C 180 Etupyörän laakerit ?
C 180 Etupyörän laakerit ?
Kuuluuko etupyörän laakereissa olla yhtään välystä?
Kun ottaa etupyörästä kiinni ja heiluttaa, niin pääsee heilumaan ehkä noin millin (pystysuunnassa).
Olisin viemässä katsastukseen ja haluaisin tietää pitääkö olla välyksettömät.
Kun ottaa etupyörästä kiinni ja heiluttaa, niin pääsee heilumaan ehkä noin millin (pystysuunnassa).
Olisin viemässä katsastukseen ja haluaisin tietää pitääkö olla välyksettömät.
Ei tarvii poistaa muuta ku rasvakuppi.kiristys mutteri on halkaistua mallia joka puristuu kuusiokolo pultilla kierteisiin,juuri tän takia kannattaa sillon tällön tarkistaa laakerivälyksiä,ettei ole päässyt lukitus löysäämään ja siten löysää kokonaan irti.
Tietysti kulma ilmaan tunkilla..
Korjaus edelliseen:Huomasin avataristasi sulla olevan sellaiset alut alla ettet taida päästä käsiksi rasvakuppiin ennen kuin irroitat vanteen.
Tietysti kulma ilmaan tunkilla..
Korjaus edelliseen:Huomasin avataristasi sulla olevan sellaiset alut alla ettet taida päästä käsiksi rasvakuppiin ennen kuin irroitat vanteen.
älä avaa liikaa kuusiokolopulttia,ettei kiristysmutteri nouse kierteen harjalle sitä tiukatessasi,sillon saattaa ajossa omia aikojaan tulla takaisin ja kun hyppää kierteeltä takaisin päin, jää mutteri samalla löysäksi,koskapa pääsee nyt vapaasti kierteen pohjalle....
sen verran vain auki että mutteri alkaa pienellä vasteella pyöriä,työkalulla kokeiltaessa.
sen verran vain auki että mutteri alkaa pienellä vasteella pyöriä,työkalulla kokeiltaessa.
älä avaa liikaa kuusiokolopulttia,ettei kiristysmutteri nouse kierteen harjalle sitä tiukatessasi,sillon saattaa ajossa omia aikojaan tulla takaisin ja kun hyppää kierteeltä takaisin päin, jää mutteri samalla löysäksi,koskapa pääsee nyt vapaasti kierteen pohjalle ja näin ollen saattaa kiertyä helposti itsestään auki....en nyt muista,mutta on myös mahdollista että kierre on väärän kätinen(selviää kyllä kokeilemalla)ja vaikka se olis vääränkätinenkin kun mutterin kiristin jää löysälle,saattaa se eteenpäin sjettaessa tässä oletustapauksessa, jos vääräkätinen,pyöriä kiinnipäin ja vääntää kierteet sököksi ja näinkin laakeri pääsee löysäämään.
sen verran vain auki että mutteri alkaa pienellä vasteella pyöriä,työkalulla kokeiltaessa.
sen verran vain auki että mutteri alkaa pienellä vasteella pyöriä,työkalulla kokeiltaessa.
Joo.. nyt on menny vissiin puurot ja vellit hieman sekaisin ja kun en muuta voi niin kehoittaisin jättämään edellisen kommentin huomiotta.sorry jos olen eri mieltä. Pyörän laakerissa ei saa tuntua käsin minkäänlaista välystä.Se ettei välystä käsin tunnukkaan niin välystä sinne jää aina mikäli rengas pyörii.Oikea oppinen käsituntumalla kiristäminen tehdään suurin piirtein näin;Kiristetään mutteria niin kauan että kun käsin pyörität renkaan liikkeelle ja se pysähtyy suht nopeasti,tästä kun hieman löysätään ni se on siinä.siis ei missään nimessä saa käsin tuntua välystä.On tietysti varmempikin konsti millä välys voidaan säätää oikeaksi,vedetään se kiristys mutteri tiettyyn määrättyyn momenttiin,mutta tässä tapauksessa mielestäni vanha konsti on parempi ku pussillinen uusia,koskapa on se katkaistun mallinen kiristys mutteri.
Kuin sä voit laittaa tällaisen kommentin kaverille joka on avoin kaikille ehdotuksille,siis kun itsekkin tiedät ettet voi olla varma asiasta???aika vaarallisia kommentteja jos saan sanoa...Kun laakeri on valmistettu,on sen tarkoitus pysytellä oikeilla kosketuspinnoilla,jos siinä jo käsin tuntuu välystä,mitä siellä tapahtuukaan kun auton paino astutaan päälle?Rulla kartiolaakeri kulkee ulompaa rataa koolingissa kuin sen pitäisi,jos enemmän väljää,se alkaa kanttamaan.siis kun laakerivälys on oikein kiristetty,kestää se takuuvarmasti pitempään ku väljäksi jätetty.Kipaiseppas repimässä uusien autojen rattaita,tuntuuko välystä???dealer kirjoitti:Pitää tuntua vähän löysää kun renkaasta heiluttaa.
Muuten käy kesäkuumalla niin että laakeri leikkaa kiinni ja yleensä matka katkeaa - sitten hankitaan laakeria, akselia, pyörännapaa...
Anna vaan katsastusmiehen huomauttaa jos niikseen on.
Kun on tullut noita autonasentajan hommia tehtyä parikymmentä vuotta ja siitä viimeiset vuodet on oltu Mersujen kimpussa niin on jonkunlainen käsitys asiasta tullut.
Tahtoo sanoa että olen itse ihan varma että tiedän justiinsa miten kartiorullalaakerissa saa olla välystä.
On tuotu korjaamolle w124 w201 w202 mersua trailerin kyydissä senjälkeen kun omistaja tai joku "asiantuntija" on neuvonut että välykset vaan pois etupyöränlaakerista.
Jos tarkistat välyksen vaikka kerran kuussa, ja vielä talvella, ja kiristät aina välykset pois niin on satavarmaa että kesän tullen on vaara tarjolla.
Ei ole oikein mukavaa kun se laakeri leikkaa vauhdissa.
Jos ei ole varma asiastaan ja aikoo tehdä jotain turvallisuuteen vaikuttavaa, on parempi jättää se tekemättä ja ajaa korjaamolle.
Ei millään pahalla.
("gitta" muuten antoi hyvän neuvon)
Tahtoo sanoa että olen itse ihan varma että tiedän justiinsa miten kartiorullalaakerissa saa olla välystä.
On tuotu korjaamolle w124 w201 w202 mersua trailerin kyydissä senjälkeen kun omistaja tai joku "asiantuntija" on neuvonut että välykset vaan pois etupyöränlaakerista.
Jos tarkistat välyksen vaikka kerran kuussa, ja vielä talvella, ja kiristät aina välykset pois niin on satavarmaa että kesän tullen on vaara tarjolla.
Ei ole oikein mukavaa kun se laakeri leikkaa vauhdissa.
Jos ei ole varma asiastaan ja aikoo tehdä jotain turvallisuuteen vaikuttavaa, on parempi jättää se tekemättä ja ajaa korjaamolle.
Ei millään pahalla.
("gitta" muuten antoi hyvän neuvon)
Jeps,Samaa mieltä gittan kommentista,muuten mut ei aina kun pyöränlaakerissa havaitaan välystä ole ihan järkevää ajella nyt sitten vaikka näiden sun laakerinmyyntipuheiden jälkeen laakeria vaihdattamaan...Jaa että mittelöimään sitten meriitillä jakokemus vuosilla auto-alalla,noo se kyllä sopii mulle,mä kun olin 17v kun pääsin ammattikoulusta autopuolelta,nut 41v ja auto-alalla aktiivisti tämän väli-ajan touhunneena,et aikalailla vuosia samat ku sulla,(hieman yli)tuosta tekstistäsi saa selkeästi sellaisen käsityksen että luulet mersun laakerityypissä olevan jotain poikkeavaa jonkin muun automerkin pyörän laakeriin(siis kartiolaakeriin)viimeiset vuodet mersujen kimpussa)Mitä sitten...kysyn vaan mitä ihmettä sitten???vaikka olisit ollu koko elämäsi veholla töissä ni pyöränlaakerin kiristystunnilla on joku vedelly hirttä,kortta ja lonkkaa samaan kekoon.Et ny viittiis aika mies tingata mun kans näin helposta asiasta,ei sininenkään muutu punaiseksi väittelemällä.dealer kirjoitti:Kun on tullut noita autonasentajan hommia tehtyä parikymmentä vuotta ja siitä viimeiset vuodet on oltu Mersujen kimpussa niin on jonkunlainen käsitys asiasta tullut.
Tahtoo sanoa että olen itse ihan varma että tiedän justiinsa miten kartiorullalaakerissa saa olla välystä.
On tuotu korjaamolle w124 w201 w202 mersua trailerin kyydissä senjälkeen kun omistaja tai joku "asiantuntija" on neuvonut että välykset vaan pois etupyöränlaakerista.
Jos tarkistat välyksen vaikka kerran kuussa, ja vielä talvella, ja kiristät aina välykset pois niin on satavarmaa että kesän tullen on vaara tarjolla.
Ei ole oikein mukavaa kun se laakeri leikkaa vauhdissa.
Jos ei ole varma asiastaan ja aikoo tehdä jotain turvallisuuteen vaikuttavaa, on parempi jättää se tekemättä ja ajaa korjaamolle.
Ei millään pahalla.
("gitta" muuten antoi hyvän neuvon)
Noo jos itse tiedät tasan tarkkaan minkä verran kartiolaakerissa saa olla välystä,ni miksi sitten tinkaat vasten parempaa tietoasi,eli jaat vääriä tietoja täällä???Mikäli etupyörässä tuntuu käsin laakerivälystä,on sitä sillon liikaa ja se on piste.Ei se että korjaa piloille vaikkapa nyt sitten niinkuin tässä tapauksessa mersuja tee sinusta vielä vuoden tähti-asentajaa.On niitä kaikenlaisia asentajia nähty mersullakin töissä...joistakin vain ei ole tähän hommaan ja jotkut on sit aiwan ihmeen käteviä,minäkin tunnen muutaman suomessa...väärinkäsitysten välttämiseksi voin raottaa salaisuuden verhoa sen verran että itseäni en todellakaan lue tähän eliitti ryhmään,mutta näin alkeellisen asian ku pyöränlaakerin kiristyksen olen kyllä ymmärtänyt ja sisäistänyt sen mitä mun täytyy uskaltaakseni heittää jollekkin neuvoa vaikkapa nyt esim täällä
Mikäli sulle on sattunut "mersuja" joista isännät on tiukannu laakereita,niin ne ei sillon ole sitä osanneet tehdä,ovat joko vetäneet tiukat överix tai on lukitus pultti jääny löysälle.
Edelleen:::: pyörän laakerissa ei saa tuntua käsin kokeiltaessa välystä!
Nii ja tämä kaikki myöskin aivan ilman sarvia ja hampaita
Viimeksi muokannut G280E, To 22.01.2004 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huokaus....Tulihan se sieltä,aivan täsmälleen näin ,aivan kuten olen aiemminkin jo todennut ....epk kirjoitti:hmm, mielenkiintoista keskustelua,
johan se korjauskäsikirjassa sanotaan et ei saa liian kireelle kiristää laakeria.
kutakuinkin näin: laakerin kiristys kireelle, ja hippasen siitä takaisin, ja sit vasta "lukitus"
Jos laakerin aksiaalivälys on ohjearvon mukaan 0.01-0.02mm, on se kyllä minunkin mielestä välyksetön.
Ei sitä ainakaan pitäis käsin heiluttamalla tuntea.
Ja miksi ingenjööri olis jättänyt napaan säätömahdollisuuden jos sitä ei saisi ja pitäisi säätää?
Kuten edellä jo tuli ilmi, liikakiristys rikkoo laakerit, mutta ei siellä välystäkään saa olla.
Käsikirjan ohjeista vielä.
Säätö on likimain oikea, kun mutterin takana olevaa aluslevyä voidaan pyörittää kohtalaisella voimalla.
Ei sitä ainakaan pitäis käsin heiluttamalla tuntea.
Ja miksi ingenjööri olis jättänyt napaan säätömahdollisuuden jos sitä ei saisi ja pitäisi säätää?
Kuten edellä jo tuli ilmi, liikakiristys rikkoo laakerit, mutta ei siellä välystäkään saa olla.
Käsikirjan ohjeista vielä.
Säätö on likimain oikea, kun mutterin takana olevaa aluslevyä voidaan pyörittää kohtalaisella voimalla.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
No niin,anteeksi jos noin aiheutin mielipahaa,G280E,nyt kyllä tuntuu "laakerit" olevan kireällä.Siinä tuli tosiaan tekstiä ilman sarvia ja hampaita...
En minä ole Veholla töissä ?
Silti tuossa korjaamolla oli tänään mersuja ainakin c220cdi, c220d, c200cdi, 200d, 250d, e280v6 4matic, e320, e290td. Huoltoja ja erilaisia vikoja.
Laakerinmyyntipuheita???
Tottakai laakerin voi kiristää jos se on liian löysällä. Siihen on vaan hyvä jättää ihan pieni, käsin tuntuva välys ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
En muista enää pyöränlaakerin kiristystunneista mitään, voi olla että on tullut nukuttua.
Käytäntö on sitten opettanut.
Tätä kautta on varmasti vaikea selittää miltä se käteen tuntuu kun laakeri on sopivalla kireydellä, joku voi näköjään ajatella että minä tarkoitan laakerin olevan OK kun siitä kuuluu klonk-klonk kun rattaasta heiluttaa.
Se vaatii sitä kokemusta, että ei tarvitse lueskella ohjekirjoja tällaisten asioiden takia.
Samanlaisia ne on mm. Audi - VW takalaakeritkin, se ei vaan ole niin vaarallista jos takalaakeri hajoaa, ja minä ressukka ajattelin että kun tämä on mersuforum niin keskustellaan mersuista. Höh.
En minä ole Veholla töissä ?
Silti tuossa korjaamolla oli tänään mersuja ainakin c220cdi, c220d, c200cdi, 200d, 250d, e280v6 4matic, e320, e290td. Huoltoja ja erilaisia vikoja.
Laakerinmyyntipuheita???
Tottakai laakerin voi kiristää jos se on liian löysällä. Siihen on vaan hyvä jättää ihan pieni, käsin tuntuva välys ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
En muista enää pyöränlaakerin kiristystunneista mitään, voi olla että on tullut nukuttua.
Käytäntö on sitten opettanut.
Tätä kautta on varmasti vaikea selittää miltä se käteen tuntuu kun laakeri on sopivalla kireydellä, joku voi näköjään ajatella että minä tarkoitan laakerin olevan OK kun siitä kuuluu klonk-klonk kun rattaasta heiluttaa.
Se vaatii sitä kokemusta, että ei tarvitse lueskella ohjekirjoja tällaisten asioiden takia.
Samanlaisia ne on mm. Audi - VW takalaakeritkin, se ei vaan ole niin vaarallista jos takalaakeri hajoaa, ja minä ressukka ajattelin että kun tämä on mersuforum niin keskustellaan mersuista. Höh.
Nonni...jätetäänkö noi herneen nenäänveto kisat vaik opel palstoille Mä ymmärrän jos puhutaan tuntumasta,enkä epäile etteikö sitä vuosien varrella ole sinne sun olkapäihin jääny.täs ny olikin kyse neuvoista joita kyseli mun käsittääkseni kaveri joka tekee työkseen jotain muuta ku autohommia,täytyy yrittää sovittaa vastauksia siihenkin haarukkaan,ja aiwan tosissani minä olen ku sanon ilman sarvia ja hampaita...se vain tällai ku ei näe naamoja kommunikoidessa välittyy toi texti joskus turhan kylmänä vastapuolelle(täytis olla kirjailija et osais sävytellä sanoin asoita oikeisiin tuntemuksiin...Mä tosta laakeri jutusta enää sen enempää..Kyllähän täs vielä käy niinkin et kun aikaa täällä vietetään ni joudut neuvoon mua ku problema yllättää...sori jos käytin voimakommentteja,ei niillä ollu tarkoitusta sen enempää ku merkitystäkään...Sen olen huomannu et tällaisilla sivuilla kun liikkuu ja kun on paljon asioista perillä-olevia kavereita,ni täytyy niin varoen kommentoida tai ainakin olla hiton varma asiasta(mä en ole koskaan)ennen ku alkaa hippasille toisen kans.nii se ei ole sama asia et jos osaa laittaa ajokkeja ni ulos-anti tällaisilla foorumeilla saattaakin olla jo jotain muuta...
Eiköshän jatketa entiseen malliin.........Unohdettu?
Eiköshän jatketa entiseen malliin.........Unohdettu?
Heh, tosiaan näiden kommenttien lukeminen käy jo viihteestä Ei sen puoleen ihan asiasta on käyty. Kuten jo aiemmin tässä on todettu muistelen itsekin jossain sanotun ensiksi vedettävä tota kiristystä niin kireelle, ettei napa enää pyöri, avataan 1/3 kierrosta ja sitten lukitus.epk kirjoitti:hmm, mielenkiintoista keskustelua,
johan se korjauskäsikirjassa sanotaan et ei saa liian kireelle kiristää laakeria.
kutakuinkin näin: laakerin kiristys kireelle, ja hippasen siitä takaisin, ja sit vasta "lukitus"
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
kirsistin
Kiristin laakeria viikonloppuna ja eilen tiistaina alkoi kirskumaan.
Kiristin sormivoimilla ja pyörä jäi pyörimään helposti ja välys hävisi. Eilen kuitenkin aikamoinen kirskunta alkoi, ensin hiljaa ja loppupäivästä hävetti ajaa.
Löysensin illalla laakeria vähän välys palasi, mutta kirskuntakin loppui. Kirskunta kuului nimenomaan siitä takimmaisesta laakerista. Ihankun olis kivi välissä.
Tänään haen KL:Stä uuden laakerisarjan (27€).
Onko paha vaihtaa, tai tarviiko mitään erikoiskalua. Etupyörän laakerit on yleensä mersussa helppoja, mutta miten on W124:ssa? Ei ole kokemusta siitä.....
Kiristin sormivoimilla ja pyörä jäi pyörimään helposti ja välys hävisi. Eilen kuitenkin aikamoinen kirskunta alkoi, ensin hiljaa ja loppupäivästä hävetti ajaa.
Löysensin illalla laakeria vähän välys palasi, mutta kirskuntakin loppui. Kirskunta kuului nimenomaan siitä takimmaisesta laakerista. Ihankun olis kivi välissä.
Tänään haen KL:Stä uuden laakerisarjan (27€).
Onko paha vaihtaa, tai tarviiko mitään erikoiskalua. Etupyörän laakerit on yleensä mersussa helppoja, mutta miten on W124:ssa? Ei ole kokemusta siitä.....
Jani kirjoitti:Jos laakerin aksiaalivälys on ohjearvon mukaan 0.01-0.02mm, on se kyllä minunkin mielestä välyksetön.
Ei sitä ainakaan pitäis käsin heiluttamalla tuntea.
Ja miksi ingenjööri olis jättänyt napaan säätömahdollisuuden jos sitä ei saisi ja pitäisi säätää?
Kuten edellä jo tuli ilmi, liikakiristys rikkoo laakerit, mutta ei siellä välystäkään saa olla.
Käsikirjan ohjeista vielä.
Säätö on likimain oikea, kun mutterin takana olevaa aluslevyä voidaan pyörittää kohtalaisella voimalla.
vanha kikka on juuri tämä, "mutterin takana oleva aluslevy liikkee nahkeasti meisselillä" esimerkiksi.
tosin mersuissa ei ole tätä aluslevyä.
mitä tähän tiukkuuteen tulee,m jos siinä tuntuu pieni välys, ei siitä haittaa ole.
jotkut säätävät pienen välyksen siihen, jotkut säätävät sen niin että välys "häviää" juuri ja juuri . kumpikin näistä säätö tyyleistä on yhtä epätarkka.
itse säädin mersun laakerit "välyksettömiksi" , kunnes korjaamopäällikkö KÄSKI säätää niihin välyksen.
olen tullut siihen johtopäätökseen, että parempi on pieni välys olla siellä. ei siitä ainakaan haittaa ole. (tietenkään pyörän ei sovi "lonkkasta" kädellä koettaessa)
ps : veholla minäkin kuljailen päivät pitkät, vaikken mitään osaakkaan.
itse ajelen polkupyörällä :D
Sama oli tarina minullakin niiltä osin että säädin laakerit välyksettömiksi kunnes korjaamopäällikkö teki selväksi että niihin pitää jättää pieni välys.
Pitäisi joskus olla aikaa säätää se aksiaalivälys ohjearvoon ja kokeilla sitten miltä se renkaasta heiluttaessa tuntuu, liekö kukaan kokeillut .
Pitäisi joskus olla aikaa säätää se aksiaalivälys ohjearvoon ja kokeilla sitten miltä se renkaasta heiluttaessa tuntuu, liekö kukaan kokeillut .
wiimax.fi
Kylläpäs se kartiorullalaakeri puhuttaa....
Itse ollessani merkkiliikkeen leivissä, laakerit säädettiin välyksettömiksi,
joka käytännössä tarkoittaa, kun kokeilet renkaasta niin se ei loksu yhtään!
Eli yleensä riittää kun mutteri kiristetään ihan paljain käsin, silloin sinne jää vielä se PALJON puhuttu nimellinen välys (mutta rengas ei heilu!!), jolloin laakerin pieni lämpö laajeneminen kiristää sen viimeisen välyksen, mutta ei leikkaa kiinni.
Ja näin laakeri ottaa tasaisesti kiinni kooleihinsa eikä ole parin rullan varassa, kuten ne loksuvat laakerivälykset!
Tietysti on tärkeintä, että säädettävä laakeri on ehyt.
Näillä konsteilla ei ole tarvinnut laakereita ym. napoja ja "olgia" vaihtaa kiristämisen jälkeen (se niistä myyntipuheista )
Itse ollessani merkkiliikkeen leivissä, laakerit säädettiin välyksettömiksi,
joka käytännössä tarkoittaa, kun kokeilet renkaasta niin se ei loksu yhtään!
Eli yleensä riittää kun mutteri kiristetään ihan paljain käsin, silloin sinne jää vielä se PALJON puhuttu nimellinen välys (mutta rengas ei heilu!!), jolloin laakerin pieni lämpö laajeneminen kiristää sen viimeisen välyksen, mutta ei leikkaa kiinni.
Ja näin laakeri ottaa tasaisesti kiinni kooleihinsa eikä ole parin rullan varassa, kuten ne loksuvat laakerivälykset!
Tietysti on tärkeintä, että säädettävä laakeri on ehyt.
Näillä konsteilla ei ole tarvinnut laakereita ym. napoja ja "olgia" vaihtaa kiristämisen jälkeen (se niistä myyntipuheista )
Joku mersupurkaamo??
Nonni jatkuu näemmä edelleen tämä kiista pyörän laakereista,mutta hyvä näin...agip kirjoitti:Kylläpäs se kartiorullalaakeri puhuttaa....
Itse ollessani merkkiliikkeen leivissä, laakerit säädettiin välyksettömiksi,
joka käytännössä tarkoittaa, kun kokeilet renkaasta niin se ei loksu yhtään!
Eli yleensä riittää kun mutteri kiristetään ihan paljain käsin, silloin sinne jää vielä se PALJON puhuttu nimellinen välys (mutta rengas ei heilu!!), jolloin laakerin pieni lämpö laajeneminen kiristää sen viimeisen välyksen, mutta ei leikkaa kiinni.
Ja näin laakeri ottaa tasaisesti kiinni kooleihinsa eikä ole parin rullan varassa, kuten ne loksuvat laakerivälykset!
Tietysti on tärkeintä, että säädettävä laakeri on ehyt.
Näillä konsteilla ei ole tarvinnut laakereita ym. napoja ja "olgia" vaihtaa kiristämisen jälkeen (se niistä myyntipuheista )
Kyllä täällä vielä näkyy sellaisiakin jotka osaavat laakerivälyksen oikeinkin säätää...ei oikeastikaan riitä et laakerivälys säädetään sormin.
tämä esitys agipilta on kuin olisin itse kirjoittanut,eli juuri näin toimisin minäkin.Tätyisikin vain ymmärtää näiden 0,00jotakin laakerivälyksien päälle jotain ymmärtääkseen välyksen ja välyksettömyyden eron ja sen ettei sitä enää käsin ole havaittavissa.Paras tapa saada paras lopputulos näin epätarkalla menetelmällä kiristykseen,on et käyttää esim jarrupalat pois ja muut vapaasti pyörimistä haittaavat tekijät,niin että napa pyörii ilman muuta vastusta ku laakerin vierintävastus,rengas paikoilleen(vaikka sit vararengas,mikäli alut estää säätötoimet)ja sit vetää mutterin niin kireälle et selkeesti pysähtyy liikakiristyksen vuoksi,tästä aletaan löysäämään mutteria niin kauan että renkaasta pyöritettäessä jatkaa se vapaasti ja helposti pyörimistä.Voit myös käyttää mutteria sen verran auki että tunnet välyksen ja taas kiinni että välys häviää,siihen keskelle kun tällää ni asia vanhenee siihen paikkaan.ei kartiorullalaakeria ole suunniteltu käsin havaittavan välyksen välykselliseksi,eikä niitä ohje-arvoja ole niille ihan huvin vuoksi präntätty .Se on suunniteltu kestämään tietyn matkan ,mutta näin vain ohje-arvoonsa säädettynä.
Viimeksi muokannut G280E, To 29.01.2004 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.