Ensimmäistä mersua ostamassa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mesemiekkonen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Ensimmäistä mersua ostamassa?

Viesti Kirjoittaja mesemiekkonen »

Terve vaan kaikille ja kiitoksia jos joku viitsii/jaksaa vastata tuleviin kysymyksiini.

Itse en ole omistanut yhtäkään mersua (ellei yhtä W123 oteta lukuun) ja nyt olisi tarkoitus etsiä tuollaista 2002 --> olevaa E-mersua 220cdi versiona. Ihan ensin kysymys, kun yksi kollega töissä pelotteli, että mersu on tehnyt täyttä peetä W124 korisesta vuoteen 2005 asti? Tais olla pullsittiä? Etsin suurinpiirtein semmoista hintaluokassa 20-25t€ autoa.

Mitä tuommoisessa mallissa voi tulla eteen, jos etsin manuaalivaihteista esim. avantgarde mallia? Onko uudemman korin (miksi sitä sanotaan WXXX?) alkupään malleilla jotain lapsuksia, mitä kannattaa tarkistaa jo ensisilmäyksellä? Näissä ilmeisesti on ketjukone? JA kone kestää helposti sen 400tkm? Entä voimansiirto (kardaani, jne)?

Kävin yhtä koeajamassa ja oli kyllä hyvin tasaista kyytiä ja todella meluton auto, ellei poppeja väännä kaakkoon :) siinä mallissa kaikki oli tiptop (ehkä sisäpesua vailla), mutta ihmettelin vaihteiston eli vaihdekepin liikettä, kun esim. vaihde päällä (ei väliä mikä vaihde), keppi liikkui melkoisesti (omasta mielestä) joka suuntaa. Eli siis sitä pystyi liikuttamaan vaihde päällä sivuttais ja pitkittäissuunnassa ilman että lähti vaihde pois päältä. JA huomasin myös, että otettaessa vaihde pois päältä vaihtaessa keppi jonkunverran pongahti räväkästi vaihteelta. Onko tämä normaalia? Minulla kun ei ole kokemusta vasta kuin tästä mallista.

Kone rupsutti normaaliin mese tyyliin ja muutenkin oli ihan siistissä kunnossa konehuone. Ulkokuori oli mielestäni virheetön eli ei klommuja tai puskurinaarmuja yms. Paljon muuten tuollaisen mesen maalipinnan paksuus pitäisi olla jos mittaan myymittarilla maalikalvoa ympäriinsä?

Onko Veho tunnetusti kallis paikka vai onko olemassa jotain asiallista hyvää korjaamoa, joka vaihtaa osia ilman Veholisää? Mites varaosien hinnat tälläiseen malliin? Saako jostain järkeviä tarvikeosia halvemmalla?

Ajokilsat oli alle 200tkm ja hintakin mielestäni kohtuullinen, kun selasi nettiauton kaikkia kohteita. Sinäänsä autokuume ei pahasti vaivaa eli hätiköityjä kauppoja tässä ei tulla tekemään, vaan erittäin harkitusti.

Kiitos kaikille vielä jotka iloisella mielellä tähän vastaavat :wink:
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Tarvike osiaa saa aikamonesta varaosa liikkeestä.
http://www.kl-varaosat.fi/ tuolta alkuperäis osaa kohtuu hintaan


Osaahan noita muutkin korjata ku vehon korjaajat.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 14.01.2009 08:53
Paikkakunta: Muurame

Re: Ensimmäistä mersua ostamassa?

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

mesemiekkonen kirjoitti:Terve vaan kaikille ja kiitoksia jos joku viitsii/jaksaa vastata tuleviin kysymyksiini.

Itse en ole omistanut yhtäkään mersua (ellei yhtä W123 oteta lukuun) ja nyt olisi tarkoitus etsiä tuollaista 2002 --> olevaa E-mersua 220cdi versiona. Ihan ensin kysymys, kun yksi kollega töissä pelotteli, että mersu on tehnyt täyttä peetä W124 korisesta vuoteen 2005 asti? Tais olla pullsittiä? Etsin suurinpiirtein semmoista hintaluokassa 20-25t€ autoa.

Mitä tuommoisessa mallissa voi tulla eteen, jos etsin manuaalivaihteista esim. avantgarde mallia? Onko uudemman korin (miksi sitä sanotaan WXXX?) alkupään malleilla jotain lapsuksia, mitä kannattaa tarkistaa jo ensisilmäyksellä? Näissä ilmeisesti on ketjukone? JA kone kestää helposti sen 400tkm? Entä voimansiirto (kardaani, jne)?

Kävin yhtä koeajamassa ja oli kyllä hyvin tasaista kyytiä ja todella meluton auto, ellei poppeja väännä kaakkoon :) siinä mallissa kaikki oli tiptop (ehkä sisäpesua vailla), mutta ihmettelin vaihteiston eli vaihdekepin liikettä, kun esim. vaihde päällä (ei väliä mikä vaihde), keppi liikkui melkoisesti (omasta mielestä) joka suuntaa. Eli siis sitä pystyi liikuttamaan vaihde päällä sivuttais ja pitkittäissuunnassa ilman että lähti vaihde pois päältä. JA huomasin myös, että otettaessa vaihde pois päältä vaihtaessa keppi jonkunverran pongahti räväkästi vaihteelta. Onko tämä normaalia? Minulla kun ei ole kokemusta vasta kuin tästä mallista.
Itse olin samassa tilanteessa männä kesänä ja syksyllä kävinkin hakemassa Saksasta 110 tuhatta ajetun manuaali eemeli farkun. Nyt olen pöristellyt sillä 11 tuhatta ja auto toiminut virheettömästi, paitsi tuulihaan avaussalpa murtui kovilla pakkasilla. Samoin pakkasilla laski takailmajousista (vakiona farkussa) paineet, mutta kun käynnistin auton, niin tasonsäätö palautti asennon normaaliksi. Tämä lienee enempi ominaisuus kuin vika; muualla täällä on paljonkin juttua Airmaticista, jossa taasen jousitusta pystyy säätämään hytistä käsin.

Vuoteen -06 asti (faceliftin esittelyyn, olikohan tuotannossa toukokuusta -06 alkaen) autossa on SBC-järjestelmä (Sensotronic Brake Control) eli sähköhydrauliset jarrut. Ja sen on oikeastaan ainoa asia, minkä kestävyyttä pelkään... mutta toisaalta taas juuri siitä syystä tämä on paras auto ikinä koskaan milloinkaan, millä olen ajanut ja jossa on näin upeasti toimivat jarrut! Ja mersu on (jälleenmyyjän kertomana) vaihtanut noita SBC-yksiköitä takuuajan jälkeenkin goodwillinä eli tunnustavat sen heikkouden. Tuossa faceliftauksessa mersu toteutti saman ominaisuuden "perinteisellä" tavalla, myös siitä on lisää keskustelua muissa topiceissa (hae SBC).

Täällä myös juttua SBC:stä: http://www.theautochannel.com/news/2005 ... 51265.html

Vaihdekepin liikkeisiin en ole kiinnittänyt huomiota, pitääpä oikein katsoa sitä... mutta jos vaihteet pysyvät päällä, niin onko sillä niin väliä?
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se 2002 ilmestynyt E-malli on W211 (tehtaan koodi valmistusnumerossa).
E-mersuissa on ollut erityisiä laatuongelmia edeltäjässä W210 ja tässä
W211:ssa aina vuosimalliin 2007 saakka, joka ilmestyi kesällä 2006.

Sähköongelmia on ollut paitsi jarruissa myös muualla.

Erityisen paha vika on ollut Valeo-merkkisen jäähdyttimen sisäinen vuoto,
joka on tuhonnut vaihdelaatikoita. Tämä koskee kai lähinnä 2002-2003
vuosien autoja.

Vikoja on kaikissa autoissa eikä niitä kannata liioitella.

Tarkemmin vikoja listataan Honest John .sivuilla:
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=627

Nanolakka eli kestävä, kova maalipinta tuli vuoden 2004 autoihin.
http://www.cisionwire.fi/veho-group/maa ... kestavyytt

Ota 2004-2006 malli, jos raha ei riitä siihen tuoreempaan eli
2007-sarjaan. 25 tonnia voisi juuri ja juuri riittää, jos Saksasta hakee.
Mallisarjan ekoissa autoissa on aina lastentauteja ja ne viimeiset
ovat yleensä parhaita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 14.01.2009 08:53
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

JarkkoN kirjoitti:Erityisen paha vika on ollut Valeo-merkkisen jäähdyttimen sisäinen vuoto,
joka on tuhonnut vaihdelaatikoita. Tämä koskee kai lähinnä 2002-2003
vuosien autoja.
Tämä Valeo-jäähdytinongelmahan koskee vain automaatteja.

Ja niin, kokeilin sitä vaihdekepakon liikkuvuutta ajaessa. Mielestäni sen väljyys vaihde päällä ovat "normaali" verrattuna muihin autoihin (ei mersuihin), mutta nämähän on aina "mutu"-juttuja... pitäisi saada alkuperäinen auto kokeiltavaksi, niin mielipiteellä olisi jotain arvoa :shock:
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joo, automaatin öljynjäähdytin hajoaa ja vesi ja öljy sekoittuu.
Käsivalintaisessa ei ole sitä ongelmaa. Itse ottaisin silti automaatin.

Kaikki Mersun moottorit ovat nokkaketjulla varustettuja ja 400 tkm
ei pitäisi olla ongelma, mikä hyvänsä nykydiesel kulkee sen verran.
Taksiajossa hyvä moottori voi mennä miljooniakin kilometrejä ja
tuskin ne W211:n moottorit huonoimmasta päästä ovat. Ongelmia
on varmaankin enemmän moottorin apulaitteissa, kuten
polttoainejärjestelmässä.

Nykyautoilla moottori ei yleensä ole ongelma, vaan auton lukuisat
kalliisti korjattavat pikkuviat ja isommatkin viat yleistyvät vanhemmiten
ja tekevät auton pidosta kallista ja vaivalloista. Noin 200 tkm asti auto
kuin auto toimii aika hyvin ja sitten alkaa mennä osia vaihtoon ja
tulla toimintahäiriöitä. Uudehkojen autojen korjaaminen voi olla kallista,
jos vikojen paikallistamiseen tarvitaan merkkihuollon tietokone ja
korjaus tehdään vaihtamalla järjettömän kalliita sähköosia. Mersu ei ole
ihan kalleimmasta päästä, mutta riittävän kalliita osia siinäkin on.
Esim. Mazdassa on hyvin kalliit varaosat, mutta ei sitä paljon tarvitse
korjatakaan.

Vanhoissa autoissa, kuten W123 ja W124, sähkövikoja on vähän, koska
liittimet ovat kunnollisia ja dataväyliä tai softalla tehtyjä toimintoja ei ole.
Autoa on mahdollista korjata itse ja osat ovat halpoja. Dieselin tekniikka
on toimintavarma vanhanakin ja auto jättää hyvin harvoin tien päälle.

Tämän takia itse suosin nykyistä W124:a ja jos seuraava auto on W211,
niin se on 2007-mallinen tai uudempi. Diesel, automaatti ja neliveto pitää
olla myös.

Ei kuitenkaan tarvitse pelätä W211:n ostoa, vaikka niissä vikoja onkin.
Mersun suhteen odotukset ovat korkealla ja tästä syystä vikoja
helposti liioitellaan julkisuudessa. Jos haet pelata varman päälle, haet
Mersun Saksasta merkkiliikkestä, saat Suomessa voimassa olevan
takuun ja varmasti hyvän auton. Kyllä sen tietysti Suomestakin voi ostaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kun puhutaan mersusta ja jostain tyyppiviasta, niin sitä tyyppivikaa liiotellaan ihan senkin vuoksi, että mersua kohtaan on kovat odotukset.

Esimerkiksi eräs tuttava osti ranskalaisen auton ja siinä oli jotainsähkösiä ongelmia, niin ei hän yhtään valitellut vaan nauro koko asialle. Ilmeisesti ei edes odottanut auton toimivan kunnolla. Ja mersuhan on hyvin korjannut noita vikoja takuun piirissä ja kuten ketjuss amainittu joitain vikoja takuuajan jälkeenkin.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Osta pois vaan, kun löydät hyvän yksilön. Manuaalivaihteisen Avantgarden löytäminen voi tosin olla aika vaikeaa.
Jos jostain perverssistä syystä ( :wink: ) todellakin haluat manuaalivaihteisen W211 E-mersun niin ei kannata maksaa siitä lähellekään samaa hintaa, kuin automaattivaihteisesta. Kun etsin itselleni autoa niin törmäsin kahteen manuaalivaihteiseen ja ne olivat 3500-4000 eur halvempia, kuin vastaavat automaattilaatikolla varustetut. Lisäksi ne eivät menneet kaupaksi vaan seisoivat halvasta hinnasta ja hyvästä kunnosta huolimatta pitkään myynnissä.

Pääsääntönä voi pitää, että osta 2004 tai tuoreempi W211 niin säästyt monelta murheelta.

Kilometrejä ei kannata fanaattisesti tuijottaa vaan ennemminkin auton huoltohistoriaa ja yleiskuntoa. Itse päädyin aikoinaan 212 tkm ajettuun yksilöön, koska se oli huomattavasti paremmassa kunnossa, kuin monet katsomani 140-190 tkm ajetut verrokit.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Division kirjoitti:Kilometrejä ei kannata fanaattisesti tuijottaa vaan ennemminkin auton huoltohistoriaa ja yleiskuntoa. Itse päädyin aikoinaan 212 tkm ajettuun yksilöön, koska se oli huomattavasti paremmassa kunnossa, kuin monet katsomani 140-190 tkm ajetut verrokit.
Yleensä ne, jotka ajaa autoa myöskin huoltaa. Ja ne jotka ei aja, lisää vain öljyä.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä myös manuaaleja löytyy.
Kopio linkki selaimeesi niin näet mitä tarjolla. Alkupäässä enemmän ajetut taksit yms .

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/miniS ... g=&lang=en
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin