OLLAKO VAIKO EIKÖ OLLA?: Eli Diesel vaiko Bensiini..?
- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
OLLAKO VAIKO EIKÖ OLLA?: Eli Diesel vaiko Bensiini..?
Pari vuotta ajeltu 124-sarjalaisella 300D:llä,aikoinaan tuli vaihdettua Bensa-autosta Dieseliin,kun kilometrejä tuli about 25-28 tkm vuoteen,mutta nyt ajoa ei tule kuin 17-18 tkm vuoteen,ja kun vielä dieselin ja bensan hintaero on kaventunut huomattavasti,niin laskin,että takkiin tulee pari-kolme sataa ecua vuodessa,kun ajelen Bensan sijasta Dieselillä...mutta tietysti auton vaihto tietää aina rahan menoa, ja kun toi kakkosnelonen pelaa vielä hyvin ja eikä siitä vaihdossa paljoa saa (300D Automatik -89 510 tkm),niin lienee syytä pysyä entisessä,koska joka tapauksessa mahdollisen seuraavan autonkin pitää olla automaatti-Mersu,ja syöhän se bensaa Mersukin...ja rahat riittäisi korkeintaan johonkin W124-sarjan bensaan (200E...220E...230E...) tai W202-sarjan C-sarjalaiseen (C180..C200)...vaan entä jos OSTAN C250D Automatikin? Dieselvero putoaa hieman ja varmaan kulutuskin?
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Re: OLLAKO VAIKO EIKÖ OLLA?: Eli Diesel vaiko Bensiini..?
Joku varmaan tietää tarkat luvut, mutta näppituntumalta tekisi mieli heittää että välirahaa vähemmän häviää kun jatkaa 300D:lla maailman tappiinEtwas Anders kirjoitti: tai W202-sarjan C-sarjalaiseen (C180..C200)...vaan entä jos OSTAN C250D Automatikin? Dieselvero putoaa hieman ja varmaan kulutuskin?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: OLLAKO VAIKO EIKÖ OLLA?: Eli Diesel vaiko Bensiini..?
Dieselveron erotuksella on tuskin merkitystä kenellekään, se on 6,7 snt alkavalta sadalta kilolta kokonaismassasta, eli 24,46 € vuodessa.Etwas Anders kirjoitti: Dieselvero putoaa hieman ja varmaan kulutuskin?
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Itsellä vähän sellanen fiilis, että bensa peliä ei oo tulossa. Jos haluis samat ominaisuudet kun tuossa 270cdi:ssä, niin vaihtoehdot vähissä. kulutus pysyy aisoissa vielä rajullakin poljennalla. Se ei vaan onnistu noilla pensselin pesulaitteilla Nyky polttoaineen hinnoilla dieselin eduiksi jää tuo käyttömukavuus ja polttoaine talous
Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Ei kai niissä kummempia jos kyseessä yllämainitut W124 200,220 tai 230E. Mutta automaatin yhdistelmä ja bensa W124:sessa ei ole kovinkaan taloudellinen yhdistelmä. Yllä juuri vertailtiin taloudellisuutta dieseliin nähden. Jos haluaa bensalla säästää dieseliin nähden niin sitten pitäisi olla kevyempi ja pienempitilavuuksinen bensa-auto-vaikka joku 1.6 toyotakenus kirjoitti:Mitäs vikaa bensa mersuissa onkardaani kirjoitti:Pysy ihmeessä luotettavissa mersudieseleissä. Jos bensa autoon vaihdat niin sitten varmaan joku muu kuin mersu.
Kaikki aina vertaa vain dieselveroon ja on kallista, mutta kun ottaa auton siihen vertailuun mukaan niin eroja tulee paljon ! esim edellinen auto oli mulla Volvo 70 malli Dieselinä keskikulutus n. 7,5 litraa. sama auto bensana keskikulutus 10-12 litraa
Nyt 270 CDI keskikulutus 7,2 , nyt en tiedä mitä vastaavankokoisella bensakoneella kulutus ois ? jos arvaan niin ei maha kymppiin jäähä ?
Jos ton n. 5 litraa lisää kulutusta/100 km ja kertoo euroilla niin huono on ollu matikan numero koulussa jos halvemmalla bensalla pääsee kuin dieselill
Ja tämä vaan jos ei ole vaihtamassa sähköautoon
Nyt 270 CDI keskikulutus 7,2 , nyt en tiedä mitä vastaavankokoisella bensakoneella kulutus ois ? jos arvaan niin ei maha kymppiin jäähä ?
Jos ton n. 5 litraa lisää kulutusta/100 km ja kertoo euroilla niin huono on ollu matikan numero koulussa jos halvemmalla bensalla pääsee kuin dieselill
Ja tämä vaan jos ei ole vaihtamassa sähköautoon
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Laskelmat on syytä tehdä vuosi- tai kuukausitasolla, se kertoo parhaiten ajamisen kokonaiskustannukset. Polttoaine- ja ylläpitokustannusten (sisältäen verot) lisäksi tulisi ottaa huomioon pääomakustannukset (hankintakustannusten ja arvonalennuksen huomioon ottaminen). Pääomakustannukset uudemmassa autossa ovat tyypillisesti paljon suuremmat kuin kaikki muut auton kustannukset yhteensä. Uudehkon auton arvo saattaa laskea kuukaudessa määrän, joka vastaa 3...6 kk polttoainekustannuksia. Vanhemmissa autoissa pääomakustannukset ovat vähäisempiä, mutta niiden tilalle tulee enemmän huolto- ja korjauskustannuksia kuin uudemmissa.
Kokonaiskustannusten kannalta ei käytetyllä polttoaineella ole suurta merkitystä, jos ajokilometrit jäävät vähäisiksi, esim. alle 20000 km vuodessa.
tomant
Kokonaiskustannusten kannalta ei käytetyllä polttoaineella ole suurta merkitystä, jos ajokilometrit jäävät vähäisiksi, esim. alle 20000 km vuodessa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pysy vaan nykyisessä autossa, jos se toimii ja muuten miellyttää.
Auton vaihdossa häviää useimmiten rahaa, varsinkin vaihdossa kalliimpaan
ja jos ei itse ole autokauppias. Autokauppiaallekin on kallista seisottaa
autoja varastossa, kun pääomakulut juoksevat.
Polttoainekulut ja -verot ovat loppujen lopuksi aika pieni raha verrattuna
pääomakuluihin. Jos ostat 20.000 euron käytetyn auton, niin sen hinnasta
häviää noin 15-16% vuodessa. Lisäksi menetät 4-5% koron pääomalle,
yhteensä 20% vuodessa. Tämä on 4.000 euroa ekana vuonna tälle 20 tonnin
autolle.
Jos vaihdat auton toiseen ja maksat 3.000 euroa välirahaa, niin vuosittaiset
pääomakulut tälle vaivaiselle kolmen tonnin välirahalle ovat:
Vuosi Arvo Kulu
1. 3.000 600
2. 2.550 510
3. 2.168 433
4. 1.842 368
5. 1.566 313
6. 1.331 266
7. 1.131 226
8. 961 192
9. 817 163
10. 695 139
11. 590 118
------------------
Yhteensä kulut ovat 3.328 euroa välirahalle.
Tämän verran olet peruuttamattomasti menettänyt auton arvon alenemisessä ja
saamatta jääneenä korkona. Laskelma koskee vain välirahaa, koko auton
hinnasta laskettuna menetys on tietysti suurempi.
Eli 11 vuodessa pääomakulut ovat 3.328 euroa, mikä tekee keskimäärin
302 euroa vuodessa. Tämä on enemmän kuin tavoiteltu polttoainesäästö.
Eikä laskelmassa ole korkoa korolle, ts. enemmänkin voi säästää kun
auton sijasta sijoittaa tuottavasti ja sitten sijoittaa joka vuosi korotkin.
Jos vaihdat autoa useasti, niin laskuri nollaantuu aina vaihdossa ja
nuo kalliit vuodet alkavat taas juosta. Jos ajat oikein vanhalla autolla,
niin sen arvo ei enää alene vuosien karttuessa, se riippuu vain kunnosta.
Auton vaihdossa häviää useimmiten rahaa, varsinkin vaihdossa kalliimpaan
ja jos ei itse ole autokauppias. Autokauppiaallekin on kallista seisottaa
autoja varastossa, kun pääomakulut juoksevat.
Polttoainekulut ja -verot ovat loppujen lopuksi aika pieni raha verrattuna
pääomakuluihin. Jos ostat 20.000 euron käytetyn auton, niin sen hinnasta
häviää noin 15-16% vuodessa. Lisäksi menetät 4-5% koron pääomalle,
yhteensä 20% vuodessa. Tämä on 4.000 euroa ekana vuonna tälle 20 tonnin
autolle.
Jos vaihdat auton toiseen ja maksat 3.000 euroa välirahaa, niin vuosittaiset
pääomakulut tälle vaivaiselle kolmen tonnin välirahalle ovat:
Vuosi Arvo Kulu
1. 3.000 600
2. 2.550 510
3. 2.168 433
4. 1.842 368
5. 1.566 313
6. 1.331 266
7. 1.131 226
8. 961 192
9. 817 163
10. 695 139
11. 590 118
------------------
Yhteensä kulut ovat 3.328 euroa välirahalle.
Tämän verran olet peruuttamattomasti menettänyt auton arvon alenemisessä ja
saamatta jääneenä korkona. Laskelma koskee vain välirahaa, koko auton
hinnasta laskettuna menetys on tietysti suurempi.
Eli 11 vuodessa pääomakulut ovat 3.328 euroa, mikä tekee keskimäärin
302 euroa vuodessa. Tämä on enemmän kuin tavoiteltu polttoainesäästö.
Eikä laskelmassa ole korkoa korolle, ts. enemmänkin voi säästää kun
auton sijasta sijoittaa tuottavasti ja sitten sijoittaa joka vuosi korotkin.
Jos vaihdat autoa useasti, niin laskuri nollaantuu aina vaihdossa ja
nuo kalliit vuodet alkavat taas juosta. Jos ajat oikein vanhalla autolla,
niin sen arvo ei enää alene vuosien karttuessa, se riippuu vain kunnosta.
Turvallisuuden suhteen olet oikeassa. Auton vaihto uudempaan vie tosiaan muutaman satasen kuussa ja joskus sitä muutamaa satasta ei vain ole käytettävissä.e320 kirjoitti:Paljon ajavan kannattaa päivittää auto jo turvallisuussyistä. Muutama satanen ei paljoa lämmitä kun tekee Nicke Lindellit ja kaivaa mersun bägitöntä rattia takaraivosta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kyllä noissa CDI-peleissä saa varautua aika suuriin huoltokustannuksiinkin, kun tyyppivikoja on niin stanasti... Vanhassa on sikäli vara parempi esim. Väyrysissä 300TD on satavarmasti pidemmän päälle halvempi kuin 320CDI. Sikäli unohtaisin kuitenkin jo "noin" vanhat kuin C 250TD tms. ja säästäisin vaikka vähän uudempaan (vm. 2000->) C 220 CDI:hin tjsp. Jos siis dieseli olla pitää.Atro kirjoitti:Kaikki aina vertaa vain dieselveroon ja on kallista, mutta kun ottaa auton siihen vertailuun mukaan niin eroja tulee paljon ! esim edellinen auto oli mulla Volvo 70 malli Dieselinä keskikulutus n. 7,5 litraa. sama auto bensana keskikulutus 10-12 litraa
Nyt 270 CDI keskikulutus 7,2 , nyt en tiedä mitä vastaavankokoisella bensakoneella kulutus ois ? jos arvaan niin ei maha kymppiin jäähä ?
Jos ton n. 5 litraa lisää kulutusta/100 km ja kertoo euroilla niin huono on ollu matikan numero koulussa jos halvemmalla bensalla pääsee kuin dieselill
Ja tämä vaan jos ei ole vaihtamassa sähköautoon
Toisaalta, bensamalleja saa pirusti halvemmalla, eikä nekään tohon nykyiseen autoon verrattuna kuluta paljoakaan maantieajossa (kaupungissa kylmänä tietty ihan pirusti, mutta se riippuu sitten ihan tarpeista ja ajon luonteesta mihin autoa tarttee).
Omalla ajolla ei säästöä tule varmasti uudemmalla diisselillä, alla nyt "helmi" kuntoinen 260E, kaupunkiajossa kuluttaa 11l/100km ja matkassa vähemmän. Jos nyt lähtisin vaihtamaan turvallisuus ja säästömielessä uudempaan niin joutuisin pistämään useita tonneja jo välirahaan. Nykyisellä ajolla/autolla bensakulut kuukaudessa on tuollaiset 160-200€ mikä on mielestäni vähän bensa-autolla.
Eli en varmasti mitään säästöä saisi aikaan uudemman auton ostolla.
Eli en varmasti mitään säästöä saisi aikaan uudemman auton ostolla.
Mercedes-Benz 260E
Itse luovuin E320cdi:stä sen korkeiden huoltokulujen vuoksi, tosin auto oli jo loppuunajettu muutenkin 455tkm mittarissa.
Hankin vaimon ajoon tilalle uuden VW Touranin joka 1.6 bensakoneella vie tasan yhtä paljon bensaa kuin nykyinen E320 bensani. Tehoa on vain puolet vähemmän.
Uuteen autoon vaihdolla ei tasan varmasti säästä mitään - mutta kyllä kummasti stressi pienenee kun ei tarvitse jatkuvasti miettiä joka narahdusta notta mikä paikka kilahtaa seuraavaksi. Rönttää kun yritti pitää kunnossa niin huoltoihin meni useampi toimintatonni joka vuosi.
Voi tietty olla että joku saa 'helmen' kun niin moni paikka on siitä vanhasta nyt rempattu - meni itseltään vaan maku ajelusta.
Hankin vaimon ajoon tilalle uuden VW Touranin joka 1.6 bensakoneella vie tasan yhtä paljon bensaa kuin nykyinen E320 bensani. Tehoa on vain puolet vähemmän.
Uuteen autoon vaihdolla ei tasan varmasti säästä mitään - mutta kyllä kummasti stressi pienenee kun ei tarvitse jatkuvasti miettiä joka narahdusta notta mikä paikka kilahtaa seuraavaksi. Rönttää kun yritti pitää kunnossa niin huoltoihin meni useampi toimintatonni joka vuosi.
Voi tietty olla että joku saa 'helmen' kun niin moni paikka on siitä vanhasta nyt rempattu - meni itseltään vaan maku ajelusta.
Huoleton Diesel
Minulla on ollut puolitoista vuotta W124 200 D, enkä vaihtaisi sitä bensa vehkeeseen vaikka ajaisin 10.000 km. Vero maksaa sen 500 €, jolla saisi reilut 300 l bensaa. Dieselin idioottimainen käyttövarmuus ja huolettomuus on sen 500 € arvoinen. Ei ole käyntiin vaikuttavia komponentteja 'kostumassa', eikä niin paljoa kaikenmaailman tunnistimia, jotka saattaa vaikuttaa koneen toimivuuteen.
W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Niin se nyt vaan on fakta, että ei noi cdi:t kovin halpoja oo ylläpitää juuri huoltokulujen vuoksi... Toisaalta vaikka ois se 200cdi niin huoltokulut on silti sen 4/6 siitä mitä 320cdi:ssäkin ja tyyppivikoja voi olla vielä enemmän.e320 kirjoitti:Itse luovuin E320cdi:stä sen korkeiden huoltokulujen vuoksi, tosin auto oli jo loppuunajettu muutenkin 455tkm mittarissa.
Tuohon en kyllä yhdy, että 455 tkm ois jo loppuunajettu ellei nyt sitten ole oikein huonosti pidetty. Tuplasti isommassa määrässä vois ehkä olla?
Kyllä se vaan niin on että yli 300tkm kun mennään niin melkein koko auto täytyy paikka paikalta uusia. Mersu näyttäisi kestävän sen 200tkm ilman isompia murheita mutta sitten alkaa eksponentiaalinen korjauskäyrä.masaf1 kirjoitti:Niin se nyt vaan on fakta, että ei noi cdi:t kovin halpoja oo ylläpitää juuri huoltokulujen vuoksi... Toisaalta vaikka ois se 200cdi niin huoltokulut on silti sen 4/6 siitä mitä 320cdi:ssäkin ja tyyppivikoja voi olla vielä enemmän.e320 kirjoitti:Itse luovuin E320cdi:stä sen korkeiden huoltokulujen vuoksi, tosin auto oli jo loppuunajettu muutenkin 455tkm mittarissa.
Tuohon en kyllä yhdy, että 455 tkm ois jo loppuunajettu ellei nyt sitten ole oikein huonosti pidetty. Tuplasti isommassa määrässä vois ehkä olla?
Isällä on s210 300tdt:ssä mittarissa nyt jotain reilu 530 tkm, ostaessa 380 tkm. Täytyy kyllä sanoa että tämä yksilö on hyvin aikanaan pidetty kun ei juuri mitään ole tarvinyt tehdä. Oikeastaan mikään ei ole hajonnut heikkouttaan, normaali kulutusosaa jonkin verran laitettu. Ei ne kaikki niin surkeita ole kun on aikoinaan huolehdittu.
S210 220 CDI A -02
Itselläni myös ollut aikeissa auton vaihto kun tuli muksu juhanuksena. W202-sedan on vähän nafti kun työntää rattaat takaloosteriin.
Kova pähkääminen että bensa vai diesel. CDi/commonrail-tekniikkaa vai vanhanaikainen esikammio.. Cdi:t menis pienemmällä, mutta vikakohteita enempi. Cdi 6,0l/100km vs. 220d7.5l/100km. Tekee minun ajossa vuodessa n.600euron säästön. Tosin tuo säästö saattaa haihtua hyvin äkkiä suutin/anturi remppohin..
Tällähetkellä päässä junnaa ajatus että mennään nyt tällä. Kärsitään rattaiden renkaan irroituksesta ja 15vuotta vanhan auton ominaisuuksista.
Kova pähkääminen että bensa vai diesel. CDi/commonrail-tekniikkaa vai vanhanaikainen esikammio.. Cdi:t menis pienemmällä, mutta vikakohteita enempi. Cdi 6,0l/100km vs. 220d7.5l/100km. Tekee minun ajossa vuodessa n.600euron säästön. Tosin tuo säästö saattaa haihtua hyvin äkkiä suutin/anturi remppohin..
Tällähetkellä päässä junnaa ajatus että mennään nyt tällä. Kärsitään rattaiden renkaan irroituksesta ja 15vuotta vanhan auton ominaisuuksista.
Hep!Atro kirjoitti: Nyt 270 CDI keskikulutus 7,2 , nyt en tiedä mitä vastaavankokoisella bensakoneella kulutus ois ? jos arvaan niin ei maha kymppiin jäähä ?
Jos ton n. 5 litraa lisää kulutusta/100 km ja kertoo euroilla niin huono on ollu matikan numero koulussa jos halvemmalla bensalla pääsee kuin dieselill
Täältä arvailun päälle tilastoa kesän kulkemisista. Auto on kyllä kopaltaan samanmoinen, mitä nyt koneen koko hiukan heittää . Ja tosiaan taitaa nyt olla, että kymppiin ei jää . Laskin, että kesän vajaan 3tkm ajojen keskikulutus ainakin omalla ajotavalla siinä liikenneympäristössä, jossa on tullut liikennöityä menee roiskien yli 0,2 litralla
Nyt on viikonloppuna tiedossa useamman sadan km:n reissu. Kattotaan sitten, miten "pienellä" polkee täydellä miehityksellä takapaksi tavarasta pursuen.
Sillä ajetaan, mihin rahkeet riittää ja mikä milloinkin mukavalta vaihtoehdolta tuntuu.
Joo siihen on varmaan uusittu puoli autoa ennen 380tkm ja vitutuskäyrän noustua pistetty kiertoon. Säkällä saa sitten valmiiksi rempatun auton jossa on yli puolet kulutusosista uusittu.MatKa kirjoitti:Isällä on s210 300tdt:ssä mittarissa nyt jotain reilu 530 tkm, ostaessa 380 tkm. Täytyy kyllä sanoa että tämä yksilö on hyvin aikanaan pidetty kun ei juuri mitään ole tarvinyt tehdä. Oikeastaan mikään ei ole hajonnut heikkouttaan, normaali kulutusosaa jonkin verran laitettu. Ei ne kaikki niin surkeita ole kun on aikoinaan huolehdittu.
Kuinka kauan 320 cdi oli sinulla? Mistä kilometristä mihin? Millaisia remontteja autoon jouduit teettämään? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää mitä kaikkea hajosi, kun jäi sellainen käsitys viestistäsi, että autosta oli kaikki rikki.e320 kirjoitti:Kyllä se vaan niin on että yli 300tkm kun mennään niin melkein koko auto täytyy paikka paikalta uusia. Mersu näyttäisi kestävän sen 200tkm ilman isompia murheita mutta sitten alkaa eksponentiaalinen korjauskäyrä.masaf1 kirjoitti:Niin se nyt vaan on fakta, että ei noi cdi:t kovin halpoja oo ylläpitää juuri huoltokulujen vuoksi... Toisaalta vaikka ois se 200cdi niin huoltokulut on silti sen 4/6 siitä mitä 320cdi:ssäkin ja tyyppivikoja voi olla vielä enemmän.e320 kirjoitti:Itse luovuin E320cdi:stä sen korkeiden huoltokulujen vuoksi, tosin auto oli jo loppuunajettu muutenkin 455tkm mittarissa.
Tuohon en kyllä yhdy, että 455 tkm ois jo loppuunajettu ellei nyt sitten ole oikein huonosti pidetty. Tuplasti isommassa määrässä vois ehkä olla?
Vielä kulutuksesta...
Auto siis W 124 200 D (vm 1990) Pidin tasan vuoden kirjaa kulutuksesta, ja sain seuraavan luvun: Ympärivuotinen keskikulutus: 6,6 L. Nurkka-ajoja en ole mittaillut, mutta maantiellä: 5,5 100 ja 80 nopeuksilla (ei siis moottoritie) Maantie ajoa taitaa ajoissani olla hiukan enemmän, mutta ei merkittävästi.
Ja olen edelleen sitä mieltä, ajan minkä verran tahansa, ja vaikka bensa ja diesel olisi saman hintaisia, dieselillä tulen ajamaan. Ei tarvitse olla kummoinenkaan neropatti, kun tietää, että diesel on monella tavalla varmempi "rouskuttaja". On sitten aivan eri asia, jos haluaa, että auto menee kun kun ojentaa oikean polven suoraksi.
Ja olen edelleen sitä mieltä, ajan minkä verran tahansa, ja vaikka bensa ja diesel olisi saman hintaisia, dieselillä tulen ajamaan. Ei tarvitse olla kummoinenkaan neropatti, kun tietää, että diesel on monella tavalla varmempi "rouskuttaja". On sitten aivan eri asia, jos haluaa, että auto menee kun kun ojentaa oikean polven suoraksi.
W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
ylläolevassa asiassa olen täysin samaa mieltä. Keskimäärin diesel-siis nimeoakinaimaan tuollainen vanhempitekniikkainen on täysin luotettava. Bensakone on selvästi herkempi kaikenlaisille häiriöille, johtuen tietysti siitä, että se tarvitsee käydäkseen "apuja"-oikea-aikaista kipinää ja se, että kipinä tulee perille vaatii monelta osalta toimivuutta-mm.sytytys-yksikkö, puola, puolanjohto, virranjakaja, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat. Sitten vielä releitä-poltto-ainepumpun rele, ylijännitesuojarele ja vielä itse polttoainepumppu. Lisäksi ongelmia saattaa aiheuttaa anturit-esim moottorin lämpöanturi yms.
Toki bensakin toimii luotettavasti, mutta huolenpitoa se vaatii kyllä enemmän. Nämä asiat koskee ainakin kun vertaillaan bensaa ja dieseliä malleissa W123/W124 ehkä uudempiakin.
Toki bensakin toimii luotettavasti, mutta huolenpitoa se vaatii kyllä enemmän. Nämä asiat koskee ainakin kun vertaillaan bensaa ja dieseliä malleissa W123/W124 ehkä uudempiakin.
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Laskutoimitus osoittaa:
w124 BENSA keskikulutus 10l,bensan hinta 1,5e=1500e/10 000km
w124 DIESEL keskikulutus 7l,öljyn hinta 1,36e= 952e/10 000km+500e vero=1452e
Mistähän se "totuus" on lähtöisin,että diesel-auto kannattaa ostaa vaan jos ajaa paljon?Itseäni kaduttaa kun en tullut ajatelleeksi jokin aika sitten hankkia dieseliä bensarosvon sijasta.On noissa vanhoissa k-jetronikeissa kyllä hirveästi käyntihäiriöitä,kun tätä foorumiakin plärää.
Laskutoimitus osoittaa:
w124 BENSA keskikulutus 10l,bensan hinta 1,5e=1500e/10 000km
w124 DIESEL keskikulutus 7l,öljyn hinta 1,36e= 952e/10 000km+500e vero=1452e
Mistähän se "totuus" on lähtöisin,että diesel-auto kannattaa ostaa vaan jos ajaa paljon?Itseäni kaduttaa kun en tullut ajatelleeksi jokin aika sitten hankkia dieseliä bensarosvon sijasta.On noissa vanhoissa k-jetronikeissa kyllä hirveästi käyntihäiriöitä,kun tätä foorumiakin plärää.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Auto oli minulla 370tkm - 455tkm. Siinä ajassa normaalien kausihuoltojen lisäksi:kardaani kirjoitti:Kuinka kauan 320 cdi oli sinulla? Mistä kilometristä mihin? Millaisia remontteja autoon jouduit teettämään? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää mitä kaikkea hajosi, kun jäi sellainen käsitys viestistäsi, että autosta oli kaikki rikki.e320 kirjoitti:Kyllä se vaan niin on että yli 300tkm kun mennään niin melkein koko auto täytyy paikka paikalta uusia. Mersu näyttäisi kestävän sen 200tkm ilman isompia murheita mutta sitten alkaa eksponentiaalinen korjauskäyrä.masaf1 kirjoitti:Niin se nyt vaan on fakta, että ei noi cdi:t kovin halpoja oo ylläpitää juuri huoltokulujen vuoksi... Toisaalta vaikka ois se 200cdi niin huoltokulut on silti sen 4/6 siitä mitä 320cdi:ssäkin ja tyyppivikoja voi olla vielä enemmän.e320 kirjoitti:Itse luovuin E320cdi:stä sen korkeiden huoltokulujen vuoksi, tosin auto oli jo loppuunajettu muutenkin 455tkm mittarissa.
Tuohon en kyllä yhdy, että 455 tkm ois jo loppuunajettu ellei nyt sitten ole oikein huonosti pidetty. Tuplasti isommassa määrässä vois ehkä olla?
Ilmamassamittari
Hehkut
Suuttimien tiivisteet / penkitys
Lämmityslaitteen termostaatti ja lisäkiertomoottori
Moottorin termostaatti
Sisätilalämmittimen puhallin
Tuulilasi
Jarrupalat ja levyt
Akku (120Ah)
Etupään pyörien laakerointi
Kallistuksenvakaajan kumit
Pallonivelet eteen ja taakse
Takapään apurungon puslat
Polttoainejärjestelmän tiivisteet (ja jätti tämän jälkeen tielle asentajan jätettyä polttoaineputken löysälle).
Moniurahihna
Äänimerkkilaite
Ruostevaurioita (näitä ei laitettu mutta olivat osa luopumispäätöstä)
Sisätilan valaistuksen polttimot
Etulyhdyt (hakkautuneet mattapintaiseksi)
Sumuvalot (lasi rikki)
Nelipyöräsuuntaus
Autosta ei löytynyt mitään teknistä vikaa, myös renkaat ja vanteet tarkastettu parissa eri liikkeessä mutta silti täristi välillä ajossa voimakkaasti. Erittäin uraherkkä perä, jälleen mitään ongelmaa ei löytynyt huolloissa. Jäähdytysjärjestelmästä katosi vettä, mitään vikaa ei löytynyt.
Lopulta petti hermo kun auto ei tullut kuntoon tuhansien eurojen merkkikorjaamokäynneistä huolimatta, laitoin sen kiertoon. 320cdi moottorin suorituskykyä jäi kyllä ikävä. Sillä ajaessa tuli vaan sellainen olo että seuraavaksi menee kansi tai laatikko ja seuraavat toiminta-kolme tai neljätonnia haihtuu taivaan tuuliin vanhaa loppuunajettua autoa rempatessa.
Vastapainona omistan (saksantuonti) E320 bensan johon 100tkm-200tkm ei ole tarvinnut tehdä mitään remppaa perushuoltojen lisäksi (ok, pallonivelet jarrut jne peruskuluva on uusittu) ennenkuin nyt 230tkm kohdalla tuulilasi ja automaatti-ilmastoinnin regulaattori.
Tuosta laskelmasta puuttuu vielä korkeampi hankintahinta ja kovemmat huoltokulut, etenkin jos cdi:n hommaa. Ei tartte montaa suutinta vuodessa uusia niin tuo laskelma heittää häränpyllyä.Ari kirjoitti:Samaa mieltä edellisten kanssa.
Laskutoimitus osoittaa:
w124 BENSA keskikulutus 10l,bensan hinta 1,5e=1500e/10 000km
w124 DIESEL keskikulutus 7l,öljyn hinta 1,36e= 952e/10 000km+500e vero=1452e
Mistähän se "totuus" on lähtöisin,että diesel-auto kannattaa ostaa vaan jos ajaa paljon?Itseäni kaduttaa kun en tullut ajatelleeksi jokin aika sitten hankkia dieseliä bensarosvon sijasta.On noissa vanhoissa k-jetronikeissa kyllä hirveästi käyntihäiriöitä,kun tätä foorumiakin plärää.
Nythän on oikein kulta-aika hommata kasikoneinen käytetty kun ihmiset haluaa niistä eroon.