Uusi ajoneuvovero 2010 , ja harrasteautot

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

eikös ne nyt meinaa siirtää tuon väliaikaisen käytöstäpoiston myös netin kautta mahdolliseksi,ja hinta putoaa 4:jään euroon?
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ruotsissa homma toimii. Miksei täällä. Kai me ollaan niin erikoista jengiä. Hohhoijaa.
jpp kirjoitti:eikös ne nyt meinaa siirtää tuon väliaikaisen käytöstäpoiston myös netin kautta mahdolliseksi,ja hinta putoaa 4:jään euroon?
Niin, puhetta ainakin silloin oli tästä nettihommasta, kun koko systeemi muuttui. Kai siihenkin AKE tarvii jonkun 18 miljardia ennenkuin sellaset järjestelmät saataisiin.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ei tuo aloite voi tuollaisenaan mennä läpi. Asiahan oli "selvää pässinlihaa" ja speksit valmiiksi listattu, mutta vääntäessä sitä lakialoitteen muotoon, on huomiotta jätetty pari olennaista seikkaa. Toivotaan että tuo valiokuntakäsittelyssä hakee muotonsa sellaiseksi, että menis läpi.

Ja Aapo, eihän tuota sataa käyttäpäivää olis tarkotus pistää yhteen putkeen, vaan ne ois koko vuoden ajalle ripoteltavissa.

Asian alulle saattaminenhan ei oo kovin kummonen homma ollu, ainoastaan muutama sähköposti, mutta läpimeno sitä lobbaamista vaatis! Nyt kaikki nykimään kansanedustajia hihasta :!:
Meillähän on sangen toimiva museoajoneuvo-systeemi, jonka piiriin on mahdollista saada vähintään 30 -vuotta vanha alkuperäiskunnossa oleva ajoneuvo. Väliinputoajia ovat kuitenkin niin 80-lukulaiset, kuin vanhemmatkin rakennellut autot, joita etenkin jenkki-autopiireissä on melko paljon. Suomessa ei taida olla juuri muuta tahoa ajamassa harrasteautoilijoiden asiaa kuin Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry; tämän yhdistyksen tarkoituksena on kuitenkin vaalia ainoastaan alkuperäiskuntoisten autojen harrastusta.

Museoajoneuvojen rinnalle tulisi saada harrasteajoneuvojen luokka. Ajoneuvon vuosittainen käyttömäärä lienisi tässä luokassa helposti suurempi, kuin museoajoneuvojen 30 päivää. (Museoajoneuvojen käyttömääriähän ei kontrolloida millään tapaa, mutta ilmeisen kunnialliset harrastajat eivät juuri taida väärinkäyttää järjestelmää.) Mahdolliselle harrasteajoneuvoluokalle voisi ajatella vuosittaiseksi käyttömääräksi esimeriksi 100 päivää. Käyttömaksu ja diesel-autojen kohdalla käyttövoimavero voisivat määräytyä suoraan nykyisten maksujen mukaan tai vaikkapa 1/3 -suhteessa. Uskoisin, että harrasteajoneuvojen kohdalla valtion verokertymä voisi olla tällä systeemillä jopa suurempi, kuin nykyisin, jos liikennekäytöstä poistettu auto otetaan käyttöön vain vaikkapa omistajan lomakuukauden ajaksi. Käyttömäärien kontrollointi voisi perustua yksinkertaiseen ajopäiväkirjaan, jossa tulisi ajoon lähtiessä olla merkittynä kyseinen päivä, sekä mittarilukema ajon alkaessa. Tällainen systeemi voisi olla tarpeeksi yksinkertainen, mutta myös poliisin liikennevalvonnassa helposti kontrolloitava. Ajopäiväkirjan käyttämättä jättämisestä tulisi määrätä riittävän suuruinen sakko, jotta kirjaa ei "uhnohdettaisi" täyttää. Saksassahan on käsittääkseni käytössä niin sanotut neljän kuukauden kilvet, jotka sallivat auton käytön kesäkuukausina; voisi kuitenkin ajatella, että olisi järkevämpää sallia harasteauton käyttö ihan silloin kun omistaja haluaa vuodenaikoihin sitomatta, kun meillä veilä toistaiseksi on talvisin kauniita pakkaspäiviä, jolloin myös harrasteajoneuvoa voisi ulkoiluttaa. Harrasteajoneuvon katsastusväli voisi olla sama kuin museoajoneuvoilla, eli kolme vuotta - tosin katsastuksessa voisi olla jollain tapaa tiukempi seula kuin normaalisti (en kyllä tiiä kuinka tän vois toteuttaa, mutta ainakin henki voisi olla sellainen). Ajoneuvon hyväksyminen harrasteajoneuvoksi voisi tapahtua määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, jolloin ajoneuvo todettaisiin pakollisten katsastuskohteiden tarkistamisen lisäksi olevan yleiskunnoltaan siisti. Tällä estettäisiin "kesäautoromujen" viimeisten käyttövuosien lisääminen.

Tässä äkkinäisiä mietintöjä aiheesta. Tarkoituksena peräämälläni ajoneuvoluokalla ei ole maksujen ja verojen välttely, vaan yhden merkittävän harrastajaryhmän huomiointi. Laitan lähiaikoina keskustelunavauksia aiheesta muutamille nettifoorumeille, jolloin varsinainen harrastajakunta pääsisi sanomaan mielipiteensä, millainen systeemi olisi toimiva ja oikeudenmukainen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tämä harrasteauto rekisteri olisi taas yksi tärkeä asia jonka eteenpäin viemistä Suomen Mercedes Benz klubi voisi alkaa kordinoimaan ja keräämään muut merkki ja autokerhot mukaan yhteen rintamaan. Tällähetkellä valitettavasti tässä maassa ei kukaan meidän autoharrastajien etuja valvo vaan kaikki merkki / autoherhot ja järjetöt "harrastavat" omia pieniä ympyröitä......
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin