W124 200D Vinkuminen
W124 200D Vinkuminen
Auttakaas nyt ensimmäisen "kompastuskiveni" kanssa. Ostin 1986 vuosimallisen 200D Mercedeksen, joka vinkuu.
Ulvonta kuulostaa vinkuvalta. Sen saa loppumaan, kun kangilla työntäää akun puolelta lampun takaa poispäin. Silloin kaikki mittariston valot rupeavat samalla palamaan.
Auto vinkuu ollessaan tyhjäkäynnillä, mutta vielä enemmän kierroksia nostaessa. Akkuvalo ei pala tyhjäkäynnillä, mutta sitten taas jos rattia kääntää suuntaan tai toiseen niin tapahtuu sama kuin kangilla kääntäessä: valot syttyvät palamaan. Ensin akkuvalo, sitten kun kääntää enemmän kaikki muut.
Missä on vika? Kiitos vastauksista!
PS. Monenko amppeerin akku pitää olla? 60 riittää?
Ulvonta kuulostaa vinkuvalta. Sen saa loppumaan, kun kangilla työntäää akun puolelta lampun takaa poispäin. Silloin kaikki mittariston valot rupeavat samalla palamaan.
Auto vinkuu ollessaan tyhjäkäynnillä, mutta vielä enemmän kierroksia nostaessa. Akkuvalo ei pala tyhjäkäynnillä, mutta sitten taas jos rattia kääntää suuntaan tai toiseen niin tapahtuu sama kuin kangilla kääntäessä: valot syttyvät palamaan. Ensin akkuvalo, sitten kun kääntää enemmän kaikki muut.
Missä on vika? Kiitos vastauksista!
PS. Monenko amppeerin akku pitää olla? 60 riittää?
Vaihtaisinkin, mutta...
kun tähän on vaihdettu laturi. Samassa operaatiossa on ilmeisestikin kiristinrulla otettu pois. Unohdin tuossa aiemmassa sanoa, että ostimme juuri uuden hihnan (1570) ja sitä ihmeitten kaupalla laitoimme sitten kiinni. Saatuamme sen sitten kiinni ja tiukalle (olikos se 90 astetta, että pystyi kääntämään, niin sitten tarpeeksi tiukka?) ei vinku edelleenkään ole hävinnyt.
Laturi on hitsattu kiinni. Onko mahdollista, että se olisi väärässä kulmassa?
Ja sitten tuo akkuasia... Edellinen akku oli työkoneesta 105 amppeeria kaiketi. Pitääkö olla tuollainen vai riittääkö 60 amppeerinen?
Laturi on hitsattu kiinni. Onko mahdollista, että se olisi väärässä kulmassa?
Ja sitten tuo akkuasia... Edellinen akku oli työkoneesta 105 amppeeria kaiketi. Pitääkö olla tuollainen vai riittääkö 60 amppeerinen?
Aika paljon tuosta nyt jäi hämärän peittoon.
-Miten kiristitte hihnaa, siinähän on automaattisäätö? Eli ei tarvetta säädellä.
-Kiristysrulla otettu pois, ai kokonaan pois
-Mikä tuo 1570 numero on hihnan yhteydessä? Jos pituus se ei ole lähellekään oikeaa.
-Meneekö hihna oikeaa reittiä? Sen saa laitettua väärinkin ja huutaa kuulemma melkoisen kovaa...
-Hitsattu laturi
-Miten kiristitte hihnaa, siinähän on automaattisäätö? Eli ei tarvetta säädellä.
-Kiristysrulla otettu pois, ai kokonaan pois
-Mikä tuo 1570 numero on hihnan yhteydessä? Jos pituus se ei ole lähellekään oikeaa.
-Meneekö hihna oikeaa reittiä? Sen saa laitettua väärinkin ja huutaa kuulemma melkoisen kovaa...
-Hitsattu laturi
Tosta kuvasta näät miten hihnan pitää olla:
http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3
Jos puuttuu ilmastointi niin oikeesta alareunasta jää se kompuran kautta koukkaus poijes.
http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3
Jos puuttuu ilmastointi niin oikeesta alareunasta jää se kompuran kautta koukkaus poijes.
AM kirjoitti:Aika paljon tuosta nyt jäi hämärän peittoon.
-Miten kiristitte hihnaa, siinähän on automaattisäätö? Eli ei tarvetta säädellä.
-Kiristysrulla otettu pois, ai kokonaan pois
-Mikä tuo 1570 numero on hihnan yhteydessä? Jos pituus se ei ole lähellekään oikeaa.
-Meneekö hihna oikeaa reittiä? Sen saa laitettua väärinkin ja huutaa kuulemma melkoisen kovaa...
-Hitsattu laturi
Eli tosiaa kiristysrullaa ei ole. Hihnan pituus on 1570 ja se on aika lähellä oikeaa tähän meidän systeemiimme, kun ilmastointia ei ole ja laturi on jostain muusta autosta.
Kiristimme hihnaa sillä tavalla, että laittelimme tätä kahden henkilön voimin:
Toinen työnsi kangella laturia mahdollisimman varovasti eri suuntiin ja toinen taas tunnusteli hihnaa. Kun hihna saatiin kireälle niin laturin kiinnitettiin sitten kankea, pienempää kankea ja erilaisia pultteja ja ruuvimeisseleitä käyttäen niille sijoille ja hitsattiin uudelleen paikalle.
Näyttäisi menevän kuvan mukaan oikein. Meillä kun noita vaihtoehtoja laittotavoille on vielä rajoitetummin kiristinrullan ja ilmastoinnin puuttuessa.
Koitan saada vielä kuvaa...
Eli hihnaa epäilisitte joka tapauksessa? Tietysti tuo laturi epäilyttää hiukan muutenkin. Otetaan ehkäpä viikonloppuna irti ihmeteltäväksi.
Ja vielä varmistaisin, että kuinka tiukka sen hihnan pitää olla? Jostain muistan kuulleeni, että jos hihnaa saa käännettyä noin 90 astetta, mutta ei enempää niin silloin hyvä?
Kuulostaa melkoiselle viritykselle
Jos tuo keskimmäinen kiristysrulla puuttuu en ihmettele vaikkei vinkumista saa loppumaan. Ainakin tuntuisi siltä ettei pito riitä kun tosi vähän matkaa kiinni kampiakselin hihnapyörässä.
Alunperinhän laturissa ei ole minkäälaista säätöä. Onkohan tuosta keskipyörästä sitten menny kierteet sen keinun kiinnityksestä vai minkä takia se puuttuu...Suosittelisin kyllä laittelemaan tuon sellaiseksi kun se on ollut alkuperäisenä.
Mielenkiinnolla jään odottamaan kuvia, kuulostaa sen verran erikoiselle rakennelmalle.
Jos tuo keskimmäinen kiristysrulla puuttuu en ihmettele vaikkei vinkumista saa loppumaan. Ainakin tuntuisi siltä ettei pito riitä kun tosi vähän matkaa kiinni kampiakselin hihnapyörässä.
Alunperinhän laturissa ei ole minkäälaista säätöä. Onkohan tuosta keskipyörästä sitten menny kierteet sen keinun kiinnityksestä vai minkä takia se puuttuu...Suosittelisin kyllä laittelemaan tuon sellaiseksi kun se on ollut alkuperäisenä.
Mielenkiinnolla jään odottamaan kuvia, kuulostaa sen verran erikoiselle rakennelmalle.
Kuva... digitekniikkaongelmia...
En saanut nyt kuin yhden kuvan elektroniikkaongelmasta johtuen. Enkä tiedä onko tuokaan nyt niin valaiseva, mutta tuolla tapaa laturi on kiinnitetty. Onhan siellä toki kiinnitys, koska kun hitsauksen purki niin laturi ei suinkaan kokonaan irronnut tai ollut irti.
Öh...
Tuota... Ompa ollut melkoinen automies remppaamassa. Kyseistä virititystä ei ole toivoakaan saada toimimaan. Tai jos saatkin sen hetken toimimaan, niin siinä ei varmasti riitä kiristys päivää paria pidempään. Kuten AM jo sanoikin, niin kampiakselin hihnapyörä, joka tuota koko hässäkkää siis pyörittää on niin pienellä kosketuksella ettei voi olettaa toimivan.
Tämä näyttää varsin venäläishenkiseltä tuningilta, eli korjataan sillä mitä sattuu olemaan käsillä ja sitten ihmetellään kun ei toimi.
Tuota... Ompa ollut melkoinen automies remppaamassa. Kyseistä virititystä ei ole toivoakaan saada toimimaan. Tai jos saatkin sen hetken toimimaan, niin siinä ei varmasti riitä kiristys päivää paria pidempään. Kuten AM jo sanoikin, niin kampiakselin hihnapyörä, joka tuota koko hässäkkää siis pyörittää on niin pienellä kosketuksella ettei voi olettaa toimivan.
Tämä näyttää varsin venäläishenkiseltä tuningilta, eli korjataan sillä mitä sattuu olemaan käsillä ja sitten ihmetellään kun ei toimi.
Tuohon saa muutamalta forumin varaosamyyjältä sellaisen korjaussarjan halvalla, että kannattaa heti ostaa sellainen ja laittaa kaikki alkuperäiseksi.
Vinkuu ne hihnat joskus alkuperäisinäkin. Mersun hihna on niin pitkä, ettei sitä kannata tuon kaltaisilla patenteilla edes yrittää saada kasaan.
Vinkuu ne hihnat joskus alkuperäisinäkin. Mersun hihna on niin pitkä, ettei sitä kannata tuon kaltaisilla patenteilla edes yrittää saada kasaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vai venäläishenkistä tuningia... Eikä ole edes Siperian Mersu kyseessä.... Noh, asummehan melkein Venäjällä eli P-Savossa...Zipi kirjoitti:Öh...
Tämä näyttää varsin venäläishenkiseltä tuningilta, eli korjataan sillä mitä sattuu olemaan käsillä ja sitten ihmetellään kun ei toimi.
Kiitoksia neuvoista! Taidanpa ruveta hommaamaan sitten sellaista pakettia. Ketä varaosamiestä/naista kannattaisi lähestyä?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=77182
Myös muista löytyy kenellä on paljon hyvää tavaraa halvalla. Koita kuvata siitä mahdollisimaan hyvin mitä siitä on "tuunattu" pilalle niin saat sopivan paketin sopivaan hintaan. Koko koneenkin saa yleensä 200€ hintaan, joskus halvemmallakin
Siitä ilmeisesti puuttuu se kiristyskeinu vai lepattaako se irrallaan. Jos puuttuu niin pitää katsoa onko siinä "alumiinisessa" jakokopan kannessa kierre/paikka sille vielä ehjänä. Jollei ole niin helpointa ottaa jakokopankansi auki ja sitten uusi paikalleen. Kuten huomaat jakokopan sisäpuoli on osa öljytilaa, joten vaihtaminen ei ole ihan helppo homma. Siinä on myös stefa. Samoin laturin kiinnitys alkuperäiseksi ja moniurahihna juuri oikei paikalleen. Senkin saa väärin ja silloin se jää liian kireälle.
Tuossa on pari kuvaa, jollei ole ihan tuttua tekniikkaa:
Myös muista löytyy kenellä on paljon hyvää tavaraa halvalla. Koita kuvata siitä mahdollisimaan hyvin mitä siitä on "tuunattu" pilalle niin saat sopivan paketin sopivaan hintaan. Koko koneenkin saa yleensä 200€ hintaan, joskus halvemmallakin
Siitä ilmeisesti puuttuu se kiristyskeinu vai lepattaako se irrallaan. Jos puuttuu niin pitää katsoa onko siinä "alumiinisessa" jakokopan kannessa kierre/paikka sille vielä ehjänä. Jollei ole niin helpointa ottaa jakokopankansi auki ja sitten uusi paikalleen. Kuten huomaat jakokopan sisäpuoli on osa öljytilaa, joten vaihtaminen ei ole ihan helppo homma. Siinä on myös stefa. Samoin laturin kiinnitys alkuperäiseksi ja moniurahihna juuri oikei paikalleen. Senkin saa väärin ja silloin se jää liian kireälle.
Tuossa on pari kuvaa, jollei ole ihan tuttua tekniikkaa:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ohjeita ja kuvia
Nyt ollaan uudet osat saatu.
Rupesimme vain miettimään, että voisiko tuossa mitenkään olla jonkinlainen ripustussysteemi? Kiristinpyörän paikkaa ei näy nimittäin missään. Jutteltiin erään Merssumiehen kanssa ja tämä oli tietävinään, että jossain ruottalaisten mallissa olisi ollut ko. systeemi. Ohessa kuva paikasta.
Vai näkyykö tuossa kuvassa paikka, jota me sokeat emme vain ole huomanneet?
Tuossa vielä porukoille jotain ihmeteltävää. Eli laturi...
http://rides.webshots.com/photo/2133313 ... 6838DwmqLX
http://rides.webshots.com/photo/2777452 ... 6838ZOkZzE
Rupesimme vain miettimään, että voisiko tuossa mitenkään olla jonkinlainen ripustussysteemi? Kiristinpyörän paikkaa ei näy nimittäin missään. Jutteltiin erään Merssumiehen kanssa ja tämä oli tietävinään, että jossain ruottalaisten mallissa olisi ollut ko. systeemi. Ohessa kuva paikasta.
Vai näkyykö tuossa kuvassa paikka, jota me sokeat emme vain ole huomanneet?
Tuossa vielä porukoille jotain ihmeteltävää. Eli laturi...
http://rides.webshots.com/photo/2133313 ... 6838DwmqLX
http://rides.webshots.com/photo/2777452 ... 6838ZOkZzE
Re: Ohjeita ja kuvia
Katso vain tätä kuvaa, niin näet miten laturi ja kiristinpyörä pitää olla kiinni:Aapor kirjoitti:Nyt ollaan uudet osat saatu.
Rupesimme vain miettimään, että voisiko tuossa mitenkään olla jonkinlainen ripustussysteemi? Kiristinpyörän paikkaa ei näy nimittäin missään. Jutteltiin erään Merssumiehen kanssa ja tämä oli tietävinään, että jossain ruottalaisten mallissa olisi ollut ko. systeemi. Ohessa kuva paikasta.
Vai näkyykö tuossa kuvassa paikka, jota me sokeat emme vain ole huomanneet?
Tuossa vielä porukoille jotain ihmeteltävää. Eli laturi...
http://rides.webshots.com/photo/2133313 ... 6838DwmqLX
http://rides.webshots.com/photo/2777452 ... 6838ZOkZzE
http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3
Sen tarkemmin en ainakaan minä tätä kysymystäsi valitettavasti ymmärtänyt... Ehkä pystyt täsmentämään lisää?
Tuossa kuvassasi näkyvätkin kaksi oleellista osaa kiristykseen liittyen; 1) oikealla kiristysjousen yläpää ja 2) vasemmalla kiristysrullan iskunvaimennin, jonka yläpäästä näkyy puuttuvan kiinnitypultti..
Molemmat osat ovat alapäästään - mikä ei näy kuvassasi - kiinni kiristyskeinussa eli kiristyshässäkässä. Hihnan on kuljettava kyseisen hässäkän yhteydessä olevan rullan kautta kiertäen. Jousi vetää hihnaa kireälle ja iskunvaimennin vaimentaa jousen liikettä.
http://rides.webshots.com/photo/2133313 ... 6838DwmqLX
Ja alla kuva samaisesta kohdasta ylhäältä otettuna. Kuvassa näkyvät sekä jousi, että iskunvaimentimen yläpää ja alhaalla näkyy se kiristyskeinu.
Nuo hitsaukset ja viritykset kuvissasi taitavat olla pilaa?
Molemmat osat ovat alapäästään - mikä ei näy kuvassasi - kiinni kiristyskeinussa eli kiristyshässäkässä. Hihnan on kuljettava kyseisen hässäkän yhteydessä olevan rullan kautta kiertäen. Jousi vetää hihnaa kireälle ja iskunvaimennin vaimentaa jousen liikettä.
http://rides.webshots.com/photo/2133313 ... 6838DwmqLX
Ja alla kuva samaisesta kohdasta ylhäältä otettuna. Kuvassa näkyvät sekä jousi, että iskunvaimentimen yläpää ja alhaalla näkyy se kiristyskeinu.
Nuo hitsaukset ja viritykset kuvissasi taitavat olla pilaa?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Mikä kumman laturi sinne muuten oli alunperin hitsailtu? Itse oon joskus kaverille 124seen vaihtanut 123 laturin joka ei sovi heittämällä paikoilleen mutta pienellä järkeilyllä sen kyllä saa paikoilleen eikä silloinkaan tarvitse hitsailla mitään. Toinen kiristyspultti oli eri kohdassa mutta M6 pultti meni tuon paksun pultin tilalle ja laturi pysyy silläkin kiinni, luultavasti vieläkin. Myös hihna kiristyi aivan kuten pitääkin.
Re: Ohjeita ja kuvia
[quote="Aapor"]Nyt ollaan uudet osat saatu.
Rupesimme vain miettimään, että voisiko tuossa mitenkään olla jonkinlainen ripustussysteemi? Kiristinpyörän paikkaa ei näy nimittäin missään. Jutteltiin erään Merssumiehen kanssa ja tämä oli tietävinään, että jossain ruottalaisten mallissa olisi ollut ko. systeemi. Ohessa kuva paikasta.
Vai näkyykö tuossa kuvassa paikka, jota me sokeat emme vain ole huomanneet?
niin siis onhan siellä kiristinVIPU mihin se rulla taasen tulee kiinni
se näkyykin tuossa ylhäältäpäin otetussa kuvassa
Rupesimme vain miettimään, että voisiko tuossa mitenkään olla jonkinlainen ripustussysteemi? Kiristinpyörän paikkaa ei näy nimittäin missään. Jutteltiin erään Merssumiehen kanssa ja tämä oli tietävinään, että jossain ruottalaisten mallissa olisi ollut ko. systeemi. Ohessa kuva paikasta.
Vai näkyykö tuossa kuvassa paikka, jota me sokeat emme vain ole huomanneet?
niin siis onhan siellä kiristinVIPU mihin se rulla taasen tulee kiinni
se näkyykin tuossa ylhäältäpäin otetussa kuvassa
OHO
Me löysimme reiän!
Ihmettelimme ja katselimme paikkaa, johon kierteiden pitäisi tulla. Tajuttiin sitten kokeilla paikan kovuutta... Meisseliä ja vasaraa käyttäen naputtelimme esiin reiän kierteineen. Tosin kierteet ovat pilalla, mutta reikä löytyi kumminkin!!
Koko tila oli laitettu täyteen jotain uskomatonta "pas***". Vähän keraamisen tuntuista. Edellinen tai sitä edellinen omistaja on ollut todella erikoinen...
Eivätkä nuo kuvat ole tosiaan pilaa. Kyllä meilläkin oli välillä hauskaa, kun ihmettelimme laturin "hitsaussötöksiä"...
Ihmettelimme ja katselimme paikkaa, johon kierteiden pitäisi tulla. Tajuttiin sitten kokeilla paikan kovuutta... Meisseliä ja vasaraa käyttäen naputtelimme esiin reiän kierteineen. Tosin kierteet ovat pilalla, mutta reikä löytyi kumminkin!!
Koko tila oli laitettu täyteen jotain uskomatonta "pas***". Vähän keraamisen tuntuista. Edellinen tai sitä edellinen omistaja on ollut todella erikoinen...
Eivätkä nuo kuvat ole tosiaan pilaa. Kyllä meilläkin oli välillä hauskaa, kun ihmettelimme laturin "hitsaussötöksiä"...
Re: OHO
No ei muuta kuin jenkatapilla kokeilemaan jos jengat saisi vielä elvytettyä... Jos ei, niin pykälää suurempi reikä sitten ja siihen jengat.Aapor kirjoitti:Me löysimme reiän!
Ihmettelimme ja katselimme paikkaa, johon kierteiden pitäisi tulla. Tajuttiin sitten kokeilla paikan kovuutta... Meisseliä ja vasaraa käyttäen naputtelimme esiin reiän kierteineen. Tosin kierteet ovat pilalla, mutta reikä löytyi kumminkin!!
Koko tila oli laitettu täyteen jotain uskomatonta "pas***". Vähän keraamisen tuntuista. Edellinen tai sitä edellinen omistaja on ollut todella erikoinen...
Eivätkä nuo kuvat ole tosiaan pilaa. Kyllä meilläkin oli välillä hauskaa, kun ihmettelimme laturin "hitsaussötöksiä"...
On kuulkaas tullut vastaan monta mielenkiintoista patenttia kun tuota Nivaa ja W124 luovuttaja mersua omaan projektiini on tullut näppäiltyä... Milloin on vakaajatangon puslan reikään tungettu vakaajan lisäksi nippusidettä ettei ole väljää, toisin taas näkee että joku korin reikä on tungettu täyteen paperia ja siihen päälle silikonia...
Veikkaan että se reikä on jostain ihmeen mielenhäiriöstä paklattu umpeen talossa sisätiloissa käytettävällä tasoitteella jossa hiekkaa seassa... Tai sitten ihan perus autopakkeli tai plastic päddingiä.