BILSTEIN SPRINT (B8) - ONGELMA

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

BILSTEIN SPRINT (B8) - ONGELMA

Viesti Kirjoittaja wokki »

Moro!

Kaikki alkoi siitä kun asennutin autooni (MB CLK 320 W208) Eibachin 30mm madallussarjan toukokuun alussa, auto madaltui takaata täydelliseksi (rengas juuri sopivasti pyöränkaaren sisällä) mutta jäi edestä hieman liian ylös. Vaihdatinkin kesäkuusta siellä olleet no.4:n kumit no. 1:n kumeihin (n. 1,2 cm lisämadallus) ja olin tyytyväinen madallukseen, ei raapinut, ei mitään...

No, päätin tossa joku aika sitte käydä DRW:ssä ja hommata madalluksen seuraksi bilstein sprintit, ovathan ne madalletuilla autoille suunnitellut ja kovasti kehutut...!

No, iskarit tuli ja eiku odottamaan sopivaa asennuspäivää. Tänään olikin viimein asennus varattuna herttoniemen Euromasterilta... Iltapäivästä auto oli valmis , äääääh, pihalla minua ja kaveriani odotti "traktori"!! Auto oli edestä yli 2cm korkeampi ja takaata ehkä sellaset 7-8cm korkeampi kuin tuodessa!!!! Takapyörän ja lokasuojan välissä sellanen nyrkinmentävä väli!!! Siis, madalletussa autossa, madalletuille autoille tarkoitetulla iskarilla...! ÄÄÄhhHH!!!! :evil:

Ihmettelin asiaa paikan asentajan kanssa (on muute oikeesti ihan asiansa osaava tyyppi, ei varmasti yhtään hänen vikaansa!!) että mites tää nyt näin... Toin clk:n, sain traktorin...? Ei hänkään osannut sanoa sen enempää kuin että jos olisi sen takia että ovat "jäykemmät kuin orkkisiskarit" ja että olivat mitanneet orkkikset ja uudet, samanpituiset täysin... Ihmetelleet kanssa tulosta. Aika omituiselta tuntuu..!! Tuotetta markkinoidaan kuitenkin rungoltaan lyhyempänä...!

No, lähdin heittämään kaveriani kotiin, ajattelen että nyt ainakin on auto nyt varmasti "parempi ajettava". P***an verrat!! Etupää "iha siedettävä", ottaa iskut vastaan ja jopa vaimentaa ne, eli hoitaa sen mitä pitääkin, mutta takapää on töyssyissä ja katutöiden reunoissa ym kuin ylikova ilmapallo...

Huomenna pitää kyllä soittaa tonne DRW:hen tai sitten maahantuojalle että onko tämä muka normaalia. Mielessä käy että onkohan mulle myyty jonkun toisen auton setti, paketissa ja jousissa kuitenkin luki Bilstein Sprint... :roll:

Osaisiko joku auttaa, onko kukaan koskaan kuullut vastaavasta. Itse olen kuullut että auto on saattanut jopa madaltua lisää, mutta en koskaa tällaisesta...! :shock:
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Kuulostaa kyllä todella oudolta :roll: mut eikös sprintit oo lyhyemmät kun orkkis iskarit, kun sanoit että olivat mitanneet ja olleet saman pituiset vanhojen kanssa?
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Dtr kirjoitti:Kuulostaa kyllä todella oudolta :roll: mut eikös sprintit oo lyhyemmät kun orkkis iskarit, kun sanoit että olivat mitanneet ja olleet saman pituiset vanhojen kanssa?
Sitä mä juuri tossa ihmettilinkin...! Olen myös ollut siinä käsityksessä että olisivat ihan ulkomitoiltaan lyhyemmät kuin normit, sen takia ajattelin että saattaisi jopa pudota lisää, en todellakaan odottanut että autosta tulisi korkeampi, heh...! :lol:
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Tuli mieleen ettei ne iskarit olis voinu mennä väärin päin, takapää on nyt aivan sairaan jäykkä ja etupää oikeestaan löysempi kuin orkkisiskarilla, etupäähän painaa enemmän ("iso" moottori) ja kuuluisi kyllä tällöin olla jäykempi, eikö...? Niinhän se menee jousissakin... Sillonhan jos takana olisi ne hieman löysemmät ja edessä jäykemmät, takapää olisi alempana ja etupään paino laskisi jo automaattisesti sitä jäykempää iskaria alemmaksi...! Edelleen kyllä ihmetyttää miksi etupää on aikaisempaa ylempänä...

Pitää huomenna valosalla käydä kurkkii alustan alle jos sitä näkis kumminpäin ne on laitettu, Bilsteinin sivuilta löysin oikeat mallinumerot...! Jotenkin ei tullut aikaisemmin yhtään mieleen tarkistaa että ensinnäkin on saanut oikeat iskarit ja ennenkaikkea että ne asennetaan oikein...jotenkin sitä vaan luottaa ihmisten ammattitaitoon...! :roll:
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ettei olisi vaan bilstein sportit joka on jäykkä mutta pitkä iskari.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

RATKAISU!

Viesti Kirjoittaja wokki »

Joo, kävin tossa aamulla, kun oli taas valoisaa kurkkimassa auton alle josko sitä näkis mitä iskareissa lukee. Oli hakenut Bilsteinin sivuilta oikeat osanumerot ja ajattelin verrata niitä että ovatko iskarit varmasti oikeat ja ennenkaikkea oikein päin (oikeat ovat BE3-2599 etuakselille ja B36-1855 taka-akselille)

Takaosasta ei oikein nähnyt mitään, mutta etupyörän sain käännettyä ääriasentoon niin että iskarin mallinumero näkyy...Mikäs siellä muukaan komeili kuin takaiskarille tarkoitettu bilsteinin sprintti (B36-1855). Eli, takaosa on niin s**ta**n jäykkä koska siellä on raskaammalle etuosalle (moottoripää painaa enemmän) tarkoitettu sprintti, etuosa on taas liiankin löysä koska siellä kevyelle takaosalle tarkoitettu sprintti! :lol:

No, soitin sitten euromasterille, iskarit asentaneelle tyypille ja kerroin että oot tainnu sitte laittaa ne väärinpäin. Hänen vastaus oli se että oli verrannut pituutta niin, että kun tyyliin alkuperäinen takaiskari oli ollut lyhyempi kuin alkuperäinen etuiskari, he olivat laittaneet sprintit samanlogiikan mukaan (?), varmistamatta oikeastaan mistään että kumpi menee eteen tai taakse. No, virheitä sattuu, kai... :roll: Jotenkin vaan ei aina jaksais sitä, että kaikki pitää tehdä ja varmistaa itse, että tulee hyvin tehtyä! Jotenkin sitä vaan haluisi luottaa siihen, että ihmisiltä löytyy ammattitaitoa ja edes sen verran oma-aloitteisuutta, ettei tällaista tapahdu, että otetaan asioista ensiksi selvää. Mielestäni se ei todellakaan ole maksavan asiakkaan työtä. On mielestäni myös aika säälittävää, että firma joka pääasiassa myy renkaita ja iskunvaimentimia ym, siis koko liikeidea pyörii pitkältikin juuri näiden ympärillä, ei osaa tehdä tollaista "suht yksinkertaista" duunia oikein. :evil: No, edelleen, virheitä sattuu, ihmisiä tässä vaan ollaan. :wink:


Perjantaille, eli ylihuomiselle sovin sitten uuden iskareiden "vaihdon" ja nelipyöräsuuntauksen, heidän laskuunsa tietenkin. Ilmottelen sitte lisää, eiköhän se siitä asetu paremmaksi...! :shock:
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ei se iskari vaikuta mitään siihen auton korkeuteen (ellei se ole pohjassa), se iskari ei kanna mitään painoa vaan vaimentaa heilahdusta eli vaikuttaa siihen että kuinka nopeasti ja kuinka laajalti se auton korkeus liikkuu sen lepoasennon ympärillä.

Tuo Bilsteinin Sprint (B 8 ) on tarkoitettu nimenomaan madalletuille autoille. Siinä on erona siihen "tavalliseen" Bilstein Sport (B6) iskariin nimenomaan se että se on lyhennetyllä ulosjoustolla, eli kun ajat autolla monttuun/kuoppaan/heittoon, niin kun auto meinaisi tulla "vastaheittona" ylöspäin takaisin eli jouset jostavat ja heilauttavat takaisin koria ylöspäin purkaessaan sen kasaan painuessa niihin sitoutuneen energian niin lyhennetyllä ulosjoustolla varustettu Sprint ei annakaan auton heilahtaa eli joustaa ylös päin yhtä paljoa, kun jo heilahduksenvaimennin eli iskunvaimennin alkaa jarruttaa tätä liikettä. Tätä se tarkoittaa että se Sprint on "lyhyempi" eli siinä on lyhyempi iskunpituus, eli se ei jousta yhtä paljoa ulospäin kuin normi-iskari. Ei se Sprint pakkauksesta otettuna ja normi-iskarin viereen iskettynä ole sen "lyhyempi" ellei ole molemmat iskarit vedetty äärirajalle ulos. Eli Sprintillä on tuo iskarin liikerata lyhyempi kuin Sportilla.

Sprint on yhtä "jäykkä" kuin Sport eli vaimennus eli sen iskarin "vastus" normivaimennusalueella iskarin liikeradan keskivaiheilla on yhtä voimakasta molemmilla. Näiden kahden iskarin rakenteessa on vain pieni ero: Sprint ja Sport -iskariessa ventilöinnit on samat mutta Sprintissä männän pituus on 1.5cm lyhyempi.

Mutta: auton korkeuteen ei vaikuta iskari laisinkaan ellei se iskari sitten pohjaa ja auto ole lepotilassa iskari pohjassa, mutta tätä nyt ei varmaan tapahdu käytännössä (paitsi tällaisen asennusvirheen sattuessa) Paikallaan levossa sen auton paino makaa jousien varassa, iskarit eivät siinä mitään painoa kannata. Iskarit vain estävät sen auton heilahtelua autolla ajettaessa eli ne iskarit hidastavat sitä auton liikettä ylös-alas eli toimivat heilahduksenvaimentimina / iskunvaimentimina, ottavat toki iskuja vastaan ja vaimentavat sitä iskua jos esim. kuoppaan täräyttää.

Auton kulma ylös nostettaessa esim. tunkilla ja sen jälkeen alas laskiessa saattaa jäädä tuo ylös nostettu kulma hetkeksi korkeammalle, kun iskari on joustanut ulos reilusti ja sitten jos tunkilla hitaasti laskee takaisin kulman alas niin jää tuo kulma vähäksi aikaa ylemmäs, mutta lähtiessä ajamaan pitäisi normaali korkeus tulla takaisin.

Vakioiskari saattaa kulua loppuun nopeammin madallusjousien kanssa kuin tällainen madallusjousien kanssa toimimaan tarkoitettu koska vakioiskari joutuu työskentelemään kauempana "lepopituudestaan" eli lähempänä iskarin pohjaamista kun madallettaessa jousi on lyhyempi ja iskari painuu enempi kasaan.

Sinulla kun on asennettu iskarit väärin niin iskari alkaa todella kantaa sitä painoa jos se on painunut kokonaan kasaan eli pohjaan.

Ainakin minulla tuossa edellisessä SLK:ssa kun oli Eibach Pro Kit ja Bilstein Sprint -alusta niin aivan erinomaisen hyvin toimi. Ehkä vähän erilainen kuin nyt tämä AMG-alusta, tämä AMG on ehkä hieman kovempi pinnasta ja keskimäärin vähän jämäkämpi mutta tuntuu että suurimmissa heitoissa tuo Eibach Pro Kit ja Bilstein Sprint antoi auton korin heilahtaa jopa vähemmän, tuntui että ajaessa vauhdilla sopivaan tien "heittoon" itse heilahti penkistä ylös enempi ja auto pysyi tiukemmin tiessä kuin tällä AMG-alustalla.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Simo M. A. kirjoitti:Ei se iskari vaikuta mitään siihen auton korkeuteen (ellei se ole pohjassa), se iskari ei kanna mitään painoa vaan vaimentaa heilahdusta eli vaikuttaa siihen että kuinka nopeasti ja kuinka laajalti se auton korkeus liikkuu sen lepoasennon ympärillä.

Tuo Bilsteinin Sprint (B 8 ) on tarkoitettu nimenomaan madalletuille autoille. Siinä on erona siihen "tavalliseen" Bilstein Sport (B6) iskariin nimenomaan se että se on lyhennetyllä ulosjoustolla, eli kun ajat autolla monttuun/kuoppaan/heittoon, niin kun auto meinaisi tulla "vastaheittona" ylöspäin takaisin eli jouset jostavat ja heilauttavat takaisin koria ylöspäin purkaessaan sen kasaan painuessa niihin sitoutuneen energian niin lyhennetyllä ulosjoustolla varustettu Sprint ei annakaan auton heilahtaa eli joustaa ylös päin yhtä paljoa, kun jo heilahduksenvaimennin eli iskunvaimennin alkaa jarruttaa tätä liikettä. Tätä se tarkoittaa että se Sprint on "lyhyempi" eli siinä on lyhyempi iskunpituus, eli se ei jousta yhtä paljoa ulospäin kuin normi-iskari. Ei se Sprint pakkauksesta otettuna ja normi-iskarin viereen iskettynä ole sen "lyhyempi" ellei ole molemmat iskarit vedetty äärirajalle ulos. Eli Sprintillä on tuo iskarin liikerata lyhyempi kuin Sportilla.

Sprint on yhtä "jäykkä" kuin Sport eli vaimennus eli sen iskarin "vastus" normivaimennusalueella iskarin liikeradan keskivaiheilla on yhtä voimakasta molemmilla. Näiden kahden iskarin rakenteessa on vain pieni ero: Sprint ja Sport -iskariessa ventilöinnit on samat mutta Sprintissä männän pituus on 1.5cm lyhyempi.

Mutta: auton korkeuteen ei vaikuta iskari laisinkaan ellei se iskari sitten pohjaa ja auto ole lepotilassa iskari pohjassa, mutta tätä nyt ei varmaan tapahdu käytännössä (paitsi tällaisen asennusvirheen sattuessa) Paikallaan levossa sen auton paino makaa jousien varassa, iskarit eivät siinä mitään painoa kannata. Iskarit vain estävät sen auton heilahtelua autolla ajettaessa eli ne iskarit hidastavat sitä auton liikettä ylös-alas eli toimivat heilahduksenvaimentimina / iskunvaimentimina, ottavat toki iskuja vastaan ja vaimentavat sitä iskua jos esim. kuoppaan täräyttää.

Auton kulma ylös nostettaessa esim. tunkilla ja sen jälkeen alas laskiessa saattaa jäädä tuo ylös nostettu kulma hetkeksi korkeammalle, kun iskari on joustanut ulos reilusti ja sitten jos tunkilla hitaasti laskee takaisin kulman alas niin jää tuo kulma vähäksi aikaa ylemmäs, mutta lähtiessä ajamaan pitäisi normaali korkeus tulla takaisin.

Vakioiskari saattaa kulua loppuun nopeammin madallusjousien kanssa kuin tällainen madallusjousien kanssa toimimaan tarkoitettu koska vakioiskari joutuu työskentelemään kauempana "lepopituudestaan" eli lähempänä iskarin pohjaamista kun madallettaessa jousi on lyhyempi ja iskari painuu enempi kasaan.

Sinulla kun on asennettu iskarit väärin niin iskari alkaa todella kantaa sitä painoa jos se on painunut kokonaan kasaan eli pohjaan.

Ainakin minulla tuossa edellisessä SLK:ssa kun oli Eibach Pro Kit ja Bilstein Sprint -alusta niin aivan erinomaisen hyvin toimi. Ehkä vähän erilainen kuin nyt tämä AMG-alusta, tämä AMG on ehkä hieman kovempi pinnasta ja keskimäärin vähän jämäkämpi mutta tuntuu että suurimmissa heitoissa tuo Eibach Pro Kit ja Bilstein Sprint antoi auton korin heilahtaa jopa vähemmän, tuntui että ajaessa vauhdilla sopivaan tien "heittoon" itse heilahti penkistä ylös enempi ja auto pysyi tiukemmin tiessä kuin tällä AMG-alustalla.
Hyvin vastattu...!!! En ollut 100% varma että onko itse iskari ulkomitoiltaan myös lyhyempi vai vain pelkästään siltä "toimintasäteeltään/liikeradaltaan" niinkuin tossa kerroitkin. Suomen maahantuojan sivuilla muistaakseni mainitaan sen olevan rungoltaan lyhyemmän, sen voi helpolla tällane amatööri vahingossa tulkita väärin..! :shock:

Käyttäjäkokemuksien ja suosittelujen takia olinkin bilsteinit hommannut (kerroitkin kyllä tossa oikeastaan jo kaikki syyt :mrgreen:)Halusin ennenkaikkea että ajettavuus paranisi, vanhojen, vaikkakin toimivien, "toimintasäde/liikerata" on suunniteltu aivan eri korkeudelle, eikä toimivuus ollut tällöin optimi. Ihmetyttikin aika paljon autoa haettaessa sen korkeus ja ennenkaikkea etu- ja takaosan käyttäytyminen, ei alkuunkaan käynyt mielessä että noin voisi käydä. Kaikkialla kumminkin on sanottu täysin samaa, iskareiden vaihto ei vaikuta auton korkeuteen, piste, sehän on jousien duunia... Eniten kyllä ihmetytti mahdollisuus että DRW:ltä olisi myyty väärät, siellä meininki on kuitenkin aina ollut enemmän kuin kohdillaan, onneksi vika olikin euromasterin asentajan puolella.

Kiva kuulla positiivisista kokemuksista vanhemman slk:n kanssa, nehän ovat kuulemma "aika kranttuja" alustan muutoksien suhteen, mukava kuulla että toimi siinäkin! vai että oikee amg, uudempi slk vai, en saanut avattaresta selvää...?
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Eiku hetkinen, taitaa takavaloista päätellen olla r170:nen?
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Tuo on se vanhempi eli R170 SLK. Aito Oikea AMG 8) Edellinen oli tehtaan alkuperäisellä AMG -optiikkapaketilla, mutta tuli sattumalta auton kohdalla vaihto eteen ja tilalle tuli sitten oikea AMG. Uudempikoppainen R171 AMG-versiona on malliltaan SLK 55 AMG. Tämä SLK 32 AMG on suorituskyvyltään aivan samaa luokkaa, tuo 55 AMG on vapaasti hengittävä V8 ja tämä 32 AMG on kompressoriahdettu V6. Itse asiassa sama kone kuin tuossa sinun W208 320 CLK:ssa mutta Lysholm-tyyppisellä kaksoisruuviahtimella yms. AMG-modifikaatioilla terästettynä, teho 354hv ja vääntö 450Nm ja vääntöä riittää alhaalta alkaen ahtimen ansiosta ja ennen kaikkea kone antaa vääntöä ja tehoa todella laajalla kierrosalueella tuolta n. 2000 rpm alkaen aina 6000rpm asti.

Ottaen huomioon että kyseessä on Mersu niin autoa voisi sanoa jopa jossain määrin hillittömän tuntuiseksi. AMG:n speedshift -automaatti lisäksi varsin halukkaasti ja nopeasti lataa vaihteet pesään, mutkapätkää nopeasti ajaessa jarruttaessa ja kaasuttaessa vuoron perään saattaa loota vaihtaa kakkosta sisään n. 70 km/h vauhdissa kun jarrutuksen jälkeen painaa taas kaasua.

Tämä R170 SLK on kyllä herkkä alustan muutoksille. Jopa rengasmerkki ja rengaspaine vaikuttavat hämmentävän paljon ajo-ominaisuuksiin. Tuo Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint oli kuitenkin käytännössä lähes täydelliselle tuntuva alusta tuohon autoon. Jos lueskelet jenkkifoorumia ja katsot mitä jenkit laittavat tähän niin ei siellä tule esiin juuri mitään muuta kuin tämä Eibach + Bilstein -yhdistelmä, koska tämä alusta on niin ylivoimaisen hyvä ainakin SLK:hon.

En nyt toki voi sanoa että tämä AMG:n alkuperäinen alusta olisi huono, vähän jässäkämpi/kovempi pinnasta ja siten ehkä AMG-Mersuun sopivampi, mutta käytännön ajossa tuo Eibach + Bilstein oli kyllä todella erinomainen, ei sitä voi huonompanakaan mitenkään pitää eli vähintään yhtä hyvä kuin tämä nykyinen ellei sitten parempikin.

Tosin tuossa edellisessä SLK:ssa nuo jousien kumit olivat ne mitkä siinä vakiona olivat, ihmeen korkeat kumit, edessä 5 "nappulan" kumit ja takana 4 "nappulan" kumit, en ole katsonut että mitkä kumit tässä nykyisessä on.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Simo M. A. kirjoitti:Tuo on se vanhempi eli R170 SLK. Aito Oikea AMG 8) Edellinen oli tehtaan alkuperäisellä AMG -optiikkapaketilla, mutta tuli sattumalta auton kohdalla vaihto eteen ja tilalle tuli sitten oikea AMG. Uudempikoppainen R171 AMG-versiona on malliltaan SLK 55 AMG. Tämä SLK 32 AMG on suorituskyvyltään aivan samaa luokkaa, tuo 55 AMG on vapaasti hengittävä V8 ja tämä 32 AMG on kompressoriahdettu V6. Itse asiassa sama kone kuin tuossa sinun W208 320 CLK:ssa mutta Lysholm-tyyppisellä kaksoisruuviahtimella yms. AMG-modifikaatioilla terästettynä, teho 354hv ja vääntö 450Nm ja vääntöä riittää alhaalta alkaen ahtimen ansiosta ja ennen kaikkea kone antaa vääntöä ja tehoa todella laajalla kierrosalueella tuolta n. 2000 rpm alkaen aina 6000rpm asti.

Ottaen huomioon että kyseessä on Mersu niin autoa voisi sanoa jopa jossain määrin hillittömän tuntuiseksi. AMG:n speedshift -automaatti lisäksi varsin halukkaasti ja nopeasti lataa vaihteet pesään, mutkapätkää nopeasti ajaessa jarruttaessa ja kaasuttaessa vuoron perään saattaa loota vaihtaa kakkosta sisään n. 70 km/h vauhdissa kun jarrutuksen jälkeen painaa taas kaasua.

Tämä R170 SLK on kyllä herkkä alustan muutoksille. Jopa rengasmerkki ja rengaspaine vaikuttavat hämmentävän paljon ajo-ominaisuuksiin. Tuo Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint oli kuitenkin käytännössä lähes täydelliselle tuntuva alusta tuohon autoon. Jos lueskelet jenkkifoorumia ja katsot mitä jenkit laittavat tähän niin ei siellä tule esiin juuri mitään muuta kuin tämä Eibach + Bilstein -yhdistelmä, koska tämä alusta on niin ylivoimaisen hyvä ainakin SLK:hon.

En nyt toki voi sanoa että tämä AMG:n alkuperäinen alusta olisi huono, vähän jässäkämpi/kovempi pinnasta ja siten ehkä AMG-Mersuun sopivampi, mutta käytännön ajossa tuo Eibach + Bilstein oli kyllä todella erinomainen, ei sitä voi huonompanakaan mitenkään pitää eli vähintään yhtä hyvä kuin tämä nykyinen ellei sitten parempikin.

Tosin tuossa edellisessä SLK:ssa nuo jousien kumit olivat ne mitkä siinä vakiona olivat, ihmeen korkeat kumit, edessä 5 "nappulan" kumit ja takana 4 "nappulan" kumit, en ole katsonut että mitkä kumit tässä nykyisessä on.


Ai että, "kuolaa"...! Kleemanin ahdintahan tohon munki moottoriin sais, hinta kompressorilla, asennuksella ja ym vaadittavilla rekisteröintitesteillä olisi vaan...ööö, tarpeeksi! :lol:

Näinkin just sun auton tossa "arvostelen autosi" osiossa. Tosi hieno on, onnittelut upeasta hankinnasta!!!! Ei tartte korisarjoja ym ku kaikki tosiaan jo valmiina, suorituskyvystä puhumattakaan, ainut tosiaan jos haluaa vielä laskee jousikumeilla...Mut, hyvältähän toi korkeus vaikutti.

Yks on tietty jos laittaa uudemman tyylistä etumaskia (nopeella etsimisellä eka musta auto uudemmalla grillillä, eri variaatioita 2, 3 tai neljällä "rimalla" varmasti löytyy) Tai sitten esim uusia ajovaloja, mut, muutenhan paketti on aika kasassa!

Kuva

Kuva
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ajovalojen kanssa on sellainen ongelma että kun tässä on alkuperäisenä xenonit niin ei löydy näitä kirkaslasisia valoja :x
Kirkkaat lasit on umpioissa kiinni ilmeisesti aika tiukasti liimalla tai vastaavalla, jos umpiot saisi pidettyä alkuperäisinä ja vaihtaisi pelkät lasit niin onnistuisi vaihto. Tosin meneekö katsastuksessa läpi on eri asia...


Alkuperäisten xenonien kanssa on tietysti se etu että ei tarvitse säätää tai jännittää katsastuksissa tai poliisin kanssa verrattuna jälkiasennus-xenoneihin. Lisäksi alkuperäisten xenonien kanssa on automaattinen valojen korkeussäätö.

Kirkaslasisia ajovaloja / umpioita löytyy jos ei ole xenoneja, edellisessä SLK 230 K:ssa oli normaalit H7 -valot ja vaihdoin kirkaslasiset Depon umpiot ja hämmästyttävää kyllä vaikka nuo olivat H4 -polttimoilla niin niillä valoteho oli todella hyvä, en sitten tiedä kuinka vastaantulijat häikäistyivät :oops: Oli ne E-merkitty kuitenkin.

Maskin vaihtoa mietin, täytyy asiaa katsoa. Tässä mustassa värissä tuo alkuperäinen tumman harmaa "reikämaski" menettelee, edellisessä hopeisessa SLK:ssa se vakiomaski ei jaksanut aivan miellyttää. Tässä R170 vakiomaskissa on kuitenkin sellainen erikoisuus että tätä ei löydy mistään muusta Mersusta.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Simo M. A. kirjoitti:Ajovalojen kanssa on sellainen ongelma että kun tässä on alkuperäisenä xenonit niin ei löydy näitä kirkaslasisia valoja :x
Kirkkaat lasit on umpioissa kiinni ilmeisesti aika tiukasti liimalla tai vastaavalla, jos umpiot saisi pidettyä alkuperäisinä ja vaihtaisi pelkät lasit niin onnistuisi vaihto. Tosin meneekö katsastuksessa läpi on eri asia...


Alkuperäisten xenonien kanssa on tietysti se etu että ei tarvitse säätää tai jännittää katsastuksissa tai poliisin kanssa verrattuna jälkiasennus-xenoneihin. Lisäksi alkuperäisten xenonien kanssa on automaattinen valojen korkeussäätö.

Kirkaslasisia ajovaloja / umpioita löytyy jos ei ole xenoneja, edellisessä SLK 230 K:ssa oli normaalit H7 -valot ja vaihdoin kirkaslasiset Depon umpiot ja hämmästyttävää kyllä vaikka nuo olivat H4 -polttimoilla niin niillä valoteho oli todella hyvä, en sitten tiedä kuinka vastaantulijat häikäistyivät :oops: Oli ne E-merkitty kuitenkin.

Maskin vaihtoa mietin, täytyy asiaa katsoa. Tässä mustassa värissä tuo alkuperäinen tumman harmaa "reikämaski" menettelee, edellisessä hopeisessa SLK:ssa se vakiomaski ei jaksanut aivan miellyttää. Tässä R170 vakiomaskissa on kuitenkin sellainen erikoisuus että tätä ei löydy mistään muusta Mersusta.
No, maskeja ainakin löytyy monesta paikasta. Oot oikeessa, toi maski näyttää ihan hyvältä tummassa autossa. Valoista sen verran että kyllähän noita settejä myydään xenoneiden kera, en sitte tiedä onko e-hyväksyttyjä, tällasta settii myydään jälkiasennus xenoneiden kanssa, kävisikö sitten alkuperäisten kanssa, en tiedä...

http://www.mbscashopen.se/se/article.ph ... art=297928

Ainahan sitä voi kysyä! :D
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tuon linkin firman palveluihin en ole ollut tyytyväinen ollenkaan. Lievää ylimielistä asennetta, ilmeisesti kauppa kuitenkin käy. Toimitusaika ei ole (x2) ollut sitä mitä luvattu.Enempää kyllä ei ole kauppaa sitten tehtykään...
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Hyvä kuulla kokemuksista, itse en ole tilannut sieltä mitään, löytänyt vaan jostain kyseiset sivut...! :roll:

Bilsteinin sprintit on nyt ollu perjantaista lähtien alla (tällä kertaa oikeinpäin asennettuina) Täytyy sanoa että ovat kyllä aivan mahtavat, sopivan napakat, mutta myös ennenkaikkea mukavat! 10+

Sitä Herttoniemen Euromasteria en kyllä tämän kaiken perusteella suosittele kenellekään, iha ihme meininki, jos jossain on ylimielistä palvelua (ja ennenkaikkea ammattitaidotonta) niin siellä, vien rahani ens kerralla kyllä jonnekin ihan muualle...! :shock:

Maanantaina toi FedEx:in tyyppi muute tollasen:

http://www.sprintboostersales.com/

Täytyy sanoa että toi sprintbooster on aivan mahtava laite, hiukan ehkä hiukan ylihintainen noinkin pienestä osasta, mutta sanoisin nyt asennettuani sen että täysin hintansa väärti! Auto on paljon vastaanottavaisempi, pirteämpi ja vastaa siis samantien kaasuun kun sitä vaan annetaan. Vähän pelotti etukäteen että entäs jos autosta tulee nytkähtelevä ajaa ym... Ei tullut, edelleen erittäin tarkka ajettava, mutta suorituskykyä löytyy vaadittaessa ja antaa sen siis nopeammin. 10+ :D
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Tutkailin muuten huvikseni noita auton alla olevia jousia ja jousissa näkyi olevan merkintöinä "Eibach Federn" tuolla normaalilla Eibachin logolla ja seuraavassa jousen kierteessä alla oli merkintänä AMG ja Mersun tähti. Eli näiden merkintöjen perusteella nämä AMG-jouset ovat siis Eibachin valmistamat. Heräsi jopa epäilys ettei nämä jouset olisi peräti samat jouset kuin Eibach Pro Kit -jouset mutta vain AMG -teksteillä? Jos näin olisi niin sitten erona tuohon edelliseen alustaan olisi lähinnä vain nämä iskarit (ja takana leveämpi raideväli). Edellisen SLK:n alkuperäisissä AMG:n vanteissakin oli vanteen sisäpuolella AMG-merkintöjen lisäksi merkintä "BBS" eli BBS:n valmistamat nuo alkuperäiset AMG:n vanteet olivat.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Melkoista touhua Euromasterilla tosiaan kun nuo iskarit oli laitettu tuolla lailla väärin ja sitten vielä ylimielisesti suhtaudutaan mokaan. Tuo iskarimoka voi tietysti sattua ehkä vielä kohtalaisen ymmärrettävästi kun kyseessä on uudet ja tuntemattomat osat ja osissa on merkintänä vain osanumerot eikä erikseen ole mainittu kumpi on takaiskari ja kumpi etuiskari. Tosin löytyyhän tuo tieto vaikka netistä jos ei muuten saa asiaa selville, tai soittamalla valmistajalle tai maahantuojalle. Itselleni on kuitenkin käynyt sen luokan moka euromasterilla että olen kyseistä puljua vältellyt: edellisen SLK:n etu- ja takarenkaat oli asennettu väärinpäin! Siis autossa oli renkaidenvaihdon jälkeen edessä 245 leveät renkaat 8,5 tuumaa leveillä vanteilla ja takana oli 225 leveät renkaat 7,5 tuumaa leveillä vanteilla. Vanteissa oli vielä selvää "huulta" siten että selvästi näki että takavanteet (ja takarenkaat) olivat leveämmät kuin etuvanteet (ja eturenkaat). Eteen asennetut takarenkaat tulivat vielä jopa hieman ulos kaarista siten että olisi tuosta luullut huomanneen että on mennyt jotakin väärin. Selityksenä oli että joku kesäpoika oli renkaat laittanut alle väärinpäin.

Asennutin nuo edellisen SLK:n iskarit ja jouset JP Autotuningilla Siilinjärvellä kun Kuopiosta lyhyt matka tuonne oli ja maine paikalla oli hyvä. Laitoin silti vielä varmuuden vuoksi itse selvät merkinnät "etuiskari" ja "takaiskari" paksulla mustalla tussilla iskareiden pahvilaatikkoon jotta varmasti menee iskarit oikein päin. Ei kyllä ollut mitään moittimista työn laadussa tai muutenkaan kun tuolla JP Autotuningilla asioin tuolloin.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Niin, virheitähän sattuu... En vaan enään halua viedä autoani sinne, jäi hieman paha maku suuhun siitä puljustan Maksoin ensimmäisellä kerralla nimittäin iskareiden vaihdon lisäksi myös nelipyöräsuuntauksesta, tuli ilmi ettei sitä oltu missään vaiheessa tehty (kyselin jälkeenpäin mittauslapun perään), no, rahat kyllä kelpas...Vaadin että tekevät sen nyt iskareiden vaihdon jälkeen, kun kerran maksoin siitä. Hain auton ja kyselin jälleenkerran mittauslapun perään, vastaus oli että "joo, tota, toi nelipyöräsuuntauskoneen printteri jumahti just sun auton kohdalla, että ei pysty tulostetta ottaa ennenkuin käy korjaaja, että soitamme sulle maanantaina, lähetetään se sitten perässä" Tarpeetonta varmasti sanoa ettei ole kuulunut mitään! Taas joutuis itse soittelee, ehkä myös käymään siellä, ihan liikaa säätöä kun asiantunteva ja palvelualtis liike olisi hoitanut kaiken kerralla kuntoon! :shock:

Normaalisti asioinkin Helsingissä tuolla Underground Motorsportissa (meininki on täys 10+) tai sitten kaveri Veholta jeesaa, sille mun piti itseasiassa nytkin viedä, mutta kiireinen mies on kiireinen mies (saavat yhtenä päivänä viikosta hoitaa omia keissejä ja nyt vielä kaiken lisäksi lomalla). En jaksanut enää odottaa, joten käännyin ton Euromasterin puoleen.

Aika kova toi sulle käynyt juttu! :lol: Mitäs tästä kaikesta opimme, kannattaa kiertää Euromaster kaukaa! :wink:
po
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 17.07.2007 21:40

Viesti Kirjoittaja po »

Tähän liittyen alla 300CE:ssä bilstein sprint b8 edessä ja takana koodeja vastaavat tolpat. Mielenkiintosta että etupää nousi vaihdon yhteydessä ~2-4cm ja siellä on alla orkkisjousi kaiketi..
Samassa yhteydessä tuli ongelma kun asentaja ei saanut eteen alle Eibachin pro kitin jousia (25-35 madaltavat), sanoi että menee putkeksi eikä saa työkalua alta pois > mittasin autossa nyt olevan jousen (orkkis taitaa olla) ja pituutta ~29cm kun auto ylhäällä. Tuo eibachin etujousi täsmää koodillisesti autoon mutta pituutta on 39,5cm eli 10cm enemmän => pitääkö madallusjousen mersussa olla muka noin hemmetin pitkä että siitä tulee "putki" kun se on alla vai voiko tehtaalta jo olla lähtenyt ylipitkä jousi väärin merkinnöin?
Oisko tietoo kuin pitkä on mersun orkkisetujousen pituus irrallaan?

Pitkähän se jousi on, mutta progressiivinen jousi kuulemma menee kasaan "putkimaisesti" melkein puolet matkasta. Voiko kuvassa oleva jousi oikeasti mahtua alle kuva
Vastaa Viestiin