Miksi akun vaihto aiheutti vikailmoituksen (W211)?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Miksi akun vaihto aiheutti vikailmoituksen (W211)?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Neuvoa kaivataan.

Vaihdoin tuohon 220 CDI:in tänään uuden akun. Vaihdon jälkeen tuli vikailmoitus, että näytössä vikaa => vie korjaamolle!

Eli vilkut, polttoainemittari ja keskuslukitus eivät suostu toimimaan.

Osaako joku kertoa, miksi tällainen vika ja miten sen saa korjattua kotikonstein (aamuksi... :( )

Mikä muuten on se pieni akku raitisilmasuodattimen kotelon alla? uskaltaako sen irroittaa? Kuinka usein pitäisi vaihtaa?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Oot varmaan jo kokeillutkin....

Nollautusikkohan se tilanne, jos siitä trippimittarin nollauksesta vaan kuittailisit kaikki ilmoitukset ?

Oisko mahdollista, että uuden akun jännite on vielä hiukan liian alhainen -> ajamalla, tai lataamalla korjaantuisi ?

C,ssä ei taida muuta akkua ollakkaan, kun se suodattimen alla oleva.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Luulenpa että sinun olisi tarvinnut laittaa tupakan sytyttimen pistokkeeseen "varaakku" eli yleensä joku liitin ja 9v patteri, koska moni uus auto vaatii tuon ja ohjelma menee vain jotenkin sekaisin jos irrottaa tuosta vain akku kaapelin.
eli jännite ei saisi hävitä.

Luulenpa että tarvii käydä veholla tietokoneen ääressä. :roll:

(korjatkaa jos väärässä)
W 124 230 - 86
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mulla ei ole tarvinnut.
Monet kerrat olen akun kaapelin irrottanut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
J.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 11.09.2004 19:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja J.S »

...W211 sessa on 2 akkua + akkuohjainlaite, todennäköisesti irrotit kaapelit suoraan akusta (VÄÄRIN!!!) Veikkaisin että Taka-SAM possahti...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

J.S kirjoitti:Veikkaisin että Taka-SAM possahti...
Näinhän siinä sitten kävi!
(Miten muuten kaapeli PITÄISI irroittaa?) :oops:

Eli takaa posahti se palikka, joka käsittääkseni ohjaa virtaa oikeisiin kohteisiin CAN-väylän kautta tulevien ohjeiden mukaisesti.

Kyseinen osa on useimpiin tämän ikäisiin vaihdettu "aktiona", mutta tässä oli vielä originaali, joka siis on jo tehtaalla havaittu vikaherkäksi.

Tässä tarinassa on kuitenkin onnellinen loppu: Autoni on vielä Mobilon piirissä ja illansuussa kävi Vehon huoltoauto miehistöineen vaihtamassa pirssiini kyseisen osan. Ei kustannuksia minulle :shock:

Veholle iso kimppu ruusuja nopeasta ja asiallisesta palvelusta!!! :D
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

No onpas vehkeitä jiisus... :roll:
J.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 11.09.2004 19:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja J.S »

...heh heh, ei kaikkia saa paljastaa loppuu meiltä hommat... 8)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Stana mitä p!"#koja. :shock: Miten noilla voi kukaan ajaa 10vuoden päästä? jos ei edes akkua voi ite vaihtaa. Kukaan ei noita enää huolla yli 10v päästä..
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Mika T:
"Stana mitä p!"#koja. Miten noilla voi kukaan ajaa 10vuoden päästä? jos ei edes akkua voi ite vaihtaa. Kukaan ei noita enää huolla yli 10v päästä.."

Tuota minäkin pelkään. Ja niinkun pari vuotta sitten luulin, että mersujen mersu on tullut markkinoille.

Aihetta sivutaan myös "muuta mersuasiaa" palstalla topikissa
"W 211 diesel, vanha taxi, onko kannatusta ?"
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mika.T kirjoitti:Stana mitä p!"#koja. :shock: Miten noilla voi kukaan ajaa 10vuoden päästä? jos ei edes akkua voi ite vaihtaa. Kukaan ei noita enää huolla yli 10v päästä..

Täytyy vaihtaa tuohon vaivihkaa 124:n tekniikka 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Stana mitä p!"#koja. :shock:
Samanlailla sanottiin ensimmäisistä autoista kun ne eivät startanneet bensan loputtua ja oli pakko mennä perinteisesti hevosella ja reellä. Eikös tässä juuri opeteltu miten se akku pitää vaihtaa ja jos siellä on se viallinen osa niin vaihtaa sen. Kymmenen vuoden kuluttua joka jannu tietää, että tuollainen kikka ja korjaussarja on oltava.

En kyllä itse paljoa menisi koskemaan CDI koneeseen lukematta sitä manuaalia kuin raamattua :shock:

jaa juu, älkää vaan kukaan kertoko miten se akku vaihdetaan :evil: eli kansa vie autonsa akun vaihtoon merkkikorjaamolle :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

paloviita kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Stana mitä p!"#koja. :shock: Miten noilla voi kukaan ajaa 10vuoden päästä? jos ei edes akkua voi ite vaihtaa. Kukaan ei noita enää huolla yli 10v päästä..

Täytyy vaihtaa tuohon vaivihkaa 124:n tekniikka 8)
Kannatan :D Taitaa olla viimeisiä tee se itse jannujen huollettavia.Ei ole tyhjänpäivästä elektroniikkaa täynnä. :D
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

veskola kirjoitti:
Samanlailla sanottiin ensimmäisistä autoista kun ne eivät startanneet bensan loputtua ja oli pakko mennä perinteisesti hevosella ja reellä. Eikös tässä juuri opeteltu miten se akku pitää vaihtaa ja jos siellä on se viallinen osa niin vaihtaa sen. Kymmenen vuoden kuluttua joka jannu tietää, että tuollainen kikka ja korjaussarja on oltava.
Veskola osui naulan kantaan,niin kauan kuin muistan on luettu samaa mantraa:"uusia autoja ei enää voi korjata kuin merkkihuollossa ja ne on ihan p...oja".Vaan kun ne ei enää ole uusia niin korjaukset sujuu taas lähes missä tahansa.Noi sähköhärpättimet on tullut autoihin jäädäkseen, niitten kanssa on vaan pakko oppia elämään.Ei niin kaukana tulevaisuudessa joka jannulla, jolla nyt on vaikka ajoituslamppu, on käytössään elektroninen vianetsintälaite.
Kunhan "kinuskit" pääsee niiden valmistuksen makuun niin moisten hinnat romahtavat.

JariN
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

J.S kirjoitti:...heh heh, ei kaikkia saa paljastaa loppuu meiltä hommat... 8)
Aika hyvät sana valinnat tämän tyyliselle forumille. Ei siinä mitään jos ei halua kertoa oman leipänsä loppumisen pelossa, mutta kannattas varmaan olla sitte hiljaa eikä käkätellä jälkiviisaana, että olimpa viisas ku tiesin mutten kertonut...

Reilupeli on ...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Timo J kirjoitti:
J.S kirjoitti:...heh heh, ei kaikkia saa paljastaa loppuu meiltä hommat... 8)
Aika hyvät sana valinnat tämän tyyliselle forumille. Ei siinä mitään jos ei halua kertoa oman leipänsä loppumisen pelossa, mutta kannattas varmaan olla sitte hiljaa eikä käkätellä jälkiviisaana, että olimpa viisas ku tiesin mutten kertonut...

Reilupeli on ...
Jees, Timo


Pikku yv. olis varmaan ollut poikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
christerhast
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:12

W211 AKUN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja christerhast »

vehon korjaaja sanoi että virta-avain ei saa olla paikalla akkua vaihtaessa, voin antaa jotain virtapiikkjä! JES, tee se itse miehen unelma vehkeitä!!
aiemmat mb:t

115 -71 230b
123 -83,-79 300d
124 -86 200d
124 -86 250d x2
124 -87 300d farm
124 -93 250d turbo
124 -94 250 d 20v
202 -93c sport b
211 -03 220cdi
w210 -97 300tdt
w220 -02 400cdi lang facelift
w221 -06 320 cdi lang
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

Akunvaihto-ohjeet löytyy netistä ihan virallisesta osoitteesta (www.mercedes-benz.fi - lisäpalvelut - interaktiiviset käyttöohjeet)

"Switch the engine off and remove the key before unscrewing or disconnecting the terminal clamps from the battery. You may otherwise destroy electronic components such as the alternator.

Your vehicle is equipped with a battery in the boot. It is located under the cover in the spare wheel well.

Disconnecting the battery
================
Always disconnect the battery in the order described below. Never swap the terminal clamps. Otherwise, you may damage the vehicle electronics.
Firmly depress the parking brake and shift the selector lever to position P on vehicles with automatic transmission*.
Switch off all electrical consumers.
Turn the key to position 0 in the ignition lock and remove it.
Open the boot/luggage compartment.
Remove the cover more.
Remove the battery cover.
Remove the negative terminal clamp from the battery.
Remove the cover from the positive terminal clamp.
Remove the positive terminal clamp from the battery.
Disconnect the breather hose.

Removing the battery
==============
Loosen the bolt which holds the battery in place.
Release strap and remove the battery.
Remove spacer from the breather hose on the battery.

Reconnecting the battery
================
Always reconnect the battery in the sequence described below. Never swap the terminal clamps. You may otherwise damage the vehicle electronics.
Switch off all electrical consumers.
Connect the positive terminal clamp and secure the cover.
Connect the negative terminal clamp.
Connect the breather hose. Make sure that a cell cap is fitted between the battery and the breather hose.
Refit the electrostatic protection if necessary more.

If the battery power supply has been interrupted (e.g. if it has been reconnected), you must carry out the following tasks:
• Set the time more.
• Reset the sliding/tilting sunroof*more.
• Reset the function for folding the exterior mirrors in/out automatically* by folding the mirrors out once more."
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

J.S kirjoitti:...heh heh, ei kaikkia saa paljastaa loppuu meiltä hommat... 8)
Kylläpä on foorumihenkinen kaveri tämä!!!!
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: W211 AKUN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Division »

christerhast kirjoitti:vehon korjaaja sanoi että virta-avain ei saa olla paikalla akkua vaihtaessa, voin antaa jotain virtapiikkjä! JES, tee se itse miehen unelma vehkeitä!!
Jep, juuri näin. W211:n virta-avain aktivoi autoon virrat päälle jo pelkällä paneliin työntämisellä, eli vaikka sitä ei käännetä.

Virta-avain tulee ehdottomasti olla irti autosta kun esim. akusta irrottaa piuhat tai jos antaa virtaa toiselle autolle (tätä ei suositella silti, koska W211:n ohjausboksit saattavat silti kärvähtää vaikka avain olisi irti, kustannus n. 6000 eur.). Lisäksi, jos paneelissa pitää avaimia vaikka yön yli, kun auto on esim. omassa lämpimässä tallissa niin yön tai parin jälkeen akku on tyhjä.

Minuakin on kiinnostanut saada tietää W211:n oikeatapainen akunpiuhojen irrotus, jos tarvitsee joskus tehdä (silloinhan voi huoletta antaa myös virtaa toiseen autoon, pelkästä akusta joka ei ole kytketty autoon niin ei boxit kärsi). ilmeisesti tuossa ylempänä nyt on ne tiedot Lontooksi, pitänee lukaista.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Sorry off-topic: onko sulla manuaalivaihteinen MB (avatar-kuvassa puisenvärinen hämmennin) ? Jos on, niin tulee lisäkysymyksiä... :-D
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos tarkoitit meikäläisen avatarta, niin manuaalilla ajellaan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Re: W211 AKUN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Division kirjoitti:Virta-avain tulee ehdottomasti olla irti autosta kun esim. akusta irrottaa piuhat tai jos antaa virtaa toiselle autolle (tätä ei suositella silti, koska W211:n ohjausboksit saattavat silti kärvähtää vaikka avain olisi irti, kustannus n. 6000 eur.).
Olipa hyvä etten tuota tiennyt viime kesänä kun annoin toiselle autolle apuvirtaa käynnistykseen :D :D :D
Oma W211 oli käynnissä kun kytkin kaapelit toiseen ja kaikki meni niinkuin pitikin eli kaveri sai autonsa käyntiin. Omassa autossa en huomannut mitään häikkää silloin enkä sen jälkeen. Hyvä tuuri vissiin :)
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Mulla kävi tuon akun ohjausmodulin kanssa samoin, eli akun takaisin asennuksen jälkeen mittaristo hehkui punaisena kuin tuliset hiilet, ja vikakoodeja ohjaimet täynnä. Nollauksista huolimatta viat ei poistuneet, ja vikatila oli nmeltään "akun ohjausmoduli viallinen". Otettiin akun navat irti, sekä akun ohjausmoduli akun vierestä (lienee sama kuin taka-SAM??). Tämän jälkeen antoi nollata vikakoodit, eikä sen jälkeen ole ongelmia tämän suhteen ollut. kop kop kop...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onneksi minulla ei ole ollut tuollaisia vikoja...
Minä nimittäin olen niitä miehiä jotka eivät missään nimessä vie autoaan merkkiliikkeen raiskattavaksi.

Itse korjaan mitä osaan, loput tekee naapurin eläkeläinen ja jos se ei osaa niin auto paalataan.
Niin yksinkertaista se on.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

jukkareu kirjoitti:
J.S kirjoitti:...heh heh, ei kaikkia saa paljastaa loppuu meiltä hommat... 8)
Kylläpä on foorumihenkinen kaveri tämä!!!!

:shock: :?: Täh? Eikös se akku ollut jo vaihdettu kun tämä topic kirjoitettiin? Eikai kukaan osaa etukäteen kirjoittaa jokaisesta mersun mallista kaikkia merkkikorjaamon "pikku jippoja" jos ei niitä kukaan kysy :wink:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

[/quote]Täh? Eikös se akku ollut jo vaihdettu kun tämä topic kirjoitettiin? Eikai kukaan osaa etukäteen kirjoittaa jokaisesta mersun mallista kaikkia merkkikorjaamon "pikku jippoja" jos ei niitä kukaan kysy :wink:[/quote]

Eikä voinut kaveri vieläkään kertoa, vaan jää taas odottelemaan seuraavia "uhreja".
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Viimeksi vaihdoin akun siten, että kytkin kolmannen akun rinnalle vaihdon ajaksi. Tällöin virta ei katkennut missään vaiheessa. Ei tullut vikailmoituksia eikä tarvinnut säätää rajoja uudelleen.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

JeremyH kirjoitti: Itse korjaan mitä osaan, loput tekee naapurin eläkeläinen ja jos se ei osaa niin auto paalataan.
Niin yksinkertaista se on.
Olen itsekin pyrkinyt tekemään huollot pääsääntöisesti itse. Taitaa vain tilanne olla pikkuhiljaa se, että mikäli itsellä tai naapurin eläkeläisellä ei ole asiaankuuluvaa testeriä, on syytä pysyä erossa tämän vuosituhannen ajokalustosta. Merkkiin katsomatta :(
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1556
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

paloviita kirjoitti:Viimeksi vaihdoin akun siten, että kytkin kolmannen akun rinnalle vaihdon ajaksi. Tällöin virta ei katkennut missään vaiheessa. Ei tullut vikailmoituksia eikä tarvinnut säätää rajoja uudelleen.

Helppo homma kun ajaa toisen auton vierelle,sammuttaa autot,yhdistää autot tupakan sytyttimien kautta kaapelilla,laittaa molempiin virrat päälle ja vaihtaa siihen autoon akun mihin tarvii,varoo vain ettei + kaapeli koske runkoon,poistaa sytkäri kaapelin,eikä mitkää valot herjaa koetaulussa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Vastaa Viestiin