R170 SLK - Ostettaessa huomioitavaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

R170 SLK - Ostettaessa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mihin asioihin kannattaa R170 SLK:ta ostettaessa kiinnittää huomiota?

Mitkä ovat yleisesti häikkäileviä kohteita? Ja mitkä asioita joita muuten vain kannattaa huomioida ettei heti tarvitse alkaa ruuvimeisseliä ottaa käteen?

Erityisesti kiinnostavat 2001-2002 SLK 230 Kompressor ja SLK 320.


-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

R170 SLK-artikkeleita

Viesti Kirjoittaja eerola »

Vastineita kyselyyni odotellessani löysin Car and Driverin arkistosta pari mukavaa SLK-artikkelia:

http://www.caranddriver.com/article.asp ... e_number=1

http://www.caranddriver.com/article.asp ... e_number=1

Näistä ei varmaankaan paljoa ole kaupan kohteen syynäämiseen apua, mutta ovatpahan kivaa Mersu-aiheista lukemistoa :wink:


-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: R170 SLK - Ostettaessa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Mihin asioihin kannattaa R170 SLK:ta ostettaessa kiinnittää huomiota?
Täältä näyttää löytyvän jotain juttua asioista, joita kannattaa potentiaalisia kaupan kohteita katsellessa kiinnittää huomiota. Mutta enemmän kuin näiden kasvottomien nettiartikkeleiden lukemisesta, olisin edelleen kiinnostunut kuulemaan Forumilaisien henkilökohtaisia kokemuksia/ mielipiteitä.


-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: R170 SLK-artikkeleita

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Vastineita kyselyyni odotellessani löysin Car and Driverin arkistosta pari mukavaa SLK-artikkelia...
...ja tässä Road and Trackin arkistoista juttu (joka on sikäli kiusallinen, että tietystihän SLK32 AMG olisi vielä hienompi kuin SLK320 :wink: )

http://www.roadandtrack.com/article.asp ... e_number=1
Road and Track kirjoitti:AMG has transformed an ordinary SLK320 into a first-rate sports car. Its outstanding handling dynamics around the racetrack closely match those of the BMW; very impressive. The M Roadster is everything I hoped it would be; it is fast and fun to drive on the racetrack. To choose one car that will satisfy occasional race-driving appetites as well as the rigors of day-to-day livability, my nod goes to the SLK32 AMG

-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: R170 SLK - Ostettaessa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Mitkä ovat yleisesti häikkäileviä kohteita?...
BenzWorldissa kirjoiteltiin R170:n takaluukun jumittelusta. Ajelin tuossa viikon verran 2001 SLK 230:llä. Huomasin sen kanssa pari kertaa vastaavaa häikkää. Onko tämä yleinen ongelma? Ja onko ongelmaan parempaa ratkaisua kuin tuo "purkkaklemmariratkaisu" että painaa kädellä kantta alaspäin ennenkuin vetää kahvasta?


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jaa-a..mietin aika pitkään mitä osaisin aiheeseen liittyen sanoa..mutta täytyy tunnustaa että en keksinyt mitään mihin omien kokemusteni mukaan kannattaisi kiinnittää huomiota.

Mulla ei SLK:ssa ole ollut oikeastaan pienintäkään vikaa..kattomekanismi on aina toiminut täysin moitteettomasti..kuten kaikki muukin..ei pienintäkään vikaa.
Ainoa pikku vika oli viime syksynä perän lievä ääntäminen..jolle ei kuitenkaan koskaan löytynyt mitään järjellistä syytä vaikka asia tutkittiin perinpohjin. Peräöljyjen vaihduttua äänikin hävisi..

Jos nyt jotain pitäisi sanoa niin ajovalojen umpioilla on ehkä lievää taipumusta kerätä kosteutta sisäänsä. Sen olen huomannut omassa SLK:ssa..sekä myös muutamassa muussa mitä olen nähnyt.

No..kaikenkaikkiaan teknisesti varsin hyvä auto..ajotuntumaltaan ei ehkä ihan kaikkein sporttisin auto..johtuen aavistuksen löysästä, "kompromissialustasta"..
AMG-alusta varmasti toimii paremmin..samoin kuin joku laadukas alustasarja jälkiasennuksena.

Jaa..alustasta tulikin mieleen että SLK on äärimmäisen herkkä pienillekin muutoksille esim aurauskulmissa..samoin renkaiden sopivuudella/sopimattomuudella on uskomattoman suuri merkitys ajokäyttäytymiseen.

Ite olen mittauttanut ja säädättänyt kulmat noin puolen vuoden välein..eikä ole hukkaan mennyt..pienikin muutos tuntuu ajossa hyvinkin paljon..ja toisaalta paljoa ei tarvitse kuopan reunaan kolauttaa niin säätötarve syntyy..

Eli jos/kun SLK:n hankit niin minusta kannattaa heti kättelyssä mennä nelipyörämittaukseen/ -suuntaukseen..todennäköisesti säädettävää löytyy..ja sitä kautta ajettavuuskin taas paranee.

Sellasia tuli tässä äkkiä mieleen..

Niin joo..ja sitten on vielä se yks "vika" jonka takia joutunen tässä piakkoin SLK:sta luopumaan..eli takapenkki puuttuu.. :lol:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...Niin joo..ja sitten on vielä se yks "vika" jonka takia joutunen tässä piakkoin SLK:sta luopumaan..eli takapenkki puuttuu..
CLK... :wink:

Tai jos mahdollista, niin perheauto lisäksi. :)


-T
Coronet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 07.08.2003 11:40

Viesti Kirjoittaja Coronet »

Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:
jva kirjoitti:...Niin joo..ja sitten on vielä se yks "vika" jonka takia joutunen tässä piakkoin SLK:sta luopumaan..eli takapenkki puuttuu..
CLK... :wink:

Tai jos mahdollista, niin perheauto lisäksi. :)


-T
Joo..onhan se CLK:kin tässä käynyt mielessä..Suomessa vaan on tarjonta aika suppeaa vähän ajettujen CLK230 tai 320:sten osalta. 2-satanen on kuitenkin vähän "mopo"..ja kun nyt on viime aikoina autot ollu noin 200hv ja + niin siihen on jo ehtinyt tottua..

Audi "sämpylänpuolikas" TT:tä tässä on yritetty haeskella..mutta niiden suhteen tarjonta Suomessa on lähes nolla..pitänee kohta alkaa katselemaan tuontiautojen suuntaan..
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Mitä olen nähnyt noita tt audeja niin aika naurettava se takapenkki niissä on. Lasten turvakaukalo sinne voisi survomalla mennä mutta ei yli 150cm immeinen sinne ilman "kenkälusikkaa" sovi :wink:
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Pikku Mersu kirjoitti:Mitä olen nähnyt noita tt audeja niin aika naurettava se takapenkki niissä on. Lasten turvakaukalo sinne voisi survomalla mennä mutta ei yli 150cm immeinen sinne ilman "kenkälusikkaa" sovi :wink:
Nii-in..mutta SLK:n penkin taakse ei saa minkään kokoista ihmistä mahtumaan millään ilveellä.. :lol:

No..alle 150cm ihminen sinne TT:n takapenkille on tarkoituskin saada mahtumaan.. :)

Nojoo..vakavasti puhuen sinne TT:n takapenkille on olemassa sinne suunniteltu lastenistuinkin..
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

RE: BenzWorld vs. Mersuforum

Viesti Kirjoittaja eerola »

Eero Scherman kirjoitti:Tuolta http://forums.mbworld.org/forums/forumd ... &forumid=8 kannattaa myös kysyä..
Juu, BenzWorld on periaatteessa ihan hieno foorumi. Komeita kuviakin sieltä löytyy. Mutta pohjimmiltaan arvostan tätä Mersuforumia kuitenkin ainakin tuplasti enemmän.

BenzWorldissa on aika harvoin saanut asiantuntevaa teknistä kommentointia. Ja lisäksi Mersuforumissa porukalla tuntuu olevan hieman tutummalta tuntuva ajattelumalli kuin amerikkalaisilla.

Oma kokemukseni näet amerikkalaisen Mersu-kuskin standardiajattelumallista kun on, että jos auto nitisee, se viedään "Vehoon". Ja jos vuoden vanhaan halutaan joku siitä puuttuva varuste, mennään Vehoon ja tilataan uusi auto eikä tutkita jälkiasentamisen mahdollisuutta.

Amerikkalaisen automyyjän mielestä olenkin aika omituinen asiakas, koska en osta autoa pelkkään "se on vielä takuun piirissä" -vakuutukseen luottaen. Häntä ihmetyttää kun asiakasta tuppaa kiinnostamaan nähdä auton huoltohistoria, syynätä SLK:n C-pilarin maalin hiertymät, käsittää miksi takaluukku jumittaa ja miksi se AMG SLK pölläytti savua pakoputkestaan kun sen starttasi ensimmäistä kertaa, sekä mitä konehuoneen puolelle kuuluu. :lol:


-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

RE: CLK/ SLK vs. TT

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...onhan se CLK:kin tässä käynyt mielessä..Suomessa vaan on tarjonta aika suppeaa vähän ajettujen CLK230 tai 320:sten osalta. 2-satanen on kuitenkin vähän "mopo"...
No, itse CLK:n Suomeen tuoneena on helppo suosittella tuomaan/ tuottamaan CLK. Jos takapenkki on kriteerinä, CLK:ta on helppo suositella. Se on hämmästyttävän toimiva "perheauto". Takapenkki on ihan kunnollinen (kun sinne ensin pääsee) ja peräluukku on aivan hämmästyttävän tilava. W124:n jälkeen ei ollut ainakaan W208:n peräluukun kanssa minkäänmoista tilanahtautta. Ja erityisesti kaatuvat takaselkänojat tekevät elämästä helppoa.

Moottorin suhteen olen samaa mieltä kanssasi. Itselläni oli CLK230 ja sitä on hyvä suositella. 6-kone on tietysti 6-kone... Mutta käytännön suorituskyky 230K:n ja 320:n välillä ei ole valtavan suuri. Kompressorikoneessa on niin hieno vääntökäyrä. Ja onhan niissä hintaeroakin. "Koeajot"-puolella olen kommentoinut näkemyksiä 230K-, 240- ja 320-koneiden eroista C-korissa.
jva kirjoitti:...TT:tä tässä on yritetty haeskella...
Minulla oli eilen mahdollisuus vertailla vierekkäin SLK:ta, M-Roadsteria, Boxteria ja TT:tä. Imartelematta yhtään jva:ta nykyisenä SLK:n omistajana täytyy sanoa että Mersu oli edelleen ykkönen.

Erittäin omasta mielestäni täytyy sanoa että:
SLK oli tukevan oloinen ja viimeistely oli kunnossa. Ajoasento voisi olla ehkä hieman matalampi roadsteriin. 320-kone on hieno juttu SLK:ssa samoin kuin AMG-paketti.
Porsche oli spartalainen eikä yllättäen kovinkaan laadukkaan oloinen. Olisin odottanut jotain positiivista sykähdystä. Onhan maailmassa paljon ihmisiä, joille Porsche on unelmien täyttymys. Mutta lopputulos oli laimea pettymys.
M-Roadster oli makean muhkea ja kone oli mahtava. Kyllä BMW:ssä on jotain mikä koskettaa. Mutta kokonaisuus oli vanhan oloinen. Eikä tämä ole mikään yllätys - pnhan auto perimää vanhasta 300-Bemusta.
TT on positiivisella tavalla erikoisen näköinen. Silmiinpistävyys on tässä porukassa etu. Roadsteri on tilavamman tuntuinen (katto alhaalla) kuin coupe. Lopuissa tunnelmissa en malta olla lainaamatta ylläolevaa Car and Driverin "Fanzy Panzers" -artikkelia.

There was carping about the Prowleresque seating position—“like sitting in a bathtub,” one tester observed. “A deep bathtub.”

“By itself, the TT seems fine. But in this company, its road manners leave much to be desired.”

Jossain toisessa Mersuforumin threadissa jva kyseli, että miksi urheiluauton pitää olla takavetoinen. Mielestäni urheiluauton ei ole pakko olla takavetoinen - nelivetokin kelpaa. Mutta systemaattisen aliohjaava sen ei tulisi olla. (Saab ei ole urheiluauto :wink: ) Siksi onkin surullista joutua allekirjoittamaan Car and Driverin toteamus

We began to suspect that this was the TT´s defining dynamic characteristic during our test laps in the loopy Hocking Hills of Ohio—“as predictable as sunrise, but basic handling trait is understeer

...että TT on hieno ja päitäkääntävä auto. Mutta henkilökohtaisesti en jotenkin pystyisi tekemään ostopäätöstä sen puoleen.


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Hmm..aloitetaan vaikkapa tuosta 230 ja 320 koneiden eroista..
Itellä ei kovin suurta määrää ajokokemusta 320 koneesta ole..mutta sen perusteella 230K:n ja 320:n ero on niin häviävän pieni että sen osalta suht suuri hintaero hankintahinnassa saisi minut tode.näk valitsemaan 230K:n.
Tietysti kutosen murinassa on sitä jotain..sitä en kiistä..mutta ajaessa kompuran ja kutosen eroa ei juuri huomaa jos ei tiedä mikä kone siellä konepellin alla on..

Joo..SLK on minustakin melkoisen hieno ulkonäöltään..esim Porsche Boxterin se hakkaa mennen tullen..samoin BMW Z3:n ja BMW Z4:n, joista muuten Z3 sopii minun silmääni huomattavasti paremmin kuin seuraajansa Z4.
Audi TT:n ulkonäön suhteen olo on vähän skitsofreeninen..tietyllä tavalla se on hieno ja päitä kääntävän näköinen..mutta toisaalta taas minulle se tuo ihan liikaa "sämpylänpuolikkaan" ja VW New Beetlen..

En tiedä..aika "kusessa" tässä ollaan kun SLK:sta pitäisi pikkuhiljaa luopua..TT-Audeja ei Suomessa juuri ole vähän käytettynä tarjolla..ja uusi TT nelivedolla ja tehokkaalla myllyllä on yli budjetin..ja kyllä yli 200heppasen auton pitää olla joko nelikko tai takaveto..etuvetona se ei toimi,sen on saanut aikaisemmista autoista tuntea.

Uusi Audi A3 3.2 V6 Quattro olisi ajettavuudeltaan todellinen "ajajan auto"..ainakin minun makuuni..ja suorituskykykin on melkoinen..lähestulkoon R170 AMG:n luokkaa..MUTTA A3 on ulkonäöltään hyvin..ehkä liikaakin..junnuautomainen..eli vaikka kuinka lapselliselta voikin kuulostaa niin kynnys siirtyä SLK:sta A3:een on melkoinen..
A4 quattro lienee toinen vaihtoehto..siihen olisi helpompi siirtyä SLK:sta..mutta se ei tarjoa läheskään niin paljon ajonautintoa kuin SLK tai tuo mainittu A3..ei edes sport-alustalla/ varustuksella..

CLK olisi hyvä vaihtoehto..MUTTA sitten törmätään Mersuille tyypilliseen ongelmaan..eli korkeaan hintaa.. CLK200 K (siis uusi korimalli) olisi ehkä juuri ja juuri budjetin rajoissa..mutta sillä rahalla ei vielä saa kuin komeat kuoret..jos Mersulta haluaa saada suorituskykyinen (uusi/uudehko) auto niin kuvetta saa kaivaa noin 30-40% enemmän kuin esim Audin kohdalla..ja se on pikkusen liikaa taas se..

Tuonti CLK..vanhempi 320 tai isompikin..olisi ehkä mahdollinen..mutta sitten ongelmaksi muodostuu SLK:sta eroon pääseminen. Se kun tuntuu olevan vaikeaa jo monelle autoliikkeellekin ottaa SLK:ta vaihtoautona..saati maksaa siitä kelpo hintaa..

En tiedä..tuosta A3:sta sekä A4:stä olisi erittäin hyvät tarjoukset olemassa..sekä hyvityshinnan että uuden ostohinnan osalta että en tiedä voiko ko tarjousta ohittaa..jos yhtään minulla järkeä päässä liikkuu..

No..autoasiat tosin päätetään tunteella..ei järjellä.. :)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

SLK/ CLK vs. Audi Quattrot

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...mutta ajaessa kompuran ja kutosen eroa ei juuri huomaa jos ei tiedä mikä kone siellä konepellin alla on...
Tuo on aivan totta on kaikissa järkevissä ja omantunnon rajoissa olevissa nopeuksissa.
jva kirjoitti:...Uusi Audi A3 3.2 V6 Quattro olisi ajettavuudeltaan todellinen "ajajan auto"...
...A4 quattro lienee toinen vaihtoehto..siihen olisi helpompi siirtyä SLK:sta..mutta se ei tarjoa läheskään niin paljon ajonautintoa kuin SLK tai tuo mainittu A3...
A4 Quattroa ajaessani tuli vähän samanlainen tunnelma kuin tuon TT Quattron kanssa. Ensin auto puskee. Sitten kun sitä painaa kaasulla sen saa ohjautumaan kyllä läpi mutkan vedättämällä. Mutta peruspuskevuus ei ole mielestäni hauskuutta. Varsinkin kun mennään rajoilla. Miten tuo uusi A3 käyttäytyy? Onko se käytökseltään samanlainen, vai onko sitä saatu tasapainoisemmaksi?
jva kirjoitti:...Tuonti CLK..vanhempi 320 tai isompikin..olisi ehkä mahdollinen..mutta sitten ongelmaksi muodostuu SLK:sta eroon pääseminen. Se kun tuntuu olevan vaikeaa jo monelle autoliikkeellekin ottaa SLK:ta vaihtoautona..saati maksaa siitä kelpo hintaa...
Tuo on tosi juttu. Joku Passatti tai muu ok 10000 e:n auto myy paljon helpommin kuin isoja tunteita herättävä Mersu.

Hienolle Mersulle kyllä löytyy kyllä aina renkaanpotkijoita. Valitettavasti kuitenkin niiden ihmisien joukko, jotka ovat valmiita maksamaankin, on aika rajallinen. Suomessa autot ovat (edelleen) niin älyttömän kalliita, että yleisesti ihmisien on helpompi päätyä "järkiautoon" kuin tavalla tai toisella erikoiseen kulkineeseen.

Hyvä homma erikoisen auton myymisessä kuitenkin on, että kun "sielunveli" - eli myyjän kanssa yhtä hurahtanut ostaja - löytyy, kaupanteko on helppoa. Yhteinen sävel löytyy mukavasti kun puhutaan samaa kieltä. Mutta tässä tietysti on se knoppi, että tällaista ostajaa etsittäessä ei saa olla kiire.
jva kirjoitti:...tuosta A3:sta sekä A4:stä olisi erittäin hyvät tarjoukset olemassa..sekä hyvityshinnan että uuden ostohinnan osalta että en tiedä voiko ko tarjousta ohittaa..jos yhtään minulla järkeä päässä liikkuu...
Tampereen Laakkonen on tehnyt myös minulle monta kertaa hyvän tarjouksen Mersun vaihtamiseksi rinkula-Volkkariin. Yhtä monta kertaa olen ollut tuskailemassa, liikkuuko päässäni yhtään järkeä. Mutta tähän saakka ei ole ollut. Ei vain ole pystynyt tekemään tuollaista päätöstä.

Viimeksi olin tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä nyt: Uusi A4 2.5TDI Quattro vaihdolla vai vaivannäköä erikoisen "taksi-Mersun" realisoimiseksi ja käytetty W208 CLK230K ulkomailta. Sinänsä absurdi vastakkainasettelu, vai mitä!? :wink:

...CLK voitti. Eikä hetkeäkään harmittanut. Paitsi kun piti myydä tuo CLK liian aikaisin ulkomaille muuton vuoksi. :wink:
jva kirjoitti:...autoasiat tosin päätetään tunteella..ei järjellä...
Hyvä yhteenveto! :lol:


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Joo..aloitanpa tällä kertaa tuosta uudesta 3.2l A3 quattrosta..
ajanut en sitä vielä ole..huomenna olisi tarkoitus mennä ajamaan..mutta sen perusteella mitä olen tässä netistä etsiskellyt koeajoraportteja kaikilla osaamillani kielillä, sekä kysellyt muutamalta tutulta jotka ovat sen koeajaneet vaikuttaisi siltä että ajettavuus olisi parantunut olennaisesti siitä mitä on ollut aikaisemmilla quattroilla. Vertailukohtana tässä tapauksessa on ehkä syytä käyttää juuri TT-quattroa ja A4:n tehokkaampia versioita johtuen siitä että tuo 3.2 V6 A3 on hyvin pitkälti eri auto kuin muut A3:set.
184Kw ja 330Nm kun kuitenkin asettaa jo sekin alustalle ym aika lailla erilaiset vaatimukset kuin tavallisen A3:n 75 tai 110Kw..
Nojoo..kaikenkaikkiaan lähestulkoon kaikki koeajoraportit ovat olleet hyvin myönteisiä ajettavuuden..ja oikeastaan kaiken muunkin suhteen..samoin ne muutamat kaverit jotka ovat sen itse ajaneet pitivät autosta hyvinkin paljon.
Erityisesti uusi DSG vaihteisto on saanut kehuja..toimii kuulemma todella nopeasti..lähestulkoon kuin ajatus..sen kuin vain viiksestä ratin takaa vetäisee..

No..en tiedä..huomennahan sitä sitten mitä todennäköisimmin se tulee itse todettua..

Ulkonäkö sitävastoin on minulle jo etukäteen pieni miinus..ei sillä että auton olisi oltava mikään näyttämisväline..mutta jos siitä 50t euroa saa maksaa niin kyllä se mieluusti saisi myös näyttää hieman erilaiselta kuin 20t euron auto..

A4:sen ulkonäkö sitävastoin miellyttää silmää huomattavasti enemmän..mutta mutta..paljonko se tarjoaa iloa ajamiseen onkin sitten jo tyystin toinen juttu..

No..tänään ajeltiin erään toisen SLK:n kanssa muutama kilsa peräkkäin..ja pakko myöntää että kyllä se SLK siellä taustapeilissä aika pirun näyttävän näköinen auto on..

En tiedä..vaikea sanoa raaskinko luopua SLK:sta..vaikeaa se tulee joka tapauksessa olemaan..järki ja tunteet ei käy yksiin tällä kertaa..
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: R170 SLK - Ostettaessa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Mihin asioihin kannattaa R170 SLK:ta ostettaessa kiinnittää huomiota?...
Itse omaan kysymykseensä nyt noita SLK:ita hieman enemmän syynäiltyään vastaten:

Kriittisiä juttuja:
  • Hiertymäjälki C-pilarin maalipinnassa. (Pieleen säädetty kattomekanismi hinkkaa alhaalla ollessaan C-pilarin maalin rikki.)
    Rääkätty ja natiseva alusta.
    230K-koneen huonoksi menneet kumipuslat.
Korjattavissa olevia, mutta kiusallisen työläitä juttuja:
  • "Sinne päin" olevat katon säädöt. (Huonoissa säädöissä oleva katto nitisee ja natisee ylhäällä ollessaan).
    Toleranssit takahattuhyllyn mekanismissa. (Hylly liikkuu katon mukana ja tästä nähtävästi tulee ajan myötä väljyyttä mekanismiin. Jos hattuhylly/ hattuhyllyn kulmapalat eivät ole jämptisti, tulee räminää, jossa menee järki.)
Pikkujuttuja:
  • Löysät ovien säädöt. (Vissiinkin SLK:ssa lukkojen säädöt menevät muita malleja helpommin sivuun ja ovesta tulee löysä. Ja tämä on asia, joka tunnetusti rasittaa pedanttia omistajaa.)
    Ylijäykkä takaluukun avausmekanismin toiminta. (Jotkut lukot on säädetty ylijäykiksi ja tästä seuraa että luukkua pitää joskus painaa hiukan alas ennenkuin lukko suostuu aukeamaan.)

-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mulla ei omassa ollut oikeastaan mitään noista mainituista vioista..ilmeisen hyvin pidetty auto siis.. :D

Katossa tosin oli aavistus tuota natisemisvikaa katto ylhäällä, mutta sekin ilmeni vain jonkin aikaa sen jälkeen kun katto oli nostettu ylös. Sen jälkeen katto ikäänkuin asettui kohdilleen ja nitinät,natinat ja kolahdukset hävisivät oikeastaan kokonaan.
Toisaalta nyt jälkeenpäin ajatellen kyse ehkä sittenkin oli katon hieman pielessä olleista säädöistä.

Täällä Suomessa lienee hiukan ongelmaa siitä että SLK on kuitenkin hiukan outo peli Veho-huollossakin että välttämättä ihan viimeisintä näppituntumaa ja nippelitietoa ei kovin monelta asentajalta löydy.
Ainakin ne kerrat kun oma SLK kävi Veho-korjaamossa/huollossa niin töissä olleille kavereille kerta oli ensimmäinen SLK:n kimpussa.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:Mulla ei omassa ollut oikeastaan mitään noista mainituista vioista..ilmeisen hyvin pidetty auto siis...
Eittämättä näin. Mutta sinulle ilmeisesti hiukan merkitsikin, millä ajat?

Kävin katsomassa noin kymmentä SLK:ta ennenkuin löysin sen, minkä lopulta ostin.

Autojen kunnosta saattoi sanoa että "iso maa isot dynamiikat". Oli hienoja vakioautoja, kuluneita vakioautoja, peltoauton tavoin käsiteltyjä sportteja ja lopulta yksi asiallinenkin sporttiyksilö.

Uskoisin, että Suomessa henkilö joka ostaa kaksiovisen Mersun tietää haluavansa sellaisen. Tähän osaltaan vaikuttaa että kaksioviste Mersujen hinnat ovat Suomessa niin älyttömiä. Ja jos jotain on halunnut, siitä pitää mielellään myös huolta. Tästä seuraa että kovin montaa ihan kamalaa SLK:ta Suomesta tuskin löytääkään.

Täällä juttu ei ollut ollenkaan noin. Omistajalle ei välttämättä ole merkinnyt mitään, että alla on ollut avo-Mersu. Auto on ollut hankittaessa hiukan kalliimpi kuin joku Chrysleri, mutta olen ollut havaitsevinani, että löytyy porukkaa joka mieltää rahan arvon hiukan eri tavoin kuin itse teen. Autoa on vain ajettu, eikä lainkaan ylläpidetty saati sitten huollettu. Lopulta SLK on vaihdettu johonkin Escaladeen tai muuhun ihan käsittämättömä(än/ n erilaiseen) autoon.

Ja mielestäni edellisen omistajan välinpitämättömyys näkyi ensimmäiseksi aikaisemmin tässä threadissa listaamissani kohteissa.


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Joo, se on kyllä totta.

Sama ilmiö on varmasti tuttu jokaiselle joka vaikkapa Saksassa on katsellut käytettyjä SLK:ta..missä siis tarjontaa on pilvin pimein ja joka lähtöön.

Suomessa taas myynnissä on yhtaikaa max 10 kpl, yleensä vähemmän..niin väistämättä 99% niistä on erittäin hyvin pidettyjä ja huollettuja, sekä todella vähän ikäänsä nähden ajettuja yksilöitä.
Yleensä ajokilometrit ovat luokkaa 15-30t..vaikka ikää olisikin jo kertynyt 5v tai ylikin. Useimmat SLK:t (4kpl 8:sta silloin tarjolla olleesta) mitä itse kävin katsomassa olivat kaikki olleet ainoastaan kesäajossa..siitä ainakin välillinen seuraus on ainakin se että maalipinnat olivat uutta vastaavia. Samoin sisätilat olivat yhtä lukuunottamatta uudenveroisia jne jne. Näistä neljästä siis kolme oli täysin uutta vastaavia..yksi oli sitten melko likainen ja sotkettu, mutta epäilen että sekin oli enemmän koeajajien/liikkeen myyjien viikonloppureissujen tulosta kuin edellisen omistajan jälkeä..

No,kaikkiaan siis Suomessa SLK ja muut vastaavat autot taitavat useimmiten olla "kakkosautoja" vain kesäajoon..lainausmerkit siksi että oikeampi ilmaus kai olisi aarre kuin kakkosauto. Sitävastoin halvempien myyntihintojen maissa, kuten vaikkapa Saksassa, SLK/ vastaavat ovat useinkin kakkosautoja sanan Suomalaisessa merkityksessä..ja siitä johtuen myös niiden kunto käytettynä vaihtelee valtavasti.
Vastaa Viestiin