Kokemuksia tehonlisäysbokseista (järjestelmistä) dieseleihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Kokemuksia tehonlisäysbokseista (järjestelmistä) dieseleihin

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Olen lueskellut TM:sta diesel-moottoreihin tarkoitetuista jonkin sortin "boostereista". Niiden pitäisi tuoda tehoa ja vähentää kulutusta.
Onko tämä humpuukia vai tapahtuuko kaikki moottorin rasituksen ylenpalttisella kasvulla?

Kannattaako moiseen uhrata euroja?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei kannata muutaman prosentin tehonlisäyksen perusteella tehoboxsia asentaa tai muutenkaan manipuloida moottoria ohjaavaa ohjausboxsia.
Kyllä Mersu on tehdasasetuksilla hakenut kulloiselle moottorityypille lähes optimisäädöt, jolla viritysaste takaa parhaat tulokset pitkässä juoksussa.
Onhan selvää, jos ruiskutuksen määrää, ahtopainetta, ajoitusennakkoa muutetaan halutulla tavalla, niin saadanhan sillä toimenpiteillä tehoa ja vääntöä lisää ja tietyllä kierroslukualueella alentaa polttoaineenkulutusta.
Siitä huolimatta en satsaisi moiseen, ostaisin suoraan tehokkaammalla moottorilla varustetun auton.
Viimeksi muokannut rumilus, To 23.10.2008 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Harvinaisen hyvä vastaus. Miksipä stuttgartilaiset olisivat tahallaan huonoa tehneet. Optimointi on varmasti ollut tärkeää suunnitteluvaiheessa tehtaalla.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Niin, muistetaan kuitenkin että Stuttgartilaisia suunnitteluinsinöörejä rajoittavat ajoneuvoille asetetut päästörajat, joiden mukaan on mentävä. Nuo päästömittaukset tehdään kuitenkin käsittääkseni vain tietyissä toimintapisteissä (näin ainakin työkonepuolella), ja mottorin suorituskyky joudutaan "vetämään alas", vaikka oikea optimitila mottorille olisikin jotain muuta.

EN siis tiedä kuinka optimaaliseksi moottori saadaan jos ei haluta pelastaa maailmaa, ENKÄ tiedä kuinka "teholastutus" todellisuudessa moottorin käyttöikää laskisi, mutta herkästi itsekseni vedän johtopäätöksen että ei tuo "tehdasviritys" kovin optimaalinen ole (nimimerkillä imusarja EGR:n takia tukossa). Siksi tiukat päästörajat jo alkavat olla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Jos moottoriin piristystä haluaa, niin boxi rahat kannataa käyttää mieluummin ohjelmointiin, esim. digituning tai Karala. Tuolla on jo huomattava vaikutus.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

MiHe kirjoitti:Niin, muistetaan kuitenkin että Stuttgartilaisia suunnitteluinsinöörejä rajoittavat ajoneuvoille asetetut päästörajat, joiden mukaan on mentävä. Nuo päästömittaukset tehdään kuitenkin käsittääkseni vain tietyissä toimintapisteissä (näin ainakin työkonepuolella), ja mottorin suorituskyky joudutaan "vetämään alas", vaikka oikea optimitila mottorille olisikin jotain muuta.

EN siis tiedä kuinka optimaaliseksi moottori saadaan jos ei haluta pelastaa maailmaa, ENKÄ tiedä kuinka "teholastutus" todellisuudessa moottorin käyttöikää laskisi, mutta herkästi itsekseni vedän johtopäätöksen että ei tuo "tehdasviritys" kovin optimaalinen ole (nimimerkillä imusarja EGR:n takia tukossa). Siksi tiukat päästörajat jo alkavat olla.
Kyllä ne insinöörit suunnittelevat moottorit din/sae-luokituksen mukaisesti, jossa moottoria kuormitetaan laboratorio-olosuhteissa kaikenlaisilla osakuormilla.
Perusmoottori suunnitellaan moottoriteknisten lainalaisuuksien perusteella, jolla haetaan kulloisen moottorin optimaaliset ominaisuudet koko käyttöalueelle.
Nyt kun moottorin moottoriteknisiä parametrejä muutetaan,
muuttuu koko moottorin konstruktio sen mukaan.
Kestävyys mm. huononee merkittävästi, lämpötilojen vaikutukset eivät ole opitimialueella moottorirakenteissa ym. ym. ja paljon muuta jotka ovat epäeduksi moottorille. Lyhyesti sanottuna viritysaste kun muuttuu, moottorin kaikki rakenteet altistuu suuremmille rasituksille.
Avatar
Bruno59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 03.07.2007 16:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bruno59 »

Moro,

Mulla on ollut nyt vuoden verran kiinni Carlssonin boxi, ja ei ole kuin positiivista sanottavaa.

Kaikki on toiminut ok :D

Siis vaihtoehtoja on ja mun mielestä kannattaa kyllä ne hyödyntää, kyllä se johtotähti kestää, ja kyllä ne tehdään päästörajoituksien mukaisiksi, voimasta tinkimällä.

Tuossa on linkki mun Carlsson topiciin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Siis jos boxia ostaa, niin merkkituote PITÄÄ (Brabus, Carlsson) olla, saahan niitä Brabuksia Veholtakin.

Tai toisena hyvänä vaihtoehtona sitten ohjelmointi esim tyyliin Karala.
Sillä saa sitten juuri sitä mitä tilaa.

Eikun virittämään

B59 8)
Difference between men and boys is the price of the toys

W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Syö pirun nopeasti takarenkaat. Kesässä meni Nokian ykköluokan renkaat 290 TD:ssäni. Eturenkailla ajoin 2 kesää - ovat nyt vielä alla, mutta ei ensi keväänä enää.

Kyllä huomaa, miksi penkeissä on selkänojat.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Bruno59 kirjoitti:Moro,

Mulla on ollut nyt vuoden verran kiinni Carlssonin boxi, ja ei ole kuin positiivista sanottavaa.

Kaikki on toiminut ok :D

Siis vaihtoehtoja on ja mun mielestä kannattaa kyllä ne hyödyntää, kyllä se johtotähti kestää, ja kyllä ne tehdään päästörajoituksien mukaisiksi, voimasta tinkimällä.

Tuossa on linkki mun Carlsson topiciin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Siis jos boxia ostaa, niin merkkituote PITÄÄ (Brabus, Carlsson) olla, saahan niitä Brabuksia Veholtakin.

Tai toisena hyvänä vaihtoehtona sitten ohjelmointi esim tyyliin Karala.
Sillä saa sitten juuri sitä mitä tilaa.

Eikun virittämään



Voi..voi !! Ei tainnut edellinen viestini mennä asian kirjoittajalle perille.
Oli ne tehoboxit Brabus, carlsson ,AMG tai DTM viritykset tai "Karalan temput ", niin niillä virityksillä kyllä saadaan suoritusarvojen paranemista, mutta kestävyyden kustannuksella. Kuka haluaa maksaa sellaisesta toimenpiteistä, joka takuuvarmasti lyhentää moottorin käyttöikää, ja vähän muidenkin rakenteiden kestoa.
B59 8)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

rumilus kirjoitti:
Kyllä ne insinöörit suunnittelevat moottorit din/sae-luokituksen mukaisesti, jossa moottoria kuormitetaan laboratorio-olosuhteissa kaikenlaisilla osakuormilla.
Lyhyesti sanottuna viritysaste kun muuttuu, moottorin kaikki rakenteet altistuu suuremmille rasituksille.
OK, en ole tarkemmin ollut tietoinen päästönormien mittauksista, tosiaan työkonepuolella tuo on tietyssä toimintapisteessä. Mikä näkyy ko. moottorin tehokäyrässä :)

Kompromissihan tuo moottorin optimointi aina on, kun joudutaan tekemään koko käyntialueen moottori. Ja varmaan totta mitä rasituksista kerrot. Ainahan tehon lisäys = suurempi keskipaine pytyssä = suurempi laakerikuorma ja/tai lämpörasitus. Vakiokierroksilla ja/tai kuormalla toimiva voimalaitosmoottori tms. on paljon mukavampi optimoida. Ja jokin laskennallinen kestöikähän siinäkin määrittää varmuuskertoimet materiaaleille ja rakenteille. Kun parametrit muuttuvat, muuttuu kestoikä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Chili kirjoitti:Syö pirun nopeasti takarenkaat. Kesässä meni Nokian ykköluokan renkaat 290 TD:ssäni. Eturenkailla ajoin 2 kesää - ovat nyt vielä alla, mutta ei ensi keväänä enää.
Pitkäänhän nuo on kestäneet.
nimim. kahdet tai kolmet renkaat kesässä :twisted:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Bruno59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 03.07.2007 16:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bruno59 »

NO, VOI, Voi ja voi :wink:

Korjatkaapas mulle epätietoiselle viisaammat Rumilus ja muut yksi juttu.

Mulla on se luulo (tieto ? ) että esim 200/220 (w203) ja kai muissakin malleissa cdi koneissa on samat palikat
koneenkoko, kytkin (automaatti) turbo jarrut ym ja ero on ohjelmallinen ?

vai onko tää ukko ihan metsässä ?

B59
Difference between men and boys is the price of the toys

W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Cdi-moottoreissa, rivi sellaisissa on moottorikokoon katsomatta hyvin pitkälle samat osat.
Moottoria on käytännössä aina muutettu vaan lisäämällä pienempään yksi sylinteri entisen jatkoksi.

Voimasiirroissa on sitten paljonkin eroja.

Kyllä mersun moottorit pienen tehonlisäyksen hyvin kestää.
Ohjelmointi on aina boxia parempi vaihtoehto.
Perjantaisin taisi Karalalla olla "drive-in" päivä, jolloin ilman tehonmittausta saa "peruslastun" lähes pilkkahintaan.
Ei kannata mitään boxia ostella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ryöhkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 07.04.2003 15:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Joo, kannattaa ennemmin käydä ohjelmoinnissa kuin ostaa pelkkä boxi.
Itse kävin tuolla Toijalan autosähkössä, nykyisin tunnetaa paikka paremmin Specal Tuning Harisena, n.2,5 vuotta sitten.

Ennen ohjelmointia auto penkkiin ja käppyrät näkösälle. :evil:
Ohjelmiston muokkaus, alkuperäisen ohjelmankopio jätettiin tietysti myös varalta muistiin jos tulee katumapäälle.
Muokatun ohjelman syötönjälkeen taas penkkiin ja käppyröiden ihmettelyä. :shock:

Siinä se lyhykäisyydessään ja ei tarvii olla minkään persdynon varassa.

Ohjelmoinnilla voidaan vaikuttaa asiakkaan haluamiin juttuihin, boxilla taas ei.
Autoni uudellee ohjelmoinnissa panostettiin pääasiallisesti tuonne yläpäähän, ohituskiihtyvyyteen... (80-180 ) ja täytyy sanoa että yhä vaan vetää suuta hevosenkengälle, homma pelittää.
Nyt tuo riiseli on paljon enemmän pensakonemainen, kierrokset nousee nopeasti ja 3 tonnin jälkeen tapahtuu.
Vääntökäyrä on nyt kokolailla vaakasuora välillä 3000-4700.

Teho nousi maltilliset 33%

Ja hyvin on tekniikka kestänyt, mutta tahallaan rikkomalla tietysti saadaan mikä vaan hajalle.

Voin vilpittömästi suositella.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Bruno59 kirjoitti:NO, VOI, Voi ja voi :wink:

Korjatkaapas mulle epätietoiselle viisaammat Rumilus ja muut yksi juttu.

Mulla on se luulo (tieto ? ) että esim 200/220 (w203) ja kai muissakin malleissa cdi koneissa on samat palikat
koneenkoko, kytkin (automaatti) turbo jarrut ym ja ero on ohjelmallinen ?

vai onko tää ukko ihan metsässä ?

B59
Kyllä tästä tulisi pitkä tarina, jos selvittäisin kaikki muutokset sen johdosta kun moottoritekniikassa muutetaan alkuperäisiä säätöarvoja.
Olkoon peruspalikat vaikka samat, mutta massojen painot eivät ole enää samat esittämässäsi tapauksessa. Moottorin sisäiset värähtelyt ja termiset muutokset muuttavat oleellisesti moottorin toimintaa.Se on todellista arkipäivää moottorisuunnittelijoiden piireissä, kun moottori rikkoontuu jonkun pienen muuttujan perusteella. Moottorin on oltava aina joka käyttöalueella tasapainossa, jos näin ei ole, moottori hajoaa murtumismekaniikan peruslakien perusteella.
Kyllähän ne moottorit kestävät tiettyihin rajoihin saakka parametrien muutoksia, mutta rakenteet jotka moottorissa alunalkujaan on, niitä ei voi muuttaa ohjemoinnilla seuraamuksitta. Ohjelmoijat taas eivät suunnittele moottoreita.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 24.10.2008 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onko kellään muuten tiedossa lastuttettua mesen CDI-konetta, joka olisi hajonnut, tai hajonnut jotenkin ennen aikojaan? Muutama cdi-koneinen peli on tiedossa, joilla on ajettu koko aika lastutettuna, yli 400tkm, ilman mitään ongelmia. Tuon koneen heikoin kohta lienee veivinlaakeri, joka on mitoitukseltaan sama, kuin 601 koneessa.

Männät, kanget, kampiakseli yms on samat 200/220 cdi:ssä. Joten tuskin 200cdi:n tehonnosto 220 tasolle mitään dramaattista muutosta kestoon aiheuttaa. Raskaassa kalustossa ainakin on yleistä, että moottorit on täysin samoja, lukuunottamatta ohjelmointia. Ainakin MB Actrosissa V6 peruskone oli aivan sama -98 vuosimallissa, tehot vaihteli 310-430 välillä pelkällä ohjelmistoerolla. FH Volvoissa oli 90-luvun malleissa kahta erilaista mäntää, muuten samat koneet tehosta riippumatta.

Toki kohtuus kaikessa, voimansiirron saa rikki jo vakiotehoillakin, jos oikein yrittää. Viritettynä käytön merkitys korostuu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Vanha viisaus- ja tieto moottorin lisärasituksesta kuvaa, kun männän päälle kohdistuva isku on kuin kumilekalla isketty ja ahtopaineen nostolla kuin rautalekalla isketty.
Keskinopeissa moottoreissa tehonnosto on turvallisempaa kuin nopeakierroksisissa. Vaikka perusmoottori onkin sama, voidaan ruiskutuspaineen nostamisella ja suunnalla palotilaan vaikuttaa merkittävästi tehon/väännön suhteen. Mitä suuremmat kierrokset moottoririssa on, sitä suurempi mahdollisuus värähtelyjen haittavaikutukselle on olemassa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ruiskutuspaineen nostamisesta seuraa cdi-moottorissa suuri pumpun rikkontumisen riski.

Kyllä rumilus aivan oikeassa siinä on, ettei kait kukaan vakavissaan ala väittämään, että minkäänlainen tehojen nostelu sitä kestävyyttä parantaisi.
Ja todellakin on oikein hyväkin, että joku on toistakin mieltä.

JP,n juttua pistäisin sen verran paremmaksi, että onkohan kukaan saanut varsinaisesti virittämällä cdi,n moottoria rikki, vaikka olisi kuinka yrittänyt.

Minä olen aika vakavalla asenteella ahertanut aiheen kimpussa nyt jo monen monta vuotta onnistumatta.

Olen hyvin vakavasti sitä mieltä, että tehojen ja kestävyyden välillä on vaan hyvin hyvin ohut syy-seuraussuhde.
Toisilla ei vaan mikään kestä ja he eivät todellakaan tarvi paljon tehoja sen särkymisen aikaansaamiseksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Eikös vanha totuus ole se, ettei virittäminen koskaan ole lisännyt käyttötunteja? :lol:
Viritetty motti ei kestä.
sunkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 14.09.2008 23:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja sunkka »

Meillä myydään tämmöisiä toimii erittäin hyvin ainakin ne mitkä minä olen asentanut..antaa tehoa lisää jopa 40 hv sekä vääntöä että se myös tuntuu http://promotech.se/?la

Ja täällä asennamme http://www.auto-centerosterby.fi/fin_index.html
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

sunkka kirjoitti:Meillä myydään tämmöisiä toimii erittäin hyvin ainakin ne mitkä minä olen asentanut..antaa tehoa lisää jopa 40 hv sekä vääntöä että se myös tuntuu http://promotech.se/?la

Ja täällä asennamme http://www.auto-centerosterby.fi/fin_index.html
Virittelijöille pitäisi olle oma tuotevastuulaki. Vastuuttomat "paholaiset" lisäävät surutta moottorin suoritusarvoja tehokkaammaksi, tietämättä mitä moottorinsuunnittelija on ammattitaidolla huolellisesti suunnitellut.
On epätodennäköistä jos moottoriin tulee vaurio manipuloinnin seurauksena, jää asiakas nuolemaan näppejään ja virittelijä levittelee vain käsiään. Kyllä kyseiset virittelijät ovat rahankeruu puuhissa, valitettavasti.
Ne jotka virittelevät omatoimisesti, ovat yhtä vastuuttomia kaikkia tiellä liikkujia kohtaan. Pyydykset ovat jopa hengenvaarallisia tieliikenteessä.
Jos joku haluaa autonsa moottoriin 30 prosentin suoritusarvojen noston, vanha kansa sanoo sen olevan mulkunjatketta ja ilmeisesti itsetunto kohoaa. Jos minä tarvitsen tehokkaan auton, ostan sen suoraan tehdastekoisena, niin saan mitä haluan ja ennenkaikkea turvallisenkin ajopelin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eivoi muutakun nauraaa :lol: :lol:

Älä ota niiin tosissaan toisten virityshommia. :lol: :lol: :lol:
sunkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 14.09.2008 23:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja sunkka »

promotech:iltä saa myös 100.000 km takuun jos jotain moottorissaa menee rikki mitä on aika epätodennäköistä..
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Toisaalta, jos mersun motti kestää virittämättömänä 1,5 miljoonaa ja viritettynä 1 miljoonan, niin mitä väliä sillä on?
Paitsi 500 tkm.
Ehkä se eka miltsi on hauskempaa. :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:eivoi muutakun nauraaa :lol: :lol:

Älä ota niiin tosissaan toisten virityshommia. :lol: :lol: :lol:
Kyllä olen huolestunut !
Mutta kun näitä viriteltyjä pyydyksiä liikkuu meidän muiden mukana liikenteessä, ovat ne kaikille tielläliikkujille vaarallisia. Tehoja otetaan myllyistä sen minkä hiukakin lähtee, laittamatta koko autoa sellaiseen tekniseen tasoon, että se on turvallinen myös niillä tehoilla.

Mitä tulee moottoreiden virittelyyn, puhun kokemuksesta, kaikki hallitsemattomat värähtelyt, oli ne mistä johtuvia hyvänsä ovat vaarallisia. Henkilö joka virittelypuuhiin ryhtyy, täytyisi tietää takalleen moottorokonstruktion rakenteet ja niiden vaikutukset kestävyyteen ja toimivuuteen perustuen.
Kun ja jos moottorivaurio syntyy, ottakaa minuun yhteyttä niin kerron minkä vuoksi vaurio on tapahtunut. Väitän, että 99 %:n varmuudella vaurio on murtumismekaniikan perusteella aiheutunut. Sen pystyn metallurgian tutkimusmenetelmin todentamaan.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Kerro nyt hyvä mies miksi piristetyt autot ovat muille tielläliikkujille vaarallisempia kuin tavalliset autot? 30hv lisää moottorissa tekee niistä jollakin tapaa pommeja? On jokaisen oma asia haluaako hän ottaa koneestaan irti ne ylimääräiset hevoset vai ei.
Ex. S202 cdi -99
sunkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 14.09.2008 23:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja sunkka »

Tctic kirjoitti:Kerro nyt hyvä mies miksi piristetyt autot ovat muille tielläliikkujille vaarallisempia kuin tavalliset autot? 30hv lisää moottorissa tekee niistä jollakin tapaa pommeja? On jokaisen oma asia haluaako hän ottaa koneestaan irti ne ylimääräiset hevoset vai ei.
samaa mieltä olen minä..hienot brabukset myytävänä sulla menis hienosti ässän alle :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tctic kirjoitti:Kerro nyt hyvä mies miksi piristetyt autot ovat muille tielläliikkujille vaarallisempia kuin tavalliset autot? 30hv lisää moottorissa tekee niistä jollakin tapaa pommeja? On jokaisen oma asia haluaako hän ottaa koneestaan irti ne ylimääräiset hevoset vai ei.
No hyvä mies, auto ei sinänsä ole vaarallinen liikenteessä, mutta sinun tavoin ajattelevan puikoissa se on.
Katsos kun autot suunnitellaan, mitoitetaan geometrisesti ja varustetaan niiden moottoritehojen perusteella.
Olet yksi heistä, jotka eivät ymmärrä viritettyjen autojen liikennekelpoisuudesta, onneksi monessa katsastustoimipaikassa se jo huomioidaan. Kilvet kylmästi pois lastutetuista tai muuten viritetyistä autoista. On olemassa laki ajoneuvojen muuttamisesta tilavuuden ja tehojen suhteen, kannattaisi tutkiskella kyseistä lakia.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Ei tähän kannattaisi edes vastata, mutta vastataan nyt kuitenkin. Mitenkäs se vaikuttaa asiaan, että osassa autoista ilmoitetut tehot ovat aivan jotain muuta kuin todelliset tehot? Heittoa niissäkin on jopa kymmeniä hevosvoimia. Autojen alustat ja jarrut on mitoitettu niin tarkalle, etteivät ne kestä kuin juuri tietyn verran tehoa? Tiedätkö SINÄ millaisilla marginaaleilla ne mitoitetaan?

Ymmärtäisin pointtisi jos kyseessä olisi auto jossa on 1000hv alkuperäisen 100hv sijaan, mutta en ymmärrä sitä kun autossa on 130hv alkuperäisen 100hv sijaan.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tctic kirjoitti:Ei tähän kannattaisi edes vastata, mutta vastataan nyt kuitenkin. Mitenkäs se vaikuttaa asiaan, että osassa autoista ilmoitetut tehot ovat aivan jotain muuta kuin todelliset tehot? Heittoa niissäkin on jopa kymmeniä hevosvoimia. Autojen alustat ja jarrut on mitoitettu niin tarkalle, etteivät ne kestä kuin juuri tietyn verran tehoa? Tiedätkö SINÄ millaisilla marginaaleilla ne mitoitetaan?

Ymmärtäisin pointtisi jos kyseessä olisi auto jossa on 1000hv alkuperäisen 100hv sijaan, mutta en ymmärrä sitä kun autossa on 130hv alkuperäisen 100hv sijaan.
Vastaan nyt kuitenkin, kun tunnut olevan tietoa vailla.
Tutustu lainsäädäntöön ajoneuvojen sallituista rakenteellisista muutoksista, niistä selviää kaipaamasi "marginaalit".
Autot suunnitellaan tarkkojen lainsäädännön vaatimusten mukaisesti, ja sen vuoksi kaikki tieliikennekäyttöön tarkoitetut ajoneuvot on tyyppihyväksyttävä ja katsastettava kulloisen maan lainsäädännön mukaisesti.
Älkää viritelkö ajoneuvojanne, ei ainakaan yleisen liikenteen tähtäävänä menopelinä.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 26.10.2008 14:29. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Vastaa Viestiin