W203 sähköinen lisälämmitin ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Tässä toinen mittaustulos

Lähtö ulkoa ilman mitään lämmitintä, pakkasta -15
Ajo kaupunkiajoa.
Laitoin jalkatilan puhalluskanavaan digitaalisen lämpömittarin lanka-anturin.
Puhallus nelosella, kokonaan jalkatilaan.
1,7 km puhallusilma 20 astetta
3,5 km lämpömittari näyttää 50 astetta, puhallusilma 35 astetta
7,5 km lämpömittari näyttää 70 astetta, puhallusilma 50 astetta
10 km lämpömittari näyttää viisarin verran yli 80 astetta, reissu päättyi.
Pihassa paikallaan käyttäen:
Puhallin nelosella, puhallusilma 67 astetta
Puhallin kolmosella, puhallusilma 71 astetta
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja viheik »

Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

viheik kirjoitti:Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
Ite laitan aluksi puhalluksen kokonaan pois päältä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
Mersuissa valitsimen asennolla ei ole merkitystä, lämmityslaite antaa mahdollisimman kuumaa sisään kunnes valittu lämpötila on saavutettu.
Vaikkei näin olisikaan niin kaikki lämpö mitä on saatavissa kannattaisi tietysti ottaa sisätiloihin kunnes ei enää palele.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

dealer kirjoitti:
Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
Mersuissa valitsimen asennolla ei ole merkitystä, lämmityslaite antaa mahdollisimman kuumaa sisään kunnes valittu lämpötila on saavutettu.
Vaikkei näin olisikaan niin kaikki lämpö mitä on saatavissa kannattaisi tietysti ottaa sisätiloihin kunnes ei enää palele.
Mutta eikös se kabiinin tuuletin ala ainakin pyörimään täysillä jos vääntää nupit "kaakkoon". Sillonhan puhalletaan ilmaa sisäkennonläpi.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Viesti Kirjoittaja JTI »

simppa80 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
Mersuissa valitsimen asennolla ei ole merkitystä, lämmityslaite antaa mahdollisimman kuumaa sisään kunnes valittu lämpötila on saavutettu.
Vaikkei näin olisikaan niin kaikki lämpö mitä on saatavissa kannattaisi tietysti ottaa sisätiloihin kunnes ei enää palele.
Mutta eikös se kabiinin tuuletin ala ainakin pyörimään täysillä jos vääntää nupit "kaakkoon". Sillonhan puhalletaan ilmaa sisäkennonläpi.
Kyllähän se puhallin puhaltaa, mutta kylmää kuten viheik tuossa alkuperäisessä lainauksessa yritti kertoa. Ihan viimeisimmän optimisesti ei MB:n automatiikan sisälle voimakkaammin lämpimän puhaltaminen välttämättä ala, mutta HUOMATTAVASTI fiksummin/matkustajia lämmittäen kuin että laittaisi saman tien 'säätimet kaakkoon ja odottaisi kabiinin lämpiävän'. Senpä takia kun itsellä kaupunkiajot ovat yleensä noin 10 min. niin parempi jättää automatiikalle. Toisaalta matka-ajoissa lämpenimiseen jaksaa odottaa paremmin kun matkaa on useampi sata kilometriä niin minkä takia tekemään ylimääräisiä ssätökommervenkkejä..
S211 280CDI TA
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

JTI kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Monihan tekee sen virheen että puhaltimen lämpötila on maksimissa siinä toivossa että kapiiniin saadaan mahdollisimman nopeasti lämmintä, mutta silloinhan moottorin tuottama lämpö ohjataan suoraan kapiinin lämmittämiseen ei moottorin. Lämmön valitsin kun on vaikka 22 asteessa niin moottori lämpenee nopeammin.
Mersuissa valitsimen asennolla ei ole merkitystä, lämmityslaite antaa mahdollisimman kuumaa sisään kunnes valittu lämpötila on saavutettu.
Vaikkei näin olisikaan niin kaikki lämpö mitä on saatavissa kannattaisi tietysti ottaa sisätiloihin kunnes ei enää palele.


Mutta eikös se kabiinin tuuletin ala ainakin pyörimään täysillä jos vääntää nupit "kaakkoon". Sillonhan puhalletaan ilmaa sisäkennonläpi.
Kyllähän se puhallin puhaltaa, mutta kylmää kuten viheik tuossa alkuperäisessä lainauksessa yritti kertoa. Ihan viimeisimmän optimisesti ei MB:n automatiikan sisälle voimakkaammin lämpimän puhaltaminen välttämättä ala, mutta HUOMATTAVASTI fiksummin/matkustajia lämmittäen kuin että laittaisi saman tien 'säätimet kaakkoon ja odottaisi kabiinin lämpiävän'. Senpä takia kun itsellä kaupunkiajot ovat yleensä noin 10 min. niin parempi jättää automatiikalle. Toisaalta matka-ajoissa lämpenimiseen jaksaa odottaa paremmin kun matkaa on useampi sata kilometriä niin minkä takia tekemään ylimääräisiä ssätökommervenkkejä..
Kyllä minä sen ymmärsin täysin mitä viheik yritti sanoa. Ja tiedän että sieltä tulee kylmää. Katso mihin vastasin. Dealer sanoi etä ei ole merkitystä lämpötila-asennoilla. No onhan sillä jos se väännetään täysille. Silloin sisäkennoa jäähdytetään täydellä teholla ja hidastetaan lämpenemistä, vai hä? :shock:

En muutenkaan ymmärrä miksi joku vääntäisi nuo nupit heti kaakkoon kun puhltimen ääni jo sinällään on kova ja lisäksi se aiheuttaa kovan viiman sisälle. -> Entistäkin kylmempi.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meinaatteko että W203 lämmityslaite toimii kylmällä autolla pakkasesta lähtiessä aluksi eri tavalla jos lämpötilaksi on valittu esim. 22 astetta kuin maksimilämpötila ?
Onpa menty huonompaan suuntaan W124 ajoista, sekin osasi jo rullia vääntelemättä käyttää kaiken mahdollisen lämmöntuoton kabiinin hyväksi kunnes valittu sisälämpötila oli saavutettu.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Kyllä kylmää riittää, vaikka tuo lisälämmitin on automatic-asennossa.
Liekö tuo toimiikaan... Vähintään 5 kilsaa pitää ajaa ennenkuin lähtee lämpömittarin palkki nousemaan. Termari on vaihdettu 92° Behr -> 92° Behr, eipä juuri vaikuttanut tavallisessa ajossa. Viimasuojakin laitettu.
Ilman tuota jälkiasennettua Webastoa kyllä paleltuis näillä keleillä.
W203 '04
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Taitaa olla raitis hytti pakkasella ominaisuus ennen faceliftiä.
Voiko tuo sähkövastus toimia vajaalla teholla ?
Onko siinä elementissä enemmän kuin yksi vastus ?
Hankala tietää noista lämpiämisominaisuuksista kun ei ole verrokkia sellaiseen joka on varmasti kunnossa.
Jospa joku laittaisi aamusella ajoon lähtiessä mittaria lämppärille niin selviäisi tämän ensimmäisen w 203 mallin tilanne,ennen faceliftiä.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Facelift moottorihan on tietenki uudempaa tekniikkaa eli cdi3. Cdi3 on suunniteltu lämpimämmäksi mutta kulutus on korkeampi kuin edeltäjässä.
Tätä en kyllä usko, eiköhän ne muutokset ole tehty sinne railipaineisiin, suuttimiin ja turbotekniikkaan tuossa Faceliftin koneessa. Muuten aivan sama kone kuin ennen faceliftiä. Muutenkin aivan järjetöntä nykyaikana tehdä kone jonka hyötysuhede olisi huonompi.

Oman subjektiivisen kokemuksen mukaan lämpiämisessä ei noissa pre- ja facelift malleilleissa ole eroa jos ne on kunnossa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Oman auton talviominaisuudet tuli tänään testattua todenteolla kun ulkona pakkasta -18c ja piti ajaa reilun sadan kilsan reissu.
Webasto päällä 20 min ennen starttia ja 35 km ajo 90 vauhtia 4 vaihteella (Automaatti) --> lämmöt 60 ja yläsuuttimista tulee kylmää ja jalkoihin jääkylmää.
Ennen takasin tulomatkaa webasto lauloi 40 min ja jälleen koko ajomatkan ja lämmöt jo lähes 70c, nyt yläsuuttimista haaleaa ja jaloille jääkylmää riippumatta missä asennossa säätövivut on. Mitä häikkää autossa mahtaa olla kun ei lämpöä saa millään keinolla sisään asti? Autona siis c200 cdi vm2002 :twisted:
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Äsken kotia palatessa
-auto seisonut 7 tuntia ilman lämmitintä
- lähtölämpötila -23
- 4,5 km lämmöt 50 ast
- 9 km lämmöt 70 ast
- 14 km lämmöt 80 ast, automatiikka pienentänyt jo sisäänpuhallusilman määrän pieneksi, puhallusilma pirun kuumaa.
Muuten ei ollut mikään nautinto ajaa niin kankealla autolla.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

DBFI kirjoitti:
W211:n lämmitin lämmityslaitteen kennossa ottaa tehoja luokkaa 1600-1700 wattia ja tuota käytetään vain sen mukaan kuin laturin teho riittää akun lataamiselta ja muulta kulutukselta. Eli lämmitintä tarpeen tullen katkotaan, siitä varmaan tuo 203:nkin heijaus tyhjäkäynnillä johtuu.
jos nämä watit pitää paikkansa, niin ei ihme jos vähän heijjaa tyhjäkäynti :D sehän nappaa silloin laturilta 140 A virtaa... ja tehoissa siis n. 3 hevosvoimaa...

kuinka suuri laturi muuten näissä uusissa Cdi mersuissa on, että riittääkö siinä edes tehot tuolle lämmittimelle vai joudutaanko aina lainaamaan osa virrasta myös akulta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Wulfride kirjoitti:Äsken kotia palatessa
-auto seisonut 7 tuntia ilman lämmitintä
- lähtölämpötila -23
- 4,5 km lämmöt 50 ast
- 9 km lämmöt 70 ast
- 14 km lämmöt 80 ast, automatiikka pienentänyt jo sisäänpuhallusilman määrän pieneksi, puhallusilma pirun kuumaa.
Muuten ei ollut mikään nautinto ajaa niin kankealla autolla.
Onko tuossa Wulfriden autossa vedetty pakoputki lämppärin kennon läpi, vai onko jollain järkevä selitys miksi se lämpenee kuin bensakone ?
Mites teillä muilla vastaavan faceliftin omistajilla ?
W203CDI
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Taas testituloksia,startti kylmästä tallista -10 ulkona pakkasta -16
2.5km lämpö 50 automatiikka nostaa puhallustehoa
4 km lämpö 60 automatiikka nostaa puhallustehoa
7.5 km lämpö70 automatiikka laskee puhallustehoa
10 km lämpö 80 automatiikka laskee puhallustehoa
12 km lämpö 85

Testataanpa Fulfride seuraavaksi tyhjänkäynnillä lämpiämistä.

auto w 203 200cdi facelift
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Meillon steku tään foorumin ainoot tosilämpimät pirssit :o
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

No taitaa mullakin sit olla tosilämmin pirssi.
Reilu 10km ajon jälkeen lämmöt 80 ja jos käyttää eberiä niin lämpiihän se vieläkin nopeammin.
Auto on S203 200cdi -07 ja pakokaasun takaisinkierrätys poistettu käytöstö.
Toi allekirjoituksen toinen pirssu ei sitten lämpiikä millään.
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kai_L kirjoitti:No taitaa mullakin sit olla tosilämmin pirssi.
Reilu 10km ajon jälkeen lämmöt 80 ja jos käyttää eberiä niin lämpiihän se vieläkin nopeammin.
Auto on S203 200cdi -07 ja pakokaasun takaisinkierrätys poistettu käytöstö.
Toi allekirjoituksen toinen pirssu ei sitten lämpiikä millään.
Nakkaa tuo AMG:kin lämmöt tosi nopeesti ylös tuonne 82 asteeseen. En taida vaihtaa termostaattia. Ei oo sähkö vastusta mutta wepasto löytyy tarvittaessa. Luulen että lämpö syntyy sillä että syöttö määrät on aikaslailla kohallaan ainakin kun seuraa kulutus mittaria näin kylmillä..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

11 pakkasta, 8 kilometriä ajoa, lämpöä 60. 13 kilometrin jälkeen yli 80. Maantia-ajoa melkein suoraan pihasta. Pitää vielä jossain vaiheessa koittaa ilman tuota lämmitintä jos viitsii kiusata itseään niin paljon ;)
230 C 1978
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti: jos nämä watit pitää paikkansa, niin ei ihme jos vähän heijjaa tyhjäkäynti :D sehän nappaa silloin laturilta 140 A virtaa... ja tehoissa siis n. 3 hevosvoimaa...

kuinka suuri laturi muuten näissä uusissa Cdi mersuissa on, että riittääkö siinä edes tehot tuolle lämmittimelle vai joudutaanko aina lainaamaan osa virrasta myös akulta...
Omassa 220A laturi. PTC-vastusta syötetään 200 ampeerin sulakkeella ja 16 neliömillin kaapelilla.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Lisätään vielä että laturihan on nestejäähdyitetty suuren virran tuottonsa tähden. Taitaapi olla myös arvokkaampi kuin ihan perus laturi.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Viesti Kirjoittaja Element »

Element kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla, kun sähköisen lisälämmittimen laittaa päälle, niin auton tyhjäkäynti alkaa rykimään, hörrähtelemään - siis se ei käy tasaisesti. Heti kun lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori)

Boschin vikalukija sanoi huollossa(ei merkki), että laite ei ole aktiivinen. Se oli silloin kytketty pois päältä, mutta ei kuulema vaikutusta vikakoodiin.

Mielestäni lämmitin kuitenkin toimii, päälle laiton jälkeen lämpötila lähtee aina nousuun. Mutta sitä ei viitti pitää päällä, kuin vain ajon aikana.

Autoon on vaihdettu uusi akku, ei vaikutusta.

Kyseessä on C 270CDI -02 manuaali.
Vika vaivaa edelleen. Mittasin laturin jännitteen auton tyhjäkäynnillä ja mittari näytti 14,6 V eli ilmeisen hyvässä kunnossa on laturi? Lämmittimen päälle laitto ei jännitettä juuri laskenut, paitsi silloin kun tyhjäkäynti yski, jolloin jännite kävi hetkellisesti alle 14 V:ssa, mutta palautui heti tyhjäkäynnin tasaannuttua normaaliksi.

Eli voiko laturin sulkea pois mahdollisesta vian aiheuttajasta ja keskittyä vain lämmittimeen?

Tai voiko laturin vapaakytkimellä olla mitään tekemistä vian kanssa? Nimittäin kylmänä käynnistäessä(lisälämmitin pois päältä) auto käy tosi nätisti, mutta hieman lämmettyä se muuttuu oikein herkällä korvalla kuunneltaessa hieman karkeaksi tai rouhivaksi. Käynti muuten on tasaista. Muutos tapahtuu ilmeisesti siinä vaiheessa, kun tyhjäkäynti tippuu noin 800-900 noin 700, missä se on aina moottorin ollessa lämpimänä.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mun autossa hajoava laturin vapaakytkin aiheutti epätasaista tyhjäkäyntiä - ilmeni laturin hihnan väpättämisenä tyhjäkäynnillä.

Ja kun jouduin vaihtamaan hajonneen ilmamassamittarin uuteen, niin jälleen tyhjäkäynti tasoittui. Nykyään käy täysin tasaisesti kylmänäkin jos lisälämmitin on pois päältä. (200 CDI, W203)
W203CDI
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Viesti Kirjoittaja Element »

hanta kirjoitti: Nykyään käy täysin tasaisesti kylmänäkin jos lisälämmitin on pois päältä. (200 CDI, W203)
Mutta jos lämmitin on päällä, miten käy tyhjäkäyntiä?

Vaihdatin juuri laturin vapaakytkimen, joka oli jumissa, mutta ei vaikutusta tyhjäkäynti ongelmiin lämmittimen ollessa päällä. Edelleen moottori hytkii ja heiluttaa välillä koriakin :x

Lämmittimen kun ottaa pois päältä tai moottorin lämpötilan noustessa yli 60 asteen auto käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.

Onkohan tämä C270 CDI -02 ominaisuus vai onkohan lämmitin kuitenkin osittain rikki? Laturi tuskin on vikana, kun merkkivalo ei ole palannut kertaakaan ja latausjännite akunnavoilla on 14,6 V.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

[quote="Element

Mutta jos lämmitin on päällä, miten käy tyhjäkäyntiä?
[/quote]

Hiukan epätasaisesti, huomaa kyllä ja näkyy kiekkamittarissa. Nyt olen kylläkin kytkenyt koko lämmittimen pois kun auto on yöt lämpimässä tallissa, ja ilman lämmitintäkin pärjää.
W203CDI
mherpman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 22.02.2010 21:02
Paikkakunta: Mikkeli

Akun vaihto auttoi rytkeeseen ja lämpiämiseen.

Viesti Kirjoittaja mherpman »

Morjens,
2001 W203 220 CDI, tyhjäkäynti rytki/vaihteli puolilämpimänä, ei mitään pulmaa kun otti lämmittimen pois. Samoin oli välähtelyä/värinää mittarivaloissa ja radiossa kun teki rytkettä. Radio saattoi kytkeytyä pois ja saman tien päälle. Kun oli pata lämmennyt (hitaasti, termarikin vasta vaihdettu) lähes käyntilämpöön niin kaikki ok.

Tänään vaihdettiin uusi 100Ah akku ja pulmat katosivat kertaheitolla:

-Tyhjäkäynti lähes tasaista, oikein tarkkaan kun kuuntelee niin pientä värettä muttei huomaa jos ei keskity.
-Lämpenee huomattavasti nopeammin, ilmeisesti lämmitysvastus voi olla jatkuvasti päällä kunnes haluttu lämpötila saavutetaan ja kytkeytyy kerralla pois. Aikaisemmin mahdollisesti "virtavahti" katkoi vastusta pois kun jännitteet notkahteli ja tästä epätasaista kuormaa ja piikkejä sähköihin.
-Tuntuu että kone vetää ja laatikkokin pelaa mukavammin. Voi olla ihan vaan mututuntumaa mutta ainakin akun vaihdossa sai auto noin 5min buutin. Ainakin tietokoneille tekee pikkukatko hyvää :D .

Tämmöisiä kommentteja uudelta tulokkaalta, eli akku vaan vaihtoon. Suht edullinen ja hyödyllinen kapistus/korjaus.

Tällaista Mikkelistä.
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Re: Akun vaihto auttoi rytkeeseen ja lämpiämiseen.

Viesti Kirjoittaja Element »

mherpman kirjoitti:eli akku vaan vaihtoon. Suht edullinen ja hyödyllinen kapistus/korjaus.
Vaihdettu pari kuukautta sitten Hankookin 100Ah! -ei vaikutusta.

Muihin sähkölaitteisiin epätasainen käynti ei vaikuta, mm. radio ja valot pysyy normaalista päällä.

Ois mukava kuulla muiden W203 270 CDI:n kokemuksia! 270 on ilmeisesti pienempi laturi, kuin ainakin -03 eteenpäin olevissa 200/220 CDI:ssä motonetin varaosalatureiden mukaan.
ruf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 20.07.2012 18:05

Re: W203 sähköinen lisälämmitin ?

Viesti Kirjoittaja ruf »

Menin mökille illalla töiden jälkeen ja aloin ottaa selvää tuosta lisälämmittimestä. Noh, menin autolla ja selasin valikkoa ja sehän löytyi sieltä. Aikani räplättyäni valikkoa menin sisälle ja tein pari paukkua. Samalla lueskelin asioita lämppäristä, muunmuassa siitä, että jos se on rikki niin se tyhjää akun. No saunoin siinä ja mietin, että pitää käydä varmistamassa että se on OFF asennossa. Tottakai unohdin asian ja aamulla oli akku tyhjä. Voi että minua alkoi tympiin. Harmiksi alkaa myyjälle kertyyn jo paljon korvattavia asioita ja olen huono pitämään puoliani. Nyt on tiedossa termostaatti, jarrulevyt ja nyt täm lämmitin joka näkyy olevan jo aika arvokaskin...
M-B E200cdi -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W203 sähköinen lisälämmitin ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos se on "normaaliin" tapaan oikosulussa niin ei auta näppäily OFFille.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin