R107 ruostekohdat?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

R107 ruostekohdat?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mitä paikkoja kannattaa erityisesti tarkastaa, jos lähtee ostattelemaan R107 SL:ää?

Ainakin etulokasuojat näyttävät helposti kukkivan lamppujen päältä ja konepellin saranan juuresta olen ruostevikaa löytänyt...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
gianell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja gianell »

pohja ainaski yleisesti...itellä oli slc ihan mätä jalkatilojen ja helmojen kohdilta.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

- vesivuodot sisätilaan ? eli kurkista mattojen alle.
- PVC-massan kätkemät "yllätykset" ? eli massan ja pellin väliin pesiytynyt kosteus. Näkyy pohjassa massassa olevina kuhmuina, ja niitä jos painelee, niin tuntuu joustoa, tai rahinaa. Nämä kun kaapii auki voi löytyä pienempää tai suurempaa tuhoa :(
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
lapinpoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 30.03.2008 13:36
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja lapinpoika »

Samat paikat, eli lattiamatot pois kuskin ja pelkääjän paikalta. Pohjamassat näyttivät minullakin moitteettomilta mutta lattiamattojen poisto paljasti varsinkin vänkärin puolelta reikiä.
Antaa hevosten surra,niillä on isompi pää.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Lämmppäri ja puhallin on liitetty toisiinsa siten, että tulipelti on siinä välissä. Usein tulipelti on ruostunut tuosta kohtaa ja sadevesi tulee ruostekohdista läpi ohjaamoon. Asian voi tarkastaa oikeastaan vain, mikäli irrottaa koetaulun alusmuovit ja sihtailee lampulla tulipellin ja lämmitimen liitoskohtaa. Ruostevanat tulipellissä kielivät ongelmista. Myöskin ilmastoidut autot ruostuvat tuosta, kun ilmastointi kerää kondenssivettä tuohon saumaan.

Kaikki tiivisteurat, takaluukku, sekä kangaskaton suojapelti ovat herkkiä ruostumaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kiitos kaikille vinkeistä!

Muut ruostekohdat selvinnevät normaalilla (perusteellisella) tutkimisella, mutta tuo tulipelti oli yllätys. Näkeekö mahdollista ruostevikaa mitenkään moottoritilan puolelta?

En tiedä, paljonko täysin ruosteettomia yksilöitä löytyy Euroopasta. Kaliforniamallit houkuttelisi, mutta muutaman Mersun sieltä ostaneena tiedän ettei sielläkään kaikki autot ruostettomia ja varsinkaan hyväkuntoisia ole. Ja tuo ilmastoinnin kondenssivesi on sielläkin saattanut tehdä tulipellille tepposia.

Eurooppa-mallissa säästäisi kuljetuskustannusten lisäksi ALV:n ja tullin verran. Lisäksi autossa olisi valmiiksi oikeanlaiset puskurit (jos siis puhutaan -73 tuoreemmista yksilöistä). Mutta ne ruosteet...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Joku vuosi sitten hommattiin kaverille 350 SLC Saksasta, sillä oli ajettu alle 150 tkm. Ruosteita siitä ei löytynyt, eli jos löytää (oikeasti )vähän ajetun yksilön, niin pellitkin on todennäköisesti kunnossa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

vähän ajetun yksilön, niin pellitkin on todennäköisesti kunnossa.
Ei aina, kaverilla on 60 tml. ajettu -73 SL... ja ruostetta löytyi....ihan reilusti. Mottori ja tekniikka on toisaalta loitavassa kunnossa. (Florida-auto)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
JalluA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Su 16.11.2008 23:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JalluA »

Jenkkimallissa ei ole takapenkkiä vaan pelkkä vuorattu vaneri. Nosta tätä vaneria ja kurkkaa eristemattojen alle jos TÄÄLTÄ EI löydy ruostetta ..... loistava asia !!!! Toinen kohta johon ite törmäsin ihan vahingossa oli etuiskarien yläpäät. Monta peltiä päällekkäin ja pistehitsillä kasassa. Melko hankala kohta korjata. Kolmas kohta: Irroita konetilan puolelta ilmastointipuhaltimen kotelo, irroita puhallin ( 4* mutterit ) ja tarkista ko. kotelot. Jos sieltä löytyy ruostetta se on todella hankala paikka korjata. Lämppärin kenno pois ym. kojetaulut sitä ennen. Kojetaulu taas ei irtaudu jos ei irrota tuulilasia jne..... eli siis paikkaus onnistuu vain auton ohjaamon puolelta.
SL- man
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Itsellä ollut 2 ameriikan SL:ää. USA on tietysti iso maa, eurooppaa suurempi joten sieltäkin löytyy eri ilmasto-oloista lähtenyttä peilä joten mitään samaa kaavaa USA-mallien ruostevioissa ei välttämättä ole. Ja joskus sitä voi löytyä yllättävistä paikoista. Itse on tosin koskaan sekoa floridan tai itärannikon autoihin yleensä, koska ne ovat enempi vähempi miinoja ja näitä saakin kolmella neljällä tuhannella.

Mutta lähes kaikissa lattiat kukkii, eli jos kuskin ja apparin laittioita ei ole jo vaihdettu/paikattu niin se on todennäköisesti edessä. Joissain autoissa myös takatavaratilan matto on hautonut takakontin pohjaa.
Alkupään autoissa, joissa akku konehuoneessa, niin akunkin alta löytyy pientä syöpymää.
Sitten tietysti nuo jotka on jo mainittukin, ilmenee joissain autoissa.
USA autoissa jostain syystä taitaa nuo kotelot ja helmat säilyä aika paljon paremmin kuin Euroopassa olleissa???
Sitten ne europuskurit, ne vasta oikea ruosteen pesä onkin. paljon peltiä päällekkäin ja kumia. Ei parane mennä purkamaan koska on monesti sillä kromilla kasassa. Sen takia kai hyvillä europuskureilla on joskus saman verran hintaa kuin kokonaisella elämän karaisemalla nyy jookin SL:llä.

Jos olet ruosteetonta ja hyvää SL:ää etsimässä niin minulla on sellainen, jossa siis kaikki korjaukset jo tehty ja uusi maali päällä, teknikkaa päivitetään paraikaa uusiksi. Jos budjettisi tavoittaa tämän niin aletaan hieromaan kauppoja. :)
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Haussa on ruosteeton, hitsaamaton, kolaroimaton, alkuperäiskuntoinen R107. Ehdottomasti kuutoskoneella ja mieluiten manuaali. Väreistä etusijalla tumman sininen tai valkoinen. Muitakin värejä saatan harkita.

Niin, ja halvalla :roll:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

paloviita kirjoitti:Haussa on ruosteeton, hitsaamaton, kolaroimaton, alkuperäiskuntoinen R107. Niin, ja halvalla :roll:
Joopa joo. Niitä oli vielä 20 - 25 vuotta sitten, mutta halpoja ne eivät suinkaan olleet.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Aika monessa Amerikanmallin R107:ssa on kromilistat lokasuojien reunassa. Ovatkohan nuo kiinni liimamassalla vai ruuveilla?

Itse en oikein kromikaarista perusta ja vähän arveluttaa mahdolliset ruuvinreiät varsinkin takakaarien reunassa, jossa on kaksi peltiä päällekkäin...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

paloviita kirjoitti:Aika monessa Amerikanmallin R107:ssa on kromilistat lokasuojien reunassa. Ovatkohan nuo kiinni liimamassalla vai ruuveilla?

Itse en oikein kromikaarista perusta ja vähän arveluttaa mahdolliset ruuvinreiät varsinkin takakaarien reunassa, jossa on kaksi peltiä päällekkäin...
Nuohan on aina jälkiasennuskamaa, joten molempia vaihtoehtoja on käytetty. Jos kromikaaret on autossa niin niiden aluset kannattaa tarkistaa ennen ostoa. Siellä voi olla ihan mitä vaan, peltiäkin joskus.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Vastaa Viestiin