Vaatiiko G nastakumit vai piisaako M+S

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Vaatiiko G nastakumit vai piisaako M+S

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kuinkas on forumkansan mielipuolinen pidee tahi karvas kokemus kantapään kautta tässä asiassa:
Tarvitseeko maasturi talvella, etenkin nyt eurotalvina, rehdit nastarenkaat alleen vai meneekö M+S-kumitus vuoden ympäri. Ainakaan viranomainen ei nokkaansa kopauta talvirengaspakon vuoksi, vai?

Kaksi talvea olen ajellut nastarenkaallisella 4Runnerilla, M+S-renkailla en yhtäkään, joten aukko on sivistyksessä. Vajassa on tosin ajamattomat, mutta ilman vanteita olevat nastakumit G-wageniin. Toisaalta alla on yhden kesän eli reilun 4000 km ajetut M+S:t. Häätyykö vanne-rengassavottaan lähteä, vai luottaako nykyrenkaiden pitokykyyn talvisäässä.

Lumessahan ei ole mitään hätään, maasturin vetotapa ja massa edesauttanevat myös liukkaalla, mutta taitaa tuo sitten lähteä kerralla lapasesta, kun pidon raja ylittyy, eikö vain?

Onko siis nastarengastus maasturissa kuinka oleellinen juttu uusiin ämplusässiin verrattuna?
Millaiset ovat kokemukset plakkarissa, automerkistä riippumatta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Vaatiiko G nastakumit vai piisaako M+S

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kaapo kirjoitti:nastarenkaat alleen vai meneekö M+S-kumitus vuoden ympäri. Ainakaan viranomainen ei nokkaansa kopauta talvirengaspakon vuoksi, vai?
Juu ei, koska se M+S on talvirengas. Kyllähä tollasillakin pärjää, mutta sen tietää tietty vasta sitte ku pääset kokeilemaan et missä kunnossa ne siun renkulat on. Itelle tuli kyllä hankittua Geehen aika äkkiä nastarenkaat, kunhan oli ensin hetken aikaa M+S:illä sompaillu. Ainaski peililiukkailla tollane kahen tonnin painonen ABS-jarruton möykky hidastuu yhtä hyvin ku potkukelkka, vaikka nelivedon ansiosta eteen päin yleensä pääsee huonommillaki renkailla.

Sit kannattaa tietty huomioida sellanenki asia, et koska tossa siunki Geessä on kytkettävä, jäykkä neliveto, ni ethä sie juurikaan se päällä ajele. Etenki lyhytkoppanen Gee voi liukkailla tehä vaikkapa urista melko äkkinäisiä liikkeitä, joten taas kerran huudetaan renkailta tasaisen varmaa pitoa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, lyhytkoppanen voi kyllä olla aika äkkiväärä sopivissa olosuhteissa.
Pitänee hankkia vanteet noille nastarenkailla.

Tuossa omassa on itse asiassa kaksi erilaista nelivetoa, joiden erosta en ole vielä oikein päässyt jyvälle.
Pikkukepissä on viisi asentoa. Alavasemmalla pelkkä takaveto, ylävasemmalla neliveto, yläoikealla myös neliveto (kuulemma joku keskilukittu tms, tämä on se oudompi tapaus),
siitä alas vapaa ja ihan alaoikealla hidas neliveto.

Onkos 300GD:si vielä hapessa ja kohennettu liikenteeseen? Jos ei, niin onko tuo karjapuskuri vielä olemassa?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Kaapo kirjoitti:Jyläoikealla myös neliveto (kuulemma joku keskilukittu tms, tämä on se oudompi tapaus),
Näin maallikon korvaan kuulostaisi siltä että tuossa asennossa jakaisi vedon 50-50 etu- ja takapään kesken. Mene ja tiedä.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Ilmeisesti kyseessä on W460 eli ei ole keskitasauspyörästöä. Uudemmassa W463 mallissa on keskitasauspyörästö ja siinä ohjaillaan nelivetoa sähköisesti.

Alavasemmalla takaveto, ylävasemmalla ja yläoikealla nopea neliveto siis 50/50, oikealla keskellä vapaa, takaoikealla hidas neliveto.

Itse olen nastarenkaita käyttänyt lähinnä katsastuksessa, muuten ajellut suht kapeilla ja karkeilla renkailla kesät talvet ja ihan hyvin pärjäillyt. Toisaalta tulee kyllä aika vähän kilometrejä, kun ei ole käyttöautona.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tuotanoin...

Itse monenlaisilla autoilla ja renkailla ajaneena väittäisin, että se nyt riippuu siitä, millaiset ne MS-sät on kuviolta, iältään ja kuluneisuudeltaan....

Jos on mutakuviolliset, joista ehkä se terävin särmä on lähtenyt, niin niillä on melkoista laskettelua. On nimittäin kokemusta... :oops:
Mutta jos on oikeat talvirenkaat (on lamellia ja on uraa ja on särmää joka suuntaan), niin väittäisin, jotta tavaliikenteessä ei eroa huomaa (paitsi melussa, nastoihin verraten). Peilijää sitten erikseen :!: , siiheen puree vaan nasta, mutta auttaahan se lammelikin siinä eteenpäin...

Mutta jos kerran on nastat olemassa, niin lähtisin itse vannejahtiin...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kuten on jo selitettykin, ni siinä on tosiaa kaks iha samaa nopeen nelivedon asentoa siinä kepakossa, sit voi vaan valita et pitääkö keppiä vasemmalla, jolloin voi nopsaan eteen-taakse-liikkeellä vaihtaa neli- ja takavedon välillä, tai sit oikeella, jolloin voi vaihella (kytkimen kanssa) hitaan ja nopeen nelivedon väliä. Jälkimmäisten välissä on sit tosiaan se "viides asento", eli N = vapaa. Ja keskilukkoahan tässä ei oo, koska ei oo keskitasauspyörästöäkään, vaan nelikko on jäykkä.
v6sa kirjoitti:Tuotanoin...

Itse monenlaisilla autoilla ja renkailla ajaneena väittäisin, että se nyt riippuu siitä, millaiset ne MS-sät on kuviolta, iältään ja kuluneisuudeltaan....
Juuri näin. Onha se oikeestaan pöllöö ees aatella, et kesärenkaina käytetyissä M+S renkuloissa vois olla jälellä mitenkä erikoista talvipitoa.
Kaapo kirjoitti:Onkos 300GD:si vielä hapessa ja kohennettu liikenteeseen? Jos ei, niin onko tuo karjapuskuri vielä olemassa?
Tuolla se GD oottaa tallissa et ottais ja alkais tekee peltiöitä :roll: Karjapuskurikin on siis olemassa, mutta en taia tohtii siitä luopua. Miulla vois kyllä olla siulle alumiinivanteet, mut jou'ut samal ostaa kolme kappaletta nastarenkaita :roll: Koko on 235/75 15. Oliko nuo siulla olevat talvirenkaat mitä kokoa? Meinaan et jos ne on 15", ni siinä koossa taitaa olla peltivanteet Geehen kiven alla.

Sen verran pitää vielä korjata, et onha niitä tietty Sprintterin peltivanteita 15", joissa ainaski pulttijako käy, mut tiiä sotte miten vanteen leveys ja ET.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, 460 on siis kyseessä. Tuo vähän arkarruttikin, notta miksi noita SA-asentoja on kaksi. Ja järkeenypä vastauskin tuli. Pitää käydä katsomassa vajassa nastakumien koko. Palataan astialle. Nyt saunaan :twisted:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Meinaan et jos ne on 15", ni siinä koossa taitaa olla peltivanteet Geehen kiven alla.

Sen verran pitää vielä korjata, et onha niitä tietty Sprintterin peltivanteita 15", joissa ainaski pulttijako käy, mut tiiä sotte miten vanteen leveys ja ET.[/quote]

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60527

Kaverilla ois yhet uudet 15" peltipyörät. Oon tehny yhet vanteet ittelle uusista 35LT volkkarin vanteista, ne on juu samat kun vastaavan sprintterin, mut oli vähä halvemmat.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

ennakointi liikenteessä on hyvä olla hallussa jos 3 tonnin maasturilla ajelee kitkoilla.

Sitten on vielä kitkarenkaat ja m+s renkaat erikseen. Aikoinaan Chevyvanissa oli jotku cooperit joissa oli m+s leima, mutta lumella kun jarrutti nii vauhti lähinnä kiihtyi, sillä oppi kyllä ennakoimaan tilanteita.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mullakin oli joskus Capricen alla M+S merkityt Bf Goodrichit. Johan sen kyllä heti kuviosta näki, ettei niillä oikeassa talvessa mitään tee, mutta yllätyin silti.
Heti, kun talvi yllätti autoilijan, eli ensilumi satoi, oli letukka käytännössä paikalleen asennettu. Sikäli siis todella turvalliset renkaat talvikeliin, kun ei niillä päässyt liikkeelle ollenkaan.
Rengaskauppaanhan siitä oli sitten lähdettävä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Vastaa Viestiin