312 -96 sprinterin kulkuongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 20.05.2009 08:25
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 08:34
morjes.

elikkä 312td ei kulje, eikä kierrä vedot uupuu.

vikakoodin antoi suuttimen neulantunnistimesta, mutta korjaamolla sanottiin että vika saattaa olla myös muualla? ei sytytä vikavaloa mittaristoon. (tätä ihmettelivät korjaamolla) kaverin autosta kokeiltu ahtopainetunnistinta ja maf:ia? ei mitään vaikutusta. eli olisko kellään neuvoja onko vielä jotain mitä kattoa ennenkö tilaa uuden suuttimen? ettei turhaan osta tuollaista osaa. käyntiin lähtee ja muutenkin käy normaalisti. niin ja egr eliminoitu. ahtopainetta nostaa. tekisikö ahtovuoto tuollaista vai onko se selvä suutinvika?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 992
Liittynyt: Pe 06.06.2003 19:35
Paikkakunta: uusimaa
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 18:09
terve

se on vikatilassa
-PA-suodatin tukossa?
-onko polttoainepuolella ilmaa
- onko ahto muoviputkessa öljyä,joka roiskis siihen auturiin koneen päällä olevaan
- mahdollinen jarruvalokatkaisija ongelma?

Terveisin Jamppa
sprinttereitä
ja niihin osia(vanhoihin)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 19:28
Kerropa hiukan tarkemmin noita ongelmia: ottaako se vain 3.000 rpm vapaalla talla pohjassa?

Käykö ihan niinkuin kylmänä - karkea käynti? Vai käykö siististi, mutta ei ota kierroksia kuin tasan 3.200 rpm?

JOs pysäytät moottorin ja käynnistät, niin käykö vähän aikaa ihan OK, mutta kun lähdet ajamaan, niin hytyy kierrokset 3.000 rpm tuntumaan?

jne.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 20.05.2009 08:25
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 19:47
jamppa kirjoitti:terve

se on vikatilassa
-PA-suodatin tukossa?
-onko polttoainepuolella ilmaa
- onko ahto muoviputkessa öljyä,joka roiskis siihen auturiin koneen päällä olevaan
- mahdollinen jarruvalokatkaisija ongelma?

Terveisin Jamppa
sprinttereitä
ja niihin osia(vanhoihin)

-PA-suodatin vaihdettu
-millä todeta onko polttoainepuolella ilmaa?
-onhan sielä putkessa vähän öljyä, mutta ei mielestäni "normaalia" enempää. sekin puhdistettu
-ainakin jarruvalot toimivat normaalisti?

tuntuu että välillä käy karkeammin ja yleensä ihan siististi? ja ehkä kylmänä vielä hiukan laiskempi kuin lämpimänä. ei ota sammuttamisen jälkeen yhtään enempää kierroksia kuin sen n.3000rpm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 20:16
Tarkasta enstex se 10 A sulake, joka ohjaa moottoria sieltä ampärin pohjan kokoisen muovisen kannen alta konetilasta. Kansi on kiinni neljällä ruuvilla. Mahtaa olla apumiehen puolella konetilassa.

Jos sulake on ehjä, niin ota irti molemmat 8 mm alipaineletkut, jotka tulevat imusarjaan johtavan putken päällä olevaan ns. pakokaasun kierrätysventtiiliin ja tulpaa ne letkut vaikkapa 8 mm. pultilla tai muulla sopivalla.
Viimeksi muokannut Chili päivämäärä Ke 20.05.2009 20:20, muokattu yhteensä 1 kerran
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2009 20:19
Kuva

Eli se sulakerasia on tuolla vasemmassa takalaidassa olevan laakean, mustan muovikannen alla.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8787
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: To 21.05.2009 11:49
Chili kirjoitti:[ http://farm4.static.flickr.com/3352/3490791250_46f2f1cdc7.jpg ]

Eli se sulakerasia on tuolla vasemmassa takalaidassa olevan laakean, mustan muovikannen alla.


Sprintterissä? :)

Mittaa se "sähkösuutin" yleismittarin vastusmittaus alueella.
Pitää näyttää noin 100-120ohmia.
Jos näyttää ääretöntä niin on rikki.
On aika tavallinen vika.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: To 21.05.2009 16:57
Eiköhän pakut ole tehty samanlaisista osista - miksi eivät olisi? 8)
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 11.05.2005 21:02
Paikkakunta: jyväskylä mlk
ViestiLähetetty: To 21.05.2009 20:46
eipä tällä kertaa ole osat samanlaisia. sprintteri on vika tilassa ja vika löytyy johtosarjasta mikä lähtee ja kulkee akun alta/takaa. purat vain sarjat ja vika on käsissäsi...
MB 190E (ex)
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06


Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Pe 22.05.2009 08:18
Noista kahdesta vaihtoehdoistani, molemmat aiheuttavat vikatilan, jolloin kone ottaa vain 3.200 rpm.

A) Vaihtoehto, eli moottorinohjauksen sulake palanut tuossa yllä olevan mukaisesta paikasta: Oireina on se, että kone käy ikäänkuin kylmänä - karkeasti raksuttaen. Akulta tulee tuohon laatikon kannen alle paksut johtosarjat - taitaa olla samat, mistä tuossa yllä mainittiin. Kannattaa ensin katsoa, että tuo sulake on OK, ennen kuin alkaa niitä johtosarjoja kaivelemaan esille?

B) Vaihtoehto, eli pakokaasun kierrätysventtiilin kalvo rikki. Oireina on se, että auto menee vikatilaan eikä ota kuin 3.200 rpm - tosin välillä saattaa jonkin minuutin toimia startin jälkeen ihan OK. Käyntiääni ei muutu. Korjaantuu tilapäisesti - tai voit testa sen helposti yllä olevan ohjeeni mukaan: vedät nuo oheisessa kuvassa olevat kaksi kumiletkun päätä irti ja tulppaat ne letkut 8 mm pulteilla vaikkapa. Jos kalvo oli rikki, niin auto käy nyt kuitenkin täysillä - ei tosin taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti. Onko Spritterissä tuollainen kierrätysventtiili imusarjaan vievän putkiston päällä?


Kuva
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Pe 22.05.2009 16:57
Chili kirjoitti:Noista kahdesta vaihtoehdoistani, molemmat aiheuttavat vikatilan, jolloin kone ottaa vain 3.200 rpm.

A) Vaihtoehto, eli moottorinohjauksen sulake palanut tuossa yllä olevan mukaisesta paikasta: Oireina on se, että kone käy ikäänkuin kylmänä - karkeasti raksuttaen. Akulta tulee tuohon laatikon kannen alle paksut johtosarjat - taitaa olla samat, mistä tuossa yllä mainittiin. Kannattaa ensin katsoa, että tuo sulake on OK, ennen kuin alkaa niitä johtosarjoja kaivelemaan esille?

B) Vaihtoehto, eli pakokaasun kierrätysventtiilin kalvo rikki. Oireina on se, että auto menee vikatilaan eikä ota kuin 3.200 rpm - tosin välillä saattaa jonkin minuutin toimia startin jälkeen ihan OK. Käyntiääni ei muutu. Korjaantuu tilapäisesti - tai voit testa sen helposti yllä olevan ohjeeni mukaan: vedät nuo oheisessa kuvassa olevat kaksi kumiletkun päätä irti ja tulppaat ne letkut 8 mm pulteilla vaikkapa. Jos kalvo oli rikki, niin auto käy nyt kuitenkin täysillä - ei tosin taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti. Onko Spritterissä tuollainen kierrätysventtiili imusarjaan vievän putkiston päällä?


[ http://farm4.static.flickr.com/3556/3551819232_79be8c90ef.jpg ]



Vaikuttaako tulppaus myös kulutukseen? Olen tulpannut pakokaasunkierrätyksen jo aikoja sitten. En ole kauheasti seurannut kulutusta.

Juu sprintterin johdot on aikas paskoja, niistäkin voi vika löytyä.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 20.05.2009 08:25
ViestiLähetetty: Ma 25.05.2009 19:22
Mika.T kirjoitti:
Chili kirjoitti:[ http://farm4.static.flickr.com/3352/3490791250_46f2f1cdc7.jpg ]

Eli se sulakerasia on tuolla vasemmassa takalaidassa olevan laakean, mustan muovikannen alla.


Sprintterissä? :)

Mittaa se "sähkösuutin" yleismittarin vastusmittaus alueella.
Pitää näyttää noin 100-120ohmia.
Jos näyttää ääretöntä niin on rikki.
On aika tavallinen vika.

noniin suutinta mittailtu. välillä näyttää jotain reilua 4000 ohmia ja välillä 9000 ohmia... johtosarjaa tutkittu ja sieltä ei vikaa löytynyt. myöskään mitään moottorinohjauksen sulaketta en ole löytänyt? EGR alipaineletku tulpattu. ei vaikutusta. nyt roplailujen yhteydessä airbag valo sammuu normaalisti, mutta syttyy samantien ja sammuu joskus minuutin parin kuluttua uudelleen.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 20.05.2009 08:25
ViestiLähetetty: Ke 27.05.2009 10:05
tuli kuntoon uudella suuttimella 8)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 16:13
ViestiLähetetty: Ke 07.11.2012 18:01
Vähän samanlaisia oireita Sprinter 412 -98.
Vaihdettu ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, käyty läpi akun alla olevat sähköliitokset sekä osa sähkösarjaa, lainattu toimivasta autosta ahtopaineanturi,ilmamäärä(tms)anturi imuputkessa, EGR-venttiili ja sen ohjausmulkero, mutta ei vaan tule kuntoon.

Seuraavaksi siis kiinnostaa, mikä on tuo mainittu "sähkösuutin"?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2597
Liittynyt: To 03.07.2008 20:39
Paikkakunta: Mynämäki
ViestiLähetetty: To 08.11.2012 10:44
Minusta on aivan turha vaihdella osia ihan summissa, tulee usein vaan enempi vahinkoa :D
Ahtopaineanturin näyttämän näkee testerillä, samaten ahtoilman lämpötilan ( autossa ei ole ilmamäärämittaria)
Sähkösuutin on helppo mitata. Auto sammuksissa ja suuttimelta liitin irti josta sitten mittaat 2 johdon välisen resistanssin. Pitäisi olla noin 125 ohmia about. Jos näyttää ääretöntä tai sitten jotain ihan muuta kuin tuo edellä mainittu niin suutin on rikki.
Siksi täällä foorumilla aina saarnataan tuosta testeristä että se vähentää ns. turhaa osien vaihtamista ja tutkimista.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 02.09.2010 16:13
ViestiLähetetty: Pe 09.11.2012 16:15
Jolle kirjoitti:Minusta on aivan turha vaihdella osia ihan summissa, tulee usein vaan enempi vahinkoa :D
Ahtopaineanturin näyttämän näkee testerillä, samaten ahtoilman lämpötilan ( autossa ei ole ilmamäärämittaria)
Sähkösuutin on helppo mitata. Auto sammuksissa ja suuttimelta liitin irti josta sitten mittaat 2 johdon välisen resistanssin. Pitäisi olla noin 125 ohmia about. Jos näyttää ääretöntä tai sitten jotain ihan muuta kuin tuo edellä mainittu niin suutin on rikki.
Siksi täällä foorumilla aina saarnataan tuosta testeristä että se vähentää ns. turhaa osien vaihtamista ja tutkimista.


Auto kävi kyllä merkkipajalla, testerilappukin tuli ulos, muttei mitään ratkaisua asiaan. Sanoivat, että vikaa ei löydy. Viikon verran auto siellä makasi.

Sähkösuuttimellako tarkoitetaan tuota 1. suutinta, jossa on se neulan liikeanturi tms.? Mittasin pistokkeesta äärettömän vastuksen, ehjässä autossa oli 121ohmia. Vika lienee siis paikallistettu, ensiviikolla siis Riihimäen dieselhuoltoon suuttimenvaihtoon..
Tämmöset foorumit on kyllä kultaa arvokkaampia, kun semmosetkin ongelmat ratkeaa, joita merkkihuollossa vain ihmetellään kädet taskuissa.xD Kiitos!
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8787
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Pe 09.11.2012 17:08
akyttala kirjoitti:
Sähkösuuttimellako tarkoitetaan tuota 1. suutinta, jossa on se neulan liikeanturi tms.?


Kyllä. Juuri se suutin johon menee johdot.

akyttala kirjoitti: Mittasin pistokkeesta äärettömän vastuksen, ehjässä autossa oli 121ohmia. Vika lienee siis paikallistettu, ensiviikolla siis Riihimäen dieselhuoltoon suuttimenvaihtoon..
Tämmöset foorumit on kyllä kultaa arvokkaampia, kun semmosetkin ongelmat ratkeaa, joita merkkihuollossa vain ihmetellään kädet taskuissa.xD Kiitos!



No rikkihän se suutin oli. Eli uutta tai käytettyä ehjää tilalle uudella pohjatiivisteellä.

Eikun merkkiliikkeeseen vaatimaan rahat takaisin turhaan vaihdetuista osista.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 25.02.2010 18:41
ViestiLähetetty: La 16.11.2013 10:42
Tarkentaisitteko vielä hieman tuota sähkösuutinta? Sijaitseeko syöttöpumpun yläpuolella, pyöreä liitin? Samalla korkeudella kuin lämpöanturi ja samalla puolella konetta? Mikä on tuon "sähkösuuttimen" tehtävä?
Mulla tehot hävisivät sprintteristä 312d -95 mutta antaa kyllä ihan reilusti naftakäryäkin putkesta. Eli palamatonta riisselii savunmuodossa tulee kun kylmänä käynnistää ja aina kun kaasuttelee, sinistä savua tuuppaa, mutta ei, ei ole öljykrääsää.
Veholla käynyt (2h vianetsintää) ja totesivat kannentiivisteen menneen tai suuttimet. (Käy kaikilla ja turbokin ahtaa).
No tässä yritän vielä keksiä muita mahdollisuuksia. Tosin pian mitataan sylinterien paineet, ja suuttimet penkkiin.
Ei muuton ole halvat suuttimenkärjet kyseiseen vehkeeseen.halvimmat mitä olen löytänyt ovat 62,5e kpl
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11870
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: La 16.11.2013 11:04
selmari kirjoitti:Tarkentaisitteko vielä hieman tuota sähkösuutinta? Sijaitseeko syöttöpumpun yläpuolella, pyöreä liitin? Samalla korkeudella kuin lämpöanturi ja samalla puolella konetta? Mikä on tuon "sähkösuuttimen" tehtävä?
Mulla tehot hävisivät sprintteristä 312d -95 mutta antaa kyllä ihan reilusti naftakäryäkin putkesta. Eli palamatonta riisselii savunmuodossa tulee kun kylmänä käynnistää ja aina kun kaasuttelee, sinistä savua tuuppaa, mutta ei, ei ole öljykrääsää.
Veholla käynyt (2h vianetsintää) ja totesivat kannentiivisteen menneen tai suuttimet. (Käy kaikilla ja turbokin ahtaa).
No tässä yritän vielä keksiä muita mahdollisuuksia. Tosin pian mitataan sylinterien paineet, ja suuttimet penkkiin.
Ei muuton ole halvat suuttimenkärjet kyseiseen vehkeeseen.halvimmat mitä olen löytänyt ovat 62,5e kpl



"sähkö" suutin on se niistä suutimista mihin menee johto
yleensä syl2 tai syl1 suutin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 25.02.2010 18:41
ViestiLähetetty: La 16.11.2013 15:58
Jees. Sähkösuutin löytyi. Oli edestäpäin katsoen kolmannessa pytyssä, vuotaa melkoisesti suuttimen vartta pitkin ylöspäin ja siitä johtuen en saanut sitä vielä irti, on jumissa.
Joudunko uusimaan siihen suuttimeen kärjen vai koko suuttimen?
Missä hinnoissa moinen?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 12:18
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 28.07.2017 10:51
Mulla 212 Sprintteri vuodelta 99 ja tehot hävis. Ahtopainetta ei tule. Löysin näitä wanhoja tarinoita ja olen tutkinut autoa. Ykkösen suuttimen vastusarvo on 99 Ohmia. Ei siis ole poikki, kun ei näytä ääretöntä. Riittääkö tuo 99 Ohmia?
Ahdin näyttää siistiltä, pyörii ja tulee painettakin,kun letku irti koneen päällä mutta ei tuu tarpeeksi, kun isoilla kierroksilla vetää imusarjalle menevän letkun kurttuun. EGR tulpattu. Hukkaportin kalvorasia ehjä.
Onko se sähkösuutin vai mikä siellä juonii?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 28.07.2017 12:40
Testerillä voisi tutkia missä vika on. Tai sitten vaihtelet veikkaamalla osia niin paljon että vika korjaantuu.
www.mbosa.fi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 12:18
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 28.07.2017 14:38
Testerillä käyty. 10 vikakoodia tuli. Hehkutulppa, mottoriveden lämpöanturi, nopeusmittari ja monta muuta koodia tuli, jotka ei minusta liittyneet vikaan. Lienee vuosien vikahistoria, joka tuli luettua ja nollattua. Yhtään vikaa ei tullut ahtopaineeseen tai suuttimeen liittyen. Mutta löysimpä vian, kun tutkin alipainelinjaa - akun takana alipaineputki poikki ja sen takia hukkaportin kellolle ei tullut imua. Nyt on tehot tallella.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1936
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
ViestiLähetetty: Pe 28.07.2017 17:18
Mun tietääkseni museo Sprintteris on painetoiminen kello?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 28.07.2017 20:22
Hienoa, halpa vika ! Tuosta on tullut todennäköisimmin vikakoodi 1470.
www.mbosa.fi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 12:18
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 04.08.2017 17:29
Se P 1470 koodi siellä oli joo.

Muut koodit, joita löyty:

- P 0115 Jäähdytysnesteen lämpöanturi
- P 0500 ajonopeussignaali
- P 1481 hehkutulppa
- P 1482 hehkutuksen antoaste
- P 1335 Kampiakslein asema-anturi
- P 1615 Verkkojännite ohjausyksikkö
- P 1625 Diiselin ohjauksen merkkivalo
- P 0105 Ilmankuormituksen painetunnistin

Pitäiskö noista huolestua? Moottori ainakin voimissaan, käynnnistyy hyvin, lämmöt ok, nopeusmittari näyttää ok. Vai onko niin, että noi liittyy vuosien matkalla kertyneisiin vikoihin. Auto ollu mulla vasta 4 kk.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 04.08.2017 17:59
Ei mitään väliä vikakoodeilla jotka ovat muistissa tilapäisinä vikoina kun autoa ei ole testattu pitkään aikaan ja kaikki toimii.
www.mbosa.fi

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Neulastaja, Ridaz, Roopeva ja 51 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot