300SE käynnistyksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

300SE käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Eli sellaista kyselisin, että mistä mahtaa johtua liian pitkä käynnistys? Yleensä tarvii antaa kaasua, että moottori käynnistyy kunnolla, mikä ei tietenkään ole hyvä asia näissä ruiskuvehkeissä. Autoon on hiljattain vaihdettu virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat, ilmansuodatin, jarrupalat, jarrulevyt, jarrusatulat, jarruletkut, akku, bensapumppu ja bensapumpun rele ja signaturen auto siis kyseessä. Olisiko polttoaineensuodatin tiensä päässä? Käy ja kulkee muuten tosi nätisti.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Ja vanha polttoainesuodatin oli täynnä vettä, vain pieni murto-osa oli bensiiniä. Nyt käynnistyy kuin palmun alta. 8)
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13288
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Night-Wind kirjoitti:Ja vanha polttoainesuodatin oli täynnä vettä, vain pieni murto-osa oli bensiiniä. Nyt käynnistyy kuin palmun alta. 8)
Tämä oli hyvä tieto; yleensä luulin että filtteri alkaa ahistaa vasta kun virtaus on suuri. Jos tilanne tulee takas päälle niin viestittele, muutoin hyvä homma siis että kuntoon tuli :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Eipä se varsinainen vika sitten hävinnytkään. :roll:

Ei varmaan suodattimen vaihdosta haittaakaan ollut, mutta mutta.. tuli tässä luettua aika moni muukin aihe samankaltaisesta ongelmasta ja ajattelin vaan että joskos jollakulla on oikeasti jotain käryä missä tuo vika lienee. Oireet on kutakuinkin seuraavat. Kylmänä ~ 12 tunnin seisomisen jälkeen käynnistyy kutakuinkin hyvin, kaasua ei tarvitse antaa eikä moottori yritä sammahtaa, käynnistys on ehkä normaalia hieman pidempi, eli ei hörähdä laakista niinkuin pitäisi vaan nostaa pikkuhiljaa kiekat sinne minne kuuluukin. Lähinnä nyt meinasi tulla itku kun noin 30km ajoreissun jälkeen ja auto oli seissyt tunnin tai kaks niin ehkä paskin käynnistyminen ton auton kanssa mitä ikinä ollut. Hörähti siis ensimmäisellä mutta sitten laski kiekat tosi alas, ajattelin jo että se sammui, mutta sain kaasupedaalia painamalla (mitä en mielelläni tee) koneen käynnistymään, mutta kierrokset nousi johonkin 1500 ja laski siitä sitten.

Bensansuodattimen vaihdon jälkeen kuvittelin että vika oli siinä koska se oli täynnä vettä, autohan käynnistyi hienosti kun auton sammutti ja käynnisti heti uudestaan, tein tuon kaksi kertaa silloin ja hörähti kuin palmun alta. Niin paljon on kumminkin palikkaa vaihdettu että alkaa usko loppua, mielessä on vaan käynyt että järjestelmässä on vieläkin vettä tai suuttimet vuotaa tai on tukossa. Jännä vaan että sitten joskus se käynnistyy tosi hienosti.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
jjulli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: La 25.02.2006 16:51
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jjulli »

Oisko bensan seassa vettä?? Tankki täyteen ja pullo tenttua sekaan!!
Timpuri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 15.01.2008 20:43

Re: 300SE käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Timpuri »

Night-Wind kirjoitti:Eli sellaista kyselisin, että mistä mahtaa johtua liian pitkä käynnistys? Yleensä tarvii antaa kaasua, että moottori käynnistyy kunnolla, mikä ei tietenkään ole hyvä asia näissä ruiskuvehkeissä. Autoon on hiljattain vaihdettu virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat, ilmansuodatin, jarrupalat, jarrulevyt, jarrusatulat, jarruletkut, akku, bensapumppu ja bensapumpun rele ja signaturen auto siis kyseessä. Olisiko polttoaineensuodatin tiensä päässä? Käy ja kulkee muuten tosi nätisti.
vaihda suuttimet ja kumit 30e kappale
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 300SE käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Night-Wind kirjoitti:Eli sellaista kyselisin, että mistä mahtaa johtua liian pitkä käynnistys? Yleensä tarvii antaa kaasua, että moottori käynnistyy kunnolla, mikä ei tietenkään ole hyvä asia näissä ruiskuvehkeissä.
Ei se siitä kaasunpainamisesta hajoa. :D

Nämä KE-Jetit on vanhemmiten mitä mielenkiintoisempia käynnistettäviä. :D
Jossaki yksilössä kaasu pitää painaa pohjaa ja jossakin taas ei kestä painaa jos mielii saada käyntiin. Jotkut sitten sellaisia välimalleja että starttauksen aikana pitää kaasua painaa että käynnistyy. :lol:
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Samanlaiset viat sulla siinä ku mulla tuossa 420:ssä :D ja eipä mullakaan enää ole muuta vanhaa autossa kuin rekisterikilvet :lol: noh, ite lähinnä epäilen omassa ilmamassamäärämittarin ja ruiskun toimintaa. Mutten oikeen ressaile enää ko asiasta :D
Puran talven aikana auton atomeiksi ja keskityn koriin ja sisustaan, ehkä sitten vuosien päästä viitsin taas moottorin vian selvittämiseksi käyttää autoa korjaamolla. :D Eihän se ole ku tilata kaikki uutta, tai sitten vaihella vähän ajettua osaa jostain ja kahtella koska rupee toimimaan :D

Jos jostain vika löytyy ni kerro ihmeessä, siitä saattaa olla itsellekkin tässä hyötyä :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Pegasus kirjoitti:Samanlaiset viat sulla siinä ku mulla tuossa 420:ssä :D ja eipä mullakaan enää ole muuta vanhaa autossa kuin rekisterikilvet :lol: noh, ite lähinnä epäilen omassa ilmamassamäärämittarin ja ruiskun toimintaa. Mutten oikeen ressaile enää ko asiasta :D
Puran talven aikana auton atomeiksi ja keskityn koriin ja sisustaan, ehkä sitten vuosien päästä viitsin taas moottorin vian selvittämiseksi käyttää autoa korjaamolla. :D Eihän se ole ku tilata kaikki uutta, tai sitten vaihella vähän ajettua osaa jostain ja kahtella koska rupee toimimaan :D

Jos jostain vika löytyy ni kerro ihmeessä, siitä saattaa olla itsellekkin tässä hyötyä :roll:
Mikäs sulla oli tilanne sen lämpöanturin kanssa?
Vaihdoin viime viikolla SELliin uuden ja paljon vikoja hävisi sen myötä.
Enää on jäljellä vain hetkittäinen vajailla käyminen.
Pykälä päällä käy tyhjäkäyntiä seitsemällä, mutta kun painaa vähänkin kaasua käy kaikilla.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Harri126, oliko sinulla siis käynnistyksen kanssa jotain ongelmia ennen tuon anturin vaihtoa?

Melkein pullollisen kaadoin Masinolia tankkiin, ei kai siitä haittaakaan ole.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Night-Wind kirjoitti:Harri126, oliko sinulla siis käynnistyksen kanssa jotain ongelmia ennen tuon anturin vaihtoa?

Melkein pullollisen kaadoin Masinolia tankkiin, ei kai siitä haittaakaan ole.
Oli kaikkea epämääräistä.
Vajaalämpöisenä pitkä vieteri ja lämpimänä muuta röpötystä.
Välillä toimi ja sitten taas ei.

E:
Kylmänä lähti hyvin käyntiin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Voisiko viallinen/vuotava paineakku olla syypää? Tämähän sijaitsee polttoainesuodattimen yläpuolella.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Harri126 kirjoitti:
Pegasus kirjoitti:Samanlaiset viat sulla siinä ku mulla tuossa 420:ssä :D ja eipä mullakaan enää ole muuta vanhaa autossa kuin rekisterikilvet :lol: noh, ite lähinnä epäilen omassa ilmamassamäärämittarin ja ruiskun toimintaa. Mutten oikeen ressaile enää ko asiasta :D
Puran talven aikana auton atomeiksi ja keskityn koriin ja sisustaan, ehkä sitten vuosien päästä viitsin taas moottorin vian selvittämiseksi käyttää autoa korjaamolla. :D Eihän se ole ku tilata kaikki uutta, tai sitten vaihella vähän ajettua osaa jostain ja kahtella koska rupee toimimaan :D

Jos jostain vika löytyy ni kerro ihmeessä, siitä saattaa olla itsellekkin tässä hyötyä :roll:
Mikäs sulla oli tilanne sen lämpöanturin kanssa?
Vaihdoin viime viikolla SELliin uuden ja paljon vikoja hävisi sen myötä.
Enää on jäljellä vain hetkittäinen vajailla käyminen.
Pykälä päällä käy tyhjäkäyntiä seitsemällä, mutta kun painaa vähänkin kaasua käy kaikilla.

Lämpöanturan pitäisi olla ehjä meikäläisen mittauksilla. käynnistysvaikeuksien lisäksi, on nykiminen ajettaessa, kun sievästi polkee kaasua. yleensä tuossa 1500rpm ylöspäin. reilun 2000rpm:n kohdalla ja siitä ylöspäin, sellasta nykimistä ei enää tunnu ilmenevän vaikka kuinka sievästi koittaa kaasua painella. :D
auton tyhjäkäynti on suhteellisen oikea 750rpm kun kone kylmä, mutta käyntilämpötilassa se käy tyhjäkäyntiä aina kiekkamittarin mukaan 1000rpm tai piirun yli, joka minusta on aika kova, ajatellen tilannetta jolloin rykäsee vaihteen päälle ja ilmeinen kuormantunnistin? nostaa kiekkaa ja oikeen rytkähtää kun menee vaihde päälle. Eihän tämä kovin herkullinen tilanne ole. :D

Itse mittailin bensan paineen ja totesin sen järjestelmän ainakin toimivan ja paineen säilyvän hyvin.
Joten eihän tuo ole kuin hakea mittareita kaupasta ja mitata onko sulla paine häviöitä.
Jostain kirjasta luin, että tossa omassani paineakun kuuluu säilyttää paine vähintään 30min ajan. :roll: korjatkaa jos olen väärässä.
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Nyt käy selli kaikilla.
Vika oli yhdessä tulpanjohdossa. :oops:

Enää ei tarvitse kuin hitsata pieni paikka ja saada absit kuntoon.
Katsastus keskiviikkona. :?
Tai ainakin ajoajan jatkaminen, se kun päättyisi ilotulitukseen. :lol:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Harri126 kirjoitti:Nyt käy selli kaikilla.
Vika oli yhdessä tulpanjohdossa. :oops:

Enää ei tarvitse kuin hitsata pieni paikka ja saada absit kuntoon.
Katsastus keskiviikkona. :?
Tai ainakin ajoajan jatkaminen, se kun päättyisi ilotulitukseen. :lol:
Mitenkä selvisi että oli johdossa vika?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Oikeastaan aloitin vian haun perinteiseen tyyliin nyppimällä johtoja irti yksi kerrallaan.
Veekasissa ei ole yhtä helppoa havaita pimeää pyttyä kyseisellä menetelmällä kuin neloskoneessa, varsinkaan, kun se vika oli välillä päällä ja sitten taas ei.
Kutosen kohdalla oli kyllä pientä epäilystä.
Tuli sieltä kyllä ihan mojovasti kipinää sormille. :shock:

Seuraavaksi sitten yleismittarilla mittasin kaikki piuhat, kutosesta sain hiukan eri lukeman kuin muista.
Motonetistä ostin yhden yleismallisen johdon, jonka räpläsin kutoseen kiinni.
Ja kone käy kaikilla kaiken aikaa.
Vika oli siis löytynyt. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin