W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ketä vaihtanut mersuun jakoketjua itse? Mielellään kasikoneeseen :wink: .

Otan nyt hommaan luovan tauon kun vähän minua varoiteltiin että uusi ketju hyppää helposti hampaan tai pari kun konetta pyöritellään.

Eli vanha ketju poikkaistaan oikealta nokkapyörältä ja liitetään uuteen. Yleensä merkkiliikkeessä on työkalu (häkkyrä) joka pultataan nokka-akselin hammaspyörän päälle ja se estää hampaan yli hyppäämisen. Auto-Sunilla ei sellaista kasikoneeseen ole vaan kertoivat että pidetään kireällä ketju(t) ja homma vaatii ainakin 2 miestä.

Olen jo purkanut sopivasti ja olisi vaan vitjan vaihdosta kyse. Tarkistin että kun kampiakseli on ykkösen yläkuolokohdassa eli nollamerkissä on oikea nokka jonkin verran jäljessä. Kun jatkoin pyöritystä siihen että nokka-akselin merkki oli kohdallaan oli kampiakseli jo mennyt 10 astetta yli. Eli venynyt on ketju, ja tämä aiheuttaa rallattamisen kylmänä.

Käyn vielä Sunilla jututtamassa asentajia notta saisi selville miten homma tapahtuu turvallisesti :) .

Saattaapi koneen käyntikin parantua, vielä tästä nykyisestä jopa :shock: :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

karra kirjoitti:Ketä vaihtanut mersuun jakoketjua itse? Mielellään kasikoneeseen :wink: .
No mää kai voinen nostaa kättä ylös...

Ainankin näissä pikkulohkoissa jakoketju on samanlaisella lukolla kun polkupyöränkin ketju.

Ei siinä muuta kun syttytulpat irti ja katkaistaan siitä lukosta se ketju ja laitetaan uusi ketju vanhan jatkoksi. Sitten vaan nokka-akselin rattaan pultista hissunkissun veivaten uutta riimua sisään.

Ja sen U:n muotoisen lukkolevyn umpinainen pää laitetaan sitten sinne pyörimissuuntaan, tai muuten menee kone vähän huonoks...

Tosimiehethän pyörittää ketjun sisään startilla... :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ja ketjuhan vaihdetaan aina vänkärin puolelta... keinuvivut pois sieltä sitten myös... sekä ketjunkiristin aina irti ensin...muuten tulee sutta :)

Vaihtoon meni viimeksi n 35 min :) (yksin) ...onhan se kaveri siinä tietty kiva, ihan vaan seuramiehenä...

Eikä se 10 astetta niin paljoa ole... 8 astetta on muistaakseni m116/7:lle 20000 ajetulle ketjulle oletusarvo.... Eli nokilta 2 ja 4 astetta...siis kampuralta 8 astetta... (Edit: se olikin 4 astetta eikä 8 astetta ja matkakin oli 16000 tkm.) Mersussa saisi ikinä tuijottaa noita nokan ja laakeripukin merkkejä ne on vain asennusta varten. Ajoitus pitäisi mitata heittokellolla nokalta, kahden millin nostolla...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin Auto-Sunilla jututtamassa mekaanikkoja. Ovat kasikoneissa käyttäneet lukkopihtejä puristamaan ketjua pyörälle kun pyöritetään. Sitten vaihdetaan pihtien paikkaa jotta päästään lukitsemaan taas uusi pätkä uutta ketjua ja pyöräytetään... kolmet pidit tarvii.

Eikä tarvi irroittaa keinuvipuja. Minulla on korjaamokäsikirja tähän mutta tuosta ketjun lukittemisesta ei mainittu mitään, lukkokappaleen suunnat ja ym oli siellä selvitetty.

Uudessa ketjussa ei ole sitä pitkää U:n muotoista lukkolevyä vaan pikkuruiset seeger-renkaat.

Merkkiliikkeessä sanoivat että 10 astetta on aivan liikaa venynyt. Oli miten oli vaihdan ketjun koska sen iästä ja ajomäärästä ei ole tietoa.

Tässä kuva rivikoneen asennustyökalusta joka pitää ketjun tiiviisti rattaan päällä ja raosta syötetään uutta sisään ja vanhaa vedetään ulos.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130234.jpg

Jatkuu maanantaina :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

irrota ne keinuvivut vaan... ainakin kaikki Mersun viralliset korjaamokäsikirjat mitä minulla sitä suosittelee...tai määrää...Kasi hyppyyttää sitä ketjua kivasti, kun toisen puolen nokka tulee sopiville kohdille. Kun keinut poistaa, niin nokalle ei tule mitään ylimääräisiä rasitteita ja se pyörii vapaasti... ja vaikka tulee millainen töppi, niin venttiilit ei pääse osumaan mäntiin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tarkistin muuten, että Mersun virallinen Saksalainen M100 korjausopaskin määrää poistamaan keinuvivut vänkärin puolelta...tällöin ei tarvita mitään lukkopihtejä... ja se kejunkiristin pitää ehdottomasti poistaa joka tapauksessa... mutta varmaan se lukkopihdeilläkin onnistuu...tuntuu vain jotenkin ähräämiseltä... :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:irrota ne keinuvivut vaan... ainakin kaikki Mersun viralliset korjaamokäsikirjat mitä minulla sitä suosittelee...tai määrää...Kasi hyppyyttää sitä ketjua kivasti, kun toisen puolen nokka tulee sopiville kohdille. Kun keinut poistaa, niin nokalle ei tule mitään ylimääräisiä rasitteita ja se pyörii vapaasti... ja vaikka tulee millainen töppi, niin venttiilit ei pääse osumaan mäntiin...
Hyvä tietää :lol: . Haluan tosiaan tehdä homman mahdollisimman varman päälle ettei mitään haaveria satu.

Tuossa on (tummia) kuvia noin 1500 km ajetuista tulpista. Muutama oli kosteahkoja mutta ennen tulppien irroitusta oli käyttänyt autoa edellispäivänä kylmänä noin 5 min jotta sain etupään ylös ja ajettua sen talliin, eli oli rikkaalla käynyt hetken.

Onneksi ei pahemmin ole karstaa, pitää nuo putsata kumminkin kun irti ovat.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130233.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130232.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Tarkistin muuten, että Mersun virallinen Saksalainen M100 korjausopaskin määrää poistamaan keinuvivut vänkärin puolelta...tällöin ei tarvita mitään lukkopihtejä... ja se kejunkiristin pitää ehdottomasti poistaa joka tapauksessa... mutta varmaan se lukkopihdeilläkin onnistuu...tuntuu vain jotenkin ähräämiseltä... :)
Ai niitä keinuvipujako se "Gliede" tarkoitti, ajattelin että niitä liukupaloja...no hyvä, en olisi niitä liukuja alkanut kyllä purkamaankaan... :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

"Gliede"
tarkoittaa kylläkin luikua...missäköhän yhteydessä moisesta puhutaan...? Kummat nostajat sinulla siinä muuten on, jousikuormitteiset, vaiko samat, kuin M117/6:ssa on. Jos siinä on ne vanhemmat, silloin siinä varmaan on pitempi ketjuohjari oikealla puolella. Tätä tarkoitetaan luultavasti sillä "liu'ulla" uudemmassa M100:ssa on toisenlainen ohjari.

tuossapa on uudemman M100 ohjeen alku:

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo se Gliede tarkoittaa yhtä ketjulenkkiä. Eli yhden lenkin 2 "pulttia" (Kettenbolzen) hiotaan (aufschleifen) auki ja otetaan se lenkki (Glied) irti. Tämä siis jos on orkkis ketju.

Uusi ketju liitetään lukkokappaleella (Kettenschloss) ja lukitaan sillä u-lukitusjousella (Federverschluss).

Minulla oli jo lukkokappale tuolla, siksi en hiffannut että sen ketjun saattaapi joutua katkaisemaankin.

Sanotaan vaan että ketjua on pidettänä kireällä nokka-akselin hammaspyörän päällä jne jne. Moottoria on pyöritettävä kampiakselin päästä tämän ohjeen mukaan. Itse pyöritän jousituksen kompuralta, siinä on tuplahihna ja säädin sitä pikkuisen kireämmälle (no se olikin jo löystynyt koska oli uudet).

Voin skannata sivut tänne jossain vaiheessa.

EDIT tuohon nostajakysymykseen en osaa vastata, tässä on yksi tänään otettu kuva:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130230.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Tuossapa muuten linkki, jossa tämä lukkopihtitekniikka oikein kuvituksen kera: http://www.peachparts.com/Wikka/M117TimingChain.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

lukkopihtitekniikka
Ei millään pahalla, mutta näyttää äärimmäisen vaivaloiselta... meilläpäin tuollainen kulkee termien "ähräys" ja "äpöstys" rajamaastossa... :)

Toisaalta ymmärrän hyvin mikäli ei ole kätössä keinuvipujen poistotyökalua....jonka tekemiseen muuten kului noin tunti... siitä on sitten ollutkin iloa ja monesti...

...mikäli sitten innostut tekemään vaihdon, ilman, että otat keinuja pois...on silloin parempi olla mukana kaveri ja vaikka sitten neljät lukkopihdit. Nokka-akseleilla on melkoinen taipumus yrittää pyörähtää takaisinpäin juuri pahimmalla hetkellä. Tämä aiheutuu juuri venttiilijousien kuormasta nokkia vasten keinuvipujen välityksellä....

Molemmilla tavoilla homma onnistuu, tietysti. Mutta olen huomannut, että ilman keinuvipuja homma käy todella nopeasti ja varmasti. Sitten on vielä mahdollista pyöritellä konetta vaikka kuinka monesti ympäri ilman pelkoa, että venttiilit osuvat mäntiin. Mikäli taas keinut on paikallaan, on ensimmäisen kierroksen pyöräytys aina melkoisesti jännittävämpi :)

Samalla ainakin minulla on tullut tarkastettua venttiilien ja keinuvipujen välilaatat...ja ihan syystä, kuluneita, siis ääntäviä on löytynyt. Myöskin monta, täysin loppuunajettua keinuvipua on löytynyt samalla :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Jep, ei noilla lukkopihdeillä tekeminen hätäseltä vaikuta. Itte tein vaihdon vielä työläämmin eli koko jakopään purkamlla, mutta homma kannatti - oli M117:n alimpien kiskojen muovit alkaneet murentua ja löytyi jo palasia öljypumpun sihdistä... että niissäkin on mahdollista teknologian pettää.

Ei sulla Unski olis laittaa kuvaa/periaatepiirrosta tuosta keinuvivun irrotuslaitteesta olennaisimmilla mitoilla? Epämääräisiä kuvia tuosta nähnyt vaan työkalukauppiaiden sivuilla. Ittellä tarvetta, kun menossa toinen nokka-akseli vaihtoon ja hyödyttäisi varmaan myös muitakin tee-se-itse-miehiä/ketjunvaihtajia.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

ohjus kirjoitti:M117:n alimpien kiskojen muovit alkaneet murentua ja löytyi jo palasia öljypumpun sihdistä... että niissäkin on mahdollista teknologian pettää.
Kertoisitko tässä välissä, että oliko kyse W116 vai R107 ohjuksesta?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

W116 vai R107 ohjuksesta
Molemmissa samat sihdit ja ohjarit M117:n kanssa, mikäli tästä tiedosta oli vain kyse....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ei sillä tiedolla niinkään merkitystä, vaan itse pähkäilen enämpi sitä, että mureneeko ne herkemmin R107:ssa, jossa konehuone on ahtaampi ja näinollen myös lämmönpoistuminen heikompaa verrattuna W116 malliin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt on äherretty :) uusi vitja moottoriin :lol: . Suoritimme operaation "jackien" kanssa tässä iltapäivällä kolmen lukkopihtien tekniikalla.

Kello oli 16:15 kun alomme syöttää uutta ketjua vanhan tilalle mutta siinä tuli puhelua ja muuta väliin joten se varsinainen tehokas peliaika jäi sitten mittaamatta. Arvelisin että 15 min meni siinä, ja ketjujen liittäminen yms vei saman joten puoleen tuntiin homma hoitui. Toki tulppien, venttiilikoppien, kiristäjän sekä nokkapukeissa olevan öljyputken irroitus ja kiinnitys otti parisen tuntia joten kai vajaat 3 h tuohon meni kokonaisuudessaan ja kiirettä emme todellakaan pitäneet.

Lukkopihtejä oli 5 kpl varattuna mutta 3 riitti. Nokka ei pyrkinyt kertaakaan pyörähtämään takaisin mutta varmaan sen 8 kertaa operaation aikana se nytkähti eteenpäin jolloin vetävä ketju löystyi mutta ei kuitenkaan niin paljon että rivipumpun ajoitus olisi (ehkä :shock: ) muuttunut. Tosiaan eka kerralla meinasi lurahtaa housuun kun ajattelin että mitäs nyt kävi. Jaakko vaan viilipyttynä totes että nokka se vaan liikahti ja ketjuun tuli löysää ja ei kun vaan jatketaan. Helppohan se on relata kun ei ollut oma auto työn alla :wink: :D .

Pyöritin sitten vielä konetta että merkit meni aivan just kohdalleen, dampperissa nolla ja nokassa merkki ihan kohdallaan.

Sitten kone tulille; hyvin lähti ja jo kylmäkäynnin aikana huomasi että käynti oli entistäkin ponnekkaampi... ja kone muuttui kierrosherkemmäksi. Kuumana huomasin että tyhjäkäynti oli noin 50...70 rpm korkeammalla ja pudotin sitä alaspäin.

Ketju ei enää rallattanut, mutta ihan kun olisi pientä ääntelyä vielä ollut, käytin kuumaksi ja odottelin 5 min - sitten oli taas aivan äänetön. Huomenna pitää kokeilla taas kylmänä että mitä tekee.

Ajossa vaikea sanoa että onko tehokkaampi... mutta ei tulikuumana missään vaiheessa kilistänyt, kuten teki vanhalla ketjulla väännätettäessä sekä täyskaasukiihdytyksessä joskus. Pitää vielä kokeilla sytytysennakon säätöä josko saisi vielä lisää woimaa kutiteltua ulos.

Olisi kiva kokeilla mitä menee aikaa varttimaililla nyt :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No niin. Arvelinkin mielessäni että pipemän tulee sulle avuksi. :D

Heetkinen. Nokka-akselin pukeissa öljyputket? Ei kai ne ole samalla tavalla kiinnitetty kun pikkulohkossa, eli muovista tehdyillä "holkeilla", joiden läpi öljy nousee siihen putkeen.

Jos ne on samalla tavalla, niin kipinkapin vaihtamaan ne holkit uusiin, ne on kertakäyttökamaa.

Ja täysin sisälukutaidottomana jäi myös epäselväksi, että kuinka se ketjun liitos nyt on hoidettu?
Onko se niillä U-sokilla, vai onko prässätty, kuten dieseleissä?

Ja ei muuta kun taputushymiöt taas kerran onnistuneesta harrastesavotasta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:No niin. Arvelinkin mielessäni että pipemän tulee sulle avuksi. :D

Heetkinen. Nokka-akselin pukeissa öljyputket?
Juu kävi niin soppelisti kun jackie oli tässä kylällä päiväseltään; tunnin varoitusajalla onnistui.

Öljyputkella tarkoitan pukkien päällä kulkevaa öljyputkea joka voitelee itse pukkeja/laakereita sekä se tiputtaa öljyä itse venttiilikoneistolle. Öljy nousee ylös takimmaisen pukin kautta jossa on 90 asteen kulmakappale mistä putki lähtee eteenpäin. Siinä liitoksessa ei ollut minkäänlaista tiivistetettä vaan tiukahko sovitus.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130230.jpg

Tuossa ylläolevassa kuvassa näkyy siis putki; etupää otti (tai ainakin vaikutti ensin) kiinni lukkopihtiin, siksi irroitettiin. Wikka ohjeessa lukkopihdit sojotti eteenpäin mutta tässä M100/W109 yhdistelmässä siinä ei ollut tilaa eteenpäin vaan pitii taaksepäin suunnata.
Mesedesi kirjoitti:Ja täysin sisälukutaidottomana jäi myös epäselväksi, että kuinka se ketjun liitos nyt on hoidettu?
Onko se niillä U-sokilla, vai onko prässätty, kuten dieseleissä?
Vanhassa liitoksessa oli U-sokka ja uudessa kaksi pikkuriikkistä seeger-rengasta. Kaippa tuon ketjuliittimen rakenne on modernisoitu nyt; toivottavasti seeger-renkaat kestää paikoillaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Nokka ei pyrkinyt kertaakaan pyörähtämään takaisin
Hyvä, että onnistui suht vaivattomasti.

Huomasin virheen noissa neuvoissani, siis nokkahan pykii tosiaan menemään eteenpäin, silloin tällöin...tätä juuri tarkoitin...vaikka lähes päinvastaista kirjoitin...sori :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Mesedesi kirjoitti:
ohjus kirjoitti:M117:n alimpien kiskojen muovit alkaneet murentua ja löytyi jo palasia öljypumpun sihdistä... että niissäkin on mahdollista teknologian pettää.
Kertoisitko tässä välissä, että oliko kyse W116 vai R107 ohjuksesta?
Kyseessä oli Kalifornian kuumuudessa parhaat nuoruusvuotensa viettänyt 107 ja kyllä se melko lämpösenä höyryää tuossa konetilassa vielä Suomen maassakin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajokausi kun kääntyy lopuilleen niin murheita tulee lisää; jo ennen jakoketjun vaihtoa tuntui että auto nypyttää - etenkin osakaasulla ajettaessa 60-80 km/h välillä. Nopealla ajolla taas sitten OK. Samalla jakoketjun rallatus vaan paheni tai siis se ei asettunut vaikka moottoria lämmityskäytti ennen tien päälle lähtöä.

No, jakoketju vaihdettiin mutta ongelma on vielä olemassa. Lisäksi ketjun vaihdon jälkeen osakaasulla kiihdytettäessä juuri kun isompi vaihde on mennyt sisään ja kierrokset 1500 rpm niin auto puutuu, eli siis epäröi. Kun antaa kaasua lisää niin ilmiö korjaantuu. Kokeilin säätää tyhjäkäynnin seosta ensin rikkaalle ja sitten laihalle mutta se ei vaikuta ongelmaan(säätö vaikuttaa alle 1700 rmp alueella).

Saattaa olla että osakaasulla ajettaessa virranjakajan alipainesäädin vetää ennakkoa liikaa koska se toimii juuri osakaasulla kun seos on laihalla. Tuota pitää kokeilla vielä tänään säätää. Pahin skenario on se että kun jakoketju oli venynyt ja asensin ruiskupumpun merkkien mukaan kohdalleen vanhalla ketjulla niin nyt uudella ketjulla pumppu on ajoitettu liian aikaiselle; siksi saattaa nopeassa ajossa toimia hyvin koska mitä suurempi virtaus imukanavassa on niin ei se niin paljoa haittaa jos suutin ruikkaa sinne bensaa hieman liian aikaisin.

Eilen sitten kun ajoin 450 km niin piti seurata jakoketjun rallatusta, osakaasupuutumista sekä nyt alkoi tuntua että nuo ikivanhat misukat on jo ihan paskassa kunnossa koska ajossa se nypytys vaan pahenee - mutta oli vaikea sitten päätellä että mikä oli mistäkin johtuvaa. Mitä kovemmin ajoi sen paremmin auto pelasi; satasen vaudissa kaikki nypytys, vikurointi ja ravistelu oli tiessään ja mittarissa 120 oli mitä mainioin matkanopeus (6 % virhettä nopeusnäytön mukaan).

Purin aamulla jakoketjun kiristäjän palasiksi ja putsasin kaikki vanhat öljynjäämät pois. Kasasin sen ja ilmasin sen 5W-40 synteettisellä moottoriöljyllä koska minulla oli se käsitys että jäykempi (koneessa oleva Gulf 20W-50) öljy takkuaa kiristäjää vaan pahemmin. No, se ei auttanut vaan koeajon jäleen kiristäjässä on jälleen klappia (näkee kun avaa venttiilikopan). Pitää vissiin ostaa uusi kiristäjä :evil: .

Koeajolle laitoin alle Eko-Turbo pinnoitetut kesikset kokoa 185/70R14 mersun orkkis barokeilla ja ajoltaan auto muuttui paljon paremmaksi - eli renkaiden ravistelu ja nylppäys oli poissa. Nyt vaan huomasi paremmin sen osakaasuepäröinnin vuorostaan.

Harmaaseen väriin nuo barokit sopii kohtalaisen hyvin; mitä olen nähnyt tummemmissa väreissä olevia autoja barokeilla niin mielestäni ei sovi kovin hyvin. Eli 15" barokit saattaisi olla kuitenkin vaihotehto minulle - ellei sitten sattuisi löytymään 15" kapseleita ja W126:n peltivanteita. Saisi orkkis lookin ja paremmat renkaat alle kuin 14" koossa olisi valittavissa.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 300263.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 300264.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin jakoketjun kiristäjän MB Classicsilta viime viikon maanantaina, eilen saapui. Ja kappas kummaa ketjun rallatus sekä koneen vikurointi on tiessään; ajelin noin puolisen tuntia ja sitten odottelin kolme tuntia ja uudelleen käynnistyksen yhteydessä ei ainakaan rallattanut.

Jos kiristäjä antaa löysää ja osakaasulla ajetaan voipi olla että oikea nokka-akseli pyrkii muljahtamaan eteenpäin, ihan kuten se teki ketjua vaihdettaessa kahdeksan kertaa. Kun antaa lisää syöttöä ehkä sylinterin täyös ehtii tapahtua ennen kun venttiili muljahtaa kiinni nokan liikahtamisen takia. No saa nähdä... aika näyttää.

Auto kun pelitti hyvin ja alla on väliaikaisnakit niin tuli kokeiltua vähän kumin polttoa :P . Oikea takarengas se sutii ja aika kepoisasti... jonnin verran tulee savua vaikka ei niin hirveen montaa sekuntia tullut nakkia nauratettua 8) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Otetaan vastaan ystävällisiä myyntitarjouksia noista 14" barokeista. Sopisivat kullankin kanssa. Siis kullanvärisen W108sin, meinaan.

Vaikka ei noi pöläritkään hullummalta kullanvärisessä näytä:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Otetaan vastaan ystävällisiä myyntitarjouksia noista 14" barokeista. Sopisivat kullankin kanssa. Siis kullanvärisen W108sin, meinaan.
Onhan noita barokkeja nettivaraosassa pari edullista sarjaa myynnissä, onko ne orkkiksia on sitten eri asia.

Tutulla on useampi sarja, ja varmaan joutilaana. Paljonko saisi orkkis 108 tai 126 alkuisella numerolla sarja maksaa?

Ja muuten, Nordenrengas on poistanut ne Cooperin Trendsetterit ainakin nettivalikoimista...muistaako kuka mitä ne maksoi? Samilassilalla on 130 per kpl ja muistelen että noin kahdeksankymppiä oli ruottissa kappalehintaa eli sarjan olisi saanut 200 € halvemmalla :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:Otetaan vastaan ystävällisiä myyntitarjouksia noista 14" barokeista. Sopisivat kullankin kanssa. Siis kullanvärisen W108sin, meinaan.
Onhan noita barokkeja nettivaraosassa pari edullista sarjaa myynnissä, onko ne orkkiksia on sitten eri asia.

Tutulla on useampi sarja, ja varmaan joutilaana. Paljonko saisi orkkis 108 tai 126 alkuisella numerolla sarja maksaa?

Ja muuten, Nordenrengas on poistanut ne Cooperin Trendsetterit ainakin nettivalikoimista...muistaako kuka mitä ne maksoi? Samilassilalla on 130 per kpl ja muistelen että noin kahdeksankymppiä oli ruottissa kappalehintaa eli sarjan olisi saanut 200 € halvemmalla :evil: .
kelepaisko parokit milli mitoilla, saisit iliman ne jos maksat rahtit, vanteet on nätit :D kelepaako :?: ettei tarviis heittää rommuun :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

touhottaja kirjoitti: kelepaisko parokit milli mitoilla, saisit iliman ne jos maksat rahtit, vanteet on nätit :D kelepaako :?: ettei tarviis heittää rommuun :wink:
Jaa että mitä että? Siis ihan oikeat vanteet häh? No kyllä kelpaa ja maksan vaikka luonnossa! Ei vaiskaan, laitas yyvee niin sovitaan nouto taikka toimitus yms mums.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
touhottaja kirjoitti: kelepaisko parokit milli mitoilla, saisit iliman ne jos maksat rahtit, vanteet on nätit :D kelepaako :?: ettei tarviis heittää rommuun :wink:
Jaa että mitä että? Siis ihan oikeat vanteet häh? No kyllä kelpaa ja maksan vaikka luonnossa! Ei vaiskaan, laitas yyvee niin sovitaan nouto taikka toimitus yms mums.
Joo ja kerro sit mitä maksoi milli koon renkaat :D :wink: . Misukalta varmaan löytyy... :P .

Kokeilin eilen bilteman pallokartiolla olevia pultteja sormisovitteella MB:n aluvanteisiin, vähän nuljuavat mutta kun pisti siihen reikään Motonetistä ostetun pallokartiopultin niin istui napakasti... eli Bilteman pultin pallo ei ole ihan mitoillaan. Olisi olleet vaan kiiltosinkityt mutta olkoon moiset...

Niitä jäi edellistalven svedu-coupe-projektista muutama nääs laatikon pohjalle, ei sillä et olisin ostanut jo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eipä ole vanteitten hakijasta kuulunu mittään, maksamaankaan en ala siitä että joku hakkee pois :D olisinhan minä vaikka kortinkin lähettäny jos tietäsin osotteen :twisted:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Äläs nyt - työkiireitä ja kaikkee. :cry:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin