Lastutus (e270cdi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikablo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 22.02.2009 18:23
Paikkakunta: Helsinki

Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja mikablo »

Moros taas.

Minkälaisia kokemuksia tästä lastuttamisesta on? Ymmärsin, että lastutuksessa muutetaan vaan softaa eikä mitään mekaanisia komponenttiasennuksia tehtäisi?

Ainakin itsellä tulee ensimmäiseksi mieleen tehojen lisäyksen kautta tulevat nopeammat "kulumat". Kauhuskenaariossani lastutuksen jälkeen kone, perä ja laatikko kuluvat nopeasti "loppuun" :D

Katselin netistä, että reippaasti alle tonnilla saisi S211 E270 CDI pataan about 20 pollea lisää ja vääntöäkin luokkaa +60Nm. Mitä kokemuksia porukoilla on?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

mikablo kirjoitti:Moros taas.

Minkälaisia kokemuksia tästä lastuttamisesta on? Ymmärsin, että lastutuksessa muutetaan vaan softaa eikä mitään mekaanisia komponenttiasennuksia tehtäisi?

Ainakin itsellä tulee ensimmäiseksi mieleen tehojen lisäyksen kautta tulevat nopeammat "kulumat". Kauhuskenaariossani lastutuksen jälkeen kone, perä ja laatikko kuluvat nopeasti "loppuun" :D

Katselin netistä, että reippaasti alle tonnilla saisi S211 E270 CDI pataan about 20 pollea lisää ja vääntöäkin luokkaa +60Nm. Mitä kokemuksia porukoilla on?
Pelkästään uus ohjelma ladataan sisälle ECU:lle.
Kait se korkeintaan sen 600€ maksaa. Itselä 200CDI, jossa arviolta ~ +50hp/+100Nm. Eli ei voida puhua vakion kans edes samana päivänä :lol:

Yksi suutin piti huoltaa vasta kun kilometrejä kertynyt ~40th lastun kans. Vaikka voihan se tulla eteen vakiollakin autolla. Kokonais kilometrit 170th.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

mikablo kirjoitti:Moros taas.

Minkälaisia kokemuksia tästä lastuttamisesta on?
Fakta on etta kun diiselista revitaan parhaat tehot niin kulutus putoaa. Eli ainakin matka ajossa kay noin. Syy on se, etta polttoaineesta otetaan ns. kaikki irti. Miksi tehdas ei tee sitten niin alunperin, jaa arvailujen varaan.

Lisaantynyt teho: varovaisuutta sitten laatikon kanssa,varsinkin alunperin pienempien koneiden laatikoiden kanssa. Jos on jo alunperin isompi kone, vaara sarkea laatikko on (kai) pienempi.

Tuttuni lastutteli vastavaa bimmeria ja 3 litran padasta 300hp/600 Nm. Sanoi etta maantiella karvan alle 5 litraa sadalle.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270,nen on siinä mielessä kiitollinen lastutettava, että se on pienin moottori, johon on laitettu näiden suurempien voimansiirtoa.
Siis automaatteihin.
Manuaalimalleissakin on jo konsernin kestävintä osaa sillä saralla.

Tehoa lähtee kätevästi yli kahdensadan ja uudemmissa (1600bar) vähän reilumminkin yli...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kari-BLN kirjoitti:Fakta on etta kun diiselista revitaan parhaat tehot niin kulutus putoaa. Eli ainakin matka ajossa kay noin. Syy on se, etta polttoaineesta otetaan ns. kaikki irti. Miksi tehdas ei tee sitten niin alunperin, jaa arvailujen varaan.

Lisaantynyt teho: varovaisuutta sitten laatikon kanssa,varsinkin alunperin pienempien koneiden laatikoiden kanssa. Jos on jo alunperin isompi kone, vaara sarkea laatikko on (kai) pienempi.

Tuttuni lastutteli vastavaa bimmeria ja 3 litran padasta 300hp/600 Nm. Sanoi etta maantiella karvan alle 5 litraa sadalle.
Ohan se digituuninki pääasiassa hyvä juttu tuntuman kannalta, mutta pitää myös ilmaista haittapuolia ja järkipuhetta, koska näissä topiceissa pääsääntösesti aina vaan ylistetään taivaisiin...:

-laiton. Tuon pystyy kyllä selvittämään, että onko auto digituunattu vai ei. Ties vaikka katsuritkin / vakuutusyhtiöt kohta keksii.
-oliskohan tehdas kuitenkin optimoinut savun määrää / kestävyyspuoltakin ja tehnyt valtavan määrän testejä, että mikä nyt on hyvä ohjelma kaikkiin mahdollisiin sääolosuhteisiin ja lämpötiloihin yms. Tuskinpa ne siellä aattelee "ai tähän jäiki reserviä 50 hp ja 200 Nm, no ei nyt viitti käyttää niitä, ettei tule liian tehokas auto" eli valmistajan ohjelmahan on kyllä kompromissi varmasti monen asian suhteen
-savupilven koko kunnon kaasutuksissa kasvaa toiseen potenssiin
-köyhtyy, ei tuota hintaa ikinä saa polttoainesäästöllä maksettua. Moni saa tehä viikon duunia että saa käteen ton yleisimmän hinnan
-pärjää ilmankin ihan hyvin, miksei ois alun perin sitten ostanu tehokkaampaa autoa? Jälleenmyyntihintaan on pääosin vaan laskeva vaikutus, jos auto on digituunattu (tulee ostajalle kuvitelma, että sillä on revitelty, no en minäkään ikinä ostais dieselautoa, jossa lukee että lastutettu 300 hp / 600 Nm)
-se nyt vaan on fakta, että isomman tehon saavuttamiseksi vaaditaan enemmän energiaa, että jos luulee koko ajan kaasuttelevansa ja käyttävänsä tehoja, niin polttoaineenkulutus on varmaan isompi ku ennen lastutusta
-BMW 330d tai 530d ei todellisuudessa mene tankista mitattuna alle 5 litran / 100 km muutaku jos laskeutuu jostain vuoristosta moottori sammuksissa, että ihan kaikkea kaverin kaiman serkun juttuja ei kannata uskoa / jokainen saa sanoa ja uskoa mitä haluaa
-joku 500-600 € on todella suolanen hinta siitä, että joku lykkää valmiin ohjelman sisään, eri asia jos ohjelma räätälöidään viimesen päälle asiantuntijan luona, niin sitten voi työstä maksaakin. Noista valmiista ohjelmista vois maksaa ehkä joku satasen tai kaks, kun ei siinä montaa minuuttia mene...
-jos EGR lastutuksen yhteydessä ohjelmoidaan pois päältä, cdi on talvella vielä entistäkin kylmempi jos ei oo webastoa tms. Ja kun auto ei lämpene talvella nopeesti, niin lämpenemisajan on luonnollisesti pa-kulutus suurempi...

PS. Pihassa seisoo 2 kpl digituunattuna dieselautoja (joista toinen on Mersun cdi), jotka joskus epäjärjissään tuli ohjelmoitutettua. Ku niihin tottuu, niin huomaa että piru kun tuli ostettua vajaalitranen ja ei se siitä lastulla toiseksi autoksi muutu vaikka paraneekin kunnes siihe taas tottuu. Sen takia pitikin ostaa 320cdi, sitä ei ole tarvinu edes harkita lastutettavan, kun riittää muutenkin ihan hyvin Suomen olosuhteisiin.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

masaf1 kirjoitti: Ohan se digituuninki pääasiassa hyvä juttu tuntuman kannalta, mutta pitää myös ilmaista haittapuolia ja järkipuhetta, koska näissä topiceissa pääsääntösesti aina vaan ylistetään taivaisiin...:

-laiton. Tuon pystyy kyllä selvittämään, että onko auto digituunattu vai ei. Ties vaikka katsuritkin / vakuutusyhtiöt kohta keksii.
-oliskohan tehdas kuitenkin optimoinut savun määrää / kestävyyspuoltakin ja tehnyt valtavan määrän testejä, että mikä nyt on hyvä ohjelma kaikkiin mahdollisiin sääolosuhteisiin ja lämpötiloihin yms. Tuskinpa ne siellä aattelee "ai tähän jäiki reserviä 50 hp ja 200 Nm, no ei nyt viitti käyttää niitä, ettei tule liian tehokas auto" eli valmistajan ohjelmahan on kyllä kompromissi varmasti monen asian suhteen
-savupilven koko kunnon kaasutuksissa kasvaa toiseen potenssiin
-köyhtyy, ei tuota hintaa ikinä saa polttoainesäästöllä maksettua. Moni saa tehä viikon duunia että saa käteen ton yleisimmän hinnan
-pärjää ilmankin ihan hyvin, miksei ois alun perin sitten ostanu tehokkaampaa autoa? Jälleenmyyntihintaan on pääosin vaan laskeva vaikutus, jos auto on digituunattu (tulee ostajalle kuvitelma, että sillä on revitelty, no en minäkään ikinä ostais dieselautoa, jossa lukee että lastutettu 300 hp / 600 Nm)
-se nyt vaan on fakta, että isomman tehon saavuttamiseksi vaaditaan enemmän energiaa, että jos luulee koko ajan kaasuttelevansa ja käyttävänsä tehoja, niin polttoaineenkulutus on varmaan isompi ku ennen lastutusta
-BMW 330d tai 530d ei todellisuudessa mene tankista mitattuna alle 5 litran / 100 km muutaku jos laskeutuu jostain vuoristosta moottori sammuksissa, että ihan kaikkea kaverin kaiman serkun juttuja ei kannata uskoa / jokainen saa sanoa ja uskoa mitä haluaa
-joku 500-600 € on todella suolanen hinta siitä, että joku lykkää valmiin ohjelman sisään, eri asia jos ohjelma räätälöidään viimesen päälle asiantuntijan luona, niin sitten voi työstä maksaakin. Noista valmiista ohjelmista vois maksaa ehkä joku satasen tai kaks, kun ei siinä montaa minuuttia mene...
-jos EGR lastutuksen yhteydessä ohjelmoidaan pois päältä, cdi on talvella vielä entistäkin kylmempi jos ei oo webastoa tms. Ja kun auto ei lämpene talvella nopeesti, niin lämpenemisajan on luonnollisesti pa-kulutus suurempi...

PS. Pihassa seisoo 2 kpl digituunattuna dieselautoja (joista toinen on Mersun cdi), jotka joskus epäjärjissään tuli ohjelmoitutettua. Ku niihin tottuu, niin huomaa että piru kun tuli ostettua vajaalitranen ja ei se siitä lastulla toiseksi autoksi muutu vaikka paraneekin kunnes siihe taas tottuu. Sen takia pitikin ostaa 320cdi, sitä ei ole tarvinu edes harkita lastutettavan, kun riittää muutenkin ihan hyvin Suomen olosuhteisiin.
Bemarin laatikkohan ei taida kestää (ainakaan 530D aut) yhtään lastuttamista...ainakaan Bimmerimiesten puheiden mukaan...

Muuten...ei taida olla mahdollista katsastuksessa selvittää kovinkaan helposti tuota softamuuttelua...

Masaf1 on oikeassa siinä mielessä että äkkiä siihen tottuu lastutettunakin mutta onhan se hauskempi kuitenkin. Mutta niin tottuu myös 320CDIhin samanlailla...ei siinäkään sitä potkua nyt kuitenkaan kauheasti ole. Ihan mitä tahansa softaa(lue halvinta) ei kannata ostaa vaan mielummin maksaa sitten vähän enemmän ja saa oikeasti toimivan.
Eri mieltä olen siitä että jos ostaa kunnollisen softan niin hinta määräytyisi sen mukaan kauanko sen asentaminen vie. Kummallinen ajatus?? Kai siihen on vähän kehitystyötäkin tarvittu. Sama kuin sanoisi Veholla että en maksa tuosta mersusta kuin paritonnii ku ei myyjällä sen myymiseen kauan mene. :lol:
Ja sen hinnan takaisinsaamisesta polttoainesäästöinä, kannattaa ostaa mopo eikä Mersua jos halvalla haluaa päästä :) ...
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

tutun ml 270 cdi vanhemman mallinen automaaatti penkitettiin viikko taka perin 207hv/460nm 1.2 oli ahdot siinä softassa hintakin oli ihan kohdallaan...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270cdi ML,n softassa on vakiotkin paineet 1,2bar.
Mutta ei niitä tosiaan ole mikään pakko nostaa, ei se pieni nostokaan mitään kyllä haittaakkaan.
Paineen nostolla saavutetaan kaksi etua, ensiksikin tietty pikkuisen lisää ilmaa ja toiseksi pyörre sylinteriin muodostuu paremmaksi, mitä korkeampi ahtopaine.
Molemmat tekijät auttaa säilyttämään sitä savuttomuutta.

Siinä vanhemmassa 270cdi,ssä softa rajoittaa "automaattisesti" tehon juuri tuolle pikkuisen päälle "kaksisataa ja pikkuisen alle viisisataa" tasoon.
Pientä heittelyä tietty moottoreista....tai oikeastaan suuttimista johtuen.
Kyllä siitä enemmänkin saa, mutta tuo on ihan hyvä "tavan lastun" taso.
Siinä vaiheessa osaavan tekijän muutokset softaan on vielä kovin kovin pieniä ja väittäisin, että kierrätyksen poiston jälkeen kaikki ominaisuudet vaan paranee, ja että jotain tuollaista olisi taso tehtaaltakin tullessa, mikäli päästörajoja ei olisi.
En oikein muuten ymmärrä, miksi sinne syöttömäärään olisi muuten tuolle tasolle niin kätevää rajoitinta viitsitty rakennella.

Lastutuksesta haluaisin vielä sellaisen jutun sanoa, että eto asian suhteen ei kenenkään kannattaisi kyllä kiihtyillä.
Mikään auto ei sitä tarvi, eikä omistajakaan.
Mutta totuus kyllä on, että kohtuullisiin moottorin tehon ja luonteen muutoksiin sillä pystyy.
Vieläpä mistään, edes kestävyydestä tinkimättä....tai no, kierrätysjutut kyllä...
Mutta on se tietty niinkin, että kaikkien mielipiteetkin on asiassa samanarvoiset... ja jostain kumman syystä kyllä arvostan niitäkin, jotka ovat eri mieltä ja pystyvät sen vieläpä kertomaankin.

Joissain malleissa, esim sprinttereissä ja vitoissa mallieroja on tehty tavattoman pienillä muutoksilla softassa.
Ihan yhden tai kahden kartan muutoksella on nappastu kuusitonnia lisää hintaa autoon...


Ja sitten sellainen juttu, että mistä tietää saavansa laadukkaan softan ?
No, valitsemalla kotimaisen tekijän "tuotantoa".
Suosittelen esim. täälläkin kirjoittavan deran, tai Karalan Mikan juttuja.
Kun haluttu, uusi ruiskutusmäärä kerrotaan eculle "rehellisesti" ja oikein, niin kaikki, siis aivan kaikki auton toiminnot toimii kuten ennenkin, vikakoodien etsintää myöten.
Kaikissa muissa vaihtoehdoissa tulee jotain "kummallista" kaupan päälle.
Ja kun ihminen on ihan erehtyväinen otus, niin olen aivan varma, että em. herrat mielellään korjaavat ne, vaikkapa vaiva olisi pienenpienikin.
Jälkihoito ei ole mitenkään mitätön juttu, vielä kun sen voi hoitaa tällä meidä niin kovin kansainvälisellä kotomaan kielellä...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ai tähän jäiki reserviä 50 hp ja 200 Nm
tähän sen verran että esim 203vm01 200 automaati 115hv
on sama täysin teknisesti kuin 203vm01 220 automaati 143hv
tehoero tulee täysin ohjelmasta
Sen takia pitikin ostaa 320cdi, sitä ei ole tarvinu edes harkita lastutettavan, kun riittää muutenkin ihan hyvin Suomen olosuhteisiin.
no kenelle riittää kenelle ei, no oikeestaan kaikkiha autot riittä vakio kunnossa
siihen mihen ne on tarkoitettu siirtämään paikasta toiseen säältä suojassa

jos haluaa sen tehdä nopeesti 3alkava (silloin 2 alkavat eiole mistään kotoisin) lukema alle 4s 0-100 vaihto ehdoksi suosittelen laitetta missä on 2pyörää, niiten hinnat(alkaen5000€) on erilaiset vastavan tason autojen hintoihin verratuna
270cdi ML,n softassa on vakiotkin paineet 1,2bar.
Mutta ei niitä tosiaan ole mikään pakko nostaa, ei se pieni nostokaan mitään kyllä haittaakkaan.
Paineen nostolla saavutetaan kaksi etua, ensiksikin tietty pikkuisen lisää ilmaa ja toiseksi pyörre sylinteriin muodostuu paremmaksi, mitä korkeampi ahtopaine.
Molemmat tekijät auttaa säilyttämään sitä savuttomuutta.
sitten on vielä yksi käytännössä todettu juttu mihin pienellä paineen nostolla on hyvä vaikutus
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kettunet kirjoitti:Muuten...ei taida olla mahdollista katsastuksessa selvittää kovinkaan helposti tuota softamuuttelua...

Masaf1 on oikeassa siinä mielessä että äkkiä siihen tottuu lastutettunakin mutta onhan se hauskempi kuitenkin. Mutta niin tottuu myös 320CDIhin samanlailla...ei siinäkään sitä potkua nyt kuitenkaan kauheasti ole. Ihan mitä tahansa softaa(lue halvinta) ei kannata ostaa vaan mielummin maksaa sitten vähän enemmän ja saa oikeasti toimivan.
Eri mieltä olen siitä että jos ostaa kunnollisen softan niin hinta määräytyisi sen mukaan kauanko sen asentaminen vie. Kummallinen ajatus?? Kai siihen on vähän kehitystyötäkin tarvittu. Sama kuin sanoisi Veholla että en maksa tuosta mersusta kuin paritonnii ku ei myyjällä sen myymiseen kauan mene. :lol:
Ja sen hinnan takaisinsaamisesta polttoainesäästöinä, kannattaa ostaa mopo eikä Mersua jos halvalla haluaa päästä :) ...
Johan ne eräiden ei-Mersu-merkkisten autojen merkkihuolloissa takuukysymyksissä tsekkaa onko ECUn softa alkuperäinen vaiko ei, ainakin Lohjalla eräässä puljussa, jossa kaverini on huoltoinssinä... Ei sitä kuulemma vaikea ole sieltä ottaa esille ja verrata alkuperäiseen softaan. Eikös Dera sanonut jossain topicissa, että hänkin on Espoossa kaivellut Volvon huollolle tietoja noista, että onko muutettu softa vai ei...

Ei sillä ettäkö sillä mitään väliä 270CDI E:ssä enää olis tai muissakaan vanhoissa autoissa kun Mersun perävalotakuut tunnetaan muutenkin jo, mutta noin yleisellä tasolla sitä joku saattaa jo osata tarkistellakin, että jos nyt ostaisin uuden 530d nii ei heti tulis ekana mieleen laittaa siihe se kaikki mitä irti saa ohjelmalla ilman vikatiloja.

Tuosta softan asennusjutusta meinasin tosiaan, että miksi maksaa 600 € jollekkin, joka ei osaa muutaku käyttää läppäriä, kun sen saman voi maksaa jollekin ammattimiehellekin, joka asian päälle ymmärtää.
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

motest palokassa tekee aionekin halvemalla.. oliko 400 paikeille jarrutussten kanssa ennen ja jälkeen ja voi koittaa useampia softia ja mitata..
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

motest palokassa tekee aionekin halvemalla.. oliko 400 paikeille jarrutussten kanssa ennen ja jälkeen ja voi koittaa useampia softia ja mitata.. ja egr poistuu käytöstä..
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Tässä jotain kummallista kuumeilua viime aikoina on ollut, (jos saan tuon polttoainepuolen tiiviiksi), niin joskus voisi vielä ohjelman päivittää. Miten jos tässä mopo karkaa käsistä ja vaihtaa samalla amg-suuttimet+välijäähdyttimen, niin saavuttaako sillä ilman ahtimen vaihtoa sen parempaa kuin vakiosuuttimilla? Entäs jos siihen vielä 320cdi:m ahtimen vaihtaa, niin silloin pakettia voisi olla tasapainossa.. :roll: ps. Yritän helpottaa kuumetta hieromalla tyhjää lompakkoa ohimolla.. :D
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja xr »

Antti L. kirjoitti:Tässä jotain kummallista kuumeilua viime aikoina on ollut, (jos saan tuon polttoainepuolen tiiviiksi), niin joskus voisi vielä ohjelman päivittää. Miten jos tässä mopo karkaa käsistä ja vaihtaa samalla amg-suuttimet+välijäähdyttimen, niin saavuttaako sillä ilman ahtimen vaihtoa sen parempaa kuin vakiosuuttimilla? Entäs jos siihen vielä 320cdi:m ahtimen vaihtaa, niin silloin pakettia voisi olla tasapainossa.. :roll: ps. Yritän helpottaa kuumetta hieromalla tyhjää lompakkoa ohimolla.. :D
et saavuta
laita ensin ohjelma ja seuraavaksi ahdin jos siltä tuntuu
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Lastutus (e270cdi)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xr kirjoitti:
Antti L. kirjoitti:Tässä jotain kummallista kuumeilua viime aikoina on ollut, (jos saan tuon polttoainepuolen tiiviiksi), niin joskus voisi vielä ohjelman päivittää. Miten jos tässä mopo karkaa käsistä ja vaihtaa samalla amg-suuttimet+välijäähdyttimen, niin saavuttaako sillä ilman ahtimen vaihtoa sen parempaa kuin vakiosuuttimilla? Entäs jos siihen vielä 320cdi:m ahtimen vaihtaa, niin silloin pakettia voisi olla tasapainossa.. :roll: ps. Yritän helpottaa kuumetta hieromalla tyhjää lompakkoa ohimolla.. :D
et saavuta
laita ensin ohjelma ja seuraavaksi ahdin jos siltä tuntuu
Tai oikeestan laita ensin ohjelma, seuraavaksi välijäähdytin,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin