W124 DIY rest?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lättähattu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26

W124 DIY rest?

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Aloin pohtimaan että oliskohan mahdollista tehdä itse ns. rest toiminto autooni, kun kytkisi kiertovesipumpun erillisellä kytkimellä kabiiniin, josta sitä voisi sitten pyörittää kun auto on sammutettuna? Näin lämpöä olisi tarjolla myös silloin kun auto on sammuksissa.

Tietty sytytysvirrat pitäs olla samaan aikaan päällä, jotta puhallin ja magneettiventtiilit toimis, ellei niitäkin kytkisin samaisen erillisen kytkimen taakse? Vaurioituskohan esim. puola jos pitäis sytytysvirtoja päällä pitemmän aikaa, auto on ke-jetronicilla.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jos puolalle ei tule miinusta ja plussaa samaan aikaan, ei se myöskään vaurioidu, ts räjähdä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Lättähattu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Harri126 kirjoitti:Jos puolalle ei tule miinusta ja plussaa samaan aikaan, ei se myöskään vaurioidu, ts räjähdä.
Tutkittuani asiaa ilmeisesti puola ei vaurioidu vaikka virrat olisivat päällä, kun kyse on kuitenkin kärjettömästä sytytyksestä. Jos järjestelmä olisi kärjellinen niin puola vauroituisi. Mitähän muut osat tykkää siitä jos sytytysvirtoja pitäisi päällä esim puolisen tuntia parkissa? syttyboksi?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minusta ei ole järkevää pitää sytytysvirtaa päällä pidempiä aikoja. Eikö kiertovesipumpulle ja puhaltimelle voi syöttää kytkimen, releen ja sulakkeen avulla suoraan akulta virtaa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Lättähattu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

tomant kirjoitti:Minusta ei ole järkevää pitää sytytysvirtaa päällä pidempiä aikoja. Eikö kiertovesipumpulle ja puhaltimelle voi syöttää kytkimen, releen ja sulakkeen avulla suoraan akulta virtaa?

tomant
totta turiset. Mites muuten toimiskohan tuo idea? Mites se alkuperäinen rest on toteutettu? Samanlailla vaan kiertovesipumppua ja puhallinta pyöritetään niin lämmintä piisaa?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Lättähattu kirjoitti: Mites se alkuperäinen rest on toteutettu? Samanlailla vaan kiertovesipumppua ja puhallinta pyöritetään niin lämmintä piisaa?
Alkuperäisestä ei oo tietoa, mutta tuossa Galixin systeemissä oli vielä lämpökytkin, joka puotti lämmittimen pois päältä, kun koneen lämpö oli puonnut "riittävän" alas. Oisko ollu vielä akkuvahtikin.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

capriceman kirjoitti:Moi,

Rakensin ko. ominaisuuden, ihan kelpo laite.
Ainaskin pysyy kabiini lämpöisenä kun käy kaupassa.
Osiin meni rahaa noin 15euroa.
Eli tämä rakentamani kytkis toimii ajastin periaatteella ja ajastin kuitataan
"läpyskällä" valokytkimen vierestä. Sitten sisälämmitys toimii 20minuuttia.
Lämpö otetaan koneesta, eli toimii jätelämmöllä, joten koneen tulee olla kuuma jotta laitteesta on hyötyä.
Eli jos moottorin lämpö ei nouse nopeasti lyhyillä matkoilla niin laite on turha
koska kylmästä moottorista ei saa jätelämpöä kabiinin lämmitykseen.
Eli samalla kun tekee tätä viritystä niin kannattaa laittaa ainaskin talvitermari.
Jos se ei vielä riitä niin konehuoneen tuuletusta tulee vähentää ottamalla visco pois ja asentamalla sähköflekti, näin moottorin ympärillä oleva materiaali lämpenee ja kone pysyy kauemmin kuumana.

Mutta jos tosiaan lämpömittari pysyy vain 80 asteen tuntumassa niin laitteella ei ole paljoakaan hyötyä >> koska se sisäpuhallus ei toimi kuin hetken kunnes kone jo viileä(60ast vakio mallissa) :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi!

Jos haluaa yksinkertaisen rest toiminnan, siihen tarvitaan seuraavaa.

-Painonappi jolla saadaan ajastin käyntiin
-Ajastin joka ohjaa ilmanvaihtosulakkeelle jännitteen, releen kautta.

Jos on kiinnostusta niin voisin tilata muutamat ajastinkortit.
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

paljonko ajastin korteille tulisi hintaa?onko ihan yleis mallisia?tulisi nissaniin.ja olisiko mahdollista saada myös lyhyemmällä viiveellä esim 5-30 sekunttiin...
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Vastaa Viestiin