300e päästöt korkeat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

300e päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Korjaamolla käytiin säätään seoksia kohilleen,mut eihän niitä saa. Tyhjäkäynnillä juuri ja juuri pysyy rajoissa.mut kierroksia nostaessa nousee heti liian korkealle nyt kun seoksia on pienennetty nii hyvä et käynnis pysyy kierrokset noin 500.Mitä voisin ruveta ensinnä vaihteleen? ja missä se kylmäkäynnistys suutin:DVoisko syy olla tuossa lisäilma-luistimessa tai moottorin lämpötila anturissa.
124/300E v.89
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Varmaan asiaan perehtyneet osaisi vastata jos tietäsi minkälaisia arvoja sieltä on tullut ja tulee? HC ja CO ym.. Lämpötila anturi voi kyllä nostaa arvoja jos se on rikki. Onkos tässä autossa lambda?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Eiköhän se lamdan vika ole. Omassa matikissa oli samanlainen ongelma.
Kulutuskin putosi vaihdon jälkeen.
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Lambdan kannalla olisin itekkin että sen toiminnan vois ekana kattoo.
Imuvuotokin vaikuttaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

jupehalm kirjoitti:Varmaan asiaan perehtyneet osaisi vastata jos tietäsi minkälaisia arvoja sieltä on tullut ja tulee? HC ja CO ym.. Lämpötila anturi voi kyllä nostaa arvoja jos se on rikki. Onkos tässä autossa lambda?
Juu on lambda,otin ton kylmäkäynnistys suuttimen johdon irti nii lopetti aina kierroksia antaessa ton noen heittämisen,lisä-ilmaluistimen putkes oli hiukan pensaa käytin sen auki ja putsasin elektroniikan puhudistusaineella.katti varmaan toimii ku tulee tota kondesio vesi pisaraa kun lämpeää tuolta putkesta.se teki sillain kun ajoin lämpimäks nii toimi hyvin tyhjäkäynti mut kun käytin kaasun pohjas nii tippu 500 sataan ja aivan kun ois saanu liikaa kun tuli sitä nokea.
124/300E v.89
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Manu300cea24 kirjoitti:Lambdan kannalla olisin itekkin että sen toiminnan vois ekana kattoo.
Imuvuotokin vaikuttaa.
kuin se lambda testataan:D
124/300E v.89
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Ja perään seoksen säätö oikealla tavalla.
Tätä ei normaalimies säädä. Säätö on liian helppoa, jotta nykyajan autokorjaamot osaisivat sen tehdä. :D

Milliamppeerimittari Ehan johtojen väliin. MA:t HITAASTI seosruuvia kääntämällä nollile. (Moottorin lämmöt ylhäällä ja uusi lambda.)
Lopuksi tarkastus analysaattorilla.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

romu kirjoitti:Ja perään seoksen säätö oikealla tavalla.
Tätä ei normaalimies säädä. Säätö on liian helppoa, jotta nykyajan autokorjaamot osaisivat sen tehdä. :D

Milliamppeerimittari Ehan johtojen väliin. MA:t HITAASTI seosruuvia kääntämällä nollile. (Moottorin lämmöt ylhäällä ja uusi lambda.)
Lopuksi tarkastus analysaattorilla.
Tuolla tavalla saa tyhjäkäynnin seokset aika hyvin oikealle alueelle. Seokset pitää saada likimain nollille myös kierroksilla ilman kuormaa ja kevyellä kuormalla (erityisesti jos uudempi lambda-malli). Laita mittari sarjaan EHA:n kanssa ja tarkkaile virtaa ajaessa. Virta päällä ilman käynnistystä pitäisi mittarin näyttää noin +20 mA. Jos lukema on tasakaasulla ajaessa jatkuvasti -10 mA on sähköinen säätö tapissa ja mekaaninen perussäätö liian rikkaalla. Tällöin pitää EHA avata ja säätää perusseosta ruuvista. Haulla löytyy lisätietoa EHA:n säädöstä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

romu kirjoitti:Ja perään seoksen säätö oikealla tavalla.
Tätä ei normaalimies säädä. Säätö on liian helppoa, jotta nykyajan autokorjaamot osaisivat sen tehdä. :D

Milliamppeerimittari Ehan johtojen väliin. MA:t HITAASTI seosruuvia kääntämällä nollile. (Moottorin lämmöt ylhäällä ja uusi lambda.)
Lopuksi tarkastus analysaattorilla.
Kiitos tosi hyvistä neuvoista:D mutta en tajua kyllä mikä tuo (ehan) Siksi panin tän linkin jos kehtaisit vääntää mulle rautalangasta.kun muuten tajua:)
http://www.finnbits.com/m103_1.jpg
:D
124/300E v.89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

poke2 kirjoitti:...Kiitos tosi hyvistä neuvoista:D mutta en tajua kyllä mikä tuo (ehan) Siksi panin tän linkin jos kehtaisit vääntää mulle rautalangasta.kun muuten tajua:)
http://www.finnbits.com/m103_1.jpg
:D
Käytä hakutoimintoa, siellä löytyy lisätietoa kuvien kera EHA:sta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: 300e päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja poke2 »

poke2 kirjoitti:Korjaamolla käytiin säätään seoksia kohilleen,mut eihän niitä saa. Tyhjäkäynnillä juuri ja juuri pysyy rajoissa.mut kierroksia nostaessa nousee heti liian korkealle nyt kun seoksia on pienennetty nii hyvä et käynnis pysyy kierrokset noin 500.Mitä voisin ruveta ensinnä vaihteleen? ja missä se kylmäkäynnistys suutin:DVoisko syy olla tuossa lisäilma-luistimessa tai moottorin lämpötila anturissa.
Lampda uusittiin kun oli mittausten mukaan pimeänä.Päästöt ovat nyt kohdillaan,boschin tulpat vaidoin erään keskustelun päätteeks kun siellä sain kuulla että NKG ei ole hyvä ainakaan 300:siin.pitää näköjään paikkansa lopetti semmosen nykytyksen kiihdyttäessä.Kiitos kaikille neuvoista:)
Laitoin sen alku peräisen pirun kalliin lampdan kuulemma kestää paremmin,kuin tarvike.
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itsekkin tänään hieman tutustunut tuon 300:sen ke-jetin sielunelämään :roll:

ainakin saatiin ruisku taas siihen kuntoon, että se tottelee säätäjää :D oli edelliset "säätäjät" (luultavasti tummat) ruuvanneet säädön niin rikkaalle, että se pieni kuusiokolo ei enää edes ulottunut sinne säätöruuviin asti :P

piti ottaa määräjakaja oikein käteen ja hieman purkaa sitä, että saatiin kaikki pelaamaan... nyt se sentään jo käy aika siististi, leimalle ei silti vielä ole asiaa... lambdan toiminta pitää myös tarkistaa, jotenkin tuntuu että se ei voi olla kunnossa :D

kumi paloi aika iloisesti, kun autolla ajo oli hieman vaikeahkoa, kun tyhjäkäynti oli velä tuolla 2000 rpm paremmalla puolella :twisted: pirun äkäinen tuo 722.3 laatikko tuntuu olevan :shock: niin ja kai tuossa lukkokin pelaa, kun aina molemmat takapyörät piirsi mustaa viivaa...

voimaakin tuntui koneesta löytyvän jo ainakin 150 pollea, kun viimeviikolla en olisi uskaltanut luvata kuin n.75 hp 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

napa kirjoitti:itsekkin tänään hieman tutustunut tuon 300:sen ke-jetin sielunelämään :roll:

ainakin saatiin ruisku taas siihen kuntoon, että se tottelee säätäjää :D oli edelliset "säätäjät" (luultavasti tummat) ruuvanneet säädön niin rikkaalle, että se pieni kuusiokolo ei enää edes ulottunut sinne säätöruuviin asti :P

piti ottaa määräjakaja oikein käteen ja hieman purkaa sitä, että saatiin kaikki pelaamaan... nyt se sentään jo käy aika siististi, leimalle ei silti vielä ole asiaa... lambdan toiminta pitää myös tarkistaa, jotenkin tuntuu että se ei voi olla kunnossa :D

kumi paloi aika iloisesti, kun autolla ajo oli hieman vaikeahkoa, kun tyhjäkäynti oli velä tuolla 2000 rpm paremmalla puolella :twisted: pirun äkäinen tuo 722.3 laatikko tuntuu olevan :shock: niin ja kai tuossa lukkokin pelaa, kun aina molemmat takapyörät piirsi mustaa viivaa...

voimaakin tuntui koneesta löytyvän jo ainakin 150 pollea, kun viimeviikolla en olisi uskaltanut luvata kuin n.75 hp 8)
Kyllähän se on aika riskin olonen tuo kone.konttorilla kun luovutin auton sille hempalle nii en tiiä vetikö tahallaan mutta 2 rantuu jäi asfaltiin kun se kokeileen lähti ja jätin lapset kyytiin nii ne sano et miks se se ajo niin lujaa.Teki mieli käydä sanoon pari valittua sanaa,kun ite pidän autoa kun kukkaa kämmenellä ja sit tämän ammattikunnan äijät revittelee niinku omaansa. :D
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

päästöistä en tiedä vieläkään mitään, mitä mahtais mittarit näyttää, mutta nyt ainakin ke-jetti tuntuis toimivan mekaanisesti aika hyvin...

oli sellaista epämääräistä röpeltämistä se käynti, joten tänään tein "puhdistus coctailin" :twisted: käytettiin tankki ensin tyhjäksi bensasta ja kaadettiin 2 ltr sinolia tankkiin + 1 ltr asetonia + 0.5 ltr ksyleeniä... sitten kone käyntiin ja pienelle lenkille 8) (ei tohtinut kovin kauas lähteä, sellainen 2 km lenkki heitettiin...) auto pelas paremmin ja paremmin koko ajan... sitten auton annettiin käydä tankki taas tyhjäksi ja 10 ltr 98E tankkiin ja taas kokeeksi käyntiin...

jumalauta, se alkoi oikeasti toimimaan hyvin tuon coctailin jälkeen, mahtoi olla paikat paskassa, kun noin rajun käsittelyn vaati :? ainut ongelma on nyt, että tyhjäkäynti on aina vain siellä 2000 rpm... tyhjäkäynti moottori pitää sen siellä, jos johdon nyppää irti, niin sammuu...

seuraavaksi pitää kai keskittyä noihin ke-jetin sähköisiin osiin :roll: mekaaninen puoli tuntuis nyt olevan kunnossa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

napa kirjoitti:päästöistä en tiedä vieläkään mitään, mitä mahtais mittarit näyttää, mutta nyt ainakin ke-jetti tuntuis toimivan mekaanisesti aika hyvin...

oli sellaista epämääräistä röpeltämistä se käynti, joten tänään tein "puhdistus coctailin" :twisted: käytettiin tankki ensin tyhjäksi bensasta ja kaadettiin 2 ltr sinolia tankkiin + 1 ltr asetonia + 0.5 ltr ksyleeniä... sitten kone käyntiin ja pienelle lenkille 8) (ei tohtinut kovin kauas lähteä, sellainen 2 km lenkki heitettiin...) auto pelas paremmin ja paremmin koko ajan... sitten auton annettiin käydä tankki taas tyhjäksi ja 10 ltr 98E tankkiin ja taas kokeeksi käyntiin...

jumalauta, se alkoi oikeasti toimimaan hyvin tuon coctailin jälkeen, mahtoi olla paikat paskassa, kun noin rajun käsittelyn vaati :? ainut ongelma on nyt, että tyhjäkäynti on aina vain siellä 2000 rpm... tyhjäkäynti moottori pitää sen siellä, jos johdon nyppää irti, niin sammuu...

seuraavaksi pitää kai keskittyä noihin ke-jetin sähköisiin osiin :roll: mekaaninen puoli tuntuis nyt olevan kunnossa :D
Tilasin itelle sen tyhjä käynti moottorin,kipeeksi piti maksaa 240€ boshilla oli yks kpl tuon mallin hyllys.mut lähtee tosi hyvin liikkeelle tuol uudella ja tyhjän käynti pysähtyy aina just samaan.Semmoset 700rpm ja ala väännöt muuttu hyväks reakoi heti kun alkaa polkimeen koskee.
uskoisin et kun vaihdat sen lisä-ilmaluistimen (Tyhjäkäynti moottori) ja lampdan nii saat semmoseen säätön et kolikko pysy kopan pääl pystys. itellä loppu koneen heiluminen heti.:D
124/300E v.89
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

napa kirjoitti:päästöistä en tiedä vieläkään mitään, mitä mahtais mittarit näyttää, mutta nyt ainakin ke-jetti tuntuis toimivan mekaanisesti aika hyvin...

oli sellaista epämääräistä röpeltämistä se käynti, joten tänään tein "puhdistus coctailin" :twisted: käytettiin tankki ensin tyhjäksi bensasta ja kaadettiin 2 ltr sinolia tankkiin + 1 ltr asetonia + 0.5 ltr ksyleeniä... sitten kone käyntiin ja pienelle lenkille 8) (ei tohtinut kovin kauas lähteä, sellainen 2 km lenkki heitettiin...) auto pelas paremmin ja paremmin koko ajan... sitten auton annettiin käydä tankki taas tyhjäksi ja 10 ltr 98E tankkiin ja taas kokeeksi käyntiin...

jumalauta, se alkoi oikeasti toimimaan hyvin tuon coctailin jälkeen, mahtoi olla paikat paskassa, kun noin rajun käsittelyn vaati :? ainut ongelma on nyt, että tyhjäkäynti on aina vain siellä 2000 rpm... tyhjäkäynti moottori pitää sen siellä, jos johdon nyppää irti, niin sammuu...

seuraavaksi pitää kai keskittyä noihin ke-jetin sähköisiin osiin :roll: mekaaninen puoli tuntuis nyt olevan kunnossa :D
Tilasin itelle sen tyhjä käynti moottorin,kipeeksi piti maksaa 240€ boshilla oli yks kpl tuon mallin hyllys.mut lähtee tosi hyvin liikkeelle tuol uudella ja tyhjän käynti pysähtyy aina just samaan.Semmoset 700rpm ja ala väännöt muuttu hyväks reakoi heti kun alkaa polkimeen koskee.
uskoisin et kun vaihdat sen lisä-ilmaluistimen (Tyhjäkäynti moottori) ja lampdan nii saat semmoseen säätön et kolikko pysy kopan pääl pystys. itellä loppu koneen heiluminen heti.:D
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eilen nyppäsin kylmästi kaikki sähköjohdot irti siitä ke-jetin kyljestä ja säädin tyhjäkäynnin mekaanisesti siihen n. 700-800 rpm paikkeille, nyt alkoi liikkeelle lähteminenkin tuntua järkevältä...

vaihteiston paineitakin tiputin 2,5 kierrosta, niin ei paiskaa enää niitä vaihteita aivan kuinka sattuu päälle... sitten kun kokeilin luistaako laatikko, niin katkes vetoakseli :D eli vaihteisto ei luistanut ainakaan liikaa :D

kyllä tuohon megasquirtti tulee kiinni ennen katsastusta, ihan mielenkiinnosta vain halusin tutustua tuon ke-jetin säätämiseen :roll: kun oikeastaan mulla ei ke-jetistä kokemusta olekkaan aikaisemmin, k-jetistä kyllä...

tuossa omassa itse tyhjäkäynti moottori taitaa olla kunnossa, mutta sen säätäminen ei tunnu nyt onnistuvan auton vakio eculta :roll: eilen käväisin auton alla ja kyllä sieltä putkesta ainakin lambda löytyi :D vaikka oletin, että tummat olis sen sieltä poistaneet turhana osana :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin