w210 suutinvika vai muu?
Kolme pulttia edestä auki ja yksi kannake pultti pumpun takaa auki(helpoin nosturilla)pitkä jatko ja kasimillin hylsyllä aikasemmalleCastillo kirjoitti:Pasi J, miten tuo pumpun säätö käytännössä tehdään. Ja mitä kulutuslukemia oli ennen ja jälkeen. Ei meinaa riittää mielenkiinto raksutuksen kuuntelemiseen.
ainakin kaks 300 asettunu tuolla ja kulkee kevyesti
kulutus ennen säätöä noin kympin nyt viime työreissu 1200km 7.25l
ja auto on lastutettu
ja nyt ilkee käyttää tyhjäkäyntiä
Kuulostaa kyllä erittäin houkuttelevalta operaatiolta. Tohtisikohan tuota kajota itse säätöihin vai missä teettäs lääkityksen.. Kuinka paljon ja mihin suuntaan vai onko se korvakuulolta arvioitava eli koekäyttöä ja varovaista kaasuttelua.
Tekisiköhän noita joku kokemuksella jossain päin maailmaa. Kesällä meinaan imusarjan tarkistaa ja puhdistaa ja siinähän tuota vois tarkemmin syynäillä ihan yläkauttakin. Täytyy alakaa suunnitella. Joku vehon asentaja muisteli että ennakoita näistä olisi muuteltu ihan maahantuojan huollon aktiivisuudesta jos merkkihuollossa on autoa hoidettu. Tiedä sitten.
Tekisiköhän noita joku kokemuksella jossain päin maailmaa. Kesällä meinaan imusarjan tarkistaa ja puhdistaa ja siinähän tuota vois tarkemmin syynäillä ihan yläkauttakin. Täytyy alakaa suunnitella. Joku vehon asentaja muisteli että ennakoita näistä olisi muuteltu ihan maahantuojan huollon aktiivisuudesta jos merkkihuollossa on autoa hoidettu. Tiedä sitten.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94
Ennakko on nyt säädetty/tarkastettu. 13 astetta tai ehkä karvan alle oli ja neljääntoista siirrettiin. Työkalukin väsättiin tarkan asennon löytämiseksi, joten korvakuulolle ei asiaa kuitenkaan jätetty.
Käyntiääni muuttui paremmaksi mutta samalla tuli selväksi että 3. Ja 4.suutin aiheuttaa kalatuksen joka vielä kuuluu säädöstä huolimatta, mutta hieman vaimeampana. Siis ei kuulu auton sisälle mutta ulos kuitenkin. Liekö asian kanssa nyt pärjättävä vai yrittääkö jotain, aika näyttää.
Käyntiääni muuttui paremmaksi mutta samalla tuli selväksi että 3. Ja 4.suutin aiheuttaa kalatuksen joka vielä kuuluu säädöstä huolimatta, mutta hieman vaimeampana. Siis ei kuulu auton sisälle mutta ulos kuitenkin. Liekö asian kanssa nyt pärjättävä vai yrittääkö jotain, aika näyttää.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94
paljon on ennakkoa 6mm tapit jotka ovat pumpussa ovat aivan eri lailla koneistetut (loivempi viiste joka vaikuttaa tyhjäkäynnin ennakkoon) kuin vajaa venttiilisten 5,5 mm tappiCastillo kirjoitti:Ennakko on nyt säädetty/tarkastettu. 13 astetta tai ehkä karvan alle oli ja neljääntoista siirrettiin. Työkalukin väsättiin tarkan asennon löytämiseksi, joten korvakuulolle ei asiaa kuitenkaan jätetty.
Käyntiääni muuttui paremmaksi mutta samalla tuli selväksi että 3. Ja 4.suutin aiheuttaa kalatuksen joka vielä kuuluu säädöstä huolimatta, mutta hieman vaimeampana. Siis ei kuulu auton sisälle mutta ulos kuitenkin. Liekö asian kanssa nyt pärjättävä vai yrittääkö jotain, aika näyttää.
varmaan kalkattaakin tyhjäkäynnillä joku 17-18 astetta olis lähempänä oikeata
Auton tyyppikilven mukaan ennakko 14-16 astetta jykk. Ja sille välille siis alarajalle säädettiin. Käyntiäänen karkeus poistui mutta 3. Ja 4. Suutin kalattaa koko säätöalueella eli skaalalla 12-18. Hankala on saada oikea tieto oikeasta ennakosta ja varmaan joutuu säätöjä vielä tekemään. Miksi ennakko oli alle 13 astetta, siinä on hieman ollu hämmennystä.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94
Tänään kävä mersu diesel pajalla. Kaikki suuttimet oli käytetty irti ja vitosen kärjessä oli näkynyt kulumaa/kiinnileikkautumis jälkiä. Eli se oli vaihdettu uusi. Samalla oli mitattu puristuspaineet jotka olivat olleet tasaiset ainakin huoneenlämpöisellä koneella. Paineventtiilit/pitimet oli käytetty irti pumpun päältä ja kasattu uusilla o-renkailla ja kupariprikoilla momenttiin.
Nyt käy erittäin asiallista tyhjäkäyntiä 5-diisseliksi. Tankilla kun kävin ja viereen tuli w124 300d niin eipä siitä rouskutuksen takaa edes c-kopan käyntiä kuullut. Toivottavasti tämä potilaskertomus päättyy tähän.
Mitä öljyä muuten olette käyttäneet nuissa käyntivikaisissa? Itsellä koneessa mobilin 5w-50 jotka ilmeisestikkin menee kuormituksen alla vähän liian litkuksi. Taidan hommata jotain jämäkämpää, mutta mikä olis hyvää tuolla 250td:lle?
Nyt käy erittäin asiallista tyhjäkäyntiä 5-diisseliksi. Tankilla kun kävin ja viereen tuli w124 300d niin eipä siitä rouskutuksen takaa edes c-kopan käyntiä kuullut. Toivottavasti tämä potilaskertomus päättyy tähän.
Mitä öljyä muuten olette käyttäneet nuissa käyntivikaisissa? Itsellä koneessa mobilin 5w-50 jotka ilmeisestikkin menee kuormituksen alla vähän liian litkuksi. Taidan hommata jotain jämäkämpää, mutta mikä olis hyvää tuolla 250td:lle?
Jos OM606:n pumpun ajoitusta yrittäisi säätää korvakuulolta niin saako pumpun tarkasti vanhaan asentoon mikäli korvakuulolta säätö ei onnistuisi? Eli onko pumpun kiinnitys niin tiukka, että pumppu asettuu aina samaan asentoon kiinnitysruuvien kiristämisen jälkeen?
Entä kuinka montaa säätöruuvin kierrosta/kierroksen osaa yhden asteen ajoitusmuutos noin suunnilleen vastaa?
Entä kuinka montaa säätöruuvin kierrosta/kierroksen osaa yhden asteen ajoitusmuutos noin suunnilleen vastaa?
Juurikin suuttimista vika löytyi. Kolme meni uusiksi. Mutta ei auttanut ajoittaiseen "hummaamiseen" kierroksien laskiessa tyhjäkäynnille. Jostain saa ilmaa, mutta alkaa olemaan kaikki paikat tarkastettu ja korjattu mistä voi ilmaa saada polttoaineen sekaan. Ainoa mistä vois vielä ilmaa saada on tuo sähköinen sammutin systeemi.Masaman kirjoitti:Suuttimet tarkistukseen. Silläpä omani ainakin rauhottui.
Saman korjauksen oli UK-foorumilla joku tanskalainen tehnyt. Mutta eikö se ilmavuoto silti kannattaisi selvittää?JanH kirjoitti:Nyt jätti sitten pahimmilla pakkasilla käynnistymättä kun tavara valuu takasin tankkiin. Laitoin sitten takaisku venttiillin dieselin tuloputkeen josko estäis putkien tyhjenemisen. Kuulemma kiusaa enemmän farmari väyrysiä nää ilmaviat.
Hyvä tietää että joku muukin kokeillut tuota takaiskua. Ainakin ittellä auttoi.DBFI kirjoitti:Saman korjauksen oli UK-foorumilla joku tanskalainen tehnyt. Mutta eikö se ilmavuoto silti kannattaisi selvittää?JanH kirjoitti:Nyt jätti sitten pahimmilla pakkasilla käynnistymättä kun tavara valuu takasin tankkiin. Laitoin sitten takaisku venttiillin dieselin tuloputkeen josko estäis putkien tyhjenemisen. Kuulemma kiusaa enemmän farmari väyrysiä nää ilmaviat.
Ilma vuotoa on jo koitettu selvittää itse sekä korjaamolla. Ei ole oikeen muuta mahdollisuutta kuin se sähköinen sammutin tai itse pumppu vuotais jostain kun on kaikki muu jo vaihdettu. Tulee liian kalliiksi alkaa pumppua vaihtamaan siksi päädyin toistaiseksi tuohon takaiskuun. Ulospäin ei siis vuoda mitään. Eikä vaahdon kanssa löytynyt myöskään vuotoja.
Onko porukka saanut selville omituista vikaa/ominaisuutta? Itsellä myös om606, tyhjäkäynti normaalia ja oman sekä muiden mielestä nättikäyntinen. Kierrokset kun nostaa noin 1000-1300 ja päästää kaasusta niin humppaa rajusti ja kun kierrokset laskevat normaaliin tyhjäkäyntiin niin käy taas tasaisesti. Yli 1300 rpm mentäessä käy nätisti ja tasaisesti. Vaihdettu kaikki suodattimet, polttoaineputkien o-renkaat, imusarjan tiiviste ym ym.. Pumppu on ulkoisesti puhdas eikä mitään vuodon jälkiä näy oikeen missään. Mites tuo pumpun säätö onnistuu kotikonstein? Tämäkin vika/ominaisuus ilmenee vain koneen ollessa lämmin. Täytyy tänään koittaa ilmeneekö vika kun kytkee ilmastointia sun muita sähkölaitteita päälle. Autolla on ajettu 202 tkm.
W210 300TD Avantgarde -97