Turbiinin irrotus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
veikko_m_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 19.09.2007 10:27

Turbiinin irrotus?

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

Eli mulla oli laatikko vahvistettavana ja nyt olis tarkoitus kasailla auto..Vahvistaja puhui että ota turbiini irti ja laita se ensin laatikkoon kiinni että öljypumppu asettuu varmasti paikoilleen.Niin kuinka se turbiini lähtee irti vauhtipyörästä? :oops: ..Tuntuu heiluvan vähän kun kampee,mutta onko siinä joku lukitus? :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kai sä ne 6 ruuvia olet kuitenkin ensin irrottanut, ennekuin olet alkanut sitä "sorkkaraudalla tai rautakangella" kangottelemaan :shock:

joskus ne on vähän tiukkoja siihen vetolevyyn, mutta lähtevät kyllä pienellä nitkuttamisella, kunhan vain ne ruuvit on ensin irrotettu :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin irrotus?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vauhtipyörän toisella puolella on 6 kpl 13mm pultteja syvennyksissä aina 120 asteen välein 2 kpl rinnakkain.

Oikeastaan kun laatikko irroitetaan se kaikkein oikein tapa olisi avata aivan aluksi ne pultit, ne näkyvät siitä pienestä muovilätkällä peitetystä luukusta, kunhan pyöräyttää aina koneen oikeaan asentoon. Sen jälkeen yleensä turbiini tulee lootan mukana ulos.

Ole sitten todella tarkkana sen turbiinin kanssa, sen pitäisi klonksahtaa kahdesti ja sitten vasta se on kohdillaan. Ilmeisesti myös w124 mallissa voi sitten käyttää apuna kierteenpätkää yhden tuommosen pultin sijasta kun loota ja moottori yhdistetään, sitten kierretään pätkä pois sen pikkuluukun kautta ja tilalle ne 6 pulttia oikeaan momenttiin.

Kuva

Kuva

Kuvat on Vitosta mutta ihan sama asia w124:ssä ja muissa...

Niin lähteehän se loota irti motista/turbiinista vaikka ei irroita noita 6:ta pulttia, mutta siinä on se pieni vaara että irroitettaessa se turbiinin kaula nitkahtaa jos ei vedetä ihan suoraan ulos. Turbiinihan ei ole millään kiinni lootassa.

Takasin kun laitetaan niin aina turbiini ensin lootaan, ja juuri oikein ja riittävän syvälle, jotta se öljypumpun systeemi ei jää panttaamaan ja tuhoudu kun loota kiristetään mottiin.

Niin...hmmm...toivottavasti se turbiinin kaula ei nyt sitten ole siellä jo jotenkin panttarassa/mutkalla/silppuna. :roll:
Viimeksi muokannut veskola, To 10.12.2009 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin irrotus?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vielä parit kuvat eli turbiinin kaula ja tuo hahlo, joka pitää osua tuonne uraansa, ja stefahan se siellä tietysti panttaa, mutta kyllä sen pitäisi tulla ihan kevyesti vetämällä pois.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0665.jpg

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0666.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mitäs virkaa tuolla pultin pätkällä on tuolla turbiinissa pystyssä :shock: Muutenki vaikia synnytys/ Oma hommansa tuo laatikon asennus ainaki 6-pyttyseen, niin vielä tuommosen pultin kans soheltaa :wink:
Kyllähän sen turbiinin voi pyöräyttää vauhtipyörään nähden kohilleen sitte kun loota jo kehältä kiinni??
Joku mersupurkaamo??
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

turbiinin pää joka painuu kampuraan saattaa olla edellisen asentajan jäljiltä hiukan kolhiintunut jolloin se tarttuu pirusti kiinni siihen kampuraan. itse laitan ainakin turbiinin laatikkoon sillain paikoilleen että laatikko nostetaan ihan pystysuoraan pystyyn ja siihen turbiinin lukkopihdit kiinni joittenka kanssa on helppo nitkutella ne hammastukset kohilleen...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No en tiedä, Vitossa on ihan valmistajan ohjeissa tuo pultin käyttäminen, jotta saa reijät kohdalleen heti. Sitä en osaa sanoa onko se sitten jotenkin hankala pyöritellä kohdalleen...ehkä vitossa on, en ole kokeillut :roll: ehkä vitosta puuttuu reikä mistä pyöritellä turbiinia :idea: eli sikäli w124 tapauksessa pultin voi unohtaa.

Hemmetin hankalaa se on joka tapauksessa saada vitossa tuo laatikko paikalleen oikein kun se painaa 90 kiloa...siellä on vetopyörästö samassa paketissa. Noita henkilöauton lootia 722.3 nyt varmaankin heittelee vasemmalla kädellä kohdilleen...luulen :lol: (olen mä muutamia semmosia sentän nostelut ja köykäsiltä tuntui)
Lisää tietoa: www.skg.fi
veikko_m_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 19.09.2007 10:27

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

Kiitoksia vinkeistä!Pitänee viikonloppuna laittaa laatikko paikalleen niin pääsee suunnittelemaan putkistoa :P
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

veskola kirjoitti:No en tiedä, Vitossa on ihan valmistajan ohjeissa tuo pultin käyttäminen, jotta saa reijät kohdalleen heti. Sitä en osaa sanoa onko se sitten jotenkin hankala pyöritellä kohdalleen...ehkä vitossa on, en ole kokeillut :roll: ehkä vitosta puuttuu reikä mistä pyöritellä turbiinia :idea: eli sikäli w124 tapauksessa pultin voi unohtaa.

Hemmetin hankalaa se on joka tapauksessa saada vitossa tuo laatikko paikalleen oikein kun se painaa 90 kiloa...siellä on vetopyörästö samassa paketissa. Noita henkilöauton lootia 722.3 nyt varmaankin heittelee vasemmalla kädellä kohdilleen...luulen :lol: (olen mä muutamia semmosia sentän nostelut ja köykäsiltä tuntui)
no, no, veskola :lol: tuskin nakkaat vasemmalla kärellä 722.3 ässän lootaa koneeseen kohilleen (eihän suuret sanat suuta halakase)
kokkeillaanko ässästä nouseeko vasemmalla kärellä paikalleen :twisted:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:D

Painaa se 722.3:kin noin 70kg turbiinin kanssa.
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Voihan se olla että Veskola on harjoitellut Viton laatikon nostan niin paljon että tuohon kyynärpään ja olkapään väliin saattanut jotain pattia kasvaa :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=JdEgJnPy4wM

Siinä 90kg yhdellä kädellä :lol:

-Mika-
w204 220cdi -08

Unimog 406 -70

Unimog 411 -63

w110 220 -6?

w126c Om606

w136 Rod.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti::D

Painaa se 722.3:kin noin 70kg turbiinin kanssa.
Eli köykäseltä kuulostaa noin Vitomiehelle näin lauantaiehtoona :lol:

Kolme semmosta 722.3:sta nostelin farkun perästä pois, ei ne kyllä paljoa painaneet, taisivat olla ilman turbiina sitten :wink:

...tokihan siinä on nosturi aina avustamassa sitä vasenta kättä, mutta Vitossa tarvittiin molemmat ja vielä vähän ähkäisyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin