Vito 110D ei nosta ahtopaineita

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Vito 110D ei nosta ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Viton 110 D ahtopaineet eivät nouse, kun nostaa kierroksia ylös. Tämän olen kokeilut puristamalla ahtopaineletkua kierroksilla. Sitten, kun löysää kierrokset, ahtoletku käväisee jäykempänä, ennenkuin tyhjäkäynnillä löystyy taas. Mikähän mahtaa olla vikana? Yritin katsella letkuista vuotopaikkaa, mutta en löytänyt.

Miten turbon rikkoontuminen ilmenee? Voiko hukkaportti jumittaa auki ja miten se ilmenee?

Oli vähän tiukkaa vetää 550 km venetraileria ja perä täynnä tavaraa, kun koneesta puhti pois :lol:.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei paikallaan paljon ahtoja nosta, täytys jonkun olla kiihdytyksen aikana konehuoneessa puristelemassa niitä letkuja niin tulis tarkempi tulos, mutta laita ahtopainemittari niin selviää vika paremmin. Jos ei kulje niin vois veikata, että cooleri tai morkoolin letku hankautunut puhki, mulla oli molemmat..
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Morkoolilta lähtevä letku haarautuu imusarjaan ja sähköhärpäkkeelle, jossa on mersun logo ja numerosarja 0115420717. Kytkin letkun suoraan imusarjasta morkoolille, niin alkoi taas kone pelittään. Mikähän tämä sähkömutikka on? Muistaakseni olen joskus Veskolan kirjoituksesta lukenut tästä mutikasta. Vitohan on vuosimallia -99 ja varustettu EGR:llä (tukitulla sellaisella).
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- mokkula estää ahtopaineen nousun liian korkeaksi, en tiedä missä paineessa yli baarin kumminkin. Toimii muistaakseni siten, että alipaine ohjautuu morkooliin -> syöttö laskee. Voi olla ihan hyväkin varuste.
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Nyt se taas toimii. Tässä mallissa on syöttöpumpulla liitin, johon tulee kolmikarvainen johto. Tämä liitin oli pumpun huollon (PPdiesel) jälkeen irti. On kuulemma joku asentotunnistin. Tämä liitin vain kiinni ja aikaisemmin mainitsemani ahtopainotunnistin kiinni, niin taas toimii. Ostin ahtopainemittarin ja nyt se nousee noin 0,9 baariin kiihdytyksessä. Ilman ahtopainetunnistinta ahtopaineet nousi jopa 1,3 baariin, mutta jo sievällä kiihdytyksellä meni jonkinlaiseen vikatilaan, kun kaasua polkemalla ahtopaineet eivät nousseet ollenkaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa EGR koneessa on alipaineella ohjattava turbo, joten sen ahtopainetunnistin eli MAP anturi tulee olla aina kiinni kytkettynä. Tietokone ohjaa hukkaporttia, muutoin se pitää hukkaporttia kiinni aina ja kone kuormittuu / tehot puutuvat. Käynnistyksen yhteydessä hukkaportin tulisi mennä kiinni, kun alipaine kytketyy ahtimelle. Sinä tosiaankin on pumpussa asentoanturi, joka ohjaa EGR järjestelmää ja vikatila jättää hukkaportin auki.

Onko Saksan tuontiauto ?

EGR tukkiminenhan oli peltilätkä ja imuilmaläpän jumiuttaminen tässä mallissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

On saksantuonti, kohta 5 vuotta tehty remonttia täällä pohjolassa :oops: . EGR on tukittu juuri noin ja lisäksi ilmanputsarin koppaan menevä pistoliitin on irti. Mistähän Veskola on tuonut ahtopainemittarin letkun ohjaamoon sisään?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siellä on se jokin valmis läpivienti, josta tulee muita sähköjohtoja ohjaamoon, siitä vain tökkää läpi nailonputken. En enää muista tarkkaan missä se on, mutta kyllä se sieltä löytyy kun katselee miten johdot menevät tulipellin läpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin