Rengaspaineet

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Mikähän on oikea rengaspaine että ratas kuluisi tasaisesti ja kyytikin ois hyvää, rengaskoot esim. 195/65 15 ja 225/45 17 ?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

nido kirjoitti:Mikähän on oikea rengaspaine että ratas kuluisi tasaisesti ja kyytikin ois hyvää, rengaskoot esim. 195/65 15 ja 225/45 17 ?
195/65 15 = 2.6-2.7, 225/45 17 = 2.8-3.0. Noita paineita olen itse käyttänyt omissa renkaissa.
220.128 Black Mirror
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja kleitos »

nido kirjoitti:Mikähän on oikea rengaspaine että ratas kuluisi tasaisesti ja kyytikin ois hyvää, rengaskoot esim. 195/65 15 ja 225/45 17 ?
8) Terve! Eikö noissa ole tankinluukussa tai ohjekirjassa rengaspainesuosituksia :shock: Omassani ainakin on ceefarkku, etu 2,1 ja taka 2,3 baaria!
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

Kaverini on töissä rengasliikkeessä ja kertoi talvirenkaan (195/65-15) paineen olevan noin 2,6 bar. Itellä on just tuon kokoset nasta-misukat. Sitten mulla on kesäksi 225/45-17 bf goodrichit, joissa paineet 2,8. 195/65-15 kesärenkaaseen laittaisin varmaan 2,2 bar. Eiköhän nuo paineet mene vähän rengasmerkin ja -mallin mukaan.

Omassa röntässä renkaat kuluu enempi metsähallituksen puolelta. E-mallin ominaisuus, ilmeisesti.
W210 220D -97 powered by bosch
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Ohjekirjan paineet 195/65-15 talvella ja 215/55-16 kesällä, kuluu tasaisesti ei murheita ajaessa.
mbe220d
pioneer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 14.10.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja pioneer »

purilas kirjoitti:Ohjekirjan paineet 195/65-15 talvella ja 215/55-16 kesällä, kuluu tasaisesti ei murheita ajaessa.
:?:
pioneer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 14.10.2005 18:04

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja pioneer »

Ohjekirjan suositukset w201 190E 185/65/15 kylmille renkaille:

kuorma enintään 3 henkilöä ja matkalaukku: etu 2.0 bar, taka 2.2 bar
kuorma 5 henkilöä ja 3 erikokoista matkalaukkua :roll: : etu 2.2 bar, taka 2.5 bar

Tässä yksi rengaspainetaulukko:
http://vianor.fi/files/Vianor2006/pdf_t ... ulukko.pdf
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Nuo paineet ovat suurinpiirtein nuo, mitä kryptonite sanoi, mutta siihen vaikuttaa sitten erittäin huimasti renkaan merkki/malli, sekä alusta. Itse viimevuonna sain hakea oikein urakalla tohon omaan farkkuun oikeita paineita, jotta sen renkaat ei menettäisi ominaisuuksia, eikä siitä tulisi liian vikuroiva. Niin ja kokohan oli viimekesänä juurikin tuo 225/45*17
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja mc »

pioneer kirjoitti:Ohjekirjan suositukset w201 190E 185/65/15 kylmille renkaille:

kuorma enintään 3 henkilöä ja matkalaukku: etu 2.0 bar, taka 2.2 bar
kuorma 5 henkilöä ja 3 erikokoista matkalaukkua :roll: : etu 2.2 bar, taka 2.5 bar

Tässä yksi rengaspainetaulukko:
http://vianor.fi/files/Vianor2006/pdf_t ... ulukko.pdf
Renkaat on kehittyny niin paljon tuon ohjeen jälkeen että saa aika lailla lisätä painetta noihin lukemiin. Itellä on talvella 205/50/16 renkailla painetta 2.9, ja esim, kesäpieksuissa 225/40/18 saman verran.
pioneer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 14.10.2005 18:04

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja pioneer »

Benzo kirjoitti:
pioneer kirjoitti:Ohjekirjan suositukset w201 190E 185/65/15 kylmille renkaille:

kuorma enintään 3 henkilöä ja matkalaukku: etu 2.0 bar, taka 2.2 bar
kuorma 5 henkilöä ja 3 erikokoista matkalaukkua :roll: : etu 2.2 bar, taka 2.5 bar

Tässä yksi rengaspainetaulukko:
http://vianor.fi/files/Vianor2006/pdf_t ... ulukko.pdf
Renkaat on kehittyny niin paljon tuon ohjeen jälkeen että saa aika lailla lisätä painetta noihin lukemiin. Itellä on talvella 205/50/16 renkailla painetta 2.9, ja esim, kesäpieksuissa 225/40/18 saman verran.
Tuossa linkittämässäni Vianorin rengaspainetaulukossa mainitaan Nokian renkaiden suositukseksi esim. 200D -93 kohdalla 1-3 henk. kuormalla 2.0/2.2 bar renkaiden ollessa 185 tai 195/65/15. Kun tuon rengastaulukon Nokian renkaiden suositukset ovat noin lähellä autonvalmistajan omia suosituksia, niin se osoittanee, etteivät autovalmistajan suositukset ole vanhentuneet.

Voi hyvinkin olla, että matalaprofiilirenkaisiin laitetaan noita lähemmäs 3 barin paineita, mutta itse käytän noita em. suosituksia 185/65/15 kärrynpyöriin.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kappas, minulle sanoi juurikin Vianorin myyntipäälikkö että oikeita paineita olen renkaissa pitänyt, kun tuli puheeksi, kannattaa pitää kuulemma yli suositusten, niin kestää renkaat paremmin :lol:

Mutta ei kai ne kumpikaan, siis pienempi ja suurempi paine ihan väärin ole, joku tykkää, ja kokemukset kertoo :roll:
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Liian pienestä rengaspaineesta on enemmän haittaa kuin liian suuresta. On muuten jopa laissa (tai oikeammin asetuksessa) kielletty yli 20 % alle kuormaustilalle suositelluilla rengaspaineilla ajaminen(joka ei usko tarkistakoon)!

Talvirenkaille suositellaan yleisesti 0,2 baria sen tankinluukku- tai ovenkarmitalulukon (automerkistä riippuen) arvoja isompia paineita - kuitenkin vähintään 2 baria.
W123 280TE -79
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Raine kirjoitti:Liian pienestä rengaspaineesta on enemmän haittaa kuin liian suuresta. On muuten jopa laissa (tai oikeammin asetuksessa) kielletty yli 20 % alle kuormaustilalle suositelluilla rengaspaineilla ajaminen(joka ei usko tarkistakoon)!

Talvirenkaille suositellaan yleisesti 0,2 baria sen tankinluukku- tai ovenkarmitalulukon (automerkistä riippuen) arvoja isompia paineita - kuitenkin vähintään 2 baria.
Totta, ei uskoisi miten paljon auton käytökseen voi vaikuttaa rengaspaine joissakin tapauksissa. Tänä keväänä kun vaihdoin kesärenkaat (etu 225/45R17 taka 245/40R17) oli uudet takarenkaat (vanhat olivat loppu) Vianorilla laitettu vanteille ja eturenkaat olivat olleet talven säilytyksessä (näissä vielä oli pintaa) niin muutaman päivän ihmettelin auton vikurointia, ennen kuin menin tarkastamaan paineet: eturenkaissa oli 2,4 (oli syksyllä vielä ollut muistaakseni 2,8, lienee normaalia, että puolessa vuodessa vähän laskenut) ja Vianorilla oli laitettu takarenkaisiin 2,4 samaten. Nuo oli vielä jonkin matkaa taajamassa ajon jälkeen iltaviileässä mitattuna, eli ei-aivan-kylmistä renkaista. Lisäsin sitten siten, että nyt on 2,9 kaikissa (ja siis vähän lämmenneet renkaat). Tuolla 0,5bar lisäyksellä oli uskomattoman suuri vaikutus ajettavuuteen, vikurointi loppui kokonaan, normaalia uraherkkyyttä vähän on toki edelleen, muttei häiritsevästi. Ennen paineiden tarkastusta olin jo aika käärmeissäni, että miten hemmetissä tämä voi nyt vikuroida näin, olinko vain tottunut siihen muka viime kesänä/syksynä. Täytynee lisätä vielä vähän ja kokeilla, esim. 3,1 lämpimänä ja 2,9 kylmänä voisi testata, miten vaikuttaa.

Tankin luukussa on ohjeistus 2,1 eteen 2,3 taakse, mutta nuo ovat 205/55R16 -rengastukselle. Ehkä voisi kokeilla laittaa myös matalaprofiilisilla nyt sitten kuitenkin taakse vielä hitusen enempi.

Onko odotettavissa muuta ongelmaa kuin renkaan kulumisen nopeutuminen (ja teoriassa kai pidon väheneminen, ei liene kovin suurta käytännön merkitystä...) liian kovista paineista, esim. 3,0-3,3 jos kokeilisi? Bensiininkulutuksenhan pitäisi vähetä kuitenkin vain?
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Itse käytin aluksi noita ohjekirjan arvoja (edessä 2,2 ja takana 2,3) mutta näytti renkaat hieman tyhjiltä niin lisäsin sitten vähän molempiin. eli nyt menee edessä 2,4 ja takana 2,7. Kulutuskin vähän putosi :D ja näitä siis kesällä että talvella. (185 ja 195 /65-15.)
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Bali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 02.02.2007 14:32
Paikkakunta: Espoo

224 45 17

Viesti Kirjoittaja Bali »

Mulla on tuo 225 45 17 koko w202 mallissa, ensin paineet oli 2.8bar, tuntuivat hieman kovilta ja laskin paineet 2,5 etu ja taka. Tuntuu pehmeämmältä ja renkaat ainakin ovat kuluneet tosi tasaisesti eli myös aavistuksen vähempi paine lienee ok.
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Lisäpohdintoja

Viesti Kirjoittaja Noname »

Palautetaampa vanha ketju henkiin kun aihekin osui hyvin kohdalle niin ei avata uutta.

Vaihdoin juuri samanlaiset 225 45 17" kesärenkaat alle ja oikeita paineita etsitään. Auto on siis C280 suoralla kuutosella.

Lähestyin asiaa niinkin teoreettisesti että tutkin renkaan kosketuspintaa autotallissa eri paineilla. Tankin luukku sanoo että edessä pitäisi olla 2.1 ja takana 2.3. Itse päädyin juuri toisinpäin oleviin lukemiin kun katselin renkaan kosketuspintaa maahan. Kylmällä renkaalla se oli luokkaa 8 - 9 cm ja lämpöisellä noin 6 cm ilmeisesti paineen nousun seurauksena. Rengas ei ole reunastaan pullistunut ja se on selvästi hieman lutussa auton painosta. Noin 100 km ajon jälkeen rengas oli käden lämpöinen +3 ulkolämpötilassa.

Selvä syyhän tuohon etupään kovempiin paineisiin on aivan varmasti automallin reilusti etupainoinen rakenne.

Tarkoituksena hakea paine jossa renkaat kuluu tasaisesti ja kumit toimii oikein. 3 barin paineet kuulostaa liian kovilta. Mikäs siinä jos asfalttijyrästä tykkää.

Kysymyksiä:

- Kuuluuko matalaprofiili renkaan olla yhtään lutussa ?
- Voiko kosketuspinnasta päätellä oikeaa painetta ?
- Jos voi niin kuinka monta senttiä renkaan pinnasta pitäisi olla asfalttia vasten ?
- paljonko renkaan paine nousee lämmetessään ja tuleeko sitä ottaa huomioon ?

Good Yearin UltraGrip 7+ 195 65 R15 kitkoilla ajettavuus oli erinomainen kaikissa olosuhteissa. Kesärenkailla ohjaus vääntelee tien kaltevuuden mukaan. Johtuuko se vain isommista renkaista ja ohjausgeometrian muutoksesta ? :roll:
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin ne luukun paineet koskee vakio renkaita, kyllä ne 17" vaatii lähemmäs 3 että toimii ja kuluu oikein. Jos et usko niin koita ja katso syksyllä, miten meni pikkupaineilla ...
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

vika löytyi

Viesti Kirjoittaja Noname »

Noniin. Tutkimuksia on taas tehty asian tiimoilta ja viatkin löytyivät.

Huonon ajettavuuden päällimmäinen syy oli siis liian alhaiset rengaspaineet kuten vähän itsekkin jo epäilin renkaiden olemusta ihmetellen.

Ttodelliset rengaspaineet olivat paljon alhaisemmat (luokkaa 0,3 bar) kun pitikään.Syyllinen ilmeisesti väärin näyttävä halpis renkaan täyttölaite. Toisekseen oikean puoleisessa eturenkaassa oli noin 0,2 bar vähemmin painetta kun vasemmalla mikä aiheutti puoltamista.

Kannattaa siis epäillä myös painemittarin näyttämää :!: Testasin huoltoasemalla kolme mittaria niidenkin ero oli vajaat 0,2 bar. Mihin tässä enää voi luottaa ?

Säätelin etupyöriin paineiksi 2,4 bar ja taakse 2,2 bar jolloin renkaat näytti erittäin hyviltä. Käytös muuttui laakista. Kulmikkuus katosi ja kulkee suoraan eikä vääntele mihinkään päin. Kävin esittelemässä mersulle paikallisia mutkia sivukylillä ja voi tsiisus että oli hymy korvissa asti auton kulkiessa kun kiskoilla.

Tietääkö kukaan syytä miksi takarenkaisiin suositellaan korkeampia paineita kun eteen :?: Suurin osa painostahan on kuitenkin edessä.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Enpä puutu tuohon nimenomaiseen tapaukseen,kun ei kokemusta leveistä renkaista ole,mutta yleisellä tasolla:
Suhtaudun vähän epäillen renkaan paineen nostolla korjattaviin ajo-ominaisuuksiin.En tohdi epäillä etteikö olisi ihan todellista apua kun oikeat paineet on saatu kohdilleen..mutta:Omat mersut on menneet paineista ja renkaista(ja niiden laadusta) riippumatta suoraan ja jämäkästi.Sen sijaan selkeät viat on aina alustan osista löydetty,jos kulku on tuntunut huonontuneen.
Esim.tällä hetkellä tilanne on juuri sellainen,ja paineitten nosto renkaissa kyllä auttoi huomattavasti,mutta selvästi jotain vikaa on.Sitä ei maantiellä/moottoritiellä niinkään huomaa,mutta muutoin kylläkin.Auto ei ole niin jämäkkä kuin ennen.
Oma ykkös arvaukseni on,että taka-akselin ulommaiset laakerit on väljät(ns.narinanivel).Muitakin ehdokkaita on..ja paljon,kuten kollegat hyvin tietävät.Mutta valistan sitten kun tohtori on asian selvittänyt ja korjannut.

Tämä tarina nyt lähinnä siksi,että foorumilla on paljon tuoreita mersukuskeja,jotka eivät ehkä ole koskaan ajaneetkaan kunnossa olevaa mersua,tai aiempi auto on ollut huonokuntoinen jokin-muu-merkki.
Tällöin ei välttämättä tunnista milloin vikaa on,vaan renkaan paineita korottamalla saadaan parannettua kulkua,ja kuvitellaan että menee niinkuin mersun pitääkin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Nyt se sitten on varmistettu että matalaprofiilirenkaiden paineet on oltava kovemmat kun tavallisen renkaan johtuen pienemmästä ilmatilasta ja liian matala paineen aiheuttamasta renkaan ja vanteen rikkoutumisvaarasta. 2 barin painella 225 45 kumit oli selvästi lutussa ja vajaa paineiset.

Olen tehnyt vielä asian varmistukseksi kyselytutkimusta kaveripiirissä joilla on matalaprofiilirenkaita autoissa. Kaikille on rengasliikkeessä laitettu paineiksi välille 2.4 - 3 bar. Nyrkkisäntönä tuntuisi olevan että matalaprofiilille saa lisätä 0,3 - 0,5 bar perus 195/65 renkaan ohjepaineisiin nähden niin aletaan olla jo oikealla hehtaarilla.

Tässä vielä yksi hyvä artikkeli aiheesta joka löytyi googlella:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ala- ... spaineissa
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Vastaa Viestiin