MB 409 pilote moottorin resonointi äänet?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

MB 409 pilote moottorin resonointi äänet?

Viesti Kirjoittaja G280E »

elikkäs ihan ku sata klemmaria olis laitettu pakoputken ympärille löysään kiinni.tietyllä kierroksella kun ajaa ni ääni käy vaik joka vaihteella..ehdin jo hätäpäissäni vaihtaa laatikonki siihe ja moottorin kumityynyt..onko X09 omistajia jotka olisi painiskelleet saman ongelman kanssa??putkiston kannatinkumet on siel tosi hyvin eikä vastaa runkoon..mistä moinen epätasapainottomuus täs 617 moottorissa voi johtua?
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Itselläni on 410 ja vähän samanlaista ääntä kuuluu erityisesti tyhjäkäynnillä, mutta kun kierroksia nostaa niin ei kuulu mitään.
Olen ottanut laatikon pois muutamia kertoja ja laatikkokin on vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Minulla tuo ääni ei ehkä ole ihan noin suuri mutta kuitenkin.
Kaikki kumit ja pakoputki on kunnossa ja kaikki kytkimen osat uusia sekä laatikon laakerit kunnossa. Irrotin kardaaninkin ja käytin paikallaan tyhjäkäynnillä vaihteet päällä ja silloinkin kuului kaikilla vaihteilla samanlainen ääni, mutta kun vähän otti kierroksia niin hiljeni.
Joku sanoi että moottorin laakerit eli ne välilevyt voisi olla kuluneita jolloin tulisi päittäisliikettä kampiakseliin.
Itse kuuntelin auton alla tarkkaa kohtaa mistä tuo ääni tulee ja olen lähes varma että se tulee melko tarkkaan kytkinkopan/koneen takapään paikkeilta.
Itse olen ajanut kyllä tuhansia kilometrejä vaikka pitänyt ääntä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta eli siitä päättelin ettei ole mitään vakavaa.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

grossermercedes kirjoitti:Itselläni on 410 ja vähän samanlaista ääntä kuuluu erityisesti tyhjäkäynnillä, mutta kun kierroksia nostaa niin ei kuulu mitään.
Olen ottanut laatikon pois muutamia kertoja ja laatikkokin on vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Minulla tuo ääni ei ehkä ole ihan noin suuri mutta kuitenkin.
Kaikki kumit ja pakoputki on kunnossa ja kaikki kytkimen osat uusia sekä laatikon laakerit kunnossa. Irrotin kardaaninkin ja käytin paikallaan tyhjäkäynnillä vaihteet päällä ja silloinkin kuului kaikilla vaihteilla samanlainen ääni, mutta kun vähän otti kierroksia niin hiljeni.
Joku sanoi että moottorin laakerit eli ne välilevyt voisi olla kuluneita jolloin tulisi päittäisliikettä kampiakseliin.
Itse kuuntelin auton alla tarkkaa kohtaa mistä tuo ääni tulee ja olen lähes varma että se tulee melko tarkkaan kytkinkopan/koneen takapään paikkeilta.
Itse olen ajanut kyllä tuhansia kilometrejä vaikka pitänyt ääntä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta eli siitä päättelin ettei ole mitään vakavaa.
morjenttes,no sinäpä sen kerroitkin..ku tuol mesen sivilla ääneen ajattelin et njoku jossain heitti tällaisen mietteen kehiin..
kokeileppa itsekkin,kun siinä kierroksilla ku ääni ilmenee painat kytkintä iha luisto rajalle,häipyykö ääni?mulla ainaki häipyy kokonaan kun siinä äänimaailman keskellä painan kytkintä sinne luisto rajalle ..alan olla vakiisti sitä mieltä että tää alkaa olla se viimene oljen korsi mihi takertuu...noo ei ny iha viimene vaan järkeillääs vähäse..
sillo ku se ääni ilmenee painat kytkintä sinne luisto rajalle asi..
työsylinteri painaa tankon välityksellä..??dementia vartta joka painaa painelaakerin välityksellä paine-asetelmaa,joka on kiin vauhtipyörässä joka taas on kiin kampi-akselissa..sillon ku painat kytkintä koko komplekti painuu kiin toisen puolen päittäisliuskoihin jolloin ääni häviää..
varmistus jää ens talveen tietty. en ajatellu siirtää pataa pöydälle kesken kiivaimma matkailusesonkin,mut talvi aikaa kääntää moottori seljälleen ja tutkii tilannetta.. uskon kyl aika tosissaan tuohon teoriaan...olet kyl itsekkin tehny aika työtvian selvittämiseksi..eikäöhän met jotai keksitä asian selvittämiseksi,eihän nämät uutenakaan ole tällasia ääniä päästelleet:)
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

enpäs osaa tänne kuveja laittaa laatikosta,mut siel on viimesessä osiossa joka on pultattu laatikon jatkeeks roppu joka näyttäisii iha öljyn vaihto ropulta koóltaan jotai 19-21mmosaisittekoan kukaa sanoo mikä roppu on kyseessä??mesen sivuilla maasturit,tavara autot ja pikkubussit->voimansiirto osiossa kyl kuvaaki joka innostuisii niin paljo et viihtiis kattelee..mitä näitä olen lukennu,ni aika globaali ongelma kaikilla:)[/img]
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eihän vaihteensiirtotangot pääse helisemään?
auto w123 200D/300DT vm, -81
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Eivät ole vaihteensiirtotangot, minulla on ne kaikki uudet ja klappia ei ole tippaakaan.
Minullakin ääni häipyy kun vähän painaa kytkintä eli olen kanssa tullut siihen lopputulokseen että vika voi olla enää ainoastaan koneen päittäislaakereissa. Olen jo hommannut uudet, mutta vaihto kanssa menee ainakin talveen.
Se iso 19mm+ roppu joka on siellä sivussa lukitsee muistaakseni peruutusvaihteen akselin tms. paikalleen-> ei kannata irrottaa siellä on jousi yms. eli ei ääni ainakaan sieltä tule. Mullakin on laatikko ihan timmi ja kaikki puslat kumit ja kytkimet on uutta eli olen lähes 100% varma että vika on juuri koneen päittäislaakereissa.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

209:iin ilmestyi sama ääni, kun kytkin vaihdettiin... syy ei selvinnyt, eikä se siinä muun metelin joukossa paljon haitannutkaan - ihmetytti lähinnä...

Auto lienee edelleen liikenteessä ainakin osittain... :lol:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tuntus kyllä ihmeeltä, jos päittäilaakerin lirpakkeet helisevät siellä öljyn ympäröimä ja kuuliuisi vielä häiritsevästi koneen sisältä. Tuskin ne olisi kovin pitkäikäisiäkään jos tuollalailla äänekkäästi värisevät.
Veikkaan kytkinlevyä, paineasetelmaa tai painelaakeria.
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Se ääni ei kuulukaan varsinaisesti moottorista vaan moottorin takapäästä tai pikemminkin kytkinkopan paikkeilta.
Minäkin huomasin tuon muutama kuukausi sitten kun laitoin uuden kytkinpaketin. Tämän jälkeen kokeilin myös laittaa vanhan kytkinpaketin takaisin, mutta ääni oli tullut jäädäkseen. Tämän vuoksi epäilen laakeriliuskojen kulumaa. Eihän niiden tarvitse olla kuin vähän kuluneet ja mahdollistaa kampiakselin pienen päittäisliikkeen niin voi jo ottaa resonanssia jostain.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

juhaoh kirjoitti:Tuntus kyllä ihmeeltä, jos päittäilaakerin lirpakkeet helisevät siellä öljyn ympäröimä ja kuuliuisi vielä häiritsevästi koneen sisältä. Tuskin ne olisi kovin pitkäikäisiäkään jos tuollalailla äänekkäästi värisevät.
Veikkaan kytkinlevyä, paineasetelmaa tai painelaakeria.
ajattelinkin asiaa siltä kantilta et kun kampi akseli tulee tietyllä kierroksella taaksepäin ni se painais kytkinakselia(pohjais kytkin akseliin) mikä taas selittäis sen että ääni tuntuu kuuluvan laatikosta ja sieltä se tässä tapauksessa kuuluuki,mikä selittäis taas senkin et kun vaihdoin jäykemmät öljyt sinne ni ääni vaimeni aikas paljon..kuulostaako iha hullulta..selviäisii ku ottasii kytkin akselista pari kolme milliä pois
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Tuo voisi auttaa.
Minullakin oli edellisessä laatikossa tavallista vaihteistoöljyä ja sen kanssa ei ollut ongelmaa.
Kyllä se siltä vaikuttaa että kampiakseli liikkuu hieman liikaa ja ottaa mahdollisesti kiinni tuohon kytkinakseliin.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

grossermercedes kirjoitti:Tuo voisi auttaa.
Minullakin oli edellisessä laatikossa tavallista vaihteistoöljyä ja sen kanssa ei ollut ongelmaa.
Kyllä se siltä vaikuttaa että kampiakseli liikkuu hieman liikaa ja ottaa mahdollisesti kiinni tuohon kytkinakseliin.
tuliko muuten laatikon irroituksien yhteydessä tarkistettua silmälaakeria kampiakselin paastä??Olen tässä päivätolkulla käynny tekniikkaa päässä läpi,vois kyllä hyvinkin olla ihan silmälaakerivikakin..se jos on tosi väljä tai jopa puuttuu kokonaan,ohjaa kytkin akselia vinoon ja pudottaa kyl kytkin levyäkin alemmas mistä sitten voiskin johtua tuo epätasapainoon joutuminen... se vain ihmetyttää kun vapaalla antaa kierroksia ni mitään ylimääräisiä värinöitä ei ilmene,että ilmiö tulee vain vedättäessä??
tarvii katsoa jos vaik ens viikonloppuna olis aikaa vaihtaa toi alkuperäine laatikko takasii,ni sipasee sillo pari milliä akselin päästä pois ja vaihtaa silmälaakerin..
ajatellaan vai kuin tavalline tallaaja yleensä vaihtaa laatikon autoonsa...jos ei ole hyviä vehkeitä /rasvamonttua/monttunosturia,ni auton alle vain ja sielä laatikko rinnan päälle ja sit polvilla ja käsillä laatikkoa hamuaan paikoilleen,jossain vaiheessa sit joutuu hetkeksi löysään koko laatikon painon kytkin akselin varaan..saatikkaan sit jos vaihtannu asetelmaa ja levyä eikä kohdistus ole sattunnu iha paikoilleen..saattaa hyvinkin silmälaakeri vioittua tällasista..sielähän vanttom kertoi kytkimen vaihdon yhteydessä tulleesta viasta joka on hyvinkii voinu tulla silmälaakeri vaurion takia..
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Voi tietty olla silmälaakerikin viallinen, mutta minulla on sekin uusi ja ihan kunnossa. Olen nyt ottanut laatikon kesän mittaan pois pariinkin kertaan tuon äänen takia ja joka kerta katsonut myös tuon silmälaakerinkin.
Myöskään kytkinakseliin ei ole tullut mihinkään kohtaan mitään jälkiä että olisi ottanut kiinni johonkin, kun ensin ajattelin että kytkinakselin uritus nappaisi koneeseen, mutta ei ollut sekään. Ja laatikossa on myös kaikki ok.
Alan vähitellen kallistumaan siihen että tuo ääni on näiden autojen ominaisuus.
Ajoin autolla juuri vähän aikaa sellaisen 1500 km yhteen menoon ja sen jälkeen otin laatikon pois ja tsekkasin oliko mitään kulumajälkiä missään mutta ei mitään ja sama ääni silti jatkuu.
Toivottavasti löydät jonkin vian niin saadaan autot taas äänettömiksi (??).
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko tuo pilote moottori joku virallinen nimitys tuolle 5syl 3 litraiselle moottorille?Itsellä on W123 koriseesa henkilöautossa tuo sama moottori eikä siinä ole mitään ylimääräisiä värinöitä eikä ääniä.Tulihan siihen tehtyä kyllä täys koneremonttikin.Kampiakselin päittäis liuskat sijaitsevat muistaakseni neljännessä runkolaakeripukissa,välyksen voi tarkistaa liikuttelemalla kampiakselia edestakaisin hihnapyörästä.Tässä olis video miten sen kuuluu käydä,tosin pummpu hieman renaa vielä tuolla videolla joen pientä huojuntaa käynnissä on havaittavissa:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jari_w123 kirjoitti:Onko tuo pilote moottori joku virallinen nimitys tuolle 5syl 3 litraiselle moottorille?Itsellä on W123 koriseesa henkilöautossa tuo sama moottori eikä siinä ole mitään ylimääräisiä värinöitä eikä ääniä.Tulihan siihen tehtyä kyllä täys koneremonttikin.Kampiakselin päittäis liuskat sijaitsevat muistaakseni neljännessä runkolaakeripukissa,välyksen voi tarkistaa liikuttelemalla kampiakselia edestakaisin hihnapyörästä.Tässä olis video miten sen kuuluu käydä,tosin pummpu hieman renaa vielä tuolla videolla joen pientä huojuntaa käynnissä on havaittavissa:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858
Ei liity moottoriin toi pilote vaan päälirakenteisiin,tämä on asunto auto piloten tekemä..ihan käy nätisti,tyhjäkäynti vain on hitusen pienellä,siitä tuo huojuminen,kierrrosten palatessa..
kyllä mä yritin raudoilla väännellä välyksiä esiin mut en kyllä saanu mitään irti siitä kokeesta..jotenki vain tuntuu et kun auto on 90tkm ajettu ettei ihan vielä olis niitä ongelmia..tosin korkeilla kierroksilla näitä ajetaan ,voi olla kkohtuullisen kuluttavaa..tarvii ny vain seuraa jos vaik vittuuntuis niin hyvi et sais ens viikoloppuna taas vaihdettua sen...

Ai oli sit grossmersedeksellä silmälaakeriki uus..pahus sentään..olis aika hyvin passannu ku ajattelee et vedätettäessä kuuluu pahin ääni tietyillä kiekoilla,ni vois kuvitella et jos silmälaakeri olis menehtyny ni vetäis kytkinakselia pois aksiaalisesta linjasta ja pyöris sielä sillai vipattamalla ja kytkin levykään ei olis enää tasapainoisesti keskellä vauhtipyörää...
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: MB 409 pilote moottorin resonointi äänet?

Viesti Kirjoittaja G280E »

tätä ehkä ei enää kukaan lue,unohdin aikoinaan kertoa häpeällisen selvästä resonointi viasta em,ajokissa..noo..siis,ikää ku on tullu ja näkökään ku ei ole enää iha priimaa.menin sit kerran taas ajokkini alle,olin jo lyhentänyt kytkin akselista parimillii,eikä vaikutusta..menin siis eka kertaa ajokkini alle hyvän valon ja silmiglasien kanssa.. ... ... ...sillo vasta hoksasin kardaanin liittymäkohdassa,mihin tulee(tiedän nyt)tasapainolimppu,joka on ehyenä suht kookas..nyt vasta huomasin et rättinivelestä oli kumesta murtumalla poistunut joku osa jonka joku oli vain ottanut pois sieltä ja varaosiin kun kävelin kuvaa ehyestä katsomaan,olin vakuuttunut että nyt oltiin asian ytimessä,sieltä puuttui kokonaan se metalli kehä jolla resonoinnit on tasapainotettu...kiitos kaikille ongelmaan osallistujille,mulla ei enää ole ko ajokkia,mutta sinne jäi värinät kun uuden rätin kartun ja laatikon väliin laitoin..olispa ollu näkö kohillaa,ni olis päässy aikas paljo vähemmäl:)))
W163 400 cdi
Vastaa Viestiin