Onko liian suuri turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
veikko_m_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 19.09.2007 10:27

Onko liian suuri turbo?

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

On ollut ajatuksissa turbottaa oma 250d. Nyt olen etsinyt turboa ja olis tiedossa holset 4LH,pakopesä noin 80mm ja imu 54mm ar luvuista ei tietoa vielä.

kun auto on vielä muuten ihan orkkis 2.5d.Eikä oo mikään moniventtiili..
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

imupuoli saisi olla jopa isompi, mutta tuo pakopuoli on aivan järkyttävän iso varsinkin kun imu on noin paljon pienempi. Joku 60mm imu 70mm pako vielä saattaaisi jotenkin toimia, mutta mieluusti 60-65mm pako jos ei pelkkää kilpa-autoa rakenna.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

taitaa olla joku tosi vanha kuorma-auton turbo kyseessä... eiköhän nuo ole parasta unohtaa :roll:

jatkan samaan topikkiin, kun on vähän samaa asiaa, eli olis tiedossa joku "300 turbodieselin" ahdin tai siis vastaava, mikä 300 on... turbo on ollut 2,9 koneen kyljessä kiinni ja nyt olis tarkoitus heittää se tuon oman 200 D koneen kylkeen ja mietityttää vähän, että herääkö se ollenkaan alle 3000 rpm :roll: tarkoitus ei ole rakentaa mitään superturboa, vaan sellainen mukava käyttöpeli, jossa olis hieman enemmän potkua, kuin se 75 heppaa :P autossa on myös automaatti laatikko ja tehot olis tarkoitus nostaa n. 120 hepan paikkeille (kestäis vielä loota ja kone...)
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Onko liian suuri turbo?

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

veikko_m_ kirjoitti:On ollut ajatuksissa turbottaa oma 250d. Nyt olen etsinyt turboa ja olis tiedossa holset 4LH,pakopesä noin 80mm ja imu 54mm ar luvuista ei tietoa vielä.

kun auto on vielä muuten ihan orkkis 2.5d.Eikä oo mikään moniventtiili..
Täytyy suoraan sanoa, että unohda nuo museovehkeet :!: :shock:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

napa kirjoitti:
jatkan samaan topikkiin, kun on vähän samaa asiaa, eli olis tiedossa joku "300 turbodieselin" ahdin tai siis vastaava, mikä 300 on... turbo on ollut 2,9 koneen kyljessä kiinni ja nyt olis tarkoitus heittää se tuon oman 200 D koneen kylkeen ja mietityttää vähän, että herääkö se ollenkaan alle 3000 rpm :roll: tarkoitus ei ole rakentaa mitään superturboa, vaan sellainen mukava käyttöpeli, jossa olis hieman enemmän potkua, kuin se 75 heppaa :P autossa on myös automaatti laatikko ja tehot olis tarkoitus nostaa n. 120 hepan paikkeille (kestäis vielä loota ja kone...)
OM606sen vakio kkk k14 pelaa varmasti hienosti tuossa kakssatasessa.

Tosin siihen joutuu vaihtamaan painetoimisen hukkaportin kellon kun väykyssä se toimii alipaineella.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:
OM606sen vakio kkk k14 pelaa varmasti hienosti tuossa kakssatasessa.

Tosin siihen joutuu vaihtamaan painetoimisen hukkaportin kellon kun väykyssä se toimii alipaineella.
tuo on muistaakseni garrett :roll: (tai en minä ole varma, kun siinä oli niitä turboja enemmänkin pöydällä, että mistä sitä kauppaa tehtiin :D...) niin ja käsittääkseni hukkaportti toimii tuossa ihan normaalisti imusarjan paineen perusteella... tuo ei siis ole alkuperäinen 300 ahdin, vaan vastaavaa kokoluokkaa...

mutta tuo "300:sen" kokoluokka olis ihan hyvä, eli ei ainakaan pakopaineiden kanssa olis ongelmia :roll: vaikka nyt hieman heräämisen kanssa oliskin "viivettä"...

ei ole ehtinyt tuohon asiaan vielä oikein perehtyä, kyllähän sen kartan jostain löytäis ja sais hieman teoriassa selvitettyä sopivuutta :roll:
veikko_m_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 19.09.2007 10:27

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

No niin vähän ajattelinki.Joo se on kuorma-auton vanha. Mutta uudempiin en sekaannu.. paljon sähköä--->liikaa ongelmia :lol: ..Ei herneitä..
Itelle meinaan kans ihan käyttö autoks tätä tehdä,jolla pääsis edes ohi rekasta :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veikko_m_ kirjoitti:No niin vähän ajattelinki.Joo se on kuorma-auton vanha. Mutta uudempiin en sekaannu.. paljon sähköä--->liikaa ongelmia :lol: ..Ei herneitä..
Itelle meinaan kans ihan käyttö autoks tätä tehdä,jolla pääsis edes ohi rekasta :roll:
ei uusissa turboissa ole sähköä, ellei ihan uusimpiin vnt ahtimiin sekaannuta :wink:

tuo "kuorma-auton" pakopesä mikä tuossa sun suunittelemassa turbossa oli on ihan liian suuri jopa 6-8 litraisiin dieseleihin tai ehkä niihin jo soveltuva juuri ja juuri... karkeasti sanottuna...

saishan tuosta tietysti tehdyksi, mutta uusi/sopivampi pakopesä maksaa, niin helpommalla pääset, kun hankit heti kerralla sopivan kokoisen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:mutta tuo "300:sen" kokoluokka olis ihan hyvä, eli ei
120 hp tehoon pääset jopa Viton alkuperäisellä ahtimella, joka takuuvarmasti herää neloskoneessa. Tuo garret on jo pykälää isompi mutta ei liian iso neloseen. Onko se garret gt20 tai 25 ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
napa kirjoitti:mutta tuo "300:sen" kokoluokka olis ihan hyvä, eli ei
120 hp tehoon pääset jopa Viton alkuperäisellä ahtimella, joka takuuvarmasti herää neloskoneessa. Tuo garret on jo pykälää isompi mutta ei liian iso neloseen. Onko se garret gt20 tai 25 ?
kun en muista, nyt aloin jo epäilemään, että se oli sittenkin KKK :oops:

mutta sovitaan, että se on sopiva kuitenkin :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun mielestä toi garret gt olisi parempi kuin aatamin aikainen kkk :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

Mulla romujen joukossa Garrett gt20, saako siitä paremmin hengittävän kuin alkuperäisestä kkksta ? Vien jommankumman huollettavaksi.
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Mun mielestä toi garret gt olisi parempi kuin aatamin aikainen kkk :lol:
vanhaa tekniikkaahan se KKK on, mutta itse turbo on "uusi" kuitenkin (ajettu alle 5000 km), turbon pakosarja, imusarja, öljyputket ja itse turbo hintaan 300 €, niin ei voi vastustaa tarjousta :D

pitää vain nostaa kone pois vielä nokalta, niin saa tehtyä sen öljyn paluun, ei tuonne autoon päin sitä viitsi alkaa räpeltämään... ja nyt kun on laatikko jo muutenkin irti, niin ei tuo koneen irrottaminen pitäis olla suuri suoritus enää..

olis mulla kyllä se holsetin HX40 superi, mutta se ei oikein tunnu järkevältä tuohon 200 D koneen kylkeen :P
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:Mun mielestä toi garret gt olisi parempi kuin aatamin aikainen kkk :lol:
Niin no.. nyt riippuu siitä onko se peräisin 12venttiilisestä vai 24v?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muuta kuin KKK kiinni sinne.

120 hp menee hienosti GT20:n läpi. :wink: Jos pitää valita huollattaako KKK:n vai GT:n niin varmasti hinta on ainoa joka ratkaisee, jollei sitten pakosarja määrää valintaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

Mitäs expertit sanoo, kumpi on parempi vaihtoehto(tehokkaampi syöttömuutoksen jälkeen) mun 110Vitoon, Garrett gt20 vai alkuperäinen kkk ? Huollatan varmuuden vuoksi, mutta kumman ?
Muistan vaan aikaisemmista, että ahtimen koko halkaisijamittojen perusteella eri merkkien välillä ei ole suoraan verrattavissa..
Esim. saman "tehoinen" IHI on huomattavasti pienempi kuin vastaava Garrett. (Olisiko sitten siipien mallilla tms. jotain tekemistä)
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos verrokkina on Viton KKK03 ja GT20 niin garretti aivan ehdottomasti. Ei siitä Viton ahtimesta saa mitään tehoa läpi.

GT20 pellin alle, ja pumppu täysille Mynä Dieselissä niin sinua alkaa naurattaa Vitolla ajelu nykyisen itkemisen sijaan :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

Tää Vito on niin tuore tuttavuus, että se että itkettääkö vai naurattaa on suoraan verrannollinen asennusoluen määrään. (Ostin konevikaisena)On meinaan menny paripäivää konetta purkaessa ja osia pestessä, niinku Veskola tiedät..
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Vastaa Viestiin