300td koneen ääni?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei niitä venyviä pultteja enää kannata säädellä momenttiin ja sitten 90+90 astetta. Kiristää vain hitusen niin on ihan ok. Jos niitä lähtee vetämään uudelleen momenttiin niin samalla vaivalla siitä jo vaihtaa sen pahvinkin. Menee vielä pultti poikki kun korjataan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Ok. Käytän seuraavaks suuttimet testissä kunhan joudan. Katotaan siitä sitten eteenpäin.

Jännä ilmiö tosiaan tuo kun on kierrroksia ja löysää tyhjäkäynnille niin vähän aikaa käy nätisti öljynpaineetkin kerkee tippua ainakin mittarin mukaan ennekuin naputus alkaa. Olisko moiselle selitystä?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

geoman kirjoitti:Samalla tarkistat kannenpulttien kireyden "oikeaan" momenttiin, jostainhan se arvo löytyy.
Oliko 50Nm ja 90 ja 90 astetta? Kansipahvin vaihto tulee eteen tuohon OM603:seen. Matka-ajossa oireet on sitämyöten sellaiset.

Jos itse vaihtaa niin mitä on ne hyvätietää jutut? Esim. Nokka-akselin käyttöpyörä sopii ilmeisesti menemään kannen aukosta läpi vai sopiiko?

Tietty pultit uusitaan kannen suoruus/halkeamat esim. Aution Autossa vaikka nestettä ei hukkuisikaan.

Mitä muuta kannattaa katsoa samalla kun kansi on irti?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jari Ke kirjoitti:
geoman kirjoitti:Samalla tarkistat kannenpulttien kireyden "oikeaan" momenttiin, jostainhan se arvo löytyy.
Oliko 50Nm ja 90 ja 90 astetta? Kansipahvin vaihto tulee eteen tuohon OM603:seen. Matka-ajossa oireet on sitämyöten sellaiset.
Mitä se oireilee?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aku P kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
geoman kirjoitti:Samalla tarkistat kannenpulttien kireyden "oikeaan" momenttiin, jostainhan se arvo löytyy.
Oliko 50Nm ja 90 ja 90 astetta? Kansipahvin vaihto tulee eteen tuohon OM603:seen. Matka-ajossa oireet on sitämyöten sellaiset.
Mitä se oireilee?


Nostimet alkaa raksuttamaan ja pakoääni putken päästä kuunneltuna tyhjäkäynnillä on selvästi sellainen että yksi sylinteri ei käy kunnolla. Kylmänä ja lyhyessä ajossa näitä oireita ei ole. Huomasin eilen (Juvalla 350km jälkeen) kun pysähdyttiin että ö-painde viisari väpättää yhden sylinterin tahtiin tyhjäkäynnillä. Tuota ilmiötä en ole ennen havainnu. Meniskö pakopainetta kanavaan ja se sais neulan hyppimään? Nestettä tuo kiulu ei kuluta eikä kuplikkaan eli kansi ilmeisesi voisi olla jopa ehjä.

Moottorin paloäänet kuumana kyllä korjaantui kun jälkikiristin joku kuukausi sitten. Ilmeisesti öljyä ei enää pääse männän päälle?

Joo ja Veskola olikin jo kommentoinut tuota jälkikiristystä. Ei tosiaan kannata kiristellä enää momentteihin. Menee pultti poikki huonolla tuurilla.

Sit jos joku kertoisi niitä HyväTietää ohjeita pahvinvaihto operaatioon :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla mun sivuilla on tarina Viton pahvin vaihdosta, kaikki siellä oleva pätee myös oikeaan mersuun.

- Tarvitaan kaksi erikoisempaa avainta, toinen kannenpulteille ja toinen suuttimille. Lisäksi suutinputkien irroittamiseksi on hyvä olla ihmeellinen 14 mm avokita-avain. Vaikka sitten itse tehty.
- nokkapyörä tulee siitä kannesta läpi. Kannattaa kiinnittää ketju nippusiteellä pyörään niin ei mene jako sekaisin. Nokkapyörän pultti saattaa olla kiinni pultilla, joka vaatii 12 kulmaisen hylsyn.
- Kansi kannattaa aina plaanata suoraksi, alumiinikansi on yleensä aina kiero irroituksen jälkeen. Koneistamo irroittaa esikammiot tätä varten.
- Hehkut kannattaa uusia samalla
- Momentit ja kiristysjärjestykset löytyvät jostakin oppaasta tai ehkä netistäkin. Kannattaa tarkistaa
- Suuttimet voi käyttää samalla suihkun tarkistuksessa, ei maksa tässä yhteydessä juuri mitään.
- Suuttimille uusitaan ne alusprikat, muuten ei pidä.
- Ketjunohjaimen pidiketappi vedetään ulos liukuvasaralla tjms. siinä on muistaakseni 6 mm kierre eli semmoinen kova pultti pitää saada kiinni vasaraan.
- Kannentiivisteeksi voi halutessaan valita om606:n metallitiivisteen. Kannattaa tarkistaa että siinä on kaikki tarvittavat reiät kohdillaan. Jollei niin poraa.

Mitäs muuta, no ei kait mitään ihmeellistä. Kannen päässä olevia 6 mm kuusiokolopultteja (2 kpl) ei kannata pudottaa sinne moottorin sisälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Tuolla mun sivuilla on tarina Viton pahvin vaihdosta, kaikki siellä oleva pätee myös oikeaan mersuun.

- Tarvitaan kaksi erikoisempaa avainta, toinen kannenpulteille ja toinen suuttimille. Lisäksi suutinputkien irroittamiseksi on hyvä olla ihmeellinen 14 mm avokita-avain. Vaikka sitten itse tehty.
- nokkapyörä tulee siitä kannesta läpi. Kannattaa kiinnittää ketju nippusiteellä pyörään niin ei mene jako sekaisin. Nokkapyörän pultti saattaa olla kiinni pultilla, joka vaatii 12 kulmaisen hylsyn.
- Kansi kannattaa aina plaanata suoraksi, alumiinikansi on yleensä aina kiero irroituksen jälkeen. Koneistamo irroittaa esikammiot tätä varten.
- Hehkut kannattaa uusia samalla
- Momentit ja kiristysjärjestykset löytyvät jostakin oppaasta tai ehkä netistäkin. Kannattaa tarkistaa
- Suuttimet voi käyttää samalla suihkun tarkistuksessa, ei maksa tässä yhteydessä juuri mitään.
- Suuttimille uusitaan ne alusprikat, muuten ei pidä.
- Ketjunohjaimen pidiketappi vedetään ulos liukuvasaralla tjms. siinä on muistaakseni 6 mm kierre eli semmoinen kova pultti pitää saada kiinni vasaraan.
- Kannentiivisteeksi voi halutessaan valita om606:n metallitiivisteen. Kannattaa tarkistaa että siinä on kaikki tarvittavat reiät kohdillaan. Jollei niin poraa.

Mitäs muuta, no ei kait mitään ihmeellistä. Kannen päässä olevia 6 mm kuusiokolopultteja (2 kpl) ei kannata pudottaa sinne moottorin sisälle.
No mutta kertakaikkiaan HYVÄT ohjeet!

Vielä tuosta muovisen ketjuohjaimen kahdesta tapista. Toinen niistä näyttäisi olevan tuulettimen urahihnan muovisen kiristinsysteemin seutuvilla? Kun muovinen ketjuohjain irroitetaan niin ketjun ohjaimen pidiketapit tulee ilmeisesti kannen ulkopuolelle?

Entäs niissä tapeissa onko niissä ns. 6mm sisäkierre kun olit tehnyt ulosvetäjän pitkästä 6mm pultista jos nyt kuvia oikein tulkitsin? Kierre näytti olevan aika tiheä tuossa ulosvetäjän pultissa?

Muoviako vai metallia ne kaksi tappia oli?

EDIT: Kun kannen ottaa pois ja jos ei mokaa eli ketju pysyy paikoillaan nokkapyörässä niin missä vaiheessa ruiskutusennakko voi mennä pieleen Kysyy kun ei oo tehny tälaista hommaa ennen vehkeisiin jossa nokka on kannessa
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Tapit ovat metallia ja 6mm sisäkierteellä,kun purat niin vedä ketju nokka-akselin pyörään vaikka parilla nippusiteellä kiinni.
Ketju ei sovi hyppäämään pumpulta,eikä kampiakselilta EDELLYTTÄEN että stopparitapit ovat paikoillaan,eli pumpulla on ohjaintappi niin lähellä käyttöpyörää että ketju ei mahdu hyppäämään ja kampiakselin käyttöpyörän alapuolella on myös hypyn esto uloke,mutta ellet sido nokkapyörää ketjuun niin sitten menee sekaisin.
Viimeksi muokannut japperi, Pe 22.05.2009 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jari Ke kirjoitti: Nostimet alkaa raksuttamaan ja pakoääni putken päästä kuunneltuna tyhjäkäynnillä on selvästi sellainen että yksi sylinteri ei käy kunnolla. Kylmänä ja lyhyessä ajossa näitä oireita ei ole. Huomasin eilen (Juvalla 350km jälkeen) kun pysähdyttiin että ö-painde viisari väpättää yhden sylinterin tahtiin tyhjäkäynnillä. Tuota ilmiötä en ole ennen havainnu. Meniskö pakopainetta kanavaan ja se sais neulan hyppimään? Nestettä tuo kiulu ei kuluta eikä kuplikkaan eli kansi ilmeisesi voisi olla jopa ehjä.
Ihan tutulta kuulostaa. Mitäs sinun koneella on ajettu -- omassa autossa on taulussa ny 352 000 km. Kilsoja tulee noin 1000 - 1200 viikko eli ei tuo mitenkään äkkikuolemaa koneelle lie tiedä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ihan tutulta kuulostaa. Mitäs sinun koneella on ajettu -- omassa autossa on taulussa ny 352 000 km. Kilsoja tulee noin 1000 - 1200 viikko eli ei tuo mitenkään äkkikuolemaa koneelle lie tiedä?[/quote]

290t mittarissa. Eihän nuista tiedä mutta jonkin verran olen kurkistellu eri paikosta ja vois sanoa että saattaa jopa pitää paikansa. Ainakin tuossa oireet on sellaiset että ihan justiinsa en ala purkamaan. Kesäloman kk päästä jos alottais pikku jopilla :) Öljyähhän se nokeaa kun pakokaasua menee öljykanavaan.

Kaasuhan menee kanteen nosevassa öljykanavassa joten kannessa olevilla laakereilla öljyn joukossa on kaasukuplia. Vaikuttaako voiteluun ja millä tavalla En osaa sanoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jari Ke kirjoitti:Ihan tutulta kuulostaa. Mitäs sinun koneella on ajettu -- omassa autossa on taulussa ny 352 000 km. Kilsoja tulee noin 1000 - 1200 viikko eli ei tuo mitenkään äkkikuolemaa koneelle lie tiedä?
290t mittarissa. Eihän nuista tiedä mutta jonkin verran olen kurkistellu eri paikosta ja vois sanoa että saattaa jopa pitää paikansa. Ainakin tuossa oireet on sellaiset että ihan justiinsa en ala purkamaan. Kesäloman kk päästä jos alottais pikku jopilla :) Öljyähhän se nokeaa kun pakokaasua menee öljykanavaan.

Kaasuhan menee kanteen nosevassa öljykanavassa joten kannessa olevilla laakereilla öljyn joukossa on kaasukuplia. Vaikuttaako voiteluun ja millä tavalla En osaa sanoa[/quote]

Nokeaa nokeaa, toisaalta tuntuu että kaikki vanhat dieselit on sellaisia että kun uudet öljyt on 15 s koneessa pyörineet, ne on jo mustat :lol:

Emmää sit tiedä, kun öljyä ei kulu yhtään, vettä saa lisätä kerran puolessa vuodessa tilkan, kone käy nätisti pl. nostimien raksutus... öljynpaineet tässä mun autossa vaan on mittarin mukaan (!) alhaiset, hellekelillä poletuksen jälkeen luokkaa 0,8 ja nousevatkin hitaasti. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nokeaa nokeaa, toisaalta tuntuu että kaikki vanhat dieselit on sellaisia että kun uudet öljyt on 15 s koneessa pyörineet, ne on jo mustat :lol:

Emmää sit tiedä, kun öljyä ei kulu yhtään, vettä saa lisätä kerran puolessa vuodessa tilkan, kone käy nätisti pl. nostimien raksutus... öljynpaineet tässä mun autossa vaan on mittarin mukaan (!) alhaiset, hellekelillä poletuksen jälkeen luokkaa 0,8 ja nousevatkin hitaasti. :?[/quote]

Öljyt ja vedet tuossakin pysyy ainakin toistaiseksi. Öljynpaineet hyppää heti ja pysyy yli 2 ajo miten ajo pitkästi tai pätkästi. Toisaalta lankkujen paineantureissa on joskus ollu sanomista joten en välttämättä luottaisi täydellisesti mittarin lukemiin. Olikos sinulla lauhdutinta m-oljyille?

Laita kunnollinen tarkkuusmittari nykyisen kellon paikalle koemielessä. Sit ainakin tietää missä mennään. Uuden kellon hinta taisi olla ainakin joskus 50€ tietämillä KL:llä eli ei mikään halpa kapistus.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jari Ke kirjoitti:
Öljyt ja vedet tuossakin pysyy ainakin toistaiseksi. Öljynpaineet hyppää heti ja pysyy yli 2 ajo miten ajo pitkästi tai pätkästi. Toisaalta lankkujen paineantureissa on joskus ollu sanomista joten en välttämättä luottaisi täydellisesti mittarin lukemiin. Olikos sinulla lauhdutinta m-oljyille?

Laita kunnollinen tarkkuusmittari nykyisen kellon paikalle koemielessä. Sit ainakin tietää missä mennään. Uuden kellon hinta taisi olla ainakin joskus 50€ tietämillä KL:llä eli ei mikään halpa kapistus.
Lauhduttimesta en tiiäkään, perus 300TD vapari manuaalilla ja ei- ilmastointia.

Lähinnä toi paineen hidas herääminen tässä pistääki miettimään, että oisko anturi jotenkin viallinen. Muissa mersuissa mitä olen ajanut, koneina M102,M103,om601-603 ja 616-617-sarjalaiset mukaanluettuna, paineet on aina pompanneet hereille ihan sekunnissa siitä kun kone käy, joissain jopa jo startin aikana :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo hyviä ohjeita Veskolalla.

Nyt on suuttimet irti huomenna vien testaukseen paikalliseen liikkeeseen.
Toivotaan että sieltä löytyy noita liekkirenkaita.
Ilmoittelen sit miten oli.

Paljonko noiden suuttimien kiristys momentti on?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbonmoottorille korjauskirjassa sanotaan 40 Nm mutta suurin osa porukasta vetää ne 70...80 Nm kuten vaparissakin. Minäkin taisin vetää ne 70 Nm:iin. Laita kierteisiin jotain irroitusta auttavaa ja ruostumista estävää ainetta. Valkoista vaseliinia jollei muuta satu käsiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Suuttimet käyny testissä kahdessa suuttimessa oli vähän matalampi avautumispaine muuten tasaiset suihkut.

Ajattelin purkaa suuttimet yksi kerrallaan ja pestä liukkarin kanssa ultraäänipeurissa.
Sit uusien liekkirenkaiden kanssa paikoilleen.
Onko suutinputkien välille mommenttia?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Suuttimet pesty suutinkäret ei juminu enää pesun jälkeen mutta koneen ääneen sillä ei ollu vaikutusta.
Seuraavas noita nostajia raplaamaan.
Tuli tuossa mieleen kun katoin pumpun ennakon niin en lukinnut pumppua ja ottanut ketjusta tyhjiä pois pyörittämällä kampuran päästä.
mitenhän paljon tuota välystä yleensä sieltä ketjulta tulee?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Lokari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 20.10.2007 18:06

300td koneen ääni

Viesti Kirjoittaja Lokari »

Terve!
Onko tehty suutinremonttia? Minulla kävi niin, että suuttimeen oli päässyt roska, niin piti kalkatusta pienillä kierroksilla, aika kovaakin. Liikkeessä sanottiin, että anna mennä vaan, niin se loppuu muutaman tuhannen kilsan päästä, kuten tekikin. Toivon, että pääsisit yhtä vähällä!
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo suuttimet pesty purettuna ultraänipesurissa lähti aika paljon skeidaa mutta ei vaikutusta ääneen.
Täytyy seuraavaks katsoa (kunhan ehtii) nokan ajoitus, jakoketju, puristukset ja noi nostajat.
Te joilla nostajat naputtaneet niin onko kylmänä käynnistettynä ollut 30-60s aika ennekuin naputus alkanut mistähän moinen johtuu...
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi (olispas hankalasti selitetty)
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

M.R kirjoitti:Joo suuttimet pesty purettuna ultraänipesurissa lähti aika paljon skeidaa mutta ei vaikutusta ääneen.
Täytyy seuraavaks katsoa (kunhan ehtii) nokan ajoitus, jakoketju, puristukset ja noi nostajat.
Te joilla nostajat naputtaneet niin onko kylmänä käynnistettynä ollut 30-60s aika ennekuin naputus alkanut mistähän moinen johtuu...
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi (olispas hankalasti selitetty)
Juurikin kuvatun lailla minun pakkasella. Tuosta rassattiin hiukan ajoituksia joten olen olettanut että siitä voisi johtua. En sitten ole sen kummemmin asiaa murehtinut. Ei siis olisi nostajista se ääni? Kesällä ilmiötä ei ole mutta nythän tuosta vuotaa kuumana kansi öljykanavaan. Katsotaan kunhan saan kannentiivisteen vaihdetuksi. Joku kertoi että kun remontin jälkeen kansi on aivan puhdas karstasta niin jonkin aikaa käy rumasti. Vähän niinkuin vanhemmat rieseli Jetat. Kun karstaa kertyy kanteen niin käyntiääni pehmenee. Se nähdään ja kuullaan sitten heinäkuun alussa.

Voisikos se ääni kuitenkin johtua ajoituksista? Ymmärtääkseni säätöpultin kierrokset laskemalla voi kokeilla ihan sen kummemmpia kommervenkkeja. Pumpun päästä ja takaa pultit auki suutinputket löysälle pumpun päältä ja säätöpultista kierros pari niin että ajoitus menee myöhäisemmälle. Pultit kiinni ja kone käyntiin. Sit jos haluaa takas niin samanverta kierroksia takas säätöpultista? Muistaakseni oli niin että pumpun kallistus koneeseen päin menee ajoitus aikaisemmalle?
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

dansku kirjoitti:tarkista nokka-akselin ajoitus.

itselläni oli asteen, pari pielessä, ja oli täysin samat oireet..
Laitoin kampiakselin pyörän ykk ja nokka-akselissa merkit heitti noin 1mm käänsin nokan merkit kohdalleen niin heittoa oli 4 astetta kampuran pyörällä

Aika paljon heittää :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Niin eli nokka on jälessä sen 4 astetta olisko tuo ketju sit venyny.
Pumpun ajoitus kuitenkin kohdallaan.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä nokkaa ihan kohdalleen koskaan saakkaan...mutta nythän on hyvä aika vaihtaa ketju.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

M.R kirjoitti:Joo suuttimet pesty purettuna ultraänipesurissa lähti aika paljon skeidaa mutta ei vaikutusta ääneen.
Täytyy seuraavaks katsoa (kunhan ehtii) nokan ajoitus, jakoketju, puristukset ja noi nostajat.
Te joilla nostajat naputtaneet niin onko kylmänä käynnistettynä ollut 30-60s aika ennekuin naputus alkanut mistähän moinen johtuu...
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi (olispas hankalasti selitetty)
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi... sitten saattaa taas loppua koko ääni hetkeksi ja sitten palata taas, siis silloin kun nostajat on vielä hyvä kuntoiset. Eli nostajat täytyy huollon omaisesti vaihtaa noissa kilometreissä joka tapauksessa. Seuraavaksi suuttimet tutkintaan (omassa turbossa ilkeä tyhjäkäynti kalina rauhoittui 20 tkm kuumalla ajolla, ilmeisesti roska poistui suuttimesta).

Ja tietysti perinteinen esikammiovuoto on tutkittu?

Kansihommista kysyisin itseltäni seuraavat kysymykset:
- vaeltaako lämpö?
- nouseeko lämmöt?
- kupliiko nesteet?
- onko nesteissä öljyä?
- katoaako nestettä?

Jos vastaus on ei kaikkiin kysymyksiin niin kannattaa unohtaa kansihommelit ja keskittyä muualla. Esim niihin nostajiin ihan aluksi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eli nostajat täytyy huollon omaisesti vaihtaa noissa kilometreissä joka tapauksessa.

Lie onko nuo nostajat herkempiä jumimaan/rikkoontumaan näissä useampi satasissa? Ukkelin 200D:llä menty lähes milli eikä viimeiseen 600t takuulla ole vaihdettu muuta kuin kansipahvi joku kuukausi sitten. Samoin ex sotaratsu 200D Siinäkin 650 lasissa eikä nostajat vittuile. Kansipahvi siinäkin vaihtoon menossa kuulema (Ex:ssä siisti käyniääni Olen päässy vierestä kuuntelemaan) Jos nuo nostajat on samoja monisatasissa niin mikä niitä rikkoo?
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nostajat tahtoo olla tyyppivika, näinkin nuoressa autossa kilisee. Kehtaavat kolkkasta alle puolen miljoonan :D
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Janne kirjoitti:Nostajat tahtoo olla tyyppivika, näinkin nuoressa autossa kilisee. Kehtaavat kolkkasta alle puolen miljoonan :D
Voin tietty olla väärässä mutta epäilevä tuomas meinaa ettei vaan olis kansipahvi lopullinen nostajien kilistäjä? Meinaan mix 200:ssa nostajat tuntuu kestävän reilusti yli puolta enemmän kuin 300:ssa? Nyt ei ole tietoa mutta epäilen että nostajat on samoja kummissakin koneissa? 200:siin kansipahvin vaihto ei taida paljoa alle 600t tulla eteen kun taas 300:ssa niitä vaihdellan jo 300 nurkilla?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jari Ke kirjoitti:Voin tietty olla väärässä mutta epäilevä tuomas meinaa ettei vaan olis kansipahvi lopullinen nostajien kilistäjä? Meinaan mix 200:ssa nostajat tuntuu kestävän reilusti yli puolta enemmän kuin 300:ssa? Nyt ei ole tietoa mutta epäilen että nostajat on samoja kummissakin koneissa? 200:siin kansipahvin vaihto ei taida paljoa alle 600t tulla eteen kun taas 300:ssa niitä vaihdellan jo 300 nurkilla?
Noin varmaan, ja toinen mikä voi vaikuttaa on se, että 200D:t on lähes poikkeuksetta vanhoja takseja. Niihin on varmaan vaihdettu huollossa Veholla vain alkuperäisiä nostajia eikä italialaisia korvikkeita.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Janne kirjoitti:
M.R kirjoitti:Joo suuttimet pesty purettuna ultraänipesurissa lähti aika paljon skeidaa mutta ei vaikutusta ääneen.
Täytyy seuraavaks katsoa (kunhan ehtii) nokan ajoitus, jakoketju, puristukset ja noi nostajat.
Te joilla nostajat naputtaneet niin onko kylmänä käynnistettynä ollut 30-60s aika ennekuin naputus alkanut mistähän moinen johtuu...
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi (olispas hankalasti selitetty)
Naputus alkaa yksittäisillä napauksilla ja laajenee siitä yhteneväiseksi... sitten saattaa taas loppua koko ääni hetkeksi ja sitten palata taas, siis silloin kun nostajat on vielä hyvä kuntoiset. Eli nostajat täytyy huollon omaisesti vaihtaa noissa kilometreissä joka tapauksessa. Seuraavaksi suuttimet tutkintaan (omassa turbossa ilkeä tyhjäkäynti kalina rauhoittui 20 tkm kuumalla ajolla, ilmeisesti roska poistui suuttimesta).

Ja tietysti perinteinen esikammiovuoto on tutkittu?

Kansihommista kysyisin itseltäni seuraavat kysymykset:
- vaeltaako lämpö?
- nouseeko lämmöt?
- kupliiko nesteet?
- onko nesteissä öljyä?
- katoaako nestettä?

Jos vastaus on ei kaikkiin kysymyksiin niin kannattaa unohtaa kansihommelit ja keskittyä muualla. Esim niihin nostajiin ihan aluksi.

Esikammioita ei oo vielä tutkittu.
Muihin vastaus on ei.
Olen käyttänyt auto muutamalla asiaan perehtyneillä vaikuttas että ääni johtus kuitenkin pumpun ennakosta.
Vaihdetaan ensiksi tuo jakoketju , säädetään pumpun ajoitus ja ihmetellään sitte lisää.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Nostimet alkaa raksuttamaan ja pakoääni putken päästä kuunneltuna tyhjäkäynnillä on selvästi sellainen että yksi sylinteri ei käy kunnolla. Kylmänä ja lyhyessä ajossa näitä oireita ei ole. Huomasin eilen (Juvalla 350km jälkeen) kun pysähdyttiin että ö-painde viisari väpättää yhden sylinterin tahtiin tyhjäkäynnillä. Tuota ilmiötä en ole ennen havainnu. Meniskö pakopainetta kanavaan ja se sais neulan hyppimään? Nestettä tuo kiulu ei kuluta eikä kuplikkaan eli kansi ilmeisesi voisi olla jopa ehjä.
Tuo on selvä kannentiiviste vika. Nostajat alkavat pitää ääntä kun tiiviste vuotaa 1:n ja öljykanavan välistä. Kansi levenee juuri sillä kohtaa ja siinä on se heikko paikka näissä 124:n dieseleissä.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Vastaa Viestiin