124 jakoketju
124 jakoketju
Terve.
Etsiskelin kovasti vanhoista keskusteluista, mutta en löytänyt mitään ohjetta miten jakoketjun venymää voisi tarkistaa. Onko ainoa keino vaihtaa ja mittailla vanhaa katkaistuna? Ei tekisi mieli investoida, kun ei mitään tietoa huoltohistoriasta.
Eikähän tuokaan muuten, mutta koneesta kuuluu "jostakin" semmonen lotpotus tyhjäkäynnillä. Tarkistaisi mielellään, niin uskaltaisi antaa katsastusmiehen rääkättäväksi.
Etsiskelin kovasti vanhoista keskusteluista, mutta en löytänyt mitään ohjetta miten jakoketjun venymää voisi tarkistaa. Onko ainoa keino vaihtaa ja mittailla vanhaa katkaistuna? Ei tekisi mieli investoida, kun ei mitään tietoa huoltohistoriasta.
Eikähän tuokaan muuten, mutta koneesta kuuluu "jostakin" semmonen lotpotus tyhjäkäynnillä. Tarkistaisi mielellään, niin uskaltaisi antaa katsastusmiehen rääkättäväksi.
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Suosittelen vaihtamaan. Ketju maksaa ~60eur käytetty moottori rompparilla ~2500eur. Katso alipainepumppu samantien jos on vanha/alkuperäinen vaihtoon myös -> saattaa laakeri syöltää kuulat jakopäähän -> katkaisee ketjun. Uusissa pumpuissa käsittääkseni on liukulaakeri, josta ei irtoa ylimääräisiä osia.
Tähdelliset 2/2003 Isomäkiset, s. 38-39; Nokkaketju ja ketjunkiristin:
"Ketjun kuntoa voi arvioida kohottamalla sitä sormin nokka-akselin rattaalla sekä taivuttamalla sitä sivusuunnassa vapailla osuuksilla. Duplex-ketju on niin kestävä, että se kestää normaalisti jopa seuraavaan moottoriremonttiin asti.
Niinpä autotyyppien huoltokirjoissa ei yleensä ole tiettyyn ajokilometrimäärään liitettyä määräystä sen uusimisesta. Myöskään yksinkertaiselle simplex-ketjulle ei ole annettu ohjeellisia vaihtovälejä.
Käytäntö on osoittanut, että ketjun ääntelyn alkaessa ja sen voimistumista seuraamalla voidaan vaihtohetki arvioida. Voimakas ketjun 'rallatus' tuo mukanaan jo katkeamisriskin."
"Ketjun kuntoa voi arvioida kohottamalla sitä sormin nokka-akselin rattaalla sekä taivuttamalla sitä sivusuunnassa vapailla osuuksilla. Duplex-ketju on niin kestävä, että se kestää normaalisti jopa seuraavaan moottoriremonttiin asti.
Niinpä autotyyppien huoltokirjoissa ei yleensä ole tiettyyn ajokilometrimäärään liitettyä määräystä sen uusimisesta. Myöskään yksinkertaiselle simplex-ketjulle ei ole annettu ohjeellisia vaihtovälejä.
Käytäntö on osoittanut, että ketjun ääntelyn alkaessa ja sen voimistumista seuraamalla voidaan vaihtohetki arvioida. Voimakas ketjun 'rallatus' tuo mukanaan jo katkeamisriskin."
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Re: 124 jakoketju
eikös tuo "lotpotus" kuulu juuri alipaine pumpusta???Pooto kirjoitti:Terve.
Etsiskelin kovasti vanhoista keskusteluista, mutta en löytänyt mitään ohjetta miten jakoketjun venymää voisi tarkistaa. Onko ainoa keino vaihtaa ja mittailla vanhaa katkaistuna? Ei tekisi mieli investoida, kun ei mitään tietoa huoltohistoriasta.
Eikähän tuokaan muuten, mutta koneesta kuuluu "jostakin" semmonen lotpotus tyhjäkäynnillä. Tarkistaisi mielellään, niin uskaltaisi antaa katsastusmiehen rääkättäväksi.
No, tarpeeksi kovan pelon vallassa ajattelin sitten treenata pumpun vaihtoa, ja otin sen auki ilman että uutta oli ostettu..ihan vain katsoakseni mitäpä on syönyt ja että osaa sitten tosi paikan tullen vaihtaa vaikka silmät kiinni.
Näytti tämmöstä laatukuvaa kamerapuhelimeen...
Kaikkinaisten lukemieni ohjeiden mukaan tunnistin kyseisen lajin vaihtopumpuksi, koska MB:n logo oli viilattu yli. Lisäksi haluaisin tunnistaa värkin sellaiseksi liukulaakeripumpuksi..olenko oikeassa?
Pistin palikan sinne mistä otinkin, vaikka pikku ääni rullasta kuuluikin. Se vuoristorata siinä ruiskutuspumpun akselilla oli ihan uuden veroinen. Uskallankohan odotella siihen asti että lotpotus alkaa ravistaa kylkilistoja irti, ja harkita sitten (auton) vaihtoa?
Näytti tämmöstä laatukuvaa kamerapuhelimeen...
Kaikkinaisten lukemieni ohjeiden mukaan tunnistin kyseisen lajin vaihtopumpuksi, koska MB:n logo oli viilattu yli. Lisäksi haluaisin tunnistaa värkin sellaiseksi liukulaakeripumpuksi..olenko oikeassa?
Pistin palikan sinne mistä otinkin, vaikka pikku ääni rullasta kuuluikin. Se vuoristorata siinä ruiskutuspumpun akselilla oli ihan uuden veroinen. Uskallankohan odotella siihen asti että lotpotus alkaa ravistaa kylkilistoja irti, ja harkita sitten (auton) vaihtoa?
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Kyllä toi äkkiseltään näyttää siltä paremmalta mallilta. Vanhan mallin laakeroinnissa näkyy kuulat sivulta. Liukurullan ulkokehäkin on vielä kuvan perusteella ok. Kannattaa tarkistuttaa pumppu siellä paikanpäällä sellaisella, joka on perehtynyt asiaan. Tutkii laakeroinnin ja nivelten välykset jne. On hankalaa sanoa kunnosta juuri mitään valokuvan perusteella.
Juu. Siis ajatus oli yrittää selvitä opiskelijabudjetilla ja pitää se (ehkä vähän) ääntelevä rulla paikallaan ja odotella totaalista loppuunkulumista. Nyt voinee luottaa siihen, ettei se totaalinen loppuunkuluminen ilmene kettingin ja sitä kautta kannen hajoamisena. Uudenveroisista kulutuspinnoista voisi päätellä ettei ko. rulla vielä kovin hanakasti kanita vastaan.
Jos pääsisi keskittymään seuraavaan projektiin, eli vaihtaa 1-3 korkannutta iskaria MELKEIN uusiin...taas se opiskelijabudjetti. Kumma juttu kun alkuperäiset iskarit loppuu jo 400tkm:n kohdalla. Varmaan MB teettänyt alihankkijoilla? Loppuis se merisairaus pitkillä matkoilla
Jos pääsisi keskittymään seuraavaan projektiin, eli vaihtaa 1-3 korkannutta iskaria MELKEIN uusiin...taas se opiskelijabudjetti. Kumma juttu kun alkuperäiset iskarit loppuu jo 400tkm:n kohdalla. Varmaan MB teettänyt alihankkijoilla? Loppuis se merisairaus pitkillä matkoilla
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87