 vm.-72:kin löytyy tallista. Ajettu alle 80tkm.

Talviautona hänellä on nyt S 500 4matic, joka on eittämättä kallis, mutta myös ihan käyttöesine omistajalleen.

Olet siis oikeassa tavallaan tuossa loppulauseessasi...
jva kirjoitti:Jos tuota S600:sta tarkastelee periaatteella "käyttöauto - harrasteauto" niin luulenpa että monella S600:sen omistajalla on toinenkin auto..mutta veikkaan silti että heillä se toinen auto on se harrasteauto ja tämä Ässä on enemmänkin se päivittäisessä ajossa oleva auto.
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

gulfstream kirjoitti:Talviautona hänellä on nyt S 500 4matic, joka on eittämättä kallis, mutta myös ihan käyttöesine omistajalleen.
Mulla on tuollainen E500 (oikeasti E550, 5.48l) ja kyllä sillä ajetaan joka päivä, kesälläkin. Mutta siitä viis.

Ennen kuin ostin tämän koeajoin uuden S320:n. Ajoltaan autot ovat kovin samanlaisia eikä S ole sen hiljaisempikaan kuin E. Suuren pettymyksen kuitenkin aiheutti se, että tie tuntuu S:ssä ratissa aivan selvästi! E:ssä ei tunnu mitään. En edes muista, milloin alla olisi ollut auto, jossa tuntee käsissään onko nastoja irronnut... karmeeta roskaa. Kun se S vielä vaikutti hieman kolholta sisältä ja ulkoasu on yhtä kamala kuin Bemarinkin suurissa jätin sen mieluusti kauppaan ja ostin pienemmän, ja paremman.

Ei kannata siis aina kuvitella, että kallis olisi täydellisen hyvä.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Heh..tällalailla Porschella hupiajelua ajavana kiinnittyi tuossa "Lakulakun" kirjoituksessa huomioni kommenttiin jossa koettiin negativisena se seikka että tie tuntuu ratissa.

Ei sillä etteikö se hyvinkin olisi negatiivinen asia Ässä-Mersussa, mutta sitten jos taasen Porschessa ei tuntuisi ratissa jokainen pienikin nypy tiessä niin sepäs vasta olisikin huono homma :shock: :)

Että niin ne on vaatimukset toistensa vastakohtia kun tarkastellaan autoja jotka toki edustavat sinänsä omalla tavallaan lähes äärilaitoja automaailmassa, toisen ollessa lähestulkoon "ultimate luxus car" ja toinen lähentelee määritelmää "ultimate sports car" :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

jva kirjoitti:Heh..tällalailla Porschella hupiajelua ajavana kiinnittyi tuossa "Lakulakun" kirjoituksessa huomioni kommenttiin jossa koettiin negativisena se seikka että tie tuntuu ratissa.

Ei sillä etteikö se hyvinkin olisi negatiivinen asia Ässä-Mersussa, mutta sitten jos taasen Porschessa ei tuntuisi ratissa jokainen pienikin nypy tiessä niin sepäs vasta olisikin huono homma :shock: :)

Että niin ne on vaatimukset toistensa vastakohtia kun tarkastellaan autoja jotka toki edustavat sinänsä omalla tavallaan lähes äärilaitoja automaailmassa, toisen ollessa lähestulkoon "ultimate luxus car" ja toinen lähentelee määritelmää "ultimate sports car" :)
Joopa. Ei munkaan E500:ssa tie tunnu ratissa. Eikä auta vaikka alustansäädössä on kaksikin eri 'Sport'-asentoa...

Ja kuinka ollakaan, Porschekuume nousee hitaasti mutta varmasti :)
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

harriba kirjoitti:Ja kuinka ollakaan, Porschekuume nousee hitaasti mutta varmasti :)
Jepjep.. on se sellainen auto että kyllä se kannattaa kokeilla ja kokea ainakin kerran elämässään jos autoista on kiinnostunut. Se on sitten eri asia jääkö siihen koukkuun vaiko ei?! Osa jää ja osa taas ei, ihan 100% varma en ole vieläkään omalta kohdaltani kumpaan ryhmään kuulun :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Lakulaku kirjoitti:
gulfstream kirjoitti:Talviautona hänellä on nyt S 500 4matic, joka on eittämättä kallis, mutta myös ihan käyttöesine omistajalleen.
Mulla on tuollainen E500 (oikeasti E550, 5.48l) ja kyllä sillä ajetaan joka päivä, kesälläkin. Mutta siitä viis.

Ennen kuin ostin tämän koeajoin uuden S320:n. Ajoltaan autot ovat kovin samanlaisia eikä S ole sen hiljaisempikaan kuin E. Suuren pettymyksen kuitenkin aiheutti se, että tie tuntuu S:ssä ratissa aivan selvästi! E:ssä ei tunnu mitään. En edes muista, milloin alla olisi ollut auto, jossa tuntee käsissään onko nastoja irronnut... karmeeta roskaa. Kun se S vielä vaikutti hieman kolholta sisältä ja ulkoasu on yhtä kamala kuin Bemarinkin suurissa jätin sen mieluusti kauppaan ja ostin pienemmän, ja paremman.

Ei kannata siis aina kuvitella, että kallis olisi täydellisen hyvä.
Jaa a itse ajoin W220 S500:lla kolmisen vuotta ja koin asiat aivan päin vastoin, mitäköhän autoa olet ajanut, E mallia ei valitettavasti voi verrata edes samana päivänä S sarjaan tai voihan se olla ettei tällä +1milj. ajokokemuksella joista 500tkm E sarjalaisella en vaan huomannut :D eroa, vaikea tietysti arvioida tuota ajamaasi mallia itsellä oli ruksit jokaisen lisävarusteen kohdalla ja alla oli Goodyear F1 Eaglet, se mitä kaipaan vieläkin on se hiljaisuus joka oli kabiinissa moottoritie nopeuksissa ainoa mikä kuului oli penkin ilmastoinnin pieni hurina ja suhahtelu kun penkki hieroi selkää.

S sarja on perhekäytössä aivan mahtava, kun vertaa langin sisätiloja vaikkapa E sarjalaiseen niin ......... no ei niitä vaan voi verrata, esimerkiksi kuljettajan penkki en ole vielä nähnyt hienompaa penkkiä missään autossa.

Mutta jokatapauksessa kumpikin E ja S on hienoja autoja ei siinä mitään, eikä tässä sen kiihkeämpää tarinaa.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Re: Lyhyt koeajo S 600 Lang

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

Tossa viimeksi autoa vaihtaessani kattelin kanssa uutta Ässää, tosin 350 tai 550 koneella. Kävin ajamassakin, mutta se sitten taas oli 320CDi. Kaikki oli lähes ok, mutta se ei mun mielestä tarjonnut kunnolliseen Eehen juuri muuta kuin kokoa. Melutasokin oli sama. Mutta järkytys oli se, että tie tuntuu rattiin läpi vähän kuin ajaisi toinen käsi maassa. Olipa helppo päätös ottaa naistenmalli tilalle.
Vastaa Viestiin