kokemusta airmatic-jousituksesta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

kokemusta airmatic-jousituksesta?

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Onko kenelläkään pitempiaikaista tai edes koeajolla hankittua kokemusta 211-korisen mersun ilmajousituksesta?

Se kuullosti ainakin mainospuheissa niin mielenkiintoiselta varusteelta, että tuli sitten tilattua se seuraavaan pirssiin.

Vähän vaan huolestuttaa, kun en ole päässyt koeajolle autolla jossa tuo jousitus on.

Sillä kumminkin pitää se 300 tuhatta ajaa ennen autonvaihtoa, joten jos jollain on mitään tietoa/kokemusta ajotuntumista tai kestävyydestä pitempiaikaisessa käytössä, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuvittelisin vehjaksen olevan erinomainen, onhan S211:n taka-akselissa aina tuo airmatic, kestänee siis kuormaa hyvin ja pitkään. Ainakin koeajoilla on kovasti kehuttu, käy jossain ajamassa farkkua kun se niistä aina löytyy.

Mersulla kun on ollut tapana tehdä farkuistaan vahvoja ja huolettomia, kuten jo S124:sen taka-akseliston korkeussäätö, jonne käytännössä ei tarvitse uusia osia ollenkaan ainakaan 700 tkm:n matkalla.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

farkussahan...

Viesti Kirjoittaja Ekku »

se ilmajousitus on kuullemma vain takana?

Toisaalta, farmarin lisähinta on 3000 euroa ja siinä saa mukana puolet ilmajousitusta, kun taas tuo ilmajousitus erikseen ostettuna maksaa 3100 euroa.

Aika erikoinen logiikka, farmarihan on siis suorastaan "tarjouksessa"
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Coronet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 07.08.2003 11:40

Viesti Kirjoittaja Coronet »

Kyllä S/W211:ssä on joka nurkassa ilmajouset.
Oishan se ollut ihan kiva varuste.. :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eero Scherman kirjoitti:Kyllä S/W211:ssä on joka nurkassa ilmajouset.
Oishan se ollut ihan kiva varuste.. :)
Eikös se ole niin että sedanissa on normaalit jouset vakiona ja farkussa takana ilmajousitus, edessä normaali. Lisähinnalla sitten saa ilmajouset joka nurkkaan.
Coronet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 07.08.2003 11:40

Viesti Kirjoittaja Coronet »

Noinhan se on.
Ja tuossa farkussa ei taida pystyä säätämään niitä pelkästään takana olevia jousia, siis vaihdekepiin takana/edessä on nappulat, joista voi säätää jäykkyyttä ja korkeutta.
Täys Airmaticissa on semmoset nappulat.
Don Rene
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 13.02.2007 16:18

Viesti Kirjoittaja Don Rene »

saisikos tommosen airmaticin w201 perään?
tulin, näin ja rakastuin mersuuni=)
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: kokemusta airmatic-jousituksesta?

Viesti Kirjoittaja harriba »

Ekku kirjoitti:Onko kenelläkään pitempiaikaista tai edes koeajolla hankittua kokemusta 211-korisen mersun ilmajousituksesta?

Se kuullosti ainakin mainospuheissa niin mielenkiintoiselta varusteelta, että tuli sitten tilattua se seuraavaan pirssiin.

Vähän vaan huolestuttaa, kun en ole päässyt koeajolle autolla jossa tuo jousitus on.

Sillä kumminkin pitää se 300 tuhatta ajaa ennen autonvaihtoa, joten jos jollain on mitään tietoa/kokemusta ajotuntumista tai kestävyydestä pitempiaikaisessa käytössä, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
mulla on nyt jokusen kuukautta ollut alla airmatic DC. siinä siis sekä ilmajouset että säädettävä iskunvaimennus. farkussa vakkarina on vain ilmajouset + tasonsäätö takana.

- napista voi valita kolme eri jousituksen ja iskunvaimennuksen asetusta (comfort/sport 1/sport 2), ja lisänapista polkaisu nostaa alustaa jonkin verran (5cm? 7cm? 10cm? ainakin sen selvästi silmällä näkee). kait jos ajaa >140km/h niin alusta hiukan laskeutuu, ja ehkä se jotain hienosäätöä muutenkin tekee ajon aikana, mene ja tiedä.

- comfort-asento on varsin löysä. toisaalta kiva suoralla tiellä, on kuin pilven päällä leijuisi.

- sport kakkosella kivempi ajella mutkateitä. en ole keksinyt mitä ihmeen eroa sport ykkösellä ja kakkosella on. mun penkit saa konffattua siten että G-voimien myötä penkin sivutuki säätyy automaattisesti. pelästyin kun ekan kerran penkki alkoi mutkassa halaamaan... vaikka alusta jämäköityy niin ei se alusta silti urheiluautoksi toki muutu. tuo sport kakkonen on suunnilleen yhtä jämäkkä mitä mun X3:sen vakkarialusta oli. paitsi että mersu ei nyöki routakuopissa :)

- tuolla ei silti voi ajella hidastustöyssyjen yli kuuttakymppiä :/

- ajan myötä seistessä airmaticista häviää ilmat, ja kärry putoaa tonttiin. varsinkin jos ulkoilman lämpötila vaihtelee paljon. parhaimmillaan talvella viikonlopun aikana mese oli naapurien ihmetykseksi lähes tontissa. nyt taas ei viikossakaan putoa havaittavasti. siitä se sitten toki nousee kun pistää virrat päälle. tosin taitaa kompura käynnistyä jo kun keskuslukon avaa.

- sulla toki uuden takuu joten ei tarvitse pelätä äkillisiä korjauslaskuja. mulla on takuu mennyt mutta huolenpitosoppari voimassa, ja se antaa vakkaribudjetillla mielenrauhaa rikkoontumisia vastaan (+ sisältää huollot). suosittelen niin kauan kuin sen kustannus pysyy jotenkin lapasessa (mun kilsoilla n. satanen kuussa mitä pidän kohtuullisena koska mun autossa on toista miljoonaa potentiaalisesti rikkoontuvaa kallista osaa ja ihan tarpeeksi arvokkaat huollot).

kaiken kaikkiaan ihan kiva feature vaikkei nyt ihan sieltä tärkeimmästä päästä olekaan. itselle merkitsee eniten tuo maavaran nosto koska sen puutteeseen nelarin eteneminen mökkitiellä ensin pysähtyy.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Viesti Kirjoittaja kole »

Ostin hiljattain W211 320 cdi:n, jossa on säädettävä airmatic- ilmajousitus. Ketjun aloittaja kyseli kokemuksia ja kestävyyttä. Eikö täällä ole ketään, joka olisi ajellut pidenpään ko. jousituksella ja osaisi kertoa mahdollisista vioista.
Veho kertoi, että W211 sarjassa airmaticissa ei ole ollut murheita. Ilmajousituksen murheet olivat kuulema S-sarjan edellisen korimallin alkuvaiheessa.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

voi olla vikaa

Viesti Kirjoittaja Ekku »

kole kirjoitti:Ostin hiljattain W211 320 cdi:n, jossa on säädettävä airmatic- ilmajousitus. Ketjun aloittaja kyseli kokemuksia ja kestävyyttä. Eikö täällä ole ketään, joka olisi ajellut pidenpään ko. jousituksella ja osaisi kertoa mahdollisista vioista.
Veho kertoi, että W211 sarjassa airmaticissa ei ole ollut murheita. Ilmajousituksen murheet olivat kuulema S-sarjan edellisen korimallin alkuvaiheessa.
Mulla oli 2005-mallinen E320cdi airmaticilla ja ajoin sillä 320 tuhatta.

Noihin kilometreihin vaihdettiin takaiskarit pari kertaa ja etutolpat kerran. Lisäksi uusiksi meni yksi ilmapalje takapäästä.

Että oli siinä mielestäni jonkin verran liikaa laittamista.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13227
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: voi olla vikaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ekku kirjoitti: Mulla oli 2005-mallinen E320cdi airmaticilla ja ajoin sillä 320 tuhatta.

Noihin kilometreihin vaihdettiin takaiskarit pari kertaa ja etutolpat kerran. Lisäksi uusiksi meni yksi ilmapalje takapäästä.

Että oli siinä mielestäni jonkin verran liikaa laittamista.
kalusto:
-M-B E220 cdi -99
-Bmw 520d 07


isän auto . -M-B W220 320cdi lang -04

entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
Siis oliko tuo 220 CDI 05-mallinen sulla Airmatic?

Alkupään W211:ssä meni ilmajousituksen suojapalkeita ja sen jälkeen itse palje jos ei huomannut ajoissa (ja erikseen varaosana ei sitä suojapaljetta saakaan).

300 tkm varmaan onkin riittävä kilometrimäärä iskareille mutta jos nuo etutolpat meni jo "puolivälissä" niin sitten olisivat saaneet kestää pidempäänkin.

Minusta Airmatic ei tuo W211:ssä juurikaan lisää mukavuutta, ellei vertaa Avantgarde teräsjousitettuun autoon. Säädettävyys (iskunvaimennus ja jousituksen korkeus) ovat minusta tärkein ominaisuus.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei Airmaticia!

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Tämä viesti oli tuolla eri topicin alla, mutta kopsasin sen tänne kun on paremman otsikon alla :-)

Jos Vehossa sanottiin ettei ole ollut ongelma, se on höpön pöpöä. Ongelmat tunnettiin hyvin kun kävin näyttämässä vikaa ja yleisyys ilmeni hyvin työnjohtajan ja asentajan kanssa käydyissä keskusteluissa.

Samoin Saksassa korjaamopäällikkö vaisusti myönsi, että ongelmia Airmaticin kanssa on erittäin runsaasti. Varsinkin Itäsaksan "huonompikuntoisilla" teillä ajettaessa.
-Nuo Itäsaksan tiet vaan tuppaavat olemaan paljon parempikuntoisia kuin meidän parhaat tiet...
pekkali kirjoitti:Itse hommasin auton Airmaticilla ja se on ollut loppumaton vikakohde. Lue = pohjaton rahanmeno.

Päälimmäinen syy minulla olleisiin vikoihin on ilmiselvä suunnitteluvirhe. On käytetty materiaaleja jotka eivät kestä normaalia käyttöä.

Takailmapalkeessa on Airmaticissa lisäilmasäiliö yhdistettynä kumiletkulla ilmapalkeeseen.

[ http://www.pe-li.fi/mb/Airmatic0.jpg ]

Ilmasäiliö on itse OK, mutta siihen hitsattu natsa on valmistettu aivan väärästä materiaalista, joka ei kestä olosuhteita auton alla.

Letkuliitinnatsa hapettuu koko osuudeltaan joka pääsee ilman kanssa tekemisiin.

[ http://www.pe-li.fi/mb/Airmatic.jpg ]

Aiheuttaen sen, että käytetty kevytmetalli oksidoituessaan hävittää natsan ja siihen ilmestyy reikiä.

[ http://www.pe-li.fi/mb/Airmatic1.jpg ]

Lopputulos on rotansyömän näköinen metallipinta kun se on lasikuulapuhallettu puhtaaksi.

[ http://www.pe-li.fi/mb/Airmatic2.jpg ]

Ja auto näyttää aamulla tältä :(

[ http://www.pe-li.fi/mb/Airmatic3.jpg ]

Auto on tällaisella suunnitteluvirheellä hengenvaarallinen. Itsekin vetäisin yli 200 km/h Saksasa ja mitä olisi tapahtunut kun yksi tolppa putoaa hervottomaksi? Villiä ajaa kolmella pyörällä niissä nopeuksissa...

Otin yhteyttä Vehon Pitäjänmäen korjaamopäällikköön asiasta pyytäen korjausta väärin suunniteltuun tuotteeseen.
Vastaus: Takuu ohi, tehdas ei osallistu korjaukseen.
Tein kirjallisen reklamaation suomeksi ja englanniksi jonka pyysin toimitettavaksi auton valmistajalle.
Kuinka ollakaan mitään ei kuulunut ennen kuin aloin kysellä perään. Vastauksen sain sähköpostilla, nimetön lausunnon antaja englanniksi samoilla sanoilla, että takuu vanhana ei goodwillia.

Kumpikaan ei ilmeisesti ymmärtänyt, ei Suomessa, eikä Saksassa, että en pyytänyt takuuta vaan virheellisesti suunniteltua / -valmistettua tuotetta korjattavaksi jolla ei tietääkseni ole takuuaikaa rajoitteena...

Lopputulos oli, että korjautin Saksassa huomattavasti halvemmalla kuin Vehossa. Matkarahat tuli tienattua kevyesti tuolla keikalla joka yhdistettiin kesälomaan.

Ilmeisesti vuodosta johtuneeseen kompuran liikakäynnistä nyt syksyllä auto ei seistyään nouse tarpeeksi nopeasti ja näyttöön tulee herja "Visit Workshop". Joko kompura odottaa vaihtoa tai ihan vaan vuoto putkistossa...

Jo aikaisemmin autoon on vaihdettu ilmajouset eteen. Aiheesta on riittämiin juttua USAn keskustelupalstoilla.

Eli, älä koske pitkälläkään tikulla Airmatic Mersuihin!
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Miten minun autossa tuo pönttö on sisällä ja eri näköinenkin,on varmaan tapahtunut sitten parannusta tuohon ongelmaan.
On se vaan hieno varuste JOS kestää.
Ajoin juuri nietosten yli kovassa tuiskussa mökkitiellä ja ei ollut ongelmia vaikka oli lunta aivan uskomattoman paljon,niin vaan päästiin päätielle.
Alla hakkapeliitta 5 maavara nostettu korkeimpaan asentoon.
Mielestäni toimii myös tuo luiston esto hyvin ,paljon paremmin kuin 210 ,
Auo 320 cdi ,-05 w211


Kyllä tuon kuvassa näkyvän vian oisi korjannut muutamalla kynpillä.
Elämä on,,,,,, :twisted: :twisted:
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Outoa?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Kun kävin läpi mahdolliset numeronmuutokset ko. ilmajousien osalta, en löytänyt kuin kahta mallia ilmajousia E320CDI:n Airmaticin kanssa.

211.022 & 211.089 alkuisissa sarjanumeroissa on käytetty eri ilmajousta kuin minulla, jota taasen on käytetty kaikissa muissa 320CDI malleissa tähän päivään saakka.

Oletko ihan varma tuosta säiliön paikasta, en ainakaan EPC:stä löydä muuta mallia Airmaticiin?

Toinen juttu on tietysti farkun vakioilmajousi, -siinä ei lisäilmasäiliötä ole ollenkaan.

Airmaticissa, jossa on ilmajouset joka kulmassa on tietääkseni vain tuota samaista jousipaljetta, ei edes numeronmuutoksia ole tapahtunut matkan varrella.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: Ei Airmaticia!

Viesti Kirjoittaja kole »

[quote="pekkali"]Itse hommasin auton Airmaticilla ja se on ollut loppumaton vikakohde. Lue = pohjaton rahanmeno.

Onko sulla ollut muita murheita kuin ilmasäiliö-ilmapalje? Eikö sitä sitten saatu kerralla kuntoon, kun se on ollut "loppumaton vikakohde ja rahanmeno"?

Ekku kirjoitti, että hänellä on mennyt 320tkm matkalla iskunvaimentimia ja palje. Palje liittyy airmaticiin, mutta iskareita menee kaikista autoista. Ekun autosta kyllä mielestäni turhan usein.
Minulla on nyt kilometrejä 120.000, eikä vielä mitään vikaa ole ollut, kertoi ed. omistaja.
Löytyykö joku muu, jolla airmatic on pelannut murheitta ja miten kauan?
Entäs muita vikatarinoita?
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kun ostin autoni, siitä oli Airmaticin toinen takaiskari huonossa kunnossa ja se vaihdettiin. Sillä kohdalla oli tasan 150000 km ajettu.

En olisi siitä kovin järkyttynyt, jos iskari menee 150000 km kohdalla, joten ajelen toistaiseksi ihan turvallisin mielin ja nautin siitä että tämänaamuisessa lumipuurossa sai säätää helpotusta nappuloista ja iltapäivällä samoista nappuloista painelemalla tehdä autosta kivamman ajettavan.

Siitä sensijaan olin hieman hämmästyksissäni kun 203-korin autostamme meni takaiskari noin kolmasosassa tuosta matkasta. Sitä Sachsia tekisi mieleni moittia heikosti kestäneeksi iskariksi. :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Rahareikä

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Jos on etujouset ja takajouset vaihdettu 4 vuotta vanhaan autoon, minusta se on liian paljon.
Jousien hinnalla olisi saanut aika paljon jotakin käyttökelpoisempaa.
Tälläkin hetkellä tulee taas jousituksesta "visit workshop" kehoitus näyttöön. Herjan mukaan järjestelmä ei täyty tarpeeksi nopeasti.

Kulutusosia menee, se on ymmärrettävää, mutta kun 4 vuotisen auton jousitukseen on mennyt useita tuhansia, en pidä sitä laatuautona pidettävään sopivana. Takaiskareita ei VIELÄ ole vaihdettu, mutta nämäkin "kulutusosat" lienevät luokkaa 1000,- / kpl
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei Airmaticia!

Viesti Kirjoittaja Matti R »

kole kirjoitti:
pekkali kirjoitti:Itse hommasin auton Airmaticilla ja se on ollut loppumaton vikakohde. Lue = pohjaton rahanmeno.

Onko sulla ollut muita murheita kuin ilmasäiliö-ilmapalje? Eikö sitä sitten saatu kerralla kuntoon, kun se on ollut "loppumaton vikakohde ja rahanmeno"?
Löytyykö joku muu, jolla airmatic on pelannut murheitta ja miten kauan?
Entäs muita vikatarinoita?
Viime keväänä (noin 110tkm ajettu) tuli mittaristoon käsky mennä korjaamolle ja ilmajousituksen merkki. Välillä merkki hävisi ja välillä tuli takaisin, ja korjaamokäynti jäi tekemättä. Sitten noin 1kk jälkeen alkoi takapäästä kuulua kolinaa kuopissa, ja korjaamolla paljastui että toinen takaiskari vuotaa. Molemmat vaihdettiin takaa.
Nyt syksyllä (noin 118tkm) tuli sama viesti taas mittaristoon ja menin heti korjaamolle. Sanoivat että ilmeisesti jossain on vuoto mutta eivät löydä sitä. Ajelin pari viikkoa saman virheilmoituksen kanssa kunnes sitten alkoi peräpää tippumaan turhan alas ajossa. Menin uudestaan korjaamolle ja silloin oli ilmakompura rikki. Todennäköisesti jos vuoto olisi löytynyt ja korjattu niin kompura olisi pysynyt kunnossa.
Korjaamon työnjohtaja totesi että 2003 oli huono vuosi E-mallille.....
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Terve! Itsellä 2005 e320cdi avatgarde, jolla nyt ajettu 185tkm. Itse ostin auton helmikuussa ja olen ajanut 25tkm. Airmatic toimii hienosti ja mielestäni on hyvä lisävaruste. Sport 1:llä ja sport 2:lla en myöskään minä ole huomannut merkittävää eroa..? Eikä mulla ole tuo koskaan tehnyt sellaista, että olisi tippunut "tonttiin", kun seissyt esim. yön yli..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Sport 1:llä ja sport 2:lla,laskee alusta 18mm muuten sama jäykkyys,ellen väärin lukenut tuota OHJEKIRJAA :wink:

On näin tuiskun jälkeen tiet huonossa kunnossa ja en itse kyllä käytä muuta kuin perus asetusta ,ettei iskarit ole jäykällä asetuksella liian kovilla.
Oisko pelivaraa enempi ja säästäis iskareita kesän rientoihin.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Ohjekirjat on naisille. :D Ei vaan, ihan kiva tietää. Itse tosin ajan tolla sport 1:llä yleensä. Se comfort on vähän turhan lulla..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13227
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Rahareikä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti: Jousien hinnalla olisi saanut aika paljon jotakin käyttökelpoisempaa.
Entä jos ne käyttökelpoisemmat on jo ruksattu ja tekee vielä mieli jotain extraa? En itsekään asettaisi Airmaticia tärkeimmäksi varusteeksi mutta vielä sen ruksin jälkeenkin näkisin muita tarpeellisia.

Ei se takaiskari sentään tonnia maksa kun etupään kokonaisuudenkin saa tonnilla.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rahareikä

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:
Ei se takaiskari sentään tonnia maksa kun etupään kokonaisuudenkin saa tonnilla.
Pitää paikkansa että ilmeisesti arvioin vähän yläkanttiin. Saksalaisilla palstoilla kerrotaan että takaiskarit ovat mennet usein jo 45.000 -100.000 km kohdalla ja vaihtotyö molemmille puolille on ollut siellä yhteensä luokkaa €1.350,- elikä Suomessa siihen kerroin päälle.

Itselläni takajousien vaihto viime kesänä maksoi Saksassa vajaa 1.950,- kun Veho pyysi 2.500,- Samalla kertoimella takaiskareiden hinnaksi tulisi vajaa 1700,- Nämä pelkkiä spekulointeja, parhaiten selviää kun kysyy tai jos joku on vaihdattanut.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Outoa?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

pekkali kirjoitti:Kun kävin läpi mahdolliset numeronmuutokset ko. ilmajousien osalta, en löytänyt kuin kahta mallia ilmajousia E320CDI:n Airmaticin kanssa.

211.022 & 211.089 alkuisissa sarjanumeroissa on käytetty eri ilmajousta kuin minulla, jota taasen on käytetty kaikissa muissa 320CDI malleissa tähän päivään saakka.

Oletko ihan varma tuosta säiliön paikasta, en ainakaan EPC:stä löydä muuta mallia Airmaticiin?

Toinen juttu on tietysti farkun vakioilmajousi, -siinä ei lisäilmasäiliötä ole ollenkaan.

Airmaticissa, jossa on ilmajouset joka kulmassa on tietääkseni vain tuota samaista jousipaljetta, ei edes numeronmuutoksia ole tapahtunut matkan varrella.


Kyllähän tuo on selvä valmistusvirhe,tuotteenhan pitää lain mukaan kestää sen oletettu kestoikä,takuulla ei ole tuossa asiassa mitään tekemistä,virheellinen tuote ja sillä siisti,varmaan pärjää kun vetää maahantuojan käräjille,virheelliseen tuotteeseen vedoten,enkä kyllä usko että edes lähtevät riiteleen nuin selvässä asiassa,vaan korjaavat vian pikaisesti!Onhan tuo jo vitsi jos ilmajousituksen kestoikä on 3-4 vuotta!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Outoa?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

jussilampi kirjoitti:
pekkali kirjoitti:Kun kävin läpi mahdolliset numeronmuutokset ko. ilmajousien osalta, en löytänyt kuin kahta mallia ilmajousia E320CDI:n Airmaticin kanssa.

211.022 & 211.089 alkuisissa sarjanumeroissa on käytetty eri ilmajousta kuin minulla, jota taasen on käytetty kaikissa muissa 320CDI malleissa tähän päivään saakka.

Oletko ihan varma tuosta säiliön paikasta, en ainakaan EPC:stä löydä muuta mallia Airmaticiin?

Toinen juttu on tietysti farkun vakioilmajousi, -siinä ei lisäilmasäiliötä ole ollenkaan.

Airmaticissa, jossa on ilmajouset joka kulmassa on tietääkseni vain tuota samaista jousipaljetta, ei edes numeronmuutoksia ole tapahtunut matkan varrella.


Kyllähän tuo on selvä valmistusvirhe,tuotteenhan pitää lain mukaan kestää sen oletettu kestoikä,takuulla ei ole tuossa asiassa mitään tekemistä,virheellinen tuote ja sillä siisti,varmaan pärjää kun vetää maahantuojan käräjille,virheelliseen tuotteeseen vedoten,enkä kyllä usko että edes lähtevät riiteleen nuin selvässä asiassa,vaan korjaavat vian pikaisesti!Onhan tuo jo vitsi jos ilmajousituksen kestoikä on 3-4 vuotta!
Saksan Mersulla puhuivat koko ajan iskarista, joka on kulutusosa. No, kompura on tietysti eri juttu.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Outoa?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Matti R kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
pekkali kirjoitti:Kun kävin läpi mahdolliset numeronmuutokset ko. ilmajousien osalta, en löytänyt kuin kahta mallia ilmajousia E320CDI:n Airmaticin kanssa.

211.022 & 211.089 alkuisissa sarjanumeroissa on käytetty eri ilmajousta kuin minulla, jota taasen on käytetty kaikissa muissa 320CDI malleissa tähän päivään saakka.

Oletko ihan varma tuosta säiliön paikasta, en ainakaan EPC:stä löydä muuta mallia Airmaticiin?

Toinen juttu on tietysti farkun vakioilmajousi, -siinä ei lisäilmasäiliötä ole ollenkaan.

Airmaticissa, jossa on ilmajouset joka kulmassa on tietääkseni vain tuota samaista jousipaljetta, ei edes numeronmuutoksia ole tapahtunut matkan varrella.


Kyllähän tuo on selvä valmistusvirhe,tuotteenhan pitää lain mukaan kestää sen oletettu kestoikä,takuulla ei ole tuossa asiassa mitään tekemistä,virheellinen tuote ja sillä siisti,varmaan pärjää kun vetää maahantuojan käräjille,virheelliseen tuotteeseen vedoten,enkä kyllä usko että edes lähtevät riiteleen nuin selvässä asiassa,vaan korjaavat vian pikaisesti!Onhan tuo jo vitsi jos ilmajousituksen kestoikä on 3-4 vuotta!
Saksan Mersulla puhuivat koko ajan iskarista, joka on kulutusosa. No, kompura on tietysti eri juttu.


Tuohan on selvästi sähkökemiallinen korroosio,jossa kumiletkun klemmari on varmaankin terästä ja letkun kiinnitysnatsa alumiiniseosta,joka heikompana metallina syöpyy pois kun teräsklemmari vieressä,ja näiden välillä elekrolyyttinä (yhdistävänä tekijänä)toimii tietenkin vesi,ja tätä ei suunnittelu vaiheessa ole otettu huomioon,eikä ilmeisesti myöhemminkään korjattu.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Viesti Kirjoittaja kole »

125.000km ajettu ja näyttöön ilmestyi airmatic-kuva ja viesti visit workshop. Hävisi välillä pariksi päiväksi, mutta sitten syttyi jokaisen käynnistyksen jälkeen melko pian.
Vika oli kompressorissa, joka oli käynyt itsensä loppuun, kun yksi letkuista oli nirhautunut vuotavaksi ja tila paheni pikavauhtia.
Pääsin pikaisesti vilkaisemaan rikkoutunutta kompuraa ja näytti, että kompuran ja letkun liitos oli samanlaisessa tilassa kuin noissa "pekkalin" kuvissa. Eli hapettunut pahasti. Jos letku ei olisi nirhautunut puhki, niin liitoksesta olisi vuoto kohta alkanut.
Tehdas on näköjään tiedostanut vian, koska asentaja sanoi, että tilalle laitettiin "päivitetty" kompura, josta vanhan ongelmat on poistettu. Mitä kaikkea tuo sitten tarkoittanee, ei minulle selvinnyt.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Perä alhaalla

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Auto seissyt viime perjantaista. Välillä pakkasta sellaiset -20 astetta. Tänään oli auton oikea takapää alhaalla. Auto käyntiin ja perä nousi ylös. Nyt ainakaan tuntiin ole vielä laskenut alas. Eli onkohan siellä alkava vuoto tms. joka olisi laskenut perseen alas? Auto ollut minulla 7000km ja nyt ensimmäinen kerta kun näin kävi. Tosin aikaisemmin on kyllä ajettukin melkeimpä päivittäin. Autolla nyt ajettu 130tkm.
Pystyyköhän tuota vikakohtaa itse testaamaan?

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13227
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Perä alhaalla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MarkoV kirjoitti:Auto seissyt viime perjantaista. Välillä pakkasta sellaiset -20 astetta. Tänään oli auton oikea takapää alhaalla. Auto käyntiin ja perä nousi ylös. Nyt ainakaan tuntiin ole vielä laskenut alas. Eli onkohan siellä alkava vuoto tms. joka olisi laskenut perseen alas? Auto ollut minulla 7000km ja nyt ensimmäinen kerta kun näin kävi. Tosin aikaisemmin on kyllä ajettukin melkeimpä päivittäin. Autolla nyt ajettu 130tkm.
Pystyyköhän tuota vikakohtaa itse testaamaan?

Marko
Siis jos yksi jousi oli laskenut parkkeerauksen aikana niin kyse ei varmaankaan tällä kertaa ole kompressorista vaan todennäköisemmin venttiilistä joka ei ole sulkeutunut ihan kunnolla. Olisikohan joku roska päässyt sinne jos meni ohi. Voihan siellä joku liitoskin vuotaa ajoittain, vaikka kovan pakkasen takia.

Noita venttiileitä on minusta aika hankala tutkia ilman testeriä mutta ilmavuotoja voi yrittää tutkia saippuavedellä tai sitä varten tarkoitetulla spray'llä.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: Perä alhaalla

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

DBFI kirjoitti:
MarkoV kirjoitti:Auto seissyt viime perjantaista. Välillä pakkasta sellaiset -20 astetta. Tänään oli auton oikea takapää alhaalla. Auto käyntiin ja perä nousi ylös. Nyt ainakaan tuntiin ole vielä laskenut alas. Eli onkohan siellä alkava vuoto tms. joka olisi laskenut perseen alas? Auto ollut minulla 7000km ja nyt ensimmäinen kerta kun näin kävi. Tosin aikaisemmin on kyllä ajettukin melkeimpä päivittäin. Autolla nyt ajettu 130tkm.
Pystyyköhän tuota vikakohtaa itse testaamaan?

Marko
Siis jos yksi jousi oli laskenut parkkeerauksen aikana niin kyse ei varmaankaan tällä kertaa ole kompressorista vaan todennäköisemmin venttiilistä joka ei ole sulkeutunut ihan kunnolla. Olisikohan joku roska päässyt sinne jos meni ohi. Voihan siellä joku liitoskin vuotaa ajoittain, vaikka kovan pakkasen takia.

Noita venttiileitä on minusta aika hankala tutkia ilman testeriä mutta ilmavuotoja voi yrittää tutkia saippuavedellä tai sitä varten tarkoitetulla spray'llä.
Joo, ajattelin nyt tutkia tilannetta vuotaako tuo pikkuhiljaa aina vai oliko tuo vain yksittäinen tapaus. Mitään vikailmoitusta ei tullut mittaristoon.
Ja eiköhän tuo ole tuon yksittäiseen takajouseen liittyvä asia eikä kompuraan koska toinen puoli takana oli OK. Tässä on siis vain takana ilmajousitus.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Vastaa Viestiin