320 cdi ei käynnisty (EPC, visit workshop)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.03.2007 19:57
Paikkakunta: Kaakonkulma

320 cdi ei käynnisty (EPC, visit workshop)

Viesti Kirjoittaja Vee »

Että semmoinen paska... Kyseessä siis w210 320 cdi -00
Kotipihasta lähtiessä 100m kiihdytyksen jälkeen infonäyttöön tuli teksti "EPC, electronic power control, visit workshop" ja auto sammui tien poskeen.
Ensimmäisellä uudelleenstarttauksella kone hörähti hieman, kuitenkaan lähtemättä käyntiin. Kolmannen tai neljännen starttausyrityksen jälkeen konetilasta kuskin puolelta nousi pieni savukiehkura joka tuoksahti vanhalle ylikuormitetulle putkiradiolle.
Startti pyöri hyvin vaivalloisesti, suorastaan laiskasti, ja piti pientä outoa vaikerruksenomaista sivuääntä.
Akku on vasta hiljattain vaihdettu, kuin myös laturi, kuin myös ruiskupumppu, kuin myös, kuin myös, kuin myös...
Alkaa olemaan usko jo vähissä näihin "jaloihin etenemisen muotoihin"...
Onko kenelläkään mitään hyviä vihjeitä/neuvoja???
Ratsastaminen on ruoalla leikkimistä!
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Lähtisin vikaa katsomaan nuista o-renkaista jotka on suodattimen ja siirtopumpun välissä,on halvin remppa.
Myös suuttimien ohivuodot voi aiheuttaa häippää ja sitten tuo siirtopumppu.
Oletko vaihtanut polttoaine suodattimen milloin.
Onhan tankissa varmasti polttoainetta?
tässä yksi juttu aiheesta ja haulla löytyy lisää.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... irtopumppu
Avatar
Vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.03.2007 19:57
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Vee »

Siirtopumppu vaihdettiin n.25tkm sitten ja samalla suuttimien ohivuodot mitattiin.
Polttoaine suodatin vaihdettu 14tkm sitten.
Tankissa liene n.20 l polttoainetta.
Minkään sortin polttoaine vuotoa ei ainakaan päällisin puolin tarkasteltuna löydy, eikä haisekaan naftalle.
Ihmetyttää startin vaikeahko (ikään kuin olisi virrat vähissä) pyöriminen.
Ja se savukiehkura...?
Huh-huh... :roll:
Ratsastaminen on ruoalla leikkimistä!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13230
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö tuossa ole starttimoottori vasemmalle, siis kuskin puolella? Olisikohan moottori kuumentunut ja muutama käämikierros palanut oikosulkuun ja samalla ne savut päässeet karkaamaan starttimoottorista?

Noihin käynnistysongelmiin jään mielenkiinnolla odottelemaan kommentteja. Paljonkos tällä oli kilometrejä kun noinkin paljon osia on uusittu? Vai onko Vehossa vaihdettu toimivia osia uuteen ja perinteisesti todettu että vielä joku muu toistaiseksi tunnistamaton osa pitää vaihtaa.
Avatar
Vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.03.2007 19:57
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Vee »

No niin, kävin äsken yrittämässä käynnistystä antaen apuvirtaa tuosta Sprinteristä ja täytyy todeta, jotta njet-njet.
Se, mikä on suorastaan mielenkiintoista tuossa eemelissä, niin startatessa, sekä omin voimin kuin myös apuvirralla höystettynä, auton sisä- ja mittarivalot elävät aivan omaa elämäänsä, eli välkkyvät startin tahtiin kuin olisi Onnelan diskoteekissä.
Kuulostaisiko kenties maahäikältä?
Nyt, hyvät herrat, hyvät vihjeet olisivat kultaakin kalliimpia.
Takatasku ei nimittäin kohta kestä jatkuvaa "Vehoilua".

DBFI kun kyseli, niin kyseinen komposti on viihtynyt tien päällä n. 190tkm.
Paikallisella Veholla tuo siirtopumppu vaihdettiin uuteen, kun oli kuulemma mennyt aivan paskaksi. Muutama päivää operaation jälkeen soittivat ja kertoivat, että pumppuun saa nykyään myös "korjaussarjan", mutta kun uusi oli jo ollut keulalla useamman sataa kilometriä, niin anteeks ja kiitos.
Prkl...
Ratsastaminen on ruoalla leikkimistä!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Viekää Reijon Dieseliin niin tulee kuntoon puoleen hintaan. Mulla tuli sama ilmoitus tien päällä kun polttoaineputki irtos vauhdissa. Jos on pumpputöitä yms. tehty niin voi olla sama källi eli asentaja jättänyt jonkun liitoksen löysälle ja paine pössäyttää sen irti.
Avatar
Vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.03.2007 19:57
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Vee »

e320 kirjoitti:Viekää Reijon Dieseliin niin tulee kuntoon puoleen hintaan. Mulla tuli sama ilmoitus tien päällä kun polttoaineputki irtos vauhdissa. Jos on pumpputöitä yms. tehty niin voi olla sama källi eli asentaja jättänyt jonkun liitoksen löysälle ja paine pössäyttää sen irti.
Kiitos vihjeestä, mutta kun kosla ei vuoda pisaraakaan naftaa, eikä edes haise sille. Se startin vaikea pyöriminen ihmetyttää.
Ratsastaminen on ruoalla leikkimistä!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Vee kirjoitti:
e320 kirjoitti:Viekää Reijon Dieseliin niin tulee kuntoon puoleen hintaan. Mulla tuli sama ilmoitus tien päällä kun polttoaineputki irtos vauhdissa. Jos on pumpputöitä yms. tehty niin voi olla sama källi eli asentaja jättänyt jonkun liitoksen löysälle ja paine pössäyttää sen irti.
Kiitos vihjeestä, mutta kun kosla ei vuoda pisaraakaan naftaa, eikä edes haise sille. Se startin vaikea pyöriminen ihmetyttää.
Oli niin tai näin RD:llä saat parempaa palvelua puoleen hintaan kuin Ecu-men autosta.
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

Viesti Kirjoittaja mebafani »

320cdi -00. Aluksi ei lähtenyt joka kerta käyntiin startatessa, sitten hyytyi kesken ajon matkalla korjaamolle. Pitkällä starttaamisella matka kuitenkin jatkui.
Pari kertaa ennen tätä startti pyöritti hyvin, ei vain lähtenyt. Lisävirtaa tarvittiin pari kertaa ja silloin lähti. Vaihdoin sitten akunkin.
Kone kun saattaa pyöriä startatessa hyvän kuuloisesti, mutta polttoaineen paineen saamiseen virtaa ei ehkä riitäkkään.

Polttoaineen paineensäädin osoittautui viimeiseksi vaihtoehdoksi vialle.
Sen vaihdon jälkeen on lähtenyt ja toiminut.

Merkkivalot eivät kuitenkaan startatessa mainittavasti välkkyneet.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Vee kirjoitti: Takatasku ei nimittäin kohta kestä jatkuvaa "Vehoilua".
Prkl...

Älä älä hyvä mies vie melkein 10 vuotta vanhaa autoa v..lle. Ei ei ei. Kyllä nyt etit jonniin järkevän hintasen pajan.

Tampereella esim. Vänttinen tai Helenius. Alan piireissä pidetään noiden leimoja kirjassa parempina, kuin v....n...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kuulostaa kovasti siltä, että olisi korkeapainepumppu jumissa... Moottoria voisi koittaa pyörittää kampiakselin päästä, on tosin siinä mallissa vähän ahdasta.
Jos pumppu on jumissa, niin vaarana on myös että menee paljon muutakin rikki, mm. jako voi mennä pieleen = moottorin yläkerta valmis.
Jos pumppu ahistaa, niin jakoketju AINA vaihtoon.

Hajosiko pumppu viimeksi niin, että sieltä lähti oikein lastua liikkeelle? Jos lähti, niin onhan autoon vaihdettu pumpun hajoamisen jälkeen tankki, polttoaineen esilämmitin, mahdollinen polttoaineen jäähdytin, suodatin kotelo, rail-putki, säätöventiili, paluuletkut ja suuttimet, sekä pesty ja huuhdeltu kaikki auton alla menevät putket? Jos ei, niin en ihmettelisi että uusi pummu olisi hajonnut. Eli korjaamo ei ole noudattanut korjauksessa tehtaan ohjeita.

Eli älä koita enempää, enne kun vika on paikallistettu, ettei tule suurempaa tuhoa!

Toivottavasti on joku halvempi vika...
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Näin OT:na niin kannattaa välttää tuota Reijon Dieseliä kun ruttoa :evil: Siis todella tylyä palvelua ja halvaksikaan ei voi sanoa edes vehoon verrattuna! Firman pajeron käytin siellä pumpun/hehkujen ym. tarkastuksessa ja mitä jäi käteen? Reilu 1000e lasku ja kukaan ei edes kertonut mitä autolle oli tehty vaikka kuinka koitti kysellä :shock: Kun kyseli esim. että tarkistettiinko noita hehkuja ja tyly vastaus tuli mumisten: emmä tiiä, kai se Erkki (tai kuka nyt olikaan) katto ne. Eikä niitä ollut edes katsottu muista sovituista hommista nyt puhumattakaan. Muista en tiedä mutta minusta on kiva saada selvitys mitä autolle on tehty jos joutuu yli tonnin maksamaan huollosta :roll:
Muutenkaan en ole keltään kuullut hyvää sanottavaa kyseisestä puljusta. Jatkossa firman autot menee Kymen-dieseliin vaikka sinne yleensä joutuukin vähän jonottamaan.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jarkki kirjoitti:Näin OT:na niin kannattaa välttää tuota Reijon Dieseliä kun ruttoa :evil: Siis todella tylyä palvelua ja halvaksikaan ei voi sanoa edes vehoon verrattuna! Firman pajeron käytin siellä pumpun/hehkujen ym. tarkastuksessa ja mitä jäi käteen? Reilu 1000e lasku ja kukaan ei edes kertonut mitä autolle oli tehty vaikka kuinka koitti kysellä :shock: Kun kyseli esim. että tarkistettiinko noita hehkuja ja tyly vastaus tuli mumisten: emmä tiiä, kai se Erkki (tai kuka nyt olikaan) katto ne. Eikä niitä ollut edes katsottu muista sovituista hommista nyt puhumattakaan. Muista en tiedä mutta minusta on kiva saada selvitys mitä autolle on tehty jos joutuu yli tonnin maksamaan huollosta :roll:
Muutenkaan en ole keltään kuullut hyvää sanottavaa kyseisestä puljusta. Jatkossa firman autot menee Kymen-dieseliin vaikka sinne yleensä joutuukin vähän jonottamaan.
Lohdutukseksi voin sanoa, että kyllä niitä diesel-korjaamo yrittäjiä on ympäri maata aivan yhtä rahanahneita. Nimenltä mainitsemattoman dieselkorjaamon täällä länsi-Suomessa kun pyysin autoon vikakoodianalyysin, sai siinä samalla varaosa -ja korjauskustannuksen.
Kustannus olisi ollut töineen tonnin paikkeilla ja varaosista paineentunnistin sekä herätesuuttimen kustannus oli kolminkertainen mitä osat maahantuojalla maksaa. Tässä tapauksessa kun vaihdoin itse osat, maksoi tunnin töineen kolmasosa kustannusarviosta. ( Kysymyksessä oleva auto oli tuttavan Ford Mondeo TCDi)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

jarkki kirjoitti:Näin OT:na niin kannattaa välttää tuota Reijon Dieseliä kun ruttoa :evil: Siis todella tylyä palvelua ja halvaksikaan ei voi sanoa edes vehoon verrattuna! Firman pajeron käytin siellä pumpun/hehkujen ym. tarkastuksessa ja mitä jäi käteen? Reilu 1000e lasku ja kukaan ei edes kertonut mitä autolle oli tehty vaikka kuinka koitti kysellä :shock: Kun kyseli esim. että tarkistettiinko noita hehkuja ja tyly vastaus tuli mumisten: emmä tiiä, kai se Erkki (tai kuka nyt olikaan) katto ne. Eikä niitä ollut edes katsottu muista sovituista hommista nyt puhumattakaan. Muista en tiedä mutta minusta on kiva saada selvitys mitä autolle on tehty jos joutuu yli tonnin maksamaan huollosta :roll:
Muutenkaan en ole keltään kuullut hyvää sanottavaa kyseisestä puljusta. Jatkossa firman autot menee Kymen-dieseliin vaikka sinne yleensä joutuukin vähän jonottamaan.
Outu juttu sillä minä olen saanut sieltä hyvää palvelua. Ainut negaatio tuli erään työvirheen myötä mutta sekin asia selvisi lopulta mallikkaasti.
Vastaa Viestiin