Tomaatti ei luista ö-vaihdon jälkeen, OSA III
Tomaatti ei luista ö-vaihdon jälkeen, OSA III
No nyt se myrkyn lykkäsi. G:n laatikko alkoi öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen luistaa todella reilusti. Ennen vaihtoa loota toimi napakasti ja oikeaoppisesti ryömi tyhjäkäynnillä, kylmänä vaihtoi jopa turhakin terävästi varsinkin 1-2 välillä.
Nyt tarvitaan kierroksia hyvän matkaa yli 2000 ennen kuin tarttuu ja sitten rytkäisee terävästi kiinni. Isommalle vaihtaessa tarvitsee myös sen yli 2000 kieppiä ennen kuin tarttuu eli todella kuminauhamaisat on meno, itse asiassa tuolla ei voi käytännössä ajaa lainkaan.
En ollut läsnä vaihto-operaation aikana, mutta vanhat öljyt olivat kuulemma melko tervaa jo. Loota toimi kumminkin oppikirjan mukaan.
Laatikko on siis 4-vaihteinen neliömäisellä öljypohjalla, vanhaa koulukuntaa eli 1985-mallia, ajettu nyt 217 tkm, joten sen puolesta ei mitään ihmeitä pitäisi vielä olla... Öljynä on nyt ATF III, eli pitäisi pelittää sen puolesta. Erään tietäjän mukaan tässä laatikossa ei ole paineensäätöä.
Mikä siis toi luiston mukaan öljynvaihdon seurauksena??? Ystävät ja kylän miehet tarjosivat erilaisia rohtoja.
- aja sellaiset 500 km ja vaihdetaan öljyt, uusi öljy on irrottanut niin paljon epäpuhtauksia ilmeisesti yli-ikäisen öljyn jäljiltä, että vasta toisen tai kolmannen vaihdon jälkeen alkaa pitää.
- laatikon päätytiiviste vuotaa, on pitänyt paineet vielä vanhalla paksulla liemellä
- sihti on löysästi kiinni ja vuotaa putken juuresta
- pitää kokeilla paksumpaa mineraaliöljyä
Sitten eräs näkemyspari
- aja, mikään ei siellä luistaessa mene rikki tai kulu, koska luisto tapahtuu öljy öljyä vasten
- älä aja, koska luisto syö lamellit äkkiä
Kumpikas näistä nyt sitten on okein, itsellä kun ei tomaateista ole kovasti tietoutta...
Nyt tarvitaan kierroksia hyvän matkaa yli 2000 ennen kuin tarttuu ja sitten rytkäisee terävästi kiinni. Isommalle vaihtaessa tarvitsee myös sen yli 2000 kieppiä ennen kuin tarttuu eli todella kuminauhamaisat on meno, itse asiassa tuolla ei voi käytännössä ajaa lainkaan.
En ollut läsnä vaihto-operaation aikana, mutta vanhat öljyt olivat kuulemma melko tervaa jo. Loota toimi kumminkin oppikirjan mukaan.
Laatikko on siis 4-vaihteinen neliömäisellä öljypohjalla, vanhaa koulukuntaa eli 1985-mallia, ajettu nyt 217 tkm, joten sen puolesta ei mitään ihmeitä pitäisi vielä olla... Öljynä on nyt ATF III, eli pitäisi pelittää sen puolesta. Erään tietäjän mukaan tässä laatikossa ei ole paineensäätöä.
Mikä siis toi luiston mukaan öljynvaihdon seurauksena??? Ystävät ja kylän miehet tarjosivat erilaisia rohtoja.
- aja sellaiset 500 km ja vaihdetaan öljyt, uusi öljy on irrottanut niin paljon epäpuhtauksia ilmeisesti yli-ikäisen öljyn jäljiltä, että vasta toisen tai kolmannen vaihdon jälkeen alkaa pitää.
- laatikon päätytiiviste vuotaa, on pitänyt paineet vielä vanhalla paksulla liemellä
- sihti on löysästi kiinni ja vuotaa putken juuresta
- pitää kokeilla paksumpaa mineraaliöljyä
Sitten eräs näkemyspari
- aja, mikään ei siellä luistaessa mene rikki tai kulu, koska luisto tapahtuu öljy öljyä vasten
- älä aja, koska luisto syö lamellit äkkiä
Kumpikas näistä nyt sitten on okein, itsellä kun ei tomaateista ole kovasti tietoutta...
Viimeksi muokannut Kaapo, Pe 02.10.2009 10:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No onhan sitä öljyä riittävästi?
Ainakin siskon autossa oli samat oireet kun liikkeessä laittoivat vain 5 litraa 722.6 lootaan (laskun ja oman tikun mukaan).
Pari litraa lisää öljyä ja auto toimi yhtä hyvin kuin ennen huoltoa.
Oireena oli juuri ryömimättömyys, reilu luisto, ja vaihdot ihan miten sattuu.
Ainakin siskon autossa oli samat oireet kun liikkeessä laittoivat vain 5 litraa 722.6 lootaan (laskun ja oman tikun mukaan).
Pari litraa lisää öljyä ja auto toimi yhtä hyvin kuin ennen huoltoa.
Oireena oli juuri ryömimättömyys, reilu luisto, ja vaihdot ihan miten sattuu.
Öljyä oli vaihdon jälkeen ainakin mittatikun mukaan jopa liikaa eli sentin verran ylärajan yläpuolella. Liiat otettiin pois eli kylmällä askilla taso jätettiin puolisen senttiä yläviivan alle, jolloin luisto vain lisääntyi...Laatikkoon on laitettu tietääkseni kaksi litraa uutta öljyä mutta en tiedä tuon askin tilavuudesta, tikun mukaan on huoltamo pelannut.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Jos kitkapinnat jatkuvasti luistaa, öljy kuumenee ja kun se tarpeeksi kuumenee, se ikäänkuin polttaa ne kitkapinnat ja luisto lisääntyy, alkaa tulla öljyn sekaan semmoisia kökköjä jotka jumittaa jonkin venttiilin ja sitä rataa sitten kunnes koko tekele on sökö...
Kannattaa ehkä tehdä uusiksi ja katsoa että tuliko oikein kaikki paikoilleen, suodattimen tiiviste kunnolla paikoilleen ym. Merkilliseltä tuntuu että vain 2 litraa oisi tullut ulos öljyä? Vai tuliko ulos seitsemän litraa ja laittoivat tilalle kaksi litraa? Mahtoivatko tyhjätä turbiinin? Siihenkin taitaa mennä pari litraa. Tarpeeksi vähän ku on öljyä, ei mee vaihteet edes päälle. Ekaksi nuo neuvoo että neljä litraa öljyä (jos laittaa enemmän, tulvii huohottimesta ja näyttää tikussa tietty korkeelta yljytasolta) ja sitten kone käyntiin että pumppu saa työnnettyä öljyt tyhjentyneisiin laatikon osiin mihin kuuluukin, selata vaihteet kukin rauhassa läpi että venttiilikoneistossa jokainen paikka missä piträä öljyä olla saa öljynsä, ja sitten vasta mittailla ja tutkia tikkua. Loppuviimeistely vasta kun on ajeltu lämpimäksi, sama vaihteiden selaus rauhassa pykälältä toiselle, tarkistus koneen käydessä ja vaihteisto P-asennossa...
Kannattaa ehkä tehdä uusiksi ja katsoa että tuliko oikein kaikki paikoilleen, suodattimen tiiviste kunnolla paikoilleen ym. Merkilliseltä tuntuu että vain 2 litraa oisi tullut ulos öljyä? Vai tuliko ulos seitsemän litraa ja laittoivat tilalle kaksi litraa? Mahtoivatko tyhjätä turbiinin? Siihenkin taitaa mennä pari litraa. Tarpeeksi vähän ku on öljyä, ei mee vaihteet edes päälle. Ekaksi nuo neuvoo että neljä litraa öljyä (jos laittaa enemmän, tulvii huohottimesta ja näyttää tikussa tietty korkeelta yljytasolta) ja sitten kone käyntiin että pumppu saa työnnettyä öljyt tyhjentyneisiin laatikon osiin mihin kuuluukin, selata vaihteet kukin rauhassa läpi että venttiilikoneistossa jokainen paikka missä piträä öljyä olla saa öljynsä, ja sitten vasta mittailla ja tutkia tikkua. Loppuviimeistely vasta kun on ajeltu lämpimäksi, sama vaihteiden selaus rauhassa pykälältä toiselle, tarkistus koneen käydessä ja vaihteisto P-asennossa...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1207
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Mobilin taulukon vuodelta -93 mukaan G.n laatikkoon pitäs mennä 7 litraa öljyä.Kaapo kirjoitti:Laatikkoon on laitettu tietääkseni kaksi litraa uutta öljyä mutta en tiedä tuon askin tilavuudesta, tikun mukaan on huoltamo pelannut.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Hyvä kun tuli asiaksi noin muuten tämä öljymäärän tarkistus.
Tässä toista vuotta keikutellut menemään S210:n kanssa. Ja kun tikkua ei tuossa ole ollenkaan, niin hankin tässä sellaisen nk. korjaamotyökalun ("öljytikku"), mutta mites se nyt taas olikaan? Siis ehdottoman ajolämmin auto ja kepin asento siis P vai N kun mitataan vai oliko sillä mitään väliä?
Tässä toista vuotta keikutellut menemään S210:n kanssa. Ja kun tikkua ei tuossa ole ollenkaan, niin hankin tässä sellaisen nk. korjaamotyökalun ("öljytikku"), mutta mites se nyt taas olikaan? Siis ehdottoman ajolämmin auto ja kepin asento siis P vai N kun mitataan vai oliko sillä mitään väliä?
Juu, kones käynnissä P-asennossa mitataan ja sitä ennen vaihdekaava läpi edestakaisin. Lämpimänä mittaus antaa kaiketi paremman tuloksen, kylmällä saa vähän arpoa, paljonko pintaa jätetään ylärajan alapuolelle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
P tai N, ei ole mitään väliä, mutta auto lämpimäksi, suoralle alustalle seis ja vaihekepistä hitaasti kaikki asennot läpi. Sitten asentoon P tai N. Annat auton käydä ja sitten töllistelemään sitä tikkua. Siis auto käy koko näytöksen ajan!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Mistä sait idean öljyjen vaihtoon - temppuiliko jollain tapaa?
Kerran katosi minulla Chevroletin vaihteet Saksassa. Iso renppa tehtiin paikallisella Letukan korjaamolla. Ajoin 200 km ja laatikosta hävisi kaikki pito kuin salamaniskusta.
Turpiinihan se siellä oli alunperin ollutkin hajoamassa, eikä vaihdelaatikko.
Kerran katosi minulla Chevroletin vaihteet Saksassa. Iso renppa tehtiin paikallisella Letukan korjaamolla. Ajoin 200 km ja laatikosta hävisi kaikki pito kuin salamaniskusta.
Turpiinihan se siellä oli alunperin ollutkin hajoamassa, eikä vaihdelaatikko.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Röyhkeästi ja jopa omaa etua tavoittaen lainaan topikkia;meinaatko Chili että tuommoisessa saman aikakauden M102+4 lovinen automaatti yhdistelmässäni kannattaisi öljyt jättää vaihtamatta;ovat kirkkaat ja laatikko toimii kuten 80-luvun laatikon pitää toimiakkin:mitään tietoa edellisestä ö-vaihdosta ei ole.Chili kirjoitti:Mistä sait idean öljyjen vaihtoon - temppuiliko jollain tapaa?
Kerran katosi minulla Chevroletin vaihteet Saksassa. Iso renppa tehtiin paikallisella Letukan korjaamolla. Ajoin 200 km ja laatikosta hävisi kaikki pito kuin salamaniskusta.
Turpiinihan se siellä oli alunperin ollutkin hajoamassa, eikä vaihdelaatikko.
joo laatikon tyyppi on 720.1 ja öljyn täyttömäärää on 7l ulkomuistista heitettynä. On alipainesäätönen laatikko ja säätö on modulaattorissa laatikon kyljessa niinkuin muissakin +pumpun kyljessä oleva säätö mokkula(tai ainakin omassa g300:sessa oli.vikahan tos tuomionpäivän laatikossa voi olla missä vain mutta onko suodatin kunnolla kiinni? entä alipaineletku laatikon kyljessä? itse vaihdoin omaan geehen laatikoksi 722.3:sen kun kyllästyin noihin laatikoihin kahden rikkinäisen ja yhden 722.1 jälkeen
W460 G300 Turbo automaatti -86
W124 400E -92
W124 400E -92
Oireet viittaavat oman kokemuksen mukaan siihen että laatikossa liian vähän öljyä. Viisaimmat kertokaan mielipiteensä..
Mutta kuiteskin, kannattaisi ajaa tai pitää tyhjäkäynnillä sen verran että laatikko lämpenee ja tarkistaa että öljyä on tarpeeksi.
Omassa 722.3 laatikossa joka on vahvistettu on koko ajan n. 1cm yli ylärajan, silloin kun öljyt ovat lämpimät.
-Mika-
Mutta kuiteskin, kannattaisi ajaa tai pitää tyhjäkäynnillä sen verran että laatikko lämpenee ja tarkistaa että öljyä on tarpeeksi.
Omassa 722.3 laatikossa joka on vahvistettu on koko ajan n. 1cm yli ylärajan, silloin kun öljyt ovat lämpimät.
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
lisää
En ole yhtään viisaampi, mutta mielestäni myös viittaa siihen, että öljyä olisi liian vähän. Ei ole paineita ?
Itse teen aina niin, että kun vaihtelen automaattien öljyjä, niin mittaan pois lasketun öljyn määrän. Näin tietää, että paljonko pitää vähintään lisätä.
Yhtään metriä ei mielestäni kannata myöskään ajaa, ennenkuin edellytykset liikkumiselle on olemassa. Vaihteita voi lämmitellä ja kelata tyhjäkäynnillä.
Oma kantani on se, että laittaisin laatikkoon vain siihen suunniteltua öljyä.
Tuon ajan Dexron II on mineraaliöljyä, ja uudempi Dexron III on synteettistä. Öljyvalmistajat ilmoittavat, että III ylittää II:n vaatimukset, mutta II:ssa on kitkaavaa ainetta, joka siis III:sta puuttuu.
Dexron III tuli '90-luvun loppupuolella, ja ei käy kaikkiin laatikoihin, koska esim. Saab 9000:n laatikossa on teippi: "use only Dexron II"
Itse teen aina niin, että kun vaihtelen automaattien öljyjä, niin mittaan pois lasketun öljyn määrän. Näin tietää, että paljonko pitää vähintään lisätä.
Yhtään metriä ei mielestäni kannata myöskään ajaa, ennenkuin edellytykset liikkumiselle on olemassa. Vaihteita voi lämmitellä ja kelata tyhjäkäynnillä.
Oma kantani on se, että laittaisin laatikkoon vain siihen suunniteltua öljyä.
Tuon ajan Dexron II on mineraaliöljyä, ja uudempi Dexron III on synteettistä. Öljyvalmistajat ilmoittavat, että III ylittää II:n vaatimukset, mutta II:ssa on kitkaavaa ainetta, joka siis III:sta puuttuu.
Dexron III tuli '90-luvun loppupuolella, ja ei käy kaikkiin laatikoihin, koska esim. Saab 9000:n laatikossa on teippi: "use only Dexron II"
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: lisää
Ääni dexron II:selle.Henry V. kirjoitti:En ole yhtään viisaampi, mutta mielestäni myös viittaa siihen, että öljyä olisi liian vähän. Ei ole paineita ?
Itse teen aina niin, että kun vaihtelen automaattien öljyjä, niin mittaan pois lasketun öljyn määrän. Näin tietää, että paljonko pitää vähintään lisätä.
Yhtään metriä ei mielestäni kannata myöskään ajaa, ennenkuin edellytykset liikkumiselle on olemassa. Vaihteita voi lämmitellä ja kelata tyhjäkäynnillä.
Oma kantani on se, että laittaisin laatikkoon vain siihen suunniteltua öljyä.
Tuon ajan Dexron II on mineraaliöljyä, ja uudempi Dexron III on synteettistä. Öljyvalmistajat ilmoittavat, että III ylittää II:n vaatimukset, mutta II:ssa on kitkaavaa ainetta, joka siis III:sta puuttuu.
Dexron III tuli '90-luvun loppupuolella, ja ei käy kaikkiin laatikoihin, koska esim. Saab 9000:n laatikossa on teippi: "use only Dexron II"
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Kyllä se tehdas käänti takkia tuossa ilmoituksessa, kun niitä 5-lovisia sähkörasioita rupesi tulemaan laivalasteittain takuupalautuksina tehtaalle.Chili kirjoitti:Miksi 4-vaihteiseen Mersun automaattilaatikkoon voi vaihtaa öljyt, mutta viisiloviseen automaattilootaan mersun mukaan ei saa vaihtaa öljyjä koskaan? Sitä olen kummastellut aina.
Eli kyllä 5-lovisen öljynvaihto kuuluu nykyään huolto-ohjelmaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kun mersun insinöörien pallinaamat on suunnitelleet sen muka kestävän ilman vaihtoja. Ja toisekseen ei sitä vaihtoa ole kiellety. Se ei vain kuulu huolto-ohjelmaan.Chili kirjoitti:Miksi 4-vaihteiseen Mersun automaattilaatikkoon voi vaihtaa öljyt, mutta viisiloviseen automaattilootaan mersun mukaan ei saa vaihtaa öljyjä koskaan? Sitä olen kummastellut aina.
Onhan noita hajotettu varmasti suomessakin satoja huonoilla öljyillä.
Vaihtoväli suositus on 60tkm.
Öljyt PITÄÄ vaihtaa myös uudempiin sähkölaatikoihin jos haluaa että ne kestää.
Kiitokset runsaslukuisesta osanotosta ja hyvistä kommenteista.
Jotenkin kronologisesti yrittää vastailla hän . Laatikon öljynvaihtohommeli tuli tehtyä kahdesta syystä. Ohjekirjassa mainittu 40.000 km väli oli jo varmasti ylitettykin ja toisekseen laatikko vaihtoi erittäin nykivästi etenkin kylmänä.
Vaihtajien ammatitaito on vaakalaudalla syystä että mikään hälytyskello ei soinut, kun askiin meni mittatikun mukaan vain reilu 2 litraa. Tästä enemmän tuossa alempana. Suodatin laitettiin uusi ja on kuulemma hyvin kiinni.
Ja aloitetaan aiheesta osa II. Ajoin auton pajalta kotipihaan, onneksi vain n. 200 m, oli sitten parkissa päivän. Lisäsin litran ATF Dexronia ja vatkasin pykälät pariin kertaan läpi. Kylmällä askilla öljynpinta oli sentin alle alarajan, vaikka huoltamolla se edellispäivänä näytti täyttä, vähän ylikin
Lorotin askiin vielä vajaat 3 litraa lisää, jolloin yläraja tikussa tuli vihdoin vastaan.
Sitten kokeilemaan. Ja nyt saavat tietäjät spekuloita jatkotoimenpiteitä näillä faktoilla:
Ensin hyvät uutiset
- laatikko ei luista ajossa
- vaihtaa siististi ja nykimättä oikeilla kohdin, 1 ja 2 välistä vaihtoa ei kevyellä kaasulla oikein edes huomaa
- kiesi kulkee paremmin
- antaa ottaa kierrokset 6000 asti jos kiihdyttää täyskaasulla, ennen heitti isompaa 4000 rpm jälkeen vaikka kenkä oli konehuoneessa.
- moottorijarrutus ok, kun vetelee vauhdissa kepistä pienempää silmään,
ei siis luista näinkään päin
Huonommat uutiset
- paikaltaan lähtiessä laatikko vaatii n. 1500 rpm ennen kuin ykkönen tai pakki nappaa kiinni, sen jälkeen ryömii tyhjäkäynnillä vaikka vastamäkeen, jos antaa kierrosten tippua. Mutta kun auto pysäytetään kokonaan vaikkapa valoihin, vaatii taas sen 1000-1500 rpm ennen kuin vaihde nappaa kiinni.
- kun auto on paikoillaan ja laittaa vaihteen päälle, se kyllä lähtee hissukseen ryömimään. Vaihteen kytkemisen jälkeen menee sellaiset 5 sekuntia, kun kiesi hytkähtää ja alkaa hiljalleen ryömiä. Tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 600.
Millä siis saisi tuon paikalta lähtemiseen vaadittavat kierrokset alemmaksi ja kas kun laatikko tosiaan pysyy "kiinni" niin kauan kun auton vauhti ei kokonaan lopu eli tuolloin ei luistoa ole.
Olen kyllä kuullut laatikoista, jotka tieten säädetään ottamaan kiinni jopa vasta 3000 kiepistä, onko se jokin stall speed tms., en ole lukenut hottentottilehtiä vähän aikaan mutta tässä saisi haukata heti kiinni.
Yksi veikko sanoin joutokäynnin olevan liian alhaalla paineen nostamista varten, mutta kyllä vanhoilla öljyillä otti kiinni heti. Sama heppu suositteli öljyyn lisäainetta, joka pehmentäisi mäntien tiivisteitä, jotka noita pykäliä painavat päälle.
No?
Jotenkin kronologisesti yrittää vastailla hän . Laatikon öljynvaihtohommeli tuli tehtyä kahdesta syystä. Ohjekirjassa mainittu 40.000 km väli oli jo varmasti ylitettykin ja toisekseen laatikko vaihtoi erittäin nykivästi etenkin kylmänä.
Vaihtajien ammatitaito on vaakalaudalla syystä että mikään hälytyskello ei soinut, kun askiin meni mittatikun mukaan vain reilu 2 litraa. Tästä enemmän tuossa alempana. Suodatin laitettiin uusi ja on kuulemma hyvin kiinni.
Ja aloitetaan aiheesta osa II. Ajoin auton pajalta kotipihaan, onneksi vain n. 200 m, oli sitten parkissa päivän. Lisäsin litran ATF Dexronia ja vatkasin pykälät pariin kertaan läpi. Kylmällä askilla öljynpinta oli sentin alle alarajan, vaikka huoltamolla se edellispäivänä näytti täyttä, vähän ylikin
Lorotin askiin vielä vajaat 3 litraa lisää, jolloin yläraja tikussa tuli vihdoin vastaan.
Sitten kokeilemaan. Ja nyt saavat tietäjät spekuloita jatkotoimenpiteitä näillä faktoilla:
Ensin hyvät uutiset
- laatikko ei luista ajossa
- vaihtaa siististi ja nykimättä oikeilla kohdin, 1 ja 2 välistä vaihtoa ei kevyellä kaasulla oikein edes huomaa
- kiesi kulkee paremmin
- antaa ottaa kierrokset 6000 asti jos kiihdyttää täyskaasulla, ennen heitti isompaa 4000 rpm jälkeen vaikka kenkä oli konehuoneessa.
- moottorijarrutus ok, kun vetelee vauhdissa kepistä pienempää silmään,
ei siis luista näinkään päin
Huonommat uutiset
- paikaltaan lähtiessä laatikko vaatii n. 1500 rpm ennen kuin ykkönen tai pakki nappaa kiinni, sen jälkeen ryömii tyhjäkäynnillä vaikka vastamäkeen, jos antaa kierrosten tippua. Mutta kun auto pysäytetään kokonaan vaikkapa valoihin, vaatii taas sen 1000-1500 rpm ennen kuin vaihde nappaa kiinni.
- kun auto on paikoillaan ja laittaa vaihteen päälle, se kyllä lähtee hissukseen ryömimään. Vaihteen kytkemisen jälkeen menee sellaiset 5 sekuntia, kun kiesi hytkähtää ja alkaa hiljalleen ryömiä. Tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 600.
Millä siis saisi tuon paikalta lähtemiseen vaadittavat kierrokset alemmaksi ja kas kun laatikko tosiaan pysyy "kiinni" niin kauan kun auton vauhti ei kokonaan lopu eli tuolloin ei luistoa ole.
Olen kyllä kuullut laatikoista, jotka tieten säädetään ottamaan kiinni jopa vasta 3000 kiepistä, onko se jokin stall speed tms., en ole lukenut hottentottilehtiä vähän aikaan mutta tässä saisi haukata heti kiinni.
Yksi veikko sanoin joutokäynnin olevan liian alhaalla paineen nostamista varten, mutta kyllä vanhoilla öljyillä otti kiinni heti. Sama heppu suositteli öljyyn lisäainetta, joka pehmentäisi mäntien tiivisteitä, jotka noita pykäliä painavat päälle.
No?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Joku jumittaa venttiilikoneistossa? Taikka oisko syynä jokin servon (männän) jumitus taikka pannan takertelu? Riippuu onko ykkösellä joku panta kiinni vai auki... Mää en tunne asiaa kyllin hyvin, mutta jos öljypumppu ois sököksi menossa, se varmaan viivyttelis ja luistais ja kaikkee muuta mikä liittyy mataliin öljynpaineisiin...
Jospa siellä on suodatin väärin kiinni ja siitä pääsis joku häiriö syntymään? Tekee hyvää vaan looralle kun vaihtaa toiseen kertaan öljyt eli pohjaa auki ja kurkkimaan! Samalla näkee onko jotain irronnut öljyyn.
Jospa siellä on suodatin väärin kiinni ja siitä pääsis joku häiriö syntymään? Tekee hyvää vaan looralle kun vaihtaa toiseen kertaan öljyt eli pohjaa auki ja kurkkimaan! Samalla näkee onko jotain irronnut öljyyn.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Mulla teki entisen auton Volvo s70 samaa, vika tuli heti öljyn vaihdon jälkeen ja syy oli turbiini josta jotkut siivet/käpälät oli menny. Kylmänä toimi ja lämpimänä hävis pito ja pieni seisontasessio niin taas pääs jonkun matkaa.
Oljyn pinta tikussa heittelehti miten sattu. jne
Oljyn pinta tikussa heittelehti miten sattu. jne
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
No niin, nyt loota pitää "niin kuin pitääkin" eli paikaltaan lähteissä ja heti tyhjäkäynniltä alkaen todella napakasti, oikein ruapasee, kun kaasua painaa
Vaihdot 2-3 ja 3-4 ovat aika terävät, mutta asettuvat parin kilsan ajon jälkeen, kun liemet lämpenevät.
Öljyksi vaihdettiin Mobilin ATF SHC, on muuten tyyris voide Tukkuhintakin oli yli 15 ekkua litra ja ulos näkyy ainakin paikallinen liike myyvän 23 ekun hintaan. Lootaan ensin laitettu Gulf Dexron III oli ulos myytynä 7,70 litra Mutta ei se sitten mitään pitänytkään, varmasti siihen sopivissa askeissa kuitenkin toimii. Mutta tulihan sillä huuhdotua laatikko ja päällepäin täysin ehta ja moskaton öljy palvelee vielä pitkään asentajien omien autojen ohjaustehostimissa ja manulaatikoissa
Kiitokset kaikille osanotosta, vinkkejä tuli vastaisen varalle varastoonkin.
Eräs kaveri totesi, että 720.111 -lootassa ei paineita pysty säätämään. Eräällä pajalla taas annoin kertoa itselleni, että tuon lootan paineita pystyy säätämään kun öljypohjan tiputtaa pois ja samaten ainakin paria pantaa kiristämään ilman että lootaa tarvitsee irrottaa. Ehkä niinkin.
Kyllä oli kiva kuskata piskejä juoksemaan metsän perille, kun vedossa riitti kunnolla vastetta pahemmissakin moton urissa
Vaihdot 2-3 ja 3-4 ovat aika terävät, mutta asettuvat parin kilsan ajon jälkeen, kun liemet lämpenevät.
Öljyksi vaihdettiin Mobilin ATF SHC, on muuten tyyris voide Tukkuhintakin oli yli 15 ekkua litra ja ulos näkyy ainakin paikallinen liike myyvän 23 ekun hintaan. Lootaan ensin laitettu Gulf Dexron III oli ulos myytynä 7,70 litra Mutta ei se sitten mitään pitänytkään, varmasti siihen sopivissa askeissa kuitenkin toimii. Mutta tulihan sillä huuhdotua laatikko ja päällepäin täysin ehta ja moskaton öljy palvelee vielä pitkään asentajien omien autojen ohjaustehostimissa ja manulaatikoissa
Kiitokset kaikille osanotosta, vinkkejä tuli vastaisen varalle varastoonkin.
Eräs kaveri totesi, että 720.111 -lootassa ei paineita pysty säätämään. Eräällä pajalla taas annoin kertoa itselleni, että tuon lootan paineita pystyy säätämään kun öljypohjan tiputtaa pois ja samaten ainakin paria pantaa kiristämään ilman että lootaa tarvitsee irrottaa. Ehkä niinkin.
Kyllä oli kiva kuskata piskejä juoksemaan metsän perille, kun vedossa riitti kunnolla vastetta pahemmissakin moton urissa
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85