Onko tietoa W210 farmarista ---> Paketti auto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vieras

Onko tietoa W210 farmarista ---> Paketti auto

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli voiko vuoden 2000 W210 mallin farmarin muutoskatsastaa pakettiautoksi :?: :?: :shock:
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Hyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Muakin kiinnostais tietää. Vielä jatkokysymys tuontiautolle, voiko saksan tuliaisen kilvittää pakuksi tullin jälkeen. 8)
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Öhöm, mitenkäs tämän nyt laittaa lyhyesti ja ennen kaikkea oikein:

- Mikäli katsastettavan ajoneuvon tilavuus on vähintään 3 m3 siis 3 kuutiota ja tavaratilan korkein kohta lattiatasosta mitattuna väh. 130 cm korkeudella , niin se voidaan muutoskatsastaa pakettiautoksi.
(En muista edellyttääkö säädös tasaista lattiaa tietyn prossamäärän)

TAI

- Maahantuoja on tyyppihyväksynyt (onko sellaista termiä) auton pakettiautoksi soveltuvaksi ja antanut ko. autosta moisen lausunnon eli tyyppihyväksynnän. (Mitä eivät Jyväskylän Seppäläkankaan katsastuskonttorin ihanan virkailijaplikan mukaan suosiolla anna.)

Eli siitä vaan sorvaamaan tötteröä W210 katolle ja nahkapäällysteistä takapenkkiä irti! Suoraan sanoen kaamea ajatuskin. Yritän omaa satakaksnelostani katsella ilman kattokorotusta, välillä käy mielessä että kyllähän se ihan komea auto ilman töröä..
:(
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersun farmareita ei ole tyypitetty pakuksi, mitään mallia.
Katsastusasema kertoo vaikka rek.numerolla onko auto tyyppihyväksytty pakuksi, mutta mitään listaa ei ole olemassa / anneta.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Eikö edes saksanposti ole rekisteröinyt pakuiksi?
Olihan aikoinaan "golffi ja pösö" sellaisia mistä sai pikku-pakun?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Eihän tämä nyt näin mene...voiko vai eikö kysymys ensin tästä korotus mallisesta p-autosta liittyy,niihin maastureihin joista ei aikoinaan joko a)olllu tarvinnu maksaa autoveroa,tai b)oli joku prosentti maksettu...Kyllä mun käsittääkseni auton josta on uutena maksettu täysi autovero,pitäis pystyä tekeen p-auto,sillä tätä autoveron kiertoa varten nämä herrat keksivät näitä kuutiotilavuuksia,hankaloittaakseen tällaisien tekoa.Kannattaa kuitenkin kysyä vaik AKE:lta näistä,mut mun mielestä em.farkku on sitä ikäluokkaa ettei olis aivan mahdoton ajatuksena saadakkin pakuksi.
Vastikäänhän ainakin k-autoiksi rekisteröityihin pakuihin(chevy van) hyväksyttiin jo pehmeät penkit taaksekin,mut mielestäni p-autoihinkin on tullut vastaavan kaltaisia huojennuksia...katselkaapas www.ake.fi sieltä kyllä selviää asiast yhtä jos toista.Ja kaikesta muustakin autoiluun liittyvästä tieliikennelaki-asioista ku vain jaksais penkoa...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, lakimuutos tuli voimaan 16.6.2003 ja helpotti senverran että farmarista voi tehdä pakun alkuperäisillä takapenkeillä, kun laittaa ohjaamon taakse väliseinän, vaikka verkosta. Esim. VW Golf,Passat,Opel Astra ym.
Kantavuudesta täytyy jäädä yli puolet tavaralle, ja henkilö painaa 67 kg.
Siitä määräytyy paikkaluku.
Vm-95 uudemmissa kulj. painoa ei ole laskettu kantavuuteen.

Mutta, mutta,auton pitää olla MAAHANTUOJAN TYYPPIHYVÄKSYTTÄMÄ pakuksi,
ja jostain syystä mersut eivät ole, mikään farmari,eli niistä ei voi tehdä.
Kysytty on W124,W202,W210.
(w123 voi muuten olla mahdollinen-niin vanhaa ei kyselty?)
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

No mut onhan noita kakkosnelosia,farmareita paketti-autois rekisteröity kuitenenkin joskus...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

G280E kirjoitti:No mut onhan noita kakkosnelosia,farmareita paketti-autois rekisteröity kuitenenkin joskus...
:roll: Joo 4-matic ja paino yli 1800kg.Semmoisen sai ilman "suksi-boxii!"
Joskus nähnyt sellaisen teon,jos ei muuten niin oviin lisää painoo! :evil:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

k.j kirjoitti:
G280E kirjoitti:No mut onhan noita kakkosnelosia,farmareita paketti-autois rekisteröity kuitenenkin joskus...
:roll: Joo 4-matic ja paino yli 1800kg.Semmoisen sai ilman "suksi-boxii!"
Joskus nähnyt sellaisen teon,jos ei muuten niin oviin lisää painoo! :evil:
ja yli 1800kg pakun perään pitää liimata se kiva keltamusta "80" :lol:
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Älkäähän ny hyvät lajitoverit...ei kai ny 124t mersu paina lähellekkään 1800 kiloa????Eikähän toi4matic vaihteisto niin paljoa lisää tee?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Lainattu:
Lähettänyt Lili 16.01.2004 12:39
Mistä johtuu että muutoskatsastettaessa henkilöautosta pakettiautoksi on eri autoilla eri vaatimukset? Itselläni on Land cruiser Bj 75 vm.85 ja haluaisin muutoskatsastaa sen pakettiautoksi, onnistuuko?
- Osa autoista on tyypitetty pakettiautoiksi, osa ei. Sinun autoasi ei ole tyypitetty pa:ksi, joten sen täytyy täyttää pa:n vaatimukset: 3m3 tavaratila, väh. 1,3m sisäkorkeus ja 600 kg kantavuus.

Täältä!http://www.katsastajat.com/
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä muuta kuin "suksiboksifarmareita" w124 mersuja pakuna ?

Minulla on MB bussi, 10 paikkainen, ajoneuvolaji henkilöauto ja
dieselvero 105 € vuosi. Kokonaispaino 3200 kg . Toissa vuonna veroa meni vielä yli 800 € ...
Viimeksi muokannut dealer, Ma 08.03.2004 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

G280E kirjoitti:Älkäähän ny hyvät lajitoverit...ei kai ny 124t mersu paina lähellekkään 1800 kiloa????Eikähän toi4matic vaihteisto niin paljoa lisää tee?
:roll: Täytyy oottella,että"aku.p" kertoo paljon 4-matic farkku painaa?
Mutta kyllä jkl:ssä aikoinaan niitä katsastettiin pakuiksi ilman korotusta tosinkin sillä "keltaisella" numero lapulla varustettuina.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Nii..Näihin ei ole olemassa tyhjentävää vastausta ja syy siihen löytyy siitä,et kun joku aikoinaan keksi rekisteröidä h-autonsa p-autoksi,alkoi valtion pitkä ja kivinen tie keksiä kaikkiin porsaan reikiin oma possunsa,kun yksi possu oli työnnetty tukkeeksi yhteen porsaan reikään keksi toinen omasta automerkistä uuden porsaan reijän lakipykälistä mikä oli taas tukittava jne jne...eli samastakin automerkistä oli sitten ensirekisteröitäessä esim muutettava vaikkapa ajoneuvoluokka N1 joksikin muuksi ettei enää tätä yksilöä saataisi p-autoksi....karmea kateus on kaiken takana(kun en minä herra valtuutettu voi käyttää tätä hyväksi,ni ei kyllä kukaan muukaan.tv:stä tuli taannoin ohjelma jossa haastateltiin erästä hemmoa joka istui työkseen kesimässä säädöksiä ajoneuvo-ja tieliikennelakeihin......kaveria näytettiin kun hää tuli polkupyörällä töihin,haastattelija kehui pp:n kätevyyttä kaupunki olosuhteissa ja tää hemmo kertoikin asiasta motivoituneena,ettei ollu koskaan edes omistanu ajokorttia.....tällaisen heebon käsissä meitä sit viedään ja lyödään...
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

k.j kirjoitti:
G280E kirjoitti:Älkäähän ny hyvät lajitoverit...ei kai ny 124t mersu paina lähellekkään 1800 kiloa????Eikähän toi4matic vaihteisto niin paljoa lisää tee?
:roll: Täytyy oottella,että"aku.p" kertoo paljon 4-matic farkku painaa?
Mutta kyllä jkl:ssä aikoinaan niitä katsastettiin pakuiksi ilman korotusta tosinkin sillä "keltaisella" numero lapulla varustettuina.
Jaa...toi kelt.80 kielii kyllä ajoneuvon painoluokasta...
eiks toi 4-matic ole vaihteisto tunnus???
Jos se onkin neliveto....nelipyöräohjaus....kun ei tiedä on helppo hymyillä :D
käsitys on kyl laatikosta....
valta-osa maamme maastureista painaa ton 1800-2000 kg.tuntuu vain T-mersu tosi raskaalta jos menee samaan painoon,niissä on kuitenkin sitä raskasta tekniikkaa ja erilliset rungot ja huh huh...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Jaa en tiedä sen maasturi ominaisuuksista,mutta kovalla penkillä ja pienellä verolla niitä on!
Joku "guru" voisi valaista :idea: asiaa
Kyydissä olen istunut ja 300 diiseli turbolla ja neliveto.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

G280E kirjoitti: Jaa...toi kelt.80 kielii kyllä ajoneuvon painoluokasta...
eiks toi 4-matic ole vaihteisto tunnus???
Jos se onkin neliveto....
4-matic on nimenomaan neliveto ja ainakin 300D-koneella ja vetokoukku yms painoa saadaan omapainoksi hitusen yli 1800kg, jolloin sen saa (tai ainakin muutama vuosi sitten sai) rekisteröityä pakettiautoksi, vaikkei se sisäkorkeus täyttyny.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olikohan niissä vielä voiman ulosotto, silloinhan sellaisen olisi voinut saada ostaa halvalla autoverolla... maasturina.
Onhan se 4matic neliveto kyllä.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

dealer kirjoitti:Olikohan niissä vielä voiman ulosotto, silloinhan sellaisen olisi voinut saada ostaa halvalla autoverolla... maasturina.
Onhan se 4matic neliveto kyllä.
Maasturiin tarvittiin maavaraa eli tyyppikatsastuksessa oli tiettyyn lähestymiskulmaan (määritelty asetuksessa) tehty "maasto" josta autolla piti selvitä. En enää muista vuosilukuja mihin asti oli tyystin autoveroton mutta muistaaksen jotain n.-81 ja vero 30% -91 asti ja siitä 50% -93 asti, josta lähtien sama vero kuin henkilöautoilla. Lisäksi voiman ulosotto oli vaatimuksena matalampaan verotukseen. Selvittelin joskus jotain projektia varten konttorilta asetuksia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan ! Tässäpä alkaa minunkin muistini palailla.
Jotain Quattroahan sitä suunniteltiin maasturiksi....
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo! Ja ulosotto piti olla liikekannalle panon vuoksi! :lol:
Jos tulee ko.tapahtuma niin valtio takavarikoi maasturit omiin käyttöön!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

paku

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Itä-Suomessa kauppaavat kaks vuotta vanhoja 206 pöso dieseleitä joko viiden tai kahden hengen autona on myynnissä neljä kappaletta et kyllä niiitä saa jollakin konstilla pakuks. Ja 4matic piti olla kaikilla varusteilla et paino meni 1800kg jossakin olivat katsastaneet siten et taka mattojen alle oli laitettu lyijy levyt eka katsastukseen mutta jälkeen päin on tullut veroja. Kaverillani on -89 matic joka on uutena tuotu pakuna kovalla penkillä rek. otteessa näkyy vieläkin henkilön nimi lisätiedoissa ja lukee et ei ole maahantuoja tuoma peli
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jep!
Lyijymattoja kyllä ja oviin kaikenlaista painavaa ja isoin mahdollinen akku!
Kuullut myös,että varapyörääkin olisi täytetty muullakin kuin ilmalla? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, pösöjäkin. Ja Escortteja, Mondeoita, Avensiksia ja monia muita ml. aiemmin mainitut, eikä siinä tosiaan konsteja paljon tarvita tyyppihyväksynnän lisäksi.
Harmittaa tuo MB - olisin kyllä w124 tehnyt pakun työmatka-autoksi jos voisi.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Farkusta sais avolavan kohtuu vaivalla - pitää käydä konttorilla vähän esittelemässä hurjia ideoita. Saksasta ajokuntoisen 300D:n saa alkaen 3k eur ja bensavehkeitä vieläkin halvemmalla.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

mikky kirjoitti:ja yli 1800kg pakun perään pitää liimata se kiva keltamusta "80" :lol:
Raja on 1875 kg ja nykyään ajoneuvon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi voidaan laittaa satanen jos on ABS-jarrut ja airbag.

Sen verran tosta tourinki 4maticista, että sen saa painamaan tuon n. 1800 kg, kun siihen laitetaan runsaalti lisävarusteita.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Tässä hieman asiaa selviteltiin simolinin sivuilla...
www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=3132
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Leka kirjoitti:
mikky kirjoitti:ja yli 1800kg pakun perään pitää liimata se kiva keltamusta "80" :lol:
Raja on 1875 kg ja nykyään ajoneuvon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi voidaan laittaa satanen jos on ABS-jarrut ja airbag.

Sen verran tosta tourinki 4maticista, että sen saa painamaan tuon n. 1800 kg, kun siihen laitetaan runsaalti lisävarusteita.
Siis lisä painoin,Paljonko painaa 4-matic normaalisti ilman painoittelua???
se lätkä raja on 1800kg,ainakin maastureissa,miksi se olis enemmän muissa,4-matic mercedeksen vuoksi mahdollisesti?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässäpä:

"Ellei auto täytä autoverolain vaatimusta vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta,
pakettiauton tulee olla luokiteltu valmistajan toimesta pakettiautoksi ja tämä tulee ilmetä LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista. Tämän lisäksi täyden autoveron alaisen pakettiauton istuinjärjestelyn tulee olla joko

1 . 1-TJ-tyyppihyväksyntätietojen ja niiden tarkoittamien ehtojen mukainen;
tai

2. sellainen, että tavarankuljetukseen tarkoitettu osasto on vähintään yhtä pitkä kuin ohjaamo. Mitattaessa ohjaamon pituutta tarkastellaan ohjauspyörän keskiön ja autossa takimmaisena sijaitsevan istuimen kauimmaisena takana olevan osan välistä pituussuuntaista etäisyyttä. Ohjaamon katsotaan kuitenkin päättyvän mahdolliseen väliseinään, joka on rakennettu erottamaan ohjaamo tavarankuljetukseen tarkoitetusta tilasta. "

Ja väliseinäksi riittää verkko - eikä tarvi olla metallia.
Paikkaluku tosiaan riippuu kantavuudesta.
Vastaa Viestiin