W203 vertailutesti C240A vs. C320A

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W203 vertailutesti C240A vs. C320A

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tarinan tausta: 2001 C320A:ni oli määräaikaishuollossa joka venähti. Tämän ajaksi liikkeestä annettiin ajooni 2003 C240A. Viikon aikana tuli ehdityksi tehdä aika perusteellinen arviointi näiden kahden auton eroista.

Istuudun C240:n ratin taakse. Ensimmäisenä huomioni kiinnittyy Jacky Makupala -toffeevanukasta muistuttavaan sisustaan. Kojelauta ja ratti ovat "suklaata" ja nahkapenkit kermaisen täyteläistä "toffeekiisseliä". (Naulan kantaan osuvan analogian totesi vaimoni istuessaan ensimmäistä kertaa autoon.) Mieleeni tulee että tällaisen sisustan metallitummanvihreään Mersuun tilannut henkilö pitäisi saattaa edesvastuuseen. Vai lieneekö silmäni vain jämähtänyt oman autoni vaaleanharmaaseen sisustaan...

C320:ssani on sähköiset muistipenkit, -peilit ja -ratti. C240:ssä näitä ei ole. Sulkaaratin alta löytyy kampi, jolla saa ratin tuoduksi mukavalle kohdalle, ja penkin säädötkin tarjoavat tutun Mersu-asennon. W203:n osittaisella sähkösäädöllä varustettujen penkkien sivussa olevan sähkövivun logiikka kuitenkin tuntuu jotenkin oudolta läpi koko viikon taipaleen. Namiska kuitenkin hoitaa asiansa, joten vika lienee vain omien korvieni välissä.

Mutta koska autoa pitää vertailutesteissä ajaakin, eikä ainoastaan äimisellä häiriintyneen värisiä sisustusmateriaaleja, tuuppaan avaimen virtalukkoon. Muoviavain aikaansaa tutun äänen kun sähkölukko vapautuu. C240:n moottori käynnistyy hyristen. Mutta vaikka sekin on V6-kone, äänestä puuttuu se murina joka säestää isomman moottorin käyntiä.

Laitan vaihteen D-asentoon ja lähden liikkeelle. W203:n sähköinen automaatti toimii hienosti ja siirryn liikenteen sekaan kehätielle. Katuliikenteessä C240:n moottori kuljettaa autoa hienosti eikä eroa C320:een juuri huomaa. Kierrokset käyvät pienemmässä koneessa ehkä hieman korkeammalla ennen vaihtoja, mutta siihen tuskin ilman välitöntä vertailukohtaa kiinnittäisi huomiota.

Kiihdytettäessä rampilta nopean liikenteen sekaan, moottorien erilainen luonne tulee esiin. Siinä missä 3,2 l:n moottori murahtaa 80 km/h vauhdissa ja siirtää auton eleettömästi muiden tahtiin, 2,6 l:n moottori kaipaa paljon voimakkaampaa kaasunkäyttöä. Pienempi kone on selkeästi enemmän kierroskone.

Jälleen kun C240:n saa muiden joukkoon tielle, se kulkee juuri niin hienosti kuin Mersun tuleekin. Maantiellä ja moottoritiellä W203 on omimmillaan. Ohjaus tuntuu hyvältä ja auto kulkee pientä tuuliherkkyyttä lukuunottamatta mainiosti sinne minne sen asettaa kulkemaan. Amerikan-mallin pehmoinen jousitus häivyttää kuopat ja heitot kauniisti ja Mersun ratin takana tietää Mersun olevan Mersu. Mutta hitaammissa nopeuksissa, kuten parkkihalleissa ja kadunkulmapyörityksessä W203:n ohjaus kuolee täysin. Se tuntuu yllättäen jopa raskaalta, koska rattia pitää pyörittää molempiin suuntiin. Tämä on ilmiö, jota tekniikanmaailmat ovat kautta maailman sivun moittineet Mersuissa. Mutta W203 on ensimmäinen malli, jossa se on minua oikeasti häirinnyt.

Koska C240:n ja C320:n merkittävin ero on moottorissa, keskitytään siihen vielä parin kappaleen verran. 2,6-koneen kierrosluonne tulee viikon aikana moneen kertaan havaituksi. Siinä missä 3,2-koneisessa autossa pienikin kaasun painallus riittää kiihdyttämään autoa ilman minkäänmoisia ponnistuksia C240:n kuljettajan joutuu tosissaan käskemään autoa. Tämän havainnon tekeminen ei edellytä osallistumista kiihdytyskilpailuihin tai rata-ajoon. Ilmiö tulee esiin tavallisissa liikennevaloista lähtemisissäkin. Tämä tuntuu omituiselta, sillä aikaisemmin koettu kompressoriahdettu 2,3-kone tarjoaa menoa pienemmästä iskutilavuudestaan huolimatta huomattavasti vaivattomammin. Mitä on tapahtunut luonnonlaille "there is no substitute for cubic inches"?

Kurkistus Mercefreaken.com:in tarjoamiin moottoritietoihin kertoo vastauksen: Siinä missä C240 tarjoaa 170 hv/ 5500 rmp - 240 Nm/ 4500 rpm, 230K tuottaa 197 hv/ 5500 rpm - 280 Nm/ 2500-5000 rpm, ja 320 antaa 218 hv/ 5700 rpm - 310 Nm/ 3000-4600 rpm. Kompressorikoneen ja 3,2-koneen laajat, korkeammat ja huomattavasti matalammalle sijoittuvat väännöt tekevät menosta kevyen tuntuista. Valitettavaa todeta, mutta näiden rinnalla C240 sai viikon aikana lisänimen "hyrrä". Moottori hyrisee kauniisti, mutta meno ei maistu.

Palautan C240:n ja käynnistän C320:n moottorin. Tuntuu hienolta painaa kaasua rauhallisesti kehätien rampilla ja kuunnella murinaa kun laatikko ei turhia vaihtele. Onhan isompi kone hintavampi, mutta "there is no substitute for cubic inches". Paitsi ehkä kompressori - varauksin.


-T
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli ajettua viime sunnuntaina reissu Helsinkiin faijan v. 2004 W203 180 Sedan Kompressorilla.

Mukava auto, kulutti vähän (tietokoneen mukaan keskikulutus 6,7 l/100 km). Alla pyöri tulenuudet misukat ja melukin oli kohtuullinen. Normaaliajossa teho riittää ja ohituksissa sai kutiteltua lisääkin tarpeen mukaan mutta jos vertaa omaan 420:een niin toki se viimeinen reservi jäi tällä pikkumoottorilla puuttumaan.

Effekt 143 HK ved 5200 o./min.
Dreiemoment 220 Nm ved 2500-4200 o./min.

Ei mitään muuta valittamista paitsi tuo automaatti-ilmastointi; 4 hengen kuormalla takapenkiltä valitettiin että "happi loppuu"... puhallin ei tuntunut puhaltavan kovinkaan lujaa - paitsi jos aurinko oli lämmittänyt hytin parkissa ollessaan. Oma W124 tohottaa automaattiasennolla aina aika reippaasti.

Faijan autolla on ajettu nyt 38 tkm. Siinä on airbagit etumatkustajille sekä sivubagit myös. Automaattivaihde ja automaatti-ilmastointi, cruiseri sekä CD-soitin löytyy. Väri metallihopea, sisustus mustaa kangasta (en nyt muista varustelutasoa mikä olikaan :oops: ).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Minulla on S203:n automaatti-ilmastoinnissa oma nopeudensäätö takapenkille. Sen avulla ilma vaihtuu sekä edessä että takana miellyttävästi. Eikö tässä v. 2004 W203 180 Sedan Kompressorissa ollut tuota?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mr Eerolalla on ns. mukavuusilmastointi mikä on täällä peräpohjolassa uutena myydyissä autoissa harvinaisempi varuste. Joten myös minun on toistaiseksi tyydyttävä thermatic mallin puhaltimeen. Taakse on kyllä suutin keskikonsolissa - olikohan auki?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Vastaa Viestiin